Benjamin Frankel: muziek.
Er zijn 20 films gevonden.

Battle of the Bulge

1965 | Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1965. Oorlogsfilm van Ken Annakin. Met o.a. Henry Fonda, Robert Shaw, Robert Ryan, Dana Andrews en George Montgomery.

In de oorspronkelijke versie van deze oorlogsfilm meldt een rancuneuze majoor (Charles Bronson) aan lt.-kolonel Kiley (Henry Fonda) dat ze na de oorlog van Duitsland maar één grote akker moeten maken. Dat zinnetje is in de latere bioscoop- en videoversies niet meer terug te vinden. Het klonk te serieus en te verbeten. Anno 1965 kon er in oorlogsfilms weer een lachje vanaf. 'We'll pick up a landmark,' zegt Kiley (Fonda dus) tegen zijn piloot. 'Sure,' antwoordt die, 'we'll pick up a landmark - right in the kisser.' (IdH/VPRO Gids)

The Night of the Iguana

1964 | Drama, Thriller

Verenigde Staten 1964. Drama van John Huston. Met o.a. Richard Burton, Deborah Kerr, Ava Gardner, Sue Lyon en James Skip Ward.

De aan de alcohol verslaafde ex-priester Lawrence Shannon (Burton) verdient de kost als toeristen-gids op een bus in Mexico. Tijdens een van de uitstapjes willen drie vrouwen hem aan de haak slaan: hoteleigenaresse Maxine Faulk (Gardner), oude vrijster Hannah Jelkes (Kerr) en de nymfomane tiener Charlotte Goodall (Lyon). Anthony Veiller schetst in zijn scenario op schitterende wijze de diverse personages en brengt de sfeer van het toneelstuk van Tennessee Williams dat de grondslag vormt voor de film, uitstekend over, daarbij geholpen door een onvergetelijke cast. Het onderdrukte cynisme is een kolfje naar de hand van Burton. De contrastrijke zwart/wit fotografie van Gabriel Figueroa werd genomineerd voor een Oscar, maar het beeldje ging naar Dorothy Jeakins voor de kostumering.

The Curse of the Werewolf

1961 | Horror

Verenigd Koninkrijk 1961. Horror van Terence Fisher. Met o.a. Clifford Evans, Oliver Reed, Yvonne Romain, Catherine Feller en Richard Wordsworth.

In het 18e eeuwse Spanje wordt een doofstom meisje verkracht door een bedelaar die jarenlang opgesloten is geweest. Ze sterft bij de geboorte van haar zoon en het kind wordt opgevoed door een rijke dokter. Het blijkt echter bovennatuurlijke gaven te hebben, maar de dokter en zijn huishoudster houden dit geheim. Eens volwassen lijkt hij normaal, totdat hem de liefde van een meisje geweigerd wordt. Dan verandert hij in een weerwolf. Sfeervolle vrije bewerking van The Werewolf Of Paris van Guy Endore, met een schitterende Reed in de hoofdrol. Hij is geen bloeddorstig monster, maar een meelijwekkend slachtoffer van een zeldzame ziekte. Het overdadige scenario van John Elder maakt van deze film een der hoogtepunten van de Hammer-producties. In beeld gebracht door Arthur Grant.

Surprise Package

1960 | Komedie

Verenigd Koninkrijk 1960. Komedie van Stanley Donen. Met o.a. Yul Brynner, Mitzi Gaynor, Barry Foster, Eric Pohlmann en Noel Coward.

De veelzijdige Brynner probeert het in een boulevardkomedie en brengt het er als zorgeloze gokker die een grote diefstal voorbereidt niet slecht af. Gaynor is bruisend in de hoofdrol.

Libel

1959 | Drama, Thriller

Verenigd Koninkrijk​/​​Verenigde Staten 1959. Drama van Anthony Asquith. Met o.a. Dirk Bogarde, Olivia de Havilland, Robert Morley, Paul Massie en Wilfrid Hyde-White.

De goede acteurs raken op een zijspoor in dit onduidelijk scenario over een man uit de betere kringen, die vervolgd wordt omdat hij een bedrieger zou zijn. Ook zijn vrouw is er niet zeker meer van of hij nu wel of niet haar man is. Scenario van Anatole de Grunwald en Karl Tunberg naar een toneelstuk van Edward Wooll. Camerawerk van Robert Krasker.

I Only Asked!

1958 | Komedie

Verenigd Koninkrijk 1958. Komedie van Montgomery Tully. Met o.a. Bernard Bresslaw, Michael Medwin, Alfie Bass, Charles Hawtrey en Norman Rossington.

Een militaire eenheid, een ongeregeld zootje, wordt naar het Midden Oosten gestuurd. Ze laten alles in de soep lopen, maar weten tenslotte toch een revolutie in het protectoraat te voorkomen. De enige film naar de ongelooflijk populaire tv-serie THE ARMY GAME. Jammer genoeg is het niet meer dan een slap aftreksel van het origineel: tv-ster Bill Fraser doet niet mee en dan ligt meteen het hele ensemblewerk plat. Scenario van Sid Collins en Jack Davis. Camerawerk van Lionel Baines.

Storm Over the Nile

1956 | Avonturenfilm, Actiefilm

Verenigd Koninkrijk 1956. Avonturenfilm van Zoltan Korda en Terence Young. Met o.a. Christopher Lee, Anthony Steel, Laurence Harvey, James Robertson Justice en Mary Ure.

Deze nieuwe versie van THE FOUR FEATHERS mist klasse en flair, maar het verhaal is nog steeds goed.

The Prisoner

1955 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1955. Drama van Peter Glenville. Met o.a. Alec Guinness, Jack Hawkins, Raymond Huntley, Wilfred Lawson en Kenneth Griffith.

In een niet nader genoemd communistisch Oostblokland arresteert de geheime politie de Rooms-Katholieke kardinaal en beschuldigt hem van subversieve activiteiten. Aanvankelijk houdt de kardinaal voet bij stuk door te ontkennen en klampt hij zich vast aan zijn geloof, maar een psycholoog van de geheime dienst begint hem net zolang op een wrede manier te bewerken dat hij in elkaar stort. Als keihard drama nog steeds ijzersterk maar heeft zijn actualiteit verloren, hoewel het nog elke dag ergens in een totalitair land gebeuren kan. De spelprestaties van Guinness en Hawkins zijn uitmuntend.

Footsteps in the Fog

1955 | Thriller

Verenigd Koninkrijk 1955. Thriller van Arthur Lubin. Met o.a. Stewart Granger, Jean Simmons, Finlay Currie, Bill Travers en Ronald Squire.

Kat-en- muisspelletje gespeeld door een dienstmeisje en haar werkgever; zij chanteert hem met het feit dat hij zijn vrouw heeft vermoord. Goede acteerprestaties, rijke schildering van de Victoriaanse sfeer. Scenario van Dorothy Reed en Lenore L. Coffee naar de roman The Interruption van W.W. Jacobs.

Malaga

1954 | Misdaad, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1954. Misdaad van Richard Sale. Met o.a. Maureen O'Hara, Macdonald Carey, Binnie Barnes, Guy Middleton en Hugh McDermott.

O'Hara komt goed over als dienaar der wet, die naar Afrika reist om een organisatie van drugssmokelaars op te rollen. Ter plekke gefilmd. Scenario van Robert Westerby. Camerawerk van Christopher Challis.

Aunt Clara

1954 | Komedie

Verenigd Koninkrijk 1954. Komedie van Anthony Kimmins. Met o.a. Margaret Rutherford, A.E. Matthews, Ronald Shiner, Fay Compton en Nigel Stock.

Een godvruchtige oude dame krijgt een erfenis van een goddeloze oom waar een luchtje aan zit: vijf hazewindhonden, een kroeg en een bordeel. Met behulp van haar boerenslimme butler probeert ze het geld aan deugdzame doelen te besteden. Verrukkelijke komedie, vooral vanwege de uitstekende bezetting.

The Man Who Watched Trains Go By

1953 | Mysterie, Misdaad

Verenigd Koninkrijk 1953. Mysterie van Harold French. Met o.a. Claude Rains, Marta Toren, Marius Goring, Herbert Lom en Anouk Aimée.

Rains is de schuchtere, oudere boekhouder Poppinga van een in Groningse firma, die droomt van reizen en avontuur. Op het station heeft hij echter altijd het nakijken naar de internationale treinen. Zijn jonge baas, die de zaak van pa heeft overgenomen, ziet dat het bedrijf fout loopt en wil zich uit de voeten maken met een koffer vol geld, op weg naar zijn schone geliefde (Toren) in Parijs. Vlak voor zijn vertrek wordt hij vermoord en de procuratiehouder Rains kan voorzien dat hij ervan beschuldigd zal worden en besluit met het geld er vandoor te gaan vrouw, kinderen en zijn schaakclub achterlatend. In Parijs raakt verstrengeld in intriges van verduistering, moord en overspel als hij contact opneemt met femme fale Toren. Goede spelers zijn niet helemaal op hun plaats in een op zichzelf behoorlijk verhaal. Een verfilming van een roman van Georges Simenon, dat door regisseur French zelf tot scenario bewerkt werd. Achter de camera stond Otto Heller.

The Importance of Being Earnest

1952 | Drama, Komedie

Verenigd Koninkrijk 1952. Drama van Anthony Asquith. Met o.a. Michael Redgrave, Michael Denison, Joan Greenwood, Margaret Rutherford en Edith Evans.

In het Victoriaanse Engeland is Jack Worthing (Redgrave) tot over zijn oren verliefd op de aantrekkelijke Gwendolen Fairfax, maar hij probeert haar te bekoren terwijl hij zich voordoet als zijn niet-bestaande broer Ernest. De flamboyante dandy Algernon Moncrieff (Denison) gebruikt dezelfde schuilnaam terwijl hij achter Jacks beschermelinge Cecily aanzit. Dan volgt een meesterlijk spel van misverstanden, uitgewerkt in subliem geschreven dialogen. Naar het zeer amusante toneelstuk van Oscar Wilde, een tikje toneelmatig en gedateerd, maar dat draagt juist bij aan de charme.

Appointment With Venus

1952 | Komedie, Oorlogsfilm

Verenigd Koninkrijk 1952. Komedie van Ralph Thomas. Met o.a. David Niven, Glynis Johns, George Coulouris, Barry Jones en Noel Purcell.

Lauwe lachfilm over het redden van koeien van een door Duitsers bezet eiland in WO II.

The Man in the White Suit

1951 | Komedie, Sciencefiction, Drama

Verenigd Koninkrijk 1951. Komedie van Alexander Mackendrick. Met o.a. Alec Guinness, Joan Greenwood, Cecil Parker, Michael Gough en Ernest Thesiger.

De geniale jonge chemicus Sidney Stratton ontwikkelt een revolutionaire, onverwoestbare kunstvezel. Zijn baas, fabriekseigenaar Birnley, is aanvankelijk erg enthousiast tot hij van textielfabrikanten hoort dat een dergelijke stof desastreuze gevolgen voor de branche en de werkgelegenheid zal hebben.

Hotel Sahara

1951 | Oorlogsfilm, Drama, Komedie

Verenigd Koninkrijk 1951. Oorlogsfilm van Ken Annakin. Met o.a. Yvonne DeCarlo, Peter Ustinov, David Tomlinson, Roland Culver en Albert Lieven.

Aardig niemendalletje over een Noordafrikaanse hoteleigenaar en zijn mooie verloofde die tijdens WO II elke keer dat een nieuw leger de stad binnenmarcheert, van loyaliteit moeten veranderen. Scenario van Patrick Kirwan en George H. Brown.

So Long at the Fair

1950 | Mysterie

Verenigd Koninkrijk 1950. Mysterie van Terence Fisher en Anthony Darnborough. Met o.a. Jean Simmons, Dirk Bogarde, David Tomlinson, Honor Blackman en Felix Aylmer.

Simmons en haar broer Tomlinson brengen een bezoek aan de Wereldtentoonstelling van Parijs in 1889. Wanneer Simmons na een zware nacht ontwaakt, is haar broer spoorloos verdwenen. Bovendien is haar hotelkamer helemaal veranderd, terwijl het hotelpersoneel beweert dat niemand in de kamer is geweest. Op het Britse consulaat neemt men haar niet ernstig. De enige die haar wil helpen, is de Britse kunstenaar Bogarde. Sfeervol gemaakte thriller, waarin optimaal gebruik wordt gemaakt van, voor die tijd, passende decoraties (van Cedric Dawe). Uitstekend spel van de hoofdvertolkers en enkele aangename nevenrollen. De scenaristen Hugh Mills en Anthony Thorne hebben goed gekeken naar Hitchcock's THE LADY VANISHES, ondanks hun eigen inbreng. Knappe fotografie van Reginald Wyer.

Give Us This Day

1949 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1949. Drama van Edward Dmytryk. Met o.a. Sam Wanamaker, Lea Padovani, Kathleen Ryan, Charles Goldner en Bonar Colleano.

Een langdradig, weinig overtuigend sociaal drama over de problemen van een Italiaanse familie tijdens de depressiejaren in New York. Derde van drie door Dmytryk in Engeland gedraaide films, nadat hij als één van de 'Hollywood Ten' door de Amerikaanse communistenjagers was beschuldigd, veroordeeld en daardoor op de black list terecht gekomen. Gebaseerd op het verhaal Christ in Concrete van Pietro di Donato. Ook bekend als SALT TO THE DEVIL.

Sleeping Car to Triëste

1948 |

Verenigd Koninkrijk 1948. John Paddy Carstairs. Met o.a. Jean Kent, Albert Lieven, Derrick De Marney, Paul Dupuis en Rona Anderson.

Spionagevehikel over diverse individuen, die allen voor eigen rekening op zoek zijn naar een gevaarlijk geheim boekje. Wanneer de eigenaar dood wordt gevonden, gaat de jacht nog intenser verder. Plezierige thriller, die inmiddels wat verouderd aandoet maar toch voldoende fijne dialogen en humoristische situaties bevat om de aandacht vast te houden. Scenarioschrijver Allan Mackinnon bewerkte het verhaal van Clifford Grey, dat ook al als basis diende voor ROME EXPRESS (1932). Camera werd gehanteerd door Jack Hildyard, en de beroemde Benjamin Frankel componeerde een score met knipoogjes.

The Seventh Veil

1945 | Drama, Romantiek

Verenigd Koninkrijk 1945. Drama van Compton Bennett. Met o.a. James Mason, Ann Todd, Herbert Lom, Hugh McDermott en Albert Lieven.

Wanneer concert pianiste Todd de handen verbrandt, verliest ze alle levenslust. Dankzij de hulp van psychiater Lom en de liefde van Mason zal ze haar zelfvertrouwen terugwinnen. Sterk melodrama, uitmuntend vertolkt door de hoofdrollen. Film groeide uit tot een van de populairste Britse prenten van de jaren 1940- 50. Al komt hij meermaals gevaarlijk dicht bij de rand van het kitscherige, toch gaat hij nergens te ver. Het scenario van Muriel en Sydney Box werd terecht bekroond met een Oscar.