Robert Glenister

Acteur

Robert Glenister is acteur.
Er zijn 12 films gevonden.

Class of '76

2005 | Thriller, Mysterie

Verenigd Koninkrijk 2005. Thriller van Ashley Pearce. Met o.a. Robert Carlyle, Daniel Mays, Claire Skinner, Robert Glenister en Tony Haygarth.

Britse kruinenkrabber, gemaakt voor de treurbuis, met Robert Carlyle (één van de malloten in Trainspotting) als politiespeurder Monroe. Zijn klus behelst het onderzoeken van de dood van drie lieden die ooit in 1976 een klaslokaal deelden. Een gluiperige griezel lijkt de dader. Of is het toch de schimmige figuur op de oude klassenfoto? Pupil 33 in een 32-koppige klas? De filmmakers kozen voor de benadering van de gepijnigde speurder die zichzelf leert kennen terwijl de kijker hem en de dader leert kennen. Een falende constructie omdat de kijker niet veel meer krijgt dan suggestief starende personages zonder diepgang.

Hustle

2004 | Komedie, Thriller

Verenigd Koninkrijk 2004. Komedie van Robert Bailey en Bharat Nalluri. Met o.a. Adrian Lester, Marc Warren, Robert Vaughn, Robert Glenister en Jaime Murray.

Een serie belevenissen van een stelletje oplichters verdeeld over zes afleveringen van een uur. De bende bestaat uit Mickey `Bricks` Stone (Lester), Albert Stroller (veteraan Vaughn), Ash Morgan (Glenister) en Stacie Monroe (Murray). Nog voordat zij hun eerste coup plegen, het moet de laatste grote slag zijn, besluiten ze een vijfde man erbij te halen: Danny Blue (Warren). In de eerste episode halen ze een gewiekste zakenman over om een winstgevende transactie op de beurs te doen - het geld is foetsie aan de speculatie, maar de bende is een bom duiten rijker. De hebzucht wordt handig gemanipuleerd, maar zelf vallen ze ook in de kuil die ze gegraven hadden. De eigenaar van een speelbank helpen zij van zijn centjes af door hem te laten investeren in een speelfilm die nooit gemaakt wordt. Hun derde huzarenstukje bestaat er uit door aan een door de wol geverfde kunsthandelaar een vervalsing te verkopen voor heel duur geld, maar altijd nog belachelijk laag als het om het origineel zou gaan. Ze staan zij aan zij met een bankovervaller, die ze de kastanjes uit het vuur laten halen, waarop ze er razend snel met de buit vandoor gaan. Als er geïnvesteerd moet worden in fitness-clubs, worden de werkregels een beetje aangepast en dat leidt tot kostbare fouten. In de laatste episode wordt er geld 'gewonnen' op de renbaan. De heren hebben een erecode: ze stelen van de rijken, maar nooit van de armen. Het ziet er allemaal prachtig uit, het is heerlijk maar oppervlakkig en ongeloofwaardig vermaak. Wie kan dat nu een barst schelen - alleen achteraf niet klagen over de verspilling van je tijd. Het scenario is van Tony Jordan naar een idee van Bharat Nalluri. Het camerawerk is van Adam Suschitzky en Gordon Hickie. Minkie Spiro regisseerde deel vier en vijf. Matthew Graham schreef het scenario van deel drie, en Ashley Pharoah schreef het scenario voor deel vijf.

A Touch of Frost: Hidden Truth

2003 | Mysterie, Misdaad

Verenigd Koninkrijk 2003. Mysterie van Paul Harrison. Met o.a. David Jason, Bruce Alexander, David McKail, David Gooderson en John Lyons.

Kroongetuige bij een bloedige afrekening tijdens een bendeoorlog Cathy Thompson (Stanton) wordt door de politie op een geheime plaats ondergebracht en krijgt bewaking in afwachting van het proces. Iemand bij de politie moet gepraat hebben, want gangsters weten waar ze zich bevindt, en schieten haar bewaker dood. Cathy ontkomt en Frost (Jason) moet haar opsporen voordat het te laat is. Spannende race tegen de klok met in het subplot een getergde Frost die ziet dat hij een prijs in de loterij heeft gewonnen, maar zich niet meer herinneren kan waar hij het briefje heeft neergelegd op het politiebureau. Het scenario is van David Gilman.

Sirens

2002 | Thriller, Misdaad

Verenigd Koninkrijk 2002. Thriller van Nick Laughland. Met o.a. Daniela Nardini, Greg Wise, Robert Glenister, Sarah Parish en Anthony Calf.

Bij de afdeling moordzaken wordt men geconfronteerd met het werk van een wrede seriemoordenaar die jonge vrouwen aanspreekt, verkracht en in het Grand Union Canal werpt in Londen. DC Jay Pearson (Nardini, een sexy verschijning van midden in de dertig) werkt aan de zaak onder haar ambitieuze baas Clive Wilson (Glenister), die een oogje op haar heeft. Jay duikt een keer met hem in bed, maar daarna wil ze niks meer van hem weten. Dat is teveel voor Clive`s ego en vanaf dat moment valt hij Jay lastig of probeert hij haar in een moeilijk parket te brengen. Jay heeft een aantrekkelijke zus, Ali (Parish). Hun relatie staat op een laag pitje want ze waren elkaars rivalen. Ze leggen het bij, maar Jay valt voor Ali`s aantrekkelijke vriend Oliver Rice (Wise), die psychiater is. Tot Olivers pati[KA3]enten hoort de society chirurg Anthony Soames (Calf), die superstreng is tegen zijn zoon Peter (Niel) en niet meer naar bed gaat met zijn vrouw Sophie (Michell). De politie heeft geen houvast over de moorden totdat men er achterkomt dat ze gepleegd worden in de buurt van een bank, waar een bewakingscamera de geldtransacties vastlegt. Zo komen ze op Oliver die zijn praktijk heeft vlakbij de plaats van de misdrijven. Dit brengt Jay in een onaangename situatie als Clive achter de relatie komt. Jay wil de dader achterhalen aan de hand van een geldopname bij de de bank. Clive veegt haar idee steeds onder de tafel totdat zijn baas DCI Struther (Williams) Jay toestemming geeft om haar onorthodoxe onderzoek voort te zetten. Er komt nog meer wrijving met Clive, die inmiddels Oliver had gearresteerd, maar weer heeft moeten laten lopen toen er weer een moord gebeurde. Tenslotte wordt de dader gepakt en komt de verstoorde relatie tussen Jay, Ali en Oliver weer in het reine. Het scenario van Chris Lang is beslist niet saai, maar het ontneemt de kijker de spanning omdat van de meet af aan duidelijk is wie de dader is. Wat blijft zijn goede rollen, vooral van de aantrekkelijke Nardini, de zeer geslaagde vormgeving (mooie decors, kostuums) en de aantrekkelijke locatie in de Londense wijk Islington, ooit een arbeidersbuurt die Karl Marx onderdak verschafte... Het camerawerk van Dominic Clemence oogt goed. Wordt meestal in twee delen uitgezonden.

Laissez-Passer

2002 | Oorlogsfilm

Spanje/Duitsland/Frankrijk 2002. Oorlogsfilm van Bertrand Tavernier. Met o.a. Jacques Gamblin, Denis Podalydès, Christian Berkel, Marie Gillain en Charlotte Kady.

Film over het dagelijks leven van filmmakers in het door Duitsland bezette Parijs tijdens de tweede wereldoorlog. Mensen vragen zich af of het in het hol van leeuw mogelijk is om op dezelfde voet verder te gaan. Men zit immers toch al in het hol, maar willen de filmmakers wel onder de Duitsers werken? Op verschillende niveaus worden belangrijke kwesties aan de kaak gesteld.

Midsomer Murders: Dark Autumn

2001 | Misdaad

Verenigd Koninkrijk 2001. Misdaad van Jeremy Silberston. Met o.a. John Nettles, Daniel Casey, Jane Wymark, Laura Howard en Gillian Kearney.

In het dorpje Goodman`s Land wordt het onthoofde lichaam van Dave Cutler (Walz) gevonden. Dave bracht de post rond, maakte graag een praatje en verleidde menige dorpsschone van wie de man op zijn werk was. De plaatselijke, vrouwelijke koddebeier WPC Jay Nash (Kearney) denkt dat een der bedrogen mannen uit wraak gehandeld moet hebben. Barnaby (Nettles) en Troy (Casey) hebben vooralsnog geen reden om aan de theorie van Nash te twijfelen. Dan wordt er een tweede lijk gevonden dat op dezelfde afschuwelijke wijze is vermoord. Duidelijk het werk van een maniak en niet van een bedrogen echtgenoot. Dit rijmt trouwens ook veel beter met de verklaring van Holly Reid (Maberly), een schoolmeisje dat de krant rondbrengt, die vertelde dat ze vlak bij de plaats van het misdrijf vreemd klinkende muziek heeft gehoord. Bij de oplossing van de misdaad heeft Troy meer belangstelling voor de bevallige Nash dan voor de aanwijzingen. Barnaby moet vrijwel alles zelf doen. Het scenario is van Peter J. Hammond naar de roman van Caroline Graham.

Just Visiting

2001 | Komedie, Fantasy, Actiefilm, Familiefilm

Verenigde Staten/Frankrijk 2001. Komedie van Jean-Marie Gaubert. Met o.a. Jean Reno, Christina Applegate, Christian Clavier, Tara Reid en Bridgette Wilson.

Remake voor de Amerikaanse markt van de succesvolle film LES VISITEURS (1992) met dezelfde hoofdrollen, Reno als graaf Thibault en Clavier als Andr[KA1]e le Pate zijn rechterhand, een soort Sancho Pancha. Het verhaal is lichtelijk veranderd van ori[KA3]entatie en de grappen zijn vetter. Door een fout van de tovenaar (McDowell) belandt het tweetal in het museum van Dr. Brady (Plimpton) in Chicago rond het jaar 2000. Gelukkig voor het Amerikaanse bioscooppubliek sprak de Franse adel in de 12de eeuw Engels, en kunnen ze zich gemakkelijk aanpassen op de 21ste eeuw. Ze zien evenwel een fourwheel drive aan voor een draak die ze te vuur en te zwaard (vooral dat laatste) bestrijden en in mootjes hakken. De toiletpot wordt beschouwd als een fontein, waarin je je hoofd kunt wassen, een peperdure grote fles parfum als sterke drank, die ook goed is om het badwater te zuiveren, mensen op het tv-scherm zijn in hun ogen betoverd en worden vastgehouden, enz., enz. In het museum ontmoet Thibault de curator Julia Malfete (Applegate), die een afstammeling is in de dertigste generatie van prinses Rosalind (wederom Applegate), Thibaults geliefde. Julia is echter verloofd met Hunter (Ross), een listige figuur, die op zijn eigen voordeel uit is. De grote grap is dan, dat Julia niet in de gaten heeft dat Thibault afkomstig is uit de middeleeuwen, vreemd spreekt, merkwaardig handelt en een onbekende geur heeft. De hoofdrollen zetten dezelfde dikke spelkwaliteit neer als in de Franse films en Applegate is verrassend goed. De bijrollen zijn uiteenlopend en in het algemeen nogal stereotiep. McDowell is verspild aan zijn kleine rol, die nauwelijks grappig is. Gelukkig is Wilson als Amber heerlijk sexy. Het scenario is van Christian Clavier, Jean-Marie Poir[KA1]e, en John Hughes naar de roman [KL]Les Visiteurs[KLE] van Poir[KA1]e en Clavier. Regisseur Gaubert heet in werkelijkheid Jean-Marie Poir[KA1]e. Dit pseudoniem heeft hij waarschijnlijk gebruikt omdat de oorspronkelijke films in Amerika nauwelijks gescoord hebben. De eerste LES VISITEURS kwam vier jaar later, in 1996, in de V.S. in een ondertitelde versie uit en was goed voor slechts 650.000 dollar aan de kassa, terwijl de film over de gehele wereld 98 miljoen dollar had opgeleverd en toen het grootste kassucces aller tijden in Frankrijk was. De vervolgfilm LES COULOIRS DU TEMPS : LES VISITEURS 2 haalde in Amerika slechts een symbolisch bedrag op, maar deze, voor de Amerikaanse markt aangepaste klucht, leverde tenslotte in het land van de onbegrensde mogelijkheden 4,7 miljoen dollar op (over de gehele wereld buiten Frankrijk 7,3 miljoen); naar alle waarschijnlijkheid is er geen geld verdiend: de productie- en promotiebudgetten zullen wel ettelijke miljoenen hoger geweest zijn. Het camerawerk is van Ueli Steiger.

A Touch of Frost: Benefit of the doubt

2001 | Mysterie, Misdaad

Verenigd Koninkrijk 2001. Mysterie van Roger Bamford. Met o.a. David Jason, Bruce Alexander, Robert Glenister, Joanne Froggatt en John Lyons.

Deze aflevering strekt zich uit over twee delen en werd geproduceerd om op nieuwjaarsdag 2002 te worden uitgezonden. Het begint meteen al goed met het stoffelijk overschot van een vrouw op de spoorrails, die er gedumpt was om een ongeluk te simuleren. Tegelijkertijd sterft een vrouwelijke chirurg van een ziekenhuis, waar de operaties weliswaar gelukt waren, maar het merendeel van de pati[KA3]enten was overleden. De nog niets vermoedende Frost (Jason) weet op dat moment nog niet dat beide zaken met elkaar in verband staan. Eerst heeft hij priv[KA1]eproblemen (om de aandacht van de kijker af te leiden) en vervolgens zit hij opgezadeld met een nieuwe medewerker DS Reid (Glenister), een betweter met een wisselvallige carri[KA2]ere. Als Reid in verband met een sigarettensmokkelzaak belandt op de ziekenafdeling met het hoge sterftecijfer (onder patiënten), ziet Frost het licht, redt Reid het leven, maar komt vervolgens zelf in groot gevaar. Twee maal raden hoe dit afloopt. Juist, ja... Onderhoudend genoeg voor de liefhebbers, die er lekker lang voor kunnen gaan zitten. Gebaseerd op de romans van R.D. Wingfield; het scenario is van David Gilman. Aflevering 27.

Prime suspect 4: The lost child

1995 | Thriller

Verenigd Koninkrijk 1995. Thriller van John Madden. Met o.a. Stuart Wilson, Robert Glenister en Helen Mirren.

De onlangs tot hoofdinspecteur gepromoveerde Jane Tennison wordt teruggeroepen naar Southampton Row in verband met de zaak van een vermist kind. Het spoor leidt naar Chris Hughes, een man die werd veroordeeld wegens kindermisbruik en die pas is vrijgekomen. De zaak bereikt een hoogtepunt wanneer de verdachte een vrouw en twee kinderen gijzelt.

Prime Suspect: The Lost Child

1995 | Mysterie, Misdaad

Verenigd Koninkrijk 1995. Mysterie van John Madden. Met o.a. Helen Mirren, John Benfield, Beatie Edney, Jack Ellis en Robert Glenister.

Deze vierde aflevering in de reeks gaat verder waar PRIME SUSPECT 3 ophield; d.w.z. op het bureau van Jane Tennison (Mirren) die promotie heeft gemaakt. Ze is nu in blijde verwachting en houdt zich bezig met arbortus-zaken. Ze krijgt te maken met een kinderroof.

The Secret Rapture

1993 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1993. Drama van Howard Davies. Met o.a. Juliet Stevenson, Joanna Whalley-Kilmer, Penelope Wilton, Neil Pearson en Alan Howard.

Na de dood van hun vader trekken de dochters Stevenson en Wilton zich het lot aan van hun jonge, aan de alcohol verslaafde, stiefmoeder, Whalley. Deze dringt zich op in de zaak van Stevenson en begint te reorganiseren. Weliswaar tegen de zin van de eigenares en haar vriend Pearson, toch kunnen ze alleen maar vaststellen dat er een belangrijke expansie plaatsvindt. Maar Whalley is erg labiel en dat werkt al vlug in hun nadeel. Complex portret van drie totaal verschillende vrouwen die allemaal aan de touwtjes willen trekken. De film dankt vooral zijn kracht aan de sublieme wijze waarop drie briljante Britse actrices hun personages neerzetten. David Hare baseerde zijn scenario op zijn toneelstuk uit 1988. De camera werd gehanteerd door Ian Wilson. Dolby Stereo.

P.D. James' Cover her Face

1985 | Misdaad

Verenigd Koninkrijk 1985. Misdaad van John Davies. Met o.a. Roy Marsden, John Vine, Mel Martin, Rupert Frazer en Phyllis Calvert.

Lange tv-film, waarin Chief Superintendant Adam Dalgliesh (Marsden) met hulp van Inspector John Massingham (Vine) een misdaad oplost. Is aan de lange kant, maar er wordt goed gespeeld. Het scenario is van Robin Chapman naar een roman van P.D. James. Het camerawerk is van David Jones en Peter MacQueen. Wordt meestal in vijf delen uitgezonden en er bestaat een gecondenseerde versie van slechts 75m.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Robert Glenister op televisie komt.

Reageer