Emma Le Chanois: montage.
Er zijn 3 films gevonden.

L'invitata

1969 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1969. Drama van Vittorio de Seta. Met o.a. Joanna Shimkus, Michel Piccoli, Paul Barge, Lorna Heilbron en Albert Dagnant.

In het holst van de nacht wordt Anne geconfronteerd met de thuiskomst van haar echtgenoot - in gezelschap van een jongedame die, zo meldt hij, vanaf nu bij hen zal inwonen. Anne, onthutst en bedroefd, neemt daarop de uitnodiging aan van haar baas om hem naar het Zuid-Frankrijk te begeleiden. Vrije bewerking van Simone de Beauvoirs semi-autobioroman uit 1943 door fameuze documaker past, terugblikkend, perfect in zijn premièrejaar. Doorvoeld op-de-millimeter-spel van Shimkus en Piccoli vangt precies het onbestemde van de impromptu reis. Fraaie sfeertekening van meestercameraman Luciano Tovoli.

Le Cas du docteur Laurent

1957 | Drama

Frankrijk 1957. Drama van Jean-Paul Le Chanois. Met o.a. Jean Gabin, Nicole Courcel, Sylvia Montford, Antoine Balpêtré en Michel Barbey.

Om gezondheidsredenen verhuist de Parijse arts Laurent naar een gehucht in de Alpes-Maritimes om daar de praktijk van de oude dorpsdokter over te nemen. Wanneer hij bij een zwangere patiënte experimenteert met onconventionele bevallingsmethoden vindt Laurent conservatieve collegae tegenover zich, maar krijgt steun van vele streekbewoners. Met bedaarde souplesse vertolkt Gabin de rechtschapen innovator-dokter, een personage gebaseerd op de pionierende arts Fernand Lamaze (1891-1957). De echte bevalling aan het einde van de film mag een boud stukje cinéma vérité avant la lettre heten.

Crime et châtiment

1956 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1956. Drama van Georges Lampin. Met o.a. Robert Hossein, Jean Gabin, Marina Vlady en Bernard Blier.

Berooide student René Brunel (Hossein) vermoordt een woekeraarster als bevestiging van zijn superioriteitstheorieën. Een kat-en-muisspel met politiecommissaris Gallet (Gabin) en verliefdheid op prostituee Lili (Vlady) doen zijn geloof daarin wankelen en hij laat zich arresteren. Intelligente bewerking van Dostojevski's klassieker Schuld en boete geeft een uitgelezen rolbezetting de ruimte om uitstekend te acteren, zonder gebondenheid aan literatuur en periode. De film is daardoor in sommige opzichten interessanter dan veel andere versies.