James Duval (1972): cast.
Er zijn 13 films gevonden.

Kaboom

2010 | Komedie, Sciencefiction

Verenigde Staten​/​​Frankrijk 2010. Komedie van Gregg Araki. Met o.a. Haley Bennett, Thomas Dekker, James Duval, Andy Fischer-Price en Brandy Futch.

May

2002 | Horror, Thriller

Verenigde Staten 2002. Horror van Lucky McKee. Met o.a. Angela Bettis, Jeremy Sisto, Anna Faris en James Duval.

De Amerikaanse cinema heeft een rijke traditie van drama's over jeugdige zonderlingen. In McKee's (1975) regie- en scenariodebuut is het een broos meisje dat vanwege een belabberde opvoeding geen vrienden heeft. Dus besluit ze zelf een vriend te maken van lichaamsdelen, want, zo redeneert May, 'iedereen heeft wel iets aantrekkelijks, maar niemand is mooi in totaal'. Klinkt als oude koek maar griezelfilm May grijpt je bij de keel met een poeslief monster in een verstikkend alledaagse sfeer. Hoog genoteerd in menig dvd-horrorlijstje, na aanvankelijk slechts één voorstelling op het Sundance filmfestival en enkele draaiweken in de bioscoop.

Comic Book Villains

2002 | Komedie

Verenigde Staten 2002. Komedie van James Robinson. Met o.a. Donal Logue, Cary Elwes, Michael Rapaport, Natasha Lyonne en DJ Qualls.

De Amerikaanse cinema heeft een rijke traditie van drama's over jeugdige zonderlingen. In McKee's (1975) regie- en scenariodebuut is het een broos meisje dat vanwege een belabberde opvoeding geen vrienden heeft. Dus besluit ze zelf een vriend te maken van lichaamsdelen, want, zo redeneert May, 'iedereen heeft wel iets aantrekkelijks, maar niemand is mooi in totaal'. Klinkt als oude koek maar griezelfilm May grijpt je bij de keel met een poeslief monster in een verstikkend alledaagse sfeer. Hoog genoteerd in menig dvd-horrorlijstje, na aanvankelijk slechts één voorstelling op het Sundance filmfestival en enkele draaiweken in de bioscoop.

Donnie Darko

2001 | Thriller, Mysterie, Sciencefiction, Horror, Drama

Verenigde Staten 2001. Thriller van Richard Kelly. Met o.a. Jake Gyllenhaal, Drew Barrymore, Patrick Swayze, Jena Malone en James Duval.

Op een avond hoort tiener Donnie (Gyllenhaal) van het manshoge konijn Frank dat 'de wereld zal vergaan na 28 dagen, 6 uur, 42 minuten en 12 seconden'. Frank heeft ook instructies: Donnie moet bijvoorbeeld zijn school onder water zetten. Zijn ouders, psychiater, leraren en een merkwaardige goeroe bieden tegengas. Doorbraakfilm voor regisseur Kelly en voor Gyllenhaal, moet meermaals bekeken worden om hem helemaal te doorgronden. Maar ook de eerste keer verbluft kijken is leuk, vanwege de schwung van Kelly's regie en het geweldige spel van de gehele cast. Geflopt aan de kassa, inmiddels zware cultstatus.

The Weekend

2000 | Drama

Verenigde Staten 2000. Drama van Brian Skeet. Met o.a. D.B. Sweeney, James Duval, Jared Harris, Brooke Shields en Deborah Kara Unger.

Op een avond hoort tiener Donnie (Gyllenhaal) van het manshoge konijn Frank dat 'de wereld zal vergaan na 28 dagen, 6 uur, 42 minuten en 12 seconden'. Frank heeft ook instructies: Donnie moet bijvoorbeeld zijn school onder water zetten. Zijn ouders, psychiater, leraren en een merkwaardige goeroe bieden tegengas. Doorbraakfilm voor regisseur Kelly en voor Gyllenhaal, moet meermaals bekeken worden om hem helemaal te doorgronden. Maar ook de eerste keer verbluft kijken is leuk, vanwege de schwung van Kelly's regie en het geweldige spel van de gehele cast. Geflopt aan de kassa, inmiddels zware cultstatus.

SLC Punk

1999 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1999. Drama van James Merendino. Met o.a. Matthew Lillard, Michael A. Goorjian, Annabeth Gish, Jennifer Lien en Christopher McDonald.

Stevo (Lillard) en Bob (Goorjian) zijn de punkers van mormonenstad Salt Lake City in de jaren tachtig. Stevo becommentariëert het leven aldaar: 'To be an anarchist in Salt Lake City was certainly no easy task, especially in 1985. And having no money, no job, no plans for the future, the true anarchist position was in itself a strenuous job.' Stevo's en Bobs perikelen worden overtuigend geplaatst in onmooie beelden die de jaren tachtig kernachtig typeren. Met z'n overmaat aan energie trekt talent Lillard (Scream) gemakkelijk de kar in dit komediedrama. (IdH/VPRO Gids)

The Clown At Midnight

1998 | Horror, Thriller

Canada​/​​Verenigde Staten 1998. Horror van Jean Pellerin. Met o.a. Christopher Plummer, Margot Kidder, Sarah Lassez, James Duval en Tatyana Ali.

Stevo (Lillard) en Bob (Goorjian) zijn de punkers van mormonenstad Salt Lake City in de jaren tachtig. Stevo becommentariëert het leven aldaar: 'To be an anarchist in Salt Lake City was certainly no easy task, especially in 1985. And having no money, no job, no plans for the future, the true anarchist position was in itself a strenuous job.' Stevo's en Bobs perikelen worden overtuigend geplaatst in onmooie beelden die de jaren tachtig kernachtig typeren. Met z'n overmaat aan energie trekt talent Lillard (Scream) gemakkelijk de kar in dit komediedrama. (IdH/VPRO Gids)

Nowhere

1997 | Komedie, Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1997. Komedie van Gregg Araki. Met o.a. James Duval, Rachel True, Nathan Bexton, Chiara Mastroianni en Debi Mazar.

Derde en laatste deel van Araki`s tiener-apocalyps, die begon met Totally F***ed Up (1993), gevolgd door The Doom Generation (1995). Dit kleurrijk, nihilistisch derde deel is gesitueerd in Los Angeles gedurende een landerige, allicht typische dag. In verbrokkelde vertelstijl worden de emotionele en seksuele beroeringen van een multiraciale, pan-seksuele groep jongeren geëxploreerd. Araki, die ook scenario en montage voor zijn rekening nam, tekent door hun felle hormonen geplaagde tieners in hun zoektocht doorheen puberale onzekerheden, hun drang naar de grote liefde en de hoogte- en dieptepunten van hun eerste seksuele belevenissen. Araki lijkt ook gefascineerd door de surrealistische cinema en hij drijft de logica van Amerikaanse tiener-televisieseries à la Beverly Hills 90210 en Melrose Place tot op de spits, overgoten met bijtend zuur.

A river made to drown in

1997 |

Verenigde Staten 1997. James Merendino. Met o.a. Austin Pendleton, James Duval, Ute Lemper, Michael Imperioli en Richard Chamberlain.

'A river made to drown in' is inmiddels al een 'Death in Venice voor de jaren negentig' genoemd. Klopt wel een beetje. De tragische hoofdpersoon Thaddeus MacKenzie (Chamberlain) is net als Von Aschenbach in Visconti's meesterwerk homoseksueel en op sterven na dood. Geen hartkwaal deze keer, nee Thaddeus lijdt heel modern aan aids. De Tadzio's in zijn leven zijn bovendien geen engelachtige, afstandelijke jongens, maar moderne goodlooking guys met een ruig verleden. Ute Lemper, de Berlijnse zangeres die zo graag opdraaft in decadente films met allure is goed gecast als galeriehoudster Eva, met wie een van Thaddeus' oude vriendjes nu een relatie heeft.

A River Made to Drown in

1997 | Drama

Verenigde Staten 1997. Drama van Alan Smithee. Met o.a. Richard Chamberlain, Michael Imperioli, Ute Lemper, James Duval en Austin Pendleton.

'A river made to drown in' is inmiddels al een 'Death in Venice voor de jaren negentig' genoemd. Klopt wel een beetje. De tragische hoofdpersoon Thaddeus MacKenzie (Chamberlain) is net als Von Aschenbach in Visconti's meesterwerk homoseksueel en op sterven na dood. Geen hartkwaal deze keer, nee Thaddeus lijdt heel modern aan aids. De Tadzio's in zijn leven zijn bovendien geen engelachtige, afstandelijke jongens, maar moderne goodlooking guys met een ruig verleden. Ute Lemper, de Berlijnse zangeres die zo graag opdraaft in decadente films met allure is goed gecast als galeriehoudster Eva, met wie een van Thaddeus' oude vriendjes nu een relatie heeft.

Independence Day

1996 | Sciencefiction, Thriller, Drama, Actiefilm

Verenigde Staten 1996. Sciencefiction van Roland Emmerich. Met o.a. Will Smith, Bill Pullman, Jeff Goldblum, Mary McDonnell en Judd Hirsch.

Met een gigantisch budget wist gewiekst regisseur Emmerich binnen een week de 200 miljoen dollar die zijn sf-spektakel had gekost terug te verdienen. Dat zal niet aan het dunne verhaaltje hebben gelegen. Het publiek werd naar de bioscoop gelokt vanwege de - inderdaad schitterende, Oscarwinnende - special effects. Buitenaardse wezens bezoeken de aarde en openen de vijandigheden, onder andere het Witte Huis wordt in de as gelegd. Maar aardbewoners kunnen best van zich afbijten, natuurlijk. In 2016 verscheen de opvolger, Independence Day: Resurgence, die nog wat bombastischer, platter en leger was.

The Doom Generation

1995 | Familiefilm, Drama, Komedie, Misdaad

Frankrijk​/​​Verenigde Staten 1995. Familiefilm van Gregg Araki. Met o.a. James Duval, Rose McGowan, Johnathon Schaech en Cress Williams.

Duval en McGowan zijn jong, mooi en doden hun tijd met het drinken van bier, roken en vrijen. Ze komen in contact met de perverse Schaech, half-engel, half demon, een macho die de hele wereld aan zijn laars lapt. Na een toevallige moord vluchten ze samen met Schaech en ze beleven een wild avontuur waarvan echter geen terugkeer mogelijk is. Een anarchistische, nihilistische film van een man die alle taboes van de Amerikaanse samenleving omver wil werpen. Zijn film is chaotisch, wild, vernietigend, met een soundtrack vol hits van Curve, Meat Beat Manifesto, The Verve, Love A Rockets, The Wolfgang Press, Jesus And Mary Chain, enz. De film wordt ongetwijfeld een cult-hit, maar daarom is het nog geen goede film te noemen. Araki gaat tot op het randje van het wansmakelijke en zal daarom heel wat toeschouwers afschuw inboezemen. In zijn scenario versmelt Araki alle trash-film elementen die je je maar kan bedenken. Aan de camera stond Jim Fealy.

Totally F***ed Up

1993 | Drama, Familiefilm

Verenigde Staten 1993. Drama van Gregg Araki. Met o.a. Jenee Gill, Susan Behshid, Roko Belic, James Duval en Lance May.

Duval en McGowan zijn jong, mooi en doden hun tijd met het drinken van bier, roken en vrijen. Ze komen in contact met de perverse Schaech, half-engel, half demon, een macho die de hele wereld aan zijn laars lapt. Na een toevallige moord vluchten ze samen met Schaech en ze beleven een wild avontuur waarvan echter geen terugkeer mogelijk is. Een anarchistische, nihilistische film van een man die alle taboes van de Amerikaanse samenleving omver wil werpen. Zijn film is chaotisch, wild, vernietigend, met een soundtrack vol hits van Curve, Meat Beat Manifesto, The Verve, Love A Rockets, The Wolfgang Press, Jesus And Mary Chain, enz. De film wordt ongetwijfeld een cult-hit, maar daarom is het nog geen goede film te noemen. Araki gaat tot op het randje van het wansmakelijke en zal daarom heel wat toeschouwers afschuw inboezemen. In zijn scenario versmelt Araki alle trash-film elementen die je je maar kan bedenken. Aan de camera stond Jim Fealy.