Ben Zijlstra

Geluidsman, Art Director, Editor

Ben Zijlstra is geluidsman, art director en editor.
Er zijn 35 films gevonden.

Somberman's actie

1999 |

Nederland 1999. Casper Verbrugge. Met o.a. Wolter Muller, Sieto Hoving, Hein van der Heijden, Krijn ter Braak en Dennis Rudge.

Dodengang

1999 |

Nederland 1999. John Appel.

De trein van zes uur tien

1999 | Thriller

Nederland 1999. Thriller van Frank Ketelaar. Met o.a. Peter Paul Muller, Roeland Fernhout, Rifka Lodeizen, Halina Reijn en Rudolf Lucieer.

Onno (Muller) droomt van een baan als curator in het Rijksmuseum. Als hij tot zijn blijdschap de laatste sollicitatieronde haalt, ontmoet hij de andere kandidaat en vreest dat deze arrogante yup met zijn sterke cv, genaamd Alex (Fernhout), hem van zijn droom zal afhouden. Wat doe je in zo'n geval? Je ontvoert hem en sluit hem ergens op tot de solliciatieprocedure is afgerond. Onno krijgt de baan, maar komt Alex drie jaar later tijdens een sollicitatie opnieuw tegen. De trein van 6 uur 10 ontrolt als een degelijke thriller met goed acteerwerk en aangename wendingen. De film werd ook op buitenlandse tv-kanalen een graag geziene gast.

In het huis van mijn vader

1998 | Drama, Documentaire

Nederland 1998. Drama van Fatima Jebli Ouazzani en Fatime Jebli Ouazzani.

In het huis van mijn vader vertelt het persoonlijke verhaal van de regisseuse. Ze is ongetrouwd en heeft geen kinderen. In de film vraagt ze zich af of ze de juiste keuzes heeft gemaakt. Daarvoor plaatst ze haar geschiedenis tegen de achtergrond van het traditionele Marokkaanse huwelijk. Hier wordt een tweede hoofdpersoon in de film geïntroduceerd. Naima is een Marokkaans meisje dat in Nederland is geboren, maar ervoor heeft gekozen om te trouwen volgens de Marokkaanse gewoonten. Zoals alle vrouwen moet Naima tijdens haar huwelijksnacht bloeden om te bewijzen dat zij nog maagd is.

Celluloid Blues

1998 | Komedie

Nederland 1998. Komedie van Jurriën Rood. Met o.a. Dries Smits, Roef Ragas, Geert Langeveen, Jack Wouterse en Mumtaz Jafri.

Ouderwets maar degelijk filmcriticus (Smits) schrijft wekelijks pagina`s vol over de films van Resnais en Kurosawa, tot ongenoegen van redactiechef (Ragas) die voorkeur geeft aan korte sfeerstukjes en reportages over nieuwe Amerikaanse sterren. Zijn baas zet hem voor het blok: snel en ingrijpend verjongen, zoniet verliest hij zijn filmpagina. De veteraan gaat vechten voor behoud van zijn filmpagina, wil Nederlandse ster uit het buitenland, een soort Sylvia Kristel (Ros), in haar hotelkamer interviewen waar zij gezamenlijk in (ongeloofwaardig) avontuur met gangsters belanden. Door zijn bioscoopervaring kan de criticus de nare ervaring tot goed einde brengen. Vooral voor ingewijden (zeg: filmcritici) amusant dank zij enige herkenningspunten. Première op Nederlands Filmfestival 1998 Utrecht.

De verstekeling

1997 | Komedie, Drama

Rusland/Nederland 1997. Komedie van Ben van Lieshout. Met o.a. Ariane Schluter, Bekzod Mukhamedkarimov, Dirk Roofthooft, Roel van Gastel en Sjamoerat Oetemratov.

Jonge Oezbeekse visser strandt op weg naar Amerika illegaal in Rotterdam en vindt onderdak bij een zeemansvrouw (Schluter). Een schuchtere liefde lijkt te bloeien ondanks de enorme cultuurverschillen en de dreiging van de vreemdelingendienst. Onconventionele romantiek met prachtige cinematografie op locatie in Oezbekistan rond het opgedroogde Aralmeer.

Schijnsel

1996 | Experimenteel

Nederland 1996. Experimenteel van Frans van de Staak. Met o.a. Frieda Pittoors en Bert Luppes.

Jonge Oezbeekse visser strandt op weg naar Amerika illegaal in Rotterdam en vindt onderdak bij een zeemansvrouw (Schluter). Een schuchtere liefde lijkt te bloeien ondanks de enorme cultuurverschillen en de dreiging van de vreemdelingendienst. Onconventionele romantiek met prachtige cinematografie op locatie in Oezbekistan rond het opgedroogde Aralmeer.

Saudade

1996 | Documentaire

Nederland 1996. Documentaire van Leendert Pot.

Jonge Oezbeekse visser strandt op weg naar Amerika illegaal in Rotterdam en vindt onderdak bij een zeemansvrouw (Schluter). Een schuchtere liefde lijkt te bloeien ondanks de enorme cultuurverschillen en de dreiging van de vreemdelingendienst. Onconventionele romantiek met prachtige cinematografie op locatie in Oezbekistan rond het opgedroogde Aralmeer.

Conducting Mahler

1996 | Documentaire

Nederland 1996. Documentaire van Frank Scheffer.

Jonge Oezbeekse visser strandt op weg naar Amerika illegaal in Rotterdam en vindt onderdak bij een zeemansvrouw (Schluter). Een schuchtere liefde lijkt te bloeien ondanks de enorme cultuurverschillen en de dreiging van de vreemdelingendienst. Onconventionele romantiek met prachtige cinematografie op locatie in Oezbekistan rond het opgedroogde Aralmeer.

Verhuis

1995 |

Nederland 1995. Netty van Hoorn.

Jonge Oezbeekse visser strandt op weg naar Amerika illegaal in Rotterdam en vindt onderdak bij een zeemansvrouw (Schluter). Een schuchtere liefde lijkt te bloeien ondanks de enorme cultuurverschillen en de dreiging van de vreemdelingendienst. Onconventionele romantiek met prachtige cinematografie op locatie in Oezbekistan rond het opgedroogde Aralmeer.

Velo Negro

1995 | Documentaire

Nederland 1995. Documentaire van Arjanne Laan.

Jonge Oezbeekse visser strandt op weg naar Amerika illegaal in Rotterdam en vindt onderdak bij een zeemansvrouw (Schluter). Een schuchtere liefde lijkt te bloeien ondanks de enorme cultuurverschillen en de dreiging van de vreemdelingendienst. Onconventionele romantiek met prachtige cinematografie op locatie in Oezbekistan rond het opgedroogde Aralmeer.

Frans en Duits

1995 |

Nederland 1995. Orlow Seunke. Met o.a. Dick Boutkan, Truus Dekker, Margôt Ros, Pierre Bokma en Ramsey Nasr.

Jonge Oezbeekse visser strandt op weg naar Amerika illegaal in Rotterdam en vindt onderdak bij een zeemansvrouw (Schluter). Een schuchtere liefde lijkt te bloeien ondanks de enorme cultuurverschillen en de dreiging van de vreemdelingendienst. Onconventionele romantiek met prachtige cinematografie op locatie in Oezbekistan rond het opgedroogde Aralmeer.

Hexagon - Bons

1994 |

Nederland 1994. Jelle Nesna. Met o.a. Frances van Boeckel en Bert Luppes.

Jonge Oezbeekse visser strandt op weg naar Amerika illegaal in Rotterdam en vindt onderdak bij een zeemansvrouw (Schluter). Een schuchtere liefde lijkt te bloeien ondanks de enorme cultuurverschillen en de dreiging van de vreemdelingendienst. Onconventionele romantiek met prachtige cinematografie op locatie in Oezbekistan rond het opgedroogde Aralmeer.

Hartverscheurend

1994 | Drama

Nederland 1994. Drama van Mijke de Jong. Met o.a. Marieke Heebink, Mark Rietman, André-Arend van Noord, Mientje Kleijer en Tanar Catalpinar.

Tweede speelfilm van de Jong (na IN KRAKENDE WELSTAND) met centraal een jong stel, Heebink en Rietman, dat er niet in slaagt een duurzame relatie op te bouwen. Gesitueerd in een afgedankt havengedeelte van Amsterdam, met op de achtergrond ook Koerdische migranten en de vluchtelingenproblematiek. Heebink zou men een kind van de kraakbeweging kunnen noemen. Zij is niet bereid al volwassen te worden, en hoe haar zwangerschap uiteindelijk afloopt blijft 'multi-interpretabel' zoals dat heet. Regisseuse de Jong schreef ook het scenario, en een en ander tekent een pessimistisch, zeg maar nihilistisch wereldbeeld, dat op quasi documentaire wijze in beeld is gebracht door cameraman Joost van Starrenburg. Kreeg op de Nederlandse Filmdagen de Persprijs en op het Filmfestival van Gent een distributiepremie.

Five Orcherstral Pieces

1994 |

1994. Frank Scheffer.

Tweede speelfilm van de Jong (na IN KRAKENDE WELSTAND) met centraal een jong stel, Heebink en Rietman, dat er niet in slaagt een duurzame relatie op te bouwen. Gesitueerd in een afgedankt havengedeelte van Amsterdam, met op de achtergrond ook Koerdische migranten en de vluchtelingenproblematiek. Heebink zou men een kind van de kraakbeweging kunnen noemen. Zij is niet bereid al volwassen te worden, en hoe haar zwangerschap uiteindelijk afloopt blijft 'multi-interpretabel' zoals dat heet. Regisseuse de Jong schreef ook het scenario, en een en ander tekent een pessimistisch, zeg maar nihilistisch wereldbeeld, dat op quasi documentaire wijze in beeld is gebracht door cameraman Joost van Starrenburg. Kreeg op de Nederlandse Filmdagen de Persprijs en op het Filmfestival van Gent een distributiepremie.

Eva

1994 |

Nederland 1994. Theo van Gogh. Met o.a. Cox Habbema, Jeanne Roos, Nienke Sikkema, Jaap Hoogstra en Lodewijk de Boer.

Tweede speelfilm van de Jong (na IN KRAKENDE WELSTAND) met centraal een jong stel, Heebink en Rietman, dat er niet in slaagt een duurzame relatie op te bouwen. Gesitueerd in een afgedankt havengedeelte van Amsterdam, met op de achtergrond ook Koerdische migranten en de vluchtelingenproblematiek. Heebink zou men een kind van de kraakbeweging kunnen noemen. Zij is niet bereid al volwassen te worden, en hoe haar zwangerschap uiteindelijk afloopt blijft 'multi-interpretabel' zoals dat heet. Regisseuse de Jong schreef ook het scenario, en een en ander tekent een pessimistisch, zeg maar nihilistisch wereldbeeld, dat op quasi documentaire wijze in beeld is gebracht door cameraman Joost van Starrenburg. Kreeg op de Nederlandse Filmdagen de Persprijs en op het Filmfestival van Gent een distributiepremie.

Een Galerij - De Wanhoop van de sirene

1994 |

Nederland 1994. Theo van Gogh. Met o.a. Ton Lensink, Jaap Hoogstra en Ellen de Thouars.

Tweede speelfilm van de Jong (na IN KRAKENDE WELSTAND) met centraal een jong stel, Heebink en Rietman, dat er niet in slaagt een duurzame relatie op te bouwen. Gesitueerd in een afgedankt havengedeelte van Amsterdam, met op de achtergrond ook Koerdische migranten en de vluchtelingenproblematiek. Heebink zou men een kind van de kraakbeweging kunnen noemen. Zij is niet bereid al volwassen te worden, en hoe haar zwangerschap uiteindelijk afloopt blijft 'multi-interpretabel' zoals dat heet. Regisseuse de Jong schreef ook het scenario, en een en ander tekent een pessimistisch, zeg maar nihilistisch wereldbeeld, dat op quasi documentaire wijze in beeld is gebracht door cameraman Joost van Starrenburg. Kreeg op de Nederlandse Filmdagen de Persprijs en op het Filmfestival van Gent een distributiepremie.

Een Galerij - De Pinna

1994 |

Nederland 1994. Casper Verbrugge. Met o.a. Karen van Holst Pellekaan, Rene van Asten en Ansje Beentjes.

Tweede speelfilm van de Jong (na IN KRAKENDE WELSTAND) met centraal een jong stel, Heebink en Rietman, dat er niet in slaagt een duurzame relatie op te bouwen. Gesitueerd in een afgedankt havengedeelte van Amsterdam, met op de achtergrond ook Koerdische migranten en de vluchtelingenproblematiek. Heebink zou men een kind van de kraakbeweging kunnen noemen. Zij is niet bereid al volwassen te worden, en hoe haar zwangerschap uiteindelijk afloopt blijft 'multi-interpretabel' zoals dat heet. Regisseuse de Jong schreef ook het scenario, en een en ander tekent een pessimistisch, zeg maar nihilistisch wereldbeeld, dat op quasi documentaire wijze in beeld is gebracht door cameraman Joost van Starrenburg. Kreeg op de Nederlandse Filmdagen de Persprijs en op het Filmfestival van Gent een distributiepremie.

Eclat

1994 | Muziek

Nederland 1994. Muziek van Frank Scheffer.

Tweede speelfilm van de Jong (na IN KRAKENDE WELSTAND) met centraal een jong stel, Heebink en Rietman, dat er niet in slaagt een duurzame relatie op te bouwen. Gesitueerd in een afgedankt havengedeelte van Amsterdam, met op de achtergrond ook Koerdische migranten en de vluchtelingenproblematiek. Heebink zou men een kind van de kraakbeweging kunnen noemen. Zij is niet bereid al volwassen te worden, en hoe haar zwangerschap uiteindelijk afloopt blijft 'multi-interpretabel' zoals dat heet. Regisseuse de Jong schreef ook het scenario, en een en ander tekent een pessimistisch, zeg maar nihilistisch wereldbeeld, dat op quasi documentaire wijze in beeld is gebracht door cameraman Joost van Starrenburg. Kreeg op de Nederlandse Filmdagen de Persprijs en op het Filmfestival van Gent een distributiepremie.

De Details

1994 |

Nederland 1994. Timo Veltkamp. Met o.a. Jaloe Maat, Rene van Asten, Damien Hope, Ton Lensink en Aline Markus.

Tweede speelfilm van de Jong (na IN KRAKENDE WELSTAND) met centraal een jong stel, Heebink en Rietman, dat er niet in slaagt een duurzame relatie op te bouwen. Gesitueerd in een afgedankt havengedeelte van Amsterdam, met op de achtergrond ook Koerdische migranten en de vluchtelingenproblematiek. Heebink zou men een kind van de kraakbeweging kunnen noemen. Zij is niet bereid al volwassen te worden, en hoe haar zwangerschap uiteindelijk afloopt blijft 'multi-interpretabel' zoals dat heet. Regisseuse de Jong schreef ook het scenario, en een en ander tekent een pessimistisch, zeg maar nihilistisch wereldbeeld, dat op quasi documentaire wijze in beeld is gebracht door cameraman Joost van Starrenburg. Kreeg op de Nederlandse Filmdagen de Persprijs en op het Filmfestival van Gent een distributiepremie.

06

1994 | Drama

Nederland 1994. Drama van Theo van Gogh. Met o.a. Ariane Schluter en Ad van Kempen.

Strak, soms opwindend telefoonseksdrama over de relatie tegen wil en dank tussen van Kempen en Schluter, die elkaar alleen van de telefoonseks kennen. Hij is een alleenstaande architect die reageert op haar contactadvertentie. Het eerste gesprek is schuchter, later wordt er regelmatig gebeld. Het contact blijft anoniem, van oor tot oor, maar met gelul, ruzies, wantrouwen, jaloersheid en intieme geilheid. Hoewel fysiek contact ontbreekt, begint het op een normale relatie te lijken. Van Kampen gaat ten slotte uit nieuwsgierigheid in de fout: op een feestje achterhaalt hij toevallig de achternaam van zijn telefoongeliefde, hij doorbreekt de code, er wordt niet meer gebeld, en er wordt afgestevend op een grimmige en dodelijke finale. Titel van deze schitterende verfilming van het gelijknamige toneelstuk van Marcel Otten en Johan Doesburg verwijst naar de 06-nummers voor erotisch telefoonverkeer. De film is nooit vervelend, bij momenten zelfs uitermate boeiend, verfrissend, schaamteloos, sfeervol, beheerst. Ondanks onverbloemde scènes en ruige maar schitterende dialogen, is dit geen ode aan goedkoop voyeurisme. Schluter, met haar zwoele stem en hese lach, acteert beresterk met een breed scala aan emoties. Van Kempen komt argeloos, olijk en onbevangen over.

Anders Bekeken

1993 |

Nederland 1993. Eveline van Dijck.

Strak, soms opwindend telefoonseksdrama over de relatie tegen wil en dank tussen van Kempen en Schluter, die elkaar alleen van de telefoonseks kennen. Hij is een alleenstaande architect die reageert op haar contactadvertentie. Het eerste gesprek is schuchter, later wordt er regelmatig gebeld. Het contact blijft anoniem, van oor tot oor, maar met gelul, ruzies, wantrouwen, jaloersheid en intieme geilheid. Hoewel fysiek contact ontbreekt, begint het op een normale relatie te lijken. Van Kampen gaat ten slotte uit nieuwsgierigheid in de fout: op een feestje achterhaalt hij toevallig de achternaam van zijn telefoongeliefde, hij doorbreekt de code, er wordt niet meer gebeld, en er wordt afgestevend op een grimmige en dodelijke finale. Titel van deze schitterende verfilming van het gelijknamige toneelstuk van Marcel Otten en Johan Doesburg verwijst naar de 06-nummers voor erotisch telefoonverkeer. De film is nooit vervelend, bij momenten zelfs uitermate boeiend, verfrissend, schaamteloos, sfeervol, beheerst. Ondanks onverbloemde scènes en ruige maar schitterende dialogen, is dit geen ode aan goedkoop voyeurisme. Schluter, met haar zwoele stem en hese lach, acteert beresterk met een breed scala aan emoties. Van Kempen komt argeloos, olijk en onbevangen over.

Landschappen waar niemand van weet

1992 | Documentaire

Nederland 1992. Documentaire van Melle van Essen.

Strak, soms opwindend telefoonseksdrama over de relatie tegen wil en dank tussen van Kempen en Schluter, die elkaar alleen van de telefoonseks kennen. Hij is een alleenstaande architect die reageert op haar contactadvertentie. Het eerste gesprek is schuchter, later wordt er regelmatig gebeld. Het contact blijft anoniem, van oor tot oor, maar met gelul, ruzies, wantrouwen, jaloersheid en intieme geilheid. Hoewel fysiek contact ontbreekt, begint het op een normale relatie te lijken. Van Kampen gaat ten slotte uit nieuwsgierigheid in de fout: op een feestje achterhaalt hij toevallig de achternaam van zijn telefoongeliefde, hij doorbreekt de code, er wordt niet meer gebeld, en er wordt afgestevend op een grimmige en dodelijke finale. Titel van deze schitterende verfilming van het gelijknamige toneelstuk van Marcel Otten en Johan Doesburg verwijst naar de 06-nummers voor erotisch telefoonverkeer. De film is nooit vervelend, bij momenten zelfs uitermate boeiend, verfrissend, schaamteloos, sfeervol, beheerst. Ondanks onverbloemde scènes en ruige maar schitterende dialogen, is dit geen ode aan goedkoop voyeurisme. Schluter, met haar zwoele stem en hese lach, acteert beresterk met een breed scala aan emoties. Van Kempen komt argeloos, olijk en onbevangen over.

Dag Jan

1992 |

Nederland 1992. Jan van den Berg. Met o.a. Joop Visser, Hans Hoes, Paul Hoes en Wim Kouwenhoven.

Strak, soms opwindend telefoonseksdrama over de relatie tegen wil en dank tussen van Kempen en Schluter, die elkaar alleen van de telefoonseks kennen. Hij is een alleenstaande architect die reageert op haar contactadvertentie. Het eerste gesprek is schuchter, later wordt er regelmatig gebeld. Het contact blijft anoniem, van oor tot oor, maar met gelul, ruzies, wantrouwen, jaloersheid en intieme geilheid. Hoewel fysiek contact ontbreekt, begint het op een normale relatie te lijken. Van Kampen gaat ten slotte uit nieuwsgierigheid in de fout: op een feestje achterhaalt hij toevallig de achternaam van zijn telefoongeliefde, hij doorbreekt de code, er wordt niet meer gebeld, en er wordt afgestevend op een grimmige en dodelijke finale. Titel van deze schitterende verfilming van het gelijknamige toneelstuk van Marcel Otten en Johan Doesburg verwijst naar de 06-nummers voor erotisch telefoonverkeer. De film is nooit vervelend, bij momenten zelfs uitermate boeiend, verfrissend, schaamteloos, sfeervol, beheerst. Ondanks onverbloemde scènes en ruige maar schitterende dialogen, is dit geen ode aan goedkoop voyeurisme. Schluter, met haar zwoele stem en hese lach, acteert beresterk met een breed scala aan emoties. Van Kempen komt argeloos, olijk en onbevangen over.

Business Goes Better on Plain Paper

1992 |

Nederland 1992. Erik Fransman.

Strak, soms opwindend telefoonseksdrama over de relatie tegen wil en dank tussen van Kempen en Schluter, die elkaar alleen van de telefoonseks kennen. Hij is een alleenstaande architect die reageert op haar contactadvertentie. Het eerste gesprek is schuchter, later wordt er regelmatig gebeld. Het contact blijft anoniem, van oor tot oor, maar met gelul, ruzies, wantrouwen, jaloersheid en intieme geilheid. Hoewel fysiek contact ontbreekt, begint het op een normale relatie te lijken. Van Kampen gaat ten slotte uit nieuwsgierigheid in de fout: op een feestje achterhaalt hij toevallig de achternaam van zijn telefoongeliefde, hij doorbreekt de code, er wordt niet meer gebeld, en er wordt afgestevend op een grimmige en dodelijke finale. Titel van deze schitterende verfilming van het gelijknamige toneelstuk van Marcel Otten en Johan Doesburg verwijst naar de 06-nummers voor erotisch telefoonverkeer. De film is nooit vervelend, bij momenten zelfs uitermate boeiend, verfrissend, schaamteloos, sfeervol, beheerst. Ondanks onverbloemde scènes en ruige maar schitterende dialogen, is dit geen ode aan goedkoop voyeurisme. Schluter, met haar zwoele stem en hese lach, acteert beresterk met een breed scala aan emoties. Van Kempen komt argeloos, olijk en onbevangen over.

Passagiers

1991 | Drama

Nederland 1991. Drama van Ben van Lieshout. Met o.a. Hans Housdörfer, Manouk van der Meulen, Olga Zuiderhoek, Titus Muizelaar en Felix-Jan Kuypers.

Twee koppels, het ene eerbiedwaardig getrouwd en het andere een stel daklozen, krijgen relatieproblemen door behuizingsproblemen. Hun paden kruisen elkaar. De rondzwervende daklozen steken het gebouw in de fik waar een autobuschauffeur, die medelijden met hen had, hen naar toebracht. De jonge echtgenote van de autobuschauffeur voelt zich niet lekker in het nieuwe huis dat zij gaan bewonen, wordt apathisch en verlaat haar man. Troosteloze, abstracte bedoening over het zich niet thuis kunnen voelen. Met een minimum aan dialogen en de nadruk op het Hollandse polderlandschap in zwart-wit. De gesuggereerde droge humor is niet altijd even vanzelfsprekend. Eerste langspeelfilm van van Lieshout die het scenario schreef met Bert Bisperink.

In het zweet uws aanschijns

1991 |

1991. Ton van der Lee, Alfred Bueno, Jan Dop, Francis Vrij en Guusje Prent.

Twee koppels, het ene eerbiedwaardig getrouwd en het andere een stel daklozen, krijgen relatieproblemen door behuizingsproblemen. Hun paden kruisen elkaar. De rondzwervende daklozen steken het gebouw in de fik waar een autobuschauffeur, die medelijden met hen had, hen naar toebracht. De jonge echtgenote van de autobuschauffeur voelt zich niet lekker in het nieuwe huis dat zij gaan bewonen, wordt apathisch en verlaat haar man. Troosteloze, abstracte bedoening over het zich niet thuis kunnen voelen. Met een minimum aan dialogen en de nadruk op het Hollandse polderlandschap in zwart-wit. De gesuggereerde droge humor is niet altijd even vanzelfsprekend. Eerste langspeelfilm van van Lieshout die het scenario schreef met Bert Bisperink.

Achter de dijk met Mieke Muts

1991 |

1991. Netty van Hoorn.

Twee koppels, het ene eerbiedwaardig getrouwd en het andere een stel daklozen, krijgen relatieproblemen door behuizingsproblemen. Hun paden kruisen elkaar. De rondzwervende daklozen steken het gebouw in de fik waar een autobuschauffeur, die medelijden met hen had, hen naar toebracht. De jonge echtgenote van de autobuschauffeur voelt zich niet lekker in het nieuwe huis dat zij gaan bewonen, wordt apathisch en verlaat haar man. Troosteloze, abstracte bedoening over het zich niet thuis kunnen voelen. Met een minimum aan dialogen en de nadruk op het Hollandse polderlandschap in zwart-wit. De gesuggereerde droge humor is niet altijd even vanzelfsprekend. Eerste langspeelfilm van van Lieshout die het scenario schreef met Bert Bisperink.

Welcome to the Nineties

1990 |

Nederland 1990. Ruud Monster. Met o.a. Mike Paschenegger en Ellis Geerlof.

Twee koppels, het ene eerbiedwaardig getrouwd en het andere een stel daklozen, krijgen relatieproblemen door behuizingsproblemen. Hun paden kruisen elkaar. De rondzwervende daklozen steken het gebouw in de fik waar een autobuschauffeur, die medelijden met hen had, hen naar toebracht. De jonge echtgenote van de autobuschauffeur voelt zich niet lekker in het nieuwe huis dat zij gaan bewonen, wordt apathisch en verlaat haar man. Troosteloze, abstracte bedoening over het zich niet thuis kunnen voelen. Met een minimum aan dialogen en de nadruk op het Hollandse polderlandschap in zwart-wit. De gesuggereerde droge humor is niet altijd even vanzelfsprekend. Eerste langspeelfilm van van Lieshout die het scenario schreef met Bert Bisperink.

Versteend verlangen

1990 |

1990. Bernd Wouthuysen.

Twee koppels, het ene eerbiedwaardig getrouwd en het andere een stel daklozen, krijgen relatieproblemen door behuizingsproblemen. Hun paden kruisen elkaar. De rondzwervende daklozen steken het gebouw in de fik waar een autobuschauffeur, die medelijden met hen had, hen naar toebracht. De jonge echtgenote van de autobuschauffeur voelt zich niet lekker in het nieuwe huis dat zij gaan bewonen, wordt apathisch en verlaat haar man. Troosteloze, abstracte bedoening over het zich niet thuis kunnen voelen. Met een minimum aan dialogen en de nadruk op het Hollandse polderlandschap in zwart-wit. De gesuggereerde droge humor is niet altijd even vanzelfsprekend. Eerste langspeelfilm van van Lieshout die het scenario schreef met Bert Bisperink.

Retrospectief

1990 | Drama

Nederland 1990. Drama van Erik Fransman. Met o.a. Max Croiset, Huub Stapel, Will van Kralingen, Annet Nieuwenhuijzen en Marleen Stoltz.

Een gepensioneerd rechter denkt na de dood van zijn vrouw, een advocate, terug aan een rechtzaak van dertig jaar geleden waarbij hij zijn vrouw leerde kennen. Oerdegelijke kortfilm die op het festival van Houston een 'Golden Award' kreeg in de categorie korte films. Gebaseerd op een verhaal van Hugo Pos.

New York Between Heaven and Hell

1990 |

1990. Manuela Hartsuyker.

Een gepensioneerd rechter denkt na de dood van zijn vrouw, een advocate, terug aan een rechtzaak van dertig jaar geleden waarbij hij zijn vrouw leerde kennen. Oerdegelijke kortfilm die op het festival van Houston een 'Golden Award' kreeg in de categorie korte films. Gebaseerd op een verhaal van Hugo Pos.

Dood spoor

1990 |

1990. Jack Janssen.

Een gepensioneerd rechter denkt na de dood van zijn vrouw, een advocate, terug aan een rechtzaak van dertig jaar geleden waarbij hij zijn vrouw leerde kennen. Oerdegelijke kortfilm die op het festival van Houston een 'Golden Award' kreeg in de categorie korte films. Gebaseerd op een verhaal van Hugo Pos.

In krakende welstand

1989 | Drama

Nederland 1989. Drama van Mijke de Jong. Met o.a. Sophie Hoeberechts, Ottolien Boeschoten, Matthias Maat, Angela van der Zon en Pieter Anno.

Hoeberechts, Boeschoten en Maat waren ooit actief in de krakersbeweging. Na een decennium wordt hun leven niet meer beheerst door maatschappelijke discussies. Maat bedenkt nu reclameteksten, Hoeberechts volgt journalistiek en alleen Boeschoten is actief gebleven en zelfs radicaler geworden. Het gebeuren heeft plaats in één gebouw. De autoriteiten willen het gebouw kopen, het in orde brengen en het voor weinig geld verhuren aan de huidige bezetters. Maar ze moeten er dan wel voor een jaar uit. Geestdriftige nieuwe krakers nemen dan de plaats in van de verburgerlijkte ouwe krakers. Een soort 'verloren paradijs' van krakers. Oer-Nederlands met de vele facetten van de kraakbeweging. Geslaagde sfeerweergave van debutante de Jong maar lawaaierig is geen synoniem van levendig. Een cameorolletje is weggelegd voor de tv-persoonlijkheid Jan Lenferink als een bekende Nederlander.

Time is music

1988 |

1988. Frank Scheffer.

Hoeberechts, Boeschoten en Maat waren ooit actief in de krakersbeweging. Na een decennium wordt hun leven niet meer beheerst door maatschappelijke discussies. Maat bedenkt nu reclameteksten, Hoeberechts volgt journalistiek en alleen Boeschoten is actief gebleven en zelfs radicaler geworden. Het gebeuren heeft plaats in één gebouw. De autoriteiten willen het gebouw kopen, het in orde brengen en het voor weinig geld verhuren aan de huidige bezetters. Maar ze moeten er dan wel voor een jaar uit. Geestdriftige nieuwe krakers nemen dan de plaats in van de verburgerlijkte ouwe krakers. Een soort 'verloren paradijs' van krakers. Oer-Nederlands met de vele facetten van de kraakbeweging. Geslaagde sfeerweergave van debutante de Jong maar lawaaierig is geen synoniem van levendig. Een cameorolletje is weggelegd voor de tv-persoonlijkheid Jan Lenferink als een bekende Nederlander.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Ben Zijlstra op televisie komt.

Reageer