Marian Wolf

Acteur

Marian Wolf is acteur.
Er zijn 4 films gevonden.

Spy Sorge

2003 | Biografie, Thriller, Drama, Oorlogsfilm, Actiefilm

Duitsland/Japan 2003. Biografie van Masahiro Shinoda. Met o.a. Iain Glen, Masahiro Motoki, Karen Friesicke, Kippei Shiina en Mia Yoo.

De interessante, gedeeltelijke biografie[KA3]en van Dr. Richard Sorge (Glen) en Hidemi Ozaki (Motoki), die elkaar in het begin van de jaren 1930 leerden kennen in het toen zeer kapitalistische Shanghai (beginjaren 2000 was het weer zover na zestig jaar communisme). Sorge, een hartedief, had WO I (1914-18) als strijder meegemaakt en was een communistische sympathisant uit overtuiging. Ozaki was een idealist, die hoopte dat het communisme de bevolking in Azi[KA3]e zou bevrijden van het kolonialisme. Sorge was journalist en schreef voor de gerenommeerde [KL]Frankfurter Zeitung[KLE], terwijl Ozaki voor de [KL]Asahi Shinbum[KLE] werkte, een even gerespecteerd dagblad. In Shanghai gingen zij om met de Amerikaanse idealiste Agnes Smedley (Yoo), een vrouw met communistische idee[KA3]en, wier werk Ozaki in het Japans vertaalde. Tegenwoordig is Smedley zo goed als vergeten en wordt beschouwd als een feministe. Zowel Sorge als Ozaki worden overgeplaatst naar Tokyo, waar Sorge vriendschap sluit met de militaire attach[KA1]e van de Duitse ambassade Eugen Ott (M[KA3]uhe) en een affaire krijgt met zijn vrouw Helma (Friesicke). Eugen Ott laat hem toetreden tot de nazi-partij NSDAP, waardoor Sorge toegang kreeg tot geheime informatie, die hij doorspeelde aan Moskou. De zuiveringen van Stalin brachten hem echter in verlegenheid en toen hij in 1941 berichtte over de in opkomst zijnde Duitse inval in Rusland, meende Stalin dat Sorge een dubbelspion was. Intussen was de Japanse geheime dienst op het spoor van Ozaki gekomen, die na zijn arrestatie ging praten, waarop ook Sorge door de Japanners werd opgepakt. Een boeiend stuk, grotendeels onbekende WO II-geschiedenis met veel detail en actie verteld. Eigenlijk een mini, die in twee delen wordt uitgezonden en grotendeels gefinancierd door Duitse omroep ARD (een budget van twee miljard yen). Helaas is de film wat in het jargon Europudding wordt genoemd, door de rolverdeling van verschillende nationaliteiten, die niet in hun eigen taal acteren. Kijk je naar een goed ingedubde versie, bijvoorbeeld de Duitse, dan merk je dit niet. Ziet er netjes uit, is tot een zekere hoogte onderhoudend, maar de uitvoering is supersaai. Het scenario is van Robert Mundy en regisseur Shinoda. Het camerawerk is van Tatsuo Suzuki.

Drei Stern Rot

2001 | Drama

Duitsland 2001. Drama van Olaf Kaiser en Olaf Keiser. Met o.a. Rainer Frank, Petra Kleinert, Meriam Abbas, Dietmar Mössmer en Henning Baum.

Op een plaats aan de voormalige grens met de DDR wordt een film gedraaid die in de periode van de DDR-dictatuur speelt. Christian Blank (Frank), een B-acteur, speelt een grenssoldaat. Plotseling tijdens de opnames stort hij zich op de hoofdrolspeler (M[KA3]ossmer) en probeert hem te vermoorden. Door snel ingrijpen van de filmploeg kan het ergste voorkomen worden en wordt Blank in een dwangbuis gestopt en opgenomen in een psychiatrische inrichting in Halberstadt in Sachsen Anhalt in de voormalige DDR. Hij wordt behandeld door Dr. Pamela Wehmann (Kleinert), die lange gesprekken met hem voert. Ze constateert dat haar pati[KA3]ent wellicht toch niet aan die waanvoorstellingen lijdt, zoals men aanvankelijk had aangenomen, maar dat de hoofdrolspeler inderdaad Majoor Nattenklinger kan zijn. Dat is de man, die het leven van dienstplichtige soldaat Blank in 1987 grondig verpestte door hem dienst te laten doen aan het ijzeren gordijn voorzien van automatische schietinrichtingen, mijnen en prikkeldraad met boobytraps. Blank had ooit een aanvraag ingediend om uit de DDR te mogen afreizen met zijn vriendin Jana (Abbas). De film over het Borderline-syndroom is realistisch, maar een Duits-Duitse aangelegenheid, waarvoor de kijkers buiten het eigen land schaars zullen zijn. Bovendien moet men veel dialoog niet schuwen, hoewel Kleinert (bekend o.a. uit DOPPELTER EINSATZ) een sympathieke en warme persoonlijkheid is. De titel slaat op DDR-jargon dat gebruikt werd bij de communicatie als iemand naar het Westen probeerde te vluchten. Het scenario is van Holger Jancke. Het camerawerk is van Matthias Tschiedel.

Prinz zu entsorgen

1995 | Komedie

Duitsland 1995. Komedie van Dietmar Klein. Met o.a. Christoph Waltz, Maren Martinek, Marita Marschall, Jürgen Watzke en Axel Wandtke.

Waltz houdt van zijn luxe-leventje en van het geld van zijn levenspartner Marschall, ontwerpster van een belangrijke modefirma. Wanneer deze firma een promotiecampagne uitvoert die komaf maakt met de elementaire ideeën van de milieustrijders worden ze door het gerecht verplicht zich een maand lang ten dienste van het milieu te stellen. Marschall kan zich niet vrijmaken, dus moet Waltz zich er maar mee bezig houden. Zo komt hij in contact met de mooie Martinek. Goed geacteerde satire waarin het kapitaal geconfronteerd wordt met het milieu. De humor is niet steeds even fijn, maar over het algemeen genomen zeer onderhoudend, met nog een leuke knipoog op het einde. Geschreven door Georg Sauer en in beeld gebracht door Achim Poulheim. Formaat 16/9. Stereo.

Polizeiruf 110: Es ist nicht immer Sonnenschein

1983 | Misdaad

DDDE 1983. Misdaad van Manfred Mosblech. Met o.a. Jürgen Frohriep, Peter Borgelt, Lutz Riemann, Sigrid Göhler en Wilfried Pucher.

Aflevering 84 gaat over de `chicken run` op Oostduitse brommers. Tjonge, jonge. Met deze `snelheidsmonsters` gebeuren tijdens de illegale straatraces vervelende ongelukken. Het huzarenstukje hier betreft slechts het gescheur van en drietal langharige jongeren in een bos, waarbij een bejaarde wandelaar zich zo opwindt dat hij een fatale hartaanval krijgt. De hoogste tijd voor Hauptmann Fuchs (Borgelt), Leutnant H[KA3]ubner (Frohriep), zijn macho, quasi sportieve dienstklopper, Obertleutnant Zimmerman (Riemann) en de drakerige Leutnant Arndt (Göhler), die maar geen promotie maakt, om de zaak eens nader te onderzoeken, want belangrijkere vergrijpen werden er op dat moment niet gepleegd. Is er misdaad in het spel en steekt er soms meer achter het gerace met de opgevoerde rijwielen met hulpmotor dan men in de eerste plaats zou vermoeden? Ja, hoor, want in het subplot maken we kennis met een alleenstaande moeder en een 'onhandelbare' zoon die liever lui dan moe is. Het scenario is als vanouds van de aan de Kultuurkammer gehoorzame regisseur Mosblech die over problemen met de moderne jeugd moest schrijven.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Marian Wolf op televisie komt.

Reageer