Henri Crémieux: cast.
Er zijn 44 films gevonden.

Au bout du bout du banc

1979 | Komedie

Frankrijk 1979. Komedie van Peter Kassovitz. Met o.a. Victor Lanoux, Georges Wilson, Patrick Chesnais, Jane Birkin en Henri Crémieux.

In opzet interessant portret van vier generaties Parijse joden blijft steken in oppervlakkige folklore en te voor de hand liggende grappen en sentimenten. Eigenzinnige en nog altijd hitsige overgrootvader zorgt voor conflicten en op zijn sterfbed voor verzoening. Acteur Lanoux produceerde deze debuutfilm van tv-regisseur.

Confidences pour confidences

1978 | Drama, Komedie

Frankrijk 1978. Drama van Pascal Thomas. Met o.a. Anne Caudry, Daniel Ceccaldi, Henri Crémieux, Michel Galabru en Laurence Lignières.

Kroniek van arbeidersgezin met drie dochters tijdens jaren vijftig en zestig waarbij volwassenen worden van de meisjes en hun huwelijken en zelfstandigheid niet zonder pijn en problemen verlopen. Uit kleine details en gebeurtenissen opgebouwde film heeft door situering in Parijs minder warmte dan Thomas' eerdere platte-landskomedies, maar behoudt diens persoonlijke onnadrukkelijke aanpak met bittere poëzie en humor. Daarnaast een overtuigend tijdsbeeld.

Le Pays bleu

1977 | Komedie

Frankrijk 1977. Komedie van Jean-Charles Tacchella. Met o.a. Brigitte Fossey, Jacques Serres, Ginette Garcin, Armand Meffre en Henri Crémieux.

Een kroniek zonder veel verhaal over een groep plattelandsbewoners - autochtonen en stedelingen die terug naar de natuur wilden - die nogal in luiheid leven en ook in hun onderlinge relaties complicaties vermijden. Het gebrek aan actie en conflicten maken de film niet voor ieders smaak, maar het effect kan ook zijn van een plaatsvervangende vakantie.

Capitaine Blomet

1974 | Komedie

Frankrijk 1974. Komedie van Andrée Feix. Met o.a. Gaby Sylvia, Fernand Cravey, Colette Fleuriot, Suzanne Flon en Jean Meyer.

Verfilming van een haast vergeten stuk van Emile Bergerat. Geheel voor het theater zonder ook maar enig belang voor de film. Dankzij het talent van enige acteurs voor gehele schipbreuk behoed.

Un Beau monstre

1970 | Drama, Thriller, Erotiek

Italië​/​​Frankrijk 1970. Drama van Sergio Gobbi. Met o.a. Virna Lisi, Helmut Berger, Charles Aznavour, Françoise Brion en Alain Noury.

Jonge vrouw ziet buurvrouw zelfmoord plegen en pleit echtgenoot vrij van verdenking van moord. Ze trouwt zelf met de weduwnaar en ervaart dan diens zakelijke vernietigingsdrang die ook haar steeds dichter tot zelfmoord brengt, zonder dat politie kan ingrijpen omdat er geen strafbare feiten of concrete bewijzen zijn. Psychologische thriller mist overtuigingskracht op scenario-niveau, maar heeft onmiskenbare werking door erotische en troebele uitstraling van de acteurs.

Peau d'âne

1970 | Fantasy, Jeugdfilm, Musical, Familiefilm, Romantiek

Frankrijk 1970. Fantasy van Jacques Demy. Met o.a. Catherine Deneuve, Jean Marais, Jacques Perrin, Micheline Presle en Delphine Seyrig.

Wanneer in het Blauwe Koninkrijk de beeldschone koningin sterft, zweert de koning (Marais) dat hij niet met iemand zal trouwen die minder knap is; de enige die in aanmerking komt is zijn dochter. Peau d'âne (Ezelsvel) is een van de minder bekende sprookjes van Charles Perrault, de 17de-eeuwse auteur van 'Sprookjes van moeder de gans'. Regisseur Demy (Les parapluies de Cherbourg) maakte binnen de nouvelle vague films vol verbeelding en spektakel. Zijn Peau d'âne werd een fraaie en bontgekleurde sprookjesmusical, met een dubbelrol voor een zingende Deneuve als koningin én haar dochter.

Ils...

1970 | Drama, Horror

Frankrijk 1970. Drama van Jean-Daniel Simon. Met o.a. Michel Duchaussoy, Charles Vanel, Alexandra Stewart, Pierre Massimi en Henri Crémieux.

Een kunstschilder sluit vriendschap met een oude geleerde die een uitvinding heeft gedaan waarmee het onderbewuste doorgrond kan worden. Een geheime organisatie zit achter hem aan en de vrienden voelen zich bespied en bedreigd door iedereen. Dit merkwaardige scenario - tussen thriller en fantasie in - levert een ongewone sfeerfilm op.

Les caprices de Marie

1969 | Komedie

Frankrijk 1969. Komedie van Philippe de Broca. Met o.a. Philippe Noiret, Marthe Keller, François Périer, Valentina Cortese en Fernand Gravey.

Een meisje uit een Normandisch dorp wordt bij miss-verkiezing opgemerkt door een Amerikaanse miljonair, maar krijgt, na het huwelijk in New York, heimwee. Haar echtgenoot laat haar dorpje steen voor steen opnieuw opbouwen aan de Hudson, maar ondanks de oorspronkelijke bewoners is de sfeer niet dezelfde. Eigenlijk is Marie nog steeds verliefd op een gemoedelijke dorpsgenoot. De uitwerking van een goed idee met mogelijkheden mist verve om van de film een echte burleske te maken en een reeks van excentrieke dorpsbewoners is te eenzijdig getypeerd om de vrolijke inzet van de acteurs niet overdreven te doen lijken. Keller en Noiret als bijna over het hoofd geziene ware liefde steken innemend sober af. Scenario van Daniel Boulanger en regisseur De Broca.

Les demoiselles de Rochefort

1967 | Musical, Komedie

Frankrijk 1967. Musical van Jacques Demy en Agnès Varda. Met o.a. Catherine Deneuve, Françoise Dorléac, Danielle Darrieux, George Chakiris en Gene Kelly.

Swingende lofzang op Hollywood-musicals. Deneuve en haar real life zus Françoise Dorléac zijn een tweeling in Rochefort-aan-zee, die verlangen naar het grotestadsleven. De meiden en hun caféhoudende moeder lopen hun voorbestemde liefdes tijdens de jaarmarkt steeds mis, maar de onvermijdelijke ontmoetingen blijven niet uit. Demy verwijst veelvuldig naar Hollywood-musicals als West Side Story, An American in Paris en Gentlemen Prefer Blondes, maar de vindingrijke vormgeving en de voorbijdansende Michel Piccoli en Jacques Perrin laten er geen twijfel over bestaan: dit is een Franse productie. Muziek: Michel Legrand.

Mathias Sandorf

1963 | Avonturenfilm, Historische film

Spanje​/​​Frankrijk​/​​Italië 1963. Avonturenfilm van Georges Lampin. Met o.a. Louis Jourdan, Bernard Blier, Francisco Rabal, Serena Vergano en Valeria Fabrizi.

Een aristocraat komt in verzet tegen de dictatuur in zijn land, maar de intriges van baatzuchtige rivalen doen hem in de gevangenis belanden. Na zijn ontsnapping neemt hij wraak. De roman van Jules Verne in de vereiste prentenboekstijl verfilmd, met nobele helden en inktzwarte schurken.

Le septième juré

1962 | Drama

Frankrijk 1962. Drama van Georges Lautner. Met o.a. Bernard Blier, Maurice Biraud, Francis Blanche, Danièle Delorme en Jacques Riberolles.

In een provinciestadje is notabele Duval (Blier), smetteloos van blazoen, de zevende gezworene in een moordproces - niemand vermoedt dat hij de moord heeft begaan. Terecht noemt Lautner dit psychologische misdaaddrama, dat in zijn oeuvre uit de toon valt en de naargeestige piranhamentaliteit van de Franse provinciebourgeoisie fileert, zijn beste film. Op dezelfde thema's bouwde Claude Chabrol later zijn carrière en faam. Veel figuranten in de film waren vrienden van Blier, die hier uitblinkt.

Le président

1961 | Drama, Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1961. Drama van Henri Verneuil. Met o.a. Jean Gabin, Bernard Blier, Renée Faure, Henri Crémieux en Alfred Adam.

Wie anders dan monstre sacré Jean Gabin kon in 1961 de rol spelen van de fictieve oud-president van Frankrijk Emile Beaufort? Georges Simenon - die naar verluidt het personage baseerde op Georges Clemenceau - zag zijn roman van vier jaar eerder door Gabin en Verneuil op een waardige wijze naar het witte doek getransporteerd. In flashback verteld, toont Le président beslissende fases uit de carrière van een progressieve staatsman die tegenover zijn ex-kabinetschef (Bernard Blier) komt te staan. 'Linkse' dialogenmeester Michel Audiard scherpte Simenons tekst nog iets aan, Verneuil en Gabin doen de rest. Klassiek Frans filmvuurwerk.

Le testament d' Orphée, ou ne me demandez pas pourquoi!

1960 | Drama, Komedie

Frankrijk 1960. Drama van Jean Cocteau. Met o.a. Jean Cocteau, María Casares, François Périer, Edouard Dermithe en Yul Brynner.

De bejaarde Cocteau maakt voor zichzelf de balans op van symboliek en mythes die in zijn literaire en filmische oeuvre en beeldende kunst steeds terugkeerden. Personages uit zijn film ORPHEE leggen hem de `straf te leven` op en ook als de godin Minerva hem doorspiest heeft, herrijst hij weer: de kunstenaar is onsterfelijk. Verrassende visuele vondsten en zelfironie (niet zonder ijdelheid) maken dit letterlijk en artistiek familiealbum zeer onderhoudend, al is de onderliggende filosofie weinig origineel of diepgravend. Bekendheid met de eerdere Cocteaufilm is geen voorwaarde, maar helpt wel.

La Corde raide

1959 | Drama, Thriller

Frankrijk 1959. Drama van Jean-Charles Dudrumet. Met o.a. Annie Girardot, François Périer, Georges Descrières, Gérard Buhr en Henri Crémieux.

Een man probeert de minnaar van zijn vrouw uit te schakelen, die inderdaad vemoord wordt. De verdenking valt op hem, maar wordt afgewenteld als het slachtoffer zelf een misdadiger blijkt te zijn. Deze rommelig uitgewerkte debuutfilm met de overbekende dubbele bodems en formeel loze pretenties, is quasi nouvelle vague. De hoofdrolspelers maken het een en ander goed.

125, rue Montmartre

1959 | Thriller

Frankrijk 1959. Thriller van Gilles Grangier. Met o.a. Lino Ventura, Jean Desailly, Andréa Parisy, Robert Hirsch en Dora Doll.

Een krantenverkoper redt het leven van een aspirant- zelfmoordenaar. Zijn pogingen hem verder te helpen tegen diens kwalijke familie leiden ertoe dat hij van moord wordt beschuldigd. De steriele regie wordt gecompenseerd door een vernuftig scenario en goed spel, zodat het resultaat een onderhoudende thriller is. Het scenario is van Jacques Robert, André Gillois en regisseur Grangier naar een roman van Gillois. Het camerawerk is van Jacques Lemare.

Toi le vénin

1958 | Thriller, Erotiek

Frankrijk 1958. Thriller van Robert Hossein. Met o.a. Marina Vlady, Robert Hossein, Odile Versois, Henri Crémieux en Héléna Manson.

Een man krijgt in de nacht een lift van een blondine die de liefde met hem bedrijft en hem vervolgens probeert te overrijden. Via het autonummer vindt hij twee zusters van wie er één verlamd is, en die sterk op elkaar lijken, zodat hij niet zeker is wie hij zoekt. Voor wie over het absurde uitgangspunt heenstapt - de held heeft het gezicht van de vrouw niet gezien met wie hij intiem was - een broeierige spannende film, waarin de echte zusters Vlady en Versois mooi en geheimzinnig zijn.

Le Gorille vous salue bien

1958 | Actiefilm, Thriller

Frankrijk 1958. Actiefilm van Bernard Borderie. Met o.a. Lino Ventura, Charles Vanel, Bella Darvi, Pierre Dux en René Lefèvre.

Geheimagent Géo Paquet 'ontsnapt' uit de petoet (hij laat op de celmuur allerbeleefdst de tekst 'Hartelijke groeten van De Gorilla' achter). Doel: als zogenaamd zware jongen infiltreren in een spionagenetwerk dat wellicht achter de diefstal van militaire geheimen zit. Ventura geeft 'm van katoen in deze vlotte misdaadfilm van Borderie (1924-1978), die in de jaren zestig vijf Angélique-kassuccessen uit zijn vakmanshoed zou toveren. Fijne karakterkoppencast, fraaie Franscope-fotografie en heerlijke nachtclubjazz-score garanderen een genrefeestje-oude-stijl. Naar Série noire nummer 220 van coscenarist Antoine L. Dominique.

La loi c'est la loi

1958 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1958. Komedie van Christian-Jaque. Met o.a. Fernandel, Totò, Nathalie Nerval, Leda Gloria en Mario Besozzi.

Een Franse douanier ligt overhoop met een Italiaanse smokkelaar die getrouwd is met zijn ex-vrouw. Dan blijkt hij net over de grens geboren te zijn en op de Franse noch Italiaanse nationaliteit aanspraak te kunnen maken. Verbitterd wil hij de misdaad in, maar zijn oude vijand helpt hem weer het rechte pad op. De confrontatie tussen twee beroemde komieken geeft geen van beiden optimale kansen, maar het scenario is leuk genoeg om de film desondanks vermakelijk te houden.

Le Naïf aux quarantes enfants

1957 | Komedie

Frankrijk 1957. Komedie van Philippe Agostini. Met o.a. Michel Serrault, Sylva Koscina, Jean Poiret, Darry Cowl en Henri Crémieux.

Een pas gediplomeerde leraar krijgt zijn eerste aanstelling aan een dorpsschool. Door zijn goede bedoelingen komt hij in conflict met het strak-traditionele systeem. Zijn verliefdheid op een getrouwde Italiaanse verzwakt zijn positie binnen de gemeenschap nog meer. Deze innemende maar weinig pittige komedie is vooral aardig om bekende acteurs aan het begin van hun carri[KA2]ere te zien. (Joyeux, een ster uit de jaren veertig, schreef mee aan het scenario.)

Le Chômeur de Clochemerle

1957 | Komedie

Frankrijk 1957. Komedie van Jean Boyer. Met o.a. Fernandel, Maria Mauban, Ginette Leclerc, Rellys en Henri Vilbert.

Een werkloze staat zijn mededorpelingen bij als onbetaald klusjesman, maar wordt door anderen als een luie nietsnut beschouwd en met de nek aangekeken. Als hij een diefstal uit het kerkofferblok oplost, wordt hij de held van het dorp. Deze voorspelbare komedie met Fernandel op herhalingsoefening ontleent de plaatsnaam in de titel aan een eerdere succesroman en -film, maar bevat de satirische elementen daarvan niet. De film kent wel enkele aardige scènes.

Les Suspects

1956 | Mysterie

Frankrijk 1956. Mysterie van Jean Dréville. Met o.a. Charles Vanel, Anne Vernon, Yves Massard, Jacques Morel en Maurice Teynac.

De commissaris van D.S.T. geeft inspecteurs opdracht om een spionagenet te ontmaskeren dat bij rebellen in Noord-Afrika infiltreert. Eén van hen komt op een spoor, maar wordt gegijzeld in ruil voor een gevangen rebel. De commissaris bewaakt de grenzen, terwijl de inspecteur jacht voortzet. Een onderhoudende actiefilm waarvan het thema aan actualiteit verloren heeft en inmiddels in een totaal ander daglight is komen te staan.

Honoré de Marseille

1956 | Komedie

Frankrijk 1956. Komedie van Maurice Regamey. Met o.a. Fernandel, Andrex, Francis Blanche, Maryse Paris en Michel Etcheverry.

Een werkloze Provençaal waant zich een afstammeling van antieke helden en ontleent daaraan het recht om liefdadigheid en vermaak te brengen in Marseille en omgeving, zonder zich te bekommeren om de praktische consequenties. Deze magere komedie in dialect moet op lengte worden gebracht met verbeelde flash- backs van Fernandel tijdens zijn eerdere levens, maar het blijft matig en de flauwiteiten werken averechts. De toegewijde vrolijkheid van de acteurs heeft geen enkel effect. Scenario van Jean Mause en Yves Favier. Camerawerk van Walter Wottitz.

Gas-Oil

1955 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1955. Misdaad van Gilles Grangier. Met o.a. Jean Gabin, Jeanne Moreau, Gaby Basset, Marcel Bozzuffi en Simone Berthier.

Misdaadfilm met Jean Gabin als noeste, goudeerlijke vrachtwagenchauffeur Jean Chape, die het aan de stok krijgt met gangsters op de Franse plattelandswegen van de vroege jaren vijftig rond Clermont-Ferrand. De gangsters menen dat Chape aan de haal is met de buit van een overreden handlanger. Chape weet van niets maar deinst niet terug om met zijn zwaar materiaal - en dat van zijn collega routiers - grondig terug te slaan nadat de gangsters wat al te opdringerig worden. Acteur Jean Gabin is als vanouds op dreef als de stoïcijnse antiheld die door omstandigheden gedwongen wordt de onherbergzame regionen van zijn (film)karakter te ontginnen.

Lettres de mon moulin

1954 | Komedie

Frankrijk 1954. Komedie van Marcel Pagnol. Met o.a. Roger Crouzet, Pierrette Bruno, Serge Davin, Michel Galabru en Arius.

Schrijver Alphonse Daudet koopt een molen in de Provence en observeert de belevenissen van dorpsbewoners. LES TROIS MESSES BASSES: een priester raffelt in de kerstnacht de missen af zodat hij snel aan het kerstdiner kan beginnen, maar sterft aan indigestie. L'ÉLIXER DE PÈRE GAUCHER: in een abdij waar de monniken nauwelijks te eten hebben, brouwt een pater een drankje waarvan overmatig gebruik gevolgen heeft. LE SECRET DE MAÎTRE CORNILLE: de meeltransporten van een arme molenaar geven het dorp gespreksstof. LE CURÉ DE CUCUGNAN: een priester vertelt hoe hij in een droom opzoek ging naar zijn schaapjes; eerst in de hemel en toen in de hel. Veel ironie en warmte in de onderhoudende milieuschetsen van de aan regisseur Pagnol verwante auteur Daudet, maar het geheel is wat aan de lange kant. De film had destijds een exportversie zonder raamvertelling, die 30m korter was.

Interdit de séjour

1954 | Misdaad

Frankrijk 1954. Misdaad van Maurice de Canonge. Met o.a. Claude Laydu, Joëlle Bernard, Daniel Cauchy, Paul Frankeur en Michel Piccoli.

Om zijn liefde voor een prostituée doet een diamantsorteerder mee aan een overval en wordt daarbij gearresteerd. Na zijn celstraf mag hij niet meer in Parijs komen, maar hij zoekt toch zijn vriendin op. De politie dwingt hem dan verklikker te worden, waardoor hij gedood wordt door gangsters. Deze zelfkant-thriller valt duistere politiepraktijken aan, maar scenario, regie en spel geven daar bar weinig overtuigingskracht aan.

L' Etrange désir de monsieur Bard

1953 | Komedie

Frankrijk 1953. Komedie van Géza von Radványi. Met o.a. Michel Simon, Geneviève Page, Yves Deniaud, Henri Crémieux en Paul Frankeur.

Een bejaarde en rijke vrijgezel heeft niet lang meer te leven en wil een erfgenaam hebben waartoe hij een revuemeisje zwanger maakt. Tegen de afspraak in gaan ze dan toch huwelijksplannen maken die de op het fortuin azende familieleden proberen te saboteren. Deze met Simon ideaal bezette tragikomedie gebruikt de mogelijkheden van het scenario al te snel op, zodat de film daarna op (overmatige) lengte wordt gebracht met gooi- en smijteffecten. In de eerste helft zit niettemin een aantal zeer treffende scènes.

Ouvert contre X...

1952 | Drama, Mysterie

Frankrijk 1952. Drama van Richard Pottier. Met o.a. Elina Labourdette, Marie Déa, Yves Vincent, Yves Deniaud en Jean Debucourt.

Een rijke notabele is vermoord en hoewel concrete bewijzen ontbreken, wijzen alle bevooroordeelde getuigenverklaringen zijn jonge geliefde als de schuldige aan. Voor de politie-inspecteur is daarmee de zaak rond, maar zijn adjunct zet op eigen initiatief het onderzoek voort. Deze interessante, hoewel gedateerde, film over de aanvechtbare plaats die getuigenissen in de rechtspraak innemen is dor geregisseerd. De bijrol- en karakterspelers spelen een grotere rol dan gewoonlijk en krijgen daardoor boeiende kansen.

La fête à Henriette

1952 | Komedie

Frankrijk 1952. Komedie van Julien Duvivier. Met o.a. Dany Robin, Michel Auclair, Hildegard Knef, Michel Roux en Louis Seigner.

Regisseur, producent en secretaresse werken aan filmscenario over gelieven die tijdens veertiende juli-feestdag onder bekoring raken van circusartiste en jonge gangster. Simpel verhaaltje kreeg sierlijke vormgeving en ironisch commentaar in het overleg van de filmmakers die hun inspiratie betwijfelen. Opnieuw gefilmd als PARIS WHEN IT SIZZLES. Scenario van de regisseur en Henri Jeanson. Roger Hubert stond achter de camera.

Deux sous de violettes

1952 | Drama

Frankrijk 1952. Drama van Jean Anouilh. Met o.a. Dany Robin, Michel Bouquet, Jane Marken, Henri Crémieux en Mona Dol.

Een arm meisje gaat bij familie in de provincie logeren waar ze verleid wordt door een fabrikantenzoon die door zijn familie tot een huwelijk in zijn eigen milieu wordt gedwongen. Ze keert met haar kind terug naar haar moeder en gaat werken voor haar levensonderhoud en om haar zelfrespect terug te krijgen. De filmregie van de toneelschrijver Anouilh pakt diens thema van de gecorrumpeerde onschuld al te smartlappig aan, ondanks de cynische dialoog waarmee de acteurs goed uit de weg kunnen. De auteur heeft echter geen enkele vat op het medium film, zodat het resultaat een langademige reeks losse scènes is.

Orphée

1950 | Romantiek, Drama, Fantasy, Experimenteel

Frankrijk 1950. Romantiek van Jean Cocteau. Met o.a. Jean Marais, François Périer, María Casares, Juliette Gréco en Roger Blin.

De dichter Orpheus (Marais) wordt na een ongeluk door een mysterieuze prinses (Casar[KA2]es) naar het hiernamaals gevoerd waar hij zijn overleden Eurydice (Déa) mag zoeken. Als hij haar vindt, wordt ze opnieuw van hem weggevoerd en hij wordt neergeschoten. De prinses - die de Dood is - is verliefd geworden op de dichter en stuurt het paar terug naar de aarde. Deze persoonlijke variant op de Orpheus-mythe kreeg een fascinerende sfeer door fantasierijke beelden vol verrassende symboliek die vooral picturaal werkzaam is en aan de betekenis weinig toevoegt, dus ook niet uitgelegd hoeft te worden. Een opmerkelijke rol van Casarès als de Dood. Het scenario is van regisseur Cocteau. Het camerawerk is van Nicoals Hayer. In 1949 gedraaid en op 29 september 1950 in première gegaan in Parijs. Opgedragen aan Christian Bérard. RCA Sound System, Mono.

Méfiez-vous des blondes

1950 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1950. Komedie van André Hunebelle. Met o.a. Raymond Rouleau, Martine Carol, Claude Farrell, Yves Vincent en Bernard Lajarrige.

Een luchthartige journalist moet de diefstal van geheime dossiers en een moord verslaan en ontplooit detective-kwaliteiten waarmee hij de politie te snel af blijkt. Deze parodi[KA3]erende spionage-thriller heeft met de jaren en na veel andere (en betere) films in het genre nogal wat aan effect verloren, maar blijft redelijk onderhoudend. Carol is als het spreekwoordelijke domme blondje beter op dreef dan in haar latere romantische en dramatische succesrollen. Vervolgfilm: MASSACRE EN DENTELLES.

Tous les deux

1949 | Drama

Frankrijk 1949. Drama van Louis Cuny. Met o.a. Renée Saint-Cyr, Annette Poivre, Louise Sylvie, Charlotte Ecard en Colette Régis.

Ze kunnen het niet meer met elkaar vinden en gaan uit elkaar. Zij tracht tevergeefs een boerenbedrijf te laten draaien. Hij snelt haar te hulp en redt de boel in een handomdraai. Daarna verzoenen ze zich weer met elkaar. O ja, en er is nog een jochie. Een onderwerp waarbij de zakdoek bij de hand gehouden dient te worden. Doet ouderwets aan door zowel het thema als de vertolking.

Le Droit de l'enfant

1949 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1949. Drama van Jacques Daroy. Met o.a. Renée Devillers, Claire Duhamel, Francette Vernillat, Jacqueline Erly en Jean Chevrier.

Remake van de zwijgende film van Pouctal (1914) naar de roman van Ohnet die, in 1949, nog niet in de vergetelheid was geraakt en tal van verfilmingen kende. Daroy en zijn acteurs maken zich er, zonder al te veel schade aan te richten, handig vanaf, ook al is een dergelijk melodramatisch onderwerp vandaag de dag onverteerbaar.

Le Bal des Pompiers

1949 | Komedie

Frankrijk 1949. Komedie van André Berthomieu. Met o.a. Paulette Dubost, Michèle Philippe, Blanche Denège, Claude Dauphin en Pierre Louis.

Bewerking van de komedie van Jean Nohain over het Frankrijk van 1948, via de leden van een voor die tijd 'kenmerkende' familie, beschreven in een schijnbaar naïeve stijl. In feite gaat het om een bittere satire: de een is en blijft altijd rijk; de ander is en blijft altijd arm of, zoals de spreuk zegt 'Wie voor een dubbeltje geboren wordt, wordt nooit een kwartje...' Deze fabel, behendig gefilmd en grappig gespeeld, toont aan dat Berthomieu een filmer is om in de gaten te houden.

Lady Paname

1949 | Komedie, Musical

Frankrijk 1949. Komedie van Henri Jeanson. Met o.a. Louis Jouvet, Suzy Delair, Henri Guisol, Monique Mélinand en Raymond Souplex.

Een werkloze zangeres die de kans heeft gekregen in Olympia een ster te vervangen, wordt verliefd op de componist van het lied waarmee ze triomfen oogst. Deze hangt echter al te zeer aan zijn vrijgezellenstatus, waarna de hele omgeving met averechts resultaat samenspant om de gelieven tot elkaar te brengen. Scenarioschrijver Jeanson kruidt zijn dialogen met een pittig cynisme, maar voert een tamelijk vlakke regie. De bezetting met topacteurs maakt veel goed, al is Delair in de titelrol eerder vermoeiend dan aanstekelijk.

Drame au Vel d'Hiv'

1949 | Mysterie, Misdaad

Frankrijk 1949. Mysterie van Renée Devillers. Met o.a. Claire Duhamel, Francette Vernillat, Jacqueline Erly, Jean Chevrier en Michel Jourdan.

Een mededirecteur van Vel d'Hiv' is tijdens een inbraak vermoord. Zijn neef leidt het onderzoek en ontmaskert de schuldige, die de dood vindt. Inderdaad, de genoemde neef is politie-inspecteur. Rond dit banale gegeven heeft Cam een goede reconstructie geschreven van de sfeer op de fameuze wielerbaan tijdens de Zesdaagse in de grote dagen van Van Steenbergen, Peters, Lapébie, etc. Vele bekende acteurs redden deze film van de onbeduidendheid.

Bal Cupidon

1949 | Mysterie, Komedie

Frankrijk 1949. Mysterie van Marc-Gilbert Sauvajon. Met o.a. Simone Renant, Maria Mauban, Pierre Blanchar, Marion Tourrès en Marcelle Praince.

Een amateur-detective en een advocaat moeten hun krachten bundelen naar aanleiding van een moord die in een nachtclub is gepleegd. Het gevolg is gezochte taal met een afloop zoals het hoort in deze pretentieloze komedie. De regisseur is vooral een schrijver van boulevardtoneel en heeft enkele van zijn stukken voor het witte doek bewerkt. Ook heeft hij enkele originele scenario's geschreven, zoals deze, die overigens niets origineels bevat. Het probleem is dat hij precies zo filmt als hij een toneelstuk regisseert. Zijn film is daarom nauwelijks nog uit te zitten, maar dankzij de spelers lukt dat nog wel.

Les casse-pieds

1948 | Komedie, Familiefilm

Frankrijk 1948. Komedie van Jean Dréville. Met o.a. Noël-Noël, Bernard Blier, Jean Tissier, René Blancard en Henri Crémieux.

Met Les Fâcheux van Molière als uitgangspunt stelt Noël-Noël een onderzoek in wie de typische lastposten van de moderne tijd zijn en demonstreert dat - door middel van vijftien in beeld gebrachte episodes, de proloog en epiloog meegeteld - binnen zijn kennissenkring om te ontdekken dat hij zich daarmee zelf tot een lastpost voor zijn vrienden maakt. Noël-Noël is niet de meest scherpe komiek en houdt zich ook in het door hem geschreven scenario minzaam op de vlakte, terwijl de demonstratie door alle ontwikkelingen sindsdien is voorbijgestreefd. Blijft tamelijk oorspronkelijke, vriendelijke komedie over. Het camerawerk is van Léonce-Henry Burel. Ook bekend als LES FÂCHEUX MODERNES en PARADE DU TEMPS PERDU.

Requins de Gibraltar

1947 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1947. Oorlogsfilm van Emile E. Reinert. Met o.a. Annie Ducaux, Marcelle Geniat, Geneviève Aumont, Louis Salou en Jacques Berthier.

Om belangrijke documenten van de Britse admiraliteit te te kunnen verkrijgen verandert een spion een alcoholistische slet uit een cabaret tot een deftige lady. Wij hebben dit al gezien in het toneelstuk [KL]Pygmalion[KLE] van Bernhard Shaw (1913). Een vorm van plagiaat met het verschil dat de heldin naar de verlopen café's terugkeert om haar liefdesverdriet te vergeten. Een somber en akelig melodrama over omstandigheden gedraaid door een zeer obscure filmer, ondanks de dialogen van Norbert Carbonneaux.

La Tentation de Barbizon

1946 | Komedie

Frankrijk 1946. Komedie van Jean Stelli. Met o.a. Simone Renant, Juliette Faber, Myno Burnet, François Périer en Daniel Gélin.

Op de aarde gekomen probeert de duivel te stoken tussen twee geliefden maar hun (erg aantrekkelijke) beschermengel steekt daar een stokje voor. Op dit flauwe thema heeft Marc-Gilbert Sauvajon zowel goede dialogen als een degelijke mise-en- scène gemaakt. De film zou echter geen enkele indruk maken als de acteurs niet zo sympathiek waren.

Jeux de Femmes

1946 | Komedie

Frankrijk 1946. Komedie van Maurice Cloche. Met o.a. Hélène Perdrière, Mila Parély, Jacques Dumesnil, Saturnin Fabre en Alfred Pasquali.

Een onschuldige komedie die zich afspeelt in het wereldje van een huwelijksbureau. Een onbelangrijke film van de produktieve vakman Maurice Cloche.

Amours, délices et orgues

1946 | Familiefilm, Muziek

Frankrijk 1946. Familiefilm van André Berthomieu. Met o.a. Giselle Pascal, Catherine Erard, Alice Tissot, Janine Mareil en Jean Desailly.

De `serieuze` kritiek heeft Andr[KA1]e Berthomieu - meestal terecht - de grond ingeboord. Voor deze film schreef echter Julien Duvivier het scenario en dat is te merken. Voor wie van jazz houdt, is dit verhaal over een rector van een lyceum in de provincie, die zijn enthousiasme voor de muziek (in dit geval van Misraki) op zijn leerlingen wil overbrengen, een alleraardigste tijdspassering.

Au petit bonheur

1945 | Komedie

Frankrijk 1945. Komedie van Marcel L'Herbier. Met o.a. Danielle Darrieux, François Périer, André Luguet, Paulette Dubost en Jacques-Henri Duval.

Een jonge vrouw voelt zich veronachtzaamd door haar echtgenoot en maakt hem jaloers met een verzonnen minnaar. De verfilmde boulevardkomedie is bij deze veteraan-regisseur in verkeerde handen. Gebrek aan tempo maakt grappen al te voorspelbaar en sporadisch, terwijl de intrige toch al nauwelijks origineel is. Wat blijft zijn de charme en de animo van de acteurs.

Hercule

1937 | Komedie

Frankrijk 1937. Komedie van Alexandre Esway, Carlo Rim en Henri. Met o.a. Fernandel, Gaby Morlay, Jules Berry, Pierre Brasseur en Jean Tissier.

Hercules Maffre (Fernandel) is de erfgenaam van een grote Parijse krant, die hij van de ondergang redt. Daarna geeft hij de voorkeur eraan terug te keren naar zijn geboortestreek. Matige regie, maar Fernandel doet het uitstekend in de hoofdrol en het scenario van coregisseur Rim mag er ook wezen. Niet zozeer satire als wel milde spot met het wereldje van de pers. Camerawerk van Michel Kelber en Philippe Agostini. De film zou aanvankelijk uitgekomen zijn als L'INCORRUPTIBLE.