Nathalie Nerval: cast.
Er zijn 7 films gevonden.

La petite prairie aux bouleaux

2003 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk​/​​Duitsland​/​​Polen 2003. Drama van Marceline Loridan-Ivens. Met o.a. Anouk Aimée, August Diehl, Marilu Marini, Zbigniew Zamachowski en Claire Maurier.

Filmmaker Marceline Loridan-Ivens (1928) was de vrouw en rechterhand van cineast Joris Ivens (1898-1989). In 2003 debuteerde ze als regisseur met de autobiografische film La petite prairie aux bouleaux (Birkenau und Rosenfeld) waarin haar alter-ego Myriam (Anouk Aimée) vanuit woonplaats New York terugkeert naar Auschwitz-Birkenau, de plek waarnaar Loridan-Ivens in 1944 werd gedeporteerd. In droombeelden en herinneringen herleeft de oude Myriam de traumatische ervaringen van het vijftienjarige meisje dat ze ooit was, samen met een Duitser die een heel andere band heeft met de onheilsplek. Een fraai en betekenisvol egodocument. Internationale titel: The Birch-Tree Meadow.

L'ami de mon fils

1997 | Romantiek

Zwitserland​/​​Frankrijk 1997. Romantiek van Marion Serraut. Met o.a. Mireille Darc, Alain Doutey, Robert Plagnol, Grégori Baquet en Nathalie Nerval.

Louise (Darc) is weduwe en woont alleen met haar zoon Martin (Baquet). Ze is lerares letterkunde in het lyceum. Tijdens een etentje met familie maakt ze kennis met Stanislas (Plagnol), een vriend van haar zoon. Deze heeft onlangs met zijn moeder de voormalige Soviet Unie verlaten en volgt nu in Frankrijk een opleiding in plastische kunsten. Louise voelt zich wel aangetrokken tot deze jonge en knappe kunstenaar die dan ook weinig moeite heeft om haar te verleiden. In zijn armen voelt ze zich herleven, maar zal hun liefde de tegenwerking van de omgeving kunnen weerstaan? Een erg kunstmatig romantisch drama over de verhouding tussen een jonge man en een vrouw van middelbare leeftijd, een gegeven stukken beter uitgewerkt werd in WHITE PALACE. Je kan geen ogenblik geloven in de romance tussen Darc en Plagnol. Sylvie Bailly, Catherine Borgella en Jean-Luc Seigle overgoten hun scenario bovendien nog met een sausje goedkope sentimentaliteit. Enkel geschikt voor overjaarse bakvisjes. Fotografie van Claude Egger. Stereo.

Cinq jours en juin

1989 | Oorlogsfilm, Komedie

Frankrijk 1989. Oorlogsfilm van Michel Legrand. Met o.a. Annie Girardot, Sabine Azéma, Mathieu Rozé, André Mazeau en Nicolas Hawtrey.

Het debuut van componist Legrand als regisseur. 'Bescheiden' als hij is, heeft hij ervoor gekozen een periode uit zijn eigen jeugd te verfilmen, namelijk juni 1944, toen de geallieerden in Frankrijk landden. In die tijd maakte hij een fietstocht door Frankrijk. De uitstekende dialogen werden geschreven door Pierre Uytterhoeven en Benjamin Legrand. De regie is onevenwichtig, sterke scènes worden afgewisseld met zwakke en het verloop van het verhaal is nogal hortend. Rozé is een fraaie jongeling, maar de aandacht wordt vooral opgeëist door Girardot. De goede bedoelingen maken de zwakke punten van de film niet goed. De fotografie is van Jean-Yves Lemener.

Lévy et Goliath

1986 | Komedie

België​/​​Frankrijk 1986. Komedie van Gérard Oury. Met o.a. Richard Anconina, Michel Boujenah, Jean-Claude Brialy, Souad Amidou en Maxime Leroux.

Een vervelend vervolg op RABBI JACOB. Hoewel ook geen hoogvlieger, had die film toch op z`n minst het voordeel dat Louis De Fun[KA2]es erin meedeed, die het publiek in zijn ban weet te houden. Hier gaat het om de absurde wederwaardigheden van een jonge orthodoxe jood en een hasjiesroker uit Antwerpen. Zij vervoeren door een vergissing verdovende middelen naar Parijs, terwijl ze denken diamantslijpsel bij zich te hebben. Is nauwelijks interessant, want totaal `voorspelbaar` met inbegrip van de ergste clich[KA1]es (de politiecommissaris die een travestiet is, de verplichte homoseksuelen, de dito jeugdige rellenschoppers) en een karikaturale en erg onsympathieke beschrijving van Antwerpen, die ver van de werkelijkheid afstaat. En niet te vergeten: twee komedianten uit het Middellandse Zee- gebied spelen de hoofdrollen en moeten dus joden afkomstig uit Centraal Europa voorstellen! Scenario van de regisseur en Danièle Thompson. Camerawerk van Wladimir Ivanov.

Belhegor ou le Fantôme du Louvre

1965 | Mysterie

Frankrijk 1965. Mysterie van Claude. Met o.a. Juliette Gréco, René Dary, François Chaumette, Christine Delaroche en Madame Sylvie.

Tamelijk trouwe bewerking in onwezenlijke kleuren van de succesvolle politieroman van Bernède. Een doelmatige regie, goede montage en een goed script houden de toeschouwer in spanning.Een pretentieloos werk, waarin vakkundig geacteerd wordt.

Léviathan

1961 | Drama

Frankrijk 1961. Drama van Léonard Keigel. Met o.a. Louis Jourdan, Marie Laforêt, Lilli Palmer, Madeleine Robinson en Georges Wilson.

Een getrouwde leraar wordt verliefd op een lichtzinnig meisje en krijgt ook te maken met de verliefde moeder van een leerling. Een poging om voor zichzelf een nieuw soort leven te forceren loopt tragisch af. Deze zwaar aangezette en pretentieuze verfilming van een Julien Green-roman wordt een oppervlakkig melodrama van gemanipuleerde ledenpoppen. De topbezetting krijgt geen kansen tot doorleefd spel, hoewel Palmer als positieve uitzondering 'tegen de klippen op' acteert.

La loi c'est la loi

1958 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1958. Komedie van Christian-Jaque. Met o.a. Fernandel, Totò, Nathalie Nerval, Leda Gloria en Mario Besozzi.

Een Franse douanier ligt overhoop met een Italiaanse smokkelaar die getrouwd is met zijn ex-vrouw. Dan blijkt hij net over de grens geboren te zijn en op de Franse noch Italiaanse nationaliteit aanspraak te kunnen maken. Verbitterd wil hij de misdaad in, maar zijn oude vijand helpt hem weer het rechte pad op. De confrontatie tussen twee beroemde komieken geeft geen van beiden optimale kansen, maar het scenario is leuk genoeg om de film desondanks vermakelijk te houden.