Robert Le Vigan

Acteur

Robert Le Vigan is acteur.
Er zijn 19 films gevonden.

Goupi mains rouges

1943 | Komedie

Frankrijk 1943. Komedie van Jacques Becker. Met o.a. Fernand Ledoux, Blanchette Brunoy, Georges Rollin, Line Noro en Arthur Devère.

Na 25 jaar afwezigheid keert een man uit Parijs terug naar zijn wortels op het platteland. Wat hij aantreft is een gehucht vol argwanende zwendelaars die allemaal familie van hem en van elkaar lijken te zijn. Een moord haalt het slechtste in de reeds verdorven types boven. Verheerlijking van het platteland was het Franse devies anno 1943, maar filmmaker Becker slipte door de mazen van de wet met een zwartgallig werk waarin stad en platteland beide worden afgeserveerd. Een subtiel speelse onderlaag houdt de heisa toegankelijk. Met Nederlandse ondertiteling.

Les Affaires sont les affaires

1942 | Drama

Frankrijk 1942. Drama van Jean Dréville. Met o.a. Charles Vanel, Renée Devillers, Aimé Clariond, Jacques Baumer en Robert Le Vigan.

Zakenman heeft levensvreugde en gezin geofferd aan winstbejag, waar alleen dochter zich via huwelijk aan probeert te onttrekken. Als hij door acties van oplichters bezit kwijtraakt is hij uitgebluste lege huls en krijgt geleidelijk aan weer behoefte aan medemenselijkheid. Succesvol toneelstuk van Ostave Mirbeau heeft in al te ingetogen filmregie veel venijn verloren, maar tekst geeft acteurs - Vanel voorop - nog gelegenheid tot scherpe karakteriseringen.

Le Mariage de Chiffon

1941 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1941. Komedie van Claude Autant-Lara. Met o.a. Odette Joyeux, André Luguet, Jacques Dumesnil, Suzanne Dantès en Louis Seigner.

Een jonge adellijke vrouw in de provincie van 1900 verzet zich tegen haar familie door een aanzoek van een hertog af te slaan en een huwelijk met een aangetrouwde oom door te zetten. Deze romantische komedie maakt sentimentaliteit niet belachelijk, maar wisselt haar relativerend af met luchtiger scènes. Joyeux is ideaal als naïeve vrouw.

L'assassinat du Pére Noël

1941 | Familiefilm, Misdaad, Komedie, Drama

Frankrijk 1941. Familiefilm van Christian-Jaque. Met o.a. Renée Faure, Marcelle Rexiane, Marie-Hélène Dasté, Marcelle Monthil en Mona Dol.

Dorpje wordt in de kerstweek opgeschrikt door diefstal van kerkschatten en moord op kerstman. Idyllische achtergrond van besneeuwd dorp in kersttooi geeft contrasterende verpakking van moordintrige die met roddel en romantiek wordt opgesierd. Verrukkelijke rol van Baur als bejaarde die eindelijk voor kerstman mag spelen, maar zijn pak op lijk aantreft.

Le dernier tournant

1939 | Drama

Frankrijk 1939. Drama van Pierre Chenal. Met o.a. Corinne Luchaire, Florence Marly, Michel Simon, Yvonne Yma en Fernand Gravey.

De allereerste verfilming van het vermaarde boek van James Cain [KL]The Postman Always Rings Twice[KLE] over zwerver Frank (Gravey) die in dienst wordt genomen door goedhartige Nick Marino (Simon) en verliefd wordt op diens vrouw, de wilde Cora (Luchaire). Cora en Frank glijden tussen de lakens en besluiten zich te ontdoen van Nick. Ze zijn onbevreesd voor de politie die Nicks dood beschouwt als een ongeluk. Later krijgt Cora een auto- ongeluk met dodelijke afloop, waarvan Frank ten onrechte de schuld krijgt. Hij wordt veroordeeld tot de guillotine. Volgens sommigen de meest zuivere verfilming van het boek hoewel de film van Tay Garnett met Lana Turner uit 1946 waarschijlijk bekender is, want Chenal's versie kwam vlak voor het uitbreken van WO II uit. Visconti draaide in 1941 zijn interpretatie en Bob Rafelson draaide een uitstekende, nieuwe versie in 1980 met Jack Nicholson in de hoofdrol. Het scenario is van Henry Torrès en de dialogen zijn van Charles Spaak. De fotografie was in handen van Claude Renoir en Christian Matras.

La Charrette fantôme

1939 | Drama, Horror

Frankrijk 1939. Drama van Julien Duvivier. Met o.a. Pierre Fresnay, Louis Jouvet, Marie Bell, Micheline Francey en Valentine Tessier.

Een zwerver heeft zich met kameraden bedronken op het kerkhof en wordt tijdens een gevecht gedood. Een koets stopt bij hem om zijn ziel op te halen. De roman van Selma Lagerlöf - naar Scandinavische legenden - kreeg een stijl- en sfeervolle verfilming.

Les disparus de Saint-Agil

1938 | Misdaad, Mysterie

Frankrijk 1938. Misdaad van Christian-Jaque. Met o.a. Erich von Stroheim, Michel Simon, Armand Bernard, Aimé Clariond en Serge Grave.

Geheimzinnige verdwijningen in een jongensinternaat en moord op een van de leraren worden opgelost door een leerling, met behulp van de leraar Duits. Verrassende wendingen in sfeervolle en oorspronkelijke misdaadfilm, met ongewoon sympathieke rol van Von Stroheim. Als een van de scholieren figureert de zeer jonge Charles Aznavour.

Ernest le rebelle

1938 | Komedie, Avonturenfilm

Frankrijk 1938. Komedie van Christian-Jaque. Met o.a. Fernandel, Mona Goya, Guillaume de Sax, Arthur Devère en René Génin.

Een muzikant op een plezierboot raakt steeds verzeild in een netelige situatie en blijft in de haven achter, wordt slaaf op een plantage, ontsnapt aan het vuurpeloton en wordt de leider van een geslaagde revolutie. Voor Fernandel noch voor de regisseur een hoogtepunt in hun lange carrière; er zijn slechts enkele echt leuke scènes, al geeft de film die al dateert van 1938 een bepaalde extra-charme.

Regain

1937 | Komedie, Drama

Frankrijk 1937. Komedie van Marcel Pagnol. Met o.a. Fernandel, Orane Demazis, Marguerite Moreno, Gabriel Gabrio en Édouard Delmont.

Een dorpje op een onvruchtbaar plateau in de Provence raakt steeds verder ontvolkt tot slechts een handjevol bewoners overblijft. Uit angst dat haar zoon ook zal vertrekken zoekt een moeder een vrouw voor hem en vindt een door het leven misdeeld dienstmeisje dat geen eisen kan stellen. Er is echter ook nog een dorpsgenoot die uit pure luiheid is gebleven. Pagnols verfilming van de roman van Giono is serieuzer dan zijn eigen scenario's, maar blijft een lofzang op de natuur en degenen die daarmee in harmonie proberen te leven, met zijn vertrouwde acteursensemble. Scenario van Jean Renoir en André Girard naar een roman van Jean Giono.

L' Occident

1937 | Drama, Avonturenfilm, Oorlogsfilm

Frankrijk 1937. Drama van Henri Fescourt. Met o.a. Charles Vanel, Jules Berry, José Noguero, Rama Tahé en Robert Le Vigan.

Avonturen van kolonisten in Marokko, naar Henry Kistemaeckers. De wijze waarop ten tijde van het Franse Keizerrijk van Napoleon III tegen deze zaken werd aangekeken komt nu sterk verouderd over. Maar het blijft een uitmuntend filmportret van een jong Marokkaans meisje uit gegoede kringen dat zich de westerse levensstijl eigen maakt.

Un de la légion

1936 | Komedie

Frankrijk 1936. Komedie van Christian-Jaque. Met o.a. Fernandel, Thérèse Dorny, Suzy Prim, Paul Azaïs en Robert Le Vigan.

Bij aankomst in Marseille wordt een getrouwde burgerman beroofd van zijn identiteitspapieren en gevonden met een contract voor het Vreemdelingenlegioen op zak. Tegen zijn zin wordt hij naar Algerije gestuurd waar hij zich in het leger zo onderscheidt dat hij het Légion d'Honneur krijgt voordat zijn ware identiteit eindelijk ontdekt wordt. Deze kluchtige parodie op legioenfilms wordt gedragen door Fernandel die er zelfs in slaagt momenten van vertwijfeling aandoenlijk te maken. Scenario van de regisseur.

Les bas-fonds

1936 | Drama

Frankrijk 1936. Drama van Jean Renoir. Met o.a. Jean Gabin, Louis Jouvet, Suzy Prim, Junie Astor en Vladimir Sokoloff.

Portret van een groep verworpenen der aarde, gehuisvest in een rommelig pension. Onder hen de inbreker Pépel (Gabin), die een verhouding heeft met de vrouw van de huisbaas, maar verliefd is op haar zuster, en Jouvet als geruïneerde aristocraat. Gebaseerd op een van de bekendste stukken van Maxim Gorki (Nederlandse titel: Nachtasiel). Renoir maakte Les bas-fonds vlak voor zijn meesterwerken La grande illusion en La règle du jeu, de film haalt dat niveau niet. Niettemin een mooie, geëngageerde film van een van de zeer groten van de Franse cinema.

Les Mutinés de l'Elseneur

1936 | Drama

Frankrijk 1936. Drama van Pierre Chenal. Met o.a. Jean Murat, André Berley, Winna Winfried, Robert Le Vigan en René Bergeron.

Naar de roman van Jack London. Had de pech bijna tegelijkertijd met de Amerikaanse film MUTINY ON THE BOUNTY uit te komen, die stukken beter is. Blijft over een aanvaardbare produktie binnen het genre films dat in havens en op zee speelt.

L' Homme de nulle part

1936 | Drama

Italië/Frankrijk 1936. Drama van Pierre Chenal. Met o.a. Pierre Blanchar, Isa Miranda, Margo Lion, Robert Le Vigan en Ginette Leclerc.

Een jongeman ontvlucht zijn ongelukkige huwelijk en wordt dood gewaand, waarna zijn vrouw hertrouwt. De nieuwe echtgenoot verschaft hem valse identiteitspapieren om een schandaal te voorkomen, zodat de held echt een nieuw leven kan beginnen. Deze verfilming van de Pirandello-roman Wijlen Mattia Pascal maakt haar vooroorlogse reputatie niet meer waar, ondanks het scenario van literaire grootheden als Vitrac, Salacrou en Pirandello zelf en voor die tijd ongewone locatie-opnamen. De vlakke regie doet het geheel op bordpapier lijken en de romantische gekweldheid van het toenmalig idool Blanchar komt nu potsierlijk over.

Hélène

1936 | Drama

Frankrijk 1936. Drama van Jean Benoît-Lévy en Marie Epstein. Met o.a. Madeleine Renaud, Jean-Louis Barrault, Constant Remy, Robert Le Vigan en Jeanne Helbling.

Trouwe en stijve filmbewerking van de zeer melodramatische roman van Vicki Baum, terwijl de regisseurs zwaar tillen aan zaken als opoffering, toewijding, plichtsbesef en zelfmoord. Vandaag de dag niet meer om aan te zien.

La Bandera

1935 | Avonturenfilm, Oorlogsfilm

Frankrijk 1935. Avonturenfilm van Julien Duvivier. Met o.a. Jean Gabin, Annabella, Robert Le Vigan, Pierre Renoir en Aimos.

Trouwe bewerking van de roman van Pierre Mac Orlan. Legioensoldaten en achterhaalde mythen over heroïsche dood oftewel de clichés van destijds. Niettemin is hier sprake van een zeer hechte regie, goed spel en de dialogen van Charles Spaak 'kunnen' nog altijd. LA BANDERA is zodoende een van de beste Franse films uit de jaren 1930-40. Scenario van Julien Duvivier.

Golgotha

1935 | Drama

Frankrijk 1935. Drama van Julien Duvivier. Met o.a. Robert Le Vigan, Harry Baur, Jean Gabin, Edwige Feuillère en Lucas Gridoux.

De laatste levensdagen van Christus kregen een meer plichtmatige eerbiedige dan bezielde filmbenadering. Vooroorlogse sterbezetting geeft film curiositeitswaarde en onbedoeld komische bijwerking, vooral Gabins rol als Pilatus.

Le Tunnel

1933 | Sciencefiction

Frankrijk/Duitsland 1933. Sciencefiction van Curtis Bernhardt. Met o.a. Jean Gabin, Madeleine Renaud, Gustaf Gründgens, André Nox en Edmond Van Daele.

De Frans gesproken versie van DER TUNNEL met in de hoofdrol Gabin in plaats van Paul Hartmann als hoofdingenieur Mac Allan en Van Daele als de voorman in plaats van Olly von Flint. Gabin speelde zijn rol meer als macho, terwijl Hartmann meer gestalte gaf aan zijn persoonlijkheid. De werkzaamheden aan de tunnel worden gesaboteerd en er vallen dodelijke slachtoffers, w.o. Mac Allans vrouw. Het werk ging echter door. Naar de utopistische roman van Bernard Kellermann uit 1913, die op symbolische wijze Amerika en Europa aan elkaar wilde verbinden. In 1935 werd de Engelse versie THE TUNNEL gedraaid onder regie van Maurice Elvey met Richard Dix, Leslie Banks, Madge Evans en Helen Vinson. De Amerikaanse titel van die film is TRANSATLANTIC TUNNEL. Het camerawerk is van Carl Hoffmann.

Le chien jaune

1932 | Misdaad

Frankrijk 1932. Misdaad van Jean Tarride. Met o.a. Abel Tarride, Rosine Déréran, Rolla Norman, Robert Le Vigan en Paul Clerget.

De eerste 'Maigret' op film, waarin de rol wordt gespeeld door de beroemde vader van deze vergeten regisseur. Niet zo'n sterke figuur, helaas, als de beroemde commissaris die Simenon schiep. Het belang van de film schuilt trouwens in het realistische decor - Concarneau in hartje winter - een verbazingwekkende, volgens de cineast, geïmproviseerde scène op de vismarkt, en de kleurrijke bijfiguren waaronder vooral Le Vigan. Een bezienswaardigheid.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Robert Le Vigan op televisie komt.

Reageer