David Brown

1916 -2010 Acteur, Producer, Auteur

David Brown (1916-2010) is acteur, producer en auteur.
Er zijn 28 films gevonden.

Framed

2002 | Misdaad, Drama, Thriller, Actiefilm

Verenigde Staten 2002. Misdaad van Daniel Petrie jr. Met o.a. Rob Lowe, Sam Neill, Alicia Coppola, Philip Akin en Peter MacNeill.

Haven

2001 | Oorlogsfilm, Drama

Verenigde Staten/Canada 2001. Oorlogsfilm van John Gray. Met o.a. Natasha Richardson, Hal Holbrook, Martin Landau, Anne Bancroft en Bruce Greenwood.

In 1935 vroeg de hoofdredactie van de [KL]New York Herald Tribune[KLE] de 24-jarige publiciste Ruth Gruber (Richardson) een serie artikelen te schrijven over het fascisme en het communisme in Europa. Gruber sprak perfect Duits en schetste een nauwkeurig beeld van nazi-Duitsland. Tijdens WO II (1941-45) werkte zij op binnenlandse zaken in Washington DC. De V.S. waren schoorvoetend in de oorlog beland door de aanval op Pearl Harbor, terwijl de Amerikaanse volksvertegenwoordiging er eigenlijk niet van wilde weten. Sedert 1936 pakten de nazi`s systematisch mensen op, regimetegenstanders, joden, zigeuners, enz.; er werden toen quota ingesteld om alleen mondjesmaat vluchtelingen Amerika binnen te laten uit vrees voor een groter wordende werkloosheid, een vijfde colonne enz. Men keek liever de andere kant uit als er berichten kwamen over de concentratiekampen, waarin mensen door de nazi`s werden vermoord. Of men zei eenvoudig dat deze berichten niet waar konden zijn. De Amerikaanse president Roosevelt stond onder druk van zijn menslievende vrouw Eleanor en zijn minister van binnenlandse zaken Harold L. Ickes (Holbrook) om toch meer mensen binnen te laten. In 1944 kwam Roosevelt op het lumineuze idee om bijna duizend vluchtelingen op te halen uit Itali[KA3]e met een troepentransportschip, en hen als gast onder te brengen in Fort Ontario, een leegstaande kazerne, nabij het stadje Oswego aan Lake Ontario. De geallieerden rukten in vlot tempo op naar het noorden van Itali[KA3]e, na hun succesvolle landing op Sicili[KA3]e. De vluchtelingen hadden geen visa nodig en zouden worden uitgewezen zodra de vijandelijkheden waren gestaakt. Gruber, inmiddels 32 jaar, leek de ideale persoon om dit transport vanuit de Italiaanse havenplaats Anzio (ten zuiden van Rome) met de ms Henry Gibbins te begeleiden. Haar moeder (Brancroft) sloeg de schrik om het hart en haar vader (Landau), die veel van haar hield, maakte zich grote zorgen. Op 3 augustus 1944 werden 982 vluchtelingen ingescheept, joden en andere gezindten, terwijl de bemanning hen met scheve ogen aankeek en hen beschouwden als klaplopers waarvoor ze hun leven gewaagd hadden. Gruber kreeg tijdelijk de rang van generaal; als ze in het strijdgewoel gepakt zou worden, moest de vijand haar behandelen volgens de conventie van Gen[KA2]eve, dat wil zeggen in leven houden. De overtocht was niet zonder gevaren vanwege de Duitse U-Boten, die de Atlantische Oceaan nog altijd onveilig maakten. Na aankomst sloeg de vluchtelingen de schrik om het hart: ze vreesden opnieuw ge[KA3]interneerd te worden in een concentratiekamp. Geleidelijk bedaarden de gemoederen en kwamen er contacten met de bevooroordeelde bevolking, die omsloegen in een vriendschap. Natuurlijk werden de vluchtelingen na afloop van de oorlog niet uitgewezen. Wel moesten ze uitreizen naar Canada (vlakbij), waar ze een asielaanvraag konden doen om weer toegelaten te worden. Een formaliteit als foefje, waarvan de meesten gebruik maakten en waardevolle Amerikaanse burgers werden, die de voortuitgang hielpen bevorderen o.a. op wetenschappelijk gebied. Dit deel uit het veelbewogen leven van Ruth Gruber werd onopwindend in beeld gebracht, en de flashbacks (in zwart-wit) over een liefdesgeschiedenis in nazi-Duitsland, veranderen daar niets aan. Sommige scènes zijn al te zeer gedramatiseerd hoewel het spel op een hoog niveau staat. In deze lange tv-film, die meestal in twee delen wordt uitgezonden, wordt de apathie duidelijk, die in Amerika heerste over het lot van de mensen, die in de concentratiekampen waren beland. Het scenario is van Suzette Couture naar de roman van Ruth Gruber. Het camerawerk is van Guy Dufaux.

Along Came a Spider

2001 | Mysterie, Thriller, Misdaad

Verenigde Staten/Duitsland/Canada 2001. Mysterie van Lee Tamahori. Met o.a. Morgan Freeman, Monica Potter, Michael Wincott, Dylan Baker en Mika Boorem.

Een senatorsdochter wordt op school gekidnapt en de ontvoerder neemt contact op met psycholoog bij de politie Alex Cross (Freeman). Die stort zich op de zaak, die almaar complexer wordt en uiteindelijk via een fraaie verrassing wordt opgelost. De immer stoïcijnse Morgan Freeman kroop eerder met meer overtuigingskracht in de huid van hetzelfde personage in Kiss the Girls, eveneens een verfilming van een boek van thrillerschrijver James Patterson. Dat verhaal komt overigens chronologisch na Along Came a Spider. Het slot van Along Came a Spider werd na forse kritiek van een testpubliek opnieuw opgenomen.

Chocolat

2000 | Komedie, Drama, Romantiek

Verenigde Staten/Verenigd Koninkrijk 2000. Komedie van Lasse Hallström. Met o.a. Juliette Binoche, Lena Olin, Johnny Depp, Judi Dench en Alfred Molina.

In een rustig en pittoresk Frans dorpje wordt een nieuwe chocolaterie geopend. De chocolaatjes die de uitbaatster (Binoche) verkoopt hebben een wonderbaarlijke uitwerking. Een knorrige oude dame wordt er vrolijk van, de uitgebluste echtgenoot van een bewoonster hervindt zijn libido. De strenge burgemeester ziet het allemaal met gefronste wenkbrauwen aan. Vooral in de VS succesvol romantisch sprookje, werd genomineerd voor maar liefst vijf Oscars. Maar voor velen zal de film, net als veel ander werk van regisseur Hallström, aan de zoete kant zijn.

Roswell: The Aliens Attack

1999 | Sciencefiction

Verenigde Staten 1999. Sciencefiction van Brad Turner en Brad Tuner. Met o.a. Steven Flynn, Kate Greenhouse, Heather Hanson, Breni Siati en Donnelly Rhodes.

Twee buitenaardse wezens ontsnappen uit Roswell in New Mexico om een plan te bedenken om de aarde te saboteren. Het vrouwelijke buitenaardse wezen geniet van seks en houdt ervan om soldaten te verleiden. Het mannelijke wezen wordt uiteindelijk verliefd en hij probeert het vrouwelijke wezen te stoppen om een kernwapen te plaatsen dat ze samen hebben ontwikkeld

Red Team

1999 | Actiefilm, Thriller

Canada/Verenigde Staten 1999. Actiefilm van Jeremy Haft. Met o.a. Patrick Muldoon, Cathy Moriarty, Tim Thomerson, Fred Ward en C. Thomas Howell.

Jason Chandler (Muldoon) is een FBI-agent die op seriemoordenaars jaagt. Samen met zijn partner Stephanie Dobson (Moriarty) staan ze op een lage sport van de ladder van het federale bureau. Er is een afdeling waar Jason graag zou willen werken, dat Red Team heet. Voordat je tot die afdeling wordt toegelaten, moet je je sporen verdiend hebben. Jason jaagt op een bepaalde seriemoordenaar, The Silencer, die zijn slachtoffers de tong uitsnijdt. Jason krijgt een telefoontje van een politieman uit de provincie, die hem vertelt dat de verongelukte man van een verkeersongeluk, wellicht The Silencer is. Jason gelooft niet in toeval en als hij de FBI-computer raadpleegt, ontdekt hij een patroon: de opgejaagde seriemoordenaars worden vroeger of later zonder enige vorm van proces gedood. Het is niet zo moeilijk meer om dan uit te maken dat het team uit de titel hiermee te maken heeft. Deze misdaadfilm is in feite een eenvoudige, gemakkelijk te raden wie-is-de-dader. Het spel is ronduit houterig, de hese, raspende stem van de mooie Moriarty gaat na een tijdje op de zenuwen werken en de muziek van Ken Williams is niet om aan te horen. Typisch zo'n film, waaraan je in de videotheek geen geld mag besteden. Er zijn mensen die zeer boos zijn op de makers omdat zij zo'n slechte formulefilm hebben uitgebracht. Ook bekend als THE CRIMSON CODE.

Angela's Ashes

1999 | Biografie, Drama

Verenigde Staten/Ierland 1999. Biografie van Alan Parker. Met o.a. Emily Watson, Robert Carlyle, Joe Breen, Ciaran Owens en Michael Legge.

Naar het veelgeprezen en met een Pulitzer Prize bekroonde boek van Frank McCourt. Parkers film blijft dicht bij McCourts tragische, autobiografische verhalen over zijn kindertijd in een groot Iers gezin dat wordt geteisterd door armoede. Drie verschillende jongens vertolken hoofdpersonage Frank die moet toezien hoe het alcoholisme van zijn vader (Carlyle) het welzijn van de kinderen maar vooral dat van zijn moeder in de weg staat. De moeder wordt gespeeld door Emily Watson, de actrice die sinds haar doorbraak in Breaking the Waves van iedere rol iets bijzonders maakt.

Deep Impact

1998 | Sciencefiction, Thriller, Drama

Verenigde Staten 1998. Sciencefiction van Mimi Leder. Met o.a. Robert Duvall, Elijah Wood, Morgan Freeman, Vanessa Redgrave en Maximilian Schell.

De jaren negentig rampenfilmrevival in Hollywood bestookte het filmpubliek met allerhande invasies, van buitenaardse wezens tot dino's en virussen. In Deep impact is het een komeet die de Aarde bedreigt. We zien een familiedrama aangevoerd door snotneus Leo (Wood), een heldendrama met astronaut Tanner (Duvall), een autoriteitsdrama rond president Beck (Freeman) en een wirwar aan subplots en losse eindjes. Het ging de makers duidelijk om de special effects, maar als die na bijna twee uur verschijnen is de fascinatie verdwenen. Toch wist de film zijn monsterbudget van 80 miljoen dollar binnen twee weken uit de zak van het publiek te kloppen.

The Saint

1997 | Avonturenfilm, Romantiek, Actiefilm, Thriller, Misdaad

Verenigde Staten 1997. Avonturenfilm van Phillip Noyce. Met o.a. Val Kilmer, Elisabeth Shue, Rade Serbedzija, Alun Armstrong en Valeri Nikolayev.

Sorry hoor, maar Shue als koude-fusie deskundige, verliefd op Kilmer als zich alsmaar in bespottelijke vermommingen stekende superdief, dat is echt te veel. Helemaal aangezien de acteurs hun personages van diepgang willen voorzien, terwijl het hele verhaal een lachertje is. De misplaatste serieusheid en het dure uiterlijk doen de Bond-achtige film over een natuurkundige formule die niet in handen mag vallen van een megalomane Rus, ver afraken van het origineel, de pulpserie uit de jaren zestig, toen met Roger Moore in de rol van Simon Templar, alias The Saint.

The Arrow

1997 | Drama

Canada 1997. Drama van Don McBrearty. Met o.a. Dan Aykroyd, Sara Botsford, Ron White, Aidan Devine en Nigel Bennett.

1950, hoogtepunt van de Koude Oorlog. Canada heeft dringend een antwoord nodig op atoombommenwerpers die over de Noordpool kunnen vliegen. De liberale minister Howe zet de legerleiding onder druk om de ontwikkeling van een nieuw gevechtsvliegtuig in handen van een jong Canadees ontwerpteam te geven. Het AVRO Aircraft-team krijgt de opdracht toegewezen en wil met zijn Arrow alle luchtvaartrecords breken. Na de verkiezingen heeft de conservatieve regering plannen om het project af te voeren en voor het AVRO-team begint een race tegen de klok

Kiss the Girls

1997 | Thriller, Misdaad

Verenigde Staten 1997. Thriller van Gary Fleder. Met o.a. Morgan Freeman, Ashley Judd, Cary Elwes, Alex McArthur en Tony Goldwyn.

Dr Kate McTiernan (Ashley Judd) weet te ontsnappen uit de kerker van een psychopaat en helpt forensisch psycholoog Alex Cross (Morgan Freeman) de verknipte vrouwenverzamelaar op te sporen. Sinds The Silence of the Lambs - en in mindere mate Se7en - worstelen filmmakers om hun psychothriller een eigen draai mee te geven. Dat is in dit geval niet gelukt, maar dankzij het prachtige spel van de immer stoïcijnse Morgan Freeman blijf je toch kijken. Voor de liefhebber: in Along Came a Spider doet Freeman het als Dr Cross nog eens dunnetjes over.

20th Century Fox: The First 50 Years

1997 | Documentaire

Verenigde Staten 1997. Documentaire van Kevin Burns. Met o.a. James Coburn, Julie Andrews, David Brown, Red Buttons en Alice Faye.

Een portret van 20th Century Fox, een van de grote belangrijke productiehuizen van Hollywood. Fox Films werd in 1914 opgericht door William Fox, een voormalige textielbaas. Met zijn eerste topsterren Theda Bara en Tom Mix en regisseur John Ford wist hij zich op de jonge filmmarkt een eigen plaats te veroveren. Met Movietone bracht hij het eerste klanksysteem rechtstreeks op film op de markt, enkele weken nadat Warner Bros met zijn platenversie Vitaphone de race gewonnen had. Met Fox Movietone verscheen het eerste Amerikaanse nieuwsmagazine. De crash van begin jaren 1930 dwong Fox tot verkoop van zijn zaak. Darryl F. Zanuck redde de studio en zo ontstond op 28 mei 1935 20th Century Fox. De documentaire wijdt een hoofdstuk aan alle topsterren van dit productiehuis, o.a. Shirley Temple, Henry Fonda, Tyrone Power, Betty Grable en Marylin Monroe. In 1952 bond Fox de strijd aan tegen tv met de eerste Cinemascope-film THE ROBE. Nadat Zanuck zich uit Fox had teruggetrokken om onafhankelijk producent te worden ging de studio haast bankroet met CLEOPATRA. Zanuck werd teruggeroepen en kon alles weer redden met zijn eigen productie THE LONGEST DAY en het grandiose succes van ZORBA THE GREEK en THE SOUND OF MUSIC. Zijn zoon Richard leidde Fox daarna samen met David Brown. 20th Century Fox was klaar voor de 21e eeuw. Een lange promo-film waarin mensen die van belang waren voor het productiehuis komen getuigen over de werksfeer die er heerste. Honderden filmfragmenten illustreren deze geschiedenis. Het scenario werd geschreven door Burns, Lester Shane en Tony Thomas. Nieuw filmmateriaal werd geschoten door Cory Geryak. Montage was in handen van David Comtois, Craig A. Colton en Josh Kafka.

Trial at Fortitude Bay

1996 | Drama

Canada/Verenigde Staten 1996. Drama van Vic Sarin. Met o.a. Lolita Davidovich, Henry Czerny, Raoul Trujillo, Marcel Sabourin en Robert Ito.

Deze film heeft tot onderwerp wat er gebeurt als twee verschillende culturen met elkaar voor de rechtbank in botsing komen. Gina Antonelli (Davidovich), een ambitieuze advocate, en de arrogante, maar handig pratende openbare aanklager Daniel Metz (Czerny) moeten naar het veraf gelegen eiland Baffin in de Canadese Northwest Territories voor een zedenmisdrijf, dat in een eskimogemeenschap is gepleegd. Simon (Trujillo), min of meer een buitenstaander, wordt naar Fortitude Bay gestuurd als de be[KA3]edigde tolk, die door het hof is aangezocht. Simon is een eskimo die na vijftien jaar afwezigheid weer terugkeert naar zijn geboortegrond. Simons teleurstelling over de onpartijdigheid van vrouwe justitia groeit met het uur. Hij bevindt zich in een benarde postitie en zijn omgeving ziet hem als de verrader uit het Zuiden. Antonelli heeft zich in de eskimocultuur verdiept om haar cli[KA3]ent Paloosie (Gordon) beter te kunnen verdedigen, maar ze komt onmiddelijk in aanvaring met dorpsoudste Methusala (Ito), de mentor van Paloosie. Ze ontdekt dat in de eskimotaal het beroep van raadsvrouwe omschreven wordt als de `blanke, die voor de betrokkene liegt`. Ondertussen is aanklager Metz erop gespitst dat hij wint om de magistratuur in Ottawa te bewijzen dat hij zich strikt hun consignes van zero tolerance houdt. Hij weet dat rechter Lamberts (Sabourin) in de Canadese hoofdstad niet goed aangeschreven staat, omdat hij eskimo's nog al eens tot alternatieve straffen veroordeelt, rekening houdend met hun opvattingen over gerechtigheid. De gemeenschap gaat het niet om wraak, maar om de waarheid en vooral het herstel van het evenwicht. Het scenario van Keith Ross is diepgravend, het camerawerk van Ian Elkin en Sarin's vaste regie van de uitstekende rolverdeling zorgen ervoor dat het resultaat een boeiende tv-film is geworden. Vertoning op de Europese thuisbuis kan ca 10m korter zijn.

A Season in Purgatory

1996 | Drama

Verenigde Staten 1996. Drama van David Greene en Davis Green. Met o.a. Patrick Dempsey, Sherilyn Fenn, Craig Sheffer, Brian Dennehy en Bonnie Bedelia.

Binnen de aristocratische familie Bradley vieren corruptie en bedrog hoogtij. Student Harrison Burns en de steenrijke en ambitieuze Constant Bradley zijn goed met elkaar bevriend, maar tijdens een vakantie ontdekt Harrison een aantal verschrikkelijke feiten over zijn vriend. Hij besluit een en ander openbaar te maken, maar riskeert daarmee zijn leven

Canadian Bacon

1995 | Komedie, Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1995. Komedie van Michael Moore. Met o.a. John Candy, Alan Alda, Rhea Perlman, Kevin Pollak en Rip Torn.

Satirische eersteling van Michael Moore over een sullige Amerikaanse president (Alan Alda) die door zijn listige entourage wordt opgestookt om een Koude Oorlog te beginnen met Canada om de nationale problemen te vertroebelen. De sheriff van grensstadje Niagara Falls (laatste optreden van komiek John Candy) kan zich prima vinden in het anti-Canada mediaoffensief en trekt met zijn schietgrage vriendjes het buurland in om de noorderlingen eigenhandig een lesje te leren. Na Kubrick's antioorlog standaardwerk Dr. Strangelove valt er weinig eer te behalen in het genre maar Moore scoort met een spervuur van spitsvondige visuele en verbale grappen. In 1995 werd zijn Canadian Bacon in de Amerikaanse pers afgedaan als een sympathieke maar mislukte poging om de spot te drijven met de Amerikaanse preoccupatie met (inter)nationale agressie. Pas na Bowling for Columbine werd de knuffelbeer van links Amerika serieuzer genomen en Canadian Bacon is achteraf gezien een interessante etalage van het kunnen van een gedreven artiest.

The Player

1992 | Komedie

Verenigde Staten 1992. Komedie van Robert Altman. Met o.a. Tim Robbins, Greta Scacchi, Fred Ward, Whoopi Goldberg en Peter Gallagher.

Hollywood-producent Griffin Mill krijgt anonieme dreigbriefjes. Op zoek naar de afzender stuit hij op de scriptschrijver David Kahane. Mill spoort Kahane op, krijgt hooglopende ruzie met hem, waarna hij hem vermoordt. Terwijl de politie hem op het spoor is begint hij een verhouding met de vriendin van zijn slachtoffer, zaagt een van z'n collega's ijverig aan zijn stoelpoten en blijven de dreigbriefjes komen... Sterke comeback van Altman, die sinds de artistieke en commerciële flop Popeye uit de gratie was in Hollywood. Tevens wraak op datzelfde Hollywood, dat in The Player genadeloos op de hak wordt genomen.

Rich in Love

1992 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1992. Drama van Bruce Beresford. Met o.a. Albert Finney, Jill Clayburgh, Kathryn Erbe, Kyle MacLachlan en Alfre Woodard.

Het huwelijk tussen Warren en Helen Odom loopt spaak en Helen neemt de benen. De 17-jarige dochter Lucille is letterlijk het kind van de rekening, want nu moet zij voor haar vader zorgen, die duidelijk onder de vernedering van haar moeder lijdt. Deze film is vooral de geschiedenis ingegaan als het prestigieuze project, waar Beresford toen hij de laatste hand legde aan zijn Oscar-winnaar DRIVING MISS DAISY en scenarioschrijver Alfred Uhry, flink de mist mee ingingen.

A Few Good Men

1992 | Drama, Thriller

Verenigde Staten 1992. Drama van Rob Reiner. Met o.a. Tom Cruise, Jack Nicholson, Demi Moore, Kevin Bacon en Kiefer Sutherland.

Onderhoudende en succesvolle Hollywoodfilm, waarin militair advocaten Daniel Kaffee (Cruise) en JoAnne Galloway (Moore) moeten zien te bewijzen dat ijzervreter kolonel Nathan R. Jessup (Nicholson) verantwoordelijk is voor de moord op een jonge marinier. Ze worden niet heel serieus genomen op de basis, waar Jessup geliefd en gevreesd is. Een studiobaas vroeg aan scenarist Aaron Sorkin waarom Galloway geen mannelijk personage was, als ze toch niet met Kaffee in bed zou duiken. Sorkin antwoordde dat 'slapen met Tom Cruise' niet de enige nuttige toepassing van vrouwen in een film was. Vier Oscarnominaties.

Women & Men: In Love There Are No Rules

1991 | Drama

Verenigde Staten 1991. Drama van Walter Bernstein en Kristi Zea. Met o.a. Matt Dillon, Andie MacDowell, Ray Liotta, Juliette Binoche en Scott Glenn.

Het vervolg op de geslaagde film uit 1990 met verfilmingen van korte literaire verhalen van bestsellerschrijvers en topacteurs. Het eerste betreft een verhaal van Irwin Shaw, RETURN TO KANSAS CITY dat gaat over huisvrouw Sedgewick, die echtgenoot Dillon dwingt te kiezen tussen haar en zijn carrière met de inzet dat hij beiden kan verliezen. Het tweede verhaal A DOMESTIC DILEMMA is van Carson McCullers en gaat over MacDowell, die vreest dat de drankzucht van zijn vrouw het gezin zal ruïneren en het laatste is van Henry Miller, MARA, over een opgefokte schrijver en prostituée, die samen een nacht doorbrengen - de kern van Millers roman, die als QUIET DAYS IN CLICHY in het groot verfilmd werd. Hoewel tv-voer, evenwel heel erg

Cocoon: The Return

1988 | Fantasy, Sciencefiction, Komedie

Verenigde Staten 1988. Fantasy van Daniel Petrie. Met o.a. Don Ameche, Jack Gilford, Gwen Verdon, Maureen Stapleton en Steve Guttenberg.

Vervolg op de leuke sf-film The Cocoon (1985), die Don Ameche een Oscar voor beste bijrol opleverde. Ameche keert terug in The Return, helaas is het script een saaie herhalingsoefening. De bejaarden die aan het eind van deel een met buitenaardse wezens mee mochten om in een paradijselijke omgeving lang en gelukkig onsterfelijk te zijn komen weer even terug op aarde. Ze hebben onze planeet wel gemist. Maar hier blijven betekent voortaan ouderdomsgebreken accepteren.

Target

1985 | Thriller, Misdaad

Verenigde Staten 1985. Thriller van Arthur Penn. Met o.a. Gene Hackman, Matt Dillon, Gayle Hunnicutt, Josef Sommer en Guy Boy.

Walter Lloyd (Hackman) zit in de houthandel, leidt een rustig leven, doet het rustig aan in de auto, is, kortom, een saaie ouwe vent, althans volgens zijn zoon Chris (Dillon). Maar dan wordt Walters vrouw in Parijs ontvoerd en reizen vader en zoon af naar Europa om haar te zoeken. Aldaar blijkt dat Walter minder saai is dan Chris altijd dacht. Na Bonnie and Clyde (1967) stonden acteurs nog jaren in de rij om met regisseur Penn te mogen werken. Ondanks het verzamelde talent is Target een weinig onderscheidende spionagethriller, die het moet hebben van een paar sterke scènes.

Cocoon

1985 | Komedie, Sciencefiction

Verenigde Staten 1985. Komedie van Ron Howard. Met o.a. Don Ameche, Wilford Brimley, Hume Cronyn, Brian Dennehy en Jack Gilford.

Drie oude mannen uit een rusthuis maken al een tijdlang gebruik van het heerlijke zwembad in een naburige leegstaande villa. Als de villa verhuurd wordt krijgen de wat zorgelijker bewoners van het tehuis hun bedenkingen, maar de mannen gaan door met hun clandestiene zwempartijtjes en worden er fit, vrolijk en levenslustig van, tot vreugde van hun echtgenotes. Maar dan komen de oudjes achter het grote geheim van hun nieuwe buren. Aardige sf met aanstekelijk spel van de goed bezette cast. Oscars voor Ameche en de special effects-makers.

The Verdict

1982 | Drama

Verenigde Staten 1982. Drama van Sidney Lumet. Met o.a. Paul Newman, Charlotte Rampling, Jack Warden, James Mason en Milo O'Shea.

Eens was Frank Galvin een vooraanstaand advocaat, maar door zijn drankprobleem is hij aan lager wal geraakt. Een bevriend collega speelt hem een, op het oog vrij eenvoudig, zaakje toe: een echtpaar dat een schadeclaim heeft ingediend tegen een arts, omdat de zuster van de vrouw door een verkeerde behandeling in coma is geraakt. Met een onverwacht opduikende getuige lijkt het onmogelijk de zaak te verliezen en Galvin speelt het dan ook hoog. Op het moment van de rechtszaak is de getuige onbereikbaar, maar inmiddels is Frank overtuigd van de schuld van de arts en heeft hij zijn oude vechtlust terug.

Jaws 2

1978 | Thriller, Horror, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1978. Thriller van Jeannot Szwarc. Met o.a. Roy Scheider, Lorraine Gary, Joseph Mascolo, Jeffrey Kramer en Ann Dusenberry.

Toen Steven Spielberg in 1975 met zijn tweede film Jaws groots doorbrak, lanceerde hij niet alleen zijn eigen naam maar ook het fenomeen blockbuster. In dit vervolg keren enkele acteurs terug: Roy Scheider als politiechef Brody, Lorraine Gary als bezorgde echtgenote, en Murray Hamilton in de rol van burgemeester die niet wil luisteren als iemand 'Shark!' schreeuwt. Ook de voor de eerste score met een Oscar onderscheiden componist John Williams is weer van de partij. Niet zo goed als het origineel maar er zijn veel onbeschaamdere vervolgen en rip-offs gemaakt.

Jaws

1975 | Thriller, Horror

Verenigde Staten 1975. Thriller van Steven Spielberg. Met o.a. Robert Shaw, Murray Hamilton, Lorraine Gary, Richard Dreyfuss en Roy Scheider.

Een badplaats wordt geterroriseerd door een grote witte mensetende haai, die al verschillende slachtoffers heeft gemaakt. De burgemeester weigert het strand te sluiten. Sheriff Brody (Scheider) bindt dan zelf de strijd aan tegen het monster. Ruim een uur krijgen we de haai zo goed als niet te zien, wat niet erg is, want de mechanische haai Bruce zag er naar de huidige maatstaven niet erg realistisch uit. Jaws is echter briljant gefilmd en krachtig geacteerd. Oscar voor de montage en voor de uitstekende muziek (de beroemde cello-deun van de naderende haai) van John Williams.

The Sugarland Express

1974 | Actiefilm, Drama, Thriller

Verenigde Staten 1974. Actiefilm van Steven Spielberg. Met o.a. Goldie Hawn, Ben Johnson, Michael Sacks, William Atherton en Frank Steggall.

Lou Jean (Hawn) vraagt haar man Clovis (Atherton) om uit de gevangenis te ontsnappen, omdat hij haar moet helpen met een probleem: de kinderbescherming wil hun baby afpakken. Als hij vrij is slaan de twee op de vlucht en kidnappen ook nog een politieagent. Diens collega's zetten de achtervolging in. Spielberg schakelt soepel tussen genres, van komische western tot dramatische roadmovie, in zijn op ware gebeurtenissen gebaseerde speelfilmdebuut. Mooi in beeld gebracht door Vilmos Zsigmond (oa The Deer Hunter). Een jaar later brak Spielberg definitief door met Jaws.

The Girl from Petrovka

1974 | Romantische komedie

Verenigde Staten 1974. Romantische komedie van Robert Ellis Miller. Met o.a. Goldie Hawn, Hal Holbrook, Anthony Hopkins, Grégoire Aslan en Anton Dolin.

Joe (Holbrook) is een Amerikaanse correspondent die in het destijds nog communistische Moskou een relatie begint met de Russische ballerina Oktyabrina (Hawn). Dat is tegen de zin van de KGB. Zo ongeveer alle clichés over de geknechte Sovjet-Russen worden van stal gehaald: ze spelen klassiek viool maar houden diep in hun hart van free jazz, ze dansen het Zwanenmeer maar gaan eigenlijk liever swingend uit hun bol. Curieus is het om Hawn de Stervende Zwaan te zien dansen, terwijl vriend Kostya (Hopkins) geamuseerd toekijkt. De beelden van Moskou werden geschoten in Wenen en Hollywood.

Kings Go Forth

1958 | Oorlogsfilm, Romantiek

Verenigde Staten 1958. Oorlogsfilm van Delmer Daves. Met o.a. Frank Sinatra, Tony Curtis, Natalie Wood en Leora Dana.

Een melodrama over twee van karakter zeer verschillende Amerikaanse G.I.'s in het Frankrijk van WO II die Wood, een vrouw met gedeeltelijk zwart bloed in haar aderen, ontmoeten en in een driehoeksverhouding verzeild raken. Scenario van Merle Miller, naar een roman van David Brown. Camerawerk van Daniel Fapp.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer David Brown op televisie komt.

Reageer