Udo Samel

Acteur

Udo Samel is acteur.
Er zijn 39 films gevonden.

Die letzte Instanz

2013 | Misdaad, Drama

Duitsland 2013. Misdaad van Carlo Rola. Met o.a. Jan Josef Liefers, Stefanie Stappenbeck en Udo Samel.

Een oudere dame schiet op de dakloze Hans-Jörg Hellmer die ongedeerd weet te vluchten. Advocaat Joachim Vernau biedt haar tot verbazing van de politie haar hulp aan.

Alles Schwindel

2013 | Komedie

Oostenrijk/Duitsland 2013. Komedie van Wolfgang Murnberger. Met o.a. Ursula Strauss, Udo Samel, Benno Fürmann, Karl Fischer en Bibiana Zeller.

Nachtwaker Albert krijgt een hartinfarct, nadat hij erachter is gekomen dat Gustav Klimts werk 'De Kus' gestolen is. Hij biecht aan zijn dochter Isabella op dat de dief niet het echte schilderij, maar een vervalsing gestolen heeft.

Blutsbrüder teilen alles

2012 | Drama, Oorlogsfilm

Oostenrijk/Duitsland/Roemenië 2012. Drama van Wolfram Paulus. Met o.a. Lorenz Willkomm, Johannes Nussbaum, Benedikt Hösl, Felix Jancik en Udo Samel.

Hallein 1944. De geallieeerde bommen beperken zich niet alleen meer tot de industriesteden en elke stad in Oostenrijk is nu een doel. De kinderen worden uit de steden geëvacueerd, maar Alex en Ferry hebben daar totaal geen interesse in. Zij zijn gewend geraakt aan het alledaagse oorlogsleven en hebben veel meer oog voor de sexy Rosa en weten hun weg op de zwarte markt.

Alles auf Zucker!

2004 | Komedie

Duitsland 2004. Komedie van Dani Levy. Met o.a. Henry Hübchen, Udo Samel, Hannelore Elsner, Golda Tencer en Steffen Groth.

Na de val van de Muur is de joodse voormalig sportverslaggever Jaecki Zucker in Oost-Duitsland gebleven, terwijl zijn orthodoxe broer Samuel naar het Westen is vertrokken. Ze hebben elkaar al jaren niet gezien. Dan verneemt Jaecki dat zijn moeder is overleden en alleen een erfenis nalaat op voorwaarde dat de broers zich weer met elkaar verzoenen. Regisseur Dani Levy creëert sitcom-achtige situaties tegen de achtergrond van een veranderd Duitsland in deze komedie die in eigen land een groot succes was. De losse grapjes over de typische gebruiken van (niet-)joden bleken voor veel Duitsers bevrijdend te werken.

Treibjagd

2003 | Thriller, Actiefilm

Duitsland 2003. Thriller van Ulrich Stark. Met o.a. Heiner Lauterbach, Udo Samel, Nicole Heesters, Nina Kunzendorf en Jessica Fischer.

BND agent Stein (Lauterbach) werd rond 1989 verliefd op Swetlana, een knappe Tsjechische vrouw, toen Tsjecho-Slowakije nog zuchtte onder de communistische dictatuur. Stein wilde haar naar het westen halen, maar zijn chef Mooser (Samel) zorgde ervoor dat zij geen visum kreeg voor de BRD. Swetlana belandde in de gevangenis en pleegde zelfmoord. Stein verliet daarop de dienst en werd jachtopziener op het land van graaf Rombach. Er onstaat een langdurige, intieme relatie met de gravin (Heesters), omdat de graaf veelvuldig afwezig is. Bij een van zijn matineuze rondgangen door de dichte bossen stuit Stein op het ontzielde lichaam van een jonge vrouw. Ook vindt hij een aktetas met papieren die door Mooser zijn ondertekend. Stein alarmeert de politie zoals het behoort en geeft de tas af. Mooser, die iets tegen Stein heeft, beweert dat er belangrijke documenten ontbreken. Hij begint Steins bestaan te ondermijnen; hij luistert hem af, hij zorgt ervoor dat de graaf hoort dat Stein de minnaar van zijn vrouw is, waarop Stein wordt ontslagen en zorgt verder voor schandaal, waarop Stein uit zijn woning wordt gezet. Het komt tenslotte tot een confrontatie in het bos, een terrein, waar Stein heer en meester is. Het scenario van Dirk Salomon en Thomas Wesskamp bevat een spannend duel dat door twee grote Duitse acteurs op uitstekende wijze wordt gebracht. Goede bijrollen van Heesters en Kunzendorf als Elke Simon, de lichtekooi van het dorp. Het camerawerk is van Stefan Spreer.

Tatort - Schlaf, Kindchen, schlaf

2002 | Mysterie

Duitsland 2002. Mysterie van Peter Fratzscher. Met o.a. Klaus J. Behrendt, Dietmar Bär, Tessa Mittelstaedt, Catherine H. Flemming en Udo Samel.

In het scenario van Jan Hinter en Stefan Cantz wordt gezinspeeld op het feit dat zedenmisdadigers eerder ongeneeslijk zieken zijn dan criminelen en de eindconclusie is dan ook dat ongeneeslijk zieken kunnen genezen, terwijl er mensen rondlopen die normaal lijken, maar zwaar gestoord zijn. Dit alles wordt verpakt aan de hand van de moord op een au pair. Ze is op een rituele manier geslacht, net op het moment dat Willy Linnartz (Janot) na vijftien jaar gevangenisstraf weer op vrije voeten is. Het lijkt op de werkwijze van Willy, waardoor hij berucht is geworden. Voordat Ballauf (Behrendt) en Schenk (B[KA3]ar) tot deze conclusie komen en Linnartz hebben ingesloten, waren ze door Barbara Stein (Flemming) op het spoor gebracht. Barbara is een journaliste die van hogerhand het imago van de afdeling moordzaken moet oppoetsen en zij werkt als een vijfde wiel aan de wagen van Freddy en Max. Terwijl Willy blijft ontkennen, zitten Ballauf en Schenk te puzzelen hoe Barbara zo snel kon zijn, totdat ze ontdekken, dat zij het derde slachtoffer van Willy was, en het er vijftien jaar geleden als Suzanne L[KA3]ammerhirt levend vanaf had gebracht. Als Willy het nu toch eens niet was, wie imiteert dan uitgerekend op dit tijdstip zijn werkwijze? De geneesheren Dr. Seitz (Samel) en Dr. Roth (Bausch) die Willy behandeld hebben, moeten met tegenzin de vragen beantwoorden van ons politieduo. Journalist Doerr (Balder) doet ook nog een duit in het zakje. Bär en Behrendt zijn natuurlijk weer beregoed, maar het verhaal bewandelt bekende paden. Het camerawerk is van Jörg Schneider, die in de voorzomer van 2001 in Keulen en omgeving filmde. Aflevering 502.

La pianiste

2001 | Drama

Frankrijk/Oostenrijk 2001. Drama van Michael Haneke. Met o.a. Isabelle Huppert, Annie Girardot, Benoît Magimel, Udo Samel en Anna Sigalevitch.

La pianiste verhaalt van een emotioneel gesloten pianolerares die doceert aan het Weens conservatorium en daarbuiten een eenzaam bestaan leidt. Ze heeft een moeizame relatie met haar in haar teleurgestelde moeder, met wie ze samenwoont. Dan wordt een leerling verliefd op haar. Haneke’s bekende koele, afstandelijke aanpak, die weinig hoop uitdraagt over intermenselijke communicatie, resulteert in een verontrustend portret van een vrouw die hevig tracht haar eigen gevoelens de baas te blijven. Isabelle Huppert, zelf een bedreven pianiste, speelt een van haar mooiste rollen in jaren en kreeg er heel wat onderscheidingen voor.

Deutschlandspiel

2000 | Drama, Historische film, Documentaire

Duitsland 2000. Drama van Hans-Christoph Blumenberg. Met o.a. Peter Ustinov, Udo Samel, Lambert Hamel, Rudolf Wessely en Michael Mendl.

Lang docudrama over wat er zich afgespeeld zou hebben hoge politieke kringen in het jaar vóór de val van de Muur van Berlijn in 1989 en hoe de Duitse hereniging een jaar later op 3 oktober 1990 een feit was. Historisch gezien een der belangrijkere gebeurtenissen van de 20ste eeuw. Sommige figuren uit de politiek zijn heel goed gecast, Heesters als Thatcher en Samel als Gorbatsjov, maar Hamel als Kohl en Kowalski als Krenz zijn minder, maar dit is niet afstotend. Het geloofwaardige scenario is van regisseur Blumenberg, die het als een soort thriller heeft geschreven. Het is zoveel mogelijk op de historische feiten gebaseerd dankzij de inbreng van Guido Knopp, die de redactie van deze film voor zijn rekening nam. Knopp geldt als een grote autoriteit op het gebied van moderne Duitse geschiedenis. Drama wordt afgewisseld met veel en lange journaalopnames, wat beslist niet storend is, maar juist verhelderend werkt. De verschillen tussen de rolverdeling en de werkelijke kopstukken uit de geschiedenis is evenwel opvallend. De naïviteit van de Engelsen en hun behoudendheid over gebeurtenissen is verbazingwekkend. De toenmalige Franse president François Mitterand is door Blumenberg en Knopp te flatteus afgeschilderd, want juist Mitterand door zijn gevorderde leeftijd en de geheim gehouden slopende en sluimerende kanker verloor in die tijd zijn grip op de werkelijkheid en toonde te weinig besef voor wat er gebeurde. Dit was aan het begin van de tweede ambtstermijn van Mitterand. Het camerawerk is van Hartmut E. Lange. Wordt meestal in twee delen uitgezonden. Deel één is getiteld AUF DIE STRAßE en deel twee EILIG VATERLAND. Interessant om inzicht te krijgen in de gebeurtenissen.

Der Vulkan

1998 | Drama

Duitsland 1998. Drama van Ottokar Runze. Met o.a. Nina Hoss, Meret Becker, Christian Nickel, Udo Samel en Sylvester Groth.

1933 na de machtsgreep van de nazi`s. De weduwe van de alom gerespecteerde diplomaat Von Kammer (Rohweder) gaat met haar twee dochters Marion (Hoss) en Tilly (Becker) naar Z[KA3]urich in Zwitserland. Zodra de chique kennissen van mevrouw Von Kammer begrijpen dat zij hun land als exil gekozen heeft, mijden ze haar in `goede` Zwitserse traditie als de pest. Marion die toneelspeelster is, vertrekt spoorslags naar Parijs en helpt haar jeugdvriend Martin Korella (Nickel) bij het opzetten van een illegale zender die ware berichten over de fascisten thuis verspreidt. Terwijl Marion in de Parijse cabarets ge[KA3]engageerde liederen ten gehore brengt, ziet Tilly het niet meer zitten en pleegt zelfmoord. Marion ontdekt dat Martin gefrustreerd is omdat hij als dichter en schrijver nauwelijks succes heeft. In zijn grote verdriet raakt hij aan de hero[KA3]ine, wat hem tenslotte kapot maakt. Marion ontmoet de charmante, cleane Walter Konradi (Kurt) die haar verleiden wil. Ze voelt instinctief dat er iets niet met hem klopt, maar weet niet wat het is. De kijker weet al beter: hij is een informant van de Gestapo. Wie een beetje op de hoogte is met de levensgeschiedenis van Klaus Mann, op wiens gelijknamige roman deze film gebaseerd is, weet dat deze tv-film heel veel autobiografische elementen bevat en een pijnlijk beeld geeft van de werkelijkheid. Deze tv-bewerking met een scenario van Rebecca Hughes, Ursula Grützmacher-Tabori en regisseur Runze is een zeer geschikte kennismaking met het literaire werk van Klaus Mann. We zien een uitstekende rolverdeling in een sfeervolle film, Samel past goed in zijn rol van professor Benjamin Abel en Kurt is zeer geloofwaardig als supergladde nazi. Het camerawerk is van Michael Epp.

Tatort - Morde ohne Leichen

1997 | Mysterie

Oostenrijk 1997. Mysterie van Wolfgang Murnberger. Met o.a. Michael Janisch, Wolfgang Hübsch, Johannes Nikolussi, Elisabeth Lanz en Michou Friesz.

Mag Ritte (Samel), een beroepsmoordenaar, heeft een originele manier bedacht om zijn lijken te laten verdwijnen: hij laat ze meteen ophalen door een begrafenisondernemer, die moet zorgen voor een keurige uitvaart door de slachtoffers weg te moffelen in de graven van recent overleden klanten. Het loopt echter verkeerd wanneer Ritte tijdens het werk toevallig verrast wordt door een zwerver. Voor het zover is, stuurt Oberinspektor Kant (H[KA3]ubsch) Maria (Friesz), de uitbaatster van zijn stamkroeg, er op uit als lokvogel, maar daarmee komt de zaak niet echt verder. Pikant detail: Ritte's voornaam Mag is geïnspireerd door zijn bewondering voor de Belgische schilder Magritte. Het scenario is van regisseur Murnberger. Het camerawerk is van Wolfgang Koch. Tweede zaak van de Weense politie. Aflevering 261.

Hundert Jahre Brecht

1997 | Documentaire, Experimenteel

Duitsland 1997. Documentaire van Ottokar Runze. Met o.a. Udo Samel, Jürgen Hentsch, Christian Redl, Meret Becker en Hanne Hiob.

Aan de hand van autobiografische teksten, gedichten, liederen en fragmenten uit het toneelstuk Furcht und Elend des Dritten Reich wordt een eigenzinnige hulde gebracht aan het Duitse literaire fenomeen Bertolt Brecht, ter gelegenheid van de honderdste verjaardag van zijn geboorte. Wat aanvankelijk een mozaïek lijkt te zijn van zijn geschriften, vloeit zodanig in elkaar dat het tot een geheel samensmelt. Vooral het thema verbanning en emigratie komt aan bod, verpersoonlijkt door twee reizende en converserende vluchtelingen, gespeeld door Samel en Hentsch, die op spontane en speelse wijze stukken brengen uit Flüchtlingsgesprächen. Hierbij komen Brechts filosofieën over bureaucratie, vrijheid, leven en macht en zijn haat jegens het nazisme overvloedig aan bod. Liedjes worden gezongen door Redl, in de rol van Baal en Becker als Jenny. Hiob leest voor uit zijn dagboeken. De acteurs spelen prima, tot in de kleinste rolletjes. Een boeiende hommage aan een van de grootste auteurs van de twintigste eeuw, geschreven door Runze en Hiob. Achter de camera werd plaatsgenomen door Michael Epp.

Der Hauptmann von Köpenick

1997 |

Duitsland/Zwitserland/Oostenrijk 1997. Frank Beyer. Met o.a. Harald Juhnke, Udo Samel, Elisabeth Trissenaar, Hermann Beyer en Katharina Thalbach.

Derde bewerking, deze keer als tv-film, van het beroemde toneelstuk van Carl Zuckmayer uit 1931 dat de draak steekt met het Pruisische militairisme en de Duitse bureaucratie. Men heeft geprobeerd om de onvergetelijke rol van de populaire Heinz Rühmann als pechvogel Wilhelm Voigt, de vijftig-jarige schoenlapper, die zich er doorheen bluft als de Kapitein von Köpenick door Juhnke te laten evenaren. Werkloze Voigt, die meer tijd achter de tralies had doorgebracht dan ervoor wegens onbenullige vergrijpen die buitengewoon streng gestraft werden, wil een paspoort, waarmee hij reizen kan en gaan werken. Het lukt hem niet en na de dood van de zestien-jarige Lieschen, raakt hij diep getroffen, maar neemt een koen besluit. Hij koopt het uniform van een kapitein van het Pruisische leger en moeiteloos verzamelt hij een compagnie, waarmee hij het stadhuis van Köpenick bezet en de gemeentekas in beslag neemt. Hij wil de kas pas teruggeven, als hij een paspoort krijgt, maar de autoriteiten laten niet met zich spotten. Mooi verzorgde film en Juhnke wordt gesteund door een cast van formaat. Scenario van Wolfgang Kohlhaase. Productie van de Duitse openbare omroepen, waaraan ook publieke omroepen uit Zwitserland en Oostenrijk meededen.

Liebe Lügen

1996 | Romantiek

Duitsland 1996. Romantiek van Martin Walz en Martin Waltz. Met o.a. Meret Becker, Ralph Herforth, Udo Samel, Peter Lohmeyer en Otto Sander.

Blonde Ben (Lade) stamt uit een familie van varensgezellen, maar hij heeft last van zeeziekte. Hij heeft een baantje als nachtwaker bij een bank van lening, waar de klanten uit wanhopige en idioten bestaat, die een overdosis aan schulden hebben. Ben wordt versleten voor een na[KA3]ieveling. Ben ontmoet Maria (Becker) een jonge dwarsligster, die ondanks haar stijfkoppigheid een lekker bekkie en heerlijke lange haren heeft. Ben is op slag verliefd, maar Maria houdt de boot af. Ze heeft een vrijer, Jack (Herforth), een klootzak met schulden aan de onderwereld. Jack zegt haar op Bens toenaderingen in te gaan, zodat hij in een onbewaakt ogenblik een inbraak kan plegen en de schuld op Ben kan schuiven, maar Maria ontdekt dan dat Ben een gozer is om van te houden. De kraak loopt uit de hand en er valt een knal of wat, maar de afloop is aanvaardbaar. Lichtvoetig gaunerdrama met een romantische, komische noot. Tweede lange film van de in Zwitserland geboren Walz; hij schreef zijn eigen scenario, dat het wel moet hebben van de dialoog inplaats van de actie, maar die door Lohmeyer en de overige rolverdeling met verve uitgevoerd wordt. Camerawerk van Alexander Hönisch, gedraaid in Stralsund, Sassnitz en Rostock in de voormalige DDR.

Das Kondom des grauens

1996 | Horror, Thriller

Zwitserland/Duitsland 1996. Horror van Martin Walz. Met o.a. Udo Samel, Peter Lohmeyer, Iris Berben en Mark Richter.

Een universiteitsprof dwingt een gebuisde studente mee naar een hotelletje om haar diploma `in natura` toch nog te halen. Amper heeft hij zijn lid omgord met een condoom van het hotel of de hel breekt los. De politie vindt de prof levenloos en zonder penis op de grond. Het meisje beweert bij hoog en bij laag dat de condoom de mannelijkheid van de prof verteerde. Inspecteur Luigi Mackeroni (Samel) vindt het een fantasierijk, maar waardeloos alibi. Maar al vlug staat hij zelf oog in oog met een condoom met vlijmscherpe tanden. Gruwelijker dan PIRANHA, krankzinniger dan THE KILLER TOMATOES. Je moet er maar aan denken. Hilariteit volop in een dolle chaotische prent, gebaseerd op een tekenverhaal van Ralph König, die het zelf tot scenario bewerkte, samen met Walz. Niemand minder dan H.R. Giger stond in voor de decors, zodat ook grafisch de film een lust is voor het oog. Een originele griezelkomedie die alles heeft om een cult-succes te worden. In beeld gebracht door Alexander Honisch.

Angst hat eine kalte Hand

1996 | Thriller

Duitsland 1996. Thriller van Matti Geschonneck. Met o.a. Cornelia Froboess, Katja Riemann, Udo Samel, Sven-Eric Bechtolf en Monica Bleibtreu.

De ziekenverzorgster Hedi Zoll wordt ogenschijnlijk zonder reden bruut overvallen in een parkeergarage en daarna gekidnapt. Een week later verschijnt ze totaal verwaarloosd op het politiebureau. Hedi herinnert zich bijna niets meer en de politie heeft moeite haar verhaal te geloven. Gelukkig is er een jonge politieagente die het verhaal van Hedi serieus neemt en op onderzoek uitgaat. Komt de politieagente er op tijd achter dat nu ook haar leven in gevaar is?

Ich bin unschuldig - Ärztin im Zwielicht

1995 | Drama

Duitsland 1995. Drama van Frank Guthke. Met o.a. Suzanne von Borsody, Matthias Habich, Udo Samel, Jona Mues en Christian Nähte.

Deze film draait om het vraagstuk: is iemand dood als hij hersendood is of is hij dood als zijn hart stilstaat. Alleenstaande moeder Sophie Blum is chirurge in de kliniek van dr. Jürgen Liebig. Suzanne heeft een zoon van 14, Oliver, die dringend een niertransplantatie nodig heeft. Als de 18-jarige Thomas Kreutzer na een ongeval met de motor in Liebigs ziekenhuis belandt, blijkt hij hersendood, maar over de nier te beschikken die Oliver nodig heeft.

Durchreise

1995 | Drama

Duitsland 1995. Drama van Peter Weck. Met o.a. Udo Samel, Simone Thomalla, Patrick Elias, Wolfgang Bahro en Burkhard Heyl.

In 1931 is het Max Salomon (Samel) gelukt om een florerend confectieatelier te laten draaien in Berlijn. Zijn trouwe medewerkers zijn: coupeur-ontwerper Helmut Naumann, bijgenaamd Naum[KA3]annchen (Bahro), eerste verkoper Ernst Fiedler (Heyl) en coupeuse Monika Helmholtz (Thomalla), een slagersdochter die als leerling begonnen was. Ook Siegfried Fraenkel (Elias), de neef van Richard Fraenkel, de steenrijke eigenaar van een keten van klokkenwinkels, hoort erbij. Siegfried begint als leerling, maar klimt snel op, al had hij liever willen studeren. Siegfried heeft het echter best naar zijn zin en merkt niet dat Monika een oogje op hem heeft. De zaken gaan goed, maar in 1933 komt er een grote donkere wolk boven de Solomons en de Fraenkels: de N[KA3]urnberger wetten maakt hen, omdat ze joods zijn, het normale leven geleidelijk onmogelijk, en de SA maakt, als die de kans krijgt, alles kapot met grove straatterreur. Max besluit naar zijn zwager in Holland te verhuizen en de firma over te doen aan Helmut, Monika, Siegfried en G[KA3]utschow (Rennhack). Siegfried hoopt van zijn oom het benodigde geld te kunnen lenen; dat lukt. Hij is ondertussen verliefd geworden op Dagmar (Riemann) met wie hij trouwt en negeert de avances van Monika. Algauw is Max terug uit Holland, want hij kon het er niet uithouden en ontdekt dat Monika geen medefirmante is. Hij haalt de anderen over dit alsnog te doen en voortaan heet de zaak: Naumann, Fraenkel & Helmholtz. Ondertussen worden de nazi`s steeds machtiger en Ernst Fiedler bereidt een coup voor om het bedrijf in handen te krijgen, maar de firmanten zijn hem te vlug af door Siegfried, die halfjoods is, officieel uit te sluiten van de directie. Max` vrouw Selma (MacDonald) overlijdt en Max laat zijn plannen om naar Amerika te emigreren varen. Naumann die homo is een vriend bij de SA heeft, wordt nerveus over Siegfried; de zaken van Richard Fraenkel worden onteigend, waarop hij zelfmoord pleegt. Met de hulp van voormalige leerling Werner B[KA3]ohm (Freihof), een neefje van Fiedler, kan Siegfried (het is dan al oorlog) nog tijdig het land verlaten voordat hij in een concentratiekamp terecht komt. Bij het afscheid van Monika dat bijna een nacht lang duurt, bekent zij haar onvoorwaardelijke liefde en als Siegfried het land uit is, blijkt zij zwanger. Max raadt haar aan te trouwen met haar hunkerende achterneef Fritz Wagner (Baasner) om zich in te dekken tegen de nazi`s. Siegfrieds vrouw, de koele Dagmar (en een echt rotwijf) heeft zich allang van hem laten scheiden en heeft verklaard dat hij niet de vader is van hun dochter. Monika bezorgt Max nieuwe papieren onder de naam Werner Baumann uit Keulen dat al bezet is door de geallieerden. Fiedler probeert Max en Monika te laten arresteren, maar dat mislukt omdat hij bij het oversteken van de straat tegen een auto van de Wehrmacht oploopt. Na de oorlog komt Siegfried uit Engeland terug, terwijl Max die als Baumann bij een nazi was ondergedoken, door de Russen op grond van een misverstand wordt gearresteerd. Hij ontsnapt aan gevangeneming door een welwillende Russische kolonel, die zelf joods is. De firma wordt door Monika`s initiatieven weer opgebouwd en komt snel tot bloei (1950-60), Max krijgt (later) een orde van verdienste van de (kersverse) bondsrepubliek en Siegfried hoort uitgerekend van Fiedler (die dezelfde orde ontvangen heeft, oh, ironie) dat hij een zoon heeft bij Monika. Siegfried sterft op kantoor aan een hartaanval als zijn dochter hem komt bezoeken; zijn zoon, die als leerling begonnen was, weet (nog) niet dat hij een zuster heeft. Een stuk Duitse geschiedenis ten tijde van het Duizendjarige Rijk (dat gelukkig maar twaalf jaar heeft geduurd, maar dat was nog veel te lang) en het Wirtschaftswunder tot en met het vallen van de Muur van Berlijn in de vorm van een pakkend drama met goede spelprestaties. Het overigens uitstekende scenario van de 75- jarige toneeldramaturg Curth Flatow die de modebranche goed gekend heeft, bevat raak dialoog, maar heeft net iets teveel goede Duitsers en te weinig schoften; de nazitijd is iets te rose voorgesteld (concentratiekampen worden eigenlijk niet vermeld) en verraadt zonder dat het hinderlijk is, iets teveel van zijn toneelachtergrond. Het camerawerk van Hartwig Strobel is goed. Wordt meestal in drie delen uitgezonden, waarbij deel 1 gaat over de periode 1931-33, deel 2 over 1934-44, en deel 3 1944-91. Het laatste deel had minder gehoeven en is nodeloos dramatisch, bij het sentimentele af. Ondanks de lengte - vijf uur - blijft er nogal wat aan de oppervlakte en worden bepaalde figuren te kort belicht, maar de hoofdpersonages komen goed uit de verf. Thomalla komt warm en sympathiek over. De titel slaat op een uitspraak van Max, dat iedereen slechts op doorreis is - helaas wel (misschien). Samel's rol is zeer indrukwekkend en bijna vijf jaar later speelde hij een vergelijkbare rol in de lange tv-film STURMZEIT, waarin hij minder sterk naar voren kwam en de kijker het merkwaardige gevoel gaf niet helemaal te passen.

Die Elefantenbraut

1994 | Avonturenfilm

Duitsland 1994. Avonturenfilm van Dietrich Haugk. Met o.a. Leslie Malton, Ruth-Maria Kubitschek, Heinz Baumann, Rolf Hoppe en Udo Samel.

De Duitse Malton, die in het zuiden van Afrika het gedrag van olifanten bestudeert, heeft van haar oude vriend, een medicijnman, gehoord dat haar lievelingsolifant Bongo zwaar gewond is. Het dier, dat geveld is door jager Hoppe, kan niet meer gered worden. Om Bongo's dood te wreken amputeert de medicijnman twee vingers van Hoppe's rechterhand. Op een internationaal olifantencongres kan Malton niet beletten dat de olifantenjagers uiteindelijk hun zin krijgen. Het ecologisch getinte verhaal, geschreven door Manfred Purzer, bevat jammer genoeg enkele melodramatische sub-plots zoals de verhouding tussen Malton en de excentrieke oude Afrikareizigster Kubitschek, die vermoedt dat Malton haar dochter is. De veelzijdige Haugk, verantwoordelijk voor dozijnen afleveringen van de Duitse krimi's Der Kommissar en TATORT, heeft geen moeite met deze Afrikaanse avonturen van een ongewone vrouw. Camerawerk van Lothar Elias Stickelbrucks.

Auf Teufel komm raus

1994 | Drama

Oostenrijk/Duitsland 1994. Drama van Wolfgang Murnberger. Met o.a. Udo Samel, Judith Földesi, Wolfram Berger, Alexander Waechter en Günther Rainer.

Samel is persfotograaf in Burgenland. Hij heeft de reputatie overal de eerste bij te zijn . Zijn specialiteit is 'bloedige verkeersongevallen'. Dat kost hem naast zijn nachtrust ook al zijn huwelijk met Földesi. De concurrentie van een jongere en nog meer opdringerige Walde-Berger is moordend. Letterlijk...Handig verpakte paparazzi-strijd, gefotografeerd door Fabian Eder, met muziek van Peter Janda.

Alles auf Anfang

1994 | Komedie, Romantiek

Duitsland 1994. Komedie van Reinhard Münster. Met o.a. Katharina Thalbach, Christiane Hörbiger, Harald Juhnke, Udo Samel en Theresa Hübchen.

Georg Kuballa (Juhnke) produceert films met het fortuin van zijn vrouw Lore (H[KA3]orbiger). Hij houdt er aardig wat minnaressen op na, maar zijn vrouw laat zich ook niet onbetuigd met haar jonge chauffeur (Buck). Een geraffineerde, vaak burleske komedie rond de kuiperijen van filmmakers n.a.v. de première van een nieuwe kassucces. Regisseur-scenarist Münster amuseert zich zichtbaar met de vele clichés die de filmerij kenmerken. Pamela Katz hielp Münster bij het maken van het scenario. Met deze rolprent wordt bewezen dat de Duitsers ook in best staat zijn een leuke komedie te maken. Münster zorgt voor een strak tempo en wordt gediend door een rits knappe acteurs. Camerawerk van Axel Block.

71 Fragmente einer Chronologie des Zufalls

1994 | Mysterie, Drama, Experimenteel

Oostenrijk/Duitsland 1994. Mysterie van Michael Haneke. Met o.a. Lukas Miko, Otto Grünmandl, Anne Bennent, Udo Samel en Gabriel Cosmin Urdes.

Psychologische studie naar de onthutsende daden van een Roemeense student van negentien jaar (Miko) te Wenen. Hij gaat naar Hongarije. Zijn belevenissen, die vlak voor Kerstmis uitlopen op een reeks bloedige misdaden, worden aan een nauwkeurige analyse onderworpen. De personen die hij om het leven brengt kent hij niet. Elke misdaad komt in het tv-journaal en elke moord leidt naar plaatsen waar de student ooit verbleef, in het bijzonder weeshuizen in Boedapest en Wenen, waar het leed hem voor altijd heeft getekend. Het mikado-spel wordt gebruikt als beeld voor de aaneenschakeling van handelingen in een leven. Deze gecompliceerde, moeilijke analyse van gevoelens laat uiteindelijk verschillende interpretatiemogelijkheden open. Fotografie van Christian Berger.

Wehner - Die unerzählte Geschichte

1993 | Drama, Biografie, Historische film

Duitsland 1993. Drama van Heinrich Breloer. Met o.a. Ulrich Tukur, Heinz Baumann, Susanne Schäfer, Barbara Nüsse en Esther Hausmann.

Gedramatiseerde documentaire over de vermaarde Duitse SPD-politicus Herbert Wehner (Tukur als jongeman en Baumann als eminence-grise), die het Willy Brandt (Hallwachs) mogelijk maakte om zijn positie als oppositieleider te verruilen voor het ambt van bondskanselier en die, na diens aftreden in verband met een spionageschandaal, de weg vrijmaakte voor Helmut Schmidt (Schäfer) als opvolger. Wehner die de vaardigheden bezat, om zelf bondskanselier te worden kon (toen) deze positie nooit verkrijgen op grond van zijn onduidelijke verleden als lid van de Duitse communistische partij, KPD, voor het uitbreken van WO II (1939-45) en zijn intensieve scholing in Moskou. Vijftig jaar later blijkt er in Europa veel veranderd te zijn, maar dat kwam te laat voor Wehner, die het niet meer mocht meemaken: communisten zitten in de Franse en Italiaanse regering, de 'erven' van Franco besturen Spanje en de helft van het aantal ministers van de Oostenrijkse regering bestaat uit neo-nazi's. Schrijver-regisseur Breloer was een der eersten, die na het vallen van de Muur van Berlijn toegang kreeg tot geheime archieven in Moskou en geeft de kijker inzicht in de persoonlijkheid van Wehner en vertelt een stuk recente Duitse politieke geschiedenis in beelden. Zeer interessant voor historici en geëngageerde kijkers in eigen land. Mooie spelpresaties. Overladen met prijzen. Camerawerk van Achim Poulheim.

Kaspar Hauser

1993 | Biografie, Historische film, Drama

Zweden/Oostenrijk/Duitsland 1993. Biografie van Peter Sehr. Met o.a. André Eisermann, Katharina Thalbach, Uwe Ochsenknecht, Udo Samel en Jeremy Clyde.

Deze film vertelt het verhaal van een heel boos sprookje, dat helaas echt gebeurd is hoewel de naakte waarheid nimmer boven water is gekomen. Op 29 september 1812 wordt in het Duitse vorstendom Baden-Baden een troonopvolger geboren. Door gekonkel van gravin Hochberg (Thalbach) wordt de baby verdonkeremaand en groeit hij als Kaspar Hauser buiten het hof op. Later wordt hij uit angst vanwege zijn mogelijke claim op het vorstendom twaalf jaar opgesloten in een donker hol. Oud is de prins nooit geworden, want op nog jonge leeftijd sterft hij onder zeer verdachte omstandigheden: het is dan 1835. Regisseur Sehr heeft een film willen maken over een boeiend gegeven, waarvan de gerechtelijke documenten nog altijd niet openbaar zijn gemaakt door de staat Baden-Würthemberg - daar wringt hem de schoen: het mysterie blijft onopgehelderd en de kijker blijft met een onbevredigd gevoel achter. Hoofdrol Eisermann levert echter goed werk af, het camerawerk van Gernott Roll is heel fraai en Dietmut Remy heeft prachtige kostuums verzorgd. Geproduceerd voor de tv met geld van Europese omroepen; ook uitgebracht in de bioscoop. Wordt meestal in twee delen uitgezonden.

Die Rebellion

1993 | Drama

Oostenrijk 1993. Drama van Michael Haneke. Met o.a. Udo Samel, Branco Samararovski, Judith Pogany, Thierry van Werveke en Branko Samarovski.

Eerder al (in 1981) verfilmde Wolfgang Staudte de gelijknamige, in 1924 gepubliceerde kritische roman van Joseph Roth over de tijd na WO I in Oostenrijk. Er waren problemen van thuiskomst, oorlogsinvaliden en inflatie. In deze nieuwe tv-film speelt Samarovski de oorlogsinvalide die moet opboksen tegen de bureaucratie en als orgelspeler de straat op moet.

Der Showmaster

1993 | Thriller

Duitsland 1993. Thriller van Hartmut Griesmayr. Met o.a. Harald Juhnke, Claudia Rieschel, Hans-Peter Korff, Udo Samel en Lutz Mackensky.

De 64-jarige Juhnke speelt tv-quizmaster Peter Ottberger, die voor de laatste keer zijn populaire showprogramma, waarin ettelijke miljoenen te winnen zijn, mag presenteren voordat hij met pensioen gaat.

Der Kinoerzähler

1993 | Drama

Duitsland 1993. Drama van Bernhard Sinkel. Met o.a. Armin Mueller-Stahl, Tina Engel, Martin Benrath, Andrej Jautze en Katharina Tanner.

De grootvader (Mueller-Stahl) van Paul (Jautze) is explicateur in de Apollo-bioscoop van Herr Theilhaber (Benrath) waar hij uitleg geeft bij de zwijgende films die daar vertoond worden. Soms zet hij zijn verhaal enige luister bij door viool te spelen. De komst van de geluidsfilm bedreigt zijn bestaan. Als de nazi's het heft in handen nemen, hoopt hij dat deze partij die tradionele waarden zo hoog in het vaandel voeren, de zwijgende film weer te gaan instellen.

Das letzte U-Boot

1992 | Oorlogsfilm, Drama

Oostenrijk/Verenigde Staten/Japan/Duitsland 1992. Oorlogsfilm van Frank Beyer. Met o.a. Ulrich Mühe, Ulrich Tukur, Kaoru Kobayashi, Goro Ohashi en Manfred Zapatka.

In april 1945 probeert een Duitse onderzee[KA3]er met geheimen van de atoombom te vertrekken vanaf Kristiansand in Noorwegen naar Japan, dat nog niet zoals Duitsland vlak voor de nederlaag staat. Aan boord bevinden zich vogels van diverse pluimage met tegengestelde belangen: twee Japanse officieren (Kobayashi en Ohashi), die uit zijn op de nieuwe, vernietigende technologie, een Duitse generaal (Habich), die als militaire attach[KA1]e naar Tokio moet en eigenlijk behoorde tot de groep van Stauffenberg, die een putsch tegen Hitler probeerden en een fanatieke nazi (Zapatka), die verraders wil opruimen. Dit selecte gezelschap staat onder bevel van onderzeeboot-kapitein Gerber, die als de capitulatie bekend wordt nog maar één doel heeft: zijn bemanning veilig thuis krijgen. Onderwijl worden zij onder vuur genomen door een Engelse en Amerikaanse onderzeebootjager. Goed gespeeld met de claustrofobie van DAS BOOT en Sartre's Huis Clos. Gebaseerd op een ware gebeurtenis in de nadagen van WO II. Scenario van Knut Boeser en camerawerk van Witold Sobocinski.

Ende der Unschuld

1991 | Oorlogsfilm

Duitsland 1991. Oorlogsfilm van Frank Beyer. Met o.a. Jürgen Hentsch, Udo Samel, Rolf Hoppe, Hanne Hiob en Walter Kreye.

Op 6 augustus 1945 horen tien Duitse wetenschappers via de radio dat de eerste atoombom is gevallen op Hiroshima. Hoewel ze zelf al sinds 1938 aan de ontwikkeling van een kernreactor werken, reageren ze met ontsteltenis wat omslaat in nieuwsgierigheid: hoe konden de Amerikanen slagen in iets wat henzelf tot dan toe niet gelukt was? Na het einde van de oorlog worden zij in Farm Hall door de Britse geheime diensten ondervraagd. Dan blijkt dat twee wetenschappers, Otto Hahn (gespeeld door Hoppe) en Lise Meitner (gespeeld door Hiob) in 1938 het geheim van de kernsplitsing al onder de knie hadden. Maar gelukkig deden zich allerlei problemen voor, zodat het nooit tot productie is gekomen. In reportagestijl gedraaid en met de Bundesfilmpreis bekroond, is dit een bijzonder interessante kijk op de levens, de filosofie, de moeilijkheden, de houding en uiteindelijk de internering van tien Duitse fysici die aan een Duitse kernbom werkten, voor en tijdens WO II. Scenario van Wolfgang Menge.

Winckelmanns Reisen

1990 | Drama, Romantiek

Duitsland 1990. Drama van Jan Schütte. Met o.a. Wolf-Dietrich Sprenger, Susanne Lother, Traugott Buhre, Mathias Gnädinger en Mine-Marei Wiegandt.

Ernst Winckelmann (Sprenger) is een hopeloze figuur: hij trekt als handelsreiziger met een witte Mercedes en laarzen van krokodillenleer door trieste stadjes en dorpen in het Noorden van Duitsland om, zonder veel succes, shampoo te verkopen. Hij wordt pas opgeschrikt uit de troosteloosheid van zijn bestaan als zijn vriendin Aline (Lothar), de dochter van een kroegbaas, het uitmaakt. Regisseur Schlütte toont zich ook hier weer een meester in het tekenen van een beklemmende sfeer, net als in zijn eerdere film DRACHENFUTTER. Scenario van Thomas Strittmatter. Camerawerk van Sophie Maintigneux.

Der Mitwisser

1990 | Drama

Duitsland 1990. Drama van Ulrike Neulinger. Met o.a. Joachim Bissmeier, Thomas Kretschmann, Carola Regnier, Wigand Witting en Brigitte Thomas.

De zeventienjarige lifter Kretschmann is door een ongelukkig toeval verantwoordelijk voor de dood van de man die hem oppikte. Hij biecht alles op aan zijn vader, Bissmeier, die besluit dat het best is om een poosje te verdwijnen. Ze vertrekken richting Franse Vogezen, waar ze zich over de gebeurtenissen zullen bezinnen. Hoe meer Kretschmann zich over zijn schuldgevoel zet, hoe meer zijn vader zich als een mislukkeling gaat beschouwen. Indrukwekkende studie van een vader-zoon relatie, knap gespeeld door beide protagonisten. Voor zijn prestatie kreeg Kretschmann trouwens de Max Ophülsprijs voor de beste belofte. Goed opgebouwd scenario van Wolfdietrich Schnurre. Achter de camera stond Wolfgang Dickmann.

Der siebente Kontinent

1989 | Drama, Experimenteel

Oostenrijk/Duitsland 1989. Drama van Michael Haneke. Met o.a. Birgit Doll, Dieter Berner, Leni Tanzer, Udo Samel en Silvia Fenz.

Het leven van de familie S. wordt onderverdeeld in drie hoofdstukken. We zien hen in 1987. Vader Georg (Berner) werkt in het bewakingscentrum van een groot bedrijf. Moeder Anna (Doll) baat samen met haar broer een optiek uit en hun dochtertje Eva (Tanzer) gaat naar school. Hun leven is een opeenvolging van steeds weer terugkerende automatismen. Contact hebben ze met niemand. In 1988 is er aan dit leven niets veranderd, wat hen dan uiteindelijk in 1989 zal brengen tot een mystieke emotie: het verlangen naar het verlossende 'zevende continent'. Geen eenvoudige film die van de toeschouwer wat doorzettingsvermogen eist om tot het gruwelijke einde te komen. De film is best te vergelijken met R.W. Fassbinders WARUM LAUFT HERR R. AMOK?. Het gebrek aan communicatie is een ziekte van onze tijd, waarin iedereen zich terugtrekt in zijn eigen cocon, tot deze uiteindelijk in een vernietigende explosie ontploft. Een vreemde film vol mysterieuze mystiek, geschreven door Haneke zelf. Achter de camera nam Toni Peschke plaats.

Notturno

1987 | Biografie, Muziek

Oostenrijk/Frankrijk 1987. Biografie van Fritz Lehner. Met o.a. Udo Samel, Daniel Olbrychski, Wojtek Pszoniak, Michaela Widhalm en Traugott Buhre.

De laatste trieste en ongelukkige jaren van het leven van Schubert, van 1823 tot aan zijn dood, in 1828. Een sombere film, over zijn toentertijd ongeneeslijke ziekte (syfilis), en de al even dubieuze als nutteloze behandelingen die de componist moest ondergaan. Schitterend camerawerk van Gernot Roll (WELCOME IN VIENNA), een opmerkelijke rol van Samel, en het Wenen van toen meer opnieuw tot leven gewekt dan gereconstrueerd. Het eindresultaat is een gevoelige, eigenlijk overgevoelige film, zoals ook voor de persoonlijkheid van de componist opgaat. De maker heeft van begin tot eind vaste grip op de materie.

Der Tod des weissen Pferdes

1985 | Historische film, Drama

Duitsland 1985. Historische film van Christian Ziewer. Met o.a. Thomas Anzenhofer, Angela Schanelec, Udo Samel, Peter Franke en Dietmar Schönherr.

De film toont de gebeurtenissen in een Duits dorp ten tijde van de boerenoorlogen. De boeren komen in opstand tegen de onderdrukking door de geestelijken, die in een naburig klooster wonen. Aan het eind delven ze toch het onderspit, de macht van de gevestigde orde is te groot.

Klassen Feind

1982 | Drama

Duitsland 1982. Drama van Peter Stein. Met o.a. Gregor Hansen, Jean-Paul Raths, Ernst Stötzner, Tayfun Bademsoy en Udo Samel.

Stein maakte van het toneelstuk Class Enemy van Nigel Williams een eigentijdse, in Berlijn gesitueerde bewerking. De film beschrijft de cultuur van jongeren uit de arbeidersklasse, die zich zowel tegen buitenlanders als tegen het burgerdom keren. Een indringende film, die in zijn beste momenten aan A CLOCKWORK ORANGE herinnert. Het camerawerk is van Robby Müller.

Gross und klein

1980 |

Duitsland 1980. Peter Stein. Met o.a. Edith Clever, Tina Engel, Jutta Lampe, Udo Samel en Hildegard Wensch.

Vrouw Lotte reist heel Duitsland af op zoek naar haar man en naar een beetje begrip. Verfilming van een toneelstuk van Botho Strauss, dat erg toneelmatig gebleven is.

Die Kinder aus No. 67

1980 | Familiefilm

Duitsland 1980. Familiefilm van Usch Barthelmesz-Weller en Werner Meyer. Met o.a. Bernd Riedel, René Schaaf, May Buschke, Tilo Prückner en Elfrieda Irrall.

Deze verfilming van Lisa Tetzners gevoelige boek over kinderen uit verschillende milieus in een woonblok ten tijde van de nazi's, kreeg internationaal veel lof.

Liebe, Tod und Heringshäppchen

1979 | Komedie

Duitsland 1979. Komedie van Sven Severin. Met o.a. Peter Pasetti, Hanne Wieder, Curt Bois, Peter Seum en Monika Lundi.

Pasetti is een hoteldirecteur die getrouwd is met de rijke Wieder, maar hij houdt meer van het kamermeisje Lundi. Wanneer Lundi trouwt met een andere aanbidder, Seum, neemt Pasetti die man meteen in dienst als inkoper. Bezige bij Severin schreef het scenario, de muziek en voerde de regie. Toch haalt deze klucht niet het niveau van soortgelijke Franse boulevardkomedies waarmee hij zo dweept. De Duitse taal leent zich overigens helemaal niet voor dit soort gehakketak.

Das Ende des Regenbogens

1979 | Drama

Duitsland 1979. Drama van Uwe Fieszner. Met o.a. Thomas Kufahl, Slavica Rankovi[KA1]c, Udo Samel, Sabine Baruth en Elisabeth Walinski.

Een inmiddels uit de Duitse film bekend geworden locatie: Bahnhof Zoo in Berlijn, de vaste plek van een zeventienjarige zwerver en winkeldief, die tenslotte maar zelfmoord pleegt omdat niemand hem in de maatschappij nodig blijkt te hebben. Een aangrijpend relaas.

Messer im Kopf

1978 | Drama, Thriller

Duitsland 1978. Drama van Reinhard Hauff. Met o.a. Bruno Ganz, Angela Winkler, Hans Christian Blech, Hans Brenner en Heinz Hönig.

Een wetenschappelijke medewerker haalt 's avonds zijn vrouw van haar werk, een jeugdhonk, waar de politie met harde hand aan het ontruimen is. Een politieman schiet de volstrekt onkundige wetenschapper een kogel in het hoofd, waarna de man in de pers als een steeds gevaarlijker terrorist wordt afgeschilderd. Het genre van de misdaadfilm als een uiterst spannend, vlijmscherp commentaar op de kleinburgerlijke maatschappij. Het scenario is van Peter Schneider. Het camerawerk is van Frank Brühne.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Udo Samel op televisie komt.

Reageer