Margaret Sullavan: cast.
Er zijn 18 films gevonden.

No Sad Songs for Me

1950 | Drama

Verenigde Staten 1950. Drama van Rudolph Maté. Met o.a. Margaret Sullavan, Wendell Corey, Viveca Lindfors, Natalie Wood en Ann Doran.

Een aangrijpend verhaal over een stervende moeder (Sullavan) die haar gezin op haar naderend heengaan voorbereidt. Curieus is dat dit de laatste film van Sullavan is die in 1950 haar filmcarrière wegens toenemende doofheid moest beëindigen.

Cry Havoc

1943 | Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1943. Oorlogsfilm van Richard Thorpe. Met o.a. Margaret Sullavan, Joan Blondell, Ann Sothern, Fay Bainter en Marsha Hunt.

Vrouwelijke vrijwilligers komen overwerkte Amerikaanse verpleegsters te hulp op het belegerde eiland Bataan in WO II. De film verraadt zijn oorsprong op het toneel, en er zijn verwachte clichés in verwerkt, maar hij laat ook een heel eerlijk beeld van de oorlog zien. Robert Mitchum is te zien in een piepklein rolletje van een stervende soldaat.

Cry "havoc"

1943 |

1943. Richard Thorpe. Met o.a. Diana Lewis, Ella Raines, Fay Bainter, Ann Sothern en Margaret Sullavan.

Vrouwelijke vrijwilligers komen overwerkte Amerikaanse verpleegsters te hulp op het belegerde eiland Bataan in WO II. De film verraadt zijn oorsprong op het toneel, en er zijn verwachte clichés in verwerkt, maar hij laat ook een heel eerlijk beeld van de oorlog zien. Robert Mitchum is te zien in een piepklein rolletje van een stervende soldaat.

So Ends Our Night

1941 | Drama

Verenigde Staten 1941. Drama van John Cromwell. Met o.a. Fredric March, Margaret Sullavan, Frances Dee, Glenn Ford en Anna Sten.

Grootse verfilming van Erich Maria Remarque`s boek over een Duitser (March) die het nazi-regime verwerpt en met Gestapo- agenten op de hielen, uit het land vlucht.

Back Street

1941 | Drama

Verenigde Staten 1941. Drama van Robert Stevenson. Met o.a. Charles Boyer, Margaret Sullavan, Richard Carlson, Frank McHugh en Tim Holt.

Boyer en Sullavan als mooi team brengen leven in dit melodrama van Fannie Hurst dat eeuwig schijnt te duren over een vrouw wier liefde voor een man blijft bestaan ook als hij met een ander trouwt. Eerder in 1932 gefilmd met Irene Dunne en John Boles.

Appointment For Love

1941 | Komedie

Verenigde Staten 1941. Komedie van William A. Seiter. Met o.a. Charles Boyer, Margaret Sullivan, Rita Johnson, Reginald Denny en Ruth Terry.

Frivole komedie met heerlijke sterren. Man en vrouw met carrières hebben bijna geen tijd voor hun gelukkig huwelijksleven.

The Shop Around the Corner

1940 | Romantische komedie

Verenigde Staten 1940. Romantische komedie van Ernst Lubitsch. Met o.a. James Stewart, Margaret Sullavan, Frank Morgan, Joseph Schildkraut en Sara Haden.

Klassieke romantische komedie behoort tot het beste werk van de van oorsprong Duitse regisseur Lubitsch. Nieuwkomer Klara (Sullavan) en oudgediende Alfred (Stewart, goed als altijd) werken in een snuisterijenwinkel in Boedapest. Ze kibbelen veel, maar ze hebben privé, zonder dat te weten, een penvriendschap met elkaar. Excentrieke personages (onder wie een zeer komische Morgan als de knorrige bedrijfseigenaar met een klein hartje) en scherpe dialogen in een verhaal dat zich vrijwel geheel afspeelt in de winkel. In 1998 kwam er een remake met de naam You've Got Mail.

The Mortal Storm

1940 | Oorlogsfilm, Drama

Verenigde Staten 1940. Oorlogsfilm van Frank Borzage. Met o.a. Margaret Sullavan, James Stewart, Robert Young, Frank Morgan en Robert Stack.

De familie Roth (Morgan) valt uit elkaar wanneer Hitler in 1933 de macht overneemt in Duitsland. Fritz Marlberg (Young), de verloofde van zijn dochter, schaart zich aan de zijde van de nazi`s, terwijl Professor Roth, wegens zijn wetenschappelijke theorie[KA3]en, als vijand van het volk in een concentratiekamp terecht komt. Martin Breitner (Stewart) ontfermt zich over Roth`s dochter Freya (Sullavan) en wil met haar het land ontvluchten. De opkomst van het nazisme wordt schrijnend getekend in dit ijzersterke scenario van Claudine West, Andersen Ellis en George Froeschel, naar de roman van Phyllis Bottoms. Het einde van de film is onvergetelijk. Subliem spel van alle belangrijke acteurs, met een haast geniale Morgan. Deze film was er de oorzaak van dat Goebbels alle films van productiemaatschappij MGM uit Duitsland bande. Een film die niemand onberoerd kan laten. Fraai camerawerk van William Daniels.

Three Comrades

1938 | Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1938. Drama van Frank Borzage. Met o.a. Robert Taylor, Margaret Sullavan, Franchot Tone, Robert Young en Guy Kibbee.

Een prachtige, schrijnende film naar het verhaal van Erich Maria Remarque over Duitsland na WO I en drie vrienden die gezamenlijk van Sullavan houden. Schitterend spel over de gehele linie.

The Shopworn Angel

1938 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1938. Drama van H.C. Potter. Met o.a. Margaret Sullavan, James Stewart, Walter Pidgeon, Hattie McDaniel en Sam Levene.

Stewart en Sullavan vormen steeds een prima paar zelfs in een middelmatige damesfilm. Een naïeve soldaat wordt verliefd op een actrice met losse moraal, maar onder zijn invloed verandert ze. Mooi gedaan, inclusief een meesterlijk Slavko Vorkapich-begin met WO I-opnames. Een nieuwe versie van de film uit 1929 met Gary Cooper en Nancy Carroll. Scenario van Waldo Salt naar een verhaal van Dana Burnet. Camerawerk van Joseph Ruttenberg.

The Shining Hour

1938 | Drama

Verenigde Staten 1938. Drama van Frank Borzage. Met o.a. Joan Crawford, Margaret Sullavan, Robert Young, Melvyn Douglas en Fay Bainter.

Een wulpse nachtclubdanseres trouwt met een jongen uit een rijke familie. Die zijn niet diep onder de indruk van het huwelijk. Stekelige verhoudingen zijn het gevolg, en het wordt allemaal nog erger, als ze verliefd wordt op haar zwager. Een laaiende brand blust alle haat en nijd in een gefrustreerd gezin. Crawford en Sullavan vormen in dit knappe damesdrama een erg interessant contrast. Het scenario is van Jane Murfin en Ogden Nash naar en toneelstuk van Keith Winter. Het camerawerk is van George Folsey.

The Moon's Our Home

1936 | Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1936. Komedie van William A. Seiter. Met o.a. Margaret Sullavan, Henry Fonda, Charles Butterworth, Beulah Bondi en Walter Brennan.

Een lichtgewicht komedie over de turbulente verkering en het huwelijk van een filmster en een Newyorkse romanschrijfster. Eigenlijk de onbenulligheid zelve, hoewel de vertolkers hun best doen. N.B.: Fonda en Sullavan waren al weer gescheiden ontbinden toen deze film in produktie ging.

Next Time We Love

1936 | Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1936. Romantiek van Edward H. Griffith. Met o.a. Margaret Sullavan, James Stewart, Ray Milland, Grant Mitchell en Robert McWade.

Deze op maat gesneden romantische smartlap verhaalt hoe Milland verliefd wordt op actrice Sullavan, die echter getrouwd is met de ploeterende journalist Stewart.

The Good Fairy

1935 | Romantiek, Komedie

Verenigde Staten 1935. Romantiek van William Wyler. Met o.a. Margaret Sullavan, Herbert Marshall, Frank Morgan, Reginald Owen en Alan Hale.

Sprankelende, romantische komedie naar een stuk van Molnar, bewerkt door Preston Stuges. De onschuldige Sullavan speelt de 'goede fee' en probeert advocaat Marshall uit de moeilijkheden te helpen. Hem wordt het leven moeilijk gemaakt door de rijke Morgan. Heel leuk en charmant. De filmpersiflage aan het begin is onbetaalbaar. Opnieuw gemaakt als I'LL BE YOURS.

So Red the Rose

1935 | Drama, Western

Verenigde Staten 1935. Drama van King Vidor. Met o.a. Margaret Sullavan, Walter Connolly, Randolph Scott, Janet Beecher en Harry Ellerbe.

Deze film naar de gelijknamige roman van Stark Young, is soms fascinerend, soms heel teleurstellend. Men had er meer van verwacht, van dit drama uit de Burgeroorlog. De film kiest duidelijk de partij van de Zuidelijken, de verliezers dus, en dit was waarschijnlijk de reden dat de film geen kassucces werd. Sullavan is uitstekend op dreef, en het camerawerk van Victor Milner is perfect.

What Now? Little Man

1934 |

1934. Frank Borzage. Met o.a. Catharine Doucet, Douglass Montgomery, Alan Mowbray, Mae Marsh en Margaret Sullavan.

Deze film naar de gelijknamige roman van Stark Young, is soms fascinerend, soms heel teleurstellend. Men had er meer van verwacht, van dit drama uit de Burgeroorlog. De film kiest duidelijk de partij van de Zuidelijken, de verliezers dus, en dit was waarschijnlijk de reden dat de film geen kassucces werd. Sullavan is uitstekend op dreef, en het camerawerk van Victor Milner is perfect.

Little Man, What Now?

1934 | Drama

Verenigde Staten 1934. Drama van Frank Borzage. Met o.a. Margaret Sullavan, Douglass Montgomery, Alan Hale, Catherine Doucet en Mae Marsh.

Een verarmd pas getrouwd stel in Duitsland, dat het nog moeilijker krijgt wanneer de vrouw zwanger raakt, vormt het onderwerp van deze film. Dit prachtige liefdesverhaal was ook de eerste Hollywood-film die - zij het zijdelings - de omstandigheden belichtte die leidden tot het aan de macht komen van Hitler. Sullavan schittert in haar tweede rol.

Only Yesterday

1933 | Drama

Verenigde Staten 1933. Drama van John M. Stahl. Met o.a. Margaret Sullavan, John Boles, Billie Burke, Reginald Denny en Edna May Oliver.

Hoewel Boles nauwelijks te harden is, is het acteerwerk van Sullavan, die met deze film haar debuut maakte, nog steeds sprankelend genoeg om het verhaal te dragen. Het is het relaas, in flashback, van een ongetrouwde moeder en het omspant de periode tussen het eind van WO I en de depressie van de jaren dertig. De openingsscènes, die het effect schilderen van de beurskrach op een stelletje feestvierende geldverbrassers, zijn zo sterk dat ze de rest van de film een beetje overschaduwen. Het scenario is van William Hurlbut, Arthur Richman en George O'Neil.