Eman Fiala: cast.
Er zijn 2 films gevonden.

Labakan

1956 | Familiefilm, Fantasy

Bulgarije​/​​Tsjechoslowakije​/​​Tsjechië 1956. Familiefilm van Václav Krska en Vaclav Krska. Met o.a. Eduard Cupák, Karel Fiala, Jana Rybárová, Vladimir Leraus en Dana Medrická.

Kleermakersleerling Labakan (Cup[KA1]ak) wil van adel zijn en beleeft in zijn droom een angstig avontuur als prins, die kennis maakt met Omar (Fiala) de zoon van de kalief. Hierdoor is hij voorgoed genezen van zijn ambities. Moralistische sprookjesfilm in twee dimensies naar een verhaal van Wilhelm Hauff uit 1826, dat hij schreef voor de 'zonen en dochters van de betere burgerlijke stand'. Als u zich voelt aangesproken, moet u uw kinderen laten kijken, maar wij vinden het uit de oude doos. Het scenario is van Jaroslav Beránek en regisseur Krska. Achter de camera stond Jarmil Burghauser.

Takový je život

1929 | Drama

Tsjechoslowakije​/​​Duitsland 1929. Drama van Carl Junghans. Met o.a. Vera Baranovskaïa, Theodor Pištěk, Manja Zenisek-Pištěk, Heinrich Plachta en Edith Lederer.

Uit het leven gegrepen drama: wasvrouw Baranovska[KA3]ia probeert het hoofd boven water te houden voor haar gezin, als haar man Pi[KA5]st[KA5]ek werkloos wordt. Alles zit echter tegen: Pi[KA5]st[KA5]ek, die kolenknecht is, wordt ontslagen; hij is aan de drank en verzuipt de centjes die voor de huur bedoeld zijn met de losbandige Gert. De dochter is manicure en verwacht een baby. Ze wordt ontslagen omdat ze een vrijpostige klant terecht wijst. Als het kind van de buurvrouw bij haar speelt, wil ze het ervoor behoeden dat het uit het raam valt, maar ze stoot daardoor haar wastobbe om met als gevolg dat het kind toch valt... Dit sociale drama over ongerechtigheid verging als film net zo: regisseur Junghans, die in 1925 reeds het scenario schreef, meende dat hij een contract had met producent Prometheus, maar moest ervaren dat het niet gehonoreerd werd. Dit veroorzaakte een gat in de begroting. Hij wist de populaire Tsjechische acteur Pi[KA5]st[KA5]ek over te halen zonder honorarium te spelen en engageerde op die manier de gehele cast. Hij maakte de film in drie weken voor slechts 35.000 Mark, maar toen de rolprent voltooid was, had de sprekende film zijn intrede gedaan en vond hij geen distributeur meer... In 1964 voorzag Junghans de film van geluid (voornamelijk muziek, die hijzelf had geschreven) en tegenwoordig wordt de film geroemd om de montage en de precisie van de details. Het camerawerk is van Laszlo Schäffer.