Gianni Esposito: cast.
Er zijn 11 films gevonden.

Tonnèrre sur l'Océan Indien

1966 | Avonturenfilm, Historische film, Romantiek

Spanje​/​​Italië​/​​Frankrijk 1966. Avonturenfilm van Sergio Bergonzelli. Met o.a. Gérard Barray, Antonella Lualdi, Geneviève Casile, Terence Morgan en Gianni Esposito.

Het vervolg op SURCOUF, LE TIGRE DES SEPT MERS/SURCOUF, L`EROE DEI SETTI MARI (1966) van dezelfde regisseur(s) dat men overigens niet hoeft te hebben gezien. Surcouf (Barray) krijgt van Napoleon (Esposito) de opdracht om geheime documenten buit te maken op de Britse vloot in de Indische Oceaan. De daardoor nog aangewakkerde vete met Lord Blackwood (Morgan) zou hem noodlottig geworden zijn zonder de steun van zijn oude vlam, Lady Blackwood. Dit nieuwe avontuur dat zich afspeelt in het zicht van de haven van Mahé, voegt niets toe aan deel I, dat óók al weinig dynamisch en verrassend is uitgevallen. Roy Rowland voerde regie over de internationale versie. Het scenario is van José Antonio de la Loma, Gerarld Savery, Giovanni Simonelli, Georges de La Grandière naar het verhaal, dat hij met Jacques Séverac schreef. Het camerawerk is van Juan Gelpi, die de kijker onthaalt op mooie beelden van de zee. Eastmancolor.

La Vie conjugale

1963 | Drama

Frankrijk 1963. Drama van André Cayatte. Met o.a. Jacques Charrier, Marie-José Nat, Michel Subor, Macha Méril en Gianni Esposito.

Het verhaal van een mislukkend huwelijk in twee afzonderlijke films, vanuit de visie van de man Jean-Marc en vanuit de vrouw Françoise. De op papier interessante opzet faalt door de eenzijdigheid per deel. De vrouw is materialistisch ingesteld en heeft langs die weg een en ander bereikt en bedriegt hem uit armzalige oppervlakkigheid met mondaine heren, ofwel; de man is een verwende slappeling die zich niet door de vrouw laat stimuleren en een ongerechtvaardigd ziekelijke jaloezie ontwikkelt. De wisselwerking tussen beide visies functioneert niet door gebrek aan de èchte raakvlakken en de echtelieden hebben zo weinig zelfkritiek dat de interesse voor hen snel verslapt. Het Jean-Marc-deel is het boeiendst van de twee.

Vers l'extase

1960 | Drama

Frankrijk 1960. Drama van René Wheeler. Met o.a. Pascale Petit, Gianni Esposito, Monique Mélinand, Serge Sauvion en Michel Etcheverry.

De vrouw van een Franse boer in de omgeving van Casablanca geeft haar huwelijk op, als ze de Arabische mystiek ontdekt. Ze verloochent zichzelf en gaat bij een tyranniek echtpaar werken. Na een mislukte poging om een zwanger straatmeisje van abortus te weerhouden, zoekt ze steun bij een katholieke missionaris en keert terug naar haar man. Hoewel de mystieke levenshouding voor Petit en haar toenmalige echtgenoot een persoonlijke relevantie had, geeft dit hun acteren geen enkele overtuigingskracht en blijven het scenario en de regie hol en pretentieus. De interessante locatie-opnamen bieden te weinig tegenwicht.

Paris nous appartient

1958 | Mysterie, Drama, Experimenteel, Thriller

Frankrijk 1958. Mysterie van Jacques Rivette. Met o.a. Betty Schneider, Gianni Esposito, Françoise Prévost, Jean-Claude Brialy en Daniel Croheim.

Een naïef meisje belandt via haar broer op een soirée van mislukte kunstluizen en snobs. Gesprekken, onder invloed van alcohol, over een verdwenen musicus en de plotselinge dood van een zich provocerend gedragende ex-journalist, onthullen het bestaan van een geheimzinnige organisatie. De bewust abstract gehouden komplotintrige is de aanleiding voor een reeks vreemde situaties waarvoor overbekende Parijse plekjes verrassend zijn gebruikt en een psychologische uitdieping van de personages. Een reeks visuele verwijzingen naar beroemde films - vooral KISS ME DEADLY - en de rollen van de regisseurs Chabrol, Demy en Godard maken dit een typisch vroeg nouvelle vague-werkstuk met alle boeiende en irritante aspecten van dien. Scenario van regisseur Rivette en Jean Gruault. Camerawerk van Charles Bitsch.

Les misérables

1957 | Drama, Historische film

Frankrijk​/​​Italië​/​​Duitsland 1957. Drama van Jean-Paul Le Chanois. Met o.a. Jean Gabin, Bernard Blier, Bourvil, Serge Reggiani en Béatrice Altariba.

Armoede brengt een man tot diefstal en jaren in de gevangenis. Later wordt hij onder een andere naam een rijke weldoener, maar steeds weer geconfronteerd en gechanteerd met zijn verleden. Deze zoveelste verfilming volgt trouw alle gebeurtenissen uit Victor Hugo's beroemde roman, maar blijft ondanks de sterke rolbezetting mat en emotieloos en krijgt als spektakel ook nog de reuk van een sociaal epos. Scenario van de regisseur, M. Audiard en R. Barjavel.

Reproduction interdite

1955 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1955. Misdaad van Gilles Grangier. Met o.a. Michel Auclair, Annie Girardot, Gianni Esposito, Paul Frankeur en Jacqueline Noëlle.

Een kunsthandelaar, een oplichter en een weinig succesvol schilder denken samen hun slag te slaan met een Gauguin- vervalsing, maar het loopt voor alle drie noodlottig af. Na een amechtig begin een geroutineerd gemaakte misdaadfilm die redelijk onderhoudend blijft en goed gespeeld wordt.

Les Mauvaises rencontres

1955 | Drama

Frankrijk 1955. Drama van Alexandre Astruc. Met o.a. Anouk Aimée, Jean-Claude Pascal, Claude Dauphin, Philippe Lemaire en Gaby Sylvia.

Een jonge vrouw wordt op het politiebureau verhoord om een bewijs tegen een van abortus verdachte arts te krijgen. Ze vertelt haar tragische leven en desillusies met mannen sinds haar komst naar Parijs, maar als ze de abortus bekent blijkt de arts net gestorven. De gedateerde en overdadige triestheid van het verhaal kreeg een literaire scenariostructuur en een opmerkelijke fotografie waarmee Astruc de voorloper van de nouvelle vague zou blijken. Het historisch belang maakt de film nu nog maar betrekkelijk interessant, maar Aimée tilt hem boven de inhoud uit.

Les Hussards

1955 | Historische film, Oorlogsfilm

Frankrijk​/​​Italië 1955. Historische film van Alex Joffé. Met o.a. Bernard Blier, Bourvil, Giovanna Ralli, Louis de Funès en Georges Wilson.

De paarden van twee Franse huzaren worden op hol gejaagd, terwijl ze een plasje doen. Tegenover hun commandant doen ze voorkomen, dat ze door de Italianen zijn aangevallen. Ze bekennen echter later de waarheid en dreigen als de Oostenrijkers aanvallen geëxecuteerd te worden. Deze felle oorlogssatire heeft weinig meer van doen met het oorspronkelijke toneelstuk van P.A. Bréal, maar wordt met verve gespeeld door acteurs, die pas jaren later bekend zouden worden.

Le dossier noir

1955 | Thriller, Drama

Frankrijk​/​​Italië 1955. Thriller van André Cayatte. Met o.a. Jean-Marc Bory, Bernard Blier, Nelly Borgeaud, Danièle Delorme en Gianni Esposito.

Een jonge rechter van instructie Jacques Arnaud (Bory) wordt benoemd in een provincieplaatsje na de dood van zijn voorganger. Hij ontvangt een klacht van hondenfokker Dutoit (Balp[KA1]etr[KA1]e), wiens beesten vergiftigd werden. Hij heropent de zaak, maar het dossier uit de titel dat door een kennis van Dutoit, Le Guen (Grenier), was samengesteld, is zoek. Het brengt een vooraanstaande burger, Boussard (Frankeur), in verlegenheid. Dan wordt Le Guen vergiftigd en het onderzoek naar zijn dood leidt tot onverkwikkelijke intriges in de kring van de familie, medewerkers, de pers en de lokale autoriteiten. Arnaud komt uiteindelijk op twee mogelijke verdachten, maar dan blijkt Le Guen door nalatigheid in het ziekenhuis te zijn gestorven. Het in de openbaarheid brengen van de schandalen eist nieuwe slachtoffers: de zoon van Le Guen, Alain (Fourkade) pleegt zelfmoord en Arnaud wordt ontslagen. De film is een pleidooi voor de objectiviteit van justitie en gerechtigheid voor de burger, maar er worden te veel geheimen over schuld op elkaar gestapeld, waardoor het openen van provinciale beerput steeds minder overtuigt. Hevige dramatisering geeft tegelijk sterke rolbezetting goed gebruikte kansen. Wordt in Frankrijk hoger gewaardeerd dan er buiten, omdat heel veel kleine details de niet-Franse kijker ontgaan. Een halve eeuw na dato, in een land met een half miljoen, grotendeels politieke schadalen en corruptiezaken, die door vijfhonderd rechters behandeld moeten, worden nog steeds zeer actueel. Het scenario is van Charles Spaak en regisseur Cayatte. Het camerawerk is van Jean Bourgoin. Mono.

Celà s'appelle l'aurore

1955 | Drama, Oorlogsfilm

Italië​/​​Frankrijk 1955. Drama van Luis Buñuel. Met o.a. Lucia Bosé, Georges Marchal, Nelly Borgeaud, Gianni Esposito en Julien Bertheau.

Dokter Valerio (Marchal) is nauw betrokken bij de levens van zijn patiënten in een plattelandsgemeente. Zoals Sandro (Esposito), voorman van een lokale industrieel. Ondertussen verlangt Valerio’s jongere vrouw Angela (Borgeaud) naar grootsteeds Nice. Na een periode in Mexico bewerkte de Spaanse Buñuel in Frankrijk een roman van Emmanuel Roblès. Deze film vormt met de latere La mort en ce jardin en La fièvre monte à El Pao een drieluik over revolutionair sentiment. Sterk werk van de maker van ondermeer Un chien Andalou en Belle de Jour

Agence matrimoniale

1951 | Komedie

Frankrijk 1951. Komedie van Jean-Paul Le Chanois. Met o.a. Bernard Blier, Michèle Alfa, Julien Carette, Anne Campion en Yolande Laffon.

Verlegen provinciaal erft huwelijksbureau in Parijs. Herkent uit eigen ervaring de geremdheid van client[KA2]ele dat hem ideaal adviseur en hem geleidelijk aan losmaakt van invloed van tirannieke moeder. Sympathieke komedie met ongewoon vriendelijke rol voor Blier blijft in tekening van afwisselend komische en aandoenlijke situaties herkenbaar en ontspoort nooit in karikatuur. Soberheid doet film soms wat langdradig en mat lijken. (Let op jonge Philippe Noiret als figurant.)