Renato Salvatori: cast.
Er zijn 56 films gevonden.

Louisiane

1983 | Historische film, Romantiek

Frankrijk​/​​Canada 1983. Historische film van Philippe de Broca. Met o.a. Margot Kidder, Ian Charleson, Victor Lanoux, Andréa Ferréol en Lloyd Bochner.

Een in Europa studerende Amerikaanse ontdekt bij terugkeer in New Orleans dat het erfgoed van haar ouders waardeloos is en trouwt achtereenvolgens met een rijke plantage-eigenaar en een Parijse aristocraat. Ze maakt met hen de Burgeroorlog en de Parijse revolutie mee, om tenslotte een comfortabel geluk te vinden bij de landopzichter op wie ze de hele tijd al verliefd was. Deze film naar de romancyclus van Maurice Denuzi[KA2]ere lonkt naar het succes van GONE WITH THE WIND, maar kreeg niet meer dan een vakmatige regie van De Broca (die tijdens de opnamen Etienne Perier en Jacques Demy verving). Bovendien heeft Kidder onvoldoende dramatisch temperament voor de centrale rol. De internationale rolbezetting wordt zowel in de Franse als in de Engelse versie gesaboteerd door een slordige nasynchronisatie. (De tv-miniserie duurt twee keer zo lang als de bioscoopversie.) Scenario van Etienne Perier en Dominique Fabre.

Oggetti smarriti

1980 | Drama

Italië 1980. Drama van Giuseppe Bertolucci. Met o.a. Mariangela Melato, Bruno Ganz, Renato Salvatori, Laura Morante en Maria Luisa Santella.

Een vrouw is van plan om per trein met haar minnaar te vertrekken, maar stapt uit als ze op het station een bekende meent te zien. Het blijkt een jeugdvriend met wie ze 24 uur op het station rondzwerft, herinneringen ophaalt, totdat hij zich voor een trein werpt en zij terugkeert naar haar gezin. Een tamelijk zwak scenario en de weinig uitgediepte hoofdrol ondermijnen de boeiende observatie van een Milanees station, de reizigers, de wachtenden, de doelloze zwervers, zodat de film een reeks vaak treffende momenten wordt zonder samenhang. Onhandige flash-backs doorbreken die eenheid nog meer. Goed spel van Ganz.

Asso

1980 | Komedie, Horror, Fantasy

Italië​/​​Kameroen 1980. Komedie van Franco Castellano, Giuseppe Pippolo en Castellano e Pipolo. Met o.a. Adriano Celentano, Edwige Fenech, Sylva Koscina, Renato Salvatori en Pippo Santanastaso.

Een pokerspeler wordt gedood door de mafia en keert terug als spook om zijn weduwe (Fenech) aan een rijke echtgenoot te helpen. De gebruikelijke uitbundigheid en vulgaire grappen van de Celentano-kluchten hebben vrijwel geen effect, en vijzelen dit uitermate magere verhaaltje in het geheel niet op, terwijl de uitdrukkelijke lelijkheid van de vormgeving en de aankleding, de film in de weg staat. Celentano's medespelers worden volkomen verspild.

La Luna

1979 | Drama, Muziek, Experimenteel

Italië​/​​Verenigde Staten 1979. Drama van Bernardo Bertolucci. Met o.a. Jill Clayburgh, Matthew Barry, Tomas Milian, Fred Gwynne en Peter Eyre.

Een operazangeres, nog maar kort weduwe, neemt haar puberzoon mee tijdens een tournee door Italië, waar ze zijn heroïneverslaving ontdekt en beseft hoezeer ze van hem vervreemd is. Haar pogingen om weer contact met hem te krijgen doen incestueus aan. De jongen vlucht en vindt tenslotte zijn echte vader. De van Bertolucci onverwachte en daarom voor velen teleurstellende film combineert Freudiaanse psychoanalyse met barokke opera-dramatiek en losse satirische elementen. Elke afzonderlijke scène heeft meer overtuigingskracht dan het geheel. Scenario van Giuseppe Bertolucci, Clare Peploe en Bernardo Bertolucci. Camerawerk van Vittorio Storaro.

La Cigala

1979 | Komedie, Erotiek

Italië 1979. Komedie van Alberto Lattuada. Met o.a. Anthony Franciosa, Virna Lisi, Clio Goldsmith, Renato Salvatori en Barbara De Rossi.

Een ex-zangeres trouwt met de eigenaar van een wegrestaurant en weet met haar dochter en een geadopteerde wees chauffeurs te lokken en de onderneming tot bloei te brengen. Tussen moeder en dochter ontstaat rivaliteit om de amoureuze aandacht van de clientèle, maar het drama wordt ongemerkt geprovoceerd door een weesmeisje, dat vertrekt nadat de dochter moeders plaats bij de stiefvader en minnaar heeft ingenomen. Vitaal en uitbundig volksdrama geeft Lattuada weer de gelegenheid om de charmes van jonge meisjes te laten zien, maar naast de beoogde lancering van Goldsmith trekt de rijpere en interessantere Lisi méér aandacht.

Uomini si nasci, poliziotti si muore

1976 | Actiefilm, Misdaad

Italië 1976. Actiefilm van Ruggero Deodato. Met o.a. Marc Porel, Ray Lovelock, Renato Salvatori, Adolfo Celi en Franco Citti.

Een agentenduo van de speciale politie-eenheid in Milaan maakt na jaren een einde aan de jacht op een gangsterbons en is ondertussen ook nog doende met aanranders, kidnappers en bankrovers. Een beter dan gemiddelde rolbezetting in dit Starsky And Hutch-plagiaat met aangedikte geweldscènes. De film lijkt nu vooral acceptabel omdat het sindsdien in dit genre nog erger is geworden. Het scenario is van Fernando Di Leo naar een verhaal dat hij schreef producenten Alberto Marras en Vincenzo Salviani. Het camerawerk is van Gugliemo Mancori. Mono.

Todo modo

1976 |

Italië 1976. Elio Petri. Met o.a. Gian Maria Volonté, Marcello Mastroianni, Mariangela Melato, Michel Piccoli en Renato Salvatori.

Politieke en economische voormannen uit de christen-democratische partij zijn in retraite in afgelegen hotel, waar door een vreemde epidemie en onopgeloste moorden alle deelnemers [KA1]e[KA1]en voor [KA1]e[KA1]en sneuvelen, de president als laatste. Een symbolische, abstracte aanpak van deze satirische thriller maakt de film buiten Itali[KA3]e minder toegankelijk (Volonté is geschminkt als Aldo Moro en heeft diens motoriek) maar maakt de kritische opzet toch wel duidelijk.

L' Ultima Donna

1976 | Drama

Italië 1976. Drama van Marco Ferreri. Met o.a. David Biffani, Ornella Muti, Renato Salvatori, Michel Piccoli en Zouzou.

Politieke en economische voormannen uit de christen-democratische partij zijn in retraite in afgelegen hotel, waar door een vreemde epidemie en onopgeloste moorden alle deelnemers [KA1]e[KA1]en voor [KA1]e[KA1]en sneuvelen, de president als laatste. Een symbolische, abstracte aanpak van deze satirische thriller maakt de film buiten Itali[KA3]e minder toegankelijk (Volonté is geschminkt als Aldo Moro en heeft diens motoriek) maar maakt de kritische opzet toch wel duidelijk.

Cadaveri eccellenti

1976 | Thriller

Italië​/​​Frankrijk 1976. Thriller van Francesco Rosi. Met o.a. Lino Ventura, Charles Vanel, Max von Sydow, Fernando Rey en Alain Cuny.

Een politie-inspecteur wordt belast met het onderzoek naar de moorden op een reeks vooraanstaande rechters. Hij verdenkt eerst de maffia, dan een onschuldig veroordeelde, maar komt dan op het spoor van een extremistisch complot dat moorden pleegt om de schuld op linkse activisten te kunnen schuiven en zo bij de bevolking en de autoriteiten de wens tot harde tegenmaatregelen te doen ontstaan. Ook de communisten wensen een verdere polarisatie. Ze zullen zich na de zogenaamde zelfmoord van een politieman niet tegen de officiële lezing verzetten. Deze meesterlijke politieke thriller werkt pas geleidelijk aan met suggestief opgebouwde spanning naar de onthulling toe en laat de aandacht geen moment verslappen. De naamgeving en internationale rolbezetting situeren de film niet specifiek in Italië, waardoor Rosi ongecensureerd zeer directe politieke toespelingen kan maken. Scenario van Rosi, Tonino Guerra, Lino Januzzi naar een roman van Leonardo Sciascia. Camerawerk van Pasquale De Santis.

Armaguedon

1976 | Drama, Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1976. Drama van Alain Jessua. Met o.a. Alain Delon, Jean Yanne, Renato Salvatori, Michel Duchaussoy en Michel Creton.

In eenzaamheid en armoede levende man krijgt door grote erfenis gelegenheid om wraak te nemen op maatschappij en bedreigt geleerden en politici door heel Europa. Politiecommissaris roept hulp in van psychiater om hem te pakken. Gespannen psychologische thriller waarin gestoorde man met mentaal gehandicapte handlanger internationale paniek weet te zaaien in een wanhoopsschreeuw om aandacht. Angstaanjagende en aandoenlijke rol van Yanne. Producent Delon gaf zichzelf tweede-plansrol als psychiater. Naar de gelijknamige roman van David Lippincott.

Le Gitan

1975 | Drama, Misdaad, Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1975. Drama van José Giovanni. Met o.a. Alain Delon, Annie Girardot, Paul Meurisse, Marcel Bozzuffi en Renato Salvatori.

Een jonge zigeuner is uit verzet tegen de maatschappelijke achterstelling van zijn volk in de gevangenis beland, maar hij weet te ontsnappen. Zijn vluchtweg kruist zich toevallig bij herhaling met een ex-gangster, die ten onrechte verdacht wordt van de moord op zijn vrouw, zodat een van beiden altijd wel politie aantrekt. Dit pleidooi tegen de discriminatie van zigeuners werd in een al te onwaarschijnlijk verhaal gevat, hoewel Delon fysiek een overtuigende en broeierige zigeuner blijkt.

La Dernière femme

1975 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1975. Drama van Marco Ferreri. Met o.a. Gérard Depardieu, Ornella Muti, Zouzou, Michel Piccoli en Renato Salvatori.

Een werkloze ingenieur is met zijn zoontje door zijn feministische vrouw verlaten. Hij wordt verliefd op een verzorgster in de cr[KA2]eche van zijn baby, die in de daaruit volgende verhouding steeds meer groeit in haar moederrol en zich uiteindelijk gaat verzetten tegen de seksualiteit die haar tot een object maakt. De man die zijn bestaansrecht als vader en als minnaar heeft verloren, castreert zichzelf. Indringende tragedie plaatst de personages tegen onpersoonlijke nieuwbouw en maakt aannemelijk dat de hoofdpersoon (met volledige inzet door Depardieu gespeeld) zich alleen nog kan bewijzen door middel van zijn geslacht. Dat hij als fallocraat verzet oproept, maar zelf zijn ergste slachtoffer is, maakt Ferreri's pessimisme over het failliet van de gangbare relatie-structuren genuanceerd en beangstigend overtuigend.

Flic story

1975 | Misdaad, Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1975. Misdaad van Jacques Deray. Met o.a. Alain Delon, Jean-Louis Trintignant, Claudine Auger, Renato Salvatori en Maurice Barrier.

Inspecteur Roger Borniche (Delon) slaagt er maar niet in de uit de psychiatrische afdeling van de gevangenis ontsnapte misdadiger Emile Buisson (Trintignant) te vangen, tot chagrijn van zijn chef. Na de zoveelste moord komt hij hem weer op het spoor en zet een ingenieuze val voor hem op. Spannende en efficiënt gemaakte politiefilm - naar de memoires van de echte inspecteur Borniche - met mooie, ingehouden dreiging in het spel van Trintignant. Delon, die de film ook produceerde, is zoals gebruikelijk bijzonder cool.

Sospetto, Il

1974 | Thriller, Drama

Italië 1974. Thriller van Francesco Maselli. Met o.a. Gian Maria Volonté, Annie Girardot, Renato Salvatori, Gabriele Lavia en Bruno Corzzari.

Het centraal comité van de ontbonden Italiaanse communistische partij is in de jaren dertig naar Frankrijk uitgeweken en onderhoudt van daaruit contacten en bereidt ontsnappingen voor. Een eenvoudig lid van de organisatie komt naar Frankrijk en rond hem wordt de suggestie gewekt dat hij een vooraanstaand leider is, om zo een eventuele infiltratie van fascistische spionnen te ontdekken. De film stelt het conflict tussen individueel belang en groeps- of ideologisch belang boeiend aan de orde, maar heeft een onevenwichtige bouw met een didactisch eerste helft en een uitvoerige dialoog om vervolgens het accent naar de thriller te verleggen.

Amargo despertar

1974 | Drama, Romantiek

Spanje​/​​Italië 1974. Drama van Vittorio De Sica. Met o.a. Florinda Bolkan, Daniel Quenaud, Renato Salvatori, José María Prada en Hugo Blanco.

Een hardwerkende vrouw, uitgebuit door haar slechte echtgenoot, heeft een korte relatie met een elegante jonge man. Dit gebeurt in de badplaats waar zij een rustkuur houdt (die door het bedrijf wordt bekostigd). Een schitterende, ten onrechte onbekende film, waarin Vittorio de Sica twee van zijn geliefkoosde thema's samenbrengt: een hopeloze liefde en de sociale omstandigheden. Florinda Bolkan speelt briljant, en dat gebeurt niet vaak.

Una breve vacanza

1973 | Drama, Experimenteel

Italië​/​​Spanje 1973. Drama van Vittorio De Sica. Met o.a. Florinda Bolkan, Renato Salvatori, Daniel Quenaud, José María Prada en Teresa Gimpera.

Een Siciliaanse huismoeder moet als arbeidster aan de lopende band in Milaan brood voor echtgenoot en gezin verdienen. Als ze ziek wordt, krijgt ze betaald verlof voor een verblijf in een sanatorium, waar ze voor het eerst in aanraking komt met cultuur en romantiek. Haar genezing betekent de onvermijdelijke terugkeer naar haar keiharde, arbeidzame bestaan. Deze gevoelige en net niet sentimentele film maakt het gezegde dat 'ziekte de vakantie van de armen is' waar. Una breve vacanza is de voorlaatste film van De Sica. Twee jaar later stierf de regisseur aan longkanker.

Les granges brûlées

1973 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1973. Drama van Jean Chapot. Met o.a. Alain Delon, Simone Signoret, Paul Crauchet, Bernard Le Coq en Pierre Rousseau.

Dat Les granges brûlées überhaupt werd voltooid, is aan het incasseringsvermogen van regisseur Chapot te danken, die regelrecht werd gekoeioneerd door ster Delon terwijl grande dame Signoret verzuimde in te grijpen. Delon speelt een magistraat die in de winterkille Jura de mysterieuze dood van een jonge vrouw moet onderzoeken. Daarbij stuit hij op de boerenclan van matriarch Signoret. Intrige en decor van dit psychologisch drama met sterk karakterspel herinneren sterk aan de Gabin-boerderijdrama's uit dezelfde periode: La horse, L'Affaire Dominici. Allégret is Signorets dochter.

Au rendez-vous de la mort joyeuse

1973 | Mysterie, Fantasy

Frankrijk 1973. Mysterie van Juan Luis Buñuel. Met o.a. Françoise Fabian, Jean-Marc Bory, Yasmine Dahm, Jean-Pierre Darras en Claude Dauphin.

Een gezin krijgt het gevoel dat hun zojuist betrokken villa een spookhuis moet zijn. Dit is voor een bevriende tv-regisseur aanleiding om een reportage te komen maken waarbij zich ook onverklaarbare incidenten voordoen, tot ironisch genoegen van de fantasierijke dochter in de puberteit die medeplichtig is aan de dingen die in huis gebeuren. De zoon van de beroemde vader Luis Buñuel combineert in zijn debuutfilm mysterieuze en fantastische elementen met alledaagse ironie en weet daarmee per scène te boeien, al is de optelsom weinig bevredigend en nauwelijks overtuigend.

État de siège

1972 | Thriller, Drama

Frankrijk​/​​Duitsland​/​​Italië 1972. Thriller van Costa-Gavras. Met o.a. Yves Montand, O.E. Hasse, Renato Salvatori, Jacques Weber en Jean-Luc Bideau.

Een 'technisch expert' van de CIA in Uruguay wordt gegijzeld door de guerrilleros van de Tupamaros, zowel om hem in te ruilen tegen door de regering gevangen kameraden, als om de geheime Amerikaanse bemoeienis met de fascistische dictatuur aan de kaak te stellen. Voor deze op feiten gebaseerde politieke thriller werd Montand gecast als de Amerikaan, de gemanipuleerde idealist die te laat de consequenties van het beleid van zijn regering beseft. Fascinerende politieke film van Costa-Gavras, die al eerder met Montand Z en L'aveu maakte.

Le casse

1971 | Avonturenfilm, Misdaad, Thriller

Frankrijk 1971. Avonturenfilm van Henri Verneuil. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Omar Sharif, Dyan Cannon, Robert Hossein en Renato Salvatori.

Een viertal inbrekers heeft in Athene een juwelenroof gepleegd en wordt opgejaagd door een politieman die zelf hun buit wil inpikken. Poging om Belmondo naar Amerikaanse bioscopen te laten doorbreken met partners uit Hollywood had geen resultaat: Amerika had geen interesse, maar het Europees succes bleef even groot. Sterker scenario had misschien meer effect gehad. Vahé Katcha en Henri Verneuil bewerkten de roman The Burglar van David Goodis tot scenario. Enkele spectaculaire scènes.

Z

1969 | Misdaad, Historische film, Drama

Algerije​/​​Frankrijk 1969. Misdaad van Costa-Gavras. Met o.a. Yves Montand, Irene Papas, Jean-Louis Trintignant, Jacques Perrin en François Périer.

De zinderend spannende thriller Z van de in politieke films gespecialiseerde Costa-Gavras gaat over de moord in 1963 op het linkse parlementslid Grigoris Lambrakis, een van de moordaanslagen die de weg effenden voor de machtsovername van het Griekse kolonelsregime. Costa-Gavras stond bekend om zijn linkse sympathieën, maar vertelde ooit in een interview dat hij had geleerd om ‘iedere ideologie die gepresenteerd wordt als alleenzaligmakend te wantrouwen.’ Z kreeg onder andere de Oscar voor beste buitenlandse film en de juryprijs in Cannes.

Queimada!

1969 | Drama, Historische film, Oorlogsfilm, Actiefilm, Avonturenfilm

Frankrijk​/​​Italië 1969. Drama van Gillo Pontecorvo. Met o.a. Marlon Brando, Evaristo Marquez, Renato Salvatori, Norman Hill en Tom Lyons.

Een geheim-agent van de Britse regering komt op een Antilliaans eiland om de revolutie tegen het Spaans kolonialisme aan te wakkeren, vanwege de Britse handelsbelangen in rietsuiker. Onder leiding van een autochtoon wordt de gouverneur omgebracht, maar deze revolutionair weigert ondanks nationaal heldendom de regering en laat een stroman van de Brit aanstellen. Tien jaar later breekt de revolutie tegen de Engelse bezetting uit. Deze aanklacht tegen kolonialisme blijft ondanks de situering in 1840 onverminderd actueel en is even intelligent geschreven als meeslepend en met hartstocht in beeld gebracht. Ondanks gepubliceerde conflicten met de regisseur speelt Brando een van zijn betere rollen, maar wordt niettemin overspeeld door niet- acteur Marquez als de idealistische revolutionair. Scenario van Franco Solinas en Giorgio Arlorio. Camerawerk van Marcello Gatti.

L' Harem

1967 | Komedie

Italië 1967. Komedie van Marco Ferreri. Met o.a. Carroll Baker, Gastone Moschin, Renato Salvatori, William Berger en Michel Le Royer.

Een vrouw verdeelt haar aandacht over drie uiteenlopende minnaars die ieder voor zich aan andere behoeften voldoen, en een homoseksuele vertrouweling. Haar onvermogen om hen anders dan in een beperkte object-rol te zien leidt eerst tot rivaliteit en dan tot saamhorigheid, waarmee ze haar gevieren tijdens vakantie van een rots laten tuimelen. Satire op seksisme en opgelegde rolpatronen over en weer, krijgt geleidelijk aan steeds tragischer dimensies die minder overtuigen dan Ferreri's latere werk, omdat de film pas tijdens de opnamen van commerciële opdracht naar persoonlijke aanpak groeide. Daarom vooral belangwekkend als breekpunt in zijn filmoeuvre.

Bel Ami 2000 oder: Wie verführt man einen Playboy?

1966 | Muziek, Komedie

Duitsland 1966. Muziek van Michael Pfleghar. Met o.a. Peter Alexander, Antonella Lualdi, Scilla Gabel, Helga Anders en Linda Christian.

Schlageridool Peter Alexander in een komische film als een boekhoudertje, die door het herentijdschrift 'Bel Ami' per computer is uitverkoren als de 'Playboy' van het jaar. Naar een driestuivers-roman van Anatol Bratt, door Klaus Munro en de regisseur tot scenario bewerkt. Camerawerk van Ernst Wild. Zie ook: Schlagerfilms.

Una bella grinta

1964 | Misdaad, Drama

Italië 1964. Misdaad van Giuliano Montaldo. Met o.a. Renato Salvatori, Marina Malfatti, Antonio Segurini en Norma Bengell.

Een bitter en genadeloos verhaal over een jonge industrieel zonder scrupules die zich door middel van chantage en moord een plaats heeft veroverd in de wereld van het grove geld en de grote zaken. Salvatori zet een mooie en overtuigende rol neer. De rest van de cast is goed, maar acteert slechts plichtmatig. De regie van Montaldo is subtiel en bekwaam.

Tre notti d'amore

1964 | Drama

Italië 1964. Drama van Franco Rossi, Renato Castellani en Luigi Comencini. Met o.a. Renato Salvatori en Catherine Spaak.

Een bitter en genadeloos verhaal over een jonge industrieel zonder scrupules die zich door middel van chantage en moord een plaats heeft veroverd in de wereld van het grove geld en de grote zaken. Salvatori zet een mooie en overtuigende rol neer. De rest van de cast is goed, maar acteert slechts plichtmatig. De regie van Montaldo is subtiel en bekwaam.

I Compagni

1964 | Drama

Frankrijk​/​​Joegoslavië​/​​Italië 1964. Drama van Mario Monicelli. Met o.a. Marcello Mastroianni, Annie Girardot, Renato Salvatori, Bernard Blier en François Périer.

De niet ingewilligde eisen van fabrieksarbeiders in Turijn in 1905 leiden tot een staking, die wordt gebroken door werkelozen van buitenaf. Een socialistische professor zet de arbeiders aan tot de bezetting van de fabriek, waarna het leger ingrijpt en er slachtoffers vallen. Een opmerkelijk sociaal fresco dat ondanks de historische situering nog altijd actueel is (en bleek bij het uitkomen kwa belangstelling van het publiek zelfs zijn tijd vooruit). Treffend getekende en geacteerde personages, vooral Mastroianni als studeerkamer-revolutionair. Scenario van regisseur Monicelli, Agenore Incrocci en Furio Scarpelli.

The Organizer

1963 |

1963. Mario Monicelli. Met o.a. Renato Salvatori, Annie Girardot en Marcello Mastroianni.

De niet ingewilligde eisen van fabrieksarbeiders in Turijn in 1905 leiden tot een staking, die wordt gebroken door werkelozen van buitenaf. Een socialistische professor zet de arbeiders aan tot de bezetting van de fabriek, waarna het leger ingrijpt en er slachtoffers vallen. Een opmerkelijk sociaal fresco dat ondanks de historische situering nog altijd actueel is (en bleek bij het uitkomen kwa belangstelling van het publiek zelfs zijn tijd vooruit). Treffend getekende en geacteerde personages, vooral Mastroianni als studeerkamer-revolutionair. Scenario van regisseur Monicelli, Agenore Incrocci en Furio Scarpelli.

Omicron

1963 | Sciencefiction

Italië 1963. Sciencefiction van Ugo Gragoretti. Met o.a. Renato Salvatori en Rosemary Dexter.

Een povere SF-film, waarvan het verhaal begint met de ontdekking van een lijk in de rivier de Po. Het gevonden lichaam blijkt echter schijndood te zijn en bezeten door Omicron, een onzichtbare boodschapper van de planeet Ulters wiens inwoners van plan zijn op de aarde een invasie te plegen. Om de invasie tegen te houden wordt het lichaam tot leven gewekt en kan de boodschapper zijn missie vervullen. Absoluut belachelijk en amateuristisch.

Les grands chemins

1962 | Drama, Avonturenfilm

Frankrijk​/​​Italië 1962. Drama van Christian Marquand. Met o.a. Robert Hossein, Anouk Aimée, Renato Salvatori, Fernand Sardou en Jean Lefebvre.

Rondtrekkende gitarist en kaartspeler sluit vriendschap met Italiaanse vrachtrijder en trekt ook in het pension van diens minnares. Dorpelingen wantrouwen zijn succes met kaartspelen en breken zijn handen. Depressieve zelfvernietigingsdrang laat hem de vrouw verleiden om daarmee de Italiaan ook tegen zich te krijgen. Drama van geïsoleerde mensen kreeg - ondanks geforceerd scenario - kracht mee door landschapsopnamen van Zuidwest-Frankrijk en passend gekweld spel van Hossein. Regiedebuut van acteur Marquand, met supervisie van Roger Vadim.

Le Glaive et la balance

1962 | Drama

Italië​/​​Spanje 1962. Drama van André Cayatte. Met o.a. Anthony Perkins, Jean-Claude Brialy, Renato Salvatori, Pascale Audret en Marie Déa.

Kind wordt gekidnapt en na plotselinge paniek bij daders gedood. Als de politie hen arresteert, zijn er ter plekke opeens drie in plaats van twee mannen van wie er één een onschuldige, toevallige passant moet zijn. Ze hebben echter alle drie voldoende op hun kerfstok voor een eventueel motief en geen waterdicht alibi. Interessant maar al te gezocht juridisch vraagstuk kreeg melodramatische uitwerking, compleet met volksgericht, die als verhaal onderhoudend blijft maar als probleemstelling nergens steek houdt.

La Banda Casaroli

1962 | Drama, Misdaad

Italië 1962. Drama van Florestano Vancini. Met o.a. Jean-Claude Brialy, Renato Salvatori, Tomas Milian, Gabriele Tinti en Carlisto Carlisti.

Een werkloze laat zich door twee kordate lotgenoten overhalen om mee te doen in de oplichterijen waarmee ze in hun onderhoud voorzien. Het trio pleegt ook bankovervallen tot het mis gaat en de twee anderen door de politie worden gedood. Zonder vrienden en zonder toekomst pleegt de overlevende zelfmoord. Sociaal drama geeft in deze realistische aanpak meer aandacht aan de misdaad dan aan de onderliggende aspecten en motivaties, waardoor het noodlottige einde onnodig melodramatisch overkomt, ondanks het goede spel van Milian. Treffende en sfeervolle fotografie.

Il Giorno più corto

1962 | Komedie, Oorlogsfilm

Italië 1962. Komedie van Sergio Corbucci. Met o.a. Franco Franchi, Ciccio Ingrassia, Anouk Aimée, Jean-Paul Belmondo en Pierre Brice.

De film handelt over de komische lotgevallen van twee Siciliaanse soldaten tijdens de Eerste Wereldoorlog, die door het per ongeluk opblazen van een vijandige oorlogsbodem de Italiaanse zege bewerkstelligen. Deze reeks van vaak flauwe en soms voor niet Italianen onbegrijpelijke revuesketches voert in hoog tempo 88 grote en kleine beroemdheden op, de enige overeenkomst met THE LONGEST DAY, waar dit geen satire op is.

Il Disordine

1962 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1962. Drama van Franco Brusati. Met o.a. Renato Salvatori, Sami Frey, Louis Jourdan, Curd Jürgens en Antonella Lualdi.

Provinciaal die werk zoekt in Milaan wordt geconfronteerd met verschillende vormen van morele verwarring in gezin, huwelijk, homoseksualiteit, religie. Episodische film wordt voorspelbaar door opeenhoping van relatietreurnis en toeschouwer is minder naïef dan de hoofdpersoon zodat men het allemaal eerder door heeft dan hij. Grootste probleem is multinationale rolbezetting die geen eenheid van acteren weet te bereiken en ieder voor zich vervalt in zelfparodie.

Un Giorno da leoni

1961 | Drama, Oorlogsfilm

Italië 1961. Drama van Nanni Loy. Met o.a. Renato Salvatori, Tomas Milian, Nino Castelnuovo, Romolo Valli en Anna-Maria Ferrero.

Groepje jonge Romeinen voegt zich in 1943 bij de partizanen en krijgt opdracht om een viaduct op te blazen. Het lukt, hoewel de nazi's de geallieerden verantwoordelijk stellen en de burgerbevolking de verzetsgroep van passiviteit beschuldigt. Boeiende historische reconstructie met gebruik van documentair archiefmateriaal maakt van de personages geen bovenmenselijke helden, maar tekent ze in hun beperkingen en zwaktes en toch in staat tot heroïsche prestaties. Rake karakteriseringen in het scenario krijgen navenante vertolking.

Rocco e i suoi fratelli

1960 | Drama, Experimenteel

Italië​/​​Frankrijk 1960. Drama van Luchino Visconti. Met o.a. Alain Delon, Renato Salvatori, Annie Girardot, Katina Paxinou en Spiros Focás.

Voor dit episodenverhaal greep Visconti terug op de thematiek van La terra trema (1948), maar hij stileerde Rocco e i suoi fratelli veel meer dan zijn neorealistische voorganger. De film vertelt de sage van een familie die de armoe van Zuid-Italië verruilt voor het geïndustrialiseerde Milaan. In elk van de episoden staat een van de vijf broers centraal, en telkens zijn we ongeveer een jaar verder. Visconti liet zich onder meer inspireren door Dostojevski's Idioot en Thomas Manns Joseph und seine Brüder (naar de Bijbel). Met muziek van Nino Rota.

La ciociara

1960 | Drama, Oorlogsfilm

Italië​/​​Frankrijk 1960. Drama van Vittorio De Sica. Met o.a. Sophia Loren, Jean-Paul Belmondo, Eleonora Brown, Raf Vallone en Renato Salvatori.

Winkelierster Cesira (Loren) vlucht voor de bombardementen in Rome met haar dertienjarige dochter Rosetta (Brown) naar haar geboortedorp. Moeder en dochter worden beiden verliefd op de onderwijzer Michele Di Libero (Belmondo) die door de Duitsers wordt gefusilleerd. Tijdens hun terugtocht te voet naar Rome, worden beiden verkracht in een kerk door Marokkaanse soldaten. De eerste film na vijf jaar van De Sica was een teleurstelling, ook door de onevenwichtige scenariobewerking naar de roman van Alberto Moravia. Loren bewees zich in een overrompelende moederrol als een groot actrice (wat ze sindsdien te zelden zou doen) en dat maakt de film toch tot een aangrijpende ervaring. Loren ontving voor haar indrukwekkende spel de Oscar als Beste Actrice. In de eerste opzet zou zij overigens de dochter spelen en Anna Magnani de moeder.

Era notte a Roma

1960 | Oorlogsfilm, Drama

Italië​/​​Frankrijk 1960. Oorlogsfilm van Roberto Rossellini. Met o.a. Leo Genn, Peter Baldwin, Sergey Bondarchuk, Giovanna Ralli en Renato Salvatori.

Drie ontsnapte soldaten uit verschillende legers - een Brit (Genn), een Amerikaan (Baldwin) en een Rus (Bondarchuk) - vinden tijdens WO II in Rome onderdak bij een vrouw (Ralli) die via de zwarte markt wat inkomsten heeft. Ondertussen rukken de Geallieerden op. Een soort didactische remake van Rosselini's Roma, città aperta (1945), waarbij de personages, overigens gespeeld door goede acteurs, ieder een politiek standpunt vertegenwoordigen. Technisch interessant doordat scènes in één vaste camera-instelling zijn opgenomen, met een door de regisseur zelf ontwikkelde Pancinor-zoomlens.

Vento del Sud

1959 | Drama

Italië 1959. Drama van Enzo Provenzale. Met o.a. Renato Salvatori, Claudia Cardinale, Rossella Falk, Annibale Ninchi en Franco Volpi.

De dochter van een Siciliaanse graaf ontvlucht haar milieu en wordt verliefd op een jonge arbeider die geweigerd heeft zich door de mafia te laten inschakelen. Hun liefde is een uitdaging aan de tradities van het eiland, die hun in Palermo fataal dreigen te worden. Deze, door vele andere gevolgde en minder effectief gemaakte, film over de conflicten in Zuid-Italië is sfeervol gefotografeerd door Gianni di Venanzo. Cardinale is aandoenlijk in haar eerste hoofdrol, maar nog geen actrice.

I Magliari

1959 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1959. Drama van Francesco Rosi. Met o.a. Alberto Sordi, Renato Salvatori, Belinda Lee, Linda Vandal en Aldo Giuffrè.

Een Italiaanse gastarbeider in Duitsland verliest zijn werk en komt via een landgenoot nietsvermoedend bij de 'Magliari', reizende verkopers wier werk een dekmantel is voor oplichting. Deze vroege poging van Rosi om sociale problematiek in een toegankelijke filmvorm te verpakken is interessanter als situatieschildering van gastarbeiders -inclusief hun succes bij de Fräuleins - dan als misdaad-intrige. Scenario van regisseur Rosi, Suso Cecchi d'Amico en Giuseppe Patroni Griffi. Camerawerk van Gianni Di Venanzo.

Audace colpo dei soliti ignoti

1959 | Komedie, Misdaad

Italië 1959. Komedie van Nanni Loy. Met o.a. Vittorio Gassman, Renato Salvatori, Claudia Cardinale, Nino Manfredi en Vicky Ludovici.

Vervolg op I SOLITI IGNOTI. De onhandige inbrekers slagen er ditmaal wel in een kraak te zetten, maar hun gestuntel gaat nu over waar ze de poet moeten laten. Minder verrassend dan het eerste deel en Totò en Mastroianni worden node gemist.

Poveri milionari

1958 | Komedie

Italië 1958. Komedie van Dino Risi. Met o.a. Maurizio Arena, Alessandra Panaro, Renato Salvatori, Sylva Koscina en Lorella DeLuca.

De vrienden Romolo (Salvatori) en Salvatore (Arena) zijn eindelijk getrouwd met twee zusjes. Met zijn vieren gaan ze op huwelijksreis. Door een reeks onbelangrijke gebeurtenissen moeten de jonggehuwden hun terugreis afzeggen. In Rome krijgt Salvatore ruzie met zijn vrouw. Hij rent het huis uit, komt onder een auto en verliest zijn geheugen. Vriend Romolo en de beide vrouwen helpen hem zijn geheugen weer terug te vinden. Deze niet onaardige film is het vervolg op regisseur Risi's POVERI MA BELLI uit 1956.

Nipote Sabella

1958 | Komedie

Italië 1958. Komedie van Giorgio Bianchi. Met o.a. Sylva Koscina, Tina Pica, Peppino De Filippo en Renato Salvatori.

De vrienden Romolo (Salvatori) en Salvatore (Arena) zijn eindelijk getrouwd met twee zusjes. Met zijn vieren gaan ze op huwelijksreis. Door een reeks onbelangrijke gebeurtenissen moeten de jonggehuwden hun terugreis afzeggen. In Rome krijgt Salvatore ruzie met zijn vrouw. Hij rent het huis uit, komt onder een auto en verliest zijn geheugen. Vriend Romolo en de beide vrouwen helpen hem zijn geheugen weer terug te vinden. Deze niet onaardige film is het vervolg op regisseur Risi's POVERI MA BELLI uit 1956.

Mogli periocolose

1958 | Komedie

Italië 1958. Komedie van Luigi Comencini. Met o.a. Sylva Koscina, Renato Salvatori, Dorian Gray, Franco Fabrizi en Giorgia Moll.

Een gelukkig getrouwde vrouw laat zich door twee vriendinnen, die het in hun huwelijk minder goed getroffen hebben, overhalen om de standvastigheid van haar man op de proef te stellen met een flirtcampagne door een van beiden. Een kettingreactie brengt drie huwelijken in beroering. Deze simpele, maar met animo geacteerde liefdeskomedie steunt op rumoerige dialogen en wordt door Comencini met niet meer dan vlotte routine geregisseerd.

Mariti in città

1958 | Komedie

Italië 1958. Komedie van Luigi Comencini. Met o.a. Giorgia Moll, Renato Salvatori, Franco Fabrizi, Memmo Carotenuto en Nino Taranto.

Als hun vrouwen met zomervakantie vertrokken zijn, blijft een viertal mannen, door hun werk aan de stad gebonden, als 'groene' weduwnaars achter en laat zich door een vriend die vrijgezel is opstoken tot avontuurtjes. Nog voor de vakantie voorbij is hebben ze zich weer tot de echtelijke trouw bekeerd en zal ook de vrijgezel in het huwelijk treden. In deze simpele, maar onderhoudende komedie wordt met animo geacteerd en hij is met smaak geregisseerd, zonder ooit méér te worden dan een aardig niemendalletje.

La Nipote Isabella

1958 | Komedie

Italië 1958. Komedie van Giorgio Bianchi. Met o.a. Peppino De Filippo, Tina Pica, Renato Salvatori en Sylva Koscina.

Een eenvoudige lichtvoetige komedie over een familie die een armzalig stukje land bezit en ontdekt dat er olie in zit. De film heeft niet veel te bieden.

Io, mammeta e tu

1958 | Komedie

Italië 1958. Komedie van Carlo Ludovico Bragaglia. Met o.a. Marisa Merlini, Renato Salvatori en Domenico Modugno.

Niks bijzonders, deze komedie, maar wel leuk. Een verliefd stel wil gaan trouwen, maar omdat hen van alles in de weg wordt gelegd moeten zij een list verzinnen. Nieuwe problemen dienen zich aan als het meisje door een fout van de burgerlijke stand wordt opgeroepen voor militaire dienst.

I soliti ignoti

1958 | Komedie, Misdaad

Italië 1958. Komedie van Mario Monicelli. Met o.a. Vittorio Gassman, Marcello Mastroianni, Claudia Cardinale, Renato Salvatori en Totò.

Een groep kruimeldieven plant, geholpen door een oude rot in het vak, een ambitieuze kraak: via een leegstaand huis kunnen ze makkelijk in de kluis komen van het pandjeshuis ernaast. Helaas laten de stoethaspels hun aandacht nogal verstrooien door de zorg voor hun moeder, hun baby, of de eer van hun veel te knappe zus. Klassieke Italiaanse komedie, het startpunt van een genre, maakte voor het eerst gebruik van het komische talent van Gassman en Mastroianni. Grappig, inventief en soms (voor 1958) opmerkelijk hard.

Marisa la civetta

1957 | Komedie

Spanje​/​​Italië 1957. Komedie van Mauro Bolognini. Met o.a. Marisa Allasio, Renato Salvatori, Ettore Manni, Francisco Rabal en Luz Marquez.

Een serveerster in een stationsrestauratie is een onverbeterlijke flirt, wat haar zowel problemen op haar werk als in haar verkering met een brave matroos bezorgt. Hoewel ze met haar koketterie de werkomstandigheden naar haar hand zet, dreigt ze haar vrijer te verliezen. In deze simpele komedie wordt uitbundig geacteerd en hij maakt boeiend gebruik van de stationssituering. Dat dit het eerste scenario was van Pier Paolo Pasolini is echter nauwelijks voorstelbaar.

La Nonna Sabella

1957 | Komedie

Italië 1957. Komedie van Dino Risi. Met o.a. Tina Pica, Peppino De Filippo, Renato Salvatori, Sylva Koscina en Paolo Stoppa.

Een autoritaire oude dame in Zuid-Italië domineert het leven en de liefdes van haar verwanten en wendt zelfs haar sterven voor om een kleinzoon uit Napels te laten overkomen en aan een rijke erfgename te koppelen. De hoofdrol van de krasse actrice Pica bepaalt de amusante dorpskomedie, al heeft Risi sindsdien veel betere gemaakt.

Belle, ma povere

1957 | Romantiek

Italië 1957. Romantiek van Dino Risi. Met o.a. Renato Salvatori, Marisa Allasio, Maurizio Arena en Lorella De Luca.

Een eenvoudig en ontroerend verhaal over twee verloofde stelletjes. De film gaat in hoofdzaak over hun gevoelsleven, hun vrienden en hun vroegere liefdes.

Poveri ma belli

1956 | Komedie

Italië 1956. Komedie van Dino Risi. Met o.a. Marisa Allasio, Renato Salvatori, Maurizio Arena, Ettore Manni en Lorella de Luca.

Twee jeugdvrienden uit een Romeinse volksbuurt worden beiden verliefd op een meisje dat slagvaardig tegen hun grootspraak is opgewassen. Rivaliteit betekent het einde van de vriendschap, totdat blijkt dat het meisje al een verloofde heeft. Opeens krijgen ze oog voor elkaars zusters die ze door hun gezamenlijk opgroeien nooit echt hadden opgemerkt. Deze eenvoudige komedie wordt oorspronkelijk door het volkse temperament - dat zonder overdrijving wordt geëtaleerd en dat de jeugdige cast -voor zolang het duurde - een nationale sexsymboolstatus bezorgde.

La domenica della buona gente

1953 | Drama, Komedie

Italië 1953. Drama van Anton Giulio Majano. Met o.a. Sophia Loren, Renato Salvatori, Maria Fiore, Carlo Romano en Vittorio Sanipoli.

Op de dag dat de voetbalclubrivalen Rome en Napels elkaar treffen op het veld, reist de zwangere Ines met een pistool op zak naar haar ontrouwe vriend in Rome. Hulpeloos dwaalt ze daar door de drukke straten tot de jonge Giulio zich over haar ontfermt. Eenvoudig verhaal over gewone mensen en hun leven van alledag met zijn hoop en zijn vrees. De uitstekende prestaties van de gehele cast zorgen ervoor dat de film niet tot een banaliteit verwordt.

Le Ragazze di Piazza di Spagna

1952 | Komedie

Italië 1952. Komedie van Luciano Emmer. Met o.a. Lucia Bosé, Cosetta Greco, Liliana Bonfatti, Marcello Mastroianni en Eduardo De Filippo.

Een drietal naaisters van een Romeins modehuis verstoren de relatie met hun verloofdes, door romantische fantasieën, maar kiezen tenslotte toch met iets meer realiteitszin voor het huwelijk. Deze conformistische komedie die is gemaakt in de stijl van het neo-realisme geeft behalve aan romantische perikelen ook de nodige aandacht aan de toenmalige woningnood, zodat tevens een interessant tijdsbeeld ontstaat.

Jolanda, la figlia del corsaro nero

1952 | Avonturenfilm

Italië 1952. Avonturenfilm van Mario Soldati. Met o.a. May Britt, Marc Lawrence en Renato Salvatori.

May Britt is de dochter van de beroemde Zwarte Piraat, die de dood vond toen ze nog een kind was. Ze werd als een jongen opgevoed door een zigeuner en ze is een keiharde vrouw geworden die maar één doel voor ogen heeft: wraak op de perfide edelman, die verantwoordelijk was voor de dood van haar vader.

I Tre corsari

1952 | Avonturenfilm, Romantiek

Italië 1952. Avonturenfilm van Mario Soldati. Met o.a. Ettore Manni, Marc Lawrence, Cesare Danova, Renato Salvatori en Barbara Florian.

De zonen van een in diskrediet gebrachte en vermoorde graaf slagen er als piraten in zich te wreken en de familienaam te zuiveren. De meer vlot dan echt spectaculair gemaakte avonturenfilm heeft een beter dan gemiddeld uitgewerkt scenario en een aangename dosis humor.