Youssef Ben Youssef: camera.
Er zijn 5 films gevonden.

La saison des hommes

2000 | Drama

Frankrijk​/​​Tunesië 2000. Drama van Moufida Tlati en Moufida Tlatli. Met o.a. Rabiaa Ben Abdallah, Sabah Bouzouita, Ghalia Ben Ali, Hend Sabri en Ezzedine Guennoun.

'Ik ben de man, ik heb de leiding, niet jij,' zegt de Tunesiër Said (Gennoun) tegen zijn echtgenote Aicha (Abdallah). Het is overbodige informatie, voor ons kijkers en zeker ook voor Aicha. Ondanks Said's afkeuring gaat Aicha terug vanaf Tunis naar het eiland Djerba, waar het volgens haar voor hun autistische zoontje beter toeven is. Eenmaal aangekomen krijgt Aicha flashbacks van haar begintijd met Said. Een tijd waarin ze onder het juk van haar schoonmoeder leefde en waarin Said slechts een maand per jaar, 'Het seizoen der mannen', op het eiland was, voornamelijk om (mannelijke) afstammelingen te creëren. Filmmaakster Tlatli, zelf door de jaren heen opgeklommen van editor tot het 'mannelijke' vak regisseur, vertelt waardig en met inlevingsvermogen hoe diep het verdriet en de seksuele frustratie kunnen zitten in vrouwen die in een streng traditioneel-patriarchaal islamitisch klimaat leven.

Samt al qusour

1994 | Drama

Tunesië​/​​Frankrijk 1994. Drama van Moufida Tlatli. Met o.a. Amel Hedhili, Hend Sabri, Ghalia Lacroix, Najia Ouerghi en Sami Bouajila.

Regiedebuut van Tunesische Tlatli over de lotgevallen van drie generaties vrouwen, gevangen in het keurslijf van de Arabische moslim-samenleving. De titel verwijst naar het paleis van de Bey's, de laatste koningen van Tunesië aan de vooravond van de Tunesische onafhankelijkheid. Hoofdpersonage is Lacroix, een zangeres die opgroeide aan het hof, waar haar moeder Hedhili als dienstbode werkte. Warmhartige ode aan het lief en leed van de verdrukte Tunesische vrouw. Het scenario is van de regisseur en Nouri Bouzid. Het camerawerk is van Youssef Ben Youssef.

AL Leil

1992 | Biografie

Frankrijk​/​​Libanon​/​​Syrië 1992. Biografie van Mohamad Malass. Met o.a. Sabah Jazairi, Fares Lahlou, Omar Malas, Riadh Chahrour en Maher Salibi.

Centraal in deze min of meer autobiografische film staat de vader van de maker. De kijker maakt kennis met de periode 1936- 1949, toen het voormalige koninkrijk Syri[KA3]e geteisterd werd door [KA1]e[KA1]en militaire coup na de andere. Malass geeft een gekleurd beeld dat historisch niet geheel juist is, vermengt fictie en werkelijkheid en laat de kijker zijn verlangen naar een onafhankelijke Palestijnse staat voelen. Malass (geboren 1945) studeerde aan het Filminstituut van Moskou en dit is zijn zesde film. In de Arabische wereld wemelt het nu niet direct van regisseurs en hij geldt als belangrijk. Film die v.n.l. interessant is voor echte geïnteresseerden in het onderwerp. Scenario van Oussama Mohammad en regisseur Malass. De fotografie is van Youssef Ben Youssef.

Rih essed'

1986 | Drama

Tunesië 1986. Drama van Nouri Bouzid. Met o.a. Imed Maâlal, Khaled Ksouri, Habib Belhadi, Mohamed Dhrif en Mouna Noureddine.

Twee jonge mannen gedragen zich heel verschillend: de een houdt zich aan de regels van de maatschappij, de ander is een paria geworden. Eén ding hebben ze gemeen: ze werden allebei verkracht door een opzichter toen ze tien jaar oud waren. Het hoe en waarom is onduidelijk en de problemen waarmee de twee te kampen krijgen verdwijnen in een overdadige beschrijving van de Tunesische maatschappij. Verwarrend, hoewel de cineast interessant belooft te zijn als hij eenmaal zijn volgende scenario's beter weet te beheersen. Camerawerk van Youssef Ben Youssef.

Rih essed

1986 | Drama

Tunesië 1986. Drama van Nouri Bouzid. Met o.a. Mohamed Dhrif, Habib Belhadi, Khaled Ksouri en Imed Maalal.

Twee jonge mannen gedragen zich heel verschillend: de een houdt zich aan de regels van de maatschappij, de ander is een paria geworden. Eén ding hebben ze gemeen: ze werden allebei verkracht door een opzichter toen ze tien jaar oud waren. Het hoe en waarom is onduidelijk en de problemen waarmee de twee te kampen krijgen verdwijnen in een overdadige beschrijving van de Tunesische maatschappij. Verwarrend, hoewel de cineast interessant belooft te zijn als hij eenmaal zijn volgende scenario's beter weet te beheersen. Camerawerk van Youssef Ben Youssef.