Antoine Basler

Acteur

Antoine Basler is acteur.
Er zijn 21 films gevonden.

Un prophète

2009 | Drama, Misdaad

Frankrijk/Italië 2009. Drama van Jacques Audiard. Met o.a. Tahar Rahim, Niels Arestrup, Adel Bencherif, Hichem Yacoubi en Gilles Cohen.

De negentienjarige Malik moet voor een niet nader genoemd vergrijp voor zes jaar de gevangenis in. Hij moet nog veel leren. Les een is overleven. Hij moet een medegevangene vermoorden, anders wordt hij zelf te grazen genomen. Regisseur Audiard kreeg het idee voor zijn sublieme film toen hij op bezoek was in een gevangenis, waar hij vrijwel alleen Arabieren en Afrikanen zag. Maar hij wilde geen boodschapperige film maken: 'Mijn film laat zien dat het systeem niet werkt, dat mensen van relatieve onschuld veranderen in doorgewinterde gangsters. Maar dat is geen mening. Dat is een feit.'

Serial Lover

1998 | Komedie

Frankrijk 1998. Komedie van James Huth. Met o.a. Michèle Laroque, Albert Dupontel, Elise Tielrooy, Michel Vuillermoz en Zinedine Soualem.

Claire nodigt drie mannelijke vrienden bij haar thuis uit om één van hen ten huwelijk te vragen. Aangezien de mannen ieder dachten een romantisch afspraakje met de vrouw te hebben en ze deze 'strijd' niet verwacht hadden, heeft dit aardig wat gevolgen...

Le record

1998 | Komedie, Drama

Frankrijk/Roemenië 1998. Komedie van Edwin Baily. Met o.a. Patrick Raynal, Antoine Basler, Charlie Nelson, Daniel Krellenstein en Djemel Barek.

1997, het kolenbekken van Lotharingen. Zes mannen, Roman (Raynal), de ploegleider, Fr[KA1]ed[KA1]eric (Lef[KA2]ebvre), zijn oudste zoon, Luigi (Basler), bijgenaamd Bang-Bang, de springtuigspecialist, Bachir (Barek), een hardwerkende Marokkaan, D.J. (Nelson), een mythomaan en de in zichzelf teruggetrokken Arizona (Krellenstein), vormen een hechte groep, die samen het overal aanwezige gevaar in de koolmijn trotseren. Op een ochtend verschijnt een zekere Tissier (Lelièvre), die hun toekomst onmiddellijk op losse schroeven zet. De onderneming kan niet meer optornen tegen de concurrentie van de veel goedkopere Chinese steenkool en de directie is van plan de mijnen te sluiten. Ondanks het dramatische - en realistische - gegeven wordt de film toch met veel humor doorspekt, zonder dat echter de sociale kritiek wordt ontweken. Het vreemde zootje aan acteurs werkt wonderwel als ensemble. Baily liet zich inspireren door persoonlijke ervaringen voor het scenario dat hij samen schreef met Alain Robillard, Gabriel Weber, Jean-Louis Sonzogni en Stéphane Kurc. Gefilmd in Roemenië door Vivi Dragan Vasile en Jean-Jacques Bouhon.

Dobermann

1997 | Misdaad

Frankrijk 1997. Misdaad van Jan Kounen. Met o.a. Vincent Cassel, Monica Bellucci, Antoine Basler, Dominique Bettenfeld en Chick Ortega.

In het begin van de jaren 1980 waren de als pocket verschenen [KL]Dobermann[KLE]-verhalen over een misdadigersbende van Joel Houssin heel populair in Frankrijk. Houssin schreef voor deze film het scenario naar een nieuw verhaal in de serie. Het is snel verteld. De bende die aangevoerd wordt door Dobermann (Cassel), beraamt een overval op een bank in een Parijse voorstad. Om de politie af te leiden en bezig te houden zijn er allerlei incidenten zoals nepinbraken door de gehele Lichtstad. De list slaagt en de bende trekt zich terug met een vette buit ergens in een ontoegankelijk autokerkhof buiten de Franse hoofdstad. Er is een politieman, die in de kieren heeft wie achter de overval zat: inspecteur Christini (Karyo); hij is nog veel gemener dan al het schorem, waarop hij jaagt. In zijn uppie gaat hij er tegen aan. Het debuut van de 33-jarige Frans-Nederlandse regisseur Kounen is een uiterst gewelddadige film die de kijker geen enkel moment rust gunt. Het dialoog bestaat grotendeels uit schuttingtaal, het ultieme doel is drugs en de teneur is seksistisch. Bij liefhebbers van rauwe films een absolute voltreffer, die de status van cultfilm heeft verkregen. Net een stripverhaal van Heiki Bilal met Peckinpah-geweld in een computeromlijsting van de jaren 1990. Het camerawerk is van Michel Amathieu.

Les agneaux

1996 | Drama

Zwitserland/Frankrijk 1996. Drama van Marcel Schüpbach. Met o.a. Richard Berry, Brigitte Roüan, Julia Maraval, Alexis Tomassian en Roger Jendly.

De band tussen de veertien-jarige Marie (Maraval) en haar dertien-jarige broer Daniel (Tomassian) is bijzonder hecht. Ze worden geterroriseerd door hun tyrannieke vader (Berry) en dat is er niet op verbeterd sinds hun moeder (Ro[KA3]uan) ziek werd. Vaders motto luidt: zwakken hebben problemen, sterken vinden een oplossing. Hun vader bedriegt hun moeder openlijk met de veel jongere Nadia (Kocher). Hij weigert halsstarrig moeder in het hospitaal te laten opnemen, want in zijn gezin wordt niemand ziek. Als ze echter in een restaurant een aanval krijgt kan hij hospitalisatie niet verhinderen. Hij kidnapt haar, maar bij zijn thuiskomst sterft ze in zijn armen. Voor Marie en Daniel heeft hun vader hun moeder vermoordt en ze besluiten van huis weg te lopen. Maar hun vader achtervolgt hen. Een pijnlijk portret van twee pubers die leven onder de dwingelandij van een onredelijke vader. Berry zet een onvergetelijk personage neer, dat je eigenlijk niet kunt haten, maar wiens handelingen je evenmin kan goedkeuren. De twee jonge acteurs Maraval en Tomassian zijn ware revelaties. Het onredelijk geweld op het einde is een logische gevolgtrekking van het voorgaande. De haat groeit tot ze explodeert. Een film die een grote indruk nalaat. Schüpbach, Pascal Bonitzer, Jean-François Goyet en Olivier Dazet baseerden het scenario op een roman van Ania Carmel. Fotografie is van Denis Jutzeler.

Irma Vep

1996 | Komedie

Frankrijk 1996. Komedie van Olivier Assayas. Met o.a. Maggie Cheung, Jean-Pierre Léaud, Nathalie Richard, Antoine Basler en Nathalie Boutefeu.

Een starlet uit Hong Kong Maggie (Cheung) komt op uitnodiging van regisseur Ren[KA1]e Vidal (L[KA1]eaud) naar Frankrijk om de hoofdrol te spelen in een remake van Louis Feuillade`s legendarische serial LES VAMPIRES uit 1915-16. Vidal wordt geobsedeerd door Musidora, die de hoofdrol speelde in de serie en voor hem is Maggie de enige die dezelfde betovering kan oproepen. Het zijn echter de sc[KA2]enes achter de schermen die vooral de aandacht vragen. Hierin wordt de illusie steeds weer doorgeprikt, vooral door Vidal zelf die de Engelse dialogen - de enige taal die Maggie verstaat - met een afschuwelijk accent aanbrengt. Hij staart zich zo blind op het zoeken naar nieuwe filmische vormen dat hij op den duur zijn verstand verliest. Een vreemde film die waarschijnlijk leuker was om te maken dan om naar te kijken. De film ademt een sfeer van improvisatie uit, maar dat werkt lang niet altijd. Er worden heel wat leuke idee[KA3]en gelanceerd die uiteindelijk volledig verzanden. Assayas schreef zelf het scenario (IRMA VEP is een anagram van VAMPIRE). Achter de camera stond Eric Gautier.

Fourbi

1996 | Komedie, Drama

Frankrijk/Zwitserland 1996. Komedie van Alain Tanner. Met o.a. Karin Viard, Jean-Quintin Châtelain, Cécile Tanner, Antoine Basler en Robert Bouvier.

Rosemonde (Viard) vermoordde een man die haar wilde verkrachten en werd vrijgesproken. Zes jaar later wil Paul (Chëtelain) haar verhaal verfilmen maar de cynische Rosemonde wil er niets van weten. Het verhaal blijft oppervlakkig en afstandelijk met als artistiek hoogtepunt de titel: Fourbi is een hond. (VM/VPRO Gids)

Les rendez-vous de Paris

1995 | Komedie, Romantiek, Drama

Frankrijk 1995. Komedie van Eric Rohmer. Met o.a. Clara Bellar, Antoine Basler, Mathias Mégard, Judith Chancel en Cécile Pares.

Drie bekoorlijke verhaaltjes over ontmoetingen in Parijs. Als een rode draad lopen toeval, liefdesstrategie en de wisselwerking Parijs-verliefde stelletjes er doorheen. Pittig schouwspel der menselijke gedragingen. Rohmer schreef uiteraard zelf het scenario.

Les Cordier, juge et flic : Bébé en cavale

1995 | Drama, Misdaad

België/Frankrijk 1995. Drama van Pierre Joassin. Met o.a. Pierre Mondy, Bruno Madinier, Charlotte Valandrey, Antonella Lualdi en Tansou.

Muriel Kermen (Spinoza), veroordeeld voor moord op haar vader, wordt met ziekenwagen naar gevangenis overgebracht. In haar armen draagt zij haar pasgeboren baby. Plots trekt zij een wapen, maakt zich meester van de ziekenwagen, vastbesloten zich te wreken op Wagner (Sergue), de politiecommissaris die haar twee jaar eerder tot schuldbekentenis dwong. Commissaire Charles Cordier (Mondy) leidt het onderzoek terwijl zijn zoon onderzoeksrechter Bruno Cordier (Madinier), die de zaak destijds inleidde, zich bedreigd voelt. Hoewel suspense meestal aanwezig blijft, slagen vader en zoon Cordier er niet in een aantal incoherenties van verhaal, geschreven door Effem en G[KA1]erard Sergue (die Wagner speelt), te verbergen.

La mal aimée

1994 | Drama

Frankrijk 1994. Drama van Bertrand Arthuys. Met o.a. Maud Kornman, Thérèse Liotard, Antoine Basler, Lia Gama en Lara Guirao.

Het tragische verhaal over een meisje van dertien, dat zich door haar gescheiden vader, haar moeder en drie grotere zussen in de steek gelaten voelt. Ze ontvoert een baby - de kleinzoon van de buurvrouw - tijdens de vakantie. Nu heeft ze een doel in haar sombere leven. Dit kan natuurlijk helemaal niet in onze maatschappij, maar de jonge Kornman is nog te veel kind om dat te begrijpen. Voor ouders, opvoeders en verzorgers om over na te denken. Het scenario is van Cathy Bernheim en regisseur Arthuys.

Emmène-moi

1994 | Drama

Frankrijk 1994. Drama van Michel Spinosa. Met o.a. Karin Viard, Antoine Basler, Inès De Medeiros, Didier Benureau en Eric Savin.

Sophie (Viard) is teruggekeerd van weggeweest: ze heeft haar man in de steek gelaten en werkt nu in hetzelfde hotel, waar ook haar ex-minnaar Vincent (Basler) een baantje heeft. Hij vond tijdens haar afwezigheid troost op de brede schouder van een vriend. Nu wil Sophie hem weer in haar tentakels nemen. In het hotel werkt ook Anna (De Medeiros), die uit Roemeni[KA3]e komt en diep ongelukkig is, waardoor ze te diep in het glaasje kijkt - Vincent ziet met lede ogen toe hoe ze zich kapot maakt. De debuutfilm van Spinosa wordt gekweld door het zwakke scenario dat hij samen met Gilles Bourdos schreef; het is veel te praterig en bevat een nodeloze subplot (Anna) die nergens toe leidt. Direct na het vlotte begin is de film te cursorisch, waardoor de verveling zou kunnen toeslaan. Het flitsende spel en de radde tong van de aantrekkelijke Viard, goed ondersteund door Basler onder Spinosa's inventieve regie slaagt er echter in het nodige te compenseren voor de gemotiveerde kijker. Het camerawerk van Antoine Roch doet de rest, dat op het filmfestival van Locarno bekroond werd met een speciale, technische prijs.

Une nouvelle vie

1993 | Drama, Experimenteel

Zwitserland/Frankrijk 1993. Drama van Olivier Assayas. Met o.a. Sophie Aubry, Judith Godrèche, Bernard Giraudeau, Christine Boisson en Philippe Torreton.

Tina is twintig en heeft haar vader nooit gekend. Ze is opgevoed door haar wilskrachtige moeder en staat nu op het punt te trouwen met de vriendelijke Torreton. Wanneer haar moeder sterft, stort haar fragiele wereldje in. Hoewel ze heeft beloofd het nooit te zullen doen, wil ze per se haar vader opzoeken. De eerste confrontatie is niet met hem, maar met haar halfzuster Godrèche. Een intimistische beschouwing van complexe familiebetrekkingen, goed gefilmd en aanvaardbaar gespeeld, maar met een scenario van Assayas dat weinig verrassends te bieden heeft. Denis Lenoir stond achter de camera.

Strip-tease

1992 | Thriller

Zwitserland/Frankrijk 1992. Thriller van Michel Mitrani. Met o.a. Patricia Millardet, Robert Rimbaud, Geneviève Fontanel, Irina Dali en Isabelle Mergault.

Naar de gelijknamige psychologische thriller van Georges Simenon, uit 1958, met Millardet als striptease-danseres, die in een bar van Rimbaud werkt. Ze is verliefd op haar baas, hoopt ooit zijn vrouw te worden en laat zich zijn avances welgevallen. De komst van Dali, als een beginnelinge in het vak, dreigt haar plannen in de war te sturen. Met de hulp van Fontanel, de zieke echtgenote van haar baas, stelt zij alles in het werk om de jonge rivale uit de weg te ruimen. Degelijke tv-verfilming van een van de z.g. 'romans durs' van Simenon, die Henri-Georges Clouzot destijds al wilde verfilmen maar uit angst voor de filmcensuur liet liggen.

Le journal de Lady M

1992 | Romantiek

Frankrijk/België/Spanje/Zwitserland 1992. Romantiek van Alain Tanner. Met o.a. Myriam Mézières, Juanjo Puligcorbe, Felicite Wouassi, Antoine Basler en Carlotta Soldevilla.

Roodharige zangeres uit het Parijse cabaret Lady M (M[KA1]ezi[KA2]eres) maakt kennis met een Spaanse beeldhouwer Diego (Puligcorbe) die gefascineerd is door haar optreden in de lichtstad. Zij is weg van hem. Zodra ze kan, zoekt ze hem op in Barcelona en maken ze een fraaie tocht door Cataloni[KA3]e. De passie laait hoog op tussen beiden. Er valt bij toeval een foto uit de portefeuille van Diego en zij ziet dat hij getrouwd is met een mooie zwarte vrouw (Wouassi).

Paris s'éveille

1991 | Drama

Frankrijk/Italië 1991. Drama van Olivier Assayas. Met o.a. Judith Godrèche, Jean-Pierre Léaud, Thomas Langmann, Martin Lamotte en Ounie Lecomte.

Cl[KA1]ement (L[KA1]eaud), een labiele veertiger, heeft iets van doen met de tv en mede daarom is de ambitieuze achttien- jarige Louise (Godrèche) bij hem ingetrokken. Als Adrien, de zoon van Clément, na een jarenlange afwezigheid terugkomt, wordt hij verliefd op Louise, die op zijn avances ingaat en van de vader overstapt op de zoon. Maar het wil niet vlotten met hun relatie en als Louise lonkt naar de casting-couch om een rol bij de tv te krijgen, houdt Adrien het voor gezien. Clément en Louise vinden beiden een andere partner. Geen bijzonder krachtige film van Assayas, die zo mooi debuteerde met L'ENFANT DE L'HIVER.

Les mauvais instincts

1991 | Thriller, Mysterie

Zwitserland/Frankrijk 1991. Thriller van Alain Tasma. Met o.a. Stéphane Freiss, Valeria Bruni Tedeschi, Anaïs Jeanneret, Serge Avedikian en Pierre Julien.

Freiss en Bruni-Tedeschi zijn een jaar getrouwd. Hij houdt zielsveel van zijn vrouw, maar toch blijft ze voor hem een waar mysterie. Hij weet niets over haar, heeft nooit haar moeder ontmoet en kent de rol niet die haar beste vriendin in haar leven speelt. Op een avond komt Freiss thuis en treft zijn vrouw volledig versuft aan naast een lijk. Gebaseerd op de uitstekende suspenseroman van Day Keene, Mrs. Homicide, zijn de scenaristen Philippe Triboit en Tasma erin 'geslaagd' een nauwelijks spannende, maar zeer voorspelbare film af te leveren, die bitter weinig ruimte laat voor mysterie. De acteurs presteren matig en geloven duidelijk niet in hun opdracht. Voor het in beeld brengen werd beroep gedaan op Jacky Mahrer.

L'orestie: Les Euménides

1991 | Drama

Frankrijk 1991. Drama van Bernard Soble. Met o.a. María Casares, Denise Gnece, Didier Sandre en Antoine Basler.

Laatste deel van het driedelige meesterwerk van Aeschylus, L'orestie. Orestes en zijn geliefde worden achtervolgt door de Erinyen omdat hij zijn wraakactie heeft volbracht, namelijk het doden van zijn moeder. In Delphi waar zij hun toevlucht hebben gezocht, raadpleegt Orestes Pythia wiens orakels worden ingegeven door Apollo en komt vervolgens op een tragische manier aan zijn eind. Dezelfde kritische noten als bij het eerste deel en bovendien is dit deel nog wat somberder dan de vorige delen. De verstandige burger van Athene, de toneelschrijver en dichter van de tekst maakt een eerbetoon aan de gerechtelijke instelling van de Aeropagus die het recht op de persoonlijke wraak vervangt. Nog altijd dezelfde zorg om de filmische taal met, daarenboven, een ongewoon sterke Casarès in de rol van een van de Erinyen.

L'orestie: Les Choéphores

1991 | Drama

Frankrijk 1991. Drama van Bernard Soble. Met o.a. Nada Stancar, Didier Sandre, André Wilms, Antoine Basler en Anouk Grimberg.

Tweede deel van de trilogie L'orestie, het onsterfelijke werk van de Griekse toneelschrijver Aeschylus. Enkele jaren zijn voorbij gegaan. De ver van Argos opgevoede Orestes keert hier op bevel van Clytaemnestra terug om wraak te nemen. Voor deze film geldt dezelfde kritiek als voor het eerste deel. Toch is de vertolking opmerkelijk en gelijkmatig, hoewel Grimberg een speciale vermelding verdient voor de intensiteit van zijn spel. Ook dezelfde zorg om de toneelruimte cinematografisch te behandelen, met name in deze film door te spelen met de mogelijkheden die de diepte van het gezichtsveld biedt.

Piano panier

1989 | Drama

Zwitserland/Frankrijk/Portugal 1989. Drama van Patricia Plattner. Met o.a. Anne-Laure Luisoni, Rita Blanco, Antoine Basler, Paulo Branco en Maria Filomena.

In haar regiedebuut volgt Plattner (Genève, 1953), tevens actief als producente en documentairemaakster, twee jonge vrouwen op de ongewisse slingerpaden van de liefde. Marie (Luisoni) is vers weg bij haar getrouwde minnaar en neemt de uitnodiging aan om met haar vriendin Pipa (Blanco) tijd door te brengen aan de Portugese zomerkust. Pipa gaat trouwen, maar heeft twijfels. De actrices zijn op dreef, hun hartsaangelegenheden worden met zuidelijke flair gebracht. Gastrolletje van de vermaarde kunstfilmproducent Paolo Branco. Max Ophüls-Publieksprijs 1990 en prijs Beste Nieuwe Actrice voor Luisoni.

Strip-Tease

1987 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1987. Misdaad van Michel Mitrani. Met o.a. Patricia Millardet, Robert Rimbaud, Geneviève Fontanel, Irina Dall en Isabelle Mergault.

Een onderzoek van Simenons commissaris Maigret in het vrij louche milieu van de nachtcafé's, zoals de titel al doet vermoeden. Een vrij bittere Simenon, waar een van de film afkomstige televisieregisseur zich aan heeft gezet, die in een doeltreffende regie voorziet met veel aandacht voor de subtiele beschrijving van het gecompliceerde karakter van de personages.

Jour et nuit

1986 | Drama

Frankrijk/Zwitserland 1986. Drama van Jean-Bernard Menoud. Met o.a. Peter Bonke, Mîreille Perier, Patrick Fierry, Lisbeth Koutchoumov en Cyril Azzam.

Een drama over eenzaamheid, contactgestoordheid en de beklemming van het bestaan. Een medewerker van een consulaat woont alleen met zijn dochter en probeert contact met haar te leggen. Tegelijkertijd probeert hij een relatie op te bouwen met een jonge vrouw. Beide pogingen mislukken. De manier waarop hier de aggressie en de druk van de grote stad worden beschreven is de leidraad van de film. De film laat praktisch geen uiterlijk geweld zien bij deze personen voor wie het innerlijk geweld de grenzen van het leven bepaalt. Een adembenemende, krampachtige ononderbroken mise-en-scène. Er wordt geen psychologische verklaring van het gedrag van de hoofdpersoon gegeven, het is meer een klinische studie van 'mal de vivre'.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Antoine Basler op televisie komt.

Reageer