Gaston Modot

Acteur

Gaston Modot is acteur.
Er zijn 32 films gevonden.

Les Menteurs

1961 | Thriller

Frankrijk 1961. Thriller van Edmond T. Gréville. Met o.a. Dawn Addams, Jean Servais, Claude Brasseur, Francis Blanche en Roland Lesaffre.

Een rijkgeworden koloniaal plaatst een huwelijksadvertentie waarop een vrouw van middelbare leeftijd met haar volwassen zoon reageert. In werkelijkheid heeft ze zich twintig jaar ouder gemaakt en is de jongen haar minnaar. De geloofwaardigheid en de ontknopingen in het gezochte verhaal - naar roman van Fr[KA1]ed[KA1]eric Dard - worden ondermijnd door Addams (en haar grimeur) door een zo doorzichtige vermomming dat de bedrogen held zeer bijziend moet zijn om erin te trappen. De onbedoelde humor is amusanter dan de opzettelijke ironie.

Les amants

1958 | Drama

Frankrijk 1958. Drama van Louis Malle. Met o.a. Jeanne Moreau, Jean-Marc Bory, Alain Cuny, Judith Magre en Michèle Girardon.

Jeanne Moreau speelt de getrouwde vrouw en moeder Jeanne Tournier die vreemd gaat en daar niet voor wordt gestraft. Zo'n gegeven bleek eind jaren vijftig goed voor veel morele verontwaardiging, misschien nog meer dan het suggestief gefilmde liefdesspel van Jeanne en minnaar Bernard (Bory). Hun verliefdheid vormt het centrale deel van de film, goed voor een sfeervol hees voiceovercommentaar van Moreau: 'Liefde kan zomaar opeens ontstaan, en op dat moment is er geen plaats meer voor schaamte of terughoudendheid.' Malle bouwt Les amants, zijn tweede film met Jeanne Moreau, elegant op met fraaie, lange scènes waarin Moreau voluit kan schitteren. Op de geluidsband muziek van Brahms.

Celà s'appelle l'aurore

1955 | Drama, Oorlogsfilm

Italië/Frankrijk 1955. Drama van Luis Buñuel. Met o.a. Lucia Bosé, Georges Marchal, Nelly Borgeaud, Gianni Esposito en Julien Bertheau.

De eerste naoorlogse Europese film van Bu[KA6]nuel, naar de roman van Emmanuel Robl[KA2]es over revolutionair verzet tegen een dictator, heeft een verrassend (en voor de critici destijds teleurstellend) realistische en rechtlijnige aanpak, maar met een voor die dagen ongewoon felle overtuigingskracht in zijn sociaal betoog en toch ook de nodige bizarre kanttekeningen en een prachtig amour fou. Buñuel noemde het zelf een van zijn lievelingsfilms.

Rendez-vous de juillet

1949 | Drama, Komedie

Frankrijk 1949. Drama van Jacques Becker. Met o.a. Daniel Gélin, Nicole Courcel, Brigitte Auber, Pierre Trabaud en Maurice Ronet.

Jonge Parijzenaars uit diverse milieus sluiten vriendschap omdat ze in hun eigen omgeving weinig begrip vinden voor hun aspiraties die in de praktijk moeilijk realiseerbaar blijken. Dit historisch geworden document van zgn. 'Saint-Germain-des- Près-jeugd' is met ironische objectiviteit in beeld gebracht. De spontane regie van de jonge acteurs aan het begin van hun carrière heeft alle frisheid behouden.

L' Armoire volante

1948 | Komedie

Frankrijk 1948. Komedie van Carlo Rim. Met o.a. Fernandel, Berthe Bovy, Yves Deniaud, Annette Poivre en Germaine Kerjean.

Tirannieke oude vrouw gaat tijdens verhuizing vanwege de kou in hangkast zitten, wordt opgesloten en sterft. Verhuiswagen wordt gestolen en de kast wisselt steeds van eigenaar. Neef moet lijk van tante opsporen om aanspraak te maken op de erfenis. Scenario is verrassende variant op het gegeven van DE TWAALF STOELEN en voert hele reeks van venijnige bejaarden op die gretig worden geacteerd. Regie van schrijver is minder puntig dan script, maar laat naïviteit van Fernandel beter dan gewoonlijk botsen op tegenspelers. Ook bekend als MONSIEUR PUC AUX ENFERS.

Eternel conflit

1947 | Drama

Frankrijk 1947. Drama van Georges Lampin. Met o.a. Annabella, Fernand Ledoux, Michel Auclair, Louis Salou en Line Noro.

Een geleerde van middelbare leeftijd geeft zijn kleurloos sleurbestaan op voor een circusacrobate, die wordt onderhouden door een financier en uitgebuit door een jonge dompteur. De professor probeert haar leven in banen te leiden en de rijke minnaar tot een huwelijksaanzoek te brengen, met tragische gevolgen. Dit zwaar aangezette drama was de Franse come-back van Annabella na haar Amerikaanse film- en theaterjaren, maar ze heeft noch het temperament noch de juiste leeftijd voor haar rol. Goed spel van Ledoux als een Franse 'Professor Unrath'

Dernier refuge

1947 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1947. Misdaad van Marc Maurette. Met o.a. Giselle Pascal, Mila Par ély, Raymond Rouleau, Félicien Tramel en Noël Roquevert.

Een nogal onbeduidende verfilming van Le Locataire van Georges Simenon. Deze auteur heeft nooit veel geluk gehad met verfilmingen en deze rolprent is geen uitzondering, daar een persoonlijke stijl geheel en al ontbreekt. Toch is de film het bekijken waard en dat dan dankzij het goede acteren, het goede scenario, het goede camerawerk van Léonce-Henry Burel en niet in de laatste plaats de mooie decors van Jacques Colombier. Debuut van De Funès.

Antoine et Antoinette

1947 | Komedie, Drama

Frankrijk 1947. Komedie van Jacques Becker. Met o.a. Roger Pigaut, Claire Mafféi, Noël Roquevert, Annette Poivre en Gaston Modot.

Kleurrijke evocatie in zwart-wit van het naoorlogs Parijs der gewone mensen, in de vorm van een naturalistische romantische komedie. Waarin meesterfilmer Becker (1906-1960) de alledag volgt van de gelukkige geliefden Antoine, een drukkerijarbeider, en Antoinette, die de fotocabine bedient in de Champs-Élysées-Prisunic. Een winnend loterijbiljet veroorzaakt deining, een slijmerige kruidenier die het op ‘Nette voorzien heeft, krijgt z’n vet. Prachtige milieuschildering vol bijrolpareltjes, daaronder twee van een jonge Louis de Funès. Innemende hoofdrollen van Pigaut en Mafféi, sappige dialogen, joyeuze slotscène, kortom: Franse filmpoëzie die het leven viert. Palme d’Or 1947.

Les enfants du paradis

1945 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1945. Drama van Marcel Carné. Met o.a. Arletty, Jean-Louis Barrault, Marcel Herrand, María Casares en Louis Salou.

De achtergrondinformatie bij de film is even legendarisch als het drama zelf. Om maar iets te noemen: de duurste productie tot dan toe werd gemaakt in de artistiek-logistieke hel, namelijk nazi-occupatie; regisseur Carné was gedwongen collaborerende figuranten in te huren, terwijl zijn joodse art director en componist vanuit een schuilplaats werkten en hoofdrolspeler Barrault verzetsleden op de set verborg. Tegelijk een allegorie voor het verzet tegen de occupatie en een poëtisch-realistische ode aan het theater en puurheid van hart, vertelt Les enfants du paradis over 19de-eeuwse mime-acteur Baptiste (Barrault), die een van de vele bewonderaars is van de mysterieuze courtisane Garance (Arletty). De film bestaat uit twee episoden: Le boulevard du crime en L'homme blanc, resp. 95 min. en 87 min.

Dernier Atout

1942 | Thriller

Frankrijk 1942. Thriller van Jacques Becker. Met o.a. Raymond Rouleau, Mireille Balin, Pierre Renoir, Georges Rollin en Noël Roquevert.

Het zeer verdienstelijke debuut van Becker met Rouleau en Rollin als rivalen op een politie-opleiding. Ze ondergaan een praktische test om te zien wie de beste detective is. De zaak betreft een vermoorde Amerikaanse gangster. Gesitueerd in een denkbeeldig Zuidamerikaans land, maar opgenomen aan de Franse Riviëra tijdens de eerste oorlogsjaren. Scenario van Maurice Auberge, camerawerk van Nicolas Hayer.

Rules Of The Game

1939 |

Frankrijk 1939. Jean Renoir. Met o.a. Roland Toutain, Jean Renoir, Nora Gregor, Paulette Dubost en Mila Parély.

Het zeer verdienstelijke debuut van Becker met Rouleau en Rollin als rivalen op een politie-opleiding. Ze ondergaan een praktische test om te zien wie de beste detective is. De zaak betreft een vermoorde Amerikaanse gangster. Gesitueerd in een denkbeeldig Zuidamerikaans land, maar opgenomen aan de Franse Riviëra tijdens de eerste oorlogsjaren. Scenario van Maurice Auberge, camerawerk van Nicolas Hayer.

Le Récif du corail

1939 | Drama, Avonturenfilm

Frankrijk 1939. Drama van Maurice Gleize. Met o.a. Jean Gabin, Michèle Morgan, Pierre Renoir, Saturnin Fabre en Gina Manès.

Een Australiër, die per ongeluk een man heeft gedood, vlucht op een schip van wapensmokkelaars en ontmoet op een koraaleiland een ondergedoken vrouw, die een rechter, die haar onschuldig wegens diefstal veroordeelde, heeft neergeschoten. Ze wordt besmet tijdens een tyfusepidemie, maar de held geneest haar en verklaart dat ze gestorven is, om haar zo vrijuit te kunnen laten gaan. Een exotisch avonturenmelodrama rond een liefdespaar uit QUAI DES BRUMES, dat niet erg op dreef is. De vele scènes op zee zijn weinig overtuigend neergezet.

La règle du jeu

1939 | Drama, Experimenteel

Frankrijk 1939. Drama van Jean Renoir. Met o.a. Jean Renoir, Roland Toutain, Marcel Dalio, Nora Gregor en Mila Parély.

Psychologisch, dramaturgisch en visueel meesterwerk over de caprices van de menselijke natuur in de slagschaduw van naderend onheil. Als microkosmos van de vooroorlogse Franse beau monde dient een bont ensemble types op het landgoed van de joodse aristocraat Robert de la Chesnaye en diens Oostenrijkse wederhelft. Al tijdens de opnamen ontvingen de regisseur en steracteur Dalio - zelf joodse Parijzenaar - antisemitische schotschriften. De nazi-autoriteiten namen de tragikomedie direct uit roulatie, na WO II kwam de klassiekerstatus. Vantevoren deelde Renoir overigens geen scenario's uit: de acteurs kregen 's ochtends hun tekst, 's middags werd er gedraaid. Opgenomen in de Sologne-streek.

La fin du jour

1939 | Drama

Frankrijk 1939. Drama van Julien Duvivier. Met o.a. Louis Jouvet, Victor Francen, Michel Simon, Madeleine Ozeray en Gabrielle Dorziat.

Een succesvolle, maar berooide acteur neemt zijn intrek in een tehuis voor gepensioneerde artiesten waar hij zijn vrienden en geliefdes van vroeger weer aantreft. De dreigende sluiting van het tehuis wordt afgewend. Een aandoenlijke en treffende milieutekening, met karakterrollen van toen zelf nog jonge acteurs. Scenario van regisseur Duvivier en Charles Spaak.

Le Joueur d'échecs

1938 | Drama, Historische film, Mysterie

Frankrijk 1938. Drama van Jean Dréville. Met o.a. Conrad Veidt, Françoise Rosay, Micheline Francey, Edmond Guy en Jacques Cretillat.

Een baron aan het hof van Katherina de Grote construeert levensgrote mechanische poppen hetgeen culmineert in een schaakspelende pop, waarin een jonge Pool zich verbergt, die een revolutie tegen de tsarina beraamt. Deze fantastische vertelling in een historische context kreeg een weinig sfeervolle vormgeving, maar wordt daar vaak bovenuit getild door het spel van Rosay als tsarina en vooral van Veidt als de geobsedeerde uitvinder wiens scheppingen boven zijn controle stijgen.

La maison du Maltais

1938 | Drama

Frankrijk 1938. Drama van Pierre Chenal. Met o.a. Viviane Romance, Marcel Dalio, Louis Jouvet, Pierre Renoir en Jany Holt.

Een arme Maltezer trouwt in Tunis met een Franse prostituée, maar verkiest smokkel boven vast werk. Na jaren vindt hij zijn vrouw in Parijs terug bij de man die haar destijds heeft geholpen en probeert haar terug te veroveren. Dit zelfkantmelodrama is zowel naar vorm als naar inhoud verouderd, maar blijft interessant door de sterke rolbezetting. Een van de weinige hoofdrollen van Dalio. Jacques Companeez bewerkte de gelijknamige roman van Jean Vigneaud tot scenario. Curt Courant stond achter de camera.

Pépé-le-Moko

1937 | Film noir, Drama

Frankrijk 1937. Film noir van Julien Duvivier. Met o.a. Jean Gabin, Mireille Balin, Line Noro, Lucas Gridoux en Fernand Charpin.

Een van moord verdachte gangster duikt onder in de kasbah van Algiers, tot hij verliefd wordt op een frivole Parijse toeriste. Om haar terug te zien komt hij uit zijn schuilplaats en wordt gearresteerd. Deze beroemde film die Gabin tot een internationale ster maakte heeft een sfeervolle milieutekening en een reeks knap gespeelde bijrollen, waardoor de film sterker is gebleven dan de latere Hollywoodversies CASBAH en ALGIERS. Scenario van Duvivier, Henri Jeanson, Jacques Constant en Henri la Barthe naar het boek van Roger d'Ashelbe. Camerawerk van Jules Kruger en Marc Fossard.

Mademoiselle Docteur

1937 | Romantiek

Frankrijk 1937. Romantiek van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Dita Parlo, Pierre Blanchar, Pierre Fresnay, Louis Jouvet en Jean-Louis Barrault.

Een duitse spionne weet tijdens WO I aan de Franse contraspionage te ontkomen en vlucht naar Saloniki waar een Franse officier verliefd op haar wordt. Deze film naar authentieke gebeurtenissen, kreeg een sfeervolle en verrassende actie en wordt vooral door de kwaliteit van het acteren en de fotografie bepaald. Scenario van Irma von Cube en Georges Neveux. Camerawerk van Eugen Schüfftan en Paul Portier. Alternatieve titel: SALONIQUE NID D'ESPIONS. In dezelfde periode werd met deels dezelfde acteurs een Engelse versie gemaakt onder regie van Edmond Gréville. De hoofdrol inspireerde in 1968 de Italiaanse film FRÄULEIN DOCTOR. In 1997 restaureerde Eric Le Roy van het Franse filmarchief CNC in Parijs de daaraanwezige kopie, die op de tv werd uitgezonden door de Frans-Duitse zender ARTE.

Le Chemin de Rio

1937 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1937. Drama van Robert Siodmak. Met o.a. Käthe von Nagy, Jules Berry, Jean-Pierre Aumont, Suzy Prim en Charles Granval.

Journalisten stellen een onderzoek in naar de handel in blanke slavinnen. De tweespalt tussen de baas van de organisatie en zijn rechterhand - wiens geliefde zelfmoord heeft gepleegd - leidt tot wraakoefeningen over en weer. Deze film op basis van authentieke gegevens kreeg een melodramatische scenarioverpakking in film-noir traditie en picturaal sfeervolle regie. Henri Jeanson, Herbert Juttke en G. Murray bewerkten het het geschrift van Jean Masson Cargaison Clandestine tot scenario. Camerawerk van René Gaveau.

La grande illusion

1937 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1937. Oorlogsfilm van Jean Renoir. Met o.a. Jean Gabin, Pierre Fresnay, Erich von Stroheim, Dita Parlo en Marcel Dalio.

Tijdens WO I worden drie Franse militairen met zeer verschillende karakters en achtergrond van het ene Duitse krijgsgevangenenkamp naar het andere gesleept. Onderwijl vijlen ze aan een indrukwekkend curriculum van ontsnappingspogingen. Humanistisch meesterwerk chroniqueert hun tragikomische overlevingskunsten in tijd van onvoorstelbare barbarij. Briljant scenario van Renoir en co-auteur Charles Spaak tovert met dialogen: het hagelt wijze subtiliteiten, rake observaties en sarcastenhumor. Dat de bevlogen acteurs als één organisch ensemble optreden maakt iedere minuut van dit beste pacifistenpamflet ooit tot een tijdloze delicatesse.

La Marseillaise

1937 | Historische film, Drama, Experimenteel

Frankrijk 1937. Historische film van Jean Renoir. Met o.a. Pierre Renoir, Lise Delamare, Louis Jouvet, Aimé Clariond en Maurice Escande.

Een epische reconstructie van de gebeurtenissen op 14 juli 1789, zowel aan het hof van Lodewijk XVI, bij de inname van de Bastille, het boerenverzet in de Provence en de revolutionaire acties in Marseille. Renoirs onverschilligheid voor een conventionele scenario-opbouw doet deze film tientallen jaren later nog modern lijken. De aandacht voor steeds weer andere individuen binnen de massabeweging geeft de revolutie menselijk reliëf zonder in anekdotes te ontsporen.

La vie est à nous

1936 | Documentaire

Frankrijk 1936. Documentaire van Jean Renoir. Met o.a. Nadia Sibirskaia, Madeleine Sologne, Julien Bertheau, Charles Blavette en Gaston Modot.

Deze film werd belangeloos door een collectief gemaakt onder leiding van Renoir als onderdeel van een verkiezingscampagne van het Front Populaire en de communistische partij. Gespeelde episodes over het leven van hand-, hoofd- en landarbeiders en werklozen worden afgewisseld met fragmenten van documentaires en journaals. De film blijft niet alleen een historisch document, maar tientallen jaren later óók nog altijd schoolvoorbeeld voor de film als wapen. Renoir werd o.a. geassisteerd door Henri Cartier Bresson en Jacques Becker.

Ceux de demain

1936 | Drama

Frankrijk 1936. Drama van Georges Pallu. Met o.a. Constant Rémy, Jeanne Boitel, Ninon Vallin, Gabriel Farguette en Gaston Modot.

Een jonge commandantszoon verkeert in opperste staat van verwarring. Hij aarzelt tussen een carrière in het leger of in de opera. Loopt niet goed af. Een en al beleefdheid, gekunsteldheid en zoetsappigheid. Alleen dankzij Gaston Modot, die met deze film duidelijk op een verkeerd spoor zat, nog een beetje de moeite waard. Ook bekend als L'ENFANT DE TROUPE.

La Bandera

1935 | Avonturenfilm, Oorlogsfilm

Frankrijk 1935. Avonturenfilm van Julien Duvivier. Met o.a. Jean Gabin, Annabella, Robert Le Vigan, Pierre Renoir en Aimos.

Trouwe bewerking van de roman van Pierre Mac Orlan. Legioensoldaten en achterhaalde mythen over heroïsche dood oftewel de clichés van destijds. Niettemin is hier sprake van een zeer hechte regie, goed spel en de dialogen van Charles Spaak 'kunnen' nog altijd. LA BANDERA is zodoende een van de beste Franse films uit de jaren 1930-40. Scenario van Julien Duvivier.

Fantômas

1932 | Mysterie, Fantasy, Komedie

Frankrijk 1932. Mysterie van Paul Féjos. Met o.a. Tania Fédor, Anielka Elter, Marie-Laure, Jean Galland en Thomy Bourdelle.

De markiezin De Langrune is in haar kasteel vermoord. Voor inspecteur Juve (Bourdelle) staat meteen vast dat Fant[KA4]omas (Galland) de dader is. Twee getuigen die Juve kunnen helpen bij het onderzoek, vinden voortijdig hun einde. Het schijnt dat een vrouw Fantômas de helpende hand biedt, zodat hij kan ontsnappen. Deze film met een scenario van regisseur Féjos en Anne Mauclair die de dialogen schreef, is gebaseerd op de romans van Pierre Souvestre en Marcel Allain. In feite is dit de herverfilming van het mysterieverhaal van Louis Feuillade uit 1913. Ondanks de 'moderne' middelen, geluid en belichting, legt deze film het toch af tegen zijn illustere voorganger. Féjos kwam uit Hongarije en heette oorspronkelijk Pál Fej[KA11]os. Het camerawerk is van Roger Hubert en Peverell Marley.

Under The Roofs Of Paris

1930 |

1930. René Clair. Met o.a. Edmond Greville, Pola Illery, Albert Prejean en Gaston Modot.

De markiezin De Langrune is in haar kasteel vermoord. Voor inspecteur Juve (Bourdelle) staat meteen vast dat Fant[KA4]omas (Galland) de dader is. Twee getuigen die Juve kunnen helpen bij het onderzoek, vinden voortijdig hun einde. Het schijnt dat een vrouw Fantômas de helpende hand biedt, zodat hij kan ontsnappen. Deze film met een scenario van regisseur Féjos en Anne Mauclair die de dialogen schreef, is gebaseerd op de romans van Pierre Souvestre en Marcel Allain. In feite is dit de herverfilming van het mysterieverhaal van Louis Feuillade uit 1913. Ondanks de 'moderne' middelen, geluid en belichting, legt deze film het toch af tegen zijn illustere voorganger. Féjos kwam uit Hongarije en heette oorspronkelijk Pál Fej[KA11]os. Het camerawerk is van Roger Hubert en Peverell Marley.

Sous les toits de Paris

1930 | Komedie, Musical

Frankrijk 1930. Komedie van René Clair. Met o.a. Albert Préjean, Polla Illery, Gaston Modot, Edmond T. Gréville en Paul Ollivier.

Een straatzanger beschermt een meisje tegen avances van een dief, maar belandt onschuldig in de gevangenis. Ondertussen wordt ze verliefd op zijn beste vriend, zodat hij daarna beiden tegen de dief beschermt en alleen verder zal zingen. Deze beroemde vroege sprekende film heeft al te gekunstelde poëzie en opgelegde folklore van een in studio nagebouwde volksbuurt, maar behoudt onmiskenbare charme, méér dan latere, geraffineerder uitgewerkte films van Clair.

L'Age d'Or

1930 | Experimenteel

Frankrijk 1930. Experimenteel van Luis Buñuel. Met o.a. Gaston Modot, Lya Lys, Caridad De Labardesque, Pierre Prévert en Lionel Artigas.

Een surrealistisch meesterwerk, dat enerzijds door metaforische aanvallen een satire is op de maatschappij, het geloof en de gevestigde orde, en anderzijds een verheerlijking van de hartstochtelijke liefde. Bij het uitkomen veroorzaakte de film een schandaal en werd hij verboden. De film heeft niets verloren van zijn kracht, zijn lyrische gedrevenheid en zijn poëtische zuiverheid. Op de achtergrond bespeurt men invloeden van Sade, Marx en Freud, maar door de originaliteit van dit werk is er geen sprake van een directe invloed. Deze film is een 'getuige' van het tijdperk van de surrealistische revolutie. Scenario van Luis Buñuel en Salvador Dali. Camerawerk van Albert Duverger.

Phantome des Glücks

1929 | Drama

Duitsland 1929. Drama van Reinhold Schünzel. Met o.a. Michael Tschechoff, Karina Bell, Oskar Sima en Gaston Modot.

Een directeur van een verzekeringsmaatschappij verdenkt tijdens zijn lange gevangenisstraf z'n vrouw van ontrouw. Als hij vrij komt blijkt hij het bij het verkeerde eind gehad te hebben. Een mooi gespeeld en voortreffelijk gefotografeerd drama.

Monte Cristo

1928 | Avonturenfilm

Frankrijk 1928. Avonturenfilm van Henri Fescourt. Met o.a. Jean Angelo, Lil Dagover, Gaston Modot, Marie Glory en Jean Toulout.

Een directeur van een verzekeringsmaatschappij verdenkt tijdens zijn lange gevangenisstraf z'n vrouw van ontrouw. Als hij vrij komt blijkt hij het bij het verkeerde eind gehad te hebben. Een mooi gespeeld en voortreffelijk gefotografeerd drama.

Carmen

1926 | Drama

Frankrijk 1926. Drama van Jacques Feyder. Met o.a. Raquel Meller, Louis Lerch, Gaston Modot, Jean Murat en Luis Buñuel.

Don Jos[KA1]e de Lizzarabengoa (Lerch) speelt vals met kaarten en moet het hazepad kiezen. Hij belandt in het leger en klimt op tot kwartiermeester van het regiment van Almanza in Sevilla. Hij moet sigarenmaakster Carmen (Meller) naar de gevangenis begeleiden. Carmen is een innemende schoonheid, een zigeunerin die behoort tot de bende van Dancaire (Vina) die de bergen van Andalusië onveilig maken. Hij is zo weg van Carmen dat hij haar laat lopen en zelf deserteert. Hun romantische relatie eindigt heel tragisch: Don José doodt zijn geliefde. Regisseur Feyder heeft in het scenario naar de beroemde roman van Prosper Mérimée niet veel overgelaten. Hij heeft het verhaal voor de film uitgewerkt tot een dramatische geschiedenis, die nauwelijks te harden is. De film is aan de lange kant, maar wat hem hedentendage interessant maakt, is de volledige restauratie en een geluidsspoor met de oorspronkelijke muziek van de toen 21-jarige componist Ernesto Halffter Esriche, dat uitgevoerd wordt door het Orchestre de Perpignan-Languedoc-Roussillon onder leiding van Daniel Tosi. De muziek werd opnieuw gearrangeerd door François Porcile. De film werd in 2001 gedigitaliseerd door het bedrijf Lobster dat daarin gespecialiseerd is. Het camerawerk is van Maurice Desfassiaux en Paul Parguel.

Más allá de la muerte

1923 | Horror

Spanje 1923. Horror van Benito Perojo. Met o.a. Andree Brabant, Georges Lannes, Frank Dane en Gaston Modot.

Een naïeveling is ervan overtuigd dat het hiernamaals werkelijk bestaat. Een zeer vreemde film uit de Spaanse zwijgende cinema, waarvan de interieurs in Parijs werden opgenomen en de invloed van de cubistische cinema van Marcel L'Herbier te ontdekken valt.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Gaston Modot op televisie komt.

Reageer