Karl Löb (1910-1983): camera.
Er zijn 18 films gevonden.

Willi wird das Kind schon schaukeln

1972 | Komedie

Duitsland 1972. Komedie van Werner Jacobs. Met o.a. Heinz Erhardt, Erika von Thellmann, Hannelore Elsner, Barbara Schöne en Claudia Butenuth.

Willi Kuckuck (Erhardt) probeert zijn voetbalclub uit de financiële moeilijkheden te halen. Rijke Amerikaanse tante Von Thellmann moet bijspringen. Ze moet een huwelijkscadeau sturen voor een van zijn dochters, die natuurlijk helemaal geen trouwplannen heeft. Dan dreigt tante op bezoek te komen. Een aardige Erhardt-klucht, maar niet wereldschokkend. Het scenario is van Rolf Ulrich en Reinhold Brandes. Het camerawerk is van Karl Löb.

Grün ist die Heide

1972 | Komedie, Drama

Duitsland 1972. Komedie van Harald Reinl. Met o.a. Monika Lundi, Roy Black, Rainer Rudolph, Jutta Speidel en Peter Millowitsch.

21 jaar na de nieuwe versie van `Gr[KA3]un ist die Heide`, de onstuimige meezinger uit 1932, komt een derde versie die gewoon verboden had moeten worden, omdat het begrip Heimat er zelfs niet meer als parodie uit te halen valt. Het verhaaltje: vrijgezel Norbert (Black) erft een huis op de L[KA3]uneburger Heide en gaat dat vieren met vrienden M[KA3]ops (Millowitsch) en Bernie (Rudolph). Ze nemen zich voor niet te zuipen, niet te roken en van vrouwelijk schoon af te blijven, maar de weg naar de hel is geplaveid met goede voornemens. De femmes fatales: verpleegster Ursula (Lundi) en Hanna (Speidel). Een volstrekt belachelijke vertoning, nota bene geproduceerd door Rob Houwer die op dat moment naar Nederland terugkeerde om er veel geld te verdienen met WAT ZIEN IK met Albert Mol. Scenario van Michael Wildberger. Camerawerk van Karl Löb.

Unser Willi ist der Beste

1971 | Komedie

Duitsland 1971. Komedie van Werner Jacobs. Met o.a. Heinz Erhardt, Ruth Stephan, Rudolf Schündler, Jutta Speidel en Bruno Dietrich.

Het vervolg op WAS IST DENN BLOß MIT WILLI LOS?, waarin Erhardt, die als belastingambtenaar net met pensioen gestuurd is, geconfronteerd wordt met armlastige familieleden, die hun hand ophouden. Zijn pensioen is daarvoor te klein en hij krijgt een baantje als verkoper van keukenapparaten en moet van deur tot deur trekken. Dat draait aanvankelijk uit op een grote chaos totdat hij bij toeval zijn firma een dienst kan bewijzen in een tv-programma. Een gedateerde klucht over de kleine man rond de populaire ster Erhardt. Het scenario is van Rolf Ulrich en Reinhold Brandes. Het camerawerk is van Karl Löb. Vervolg: WILLI WIRD DAS KIND SCHON SCHAUKELN.

Die Herren mit der weißen Weste

1970 | Komedie, Misdaad

Duitsland 1970. Komedie van Wolfgang Staudte. Met o.a. Martin Held, Mario Adorf, Walter Giller, Agnes Windeck en Hannelore Elsner.

Een rechter neemt wraak op een boef die hij gedurende zijn ambtsperiode niet te pakken heeft kunnen krijgen. Nu hij gepensioneerd is, laat hij hem in een val lopen, die hij met vrienden heeft opgezet. Dit is de eerste echt vrolijke film van Staudte, zonder verdere theoretische diepgang, maar wel goed gemaakt.

Winnetou und sein Freund Old Firehand

1966 | Western

Duitsland​/​​Joegoslavië 1966. Western van Alfred Vohrer. Met o.a. Pierre Brice, Rod Cameron, Marie Versini, Harald Leipnitz en Todd Armstrong.

Wanneer Winnetou en zijn zus Nscho-tschi in een grensstadje aankomen, ontdekken ze al gauw dat de machtige Silers en zijn bende de stad terroriseren, omdat de sheriff Silers broer heeft vastgezet. Met behulp van pelsjager Old Firehand besluit Winnetou Silers te verjagen.

Lange Beine - Lange Finger

1966 | Komedie, Misdaad

Duitsland 1966. Komedie van Alfred Vohrer. Met o.a. Senta Berger, Joachim Fuchsberger, Martin Held, Hanns Lothar en Irene von Meyendorff.

Vader en dochter vormen een fraai duo: zij heeft lange vingers en steelt als de raven uit hotelkamers; vader loopt zich de benen uit het lijf om het spul (sieraden, hun specialisatie) vlot aan de man te brengen. De zaken gaan prima totdat het meisje verliefd wordt op een chique Engelse gast, die bovendien advocaat is. Hun bestaan wordt bedreigd. Een onderhoudende komedie met de nodige ironie en aardig gespeeld. Scenario van Peter Lambda, Eberhard Keindorff en Johanna Sibelius. Camerawerk van Karl Löb.

Old Surehand

1965 | Western, Avonturenfilm

Duitsland​/​​Joegoslavië 1965. Western van Alfred Vohrer. Met o.a. Stewart Granger, Pierre Brice, Leticia Roman, Larry Pennell en Terence Hill.

Granger is Old Surehand en Brice speelt Winnetou. Deze western is gebaseerd op de Karl May-roman. De vrienden hebben nu te maken met de moordenaar van Grangers broer en de zoon van een Comanche-opperhoofd. Redelijk goed gemaakt, met een goed lopend scenario. De muziek is van schlagerzanger Martin Böttcher. Terence Hill staat in de cast vermeld als Mario Girotti. Scenario van Eberhard Keindorff, Johanna Sibelius en Fred Denger.

Der Letzte Ritt nach Santa Cruz

1964 | Western

Frankrijk​/​​Duitsland 1964. Western van Rolf Olsen. Met o.a. Edmond Purdom, Klaus Kinski, Mario Adorf, Marianne Koch en Marisa Mell.

Een voorspelbare en conventioneel gemaakte, maar onderhoudende western waarin vier boeven de zoon van de sheriff die hen ooit arresteerde, kidnappen. Adorf en Kinski zijn goed als de leiders van de schurken, maar Purdom (als de sheriff) mist star-appeal. Op de soundtrack plagieert ene Erwin Halletz niet onverdienstelijk Morricone. Het scenario is van Alex Berg alias Herbert Reinecker. Het camerawerk is van Karl Löb.

Die 1000 Augen des Dr. Mabuse

1960 | Misdaad, Thriller

Duitsland​/​​Frankrijk​/​​Italië 1960. Misdaad van Fritz Lang. Met o.a. Gert Fröbe, Wolfgang Preiss, Dawn Addams, Peter van Eyck en Werner Peters.

Derde Dr. Mabuse-film van Fritz Lang (Metropolis) en tevens de zwanenzang van de Duitse cineast (1890-1976). Schrijver Norbert Jacques kwam begin vorige eeuw op de proppen met Dr. Mabuse, een archetypisch duister genie dat verlangt naar wereldheerschappij. In Die 1000 Augen heeft de snoodaard zich verschanst in het door de nazi’s gebouwde Hotel Luxor waar hij met behulp van technische observatiesnufjes en meegaande handlangers een spoor van dood en verderf zaait. Rechercheur Kras (Fröbe) verschanst zich in de lobby om de meestercrimineel te dwarsbomen. Geen topstuk in Langs oeuvre maar de lowbudgetfilm weet te intrigeren dankzij tal van dubbelzinnige personages.

Was eine Frau im Frühling träumt

1959 | Romantische komedie

Duitsland 1959. Romantische komedie van Erik Ode en Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Winnie Markus, Rudolf Prack, Chariklia Baxevanos, Claus Biederstaedt en Ivan Desny.

Dweperige, onwerkelijke film over de 'verwaarloosde' vrouw van een hardwerkende ondernemer, die tijdens zijn afwezigheid een hernieuwde romance beleeft met een jeugdliefde. Het volledig achterhaalde scenario is van Curth Flatow en Eckhart Hachfield. De schone kleuren en de bloeiende bomen in het landschap werden gefotografeerd door Karl Löb.

Und das am Montagmorgen

1959 | Komedie

Duitsland 1959. Komedie van Luigi Comencini. Met o.a. O.W. Fischer, Ulla Jacobson, Robert Graf, Vera Tschechowa en Werner Finck.

Aantrekkelijke vrijgezel Alois Kessel (Fischer) is filiaaldirecteur van een bank. Zijn vrije tijd besteedt hij aan het bestuur van een kunstvereniging. Zijn oog valt op de aantrekkelijke Delia Mond (Jacobsson), die semi-arts is en lid van de vereniging. Zij is echter al `bezet`. Op de bewuste maandagmorgen uit de titel besluit Alois zijn bestaan in de tredmolen drastisch te veranderen en voortaan te doen, waar hij zin in heeft. Dit zet alles op zijn kop, zozeer zelf dat ongeruste mensen uit zijn omgeving de politie inschakelen. Men denkt dat Alois de kolder in de kop is geslagen en zenuwarts professor Gross (Finck) moet hem onderzoeken. Hij schakelt zijn assistente Delia in! Het tweetal voelt snel wat voor elkaar, maar nu wordt hun geluk bedreigd door de algemeen directeur van de bank die Alois via hypnose weer aan het werk wil krijgen. Deze flauwe komedie, die een vehikel was voor supersterren Fischer en Jacobsson is hooguit interessant om te zien hoe belachelijk de opvattingen van toen wel waren. Ondanks de regie van de ervaren Comencini was de rolprent bij de première geen succes en raakte hij al snel in het vergeetboek. Fischer en Jacobsson hadden een beter verhaal en een andere film verdiend. Het scenario is van regisseur Comencini, Peter Goldbaum en Franz Höllering naar het blijspel van J.B. Priestley The Scandalous Affairs of Mr. Kettle and Mrs. Moon. Het camerawerk is van Karl Löb.

Melodie und Rhythmus

1959 | Muziek, Komedie

Duitsland 1959. Muziek van John Olden. Met o.a. Peter Kraus, Veronika Beyer, Margit Saad, Rudolf Platte en Fred Kraus.

Violist Peter Kraus speelt in het orkest van zijn beroemde vader Fred Kraus. Hij zou graag de 'eerste viool' spelen, maar zo ver is het nog lang niet. Bovendien hebben vader en zoon een overeenkomende smaak wat vrouwelijk schoon betreft. Kortom voldoende stof voor conflict en Peter neemt de benen naar Hamburg waar hij in een 'modern' combo gaat spelen. Tegenwoordig uitsluitend nog voor bejaarde fans en sociologie-vorsers van het rollenpatroon en voorbeeldfiguren tijdens het Wirtschaftswunder.

Kein Engel ist so rein

1959 | Komedie, Misdaad, Muziek

Duitsland 1959. Komedie van Wolfgang Becker. Met o.a. Sabine Sinjen, Hans Albers, Peter Kraus, Horst Frank en Gustav Knuth.

Vier spitsboeven Dr. Zilinsky (Albers), Sepp Ziegelr (Knuth), Micki Flunder (Giller) en Bubi Lausch (Frank) luizen Konrad Stoloff (Kraus), het zoontje van een bankdirecteur, erin om toegang te krijgen tot de kluis, maar een jonge zangeres van het Leger des Heils, Therese (Sinjen) is hen te slim af. Een onbenullige film, die zijn witz verloren heeft, ondanks de competente rolverdeling. Eckart Hachfeld schreef het scenario naar een idee van Hans Wilhelm.

Der Stern von Santa Clara

1958 | Komedie, Misdaad, Romantiek

Duitsland 1958. Komedie van Werner Jacobs. Met o.a. Vico Torriani, Ruth Stephan, Gerlinde Locker, Hubert von Meyerinck en Brigitte Mira.

De gevierde schlagerzanger Carlo del Ponte reist af naar zijn Italiaanse geboortestad Santa Clara, waar hij binnen de kortste keren verzeild raakt in een bloedige familievete tussen de Del Ponte's en de Tartini's.

Wenn Frauen schwindeln

1957 | Komedie, Muziek

Duitsland 1957. Komedie van Paul Martin. Met o.a. Bibi Johns, Erik Schumann, Fita Benkhoff, Boy Gobert en Peer Schmidt.

Daisy Hellmann (Johns), de knappe dochter van een steenrijke fabrikant, is journaliste bij het damesblad Damenwelt. Ze schrijft snierende columns over het monster `man`. Om aan schrijfstof te komen haalt ze de dolste streken uit. Voor het artikel `Helpen Mannen alleen Knappe Meiden uit de Nood?` doet ze zich voor als juwelendievegge. Peter Kr[KA3]uger (Schuman) redt haar nog net uit de klauwen van het gerecht, maar is vast besloten om van haar net zoals in My Fair Lady een dame te maken en haar op het rechte pad te brengen. Daisy doet alsof ze in Peter gelooft, die bandleader is in de revue Montparnasse, maar ze bereidt in het geniep het artikel 'De Man als Vrouwentemmer' voor op haar luidruchtige schrijfmachine. Peter volgt haar op een avond. Als Daisy het merkt, is het bijna te laat. Ze zet snel een inbraak in scène, die haar haast fataal wordt. Wat Daisy echter werkelijk fataal wordt, is dat ze op Peter verliefd is geworden. Het scenario van J. von Vaszary en Tibor Yost eindigt heel voorspelbaar in de revue met een grote confrontatie en een goede afloop. Johns is in het midden van de jaren 1950 heel populair in eigen land. Zij probeert hier het publiek te verleiden met een muzikale film in navolging van de grote Amerikaanse musicals, die toen al over hun hoogtepunt heen waren. De rolprent heeft vooral curiositeitswaarde. Het camerawerk is van Karl Löb. Ook bekend als EUROPAS NEUE MUSIKPARADE 1958.

Die Frühreifen

1957 | Drama

Duitsland 1957. Drama van Josef von Báky. Met o.a. Heidi Brühl, Christian Doermer, Christian Wolff, Paul Esser en Sabine Sinjen.

Het zestien-jarige meisje Inge wil uit de huiselijke kring breken, maar haar vriend wil pas trouwen als hij wat op de bank heeft. Er werd wat afgepreekt over de bandeloze jeugd in die dagen, al lost von Baky het jeugdprobleem nogal hypocriet op. Scenario van Heinz Oskar Wutig en Gerda Corbett. Camerawerk van Karl Löb.

Der erste Frühlingstag

1956 | Drama, Komedie, Familiefilm, Romantiek

Duitsland 1956. Drama van Helmut Weiss. Met o.a. Luise Ullrich, Paul Dahlke, Ingeborg Schöner, Matthias Fuchs en Fita Benkhoff.

Op een dag in het voorjaar laat huismoeder Dolly Hiller (Ullrich) zich het hof maken door Bruno (Freytag), de broer van Dolly`s vriendin, die uit Afrika is aangereisd, en haar man, advocaat Robert (Dahlke), laat zich verleiden door Bettina Morelli (Mayberg), een van zijn cli[KA3]entes, een bekende zangeres. Ondertussen probeert hun oudste dochter, de negentien- jarige Vera (Sch[KA3]oner), de getrouwde kunstenaar en schoolvriend van haar vader Robert Paul Frank (Fr[KA3]ohlich) in te palmen. Haar jongere broer Martin (Fuchs) lonkt naar buurmeisje Trixi (Grothum) en het jongste zusje, de vijftien- jarige Lilo (Meissner) flirt met Martins vriend, rijkeluiszoontje Fred (Willer). Het blijft allemaal heel braaf en 's avonds wisselt de gehele familie de ervaringen uit, maar dat gaat niet zomaar. Eigenlijk draait het plot om de overspelige gedachten van Dolly, die de verleiding bijna niet kan weerstaan. Ullrich doet het heel behoorlijk, speelt daarbij de verantwoordelijke moeder en draagt de film. Regisseur Weiss deed het idee op aan de hand van het blijspel van Dodie Smith, die bekend werd toen Disney haar stuk 101 Dalmatians als tekenfilm uitbracht. Het scenario is van Juliane Kay en Jacob Gais. Het camerawerk is van Karl Löb.

Der 20. Juli

1955 | Oorlogsfilm, Historische film

Duitsland 1955. Oorlogsfilm van Falk Harnack. Met o.a. Wolfgang Preiss, Annemarie Düringer, Robert Freitag, Fritz Tillmann en Werner Hinz.

Op 20 juli 1944 trachtte een aantal Duitse officieren onder aanvoering van Oberst Graf von Stauffenberg middels een bom Adolf Hitler om te brengen. De Führer raakte slechts licht gewond. Regisseur Falk Harnack, zelf lid geweest van de Duitse verzetsgroep Weisse Rose, reconstrueert in documentaire stijl de aanloop naar die historische gebeurtenis. In juni 1955 ging slechts twee dagen eerder een andere speelfilm in première rond dezelfde geschiedenis: G.W. Pabsts Es geschah am 20. Juli. Terecht draagt Von Stauffenberg in die film - en ook in de televisiefilm Stauffenberg uit 2004 - een ooglapje over het linkeroog, terwijl merkwaardig genoeg in Der 20. Juli zijn rechteroog wordt bedekt.