Ole Ernst: cast.
Er zijn 26 films gevonden.

Rembrandt

2003 | Komedie, Actiefilm, Drama

Denemarken​/​​Verenigd Koninkrijk 2003. Komedie van Jannik Johansen. Met o.a. Lars Brygmann, Jakob Cedergren, Nicolas Bro, Nikolaj Coster-Waldau en Paprika Steen.

Okay

2002 | Komedie, Drama

Denemarken 2002. Komedie van Jesper W. Nielsen. Met o.a. Paprika Steen, Troels Lyby, Ole Ernst, Nicolaj Kopernikus en Molly Blixt Egelind.

Wat een meer dan okay familiedrama nodig heeft is een vergrootglas en wat puike acteurs, weet Nielsen. Schrijver Kim Fupz Aakeson zorgde met zijn scenario dat de film bovenop de familieproblematiek zit en het eindigen van de Dogma-hype maakte het een eitje om aan werkzoekende superacteurs te komen. Steen (Festen) speelt Nete, een vrouw met man en dochter, die haar doodzieke vader (Ernst) in huis neemt om voor een goede stervensbegeleiding te kunnen zorgen. De bij Deense filmers veelgevraagde Jesper Winge Leisner werkte mee aan de verzorgde score.

Besat

1999 | Horror, Thriller

Denemarken​/​​Noorwegen 1999. Horror van Anders Rønnow-Klarlund. Met o.a. Udo Kier, Kirsti Eline Torhaug, Ole Lemmeke, Ole Ernst en Niels Anders Thorn.

Vlak na aankomst zakt een net gearriveerde passagier uit Roemeni[KA3]e op het vliegveld van Kopenhagen in elkaar. Als hij in allerijl naar het ziekenhuis wordt overgebracht, blijkt hij al te zijn overleden voordat men hem kan onderzoeken. Volgens viruloog S[KL23]ren (Lemmeke) is de pati[KA3]ent overleden aan een Ebola-achtig virus. Zijn chef in het ziekenhuis wil er niets van weten, omdat hij voor paniek vreest. Het lichaam wordt snel vrijgegeven en gaat op transport naar het vaderland van de overledene voor crematie. S[KL23]ren zit de zaak niet lekker en hij vertrekt met zijn vriendin Sarah (Torhaug) naar de Karpaten om proefmonsters van de dode te nemen. Ondertussen maakt de Deense politie jacht op een mysterieuze brandstichter, die uit Duitsland afkomstig is. Het is een raadselachtige man (Kier), die Vincent Monreau heet. Men twijfelt of hij wel gestoord is, want bij het overhoop halen van zijn hotelkamer stuit men op een artikel over een supernova, een stella mala, die de aankomst van een satan op aarde voorspelt; dit duivelachtige monster zou huizen (en verhuizen) in het lichaam van een sterveling. Ondertussen merken Søren en Sarah dat zij te laat zijn: ze zien de lijkkist de verbrandingsoven van het crematorium ingaan, maar er blijkt net een kind te zijn overleden dat aan dezelfde symptomen leed. Søren besluit het lijk in alle stilte op te graven wat op weerstand stuit van Sarah - later begrijpen wij waarom. Terug in Kopenhagen met proefmonsters die van het kinderlijkje zijn genomen, lijken Sørens theorieën zich te bevestigen en kruist zijn pad met dat van Vincent. Volgens Vincent zou een Romeense stewardess een volgende infectiehaard zijn. Ze proberen gezamenlijk de jonge vrouw op te sporen, maar ook de politie heeft de jacht op haar geopend. Helaas heeft het neerschieten van die vrouw weinig zin, want de euvele geest nestelt zich in een volgend lichaam. Wie dat is, behoeft geen verrassing te zijn. Het scenario van Ola Saltin en regisseur Rønnow-Klarlund bevat heel wat genreclichés, is af en toe bij het belachelijke af, maar bizar genoeg om te boeien en de film knipoogt meer dan eens naar THE HIDDEN, NATTEVAGTEN, OUTBREAK en RIGET. De actie echter is vlot, de hoofdrollen zijn aardig en het camerawerk van Eigil Bryld is goed. Fans van fantastische horrorfilms komen ruimschoots aan hun trekken en bewonderaars van Lars van Trier's, soms zeer omstreden filmstijl, herkennen de hand van deze meester, waarvan Rønnow-Klarlund een leerling en protégé is. Dolby.

Olsen-bandens sidste stik

1998 | Misdaad, Komedie, Familiefilm

Denemarken​/​​Duitsland 1998. Misdaad van Morten Arnfred en Tom Hedegaard. Met o.a. Ove Sprogøe, Morten Grunwald, Poul Bundgaard, Bjørn Watt-Boolsen en Henrik Koefoed.

Vlak na aankomst zakt een net gearriveerde passagier uit Roemeni[KA3]e op het vliegveld van Kopenhagen in elkaar. Als hij in allerijl naar het ziekenhuis wordt overgebracht, blijkt hij al te zijn overleden voordat men hem kan onderzoeken. Volgens viruloog S[KL23]ren (Lemmeke) is de pati[KA3]ent overleden aan een Ebola-achtig virus. Zijn chef in het ziekenhuis wil er niets van weten, omdat hij voor paniek vreest. Het lichaam wordt snel vrijgegeven en gaat op transport naar het vaderland van de overledene voor crematie. S[KL23]ren zit de zaak niet lekker en hij vertrekt met zijn vriendin Sarah (Torhaug) naar de Karpaten om proefmonsters van de dode te nemen. Ondertussen maakt de Deense politie jacht op een mysterieuze brandstichter, die uit Duitsland afkomstig is. Het is een raadselachtige man (Kier), die Vincent Monreau heet. Men twijfelt of hij wel gestoord is, want bij het overhoop halen van zijn hotelkamer stuit men op een artikel over een supernova, een stella mala, die de aankomst van een satan op aarde voorspelt; dit duivelachtige monster zou huizen (en verhuizen) in het lichaam van een sterveling. Ondertussen merken Søren en Sarah dat zij te laat zijn: ze zien de lijkkist de verbrandingsoven van het crematorium ingaan, maar er blijkt net een kind te zijn overleden dat aan dezelfde symptomen leed. Søren besluit het lijk in alle stilte op te graven wat op weerstand stuit van Sarah - later begrijpen wij waarom. Terug in Kopenhagen met proefmonsters die van het kinderlijkje zijn genomen, lijken Sørens theorieën zich te bevestigen en kruist zijn pad met dat van Vincent. Volgens Vincent zou een Romeense stewardess een volgende infectiehaard zijn. Ze proberen gezamenlijk de jonge vrouw op te sporen, maar ook de politie heeft de jacht op haar geopend. Helaas heeft het neerschieten van die vrouw weinig zin, want de euvele geest nestelt zich in een volgend lichaam. Wie dat is, behoeft geen verrassing te zijn. Het scenario van Ola Saltin en regisseur Rønnow-Klarlund bevat heel wat genreclichés, is af en toe bij het belachelijke af, maar bizar genoeg om te boeien en de film knipoogt meer dan eens naar THE HIDDEN, NATTEVAGTEN, OUTBREAK en RIGET. De actie echter is vlot, de hoofdrollen zijn aardig en het camerawerk van Eigil Bryld is goed. Fans van fantastische horrorfilms komen ruimschoots aan hun trekken en bewonderaars van Lars van Trier's, soms zeer omstreden filmstijl, herkennen de hand van deze meester, waarvan Rønnow-Klarlund een leerling en protégé is. Dolby.

Albert

1998 | Familiefilm, Avonturenfilm, Komedie, Fantasy

Denemarken 1998. Familiefilm van Jørn Faurschou en Jorn Faurschou. Met o.a. Morten Gundel, Sebastian Jensen, Peter Aude, Ole Ernst en Jesper Christensen.

In deze verfilming van de bestseller van Ole Lund Kirkegaard komen de tienjarige Albert en zijn vriendje Egon terecht in hun eigen fantasiewereld. Het avontuur loopt uit de klauwen als Egon wordt ontvoerd en Albert hem met de hulp van een meesterdief, die op zoek is naar een groene diamant, moet redden. Sympathieke jeugdfilm van Faurschou, die in eigen land ook bekend is als acteur, ondermeer te zien in Du er ikke alene. (RdL/VPRO Gids)

The Darkening

1996 | Thriller

Verenigd Koninkrijk 1996. Thriller van Daniel Alfredson. Met o.a. Solbjorg Hojfeldt, Marina Bouras en Ole Ernst.

In deze verfilming van de bestseller van Ole Lund Kirkegaard komen de tienjarige Albert en zijn vriendje Egon terecht in hun eigen fantasiewereld. Het avontuur loopt uit de klauwen als Egon wordt ontvoerd en Albert hem met de hulp van een meesterdief, die op zoek is naar een groene diamant, moet redden. Sympathieke jeugdfilm van Faurschou, die in eigen land ook bekend is als acteur, ondermeer te zien in Du er ikke alene. (RdL/VPRO Gids)

En fri mand

1996 | Thriller

Denemarken 1996. Thriller van Daniel Alfredson. Met o.a. Ole Ernst, Marina Bouras en Solbjorg Hojfeldt.

In deze verfilming van de bestseller van Ole Lund Kirkegaard komen de tienjarige Albert en zijn vriendje Egon terecht in hun eigen fantasiewereld. Het avontuur loopt uit de klauwen als Egon wordt ontvoerd en Albert hem met de hulp van een meesterdief, die op zoek is naar een groene diamant, moet redden. Sympathieke jeugdfilm van Faurschou, die in eigen land ook bekend is als acteur, ondermeer te zien in Du er ikke alene. (RdL/VPRO Gids)

Hører du ikke hva jeg sier!

1995 | Musical, Komedie

Noorwegen 1995. Musical van Erik Gustavson. Met o.a. Bjørn Floberg, Kjersti Holmen, Keve Hjelm, Ingerid Vardund en Elisabeth Sand.

Floberg is een populaire stand-up comedian die samen met zijn vrouw en manager Holmen de zaken runt. Zij heeft voor hem een beloftevolle zangcarrière opgegeven. Na een opeenvolging van gebeurtenissen, w.o. zijn schoonvader die zijn vrouw verlaat omdat hij na vijftig jaar huwelijk ontdekt dat ze hem voor hun huwelijk bedrogen heeft en een van zijn fans die letterlijk sterft van het lachen, ziet hij het niet meer zitten. Zijn optredens worden een sof en zijn vrouw moet steeds weer invallen om de show te redden. Uiteindelijk neemt zij de tournee over, maar dan kan hij het niet kroppen dat ze een fenomenaal succes kent. Een uitgebluste Noorse Toon Hermans kan plaatselijk best te pruimen zijn, maar internationaal stelt de film niet veel meer voor dan een man die haast ten ondergaat aan een midlife crisis zonder echte motivatie. De seksueel losse sfeer rond dit showwereldje wordt wel goed getekend. Lars Saabye Christensen en Gustavson zijn verantwoordelijk voor het scenario, dat in beelden omgezet werd door Philip Ø gaard. Dolby Stereo S.R.

Sort höst

1993 | Drama

Denemarken 1993. Drama van Anders Refn. Met o.a. Ole Ernst, Sofie Gråbøl, Marika Lagercrantz, Philip Zanden en Anna Eklund.

Imposante, epische film over het Denemarken rond 1900, naar de roman van Gustav Wind. De zeventien-jarige Graaboel vertelt een verhaal over hebzucht bij een rijke, plattelandsfamilie. Haar vader, Ernst, is een corrupte grootgrondbezitter. Met ontzag kijkt het klootjesvolk naar hem op ondanks zijn brutaliteiten en verschillende illegale kinderen, meestal verwekt bij diestmeisjes. Graaboel is de enige van zijn vier lieve dochters die in opstand komt. Zij is ook stiekem verliefd op haar getrouwde neef Zanden. Vaak fascinerend verhaal over tirannie, hardvochtigheid en de geheime verlangens van een meisje dat stikt onder de Victoriaanse druk van haar familie. Knappe vertolkingen en schitterende breedbeeld-fotografie van Jan Weincke. Ook bekend als BLACK HARVEST.

Bananen - Skräl den för din Nabo

1990 | Komedie

Denemarken 1990. Komedie van Regner Grasten. Met o.a. Dick Kayso, Brian Patterson, Ole Ernst, Thomas Eje's Stemme en Katrine Stenz.

Kayso als de detective Mortensen is een soort Deense na[KA3]aper van Inspecteur Clouseau uit de PINK PANTHER-films. Hij moet jacht maken op een beruchte drugsdealer maar wordt door zijn stommiteiten gedegradeerd tot verkeersagent. Met onconventionele middelen blijft hij zich echter vastbijten aan `zijn` zaak. Het zwakke scenario is van regisseur Grasten en Michael Hardinger (die ook de muziekscore schreef).

Lykken er en underlig fisk

1989 | Drama

Denemarken 1989. Drama van Linda Wendel. Met o.a. Stine Bierlich, Helle Ryslinge, Sebastian di Lucci, Lars Knutzon en Ole Ernst.

Sketchportret van een groep verworpelingen in een vissersdorpje van Jutland met Ryslinge als verloederde ex- schoonheidskoningin, haar vaderloze dochter en haar verdorde moeder. Voeg daarbij een werkgever, zowat de grote baas van iedereen in het dorp, die zowel met moeder als dochter tussen de lakens wil. Het dramatische verhaal bevat enkele mooie cinematografische momenten en eindigt verrassend leuk: bitter ironiserend.

Ved vejen

1988 |

Zweden​/​​Denemarken 1988. Max von Sydow. Met o.a. Tine Miehe-Renard, Anne Grete Hilding, Erik Paaske, Kurt Ravn en Ole Ernst.

Sketchportret van een groep verworpelingen in een vissersdorpje van Jutland met Ryslinge als verloederde ex- schoonheidskoningin, haar vaderloze dochter en haar verdorde moeder. Voeg daarbij een werkgever, zowat de grote baas van iedereen in het dorp, die zowel met moeder als dochter tussen de lakens wil. Het dramatische verhaal bevat enkele mooie cinematografische momenten en eindigt verrassend leuk: bitter ironiserend.

Mord i paradis

1988 | Misdaad, Mysterie

Noorwegen 1988. Misdaad van Sune Lund-Sörensen. Met o.a. Michael Falch, Susanne Breuning, Kirsten Lehfeldt, Björn Puggaard-Müller en Lars H.U.G..

Falch speelt na het succes van MORD I MÖRKET opnieuw de Philip Marlowe-achtige detective. Met hulp van een leuke advocate brengt hij in een bordeel in een provinciestadje een internationale drugshandel aan het licht. De zaak was in de doofpot gestopt door de politiechef wiens zoon, overtuigend gespeeld door rockster H.U.G., aan heroïne verslaafd is. Minder grappig en spannend dan de eerste film.

Katinka

1988 | Drama

Zweden​/​​Denemarken 1988. Drama van Max von Sydow. Met o.a. Tammi Ø st, Ole Ernst, Kurt Ravn, Tine Miehe-Renard en Erik Paaske.

In dit gevoelige, intelligente debuut van Von Sydow, naar de korte roman van Herman Bang, wordt het verhaal verteld van de gedoemde liaison tussen de door tbc besmette vrouw van een stoere stationschef en een knappe opzichter van een groot landgoed. De Tsjechow-sfeer wordt verstoord door pedante en hoogdravende dialogen, maar het camerawerk van Sven Nykvist verbeeldt uitstekend de poëzie en het ritme van het drama.

Peter von Scholten

1987 | Historische film, Biografie

Denemarken 1987. Historische film van Palle Kjärulff-Schmidt. Met o.a. Ole Ernst, Etta Cameron, Jesper Langberg, Preben Kristensen en Olaf Ussing.

In deze historisch-biografische film wordt de gouverneur van de Maagden-Eilanden (Deens West-Indië) geportretteerd als een rare man, een groot politicus, wellustig, doch hartverwarmend en een voorstander van emancipatie van de autochtone bevolking. Mooi gefilmde interieurs en prachtige tropische locaties. Goede acteurs zetten rake portretten neer van Deense kolonialen.

Epidemic

1987 | Experimenteel, Horror, Thriller

Denemarken 1987. Experimenteel van Lars von Trier. Met o.a. Lars von Trier, Udo Kier, Susanne Ottesen, Claes Kastholm Hansen en Caecilia Holbek.

In zwartwit beelden speelt regisseur Von Trier zichzelf als filmmaker die met zijn scenarist en een handvol acteurs achttien maanden bezig is met een griezelfim, wachtend op staatssubsidies. In kleur wordt dan het horrorverhaal verteld over een dokter die zich buiten een hermetisch afgesloten stad waagt, een gevreesde plaag trotserend. Knappe horrorscènes doen wensen dat Von Trier de regisseursproblematiek had geschrapt en zich had toegelegd op klassieke horror.

Mord i mörket

1986 | Misdaad

Denemarken 1986. Misdaad van Sune Lund-Sörensen. Met o.a. Michael Falch, Ove Sprogöe, Ole Ernst, Morten Grunwald en Tommy Kentner.

Een stevig drinkende, rokkenjagende en saxofoonspelende misdaadreporter in Kopenhagen snelt een tienermeisje te hulp dat tot prostitutie en heroïneverslaving werd gedwongen. Haar vriendje wordt vermoord en de journalist wordt verdacht door de politie. De kijker weet echter beter en geniet van de sentimentele afloop. Vakkundig in beeld gebracht waarbij de clichés van het genre handig omzeild worden.

Slingrevalsen

1981 | Komedie

Denemarken 1981. Komedie van Esben Høilund Carlsen. Met o.a. Solbjørg Højfeldt, Kurt Dreyer, Ole Ernst, Ulf Pilgaard en Lisbeth Lundquist.

Twee dertigers met kinderen groeien langzaam maar zeker uit elkaar. Zij begint een verhouding met een rokkenjager, hij heeft een liaison met een fijne lady. De kinderen voelen de breuk vlijmscherp aan. Er schuilt melancholie achter de dialogen en de actie. Ondanks het thema geen treurige film. Rijk aan details in de beelden, gelaatsuitdrukkingen en gebaren.

Olsen-Banden flugt over plankeværket

1981 | Familiefilm, Komedie

Denemarken 1981. Familiefilm van Erik Balling. Met o.a. Ove Sprongøe, Morten Grunwald, Poul Bundgaard, Kirsten Walther en Axel Strøbye.

De Olsenbende gaat nog eens een voorlaatste keer 'over de schutting' in een poging om de Denen naar de bios te lokken, maar het is overduidelijk dat de inspiratie van het scenario-duo Balling-Henning Bahs zo goed als uitgeput is en de Olsenbroertjes zo snel mogelijk op pensioen moeten worden gesteld. Scenario van Balling en Henning Bahs. Camerawerk van Peter Klitgaard.

Olsen-Banden flugt over alle bierge

1981 | Familiefilm, Komedie

Denemarken 1981. Familiefilm van Erik Balling. Met o.a. Ove Sprogøe, Morten Grunwald, Poul Bundgaard, Kirsten Walther en Axel Strøbye.

Dertiende en de laatste film over de Olsenbende. Alle registers nog eens flink opengetrokken. De drie broertjes zetten in Parijs de bloemetjes eens flink buiten en zij gaan ondertussen proberen zij er nog wat bij te schnabbelen. Dertien Olsenbendefilms: het was misschien aardig ('goed' voor onvoorwaardelijke fans), maar het is zeer beslist genoeg geweest. Scenario van Balling en Henning Bahs. Camerawerk van Peter Klitgaard.

Olsen-Banden gȧr i krig

1978 | Familiefilm, Komedie

Denemarken 1978. Familiefilm van Erik Balling. Met o.a. Ove Sprogøe, Morten Grunwald, Poul Bundgaard, Kirsten Walther en Axel Strøbye.

In de tiende en jubileumfilm over de Olsenbende wordt wat aangeknoopt met de traditie van de stille film en Harold Lloyd- toestanden, maar leuk is wat anders. Zelfs de Denen beginnen te beseffen dat het einde nabij is. Scenario van de regisseur en Henning Bahs. Camerawerk van Jeppe Jeppesen.

Olsen-Banden ser rødt

1976 | Familiefilm, Komedie

Denemarken 1976. Familiefilm van Erik Balling. Met o.a. Ove Sprongøe, Morten Grunwald, Poul Bundgaard, Kirsten Walther en Jes Holtsø.

Nog steeds geen gebrek aan inspiratie voor de achtste aflevering uit de Olsenbende-reeks, hoewel de publieke belangstelling in Denemarken wat begint af te nemen met dit 'avontuur' rond de koninklijke schouwburg en de Olsenbroertjes op de culinaire toer om hun slag te slaan. Scenario van Balling en Henning Bahs. Camerawerk van Henning Kristiansen.

Olsen-Banden pȧ sporet

1975 | Komedie

Denemarken 1975. Komedie van Erik Balling. Met o.a. Ove Sprogøe, Morten Grunwald, Poul Bundgaard, Kirsten Walther en Jes Holtsø.

In dit zevende onding uit de reeks hebben Egon Olsen en zijn mini-bende het gemunt op een safe in een treinwagon, met alle 'komische' gevolgen vandien. Scenario van de regisseur en Henning Bahs. Camerawerk van Claus Loof.

Olsen-Bandens sidste bedrifter

1974 | Horror, Familiefilm, Komedie

Denemarken​/​​Noorwegen 1974. Horror van Erik Balling. Met o.a. Ove Sprongøe, Morten Grunwald, Poul Bundgaard, Kirsten Walther en Jes Holtsø.

Dit zou het laatste bedrijf moeten worden van de lotgevallen der Olsenbende: in deze zesde film trekken onze 'helden' met honderd miljoen kronen naar Spanje. De Deense kassa's bleven echter rinkelen zodat Balling voor het volgende jaar maar opnieuw een verhaal en een film moest bedenken en in elkaar boksen. Scenario van Balling en Henning Bahs. Camerawerk van Henning Kristiansen.

Flugten

1973 | Drama, Misdaad

Denemarken 1973. Drama van Hans Kristensen. Met o.a. Ole Ernst, Torben Hundahl, Lene Vasegaard, Annelise Gabold en John Larsen.

Na een mislukte smokkelactie moet een aspirant-gangster onderduiken voor de politie en hij komt in contact met nog een jonge randfiguur, met wie hij een nieuw leven wil beginnen door de politie in te lichten over zijn vroegere handlangers. Ondanks problemen en tegenslagen wint hun solidariteit het bij de vlucht uit Denemarken voor hun achtervolgers. Vooral door het spontaan spel wordt de film een boeiend en innemend sociaal drama, waarvan de losse filmstijl verfrissend afwijkt van de gemiddelde achtervolgingsfilm.

Den Første kreds

1972 | Drama

Denemarken​/​​Duitsland 1972. Drama van Aleksander Ford. Met o.a. Günther Malzacher, Elzbieta Czysewska, Vera Tschechowa, Peter Steen en Ole Ernst.

In 1949 worden Sovjet-geleerden en -technici in een straf-laboratorium gedwongen te werken aan de perfectionering van afluisterapparatuur, waarmee een jonge diplomaat wordt geïdentificeerd die een chirurg telefonisch waarschuwde voor zijn dreigende arrestatie. Eén ingenieur weigert nog langer medewerking aan de arrestatie en verbrandt een baanbrekende nieuwe vinding. Deze complexe roman van Solzjenitsin blijkt het vormgevende vermogen van de uitgeweken Poolse regisseur te boven te gaan. Hij tracht met conventionele flash-backs, 'bevroren' beelden en commentaarstemmem vergeefs psychologische en ideologische verdieping te geven aan een ondramatische laboratorium- en bureaucratie-handeling. De Engelse dialoog van de multinationale rolbezetting helpt ook al niet.