Fabrizio Bentivoglio

Regisseur, Acteur, Scenarist

Fabrizio Bentivoglio is regisseur, acteur en scenarist.
Er zijn 26 films gevonden.

Il capitale umano

2013 | Drama

Italië/Frankrijk 2013. Drama van Paolo Virzì. Met o.a. Valeria Bruni Tedeschi, Fabrizio Bentivoglio, Matilde Gioli, Guglielmo Pinelli en Fabrizio Gifuni.

Il capitale umano - de titel verwijst naar een juridische term waarmee de contante waarde van een mensenleven wordt aangeduid - is een stijlvolle verfilming van Human Capital, een familiedrama van de Amerikaanse schrijver Stephen Amidon. De Italiaanse regisseur Paolo Virzì verplaatste de handeling naar Noord-Italië en goot het in een interessante structuur: in drie naar de hoofdrolspelers vernoemde hoofdstukken wordt beetje bij beetje duidelijk wat hun aandeel was in een dodelijk ongeluk. Bekroond met de Premi David di Donatello voor beste film, die voorbestemd leek voor Paolo Sorrentino's met een Oscar bekroonde La grande bellezza.

Lascia Perdere, Johnny

2007 | Biografie, Komedie

Italië 2007. Biografie van Fabrizio Bentivoglio. Met o.a. Ernesto Mahieux, Fabrizio Bentivoglio, Lina Sastri, Valeria Golino en Toni Servillo.

Il capitale umano - de titel verwijst naar een juridische term waarmee de contante waarde van een mensenleven wordt aangeduid - is een stijlvolle verfilming van Human Capital, een familiedrama van de Amerikaanse schrijver Stephen Amidon. De Italiaanse regisseur Paolo Virzì verplaatste de handeling naar Noord-Italië en goot het in een interessante structuur: in drie naar de hoofdrolspelers vernoemde hoofdstukken wordt beetje bij beetje duidelijk wat hun aandeel was in een dodelijk ongeluk. Bekroond met de Premi David di Donatello voor beste film, die voorbestemd leek voor Paolo Sorrentino's met een Oscar bekroonde La grande bellezza.

Mia aioniotita kai mia mera

1998 | Drama, Romantiek

Italië/Frankrijk/Griekenland 1998. Drama van Theodoros Angelopoulos. Met o.a. Isabelle Renauld, Bruno Ganz, Achileas Skevis, Alexandra Ladikou en Despina Bebedeli.

Boos was regisseur Angelopoulos toen hij in 1995 niet de Gouden Palm won. Alsof de juryleden beducht waren voor nog een woedeaanval, gaven ze de Griekse meester voor zijn volgende film, ook vaak L'Eternité et un jour genoemd, wél de hoofdprijs. Daarbij bijvoorbeeld Festen, Idioterne en La vita è bella negerend. Niet dat Mia aiwniothta kai mia mera geen schitterend gemaakt, sfeervol en episch werk is, maar je moet wel over buitengewoon veel inlevingsvermogen beschikken om je niet te laten ontmoedigen door de vele deprimerende en intellectualistische aspecten. Het tempo is langzaam glijdend. De acteurs houden zich rustig, de muziek is ingetogen en de camera zoemt dan wel rijdt bij voortduring kalm in. Kalm als de zee waaraan hoofdpersoon Alexander (Ganz) zijn leven lang woonde. Kalm als de herfst, de fase waarin Alexanders leven zich bevindt. Alexander mijmert over vervlogen tijden, maar wordt nog een laatste keer gepassioneerd over het heden en de toekomst, wanneer hij een arm Albanees straatjongetje (Skevis) onder zijn hoede neemt.

La parola amore esiste

1998 | Romantiek

Frankrijk/Italië 1998. Romantiek van Mimmo Calopresti. Met o.a. Fabrizio Bentivoglio, Marina Confalone, Emanuela Macchniz, Giovanna Giuliani en Mimmo Calopresti.

Angela (Bruni Tedeschi) uit Rome is dertig. Ze hoeft niet te werken, woont in een comfortabel appartement en ze laat zich leiden door haar grillen. Zo raakt haar tijd verdeeld tussen verstorende psychoanalyses, gestoorde vriendinnen en haar ongestoorde moeder. Ze laat haar lot bepalen door de numerologie en witte vlakken; vooral dat laatste maakt het leven voor haar behoorlijk ingewikkeld. Als ze de praktijk van haar psychiater verlaat, ziet ze Marco (Bentivoglio), een zo pas gescheiden celloleraar van veertig met een motor. Angela staat onmiddellijk in vuur en vlam en heeft nu een doel voor ogen. Ze bestookt Marco met anonieme, zeer kunstzinnige liefdesbrieven en gedichten, maar Marco denkt dat ze afkomstig zijn van een van zijn onbezonnen leerlingen. Angela ontmoet Marco via een list, maar de munt valt niet, waarop zij zich in een psychiatrische inrichting verbergt. Zij is niet meer opgewassen tegen het leven. Daar leert zij Sara (Confalone) kennen, die haar steun en toeverlaat wordt. Ondertussen heeft Marco de juiste conclusie getrokken en is op zoek naar Angela. Het toeval brengt hen in de bevredigende finale bij elkaar. Klinkt best goed, de film is niet te lang en de aantrekkelijke hoofdrollen zijn geloofwaardig, maar er zijn Franse films die dit soort portretten veel beter schilderen; de dialogen zijn te gezwollen en er valt nauwelijks iets te lachen. Jammer, het had dus beter gekund, maar de rolprent is toch een aardig alternatief voor gelijksoortige comedies uit Hollywood - zeker als je voor een keer iets anders wil. Depardieu die aanvankelijk als een van de medeproducenten zou optreden, speelt een hele kleine rol als advocaat. Het scenario is van regisseur Calopresti, Francesco Bruni en Heidrun Schleef in samenwerking met Doriana Leondeff. Het camerawerk is van Alessandro Pesci.

Testimone a rischio

1997 | Drama, Misdaad, Thriller

Italië 1997. Drama van Pasquale Pozzessere. Met o.a. Fabrizio Bentivoglio, Claudio Amendola, Margherita Buy, Arnaldo Ninchi en Carlo Cartier.

Vertegenwoordiger Pietro rijdt door het ruige platteland van Sicilië als hij getuige is van een mafia-moord. Hij rapporteert onmiddellijk wat hij gezien heeft, maar zijn burgerzin wordt niet beloond. Pietro verliest zijn baan, zijn gezin moet onderduiken en voortdurend van schuilplaats wisselen. Als de politie een lid van de mafia arresteert die als kroongetuige wil optreden, kunnen Pietro en de zijnen niet meer rekenen op speciale politiebescherming. Pozzessere's film behandelt op indringende wijze een wrange en actuele thematiek: burgers zijn consequent de dupe van hun eigen goedwillendheid als zij de Italiaanse justitie terzijde staan bij het bestrijden van de mafia.

Livers Ain't Cheap

1997 | Misdaad, Komedie, Thriller

Verenigde Staten 1997. Misdaad van James Merendino. Met o.a. James Russo, Jeremy Piven, Fabrizio Bentivoglio, Robert LaSardo en Ashley Laurence.

Ex-bankovervaller Rupert Little (Russo) wordt door zijn keiharde baas Foreman (Busey) ontslagen. Zijn broer James (Buzzotta) heeft juist op dat moment een levertransplantatie nodig. Rupert trommelt zijn kameraden in het kwaad van vroeger op en beraamt met hen een overval tijdens de kerstparty in de club van gangster Victor (Steiger). Aanvankelijk wil geen van de veteranen meedoen, want ze willen niet meer brommen en hebben zich op een of andere manier op het rechte pad weten te handhaven. Het scenario van regisseur Merendino naar een verhaal van Rustam Branaman is als zoveel talloze vergelijkbare films ge[KA3]inspireerd op het werk en de stijl van van Quentin Tarantino. Helaas zit er een overdosis aan dialoog in en komen de capabele B-acteurs (Russo, Steiger, Busey, Piven, Lloyd etc.) niet tot hun recht. Alleen de laatste tien minuten zijn verrassend en spannend, maar is het de moeite om daar bijna anderhalf uur op te wachten? Het bewegelijke camerawerk van Greg Littlewood en Bernard Salzmann levert meer actie op dan de gehele rolverdeling bij elkaar. Ook bekend als THE REAL THING.

Le acrobate

1997 | Drama

Zwitserland/Italië 1997. Drama van Silvio Soldini. Met o.a. Valeria Golino, Licia Maglietta, Mira Sardoe, Angela Marraffa en Fabrizio Bentivoglio.

Derde deel van trilogie, in 1990 begonnen met L`ARIA SERENA DELL`OVEST en in 1993 gevolgd door UN`ANIMA DIVISA IN DUE rond personages uit de jaren 1990 die hun leven trachten te veranderen. Centraal in dit drama staat Elena (Maglietta), apothekeres met comfortabel, welgesteld leven. Zij is in de veertig en leeft ergens in Noord-Itali[KA3]e. Zij maakt kennis met oudere, armere vrouw Anita (Sardoc) en zij worden vriendinnen. Maar dan sterft Anita en Elena is weer alleen. Als zij de spullen van Anita opruimt vindt Elena fotootje van klein meisje, ergens in Zuid-Itali[KA3]e. Zij vermoedt dat het kind familie is van Anita en reist naar Taranto. Daar ontmoet Elena Maria (Golino) die in een supermarkt werkt, een gewelddadige echtgenoot heeft en dromerige dochter. Elena en Maria worden tot elkaar aangetrokken en samen reizen zij met Maria's dochter naar de Mont Blanc. Voor de twee vrouwen een ontdekkingsreis naar hun eigen persoonlijkheid. Herinnert wat aan Michelangelo Antonioni maar Soldini's stijl is ijskoud en cerebraal. Ouderwets klinkende, vaak irriterende avant-garde muziek van Giovanni Venosta. Titel verwijst naar standbeeld van drie vrouwelijke acrobates in museum van Taranto.

Le affinità elettive

1996 | Romantiek, Historische film, Drama, Experimenteel

Frankrijk/Italië 1996. Romantiek van Paolo Taviani en Vittorio Taviani. Met o.a. Isabelle Huppert, Fabrizio Bentivoglio, Jean-Hugues Anglade, Massimo Popolizio en Marie Gillain.

Charlotte (Huppert) is getrouwd met baron Eduardo (Anglade). Ze ontvangen bezoek van de architect Ottone (Bentivoglio) op hun buitenverblijf. Ze willen dit verfraaien. Wat later voegt ook Ottilia (Gillain), het nichtje van Charlotte, zich bij het gezelschap. Charlotte en Ottone vinden elkaar door hun voorliefde voor het rationele, terwijl Eduardo en Ottilia hals over kop verliefd worden. De vierhoeksverhouding is compleet. Een teleurstellend romantisch kostuum-drama van de Taviani's die zoals steeds veel zorg besteden aan het visuele aspect van hun film, maar ditmaal remt dit de dramatische opbouw van het verhaal af, en de personages blijven afstandelijke wezens, waarmee de toeschouwer zich moeilijk kan identificeren ondanks de verwoede pogingen van de acteurs om hun personage tot leven te brengen. De Taviani's baseerden hun scenario op de roman Die Wahlverwandtschaften van Johann Wolfgang von Goethe, een der coryfeeën van de Sturm und Drang-periode van de Romantiek. Schitterende fotografie van Giuseppe Lanci. Dolby Stereo.

Un eroe Borghese

1995 | Biografie, Misdaad

Italië/Frankrijk 1995. Biografie van Michele Placido. Met o.a. Fabrizio Bentivoglio, Michele Placido, Omero Antonutti, Philippine Leroy-Beaulieu en Ricky Tognazzi.

Een dramatische, overtuigende kroniek van de ondergang van het financi[KA3]ele rijk van de Siciliaanse grootbankier Michele Sindona, gebaseerd op het geruchtmakende boek van journalist Corrado Stajano. De film gaat in op het machtige bolwerk van handel, politiek en georganiseerde misdaad in Itali[KA3]e. De val van Sindona`s rijk was ook aanleiding tot de moord op de Milanese advocaat Giorgio Ambrosoli in 1979. Het verhaal begint in 1974, met de offici[KA3]ele benoeming van Ambrosoli (Bentivoglio) als curator van Sindona`s failliet verklaarde priv[KA1]ebank. Sindona (Antonutti) vlucht naar New York, maar houdt via zijn luitenants het doen en laten van Ambrosoli in de gaten. Ambrosoli drijft Sindona nog meer in het nauw als hij een reeks bedenkelijke connecties blootlegt tussen het parlement, het Vaticaan en de maffia. Ambrosoli wordt door de regering onder druk gezet om zijn onderzoek af te blazen, hij krijgt goed bedoelde waarschuwingen van zijn collega's en ontvangt anonieme doodsbedreigingen, waarvoor in de film gebruik gemaakt wordt van de originele telefoontjes. Sindona's activiteiten hebben zwaar te lijden van de negatieve berichten die in de internationale zakenwereld de ronde gaan doen en van Ambrosoli's getuigenis tegen hem tijdens een rechtszaak volgend op de ondergang van de Amerikaanse Franklin Bank. De wraakzuchtige Sindona huurt een moordenaar in om Ambrosoli uit de weg te ruimen. De scenarioschrijvers Graziano Diana en Angelo Pasquini beperken wijselijk de informatie over Sindona's zakelijke activiteiten tot een minimum, maar concentreren zich op de gevolgen voor de betrokkenen en op de angst die bezit neemt van Ambrosoli's gezin. Er wordt fantastisch geacteerd, en dat geldt zeker voor de manier waarop Antonutti de doortrapte intelligentie van Sindona neerzet. Acteur/regisseur Michele Placido toont in deze derde, door hem geregisseerde film een intelligente, strakke beheersing van zijn materiaal, mede geholpen door Bigazzi's warme, sfeervolle camerawerk.

The Real Thing

1995 | Misdaad

Verenigde Staten 1995. Misdaad van James Merendino. Met o.a. James Russo, Emily Lloyd, Gary Busey, Rod Steiger en Patrick Gallagher.

In de gevangenis hoort kruimeldief James (Perlich) twee gangsters, Dexter (Gallagher) en Collin (Morales), praten over een overval op de club van de oude Victor (Steiger) op oudejaarsavond. Eens vrij begint hij dit idee rond te bazuinen. Gevolg de terug op vrije voeten gestelde Collin schiet hem neer. Zwaar gewond belandt hij in het hospitaal. Zijn lever is verbrijzeld en zijn enige kans is een levertransplantatie. Zijn broer Rupert (Russo) wil de operatie bekostigen, maar levers zijn duur. Samen met zijn vriend John (Piven) plant hij de overval op de nachtclub. Maar Dexter kan ontsnappen en wil de geplande kraak eveneens uitvoeren. Gewelddadige gangsterfilm die op het einde helemaal verdrinkt in het bloed. De stijl van deze kleine onafhankelijke productie werd duidelijk geïnspireerd door Quintin Tarantino. Menselijkheid is onbestaande en alles wordt gesmoord in het geweld. Merendino baseerde zijn scenario op een verhaal van Rustram Branaman. Niet voor gevoelige zielen, maar zeker de moeite waard van het bekijken. Fotografie van Gregg Littlewood. Op video ook te vinden als LIVERS AIN'T CHEAP.

Come due coccodrilli

1994 | Komedie

Italië 1994. Komedie van Giacomo Campiotti. Met o.a. Valeria Golino, Giancarlo Giannini en Fabrizio Bentivoglio.

In de gevangenis hoort kruimeldief James (Perlich) twee gangsters, Dexter (Gallagher) en Collin (Morales), praten over een overval op de club van de oude Victor (Steiger) op oudejaarsavond. Eens vrij begint hij dit idee rond te bazuinen. Gevolg de terug op vrije voeten gestelde Collin schiet hem neer. Zwaar gewond belandt hij in het hospitaal. Zijn lever is verbrijzeld en zijn enige kans is een levertransplantatie. Zijn broer Rupert (Russo) wil de operatie bekostigen, maar levers zijn duur. Samen met zijn vriend John (Piven) plant hij de overval op de nachtclub. Maar Dexter kan ontsnappen en wil de geplande kraak eveneens uitvoeren. Gewelddadige gangsterfilm die op het einde helemaal verdrinkt in het bloed. De stijl van deze kleine onafhankelijke productie werd duidelijk geïnspireerd door Quintin Tarantino. Menselijkheid is onbestaande en alles wordt gesmoord in het geweld. Merendino baseerde zijn scenario op een verhaal van Rustram Branaman. Niet voor gevoelige zielen, maar zeker de moeite waard van het bekijken. Fotografie van Gregg Littlewood. Op video ook te vinden als LIVERS AIN'T CHEAP.

La fine è nota

1993 | Mysterie

Italië/Frankrijk 1993. Mysterie van Cristina Comencini. Met o.a. Fabrizio Bentivoglio, Valerie Kapriski, Carlo Cecchi, Mariangela Melato en Corso Salani.

Een man pleegt zelfmoord door uit het raam van het appartement van de beroemde advocaat Bernardo (Bentivoglio) te springen. Hij komt er daarna achter dat het onbekende zelfmoordslachtoffer hem nodig moest spreken, en dat alleen hij hem kon helpen. Bernardo, in de war van het incident, start een onderzoek en ontdekt dat het gebeurde te maken heeft met op de vlucht zijnde Italiaanse terroristen en hun aanhang. Tenslotte verwoest het onderzoek zijn leven. De grootste tekortkoming van de film, gebaseerd op Geoffrey Holiday Hall's detectiveroman, is dat de kijker halverwege praktisch al weet hoe het gaat aflopen. Plichtmatig spel.

Americano rosso

1991 | Drama

Italië 1991. Drama van Alessandro d'Alatri. Met o.a. Burt Young, Fabrizio Bentivoglio, Valeria Milillo, Sabrina Ferilli en Eros Pagni.

Augustus 1934, in de noord-Italiaanse provincie Veneto. Bentivoglio, een typische playboy, liever lui dan moe, werkt voor het huwelijksbureau van zijn oom. Hij houdt van vrouwen en dat brengt hem in moeilijkheden: hij wordt ontslagen als oom ontdekt dat hij rotzooit met tante. Toevallig komt hij dan een Amerikaan tegen van Italiaanse afkomst (Burt Young), vers uit de V.S. en op zoek naar een Italiaanse maagd om mee te trouwen. In Young's Lancia Augusta Cabriolet rijden de twee mannen door Veneto naar de Adriatische kust, op zoek naar een geschikt meisje. Bentivoglio stelt Young aan een aantal meisjes voor: een danseres, een weduwe, een verlegen boerendochter, een nietsontziende avonturierster, een serveerster. Young vindt inderdaad een vrouw. Er zit nog een mysterieuze draai aan het slot. Zorgvuldig gefilmd, goed geregisseerd en prima gespeeld.

Turneé

1990 | Drama

Italië 1990. Drama van Gabriele Salvatores. Met o.a. Diego Abatantuono, Laura Morante, Fabrizio Bentivoglio, Gigi Montini en Barbara Scoppa.

Het verhaal van een tweetal jongemannen, tevens vrienden en een vrouw die op beiden verliefd is. De twee mannen zijn wat karakter betreft elkaars tegenpolen en ze maken deel uit van een toneelgezelschap uit Puglia dat op tournee naar het Noorden en het Zuiden gaat. Een van hen krijgt uiteindelijk een filmrol aangeboden. Deze Italiaanse road movie is een bespiegeling over de periode 1980 - 1990, waarin de jeugd ontdekte dat de schijn bedriegt en dat je je beter kunt voordoen zoals je echt bent. Een veel serieuzere en minder avontuurlijke film dan MARRAKECH EXPRESS uit het jaar ervoor met dezelfde spelers en dezelfde regisseur.

L'aria serena dell'Ovest

1990 | Drama

Italië 1990. Drama van Silvio Soldini. Met o.a. Fabrizio Bentivoglio, Antonella Fattori, Ivano Marescotti, Patrizia Piccinini en Silli Togni.

De Berlijnse muur en de orthodoxe communistische regimes van Oost-Europa zijn gevallen, maar deze historische veranderingen zijn niet van invloed op het dagelijkse leven van de vier personages die in deze film op zoek zijn naar liefde. Het is een verhaal over ontmoetingen, liefdesgeschiedenissen en de eenzaamheid in een fascinerende maar onverschillige en moderne stad Milaan. De hoofdfiguren zijn werknemers van het Jan Modaal- soort en de film gaat over hun leven en over de problemen waarmee ze dagelijks te maken krijgen in een voortdurend veranderende wereld. Goed acteerwerk.

Italia Germania 4 a 3

1990 | Komedie

Italië 1990. Komedie van Andrea Barzini. Met o.a. Nancy Brilli, Massimo Ghini, Fabrizio Bentivoglio, Giuseppe Cederna en Pietro Genuardi.

Oude schoolkameraden komen weer bij elkaar om met weemoed te kijken naar de halve finale van het WK voetbal 1970 tussen Italië en Duitsland. Het gaat in deze film ook om de mislukking van de generatie van 1968 en haar idealen, wat in de loop van het verhaal steeds duidelijker wordt. Regisseur en acteurs leveren geen uitzonderlijke prestaties, maar zijn berekend op hun taak. Voor kijkers die in de jaren 1960-1970 in Italië studeerden en bekend zijn met de studentenrevolte aan de Sapienza-universiteit van Rome, of erbij betrokken waren.

Rebus

1989 |

Italië 1989. Massimo Guglielmi. Met o.a. Charlotte Rampling, Christophe Malavoy, Massimo Girotti en Fabrizio Bentivoglio.

Een jonge Spanjaard is naar Parijs gekomen vanwege de volgende advertentie: 'Verdwaalde olifant zoekt Bugatti 1927 Royale'. Die auto is de koningin der luxe wagens en er bestaan nog maar zes exemplaren. De Spanjaard zoekt een van de zes voor de zestig-jarige Carabas. In flashbacks zien we de ontmoeting van Carabas en een mooie markiezin en hun avonturen. Een aardige road-movie met fraai camerawerk van Giuseppe Rotunno. Scenario van Sergio Vecchio, Antonio Tabucchi en de regisseur.

Marrakesh Express

1989 | Komedie

Italië 1989. Komedie van Gabriele Salvatores. Met o.a. Diege Abatantuono, Fabrizio Bentivoglio, Cristina Marsillach en Giuseppe Cederna.

Fraai opgenomen Italiaanse road movie met een goede jonge cast. Het verhaal begint wanneer Marco in Milaan bezoek krijgt van een Spaans meisje dat hem om $ 20.000 vraagt om haar hasj- rokende vriendje Rudy uit een Marokkaanse gevangenis te halen. Marco heeft Rudy al in geen 10 jaar meer gezien en laat zich dan ook overreden. Met de hulp van een aantal oude vrienden krijgt hij het geld bij elkaar, waarna hij via St. Tropez en Spanje met het meisje op reis gaat. Ze hebben plezier en roken hasj, maar in Marrakesh beginnen de problemen, wanneer het meisje met het geld verdwijnt. Onderhoudende situatiekomedie.

Via Montenapoleone

1987 | Drama, Erotiek

Italië 1987. Drama van Carlo Vanzina. Met o.a. Renée Simonsen, Carol Alt, Luca Barbareschi, Corinne Clery en Marisa Berenson.

Vijf verhalen over de aanlokkelijke, rijke en amorele Milanese modewereld. De verhalen zijn onzinnig, niet meer dan een excuus om mooie vrouwen te laten zien, met of zonder modieuze kleding. De decors zijn sjiek en de vrouwen schitterend en ze geven zich royaal bloot in tal van naaktscènes. Spel en regie zijn niet goed, en de film is schaamteloos commercieel.

Regina

1987 | Drama

Italië 1987. Drama van Salvatore Piscicelli. Met o.a. Ida Di Benedetto, Fabrizio Bentivoglio en Giuliana Calandra.

Een rijke en beroemde actrice van veertig is herstellende van een ineenstorting op het toneel en ontdekt tijdens een affaire met een jongeman haar masochistische gevoelens. Bijzonder fraai zwart-wit camerawerk van Tonino Nardi maar de film mist gevoel. Spel en technische verzorging zijn goed.

Salomé

1986 | Muziek

Frankrijk 1986. Muziek van Claude D'Anna. Met o.a. Jo Champa, Tomas Milian, Pamela Salem, Tim Woodmard en Fabrizio Bentivoglio.

Bewerking van het bijbelse verhaal van Salomé dat voor velen een bron van inspiratie is geweest. D'Anna bekijkt het echter in de stijl van Oscar Wilde: de vrouw is gedoemd verlangen en dood te verwekken. Een duistere, verwarrende film die de kijker niet los laat, maar die helaas doorspekt is met een ratjetoe van symbolen die de regisseur heeft gebruikt: Romeinen, ridders, SS-officieren, Russische agenten, het zijn er veel te veel. Niettemin enkele verbazingwekkende opnames.

La Donna delle Meraviglie

1985 | Drama

Italië 1985. Drama van Alberto Bevilacqua. Met o.a. Lina Sastri, Claudia Cardinale, Ben Gazzara, Orazio Orlando en Flavio Bucci.

Een saaie en vervelende semi-autobiografische film van de romanschrijver en filmmaker Alberto Bevilacqua, die zijn midlife-crisis doormaakt en geobsedeerd is met het vinden van de perfecte vrouw van zijn dromen, die hem anoniem opbelt. De kwaliteit van de film is goed, maar is niet erg opzienbarend. De vrouw van Alberto's dromen is bepaald niet perfect. Alleen Claudia Cardinale schittert, hoewel ze helaas niet de titelrol speelt. De film is ook bekend als WOMAN OF WONDERS.

Morte in Vaticano

1982 | Thriller

Spanje/Italië 1982. Thriller van Marcello Alliprandi. Met o.a. Terence Stamp, Fabrizio Bentivoglio, Paola Molina, Gabriele Ferzetti en Jose Luis Lopez Vasquez.

Een priester-docent maakt binnen de hiërarchie van het Vaticaan een uiterst snelle carrière en wordt uiteindelijk paus, terwijl een hem bewonderende student steeds dieper zinkt in conflicten over communisme en celibaat. Na een tijd van drugs-mystiek in India laat de student zich als ultra-rechtse fanaticus door een bisschoppenkomplot gebruiken om de paus te vermoorden. Het uiterst zwakke scenario rijgt slecht opgebouwde cliché-scènes aan elkaar zonder suspense. Stamp geeft aan zijn paus-rol een overtuigende nobelheid, boven de gemeenplaatsen van de dialoog uit.

La storia vera della signora dalle camelie

1981 | Drama, Romantiek, Historische film, Erotiek

Frankrijk/Italië 1981. Drama van Mauro Bolognini. Met o.a. Isabelle Huppert, Gian Maria Volonté, Bruno Ganz, Fabrizio Bentivoglio en Clio Goldsmith.

Alphonsine Plessis (Huppert) vertrekt als tiener naar Parijs, waar ze zwoegt in een naaiatelier, bijklust als prostituee en uiteindelijk van de ene rijke heer naar de andere dartelt als luxe courtisane. Maar van binnenuit wordt ze langzaam gesloopt door TBC, en ze sterft op haar drieëntwintigste. Erotische scènes te over, Huppert is uitstekend en het ziet er allemaal schitterend uit, maar het tempo is aan de lage kant. Gebaseerd op de bekende roman van Alexandre Dumas fils. Mooie muziek van Ennio Morricone.

La Festa Perduta

1981 |

Italië 1981. Pier Giuseppe Murgia. Met o.a. Fabrizio Bentivoglio, Cristina Donadio en Stefano Raffi.

Deze film gaat de politieke keuzes na van enkele jonge mensen die betrokken waren bij de gewelddadige studentenprotesten van 1977. De kijker krijgt verschillende stadia van politieke escalatie to aan gewapend verzet te zien. Ondanks het bloedeloze script en de eendimensionale karakters, komen er toch dramatische scènes in voor, die echter niet goed werken. Goedbedoelde film-met-boodschap van Murgia, linkse criticus van het terrorisme, is slechts ten dele geslaagd.

Masoch

1980 | Drama, Biografie, Erotiek

Italië 1980. Drama van Franco Brogi Taviani. Met o.a. Paolo Malco, Francesca de Sapio, Fabrizio Bentivoglio, Valeria d' Obizi en Inga Alexandrova.

Historicus Leopold von Sacher Masoch wordt rond de eeuwwisseling verliefd op een jonge vrouw en maakt haar zijn geheime verlangens deelachtig om vernederd en gemarteld te worden. Pas in de loop van hun huwelijk wordt zijn perversie steeds openlijker, waarin de vrouw ondanks haar weerzin meegaat om het gezin intact te houden. Na de toch onvermijdelijke echtscheiding vindt hij een nieuwe meesteres. Om de bizarre seksualiteit visueel acceptabel en zelfs inleefbaar te maken, is meer talent en beheersing vereist dan de debuterende Taviani - jongere broer van Paolo en Vittorio - kan opbrengen, die weliswaar de oppervlakkige sensatie vermijdt, maar de al te simpel geïllustreerde biografie voor de toeschouwer laat wisselen tussen verveling en giecheligheid.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Fabrizio Bentivoglio op televisie komt.

Reageer