Fritz Kortner (1868-1942): regie, cast en scenario.
Er zijn 28 films gevonden.

Brecht: Denken heißt verändern

1998 | Documentaire, Biografie

Duitsland 1998. Documentaire van Joachim Lang en Christina Brecht-Benze. Met o.a. Rose Marie Aman, Paula Banholzer, Babette Daigl, Otto Bezold en Ernestine Müller.

Die Sendung der Lysistrata

1961 | Drama

Duitsland 1961. Drama van Fritz Kortner. Met o.a. Barbara Rütting, Romy Schneider, Karin Kernke, Peter Arens en Willy Reichert.

Kortners laatste film naar de klassieke komedie van Aristofanes met een aardige rol van Schneider. Wegens het pacifistische thema destijds, wat onbegrijpelijk is, heftig bediscussieerd.

Um Thron und Liebe

1955 | Historische film, Drama

Oostenrijk 1955. Historische film van Fritz Kortner. Met o.a. Luise Ullrich, Ewald Balser, Paul Hörbiger, Friedrich Domin en Klaus Kinski.

De twaalf uur voor de aanslag in Sarajewo op het Oostenrijkse troonopvolgers-paar, die de aanleiding was tot het uitbreken van WO I. De film schildert op treffende wijze de sfeer en het politieke klimaat in het Europa van 1914. Kortner's prestatie op het gebied van filmregie is niet bij benadering van hetzelfde niveau als zijn theaterensceneringen. Ook bekend als SARAJEWO.

Die Stadt ist voller Geheimnisse

1954 | Drama

Duitsland 1954. Drama van Fritz Kortner. Met o.a. Carl Ludwig Diehl, Annemarie Düringer, Werner Fueterer en Angelika Hauff.

Kortners eerste speelfilm na zijn terugkeer uit de VS is een niet geheel geslaagde arbeidersfilm over dreigende ontslagen in een failliete fabriek met een ongeloofwaardige gelukkige afloop. Het sociaal-realisme uit de jaren twintig had gewoon z'n tijd gehad.

Blaubart

1951 | Avonturenfilm, Komedie, Fantasy, Familiefilm

Duitsland​/​​Frankrijk 1951. Avonturenfilm van Christian-Jaque. Met o.a. Hans Albers, Cécile Aubry, Fritz Kortner, Arno Paulsen en Lina Carstens.

Filmbewerking naar het beroemde gelijknamige verhaal van Charles Perrault (1628-1703), uit zijn verzameling [KL]Sprookjes van Moeder de Gans[KLE], die tegelijk een Franse en een Duitse versie kreeg. Albers als `Was weisst du denn schon von mir` is bepaald geen afschrikwekkende vrouwenmoordenaar, maar iemand die ze wel weet te versieren. Het scenario werd geschreven door een compleet Frans-Duits team: Andr[KA1]e-Paul Antoine, Jean Bernard- Luc (die ook medewerkte aan de decors), Henri Jeanson, regisseur Christian-Jaque, E. Kröhnke, Hans J. Rehfisch en Boris von Borresholm. Het camerawerk is van Christian Matras. Gevacolor, Mono.

Epilog - das Geheimnis der 'Orplid'

1950 | Misdaad

Duitsland 1950. Misdaad van Helmut Käutner. Met o.a. O.E. Hasse, Horst Caspar, Hilde Hildebrand, Fritz Kortner en Carl Raddatz.

Een journalist onderzoekt waarom het jacht Orplid met vijftien mensen aan boord verongelukte. Een duistere politieke organisatie bleek er van alles mee te maken te hebben. Een doorsnee-thriller van Käutner.

Der Ruf

1949 | Drama

Duitsland 1949. Drama van Josef von Báky. Met o.a. Rosemary Murphy, Fritz Kortner, Lina Carstens, Johanna Hofer en Ernst Schröder.

Het scenario is van Fritz Kortner die het allemaal zelf na zijn terugkeer in Duitsland meemaakte: een hoogleraar keert in 1948 uit de VS terug waarna collega's en studenten hem het leven zuur maken.

The Brasher Doubloon

1947 | Misdaad, Mysterie

Verenigde Staten 1947. Misdaad van John Brahm. Met o.a. George Montgomery, Nancy Guild, Conrad Janis, Roy Roberts en Fritz Kortner.

Een zeldzame munt wordt het object voor verschillende moorden in dit heel ongelijkmatige detective-verhaal van Philip Marlowe. Al eerder verfilmd als TIME TO KILL.

Somewhere in the Night

1946 | Mysterie

Verenigde Staten 1946. Mysterie van Joseph L. Mankiewicz. Met o.a. John Hodiak, Nancy Guild, Lloyd Nolan, Richard Conte en Josephine Hutchinson.

Een redelijk drama over Hodiak, lijdend aan geheugenverlies, op zoek naar zijn verleden. Haalt het niet bij later werk van Mankiewicz. Het scenario is van Howard Dimsdale naar een verhaal van Marvin Borowsky The Lonely Journey.

The Strange Death of Adolf Hitler

1943 |

Verenigde Staten 1943. James Hogan. Met o.a. Ludwig Donath, Fritz Kortner, Gale Sondergaard, George Dolenz en Fred Giermann.

Een aardig verhaal over Hitlers dubbelganger die de Führer in een dodelijke val moet lokken.

Abdul the Damned

1935 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1935. Drama van Karl Grune. Met o.a. Fritz Kortner, Adrienne Ames, Nils Asther, John Stuart en Esme Percy.

Melodrama dat zich rond de eeuwwisseling in het Turkse Rijk afspeelt, over een opera-ster die de Sultan moet behagen om op die manier haar vriend uit de moeilijkheden te halen.

Evensong

1934 | Muziek, Romantiek

Verenigd Koninkrijk 1934. Muziek van Victor Saville. Met o.a. Evelyn Laye, Fritz Kortner, Alice Delysia, Carl Esmond en Emlyn Williams.

Een zangeres uit Wales wordt een ster zodra ze in Parijs aankomt. Victor Saville voorzag de regie van de overdaad waardoor hij later in Hollywood terecht zou komen, maar ondanks dat is de film onuitstaanbaar langzaam. Evelyn Laye speelt op een gevoelige manier de rol van de zangeres, die weinig geluk vindt en uiteindelijk niet kan accepteren dat ze ouder wordt.

Chu Chin Chow

1934 | Avonturenfilm

Verenigd Koninkrijk 1934. Avonturenfilm van Walter Forde. Met o.a. George Robey, Fritz Kortner, Anna May Wong, John Garrick en Pearl Argyle.

Een vermomde slavin verijdelt in het oude Arabi[KA3]e een roofoverval. Tweede filmversie (de eerste was een zwijgende film) van de musical 1001 Nachten van Oscar Asche en Frederick Norton.

So ein Mädel vergißt man nicht

1932 | Komedie

Duitsland​/​​Oostenrijk 1932. Komedie van Fritz Kortner. Met o.a. Dolly Haas, Willy Forst, Oskar Sima, Ida Wüst en Max Gülstorff.

De grote Fritz Kortner heeft een heerlijke komedie gemaakt over drie werkeloze acteurs (Haas, Forst en Sima) die niet altijd even eerlijk, maar met veel optimisme door het leven gaan. Ze zorgen voor veel verwikkelingen en muziek, totdat ze aan het eind van de film een engagement krijgen. Van de vele liedjes is alleen de titelsong een evergreen geworden bij het Duitse publiek. Een geslaagde amusementsfilm - ook nu nog.

Les frères Karamazoff

1931 | Drama

Frankrijk 1931. Drama van Fédor Ozep. Met o.a. Fritz Kortner, Anna Sten, Fritz Rasp, Bernhard Minetti en Hanna Waag.

Ozep`s Franse filmversie van de roman van F.M. Dostojewski [KL]De gebroeders Karamasow[KLE]. Dimitri (Kortner) wordt verliefd op Grouschenka (Sten) zonder dat hij beseft dat zij de maîtresse van zijn vader is. Later wordt deze vermoord en Dimitri wordt ervan beschuldigd en veroordeeld tot tien jaar dwangarbeid in Siberië. Grouschenka volgt hem. Deze film werd vrijwel tegelijkertijd gedraaid met de Duitse versie DER MÖRDER DIMITRI KARAMASOFF met dezelfde hoofdrollen, maar verdere een andere cast. Het sterke scenario is van Leonhard Frank, Victor Trivas en regisseur Ozep en de dialogen zijn van Paul d'Estournelles de Constant. Het camerawerk is van Nicolas Farkas. Geldt met de Duitse versie die 10m langer is, als een klassieker.

Der Mörder Dimitri Karamasoff

1931 | Drama

Duitsland 1931. Drama van Fedor Ozep. Met o.a. Fritz Kortner, Anna Sten, Fritz Rasp, Bernhard Minetti en Hanna Waag.

Een van de vele filmbewerkingen van Dostojewski`s roman [KL]De gebroeders Karamasow[KLE] over Dimitri`s (Kortner) neigingen tot moord op zijn vader (Pohl) vanwege zijn vrouw Groesjenka (Sten). Dimitri wordt naar Siberi[KA3]e gestuurd, ook al heeft de knecht Smerdjanow (Rasp) uit hebzucht de moord uiteindelijk begaan. Ditmaal een erg knap scenario van Leonhard Frank en Victor Trivas, maar ook het camerawerk van Friedl Behn- Grund en de regie zijn van hoog niveau, en wordt gerekend tot de vroege klassieke Duitse geluidsfilm. Regisseur Ozep is een Rus.

Der Morder Dimitri Karamasoff

1931 | Drama

Duitsland 1931. Drama van Fedor Ozep. Met o.a. Fritz Kortner en Anna Sten.

Een van de vele filmbewerkingen van Dostojewski`s roman [KL]De gebroeders Karamasow[KLE] over Dimitri`s (Kortner) neigingen tot moord op zijn vader (Pohl) vanwege zijn vrouw Groesjenka (Sten). Dimitri wordt naar Siberi[KA3]e gestuurd, ook al heeft de knecht Smerdjanow (Rasp) uit hebzucht de moord uiteindelijk begaan. Ditmaal een erg knap scenario van Leonhard Frank en Victor Trivas, maar ook het camerawerk van Friedl Behn- Grund en de regie zijn van hoog niveau, en wordt gerekend tot de vroege klassieke Duitse geluidsfilm. Regisseur Ozep is een Rus.

Der Brave Sünder

1931 | Komedie

Duitsland 1931. Komedie van Fritz Kortner. Met o.a. Max Pallenberg, Heinz Rühmann, Dolly Haas, Fritz Grünbaum en Josefine Dora.

Een kassier bij een bank, Leopold Pichler, wordt tegen wil en dank gedwongen de boel op te lichten. Kortner's eerste speelfilm was een alleraardigste klucht, die in 1961 een nieuwe versie kreeg: BEI PICHLER STIMMT DIE KASSE NICHT.

Danton

1931 | Historische film

Duitsland 1931. Historische film van Hans Behrendt. Met o.a. Gustaf Gründgens, Fritz Kortner, Lucie Mannheim, Gustav von Wangenheim en Hermann Speelmans.

Gr[KA3]undgens speelt Robespierre die Danton (Kortner) ten val brengt, maar de verdediging door de laatste wordt een aanklacht tegen de eerste, wat de tocht naar de guillotine des te zekerder maakt. Een onevenwichtige film met duidelijke verwijzing naar het opkomende nationaal-socialisme.

Dreyfus

1930 | Drama, Historische film

Duitsland 1930. Drama van Heinz Goldberg. Met o.a. Fritz Kortner, Grete Mosheim, Heinrich George, Erwin Balser en Albert Bassermann.

Fritz Kortner is de Frans-joodse officier Dreyfus die wegens verraad naar Duivelseiland werd verbannen, na een rechtszaak die een antisemitische doorgestoken kaart bleek te zijn. Ondanks technische mankementen bij de geluidsopname en de daardoor ontstane starre beeldregie, is er een uiterst interessante film ontstaan die ten onrechte 'vergeten' raakte.

Der Andere

1930 | Drama

Duitsland 1930. Drama van Robert Wiene. Met o.a. Fritz Kortner, Käthe von Nagy, Heinrich George, Oskar Sima en Julius Falkenstein.

Een nieuwe versie van de gelijknamige stomme film uit 1913 met een voortreffelijke rolbezetting.

Die Frau, nach der man sich sehnt

1929 | Zwijgende film, Romantiek, Thriller, Drama

Duitsland 1929. Zwijgende film van Curtis Bernhardt. Met o.a. Marlene Dietrich, Uno Henning, Fritz Kortner, Oskar Sima en Frida Richard.

Stomme film naar het gelijknamige boek van Tsjechisch-Duitse schrijver Max Brod. Een jonge Marlene Dietrich (1901-1992) liet in het zevende jaar van haar opbloeiende carrière - een jaar voor haar doorbraak in geluidsfilm Der Blaue Engel - zien hoe gevaarlijk verleidelijk ze kon zijn voor een ontvankelijke man. Aan boord van een trein verleidt ze een man op huwelijksreis in de hoop hem te bewegen haar te bevrijden van haar man. Dietrich is (nog) niet de femme fatale maar meer een intrigant, een tragische heldin zonder benul van de uitwerking van haar verschijning.

Die Büchse der Pandora

1929 | Drama

Duitsland 1929. Drama van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Louise Brooks, Fritz Kortner, Franz Lederer, Carl Goetz en Alice Roberts.

De Amerikaanse actrice Louise Brooks is onnavolgbaar als Lulu, een vrouw die alleen maar leeft voor de liefde en daardoor anderen en zichzelf totaal vernietigt. Zij eindigt op kerstavond in de armen van Jack the Ripper, die - hoewel aanvankelijk overvallen door haar absolute liefde - haar uiteindelijk vermoordt. Gebaseerd op de toneelstukken Der Erdgeist en Die Büchse der Pandora van Frank Wedekind door Ladislaus Vajda en Joseph R. Flieseler tot scenario bewerkt. Camerawerk van Günther Krampf. Enno Patalas van het filmmuseum in München restaureerde de film. In 1997 componeerde Peer Raben de muziek die door Matthias Suschke werd gearrangeerd voor het orkest. Frank Strobel dirigeerde het Ensemble Kontraste die de muziek ten gehore brengt.

Die Buchse der Pandora

1929 | Drama

Duitsland 1929. Drama van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Alice Roberts, Franz Lederer, Fritz Kortner en Louise Brooks.

De Amerikaanse actrice Louise Brooks is onnavolgbaar als Lulu, een vrouw die alleen maar leeft voor de liefde en daardoor anderen en zichzelf totaal vernietigt. Zij eindigt op kerstavond in de armen van Jack the Ripper, die - hoewel aanvankelijk overvallen door haar absolute liefde - haar uiteindelijk vermoordt. Gebaseerd op de toneelstukken Der Erdgeist en Die Büchse der Pandora van Frank Wedekind door Ladislaus Vajda en Joseph R. Flieseler tot scenario bewerkt. Camerawerk van Günther Krampf. Enno Patalas van het filmmuseum in München restaureerde de film. In 1997 componeerde Peer Raben de muziek die door Matthias Suschke werd gearrangeerd voor het orkest. Frank Strobel dirigeerde het Ensemble Kontraste die de muziek ten gehore brengt.

Atlantic

1929 | Avonturenfilm

Verenigd Koninkrijk​/​​Duitsland 1929. Avonturenfilm van Ewald André Dupont. Met o.a. Fritz Kortner, Elsa Wagner, Heinrich Schroth, Willi Forst en Julia Serda.

Als de 'Atlantic' op een ijsberg vaart is er nog drie uur tijd voor iedereen om het vege lijf te redden in het koude water. De film werd naar het toneelstuk 'The Berg' van Ernest Raymond in de Londense Elstree-studio's tegelijk in drie talen opgenomen: Engels, Duits en Frans met wisselende acteurs. De Duitse versie geldt als de beste. De film was ondanks een toneelmatige aanpak een zeer groot kassucces.

Orlacs Hände

1924 | Horror, Thriller

Oostenrijk​/​​Duitsland 1924. Horror van Robert Wiene. Met o.a. Conrad Veidt, Fritz Kortner, Carmen Cartellieri, Alexandra Sorina en Paul Askonas.

Na zwaargewond uit een verkreukelde treinwagon te zijn getild wordt concertpianist Paul Orlac wakker met getransplanteerde handen. Ze blijken afkomstig van de vers geguillotineerde roofmoordenaar Vasseur. In deze laat-expressionistische melange van psychodrama, horrorfilm en misdaadverhaal krijgen spoken de hoofdpersoon al snel in hun greep. Veidt, met opengesperde ogen en opzwellende voorhoofdsaders dolend door somber-sinistere interieurs, lepelt het pathos van zijn personage tot op de bodem uit. Johannes Kalitzkes muziek bij de restauratieversie uit 2017 is een waar pandemonium van dissonanten. Naar Les mains d'Orlac van Maurice Renard.

Schatten - Eine nächtliche Halluzination

1923 | Zwijgende film, Horror, Drama

Duitsland 1923. Zwijgende film van Arthur Robison. Met o.a. Fritz Kortner, Ruth Weyher en Gustav von Wangenheim.

Wanneer zijn avondmaalgasten zich verheugen in de attenties van de wulpse kasteelvrouwe, wordt de heer des huizes verteerd door jaloezie. Dan hypnotiseert een zonderlinge illusionist het gezelschap en maakt hen tot schaduwspelers in een moralistische tragedie. Deze Duits-expressionistische toverij, gesitueerd in een mythisch en gestileerd negentiende-eeuws decor, is flessenpost uit een verloren cinepoëtisch universum. Alsof Maurice Maeterlinck-theaterpersonages en figuren uit Harry Clarkes Poe-illustraties in Boheems fantasieland een E.T.A. Hoffmann-vertelling dromen. Meesterwerk van Robison (1883-1935).

Das Haus zum Mond

1921 | Drama

Duitsland 1921. Drama van Karl Heinz Martin. Met o.a. Fritz Kortner, Leontine Kühnberg, Erich Pabst, Paul Graetz en Rosa Valetti.

Een vreemde film over een huis vol met demonische typen. Luna, de aanbeden dochter van een astronoom, is de oorzaak van al het verderf. Alweer een poging om DAS KABINETT DES DR. CALIGARI na te bootsen, ditmaal van toneelregisseur Martin. Ook bekend als EIN PHANTASTISCHES DRAMA.