Tadeusz Łomnicki: cast.
Er zijn 13 films gevonden.

Kronika wypadków miłosnych

1986 | Romantiek

Polen 1986. Romantiek van Andrzej Wajda. Met o.a. Paulina Młynarska, Piotr Wawrzy[KA1]nczak, Bernadetta Machała, Jarosław Gruda en Dariusz Dobkowski.

De eerste film die Wajda in Polen maakte sinds CZLOWIEK Z ZELAZA (1981), werd gemaakt in 1985 en uitgebracht in 1986 en vertelt een nostalgisch liefdesverhaal over tieners. Als de jongen zakt voor zijn eindexamen, plegen de jonge geliefden symbolisch zelfmoord om wakker te worden geschud door het uitbreken van WO II. Deze schijnbaar a-politieke film is gebaseerd op de autobiografische roman van Tadeusz Konwicki, die in het verhaal voorkomt als melancholieke getuige. Op schitterende wijze wordt zijn geboortestreek Litouwen, die ten tijde dat de film gemaakt werd een deel was van de Sovjetunie, gereconstrueerd. Ook bekend als CHRONICLE OF LOVE AFFAIRS.

Miłos[KA1]c z listy przebojów

1985 | Muziek, Komedie

Polen 1985. Muziek van Marek Nowicki. Met o.a. Adrianna Biedrzy[KA1]nska, Tomasz Dedek, John Porter, Marian Kociniak en Mariusz Dmochowski.

Een muzikale komedie waarin de moderne rockmuziek wordt vergeleken met de popmuziek uit de jaren zestig op de nostalgische reünies van acteurs van het eens befaamde studententheater. Een curieus mengsel van de veteranen van het authentieke Satirische Studenten Theater STS in Warschau en fictieve karakters.

Osmy dzie[KA1]n tygodnia

1983 | Drama

Polen​/​​Duitsland 1983. Drama van Aleksander Ford. Met o.a. Zbigniew Cybulski, Sonja Ziemann, Tadeusz Łomnicki, Emil Karewicz en Ilse Steppat.

Een pessimistisch liefdesverhaal. Een jong stel in het verwoeste Warschau kan geen plek vinden om de liefde te bedrijven. Ontmoetingen met cynische en vijandige mensen en gebrek aan een toekomst doden hun liefde. De film, gebaseerd op een beroemd verhaal van Marek Hłasko, is in 1958 gefilmd in samenwerking met de Westberlijnse maatschappij CCC Film, maar in Polen vond men de film te 'zwart' en hij heeft daar 25 jaar op de plank gelegen. Toen hij in 1983 uitkwam, bleek hij nogal gedateerd, maar desondanks interessant als tijdsdocument.

Wizja lokalna 1901

1980 | Drama, Historische film

Polen 1980. Drama van Filip Bajon. Met o.a. Tadeusz Łomnicki, Daniel Olbrychski, Jerzy Stuhr, Zygmunt Bielawski en Henryk Bista.

Een film van Bajon die na zijn grandioze debuut ARIA DLA ATLETY tegenvalt. Gesitueerd in het door Pruisen bezette deel van Polen in 1901. De Pruisen willen het onderwijs verduitsen tot en met de godsdienstlessen toe. Dit gaat de kinderen te ver en zij staken door te zwijgen. De film volgt het onderzoek naar degenen die zij achter de staking vermoeden. De censuur meende in de roerige zomer van 1980 dat de film een zinspeling was op de gebeurtenissen in Gda[KA1]nsk zodat pas na een tweede beoordeling de film voor vertoning werd vrijgegeven. Schitterend gefotografeerd, maar het onderwerp ligt toch wat te ver van huis.

Kontrakt

1980 | Drama

Polen 1980. Drama van Krzysztof Zanussi. Met o.a. Maja Komorowska, Tadeusz Łomnicki, Magda Jaroszówna, Krzysztof Kolberger en Nina Andrycz.

Een nauwelijks interessante film waarin Peter en Lilka door hun ouders min of meer gedwongen worden te trouwen. Tijdens de huwelijksplechtigheid weigert Lilka het 'ja'-woord te geven; desondanks vindt het huwelijksfeest plaats. Gedurende deze gebeurtenis wordt de kijker op de hoogte gesteld van de eigenaardigheden van de gasten in dit zeer bonte gezelschap. Het gegeven is weinig origineel en zal bij menige kijker een 'déjà vu'-gevoel opwekken.

Człowiek z marmuru

1977 | Drama

Polen 1977. Drama van Andrzej Wajda. Met o.a. Jerzy Radziwiłowicz, Krystyna Janda, Tadeusz Łomnicki, Jacek Łomnicki en Michał Tarkowski.

Zonder meer een meesterwerk, dat de volle aandacht opeist door zijn complexe structuur, waarin vier verhaallijnen zijn te ontdekken. Naar aanleiding van de wens van een studente aan de filmacademie een film over een modelarbeider uit de jaren vijftig te maken, wordt een verrassend kritisch beeld gegeven van het propaganda-apparaat in de stalinistische jaren. Slechts door dreigementen van Wajda werd de film voor vertoning vrijgegeven, waarna hij een overweldigend succes had. De verhaaltrant werd in CZLOWIEK Z ZELASA (DE MAN VAN IJZER uit 1981) voortgezet.

Potop

1974 | Historische film, Avonturenfilm

USSR​/​​Polen 1974. Historische film van Jerry Hoffman. Met o.a. Daniel Olbrychski, Małgorzata Braunek, Tadeusz Łomnicki, Kazimierz Wichniarz en Władysław Ha[KA1]ncza.

Groots opgezette verfilming van de gelijknamige roman van Nobelprijswinnaar Henryk Sienkiewicz. Opgenomen op authentieke locaties met secuur nagemaakt requisiten. Het verhaal speelt zich af rond een stormachtige liefdesaffaire tussen de hoofdpersonen Andrzej en Ole[KA1]nka tijdens de woelige jaren van de Pools- Zweedse oorlog in de 17e eeuw. Potop werd vele malen onderscheiden en stond zelfs op de nominatie voor een Oscar. Voor het buitenland is een ca. twee en een half uur durende versie gemaakt. Op 70mm grootbeeld duurt de film 400m.

Rece do góry

1967 |

Polen 1967. Jerzy Skolimowski. Met o.a. Jerzy Skolimowski, Bogumił Kobiela, Joanna Szczerbic, Adam Hanuszkiewicz en Tadeusz Łomnicki.

Het vertoningsverbod van deze film, waar velen met hoge verwachtingen naar hebben uitgekeken, was voor Skolimowski aanleiding zijn kansen in het Westen te beproeven. De film, die zich voornamelijk in één ruimte afspeelt, levert op overdrachtelijke wijze kritiek op de destijds nog bestaande stalinistische tendensen in de Poolse samenleving. De gebruikte beeldspraak is voor vele Polen en niet-Polen nogal onbegrijpelijk. Om de film een actueel tintje te geven, heeft de regisseur een proloog toegevoegd met opnamen die hij maakte in Beiroet (1980), waar hij verbleef in verband met zijn rol in Schlöndorfs Die Fälschung.

Bariera

1966 | Drama

Polen 1966. Drama van Jerzy Skolimowski. Met o.a. Jan Nowicki, Joanna Szczerbic, Tadeusz Łomnicki, Maria Malicka en Zdzisław Maklakiewicz.

Veelal onbegrijpelijk, desondanks schitterende surrealistische film. Centraal staat een student die op zoek is naar het leven en hierdoor in de meest vreemde situaties terechtkomt. Onder invloed van PIERROT LE FOU (Godard) onderscheidt deze film zich van de vorige van Skolimowski. De handelingen spelen zich sneller af, er is minder tekst, de montages zijn korter, het tempo is levendiger, en het visuele aspect is belangrijker.

Niewinni czarodzieje

1960 | Drama

Polen 1960. Drama van Andrzej Wajda. Met o.a. Krystyna Stypułkowska, Tadeusz Łomnicki, Zbigniew Cybulski, Wanda Koczewska en Roman Pola[KA1]nski.

Destijds heeft deze film door zijn vermeende nihilistische inhoud veel kritiek gekregen. Wajda, losgerukt van de oorlogsproblematiek, probeerde een beeld te geven van de toenmalige jeugd die niet door de oorlogsjaren belast was. Het werd een psychologisch spel tussen een jongen en een meisje, een soort schijngevecht met maskers en poses, waarachter zij hun ware wensen en gevoelens voor elkaar verbergen. Een enigszins oppervlakkige film, die echter een aardig tijdsbeeld geeft. Het scenario werd o.a. geschreven door Jerzy Skolimowski, die evenals Roman Polanski een kleine rol speelt.

Eroica

1958 | Drama, Oorlogsfilm

Polen 1958. Drama van Andrzej Munk. Met o.a. Edward Dziewo[KA1]nski, Barbara Połomska, Ignacy Machowski, Kazimierz Opali[KA1]nski en Leon Niemczyk.

Een oorlogsverhaal bestaande uit twee korte verhalen, [KA1]e[KA1]en over het ondergrondse werk tijdens de opstand in Warschau (1944) en één over een krijgsgevangenkamp. Het gaat Munk om een kritische beschouwing van het begrip heroïsme. In deze satire wil hij de nutteloze heldhaftigheid, een karaktertrek van Polen, aan de kaak stellen. De ondertitel luidt dan ook 'heroïsche symfonie in twee delen. Oorspronkelijk bestond de film uit drie delen, maar één deel werd door de Poolse censor verboden en is nog altijd niet vrijgegeven.

Pokolenie

1955 | Drama, Oorlogsfilm

Polen 1955. Drama van Andrzej Wajda. Met o.a. Tadeusz Łomnicki, Urszula Modrzy[KA1]nska en Roman Pola[KA1]nski.

Debuutfilm van de bekendste Poolse filmmaker Andrzej Wajda en tevens de eerste film van zijn `oorlogstrilogie` (met KANAL en POPIOL I DIAMENT). Ondanks de duidelijke socialistisch- realistische kenmerken zijn de elementen van een eigen stijl reeds zichtbaar. Na enige aarzeling besluit Stach zich aan te sluiten bij een communistische verzetsgroep. Deze wordt geleid door een vrouw die al snel zijn vriendin wordt. Wanneer hij aan het eind van de film zelf het commando over een verzetsgroep kan aanvaarden, wordt zij juist door de Gestapo gearresteerd.

Piatka z ulicy Barskiej

1954 | Drama

Polen 1954. Drama van Aleksander Ford. Met o.a. Aleksandra Slaska, Tadeusz Janczar, Tadeusz Łomnicki, Marian Rułka en Włodzimierz Skoczylas.

Een film over de re-socialisatie van jongeren die door de oorlog tot de misdaad zijn gekomen. Als gevolg van de destijds heersende kunstopvatting (het socialistisch-realisme) heeft de film een sterk propaganda-karakter, met een sterk optimisme. Desondanks heeft DE VIJF VAN DE BARKASTRAAT kwaliteiten. Vooral de spelregie is opmerkelijk, waarvoor Aleksander Ford tijdens het festival in Cannes (1954) de hoofdprijs kreeg. Het is de eerste Poolse kleurenfilm.