Norman Jewison

Regisseur, Acteur, Scenarist, Producer

Norman Jewison is regisseur, acteur, scenarist en producer.
Er zijn 34 films gevonden.

The Statement

2003 | Thriller, Drama

Canada/Frankrijk/Verenigd Koninkrijk 2003. Thriller van Norman Jewison. Met o.a. Michael Caine, Jeremy Northam, Charlotte Rampling, Tilda Swinton en Alan Bates.

Pierre Brossard (Caine) was een Vichy-collaborateur die zich veertig jaar lang buiten schot heeft weten te houden, mede dankzij gelijkgezinden in de katholieke Kerk. Nu is hij echter prooi voor een wraakzuchtige groepering en voor een Franse aanklaagster (Swinton). Het leven van Brossard in The Statement lijkt precies op dat van de echt bestaande Paul Touvier. De film is wel gebaseerd op een roman van Brian Moore (Black Robe), die vooral als het over de katholieke Kerk gaat graag speculeert. Helemaal waar of niet, The Statement gaat gebukt onder een naargeestig hoofdpersonage. Knap dat casting-director Nina Gold (Alfie) dure Britse acteurs wist te regelen.

Walter and Henry

2001 | Drama, Muziek, Familiefilm

Verenigde Staten 2001. Drama van Daniel Petrie. Met o.a. John Larroquette, Nicholas Braun, James Coburn, Kate Nelligan en Brittany Allen.

Walter (Larroquette) speelt saxofoon in de straten van New York, waarbij zijn twaalf-jarige zoon Henry (Braun) hem begeleidt op het keyboard. Ze wonen in een stacaravan op een stuk braakliggend land in Brooklyn. Henry`s moeder is al een tijd geleden overleden. Henry is nooit naar school geweest, maar heeft door zijn vader toch veel geleerd. Het gaat niet goed met Walter, hij krijgt een zenuwinzinking en moet opgenomen worden in een ziekenhuis. De diagnose van de dokter is pessimistisch: Walters faculteiten laten hem in de steek en hij wordt geleidelijk krankzinnig. Om te voorkomen dat hij in een kindertehuis terechtkomt gaat Henry op zoek naar zijn grootvader Charlie (Coburn) in New Jersey. Charlie heeft Walter in geen vijftien jaar meer gezien. Hij had gewild dat Walter concertpianist zou worden. Het is gemakkelijk te zien waarom Walter tegen zijn vader in opstand kwam. Bij zijn opa maakt Henry kennis met zijn tante Liz (Nelligan), Walters zuster. Zij zorgt ervoor dat Henry naar school gaat en leert omgaan met leeftijdsgenoten. Een hele hijs voor Henry, maar het lukt. Het scenario van Geoffrey Sharp is oppervlakkig, sentimenteel en clichématig. De regie van Petrie is pure routine en hij laat de stijve rolverdeling behoorlijk aanrommelen. Dankzij het geloofwaardige spel van de jonge Braun bereikt deze film toch nog een zeker niveau. Hij is geschikt voor het hele gezin. Leg wel de nodige zakdoeken klaar. Het camerawerk is van Michael Storey.

Dinner with friends

2001 | Drama

Verenigde Staten 2001. Drama van Norman Jewison. Met o.a. Greg Kinnear, Andie MacDowell en Dennis Quaid.

Walter (Larroquette) speelt saxofoon in de straten van New York, waarbij zijn twaalf-jarige zoon Henry (Braun) hem begeleidt op het keyboard. Ze wonen in een stacaravan op een stuk braakliggend land in Brooklyn. Henry`s moeder is al een tijd geleden overleden. Henry is nooit naar school geweest, maar heeft door zijn vader toch veel geleerd. Het gaat niet goed met Walter, hij krijgt een zenuwinzinking en moet opgenomen worden in een ziekenhuis. De diagnose van de dokter is pessimistisch: Walters faculteiten laten hem in de steek en hij wordt geleidelijk krankzinnig. Om te voorkomen dat hij in een kindertehuis terechtkomt gaat Henry op zoek naar zijn grootvader Charlie (Coburn) in New Jersey. Charlie heeft Walter in geen vijftien jaar meer gezien. Hij had gewild dat Walter concertpianist zou worden. Het is gemakkelijk te zien waarom Walter tegen zijn vader in opstand kwam. Bij zijn opa maakt Henry kennis met zijn tante Liz (Nelligan), Walters zuster. Zij zorgt ervoor dat Henry naar school gaat en leert omgaan met leeftijdsgenoten. Een hele hijs voor Henry, maar het lukt. Het scenario van Geoffrey Sharp is oppervlakkig, sentimenteel en clichématig. De regie van Petrie is pure routine en hij laat de stijve rolverdeling behoorlijk aanrommelen. Dankzij het geloofwaardige spel van de jonge Braun bereikt deze film toch nog een zeker niveau. Hij is geschikt voor het hele gezin. Leg wel de nodige zakdoeken klaar. Het camerawerk is van Michael Storey.

The Hurricane

1999 | Drama, Sportfilm, Biografie

Verenigde Staten 1999. Drama van Norman Jewison. Met o.a. Denzel Washington, Vicellous Reon Shannon, Deborah Kara Unger, Liev Schreiber en John Hannah.

De grandioos spelende Washington bereidde zich een jaar lang met bokslessen voor op deze biopic over Rubin 'Hurricane' Carter, de zwarte bokser die ten onrechte werd veroordeeld voor moord en negentien jaar gevangen zat voordat zijn onschuld werd aangetoond. De zaak inspireerde destijds Bob Dylan tot het nummer 'Hurricane', te horen op de soundtrack. Volgens critici sprong Jewison (Moonstruck) al te vrij om met historische feiten, maar de regisseur is uiteindelijk vooral geïnteresseerd in de kracht van het geschreven woord. Zoals Carters autobiografie, een inspirerend 'wapen' in handen van mensen die hem vrij proberen te krijgen. The Hurricane won oa een Gouden Beer.

An Alan Smithee Film: Burn Hollywood Burn

1998 | Komedie

Verenigde Staten 1998. Komedie van Alan Smithee. Met o.a. Eric Idle, Ryan O'Neal, Coolio, Sylvester Stallone en Whoopi Goldberg.

Sinds 1955 wordt de naam Alan Smithee op de creditlijst genoteerd als de regisseur om wat voor reden dan ook weigert zijn naam aan de film te verbinden. In de satire An Alan Smithee Film: Burn Hollywood Burn speelt Idle een debuterend regisseur die inhoudelijke ingrepen van de producer (goeie rol van O'Neal) onaanvaardbaar vindt. Maar zijn naam is ongelukkigerwijs écht Alan Smithee, dus wat nu? Ondanks het briljante uitgangspunt en de interne kritieken met vele cameo's wordt deze film nooit echt grappig. Waarschijnlijk heeft dat met de overdreven stijl van scenarist Joe Eszterhas (Showgirls, Basic Instinct) te maken. Men zegt dat regisseur Arthur Hiller door conflicten met Eszterhas zijn naam heeft gewist voor Alan Smithee. O ironie of O pr-machine?

The Stupids

1996 | Komedie, Familiefilm

Verenigde Staten/Verenigd Koninkrijk 1996. Komedie van John Landis. Met o.a. Christopher Lee, Tom Arnold, Jessica Lundy, Bug Hall en Alex McKenna.

Deze rolprent valt in de categorie van DUMB AND DUMBER, maar is nog veel dommer, nauwelijks leuk en uitsluitend geschikt voor kijkers die films over de [KL]Brady Family[KLE] meesterwerken vonden. De blunderende familie Stupid, vader Stanley (Arnold), moeder Joan (Lundy) en hun kinderen Buster (Hall) en Petunia (McKenna) wonen ergens in een Amerikaanse voorstad en hebben de onhebbelijke gewoonte alles letterlijk te nemen. Dat vormt de kern van hun problemen met de naaste omgeving. Zo denken ze dat hun vuilnis gestolen wordt en dat er daarom een complot tegen hen wordt gesmeed. Met die samenzwering heeft het leger te maken, Stanley`s oude vijand Evil Sender (Lee) en buitenaardse krachten. Het hoogtepunt wordt beleefd in een tv-studio. Aan de film zijn alleen de cameo`s aardig: Cronenberg als de chef van de euvele Sender, Costa-Gravas als pompbediende, Egoyan als bewaker bij de tv-studio, Jewison als tv-regisseur, Wise als buurman en voor hele diepe insiders Pontecorvo (in het dagelijkse leven de organisator van het filmfestival van Veneti[KA3]e) als gast in een praatprogramma. Regisseur Landis draaide in het verleden hele aardige komedies, w.o. KENTUCKY FRIED MOVIE in 1977, BLUES BROTHERS in 1980, of TRADING PLACES in 1983. Hij heeft met deze klucht echter behoorlijk misgegrepen. Dit is niet alleen te danken aan het scenario van Brent Forrester naar de in Amerika zeer populaire personages uit de kinderboeken van James Marshall en Harry Allard, dat een soort Emmentaler kaas met heel grote (plot)gaten is en moeilijk te vertalen grappen en bakken met baarden bevat, maar ook aan het ongeïnspireerde spel van de rolverdeling met uitzondering van Arnold die verschrikkelijk zijn best heeft gedaan om grappig te doen. Toch kreeg voornoemde Arnold een Razzie Award als Slechtste Acteur, terwijl de film genomineerd was voor de Slechtste Regie, Slechtste Film en Slechtste Scenario, maar die Razzies misliep - dus zo erg is het toch ook weer niet. Het camerawerk is van Manfred Guthe.

Bogus

1996 | Komedie, Familiefilm, Fantasy, Drama

Verenigde Staten 1996. Komedie van Norman Jewison. Met o.a. Whoopi Goldberg, Gérard Depardieu, Haley Joel Osment, Andrea Martin en Denis Mercier.

Zevenjarige koter Albert (ster in de dop Osment) verliest zijn moeder en belandt bij moeders adoptiezus Harriet (Goldberg). Zij is een koele zakenvrouw zonder enig moederlijk instinct. Bij gebrek aan warmte valt Albert terug op een sympathieke vent die hij heeft ontmoet in een kleurboek, de (denkbeeldige?) Fransman Bogus (Depardieu). De filmmakers wedden op twee paarden: het helingsproces van Albert en het ontdooien van Harriet. Door gebrek aan focus komen beide matig uit de verf, ondanks het sterke acteerwerk. Het winnende paard is Depardieu die met zijn typerende geestdrift een fantastische, warmbloedige joker neerzet.

Steve McQueen: Man on the Edge

1994 | Biografie, Documentaire, Drama

Verenigde Staten 1994. Biografie van Gene Feldman. Met o.a. Jack Perkins, Neile McQueen Toffel, Hilly Elkins, Karl Malden en Norman Jewison.

Beknopte biografie van Steve McQueen, in zijn tijd de best betaalde en meest populaire filmster. Zijn vader was een rondtrekkende stuntvlieger die zijn moeder in de steek liet. Moeder McQueen stalde de baby tot zijn twaalfde bij haar broer, waarna ze hem weer zelf onder haar hoede nam. Steve haatte zijn stiefvader en raakte regelmatig in moeilijkheden, kwam in een opvoedingsgesticht terecht en begon op zijn zestiende te zwerven. Zijn eerste filmrol dateert uit 1956, een kort optreden in SOMEBODY UP HERE LIKES ME. Hij wordt vervolgens wegens opstandig gedrag weggestuurd uit een toneelstuk, raakt bekend dank zij het tv-programma Wanted Dead Or Alive en is sinds THE MAGNIFICENT SEVEN en THE GREAT ESCAPE definitief een ster. In 1956 trouwt hij met zijn eerste vrouw Neile, bij wie hij in 1968 weggaat, hetgeen uiteindelijk tot een officiële scheiding leidt. Hij heeft bij haar twee kinderen, Terry en Chad, die zich hem herinneren als een liefhebbende vader. Zijn andere vrouwen waren actrice Ali MacGraw en fotomodel Barbara Minty. McQueen was gek op motorfietsen en snelle auto's en nam deel aan races. Hij is zijn hele leven een rebel gebleven, tot hij in 1980, op vijftigjarige leeftijd aan kanker overleed. De vertelstem is van James Coburn, presentator is Jack Perkins en de film laat beelden zien uit CINCINNATI KID, THE SAND PEBBLES, waarvoor hij een Oscar-nominatie als beste acteur kreeg, THE GETAWAY, BULLITT, AN ENEMY OF THE PEOPLE, TOWERING INFERNO en zijn laatste film THE HUNTER. Tevens commentaren van regisseurs en acteurs, van Robert Wise tot Karl Malden. Hij zei ooit dat als hij geen filmacteur was geworden, hij waarschijnlijk misdadiger was geweest. Steve McQueen, rebel en superstar. Weinig opzienbarende regie van Feldman.

Only You

1994 | Romantische komedie

Verenigde Staten 1994. Romantische komedie van Norman Jewison. Met o.a. Marisa Tomei, Robert Downey jr, Bonnie Hunt, Billy Zane en Joaquim de Almeida.

Faith Corvatch (Tomei) kent haar prins op het witte paard alleen van naam. Damon Bradley, heet hij. Veertien jaar geleden werd die naam voor haar uitgespeld bij een mysterieus bordspel. En een waarzegster op de kermis wist ook al precies hoe Hij heette. Spannend gegeven voor een schoolmeisje, maar als je zelf juf bent geworden, denk je niet meer aan dat soort onbenulligheden. Totdat - het kon niet uitblijven in deze vederlichte komedie - ene Damon Bradley haar opbelt. Damon Bradley! Haar soulmate, haar ware wederhelft, hij bestaat dus echt. Vanaf dat moment heeft Faith nog maar één wens: haar Damon ontmoeten. Het is aanleiding voor een reisje naar Italië, met voorvallen die doen denken aan 'Roman Holiday'.

Dance Me Outside

1994 | Komedie, Western, Drama

Canada 1994. Komedie van Bruce McDonald en Bruce MacDonald. Met o.a. Ryan Rajendra Black, Adam Beach, Jennifer Podemski, Michael Greyeyes en Lisa LaCroix.

Silas Crow (Black) en Frank Fencepost (Beach) zijn twee jonge Indianen, die opgroeien in een reservaat in het Canadese Noord- Ontario. Silas en Frank willen automonteur worden. Ze zijn toegelaten op een school in Toronto. Ze moeten een opstel schrijven over hun dagelijkse leven van alledag en dat inleveren voor hun toelating. Geen geringe opgave voor jongens die v.n.l. bier slurpen, baliekluiven en rondhangen om de tijd te doden omdat er geen geld is om iets anders te doen. Bij hen voegt zich hun vriend Gooch (Greyeyes) die net uit de gevangenis is ontslagen, waar hij moest brommen voor een vergrijpje. Hun eentonige, armetierige bestaan wordt rauw onderbroken, als een blanke klootzak, Clarance Gaskill (Dillon), Little Mary Wolfchild verkracht en vermoordt. Hun verontwaardiging is groot als Gaskill slechts tot twee jaar veroordeeld wordt. Ze zweren een dure wraak, maar hun onmacht is nog groter. De film naar de roman van W.P. Kinsella, die door Don McKellar en regisseur McDonald effectief tot een uitstekend scenario werd omgezet, is een aaneenschakeling van losse gebeurtenissen en portretjes van Canadese Indianen, met humor en ironie (waar het blanken betreft) gebracht. Alles wordt enthousiast en met verve gespeeld door een keur van jonge acteurs, die niet kunnen bogen op routine, maar daarom des te spontaner overkomen. Uitstekend camerawerk van Miroslaw Baszak. Een interessante, ontspannende film over Indianen en hun voormalige koloniale meesters anno 2000.

Other People's Money

1991 | Komedie

Verenigde Staten 1991. Komedie van Norman Jewison. Met o.a. Danny DeVito, Gregory Peck, Penelope Ann Miller, Piper Laurie en Dean Jones.

Kapitalist Garfield (DeVito) houdt van slechts één iets meer dan van geld: andermans geld. Hij probeert het bedrijf van Jorgenson (Peck) vijandig over te nemen, maar Jorgenson wordt goed verdedigd door diens heldere advocate Kate (Miller). Hoewel Garfield advocaten haat, raakt hij reddeloos verslingerd aan Kate. Een van de zeer prettige kanten van deze film is dat Garfield consequent hebberig blijft en geen Scrooge-achtige ontwikkeling doormaakt. Zelfs een indrukwekkende toespraak over ethiek van Jorgenson brengt Garfield niet van zijn stuk. Integendeel, hij antwoordt met een even overtuigend pleidooi voor hebzucht.

The January Man

1989 | Misdaad, Romantiek, Komedie

Verenigde Staten 1989. Misdaad van Pat O'Connor. Met o.a. Kevin Kline, Harvey Keitel, Susan Sarandon, Danny Aiello en Alan Rickman.

Op oudejaarsavond wordt een jonge vrouw vermoord in New York. Ze blijkt al het elfde slachtoffer te zijn van een seriemoordenaar. De politie tast echter nog steeds in het duister. Noodgedwongen wordt de voormalige politieagent Nick Starkey op de zaak gezet om orde op zaken te stellen. Verbijsterend slechte melange van politiefilm, romantisch drama en mislukte komedie. Goede acteurs, maar onleuke, onlogische onzin.

In Country

1989 | Drama

Verenigde Staten 1989. Drama van Norman Jewison. Met o.a. Bruce Willis, Emily Lloyd, Joan Allen, Kevin Anderson en John Terry.

Een teleurstellende, slecht gemaakte film. Willis heeft voor de afwisseling eens een dramatische rol als Vietnamveteraan. Lloyd is zijn nichtje. Ze wonen ergens in Kentucky en proberen de oorlog te verwerken. Willis is goed als cynische kluizenaar met een trauma van het slagveld, maar het scenario van Frank Pierson en Cynthia Cidre naar de roman van Bobbie Ann Mason vertoont barsten: de verhoudingen tussen de personages zijn onevenwichtig en te veel vragen blijven onbeantwoord (zoals de gezondheidstoestand van Willis). De slotscènes waarin een bezoek wordt gebracht aan het veteranenmonument in Washington, zijn prachtig in beeld gebracht, maar de film wordt hierdoor niet goedgemaakt. Het camerawerk is van Russell Boyd.

Moonstruck

1987 | Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1987. Komedie van Norman Jewison. Met o.a. Cher, Nicolas Cage, Vincent Gardenia, Olympia Dukakis en Danny Aiello.

Italianen in de VS zijn luidruchtig, extravert en gepassioneerd, zo luidt het cliché, en wie Moonstruck bekijkt ziet deze vooroordelen bevestigd. Loretta (Cher) is een vrouw van achter in de dertig. Ze is verloofd met Johnny (Danny Aielllo), niet uit liefde, maar 'omdat het wel weer eens tijd is'. Maar als Johnny naar Sicilië afreist om zijn zieke moeder te bezoeken valt Loretta als een blok voor zijn broer Ronny (Cage). Haar moeder (Dukakis) tobt met een overspelige echtgenoot maar heeft zelf ook sjans. Het komt allemaal door de maan, in deze zéér romantische komedie van Norman Jewison, die Cher, Dukakis en scenarist John Patrick Shanley een Oscar bezorgde.

Agnes of God

1985 | Drama

Verenigde Staten 1985. Drama van Norman Jewison. Met o.a. Jane Fonda, Anne Bancroft, Meg Tilly, Anne Pitoniak en Winston Reckert.

Het lijkt erop dat een jonge non in de afgezonderde sfeer van een klooster zwanger is geworden en haar baby heeft vermoord, maar de door de rechter toegewezen psychiater Fonda, heeft de grootste moeite een sluitende verklaring te vinden, terwijl de Moeder Overste meent dat het een mirakel geweest is. Een aangrijpende film die niet altijd bevredigend is maar hard aankomt dankzij de drie hoofdrollen; prachtig gefilmd door Sven Nykvist. Het scenario is van John Pielmeyer, naar zijn eigen toneelstuk.

A Soldier's Story

1984 | Drama, Misdaad, Oorlogsfilm, Thriller

Verenigde Staten 1984. Drama van Norman Jewison. Met o.a. Howard E. Rollins jr, Adolph Caesar, Dennis Lipscomb, Art Evans en Denzel Washington.

Tijdens WO II begint men zich in Amerika bewust te worden van de noodzaak om de rassenongelijkheid op te heffen, een proces dat nog vele jaren op zich zou laten wachten, voordat het voltooid werd. In Washington D.C. wordt besloten een zwarte officier naar het racistische Zuiden te sturen om een geheimzinnige moord in een opleidingskamp op te helderen. Uiteraard is de tegenwerking die Rollins ontmoet kolossaal. Ondanks de bedreigingen gaat hij systematisch te werk en ontrafelt de zaak die gekenmerkt wordt door onnodige 'cover-ups' en een zeer onverwacht resultaat heeft. Een beklemmende film met fraaie muziek. Geïnspireerd op de roman Billy Bud van Herman Melville. Oorspronkelijk een toneelstuk van Charles Fuller, die daarvoor de Pulitzer Prize kreeg.

Best Friends

1982 | Komedie, Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1982. Komedie van Norman Jewison. Met o.a. Burt Reynolds, Goldie Hawn, Jessica Tandy, Barnard Hughes en Audra Lindley.

Een wat zouteloze film vormt het kader waarbinnen twee ster- acteurs het verhaal spelen van een echtpaar, dat de kost verdient met het schrijven van scenario's en als elkanders minnaar geslaagder zijn dan als man en vrouw. Vakkundige en grappige bijrollen van o.a. Richard Lambertini als de Mexicaanse ambtenaar van de burgerlijke stand ondersteunen de film, maar de hoofdrolspelers slagen er niet in de kijker te boeien. Zorgvuldig gemaakt verhaal van het schrijvers-duo en levensgezellen Barry Levinson en Valerie Curtin.

The Dogs of War

1980 | Avonturenfilm, Oorlogsfilm, Actiefilm

Verenigd Koninkrijk/Verenigde Staten 1980. Avonturenfilm van John Irvin. Met o.a. Christopher Walken, Tom Berenger, Colin Blakely, Hugh Millais en Paul Freeman.

Huurling Walken wordt door een Britse zakenman ingeschakeld om uit te zoeken of een Westafrikaans dictatoriaal regime stabiel genoeg is om investeringen te wagen. Hij merkt meteen dat geweld en corruptie aan de orde van de dag zijn. Hij belandt in de cel en ondervindt de terreur aan den lijve. Later steunt hij de rebellen om de regering omver te werpen. Clichématige oorlogsfilm die het van de brutale sensatie moet hebben. Idi Amin stond onmiskenbaar model voor de president in kwestie. Het scenario van Gary De Vore en George Malko, onttrokken aan de bestseller van Frederick Forsyth, bevat veel actie, maar weinig verrassingen. De vertolking is middelmatig, maar het camerawerk van veteraan Jack Cardiff is schitterend. In Amerika ingekort tot 102m. Gedraaid in Panavision.

...And Justice for All

1979 | Drama, Thriller

Verenigde Staten 1979. Drama van Norman Jewison. Met o.a. Al Pacino, Jack Warden, John Forsythe, Lee Strasberg en Jeffrey Tambor.

De jonge, idealistische advocaat Pacino krijgt het regelmatig aan de stok met de conservatieve rechter Forsythe, die in de verdachten steeds het uitschot ziet van de maatschappij. Tot de rechter zelf op het beklaagdenbankje komt wegens verkrachting van een jong meisje. Forsythe raakt in paniek en vraagt Pacino hem te verdedigen. Aanvankelijk weigert hij, maar dan bedenkt hij zich en stelt zijn voorwaarden. Bedoeld als een satire op de corruptie binnen het Amerikaanse rechtssysteem ontspoort de film echter tot een chaotisch, hysterisch, en sentimenteel gerechtsdrama. Uitstekende prestaties van Pacino en Forsythe redden de film van de ondergang, wat zeker niet te danken is aan het slordige scenario van Valerie Curtin en Barry Levinson. Verzorgde fotografie van Frank Holgate.

F.I.S.T.

1978 | Drama, Biografie

Verenigde Staten 1978. Drama van Norman Jewison. Met o.a. Sylvester Stallone, Rod Steiger, Peter Boyle, Melinda Dillon en David Huffman.

Het verhaal speelt rond 1930, als blue-collar trucker Johnny Kovak (Stallone) de kans van zijn leven krijgt. Hij mag voor de vakbond de bijdragen ophalen en stakingsposten organiseren. Al vlug krijgt hij een eigen bureau en een auto. Intussen verergert de economische crisis de sociale conflicten, en de bazen huren moordenaars in om stakingen te breken. Dan begaat Kovak de fout een beroep te doen op de diensten van de maffia. Dramatische film is gebaseerd op het leven van Jimmy Hoffa. Tussen alle Rocky's door was F.I.S.T. (Federation of InterState Truckers) misschien wel Stallone's beste film tot dan toe. Sly schreef zelf mee aan het scenario.

F.I.S.T

1978 | Drama, Actiefilm

Verenigde Staten 1978. Drama van Norman Jewison. Met o.a. David Huffman, Melinda Dillon, Peter Boyle, Rod Steiger en Sylvester Stallone.

Tussen alle Rocky's door was F.I.S.T. (Federation of InterState Truckers) misschien wel Stallone's beste film tot nu toe. Sly schreef zelf mee aan het scenario over de opkomst van de arbeidersbeweging tijdens de Depressie en speelde met verve zijn multidimensionale rol van blue-collar trucker tot illustere vakbondsleider met mafiaconnecties. Een klein meesterwerkje ondanks het trage tempo. (VM/VPRO Gids)

Rollerball

1975 | Sciencefiction, Actiefilm, Fantasy

Verenigde Staten/Verenigd Koninkrijk 1975. Sciencefiction van Norman Jewison. Met o.a. James Caan, John Houseman, Maud Adams, John Beck en Moses Gunn.

Teleurstellend drama uit de 21e eeuw. Caan is kampioen in een gewelddadige sport in een maatschappij die geweld heeft uitgebannen. Gefilmd in de Olympische Basketballhal te München en in Londen, gebaseerd op William Harrisons verhaal Roller Ball Murders die zijn eigen scenario schreef. Achter de camera stond Douglas Slocombe.

Billy Two Hats

1974 | Avonturenfilm, Western

Verenigde Staten 1974. Avonturenfilm van Ted Kotcheff. Met o.a. Gregory Peck, Desi Arnaz Jr., Jack Warden, Sian Barbara Allen en David Huddleston.

Dean (Peck) is een oudere Schot, wiens pad kruist met dat van een jonge halfbloed die de politie op z'n hielen heeft, vanwege een bankroof. Er ontstaat tussen hen een ongewone vriendschap als ze allebei het hazepad moeten kiezen. Pecks spel is de moeite waard. Deze avontuurlijke western werd opgenomen in Israel. Scenario van Alan Sharp. Camerawerk van Brian West. Later hertiteld: THE LADY AND THE OUTLAW.

Jesus Christ Superstar

1973 | Musical, Drama

Verenigde Staten 1973. Musical van Norman Jewison. Met o.a. Ted Neeley, Carl Anderson, Yvonne Elliman, Barry Dennen en Josh Mostel.

Fraai vormgegeven musical rond Jezus Christus, volgens deze interpretatie de eerste superster - een jongeman die een hoge prijs betaalde voor zijn faam. De film, gebaseerd op de rockopera van Tim Rice en Andrew Lloyd Webber, heeft swingende, inmiddels klassieke liedjes en mooie fotografie van Douglas Slocombe. Jewisons visie op Christus' leven was aanleiding voor enige controverse: de film werd door sommigen als anti-semitisch bestempeld. Christelijke puristen stoorden zich al eerder aan sommige teksten van Rice, die dan ook voor deze filmversie werden aangepast. In 2000 maakte Gale Edwards een moderne versie, waarin de historiserende locaties werden vervangen door glanzende podiumdecors.

Fiddler on the Roof

1971 | Musical

Verenigde Staten 1971. Musical van Norman Jewison. Met o.a. Topol, Norma Crane, Molly Picon, Leonard Frey en Paul Mann.

Toen regisseur Jewison uitgenodigd werd om Fiddler on the Roof te regisseren zei hij bij het eerste gesprek: 'Jullie weten toch dat ik niet joods ben?' Het was geen bezwaar. Jewison bewerkte de Broadwaymusical tot een wervelende film, die nu echter wat gedateerd overkomt. Topol speelt Tevye, agrariër in Rusland, vlak voor de revolutie. Hij blijft zingen, al heeft hij het niet makkelijk, met zijn weerspannige dochters die de tradities aan hun laars lappen, en vooral ook met de pogroms die in het destijds behoorlijk antisemitische Rusland plachten plaats te vinden. Oscars voor camerawerk en muziek.

Gaily, Gaily

1969 | Biografie, Komedie

Verenigde Staten 1969. Biografie van Norman Jewison. Met o.a. Beau Bridges, Melina Mercouri, Brian Keith, George Kennedy en Hume Cronyn.

Ben Hechts kleurrijke herinneringen aan zijn periode als leerjongen bij een krant in Chicago worden door het grillige, holle script de vernieling in geholpen; het verandert zelfs 'Hecht' in 'Harvey'. De dure decors en de goede schets van de tijd, waarin het verhaal speelt, zijn de enige lichtpuntjes in deze gekunstelde komedie. Ook bekend als Chicago, Chicago.

The Thomas Crown Affair

1968 | Misdaad, Thriller, Actiefilm, Romantiek

Verenigde Staten 1968. Misdaad van Norman Jewison. Met o.a. Steve McQueen, Faye Dunaway, Paul Burke, Jack Weston en Yaphet Kotto.

Miljonair Thomas Crown (McQueen) denkt de perfecte bankoverval te hebben gepleegd maar zijn handel en wandel wordt onderzocht door verzekeringsagente Vicki Anderson (Dunaway). Regisseur Norman Jewison (In the Heat of the Night) lijkt nauwelijks geïnteresseerd in een verhaal: hij heeft immers twee aantrekkelijke, goed geklede hoofdrolspelers! Hij laat ze maar liefst een volle minuut zoenen. Het met een Oscar bekroonde liedje The windmills of your mind was tevens te horen in de remake uit 1999 waarin Rene Russo en Pierce Brosnan ook een flinke serie kledingstukken showen.

In the Heat of the Night

1967 | Misdaad, Thriller, Drama

Verenigde Staten 1967. Misdaad van Norman Jewison. Met o.a. Sidney Poitier, Rod Steiger, Warren Oates, Lee Grant en Larry Gates.

Als in een klein slaperig stadje in het zuiden van de VS een blanke man wordt vermoord is een verdachte snel gevonden. Op het station wordt de zwarte Virgil Tibbs (Poitier) gearresteerd en bij chief Bill Gillespie (Steiger) gebracht. Maar al snel blijkt dat Tibbs ook politieman is. Hij helpt bij het onderzoek en is een uitstekende speurneus, maar in het destijds racistische zuiden doet menigeen z'n uiterste best om hem te blijven zien als boy. Vanwege de nadrukkelijke politieke correctheid misschien ietsje gedateerd, maar verder terechte winnaar van vijf Oscars, waaronder die voor beste film en beste acteur (Steiger).

The Russians Are Coming the Russians Are Coming

1966 | Komedie

Verenigde Staten 1966. Komedie van Norman Jewison. Met o.a. Carl Reiner, John Phillip Law, Andrea Dromm, Ben Blue en Paul Ford.

Deze populaire komedie over een Russische onderzeeër, die op de kust van New England strandt, werd in 1966 ongelooflijk overschat. Nu is het alleen nog een aardige tv-praatklucht, gered door goed camerawerk van Joseph Biroc en door de grappen van Arkin en Winters. Scenario van William Rose naar een roman van Nathaniel Benchley.

The Cincinnati Kid

1965 | Drama

Verenigde Staten 1965. Drama van Norman Jewison. Met o.a. Steve McQueen, Edward G. Robinson, Karl Malden, Ann-Margret en Tuesday Weld.

Vroeger speelden mensen nog poker zonder zonnebril, cowboyhoed en/of koptelefoon. In The Cincinnati Kid, een van de beste pokerfilms aller tijden, is het non-verbale spel nog in optima forma te bezichtigen, met McQueen als de jonge hemelbestormer - net na zijn succes in The Great Escape - en Robinson als de onverslaanbaar geachte pokergod The Man. Regisseur Jewison belichtte wellicht wat al te veel zijlijntjes maar de karakteropbouw en de slotronde staan als een huis. Deels opgenomen op locatie in New Orleans, het broeierige oord waar het spelletje zich anno jaren dertig afspeelt.

The Art of Love

1965 | Komedie

Verenigde Staten 1965. Komedie van Norman Jewison. Met o.a. James Garner, Dick Van Dyke, Elke Sommer, Angie Dickinson en Ethel Merman.

Alledaagse komedie die in Frankrijk speelt met een leuke bezetting, Van Dyke aan het hoofd als zwoegend artiest die om de publiciteit net doet alsof hij dood is, en hierdoor meer in de belangstelling komt. Sommer is zijn deugdzame vriendin, de uitbundige Merman een plaatselijke dame die zo graag een lied ten gehore brengt. Scenario van Carl Reiner.

Send Me No Flowers

1964 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1964. Komedie van Norman Jewison. Met o.a. Rock Hudson, Doris Day, Tony Randall, Paul Lynde en Hal March.

Door een misverstand denkt George (Hudson) dat zijn dagen op aarde zijn geteld. Omdat hij vrouwlief Judy (Day) met zo weinig mogelijk problemen wil achterlaten, begint hij onmiddellijk voorbereidingen te treffen. Hij gaat zelfs op zoek naar een nieuwe echtgenoot voor haar: een oude studievriend, die hij haar praktisch in de armen duwt. Wat Judy dan weer als een teken ziet dat haar man wel vreemd zal gaan. Aardige komedie met Day en Hudson die de naderende dood beschaafd inpassen in hun aangeharkte suburban-leventje.

The Thrill of It All

1963 | Komedie

Verenigde Staten 1963. Komedie van Norman Jewison. Met o.a. Doris Day, James Garner, Arlene Francis, Edward Andrews en Reginald Owen.

Day - de Amerikaanse mevrouw Doorsnee uit 1965 - doet braaf de afwas en voedt de kindertjes op, terwijl ze in de schaduw mag staan van haar geslaagde echtgenoot, dokter Garner. Haar kans komt als ze door een talentenjager ontdekt wordt voor een serie reclamespotjes voor de Happy Soap-campagne. Ze krijgt steeds meer werk, wordt steeds bekender en populairder. Garner wordt jaloers terwijl Day hem gaat verwaarlozen. Heel keurige, niet onaardige persiflage op de tv en tv-reclame naar een verhaal van Carl Reiner, die in de nodige kleine rolletjes over het beeld gaat.

Forty Pounds of Trouble

1963 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1963. Komedie van Norman Jewison. Met o.a. Tony Curtis, Phil Silvers, Suzanne Pleshette, Larry Storch en Howard Morris.

'Sympathieke' Curtis-komedie over casino-eigenaar die een klein meisje 'adopteert' met de nodige niet meer te stuiten complicaties. Disneylandlocaties verhogen plezier van film en mooie karakterspelers peppen het geheel op. Bordpapieren copy van: MARKER.

op televisie
2 uitzendingen

In the Heat of the Night (1967) is deze week tweemaal op televisie. Log in om een abonnement aan te maken

Datum
Zender
Tijd
dinsdag 21 november
ARTE
14:05 - 15:50
maandag 20 november
ARTE
20:15 - 22:00

Reageer