Adele Sandrock: cast.
Er zijn 39 films gevonden.

Die gestörte Hochzeitsnacht

1950 | Komedie

Duitsland 1950. Komedie van Johannes Riemann. Met o.a. Louis Gravuere, Camilla Horn, Theo Lingen, Adele Sandrock en Ilse Werner.

Een goed gespeelde niet al te originele dijenkletser over een ex-vrouw, die de huwelijksnacht komt verpesten van haar hertrouwde ex-echtgenoot. Eind goed al goed: ze troost zich met een vriend van haar voormalige man. Ook bekend als GUTE NACHT, MARY.

Rendezvous in Wien

1936 | Komedie

Oostenrijk 1936. Komedie van Walter Janson. Met o.a. Wolf Albach-Retty, Adele Sandrock, Magda Schneider, Leo Slezak en Lizzi Holzschuh.

Een Weens meisje brengt een compositie van haar vroegere pianoleraar onder bij een Engelse uitgever. De leraar wordt jaloers op de uitgever en verzoent zich pas met zijn leerlinge wanneer de Engelsman zich met een ander verlooft. Een film met grappige situaties, natuurlijk, charmant spel van Magda Schneider en Wolf Albach-Retty en goede komische typeringen van Adele Sandrock en Leo Slezak.

Die Puppenfee

1936 | Romantiek

Oostenrijk 1936. Romantiek van E.W. Emo. Met o.a. Adele Sandrock, Magda Schneider, Wolf Albach-Retty, Paul Hörbiger en Lizzi Holzschuh.

Een adellijke maar arme heer valt niet erg in de smaak bij de tante van zijn eveneens berooide geliefde. Bovendien wordt hij ook nog van ontrouw verdacht. De sfeer van het leven in het Oostenrijk van rond de eeuwwisseling is uitstekend getroffen en regisseur Emo had prima acteurs tot zijn beschikking.

Der Schüchterne Casanova

1936 | Komedie

Duitsland 1936. Komedie van Karl Lamac. Met o.a. Paul Kemp, Fita Benkhoff, Charlott Daudert, Wilhelm Bendow en Adele Sandrock.

Een jongeman, die de Don Juan wil uithangen, krijgt voortdurend de kous op z'n kop. Een paar leuke grappen, méér niet zijn te zien in deze film waarin zelfs Kemp de zaak niet kan redden.

Der Favorit der Kaiserin

1936 | Historische film

Duitsland 1936. Historische film van Werner Hochbaum. Met o.a. Olga Tschechowa, Anton Pointner, Willy Eichberger, Adele Sandrock en Trude Marlen.

Keizerin Elisabeth van Rusland wil alleen nog maar jonge, knappe officieren om zich heen zien. Een alleraardigste historische komedie.

Zirkus Saran

1935 | Drama

Oostenrijk 1935. Drama van E.W. Emo. Met o.a. Hans Moser, Georgia Holl, Leo Slezak, Rolf Wanka en Adele Sandrock.

Een clown houdt zijn beroep verborgen voor zijn dochter die op een kostschool zit, maar als ze er achter komt is haar genegenheid voor hem er niet minder om. Een film met dankbare rollen voor de acteurs van wie vooral Moser indruk maakt. De regie is wat ongelijkmatig, de muziek van Robert Stolz is heel plezierig.

Petersburger Nächte

1935 | Komedie, Muziek

Duitsland 1935. Komedie van E.W. Emo. Met o.a. Paul Hörbiger, Eliza Illiard, Adele Sandrock, Theo Lingen en Ernst Dumcke.

Johann Strau[KL29] (H[KA3]orbiger), de koning van de wals, gaat voor een gastoptreden naar St. Petersburg. Onderweg ontmoet hij een Russisch meisje (Illiard) en hij wordt verliefd op haar. Als blijkt dat zij de verloofde is van een grootvorst moet Strauß zich terugtrekken. Hij vindt troost in zijn muziek. De film is bedoeld als komedie. Er spelen ook heel wat Duitse blijspelacteurs in mee, maar er valt weinig te lachen. Ook van een Russische sfeer is geen sprake. Het enige lichtpuntje in deze film is de sopraan Eliza Illiard met haar prachtige stem. Ook bekend onder de titels WALZER AN DER NEWA en WALZER AUS WIEN.

Leutnant Bobby, der Teufelskerl

1935 | Romantiek

Oostenrijk 1935. Romantiek van Georg Jacoby. Met o.a. Gustav Fröhlich, Georg Alexander, Fritz Odemar, Rudolf Carl en Lída Baarová.

Een Engelse luitenant raakt in de gunst bij een weduwe die hem voor een staljongen houdt. De film is niet erg origineel en heeft bovendien weinig tempo, maar de typeringen en de dialogen zijn aardig.

Kirschen in Nachbars Garten

1935 | Komedie

Duitsland 1935. Komedie van Erich Engels. Met o.a. Adele Sandrock, Karl Valentin, Liesl Karlstadt, Max Gülstorff en Theo Shall.

Komedie over een burenruzie tussen tante Ad[KA2]ele (Sandrock) en een een oude ambtenaar (G[KA3]ulstorff). De ruzie gaat om een ei van haar Siamese eend Monika, dat verdwenen is. Ook de bedienden (Valentin en Karlstadt) nemen het op voor hun respectieve werkgevers. Maar de jonge generatie (Shall en Arlan) brengt een verzoening tot stand. Het gaat hier minder om het verhaal dan om de dwaze invallen van Valentin. Sandrock is indrukwekkend, zoals altijd, en gelukkig heeft ze hier de hoofdrol. Een leuke film! Scenario van regisseur Engels, Reinhold Bernt en Gernot Bock-Stieber. Camerawerk van E.W. Fiedler.

Ich liebe alle Frauen

1935 | Muziek

Duitsland 1935. Muziek van Karl Lamac. Met o.a. Lien Deyers, Jan Kiepura, Paul Bildt, Fritz Imhoff en Margarete Kupfer.

De beroemde zanger Jan Moreno heeft een dubbelganger die in een delicatessenzaak werkt en daaruit vloeien heel wat verwikkelingen voort. Jan Kiepura speelt met veel plezier z'n dubbelrol en zingt het hoogste lied, o.a. 'Ob blond, ob braun, ich liebe alle Frau'n' van Robert Stolz. Een van de laatste Duitse films van de Nederlandse Lien Deyers.

Frühjahrsparade

1935 | Muziek

Duitsland​/​​Hongarije​/​​Oostenrijk 1935. Muziek van Géza von Bolváry. Met o.a. Paul Hörbiger, Franziska Gaal, Theo Lingen, Adele Sandrock en Hans Richter.

Hongaars meisje beproeft haar geluk in het Wenen van Keizer Franz Joseph en leert een Duitse militaire muzikant kennen.

Eva

1935 | Muziek

Oostenrijk 1935. Muziek van Johannes Riemann. Met o.a. Magda Schneider, Mimi Shorp, Adele Sandrock, Hans Söhnker en Heinz Rühmann.

Een porseleinfabrikant trouwt met één van zijn arbeidsters. Aardige filmversie van de minder bekende operette van Franz Lehár, vooral dankzij het humoristische element waarvoor Adele Sandrock, Heinz Rühmann en Hans Moser verantwoordelijk zijn. Scenario van Ernst Marischka en camerawerk van Eduard Hoesch.

Ein falscher Fuffziger

1935 | Komedie

Duitsland 1935. Komedie van Carl Boese. Met o.a. Lucie Englisch, Georg Alexander, Theo Lingen, Käte Haack en Adele Sandrock.

De jonge Christa (Englisch), verkoopster in een grammofoonplatenzaak, laat zich door een gewiekste oplichtster (Hildebrand) een vals biljet van vijftig mark in de hand drukken. Al haar pogingen om dit in te ruilen voor een echt biljet van vijftig mark mislukken. Het biljet komt weer in omloop en brengt Christa in steeds grotere problemen. Tenslotte lukt het haar echter toch, de oplichtster samen met haar medeplichtige (Meyerinck) aan de politie uit te leveren, en zij ontmoet de man van haar leven (Alexander). Een briljante rol voor Lucie Englisch, met haar naïeve, komische stijl. Door haar is deze film - ook vandaag de dag nog - een succesvolle komedie.

Der Himmel auf Erden

1935 | Muziek

Oostenrijk 1935. Muziek van E.W. Emo. Met o.a. Heinz Rühmann, Hans Moser, Theo Lingen, Adele Sandrock en Hermann Thimig.

Een Heinz Rühmann-productie naar Julius Horst's toneelstuk over een componist die zijn schoonvader niet durft te bekennen dat hij walsen en schlagers schrijft. Het kapitaal voor een eigen boerenbedoeninkje steekt schoonzoonlief in een operetteproductie. Een Rühmann-film loopt altijd goed af. Georg Zoch schreef het scenario. Het camerawerk is van Bruno Timm.

Amphitryon

1935 | Komedie, Historische film

Duitsland 1935. Komedie van Reinhold Schünzel en Reinhold Schunzel. Met o.a. Willy Fritsch, Käthe Gold, Paul Kemp, Adele Sandrock en Fita Benkhoff.

De god Jupiter (Fritsch) is verliefd op de sterfelijke Alkmene (Gold), maar zij blijft haar man, de generaal Amphitryon (dubbelrol van Fritsch) trouw. Jupiter verandert zich in Amphitryon en brengt een aangenaam bezoek door bij Alkmene totdat haar echte man van het slagveld terugkeert en onraad ruikt. Jupiter maakt zich uit de voeten en zijn gemalin Juno (Sandrock) brengt Alkmene en Amphitryon weer bij elkaar. Eén van de allerlaatste ironisch-kritische films uit de UFA-studio's. Waarna kennelijk ook alle humor gedwongen werd uit Duitsland naar Hollywood te emigreren. Scenario van de regisseur. Camerawerk van Fritz Arno Wagner en Werner Bohne. Ook bekend als AUS DEN WOLKEN KOMMT DAS GLŸCK.

Ich sing' mich in Dein Herz hinein

1934 | Komedie

Duitsland 1934. Komedie van Fritz Kampers. Met o.a. Hans Söhnker, Lien Deyers, Adele Sandrock, Harald Paulsen en Max Gülstorff.

Een slecht gemaakte komedie over een jongeman (S[KA3]ohnker), die onder de naam van zijn vriend (Paulsen) de dochter van een grootgrondbezitter (Gülstorff) het hof maakt. Tussen de bedrijven door ontmaskert hij een roversbende, die het op de familiejuwelen heeft voorzien. Als beloning krijgt hij natuurlijk zijn geliefde. Deze film is uitsluitend het aanzien waard vanwege Adele Sandrock, die, zoals altijd, verrukkelijk is. Voor de rest is het beter dit werkje maar over te slaan. Ook bekend als DIE KLEINE UNBEKANNTE.

Ich sehne mich nach dir

1934 | Komedie, Muziek

Duitsland 1934. Komedie van Johannes Riemann. Met o.a. Louis Graveure, Camilla Horn, Theo Lingen, Adele Sandrock en Marja Tamara.

Een flinterdun verhaaltje waarin Graveure na een mislukte carrière als sportleraar, zanger tegen-wil-en-dank wordt en groot succes heeft als tenor. Uiteraard een excuus om een film te maken rond de toentertijd populaire operettester.

Ein Walzer für dich

1934 | Muziek, Komedie

Duitsland 1934. Muziek van Georg Zoch en Georg Zoch. Met o.a. Louis Graveure, Camilla Horn, Heinz Rühmann, Adele Sandrock en Theo Lingen.

Een verdwenen troonopvolger blijkt carrière gemaakt te hebben als zanger en voelt er niets voor de troon te bestijgen. Een nogal uitgesponnen filmoperette op muziek van Meisel, met de tenor Graveure in de hoofdrol en een goede rol van Rühmann als componist. Het scenario is van Hans H. Zerlett en de regisseur. Het camerawerk is van Willy Winterstein. Ook bekend als ICH HEIßE BENJAMIN.

Die Töchter Ihrer Exzellenz

1934 | Komedie

Duitsland 1934. Komedie van Reinhold Schünzel. Met o.a. Hansi Niese, Käthe von Nagy, Willy Fritsch, Hans Moser en Dagny Servaes.

Weduwe Niese heeft, behalve een sigarenwinkel, twee dochters, waarmee ze heel wat te stellen heeft. De oudste (Servaes) bedriegt haar saaie man (Moser), de jongste probeert dat te verhinderen en ze papt aan met een jongeman, waarvan ze denkt dat het de minnaar van haar zuster is. Dan verschijnt tante Virginia en de verwarring is kompleet. Alles komt natuurlijk weer goed. Voor de ernst in dit blijspel zorgt Moser als bedrogen echtgenoot. De gevierde Hansi Niese, een Weense volksactrice, heeft zich met deze rol onsterfelijk gemaakt, al heeft ze zelf de première van de film niet meer mogen beleven.

Die Fliegende Ahnfrau

1934 | Komedie

Duitsland 1934. Komedie van Fred Sauer. Met o.a. Paul Henckels, Gina Falckenberg, Betty Bird, Rudolf Platte en Adele Sandrock.

De koppige directeur van een sigarettenfabriek (Henckels) wil de problemen van een dalende omzet niet oplossen door reclame te maken, maar door een fusie met zijn concurrent Westermeier. Daartoe moet zijn oudste dochter Bird, die op de fabriek werkt als procuratiehoudster, trouwen met Gross, de zoon van Westermeier. De hele familie zet hem de voet dwars met de hulp van jurist Kampers. Het enige lichtpunt in de film is Sandrock, de zuster van de directeur. Telkens als zij op het scherm komt wordt het onderhoudend. Haar scène in het vliegtuig is een juweeltje. Een oubollige komedie die zijn beste tijd wel gehad heeft, en die men gerust vergeten mag.

Die Englische Heirat

1934 | Komedie

Duitsland 1934. Komedie van Reinhold Schünzel. Met o.a. Adele Sandrock, Fritz Odemar, Georg Alexander, Hans Richter en Renate Müller.

Een Engelse Lord (Alexander) stort zich hals over kop in het huwelijk met een Berlijnse schone (M[KA3]uller) van nederige afkomst. Alexander reist vooruit naar Engeland, maar verzwijgt zijn getrouwde status voor zijn overheersende grootmoeder Lady Mavis (gespeeld door Sandrok). Müller die het wachten moe is, trekt de stoute schoenen aan, reist af naar Engeland waar ze zich presenteert aan de sjieke familie van haar laffe echtgenoot. Met de hulp van de advocaat van de familie en een hooiwagen, die de weg blokkeert, loopt het allemaal goed af. Een nog altijd sprankelende Lubitsch-achtige komedie. Sandocks tekstregel 'In diesem Hause schreie ich und sonst niemand' is een gevleugelde uitspraak geworden. Gebaseerd op het boek van Ludwig v. Wohl.

Der Herr ohne Wohnung

1934 | Komedie

Oostenrijk 1934. Komedie van E.W. Emo. Met o.a. Paul Hörbiger, Hilde von Stolz, Hermann Thimig, Leo Slezak en Adele Sandrock.

Een secretaris komt aangeschoten in het huis van zijn baas terecht, waardoor diens vrouw van ontrouw wordt verdacht. Een overvloed van komische situaties en prima rollen zijn te zien in deze film, waarvan de regie af en toe wat traag is. De muziek van Robert Stolz is vlot.

Der Herr Senator

1934 | Komedie

Duitsland 1934. Komedie van Fred Sauer. Met o.a. Paul Henkels, Gina Falckenberg, Betty Bird, Rudolf Platte en Adele Sandrock.

Karl Andersen (Henckels) is een uitgekookte sigaretten-baron uit Hamburg, die zich senator mag noemen. Hij wil zijn dochter Helene (Falckenberg) laten huwen met Wallner jr (Gross), de zoon van collega-fabrikant Wallner sr (Westermeier) om op die manier een concurrent minder te hebben en zijn bedrijf uit te breiden. Andersen heeft echter buiten de waard gerekend met zijn zuster Joanna (Sandrock), die aandelen in de familie-onderneming bezit en er andere idee[KA3]en op na houdt. Ze stuurt haar juridisch adviseur Dr. Fritz G[KA3]oricke (Kampers) om een stokje te steken voor de plannen van haar broer. Oubollige komedie der misverstanden, die bij het uitkomen als film al niet eens leuk was. Georg Hurdalek bewerkte de boulevardklucht van Franz von Schönthan voor het witte doek. Het camerawerk van deze weinig boeiende film is van Karl Puth.

Alles hört auf mein Kommando

1934 | Komedie

Duitsland 1934. Komedie van Georg Zoch. Met o.a. Marianne Hoppe, Wolfgang Liebeneiner, Adele Sandrock, Georg Alexander en Hedda Björnson.

Pauline Neuber, directrice van het streektheater (Sandrock) heeft een voorliefde voor stoffige salonstukken. Deze worden dan ook regelmatig door de vooraanstaande toneelcriticus (Alexander) afgekraakt. Pauline`s neef Erich (Liebeneiner) probeert vergeefs zijn tante vertrouwd te maken met moderne stukken en moderne ensc[KA2]enering. Pas wanneer de financi[KA3]ele situatie van het theater haar daartoe dwingt, draagt zij de leiding over aan haar neef. Hij is intussen verliefd geworden op Hella, zonder te weten dat zij de dochter van de gehate criticus is. Wanneer hij erachter komt, veroorzaakt dat conflicten met Hella (Hoppe). Aan het slot is er toch een happy end. Door de beroemde Adele Sandrock komt deze, verder zwakke, film boven de middelmaat uit. Ook de zang van de bekende Finse sopraan Aulikki Rautawaara in haar enige Duitse film, zal men niet snel vergeten.

Morgenrot

1933 | Oorlogsfilm, Avonturenfilm

Duitsland 1933. Oorlogsfilm van Gustav Ucicky. Met o.a. Rudolf Forster, Adele Sandrock, Camilla Spira, Fritz Genschow en Paul Westermeier.

Frank Capra had in 1928 in SUBMARINE het thema al handig uitgebuit: een onderzeeër is gezonken en dan is er nog maar weinig tijd of alle zuurstof is op. In de U-21 heersen sentimentele toestanden als een van de bemanningsleden zijn leven moet offeren terwille van de anderen. De film beleefde zijn première drie dagen nadat Hitler de macht gegrepen had. De film was een voorbeeld voor het blinde patriottisme van veel latere nazifilms.

Liebe auf den ersten Ton

1932 | Komedie, Muziek

Duitsland 1932. Komedie van Carl Froelich. Met o.a. Carl Jöken, Lee Parry, Lizzi Waldmüller, Johannes Riemann en Adele Sandrock.

De tenor Rudolf Niemeyer (J[KA3]oken) krijgt een engagement in het hertogdom Liebenstein, waar hem de titel `Kammers[KA3]anger` beloofd is. De enige voorwaarde van de hertogin (Waldm[KA3]uller) is dat hij ongetrouwd moet zijn. Aangezien hij dat niet is, laat Niemeyer zijn vrouw thuis en doet zich in Liebenstein als vrijgezel voor. De hertogin die eigenlijk met prins Bernhard zou trouwen, wordt verliefd op hem. Wanneer zijn vrouw onverwachts verschijnt en zich voor zijn zuster uitgeeft, zorgt dat voor komische verwikkelingen. Aan het slot wordt alles opgehelderd, de hertogin krijgt de prins (Riemann) en Niemeyer krijgt de felbegeerde titel. Een zangfilm, zoals die er destijds vele waren. Deze keer met 'Kammersänger' Carl Jöken in de hoofdrol. Grootmeester Carl Froelich zorgde ervoor dat de film amusant bleef en niet onder de middelmaat bleef steken.

Ich will nicht wissen wer du bist

1932 | Komedie, Muziek

Duitsland 1932. Komedie van Géza von Bolváry. Met o.a. Liane Haid, Gustav Fröhlich, Betty Bird, Max Gülstorff en Fritz Odemar.

Een verarmde graaf, die zijn brood als chauffeur verdient, ontmoet een meisje dat niet met een chauffeur maar wel met een verarmde graaf wil trouwen! Een vrolijke filmoperette met alleraardigste liedjes van Robert Stolz en prima rollen van Liane Haid en Gustav Fröhlich.

Ein steinreicher Mann

1932 | Komedie

Duitsland 1932. Komedie van Stefan Székely. Met o.a. Curt Bois, Dolly Haas, Adele Sandrock, Liselott Schaak en Paul Hörbiger.

Juweliersbediende Curt (Bois) slikt per ongeluk een diamant in van de aristocratische Adele von Hahnenkamp (Sandrock). Toentertijd was een operatie niet mogelijk, dus hij wordt naar het kasteel gebracht en angstvallig in de gaten gehouden. Hij voelt zich al snel thuis en laat zijn vriendin (Haas) overkomen. Maar ook een dievenbende zit achter de kostbare steen aan. Tijdens een gekostumeerd bal wordt Curt ontvoerd. Na een wilde achtervolging wordt hij bevrijd. Dan komt de steen te voorschijn: hij had hem helemaal niet ingeslikt. Een dolle klucht waarin acteur/danser/zanger Curt Bois zijn veelzijdig talent kan laten zien. Het werd zijn laatste film voordat hij Duitsland moest verlaten.

Ein Toller Einfall

1932 | Komedie

Duitsland 1932. Komedie van Kurt Gerron. Met o.a. Willy Fritsch, Dorothea Wieck, Max Adalbert en Adele Sandrock.

Terwijl de eigenaar van een kasteel op reis is om de verkoop ervan te regelen verandert zijn neef het in een hotel. Gebaseerd op de gelijknamige klucht, en dat is aan de vele dialogen duidelijk te merken. Maar ze zijn leuk en Fritsch is een sympathieke neef.

Der Tolle Bomberg

1932 | Drama

Duitsland 1932. Drama van Georg Asagaroff. Met o.a. Hans Adalbert Schlettow, Liselotte Schaak, Adele Sandrock, Paul Henckels en Paul Heidemann.

De dolle streken van een gepensioneerde baron in de zoveelste militaire kostuum-verheerlijking.

Der Sieger

1932 | Komedie

Duitsland 1932. Komedie van Hans Hinrich en Paul Martin. Met o.a. Hans Albers, Käthe von Nagy, Hans Brausewetter en Adele Sandrock.

Een telefonist vergeet een belangrijk telegram op te schrijven maar redt daardoor het vermogen van een bankier. Albers lijkt geschapen voor de rol van de onbezorgde, charmante jongeman die zoiets, en nog veel meer, overkomt. Zijn tegenspelers zijn uitstekend, de regie is vlot.

Keine Feier ohne Meyer

1931 | Komedie

Duitsland 1931. Komedie van Carl Boese. Met o.a. Siegfried Arno, Ralph Arthur Roberts, Dina Gralla, Adele Sandrock en Maly Delschaft.

Huwelijksbemiddelaar Siegmund Meyer (Arno) doet veel moeite om Mary (Gralla), de dochter van gemeenteraadslid Goebel (Roberts) aan de haak te slaan. Ze mag hem echter niet. Goebel denkt dat Meyer een grootindustrieel is en Meyer stelt alles in het werk om deze indruk te versterken. In de loop van de nogal turbulente verwikkelingen maakt hij, die altijd overal in slaagt, een grote fout. Hij koppelt zijn vriend Walter (Vespermann) onbedoeld aan Mary en brengt zo, zonder het te willen, een huwelijk tot stand. Zelf moet hij genoegen nemen met zijn secretaresse (Delschaft). Een blijspel dat geheel op hoofdrolspeler Arno is afgestemd. Bij hem vergeleken steekt Dina Gralla, ten tijde van de zwijgende film een ster, kleurloos af. Er zijn betere Arno-films. Deze werd op 5 maart 1934 door de nazi's verboden. Ook bekend als HOTEL 'ZUR STILLEN LIEBE'.

Die Försterchristl

1931 | Muziek

Duitsland 1931. Muziek van Friedrich Zelnik. Met o.a. Irene Eisinger, Paul Richter, Oskar Karlweiss, Adele Sandrock en Paul Hörbiger.

De tweede, nu sprekende (en gemusicaliseerde) verfilming van het bekende operetteverhaal door regisseur Zelnik.

Der Schrecken der Garnison

1931 | Drama, Komedie

Duitsland 1931. Drama van Carl Boese. Met o.a. Felix Bressart, Lucie Englisch, Adele Sandrock en Tamara Desni.

Een gebruikelijke Boese-klucht over het vrolijke militaire leven van eertijds, waarin Bressart een komische rol heeft als soldaat Kuhlicke die eerst bij de huzaren en daarna bij de infanterie te grote brokken maakt om er te mogen blijven. Het scenario is van Bobby E. Lüthge en Karl Notí. Het camerawerk is van Hans Karl Gottschalk en Willy Hameister. Mono.

Der Kongreß tanzt

1931 | Muziek, Musical

Duitsland​/​​Frankrijk 1931. Muziek van Eric Charell en Erik Charell. Met o.a. Lilian Harvey, Willy Fritsch, Conrad Veidt, Otto Wallburg en Lil Dagover.

Charells speciaal voor de film geschreven operette was een schoolvoorbeeld voor honderden navolgers: Schmalz-und-Walzfilms, een typisch Duitse vorm van escapisme. DER KONGRE[KL29] TANZT doet nu verouderd aan, maar `Das gibt`s nur einmal` is nog steeds een hechte schlager. Een door handschoenenverkoopstertje Christel (Harvey) in de tsarenkoets geworpen boeketje wordt voor een aanslag aangezien. Fritsch, Lilians vaste tegenspeler, is natuurlijk de tsaar. Er is tegelijkertijd een Engelse en een Franse versie gedraaid. Harvey had steeds de hoofdrol, maar haar partners wisselden per taal. Scenario van Norbert Falk en Robert Liebmann. Camerawerk van Carl Hoffmann.

Skandal um Eva

1930 | Komedie

Duitsland 1930. Komedie van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Oskar Sima, Henny Porten, Adele Sandrock, Paul Henckels en Fritz Odemar.

Een ongelooflijk lamentabel melodrama over een lerares over wie geruchten gaan dat zij zwanger zou zijn, hetgeen haar hoogstaande verloofde ter ore komt. 'Ongelooflijk', omdat Pabst deze film tussen belangrijke klassieke films als WESTFRONT 1918 en DIE DREIGROSCHEN-OPER draaide.

Das Mädchen mit den fünf Nullen

1927 | Komedie

Duitsland 1927. Komedie van Curtis Bernhardt. Met o.a. Elza Temary, Marcell Salzer, Adele Sandrock, Elsa Wagner en Paul Bildt.

Drie mannen en een vrouw winnen de hoofdprijs in een loterij, maar worden er niet erg gelukkig mee. Dit is de tweede, zwijgende, film van Heinz Rühmann na zijn debuut in DAS DEUTSCHE MUTTERHERZ, een smartlap waarin hij een in-gemene zoon speelt. Opmerkelijker dan zijn aandeel in deze onbeduidende klucht was de omstandigheid dat de befaamde filmtheoreticus Béla Bálasz zich met het schrijven van het draaiboek voor dit soort films moest bezighouden. Rühmanns carrière begon pas echt met zijn volgende film: DIE DREI VON DER TANKSTELLE.

Helena

1924 | Avonturenfilm

Duitsland 1924. Avonturenfilm van Manfred Noa. Met o.a. Edy Darclea, Hanna Ralph, Adele Sandrock, Albert Steinrück en Vladimir Gajdarov.

Het scenario van Hans Kyser is een zeer vrije bewerking van de [KL]Ilias[KLE], het gedicht van de blinde Griekse dichter Homerus uit de oudheid over Helena (Darclea), de stralende dochter van Zeus en Leda. Ze was de gemalin van Menela[KA3]us (Ulmer), de koning van Sparta. Ze werd geschaakt door Paris (Gajdarov), die haar meenam naar Troje. Dit leidde tot een oorlog tussen de twee steden. Deze vroege spektakelfilm met een ongebruikelijk lange speelduur nam een fors loopje met de offici[KA3]ele klassieke literatuur om zoveel mogelijk figuren uit de mythologie op het witte doek te laten verschijnen. De revue passeren o.a. Hector (De Vogt), Achilles (Aldini), Patrocles (Lamac), Odysseus (Kronburger), Priamus (Steinr[KA3]uck), enz. Kenmerkend zijn de massasc[KA2]ene`s, die de aandacht van de kijker opeisen en het oordeel van Paris wordt verbeeld door middel van een droom. Opwindender is eigenlijk de geschiedenis van deze gerestaureerde versie. De originele kopie was verdwenen, maar in diverse landen buiten Duitsland waren nog onvolledige versies te vinden. Indertijd monteerde iedere filmdistributeur zijn eigen lengte en praktisch zijn eigen verhaal dat hij vertonen wilde. In het filmmuseum van Lausanne was de oorspronkelijk nitraatversie van de toenmalige Zwitserse distributeur voorhanden, die aangevuld werd met stukken montage uit Spanje, Itali[KA3]e en Zwitserland zelf. Zo ontstond de volledige film. De muziekpartituur die indertijd de zwijgende film begeleidde is verdwenen, maar toen het filmmuseum in M[KA3]unchen de rolprent liet restaureren vond men Joachim B[KA3]arenz (piano), G[KA3]unter Buchwald (viool), Friedemann Graef (saxofoon) en Christian Roderburg (percussie) bereid nieuwe muziek te schrijven. Men mocht zich gelukkig prijzen, want dit kwartet heeft al heel wat oude films voorzien van begeleidende muziek en geldt als meesters in hun vak. Voor liefhebbers van de historische film een niet te versmaden spektakel, maar spectaculair is anders. Het camerawerk is van Ewald Daub en Gustave Preiss.

Marizza, genannt die Schmuggler-Madonna

1922 | Romantiek, Drama, Actiefilm

Duitsland 1922. Romantiek van F.W. Murnau. Met o.a. Tzwetta Tzatschewa, Adele Sandrock, Harry Frank, Hans Heinrich von Twardowski en Leonhard Haskel.

Een vroeg voorbeeld van Murnau`s licht-donker-experimenten in een vroege boerenfilm met een Carmen-achtig verhaal. Frivole Marizza (Tzatchewa) is het zat om de gendarmes af te leiden, zodat haar smokkelvrienden hun gang kunnen gaan. Ze wil wat anders en en vindt een betrekking bij Madame Avricolos (Sandrock), een verarmde edelvrouwe met een groot landgoed. Er zijn twee aantrekkelijke zoons, de dromerige Antonio (Twardowski) en de onstuimige Christo (Frank). Als Madame Avricolos Marizza in het bed van Christo aantreft, zint zij op wraak. Daarop worden de verhoudingen ingewikkeld, vol jaloezie en tenslotte moorddadig. Marizza heeft inmiddels een baby... Het scenario is van Wolfgang Geiger en Hans Janowitz. Het was Murnau's negende werk, dat als verloren gegaan wordt beschouwd. Onze waardering is meer gebaseerd op Murnau's meesterlijke kunnen dan op de werkelijkheid, en het is wat we minstens van hem hadden mogen verwachten. Het camerawerk is van Karl Freund, die indertijd werd geprezen voor zijn hoge prestatie.