Paul Henckels

Acteur

Paul Henckels is acteur.
Er zijn 89 films gevonden.

Hier bin ich - hier bleib ich

1959 | Muziek, Komedie

Duitsland 1959. Muziek van Werner Jacobs. Met o.a. Caterina Valente, Hans Holt, Wolfgang Müller, Margarete Haagen en Paul Henckels.

Dit Valente-vehikel is de voor de film bewerkte, tamelijk verrassingsloze boulevardklucht van Raymond Vincy en Jean Valmy. Onze zingende hoofdrolspeelster is een dienstertje in een Parijs eethuis voor smulpapen. Ze heet Caterine! Ze staat op het punt te gaan trouwen met Pierre (M[KA3]uller). Op het stadhuis blijkt echter uit de papieren dat ze al getrouwd is met een zekere baron Hubert van L[KA3]owenherz (Holt). Aan de kijker en Caterine is het algauw duidelijk dat het om zwendel gaat: als de adellijke Von L[KA3]owenherz ongetrouwd blijft, wordt hij n.l. onterfd; al tegenstribbelend doet Caterine dan maar mee, maar zij wordt gaandeweg verliefd op de baron. Voor haar vriend Pierre is er voldoende troost, want hij mag zich laven aan Lucie (Stephan), de aantrekkelijke kokkin van het kasteel. Uitsluitend voor fans van het charmante zangwonder die dit onzin-verhaal 'draagt'. De waardering voor de film is dus geheel en al door haar verdiend. Scenario van Corth Flatow en Eckhart Hachfeld. Camerawerk van Göran Strindberg. Zie ook: Schlagerfilms.

Ferien auf Immenhof

1957 | Drama

Duitsland 1957. Drama van Hermann Leitner. Met o.a. Heidi Brühl, Paul Klinger, Margarete Haagen, Ethelbert en Paul Henckels.

Deel drie. De ponystoeterij van oma is nu omgebouwd tot een vakantie-oord; alleen de gasten ontbreken nog. De eerste gasten, die door de kinderen binnen gelokt worden, vertrekken al spoedig, maar dan weet Jochen von Roth een langlopend contract af te sluiten met een reisbureau en eindelijk komt de gang er in; de film raakt echter in een sukkeldraf. Het zou bij een vierde film blijven..

Der Tolle Bomberg

1957 | Drama, Komedie

Duitsland 1957. Drama van Rolf Thiele. Met o.a. Hans Albers, Gert Fröbe, Camilla Spira, Paul Henckels en Marion Michael.

Een nieuwe versie van een film uit 1932 die wel erg sleets is. Harald Juhnke is te zien als 28-jarige minnaar. Het scenario is van Hans Jacoby en Per Schwenzen naar de roman van Josef Winkler. Het camerawerk is van Vaclav Vich.

Bekenntnisse des Hochstaplers Felix Krull

1957 | Komedie

Duitsland 1957. Komedie van Kurt Hoffmann. Met o.a. Horst Buchholz, Liselotte Pulver, Ingrid Andree, Paul Dahlke en Susi Nicoletti.

Een oplichter geeft zich voor markies uit, en komt in Lissabon in de gevangenis nadat de echte markies een moord pleegde. Dochter Erika werkte mee aan het scenario naar het beroemde gelijknamige (nimmer geheel voltooide) boek van haar vader Thomas Mann. Het is Hoffmann allemaal net niet gelukt en Buchholz is te zwak voor zijn rol. Robert Thoeren schreef het scenario met Erika en Friedl Behn-Grund stond achter de camera.

Tausend Melodien

1956 | Muziek, Drama

Duitsland 1956. Muziek van Hans Deppe. Met o.a. Martin Benrath, Gardy Granass, Helmuth Schneider, Bibi Johns en Heli Finkenzeller.

Hooghartige jonge violist Martin Hoff (Benrath) met talent - net cum laude geslaagd aan het conservatorium in Heidelberg, slaat een verantwoord commercieel aanbod van schlagerzangeres Irina Servi (Johns) af om samen op tournee te gaan. Met de centjes die bedoeld zijn als ondersteuningskrediet van de houtzagerij van zijn broer organiseert hij zijn eerste concert dat faalt. Dit drijft hem letterlijk en figuurlijk in de armen van Irina. Combinatie van 'Heimat und Musik' dat een hedendaagse kijker nog weinig zegt. Het clichématige scenario is van Hanns H. Fischer en Rudolf Dortenwald. Fritz Arno Wagner bediende de camera met groot plichtsbesef. Willy Mattes was verantwoordelijk voor de muzikale omlijsting, maar voor nostalgiegangers zijn er nog de nodige klanken dansmuziek uit vervlogen tijden.

Hochzeit auf Immenhof

1956 | Drama, Familiefilm

Duitsland 1956. Drama van Volker von Collande. Met o.a. Angelika Meissner, Paul Klinger, Margarete Haagen, Heidi Brühl en Hans Nielsen.

Dick en Dalli (Meissner en Brühl) zien tandenknarsend toe hoe de pony-manege van hun oma (Haagen) door een deurwaarder verzegeld wordt. Noodgedwongen moeten ze bij Jochen von Roth (Klinger) bivakkeren, die ook niet in een al te beste beste stemming is: zijn vrouw is twee maanden na de huwelijksvoltrekking overleden. Neef Ethelbert (Fuchs) weet suikeroompje Pankraz (Nielsen) te paaien om oma's schulden te betalen. Herr von Roth wordt verliefd op Karin (Andersen) met wie hij in de finale trouwt. Tweede Immenhof-film, die nog een drietal vervolgen kreeg.

Drei Birken auf der Heide

1956 | Drama, Romantiek

Duitsland 1956. Drama van Ulrich Erfurth. Met o.a. Sonja Sutter, Helmuth Schneider, Albert Matterstock, Margit Saad en Rolf Wanka.

Houtvester Hans Freese (Schneider) ontmoet in zijn geboortedorp zijn vroegere jeugdvriendin Rose Heidk[KA3]amper (Sutter) en beider ogen gaan weer fonkelen. Maar er is ook nog de uitgever Jan Wedekinf (Matterstock), een man van de wereld, die een oogje heeft op Rose. Hans van zijn kant wordt op handen gedragen door het zigeunermeisje Susanna (Saad), dat hij uit de klauwen van een 'aanbidder' heeft gered. Alsof dat nog niet volstaat, is er ook nog een soort zigeunerprins. De heide bloeit en de berkebomen groeien erop los in deze mooi gefotografeerde heimat-idylle met een naïef liefdesdrama. De strekking van de film is kritisch beschouwd, bedenkelijk. Scenario van Erich Engels en Wolf Neumeister. Camerawerk van Willy Winterstein.

Griff nach den Sternen

1955 | Drama

Duitsland 1955. Drama van Carl Heinz Schroth. Met o.a. Erik Schumann, Liselotte Pulver, Paul Henckels, Gustav Knuth en Ilse Werner.

Helmuth Käutner werkte mee aan het scenario van deze draak over een jongleur die aan lager wal raakt als blijkt dat zijn zoontje het vak niet van hem wil leren. Alleen voor Pulver-fans.

Drei Mädels vom Rhein

1955 | Romantiek, Komedie, Drama

Duitsland 1955. Romantiek van Georg Jacoby. Met o.a. Fita Benkhoff, Gardy Granass, Topsy Küppers, Angelika Meissner en Heinz Hilpert.

In een dorpje in de Rheingau - een Duitse wijnstreek - staat een ouderwetse herberg op het punt van faillissement omdat een naburig, 'modern' hotel uit de grond is gestampt en nu de bezoekers trekt. Zelfs het traditionele wijnfeest dreigt zich te verplaatsen van Gasthof Zur Linde naar het Palasthotel.

Die spanische Fliege

1955 | Komedie, Familiefilm

Duitsland 1955. Komedie van Carl Boese. Met o.a. Joe Stöckl, Erika van Thellmann, Hans Leibelt, Rudolf Platte en Paul Henckels.

Vier burgers uit een kleine stad ontdekken, dat ze twintig jaar lang voor een en hetzelfde kind een onderhoudsbijdrage betaald hebben. Naar de gelijknamige toneelklucht van Arnold en Bach ontstond deze onbenullige verfilming op zeer laag niveau.

Die Mädels vom Immenhof

1955 | Familiefilm, Komedie, Jeugdfilm

Duitsland 1955. Familiefilm van Wolfgang Schleif. Met o.a. Angelika Meissner, Heidi Brühl, Paul Klinger, Margarethe Haagen en Paul Henckels.

De ponystoeterij van oma Haagen in de groene, lichtglooiende vlakten van Noord-Duitsland verkeert in financiële problemen. De drie kleindochters (König, Meissner en Brühl) gaan een handje helpen. Dankzij een gouden idee van pachter Klinger komt alles weer goed, zelfs het verwende neefje Fuchs blijkt aardige kanten te hebben. Leuk om de jonge Brühl aan het werk te zien. Naar de kinderboeken van Ursula Bruns, Dick und Dalli und die Ponies. Er volgden nog vier films.

Der Zarewitsch

1954 | Muziek

Duitsland 1954. Muziek van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Luis Mariano, Sonja Ziemann, Hans Richter, Paul Henckels en Ivan Petrovich.

De grote liefde schijnt aan de zoon van de Tsaar voorbij te gaan, totdat balletdanseres Ziemann, als jongen verkleed, tot zijn vertrekken doordringt. In deze verfilming van Franz Lehárs operette waarin de handeling gepresenteerd wordt als de droom van een danseresje, dat tijdens een theateropvoering van Der Zarewitsch ten val is gekomen. Het is een kleurrijk schouwspel geworden met de Spaans/Franse tenor Mariano in een voor hem ongebruikelijk genre. Reeds eerder verfilmd in 1933 door Viktor Jansen.

Clivia

1954 | Muziek

Duitsland 1954. Muziek van Karl Anton. Met o.a. Claude Farell, Peter Pasetti, Paul Dahlke, Herta Staal en Paul Henckels.

Een schelmenroman over een schijnhuwelijk en een paardendief, die de president van een dwergstaatje blijkt te zijn, verpakt in een vrolijke romantische operette. Liederen o.a. gezongen door virtuosen als Anneliese Rothenberger en Horst Wilhelm die echter niet in het beeld komen.

Staatsanwältin Corda

1953 | Drama

Duitsland 1953. Drama van Karl Ritter. Met o.a. Ingeborg Egholm, Paul Klinger, Gisela von Collande, Christine Kaufmann en Paul Henckels.

Een vrouwelijke officier van justitie wordt geconfronteerd met een moordenaar die haar doet denken aan haar jeugdliefde. Een broddelwerkje van de regisseur van STUKAS. Scenario van Christian Berthier en Karl Ritter.

Königliche Hoheit

1953 | Komedie, Romantiek, Drama

Duitsland 1953. Komedie van Harald Braun. Met o.a. Dieter Borsche, Ruth Leuwerik, Lil Dagover, Paul Henckels en Mathias Wiemann.

Hoe komt het toch dat de boeken van Thomas Mann, zodra Duitse regisseurs er een vinger naar uitsteken, veranderen in de spreekwoordelijke prut? Het is een wonder dat het Braun nog enigszins lukte met het alleraardigste verhaal over de Amerikaanse miljonairsdochter Imma Spoelman die het hart verovert van een arrogante prins in een failliet vorstendommetje. Voor wie van het boek genoot, is de film toch een teleurstelling, maar dat komt omdat de rolbezetting net niet deugt, evenmin als de regie van de bijrollen. Het scenario is gemaakt met mederwerking van Erika Mann, Georg Hurdalek en Hans Hömberg. Het camerawerk is van Werner Krien en Gerhard Krüger.

Hollandmädel

1953 | Komedie, Muziek

Duitsland 1953. Komedie van J.A. Hübler-Kahla en J. A. Hübler-Kahla. Met o.a. Sonja Ziemann, Gunnar Möller, Hans Moser, Grethe Weiser en Rudolf Platte.

De film speelt in Holland: een tulpenkweker en een kaasfabrikant staan elkaar jarenlang naar het leven, maar de zoon van de een en de dochter van de ander worden verliefd op elkaar en dat brengt hen - na de nodige strubbelingen - bij elkaar. Oppervlakkig blijspel vol clichës. Sonja Ziemann probeert haar succes van SCHWARZWALDMÄDEL uit te melken.

Fräulein Casanova

1953 | Komedie, Familiefilm

Oostenrijk 1953. Komedie van E.W. Emo. Met o.a. Gertrud Kückelmann, Angelika Hauff, Loni Heuser, Paul Henckels en Walter Giller.

Een kleinburgerlijk meisje wil zich wreken op haar ontrouwe verloofde. Ze beantwoordt een contactadvertentie en met een haar onbekende heer trekt ze er een weekeindje op uit. In het hotel treft ze niet alleen haar toekomstige schoonvader, die achter een danseresje aanzit, maar ook haar geliefde, die plotseling jaloers is geworden. Krachteloos en oppervlakkig vermaak. Scenario van Karl Hans Leiter en Helmut Qualtinger. Camerawerk van Fritz Arno Wagner en Karl Löb.

Fanfaren der Ehe

1953 | Komedie

Duitsland 1953. Komedie van Hans Grimm. Met o.a. Georg Thomalla, Dieter Borsche, Inge Egger, Ilse Petri en Fita Benkhoff.

De grap van twee als vrouwen verklede mannen uit FANFAREN DER LIEBE wordt in dit vervolg tot op de draad uitgemolken. Het scenario is van Herbert Witt en Felix Lützkendorf. Het camerawerk is van Erich Claunigk.

Die Stärkere

1953 | Drama

Duitsland 1953. Drama van Wolfgang Liebeneiner. Met o.a. Hans Söhnker, Gertrud Kückelmann, Antje Weisgerber, Harald Juhnke en Tilly Lauenstein.

Dramatische driehoeksverhouding: een architect, wiens vrouw na een ongeluk aan beide benen verlamd is, voelt zich aangetrokken tot een vrouwelijke collega, die stukken jonger is dan hij. Aan het eind - zo hoort het toch? - komt de moraal. De over het algemeen overtuigende spelers gaan helaas ten onder in al het sentimentele pathos, zodat ze op het laatst puur belachelijk worden. Scenario van Walther von Hollander naar een roman van Christa Linden. Camerawerk van Igor Oberberg.

Das Tanzende Herz

1953 | Historische film, Musical

Duitsland 1953. Historische film van Wolfgang Liebeneiner. Met o.a. Gertrud Kückelmann, Gunnar Möller, Paul Henckels, Paul Hörbiger en Maria Fris.

Een bankier probeert beslag te leggen op de levensechte pop Susanne èn de echte Susanne, dochter van een geleerde die zich te diep in de schulden stak om die pop te maken. Een mislukte vrije versie van het Coppelia-verhaal. Scenario van de regisseur. Camerawerk van Igor Oberberg.

Pension Schöller

1952 | Muziek, Komedie

Duitsland 1952. Muziek van Georg Jacoby. Met o.a. Ludwig Schmitz, Camilla Spira, Eva-Ingeborg Scholz, Joachim Brennecke en Rudolf Platte.

Een lichtzinnige jongeman geeft zijn oom de indruk dat hij diens geld in een inrichting voor zenuwpatiënten heeft geïnvesteerd. In werkelijkheid zitten de centjes vast in een duister kroegje. Als zijn oom op bezoek komt om de kliniek te bezichtigen, moet het pension uit de titel doorgaan voor het gekkenhuis... Ongeïnspireerde verfilming van de succesklucht van de vader van de regisseur; acht jaar later zou hij het nog eens doen en nog slechter. Aan het scenario sleutelden Bobby E. Lütge, Fritz Böttger, Joachim Wedekind en de regisseur. Het camerawerk is van Bruno Mondi.

Klettermaxe

1952 | Misdaad

Duitsland 1952. Misdaad van Kurt Hoffmann. Met o.a. Albert Lieven, Liselotte Pulver, Paul Henckels, Charlotte Bufford en Charlotte Daudert.

Corry vindt haar neef, detectiveschrijver Max, maar een saaie vent. Nee, dan de gevaarlijke inbreker Klettermaxe die zich op een nacht bij haar komt verschuilen.

Ferien vom Ich

1952 | Komedie

Duitsland 1952. Komedie van Hans Deppe. Met o.a. Marianne Hold, Rudolf Prack, Paul Henckels en Willy Fritsch.

Roman van Paul Keller door Deppe achttien jaar na de oorspronkelijke versie opnieuw verfilmd. Redelijk camerawerk van de Oostenrijks-Duitse filmveteraan Willy Winterstein, die sinds 1922 honderden films in beeld zette.

Einmal am Rhein

1952 | Muziek, Drama, Komedie

Duitsland 1952. Muziek van Helmut Weiss. Met o.a. Paul Henckels, Maria Paudler, Albert Florath, Trude Haefelin en Rolf Weih.

De eigenaar van een wijnbar heeft drie dochters in de huwbare leeftijd. Hij ondervindt zware concurrentie van de eigenaresse van hotel Nobel aan de overkant. Ze stookt de andere vrouwen van het dorpje aan de Rijn op voor een strijd tussen de seksen. Maar al gauw verzoent iedereen zich weer en valt in elkaars armen. Pretentieloze komedie met veel volksliedjes uit de Rijnstreek.

Drei Tage Angst

1952 | Komedie, Mysterie

Duitsland 1952. Komedie van Erich Waschneck. Met o.a. Rudolf Platte, Camilla Spira, Cornelia Froboess, Ethel Reschke en Lotte Rausch.

Een brave kleermaker wordt met een gewelddadige juwelendief en vrouwenmoordenaar verwisseld en kruipt in de rol van een vrouw, om aan de praktijken van de echte misdadiger een einde te maken. Zeer conventionele boevenkomedie met maar weinig grappige scènes, maar Platte is in zijn drievoudige rol het aanzien waard.

Der fröhliche Weinberg

1952 | Drama, Komedie, Romantiek

Duitsland 1952. Drama van Erich Engel en Erich Engels. Met o.a. Gustav Knuth, Camilla Spira, Willy Reichert, Paul Henckels en Willy Millowitsch.

In een wijndorpje aan de Rijn ontstaan, door de liefde en de uitstekende wijn, allerlei misverstanden en verwikkelingen. Het zeer satirische volksstuk van Carl Zuckmayer is door regisseur Engel teruggegebracht tot een niet onaardige komedie. Het scenario is van Curt J. Braun. Het camerawerk is van Hans Schneeberger.

Insel ohne Moral

1950 | Komedie, Familiefilm, Erotiek

Duitsland 1950. Komedie van Volker von Collande. Met o.a. Albert Florath, Erna Sellmer, Carl Voschgerau, Carsta Löck en Paul Henckels.

Had oorspronkelijk een film over de jeugd rond 1950 moeten worden. Het werd slechts een onbedoeld lachwekkende tienerklucht over een schoonheidswedstrijd op een vakantie-eiland in de Noordzee. De film toont voor de toenmalige begrippen verbazend veel bloot.

Hafenmelodie

1949 | Drama, Familiefilm

Duitsland 1949. Drama van Hans Müller. Met o.a. Kirsten Hiberg, Paul Henckels, Ctaja Görna, Heinz Engelmann en Wolfgang Lukschy.

Melodrama uit de havenwereld over een oude magazijnbeheerder, die het niet verkroppen kan, dat hij zijn zoon op veertien-jarige leeftijd verstoten heeft. Hij neemt blijmoedig een bedrieger in zijn huis op als de verloren gewaande zoon. Deze is eerst alleen op zijn geld uit, maar wordt verliefd op de dochter des huizes en krijgt spoedig gewetenswroeging. Wanneer de echte zoon eindelijk ten tonele verschijnt, komt het bedrog uit. Een warrig verhaal en slechte acteurs maken van deze film onbeholpen knoeiwerk.

Gesucht wird Majora

1949 | Misdaad

Duitsland 1949. Misdaad van Hermann Pfeiffer. Met o.a. Lotte Koch, Hermann Speelmans, Camilla Horn, Harald Paulsen en Rudolf Therkatz.

De eerste na-oorlogse Duitse speelfilm is een krimi, waarin jacht gemaakt wordt op de geheime formule van een kunstvezel 'Majora'. De film speelt zich af in de louche milieus van de café- en barwereld, die indertijd door de filmkeuring als ongeschikt werd bevonden voor jongere kijkers. De film doet nu oudbakken aan, maar heeft curiositeitswaarde omdat hij heel lang verdwenen was totdat er in 1986 een 16mm-kopie gevonden werd.

Diese Nacht vergeß' ich nie

1949 | Muziek, Familiefilm, Komedie

Duitsland 1949. Muziek van Johannes Meyer. Met o.a. Paul Henckels, Gustav Fröhlich, Hardy Krüger, Winnie Markus en Albert Florath.

Drie advocaten, grootvader, vader en zoon strijden om de gunst van een pas gescheiden cliënte. Daaruit ontwikkelt zich de gebruikelijke verwisselingskomedie uit de naoorlogse tijd, met veel muziek en weinig echte humor.

Die seltsamen Abenteuer des Herrn Fridolin B.

1948 | Komedie, Mysterie

Duitsland 1948. Komedie van Wolfgang Staudte. Met o.a. Ursula Kriegk, Axel von Ambesser, Ruth Lommel, Joachim Teege en Franz Stein.

Fridolin Biedermann, een keurige provinciaal, wordt in de grote stad door een schurk beroofd van zijn geld, pas en identiteit. Van nu af moet hij strijden met de instanties om zijn identiteit te bewijzen. Staudte's tweede naoorlogse film, die het bekijken waard is, bevat heerlijke uitvallen tegen de Duitse bureaucratie en enkele originele plaatjes. Scenario van de regisseur en camerawerk van Friedl Behn-Grund.

Woyzeck

1947 | Drama

DDDE 1947. Drama van Georg C. Klaren. Met o.a. Kurt Meisel, Helga Zülch, Max Eckardt, Paul Henckels en Arno Paulsen.

Een zeer vakkundige, treffende verfilming van Georg Büchners toneelstuk over fuselier Woyzeck die moest hangen omdat de autoriteiten dit nu eenmaal wilden, met een indrukwekkende rol van Meisel. Herzog verfilmde in 1979 met Klaus Kinski een geheel eigen versie.

Die Feuerzangenbowle

1944 | Komedie

Duitsland 1944. Komedie van Helmut Weiss. Met o.a. Heinz Rühmann, Erich Ponto, Paul Henckels, Karin Himboldt en Hilde Sessak.

Vier heren op leeftijd halen 's avonds in een 'Stube' gezellig herinneringen op aan hun schooltijd. Alleen dr Pfeiffer (Rühmann), een jonge en succesvolle schrijver, lacht niet mee. Hij kreeg als jongen privéonderwijs. Dan besluit hij zijn schade als 'Neuer' op een kleinsteeds gymnasium in te halen. Tien jaar eerder speelde Heinz Rühmann dezelfde (dubbel)rol in So ein Flegel van Robert Adolf Stemmle, overigens net als Weiss' film een bewerking van de in Duitsland populaire roman Die Feuerzangenbowle van Heinrich Spoerl. In 1970 draaide Helmut Käutner een weinig geslaagde remake; het was zijn laatste bioscoopfilm.

Herr Sanders lebt gefährlich

1943 | Mysterie, Misdaad

Duitsland 1943. Mysterie van Robert A. Stemmle. Met o.a. Else von Möllendorf, Greti Schörg, Harald Paulsen, Paul Henckels en Aribert Wäscher.

Verhoeven is een successchrijver van detectiveromannetjes, die de schijn ophoudt als meesterspeurder, terwijl zijn inspiratie hem allang verlaten heeft. Hij wordt dan ook nog onder druk gezet door een een crimineel omdat hij ooit een boek gebaseerd heeft op diens bekend geworden misdaad. Na hem een som geld betaald te hebben, biedt de boef de uitgebluste auteur zijn diensten bij een eventuele volgende zaak en dat is hard nodig, want de schrijver-speurder wil een revuedanseresje helpen die verstrikt zit in een zendelzaak. Een dagdagelijkse krimi, die niet overhoudt.

Grossstadtmelodie

1943 | Drama

Duitsland 1943. Drama van Wolfgang Liebeneiner. Met o.a. Hilde Krahl, Werner Hinz, Karl John, Will Dohm en Paul Henckels.

Een jonge persfotografe heeft succes in haar beroep en in de liefde. Een zeer vlot gemaakte film die door de opnamen van Berlijn in oorlogstijd ook documentaire waarde heeft. In de oorspronkelijke versie zitten als nazi-propaganda bedoelde fragmenten. Scenario van de regisseur naar een manuscript van Geza von Cziffra, Maria von der Busche en een idee van Else Feldbinder. Camerawerk van Walter Pindter.

Das Bad auf der Tenne

1943 | Historische film

Duitsland 1943. Historische film van Volker von Collande. Met o.a. Heli Finkenzeller, Will Dohm, Gisela von Collande, Richard Häussler en Paul Henckels.

Breughelachtige toestanden in een Vlaams stadje waar de burgemeesteres een badkuip krijgt waar de hele bevolking jaloers op is. Eén van de eerste Agfa-kleurenfilms. Het scenario is van Rolf Meyer, Herbert Tjadens en de regisseur. Het camerawerk is van Andor von Barsy en Hermann Wallbrück.

Altes Herz wird wieder Jung

1943 | Komedie

Duitsland 1943. Komedie van Erich Engel. Met o.a. Emil Jannings, Maria Landrock, Viktor de Kowa, Will Dohm en Elisabeth Flickenschildt.

De directeur van een chocoladefabriek, Hoffmann (Jannings), maakt door het toeval kennis met zijn kleindochter Brigitte (Landrock), terwijl hij van haar bestaan geen weet had. Zij is de dochter van zijn inmiddels overleden, buitenechtelijke zoon, die hij nimmer erkend had. Hoewel er aanvankelijk een afstand tussen grootvader en kleindochter is, gaat de jonge Brigitte van haar opa houden en de oude heer bloeit helemaal op. De familie denkt er anders over: de oude Hoffmann is oude bok, die nog een groen blaadje lust en zich een jonge meid heeft aangeschaft. Hoewel het geld van Hoffmann is, vrezen zij het ergste voor hun erfenis. Neef Paul (Kowa) werkt in de fabriek van zijn oom en hij neemt Brigitte in dienst als zijn secretaresse. Hij wordt op haar verliefd en wordt zelfs jaloers op zijn oom. Op een feestelijke familiebijeenkomst onthult Hoffmann het geheim en kan de verloving gevierd worden. Deze familiefilm met een lach en een traan is de zwanenzang van de grote acteur Jannings (o.a. DER BLAUE ENGEL uit 1930) en we zien hem voor de laatste keer alle registers opentrekken van zijn artistieke kunnen. Scenario van Walter Wassermann en C.H. Diller. Camerawerk van Fritz Arno Wagner.

Zwischen Himmel und Erde

1942 | Drama

Duitsland 1942. Drama van Harald Braun. Met o.a. Werner Krausz, Gisela Uhlen, Wolfgang Lukschy, Paul Henckels en Gustav Waldau.

Een vader zendt zijn lievelingszoon de dood in, nadat deze de familie-eer heeft bezoedeld. Een uitstekende rolbezetting waarin Krausz domineert. Opmerkelijk camarawerk.

Wiener Blut

1942 | Muziek

Duitsland 1942. Muziek van Willi Forst. Met o.a. Hans Moser, Theo Lingen, Maria Holst, Willy Fritsch en Fred Liewehr.

Tijdens het Congres van Wenen geniet een Duitse graaf met volle teugen van het Weense leven. Een charmante bewerking van Johann Strauss` gelijknamige operette, waarin de komieken Lingen en Moser alle ruimte krijgen, zonder uit de toon te vallen. Gedraaid in Oostenrijk, dat door de Anschlu[KL29] (1938-1945) Duits geworden was.

Rembrandt

1942 | Drama, Biografie

Duitsland 1942. Drama van Hans Steinhoff. Met o.a. Ewald Balser, Hertha Feiler, Gisela Uhlen, Elisabeth Flickenschildt en Paul Henckels.

Goed camerawerk van Richard Angst en goede ensceneringen in een Rembrandtbiografie met enkele valse, omiskenbaar antisemitische tonen. Zes jaar eerder filmde Alexander Korda in Engeland ook al een Rembrandtfilm. Scenario van Kurt Heuser en regisseur Steinhoff.

Hab' mich lieb!

1942 | Musical

Duitsland 1942. Musical van Harald Braun. Met o.a. Marika Rökk, Viktor Staal, Mady Rahl, Hans Brausewetter en Aribert Wäscher.

Monika en Andreas worden een paar, hoewel het er aanvankelijk naar uitzag dat ze met zijn vriend Georg zou trouwen. Niet zo bijster originele liefdesperikelen, maar het gaat natuurlijk ook om de groots opgezette revuescènes.

Der Strom

1942 | Drama

Duitsland 1942. Drama van Günther Rittau. Met o.a. Hans Söhnker, Friedrich Kayssler, Lotte Koch, Charlotte Daudert en Paul Henckels.

Wanneer de dijken het begeven vormt de rivier een levensgevaarlijke bedreiging. Pas na jaren wordt het gevaar voorgoed afgewend dank zij een ingenieur, die naar zijn geboortestreek is teruggekeerd. Na een schitterend gefilmd begin krijgt de melodramatiek te veel de overhand. Desalniettemin is Rittau`s derde film (hij was voordien een kleine twintig jaar cameraman o.a. bij Fritz Lang), naar het gelijknamige drama van Max Halbe, volop de aandacht waard.

Der Grosse König

1942 | Historische film

Duitsland 1942. Historische film van Veit Harlan. Met o.a. Otto Gebühr, Kristina Söderbaum, Paul Wegener, Paul Henckels en Hans Nielsen.

Harlans film bouwde voort op een rijke traditie, want leven en werken van Frederik de Grote waren al ettelijke malen verfilmd. Ucicky`s DAS FL[KA3]OTENCONCERT VON SANSSOUCI (1930) was door links gehoond wegens alle Duitse militaristische propaganda. Harlans film met een wezenloze Söderbaum als molenaarsdochter en voor de zoveelste keer Otto Gebühr als 'Der Alte Fritz' overtrof propagandistisch alle vorige films.

Männerwirtschaft

1941 | Komedie

Duitsland 1941. Komedie van Johannes Meyer. Met o.a. Karin Hardt, Volker von Collande, Carsta Löck, Paul Henckels en Josef Sieber.

Ilske wil best vrouw van Hinnerk worden, maar dan moet hij haar zelf ten huwelijk vragen en niet via een koppelaar. Voordat ze uiteindelijk toch haar jawoord geeft laat ze hem dat goed voelen. Een eenvoudige dorpskomedie met aardige rollen van Hardt en Von Collande.

Immer nur du

1941 | Muziek

Duitsland 1941. Muziek van Karl Anton. Met o.a. Johannes Heesters, Dora Komar, Fita Benkhoff, Paul Kemp en Paul Henckels.

Wanneer een beroemde zanger en zangeres met elkaar trouwen, blijkt hij de eerste viool te willen spelen. Alleraardigste - voor de film geschreven - operette, met liedjes van Friedrich Schröder die evergreens zijn geworden en met Heesters in topvorm. Wordt ook vertoond onder de titel MAN MŸSSTE KLAVIER SPIELEN KÖNNEN!

Was wird hier gespielt?

1940 | Komedie

Duitsland 1940. Komedie van Theo Lingen. Met o.a. Theo Lingen, Fita Benkhoff, Hannes Stelzer, Otto Wernicke en Paul Henckels.

Theo Lingen tekende voor regie en het scenario. Hij speelt bovendien een van de hoofdrollen in dit plezierige blijspel. Het gebeurt allemaal in een schouwburg, waar een van de hoofdrolspelers tijdens de voorstelling plotseling verdwijnt. Een toevallig aanwezige rechercheur begint onmiddelijk een onderzoek, terwijl het publiek toekijkt. Lingen ensceneert hier een intelligente misdaad-komedie vol verrassingen. In de behoorlijke rolbezetting blinkt Hannes Stelzer - gevallen in 1944 - uit in een van zijn zeldzame rollen, waarin hij een vrolijk personage, hier de schouwburgdirecteur, speelt.

Ihr Privatsekretär

1940 | Komedie

Duitsland 1940. Komedie van Karl Friedrich Klein. Met o.a. Maria Andergast, Gustav Fröhlich, Fita Benkhoff, Theo Lingen en Carsta Löck.

Om de juwelen te bemachtigen van de rijke dame Kieperga[KL29] (Benkhoff) doen twee schurken (Lingen en Carl) zich voor als resp. een arts en de uit Mexico teruggekeerde neef van de vrouw. Als de echte neef (Fröhlich), die toevallig opduikt, hier achter komt laat hij zich in dienst nemen als privé- secretaris van zijn tante. Het lukt hem, uiteraard pas na allerlei verwikkelingen, de beide boeven te ontmaskeren. Als beloning krijgt hij de hand van gezelschapsdame Andergast. Een amusant en vlot blijspel met verwisselingen en vergissingen dat ook nu nog niets aan vermakelijkheid heeft ingeboet.

Herz modern möbliert

1940 | Komedie

Duitsland 1940. Komedie van Theo Lingen. Met o.a. Hilde Krahl, Gusti Huber, Gustav Fröhlich, Theo Lingen en Kurt Seifert.

Wervelend blijspel met vele verwisselingen en verwikkelingen. Twee jonge paren, Hans en Daisy (Lingen en Huber) plus Thomas en Lore (Fröhlich en Krahl) willen een eigen huishouding voeren en daartoe moet ieder een woning inrichten. De een betrekt een eenvoudige, de ander een luxueuze. Dit vormt de basis waarop de film stoelt. Lingen, die bewezen heeft over regeisseurstalent te beschikken, tracteert de kijker op een aardige avondje amusement, waarbij hij geholpen wordt door een hele schare bekende gezichten.

Friedrich Schiller-Triumph eines Genies

1940 | Biografie

Duitsland 1940. Biografie van Herbert Maisch. Met o.a. Horst Caspar, Heinrich George, Lil Dagover, Paul Dahlke en Paul Henckels.

Omstreden filmbiografie over de grote Duitse dichter Friedrich Schiller, door scenario-schrijver Walter Wassermann voor de nazi-ideologie geannexeerd. Schiller wordt in deze film geëerd als een übermensch en een prototype van Hitler.

Das Unsterbliche Herz

1939 | Biografie

Duitsland 1939. Biografie van Veit Harlan. Met o.a. Heinrich George, Kristina Söderbaum, Paul Wegener, Paul Henckels en Michael Bohnen.

De film behandelt de levensgeschiedenis van Peter Henlein, die in de zestiende eeuw in Neurenberg het zakhorloge uitvond. Indrukwekkende acteerprestaties in een wel wat overladen, soms bijna bombastische film.

Skandal um den Hahn

1938 | Komedie

Duitsland 1938. Komedie van Franz Seitz. Met o.a. Else Elster, Jupp Hussels, Paul Henckels en Paul Westermeier.

Eeen haan, die door zijn gekraai de buurt irriteert, wordt op zekere morgen dood aangetroffen. Komieken van beiderlei kunne doen hun uiterste best om van dit gegeven iets te maken.

Napoleon ist an Allem Schuld

1938 | Musical

Duitsland 1938. Musical van Curt Goetz. Met o.a. Curt Goetz, Valerie von Martens, Paul Henckels, Else von Möllendorf en Willi Schur.

Een puntgave musical vol verrassingen en grappen over Lord Cavershoot (Goetz) die zich inbeeldt Napoleon te zijn en met een onechte dochter wordt opgescheept tot ontsteltenis van zijn vrouw Lady Josephine. Liedjes: `Es war ein M[KA3]adchen und ein Matrose` en `Warum hat der Napoleon`. De film werd door Goebbels verboden, waarna Goetz (die veel komedies voor toneel had geschreven en geregisseerd) naar Amerika emigreerde.

Diskretion - Ehrensache

1938 | Komedie

Duitsland 1938. Komedie van Johannes Meyer. Met o.a. Heli Finkenzeller, Hans Holt, Ida Wüst, Ralph Arthur Roberts en Theo Lingen.

Mary (Finkenzeller) wil koste wat kost voorkomen dat ze wordt uitgehuwelijkt aan de sullige Lord Benton (Lingen). Ze laat zich in met een jongeman (Holt), opdat Benton haar als 'gevallen vrouw' zal afwijzen. Maar ze heeft buiten de waard gerekend, de jonge man is niet degene die ze voor het gefingeerde avontuurtje uitgezocht had. Zo beginnen de verwikkelingen. Maar de toevallige kennismaking leidt tenslotte natuurlijk tot een echte verbintenis. Het heeft te weinig inhoud dit blijspel, en algauw slaat de verveling toe. Dankzij het goede spel is het toch nog een middelmatige film geworden.

Der Maulkorb

1938 |

Duitsland 1938. Erich Engel en Erich Engels. Met o.a. Ralph Arthur Roberts, Hilde Weissner, Will Quadflieg, Paul Henckels en Theodor Loos.

Een aardige satire naar een roman van Heinrich Spoerl over iemand die het standbeeld van een staatshoofd van een muilkorf heeft voorzien, wegens diens wet tegen de vrijheid van meningsuiting. De officier van justitie die de zaak moet onderzoeken, blijkt deze gruweldaad zelf gepleegd te hebben. Een klein wonder dat dit gegeven van DER ZERBROCHENE KRUG anno 1938 verfilmd kon worden. Een nieuwe versie in 1958.

Karussell

1937 | Komedie, Muziek

Duitsland 1937. Komedie van Alwin Elling. Met o.a. Marika Rökk, Georg Alexander en Paul Henckels.

Een ondernemende jongedame moet eerst het hart van de oom veroveren voordat ze de neef krijgt. Volop ruimte voor de dansende Marika Rökk, maar iets minder zou beter zijn geweest.

Fremdenheim Filoda

1937 | Komedie

Duitsland 1937. Komedie van Hans Hinrich. Met o.a. Ida Wüst, Richard Romanowsky, Theo Lingen, Sabine Peters en Mady Rahl.

Een Amerikaanse miljonair van Duitse komaf (Florath), die anoniem wil blijven, stuurt mevrouw Filoda (W[KA3]ust) via een detectivebureau 5.000 mark. Mevrouw Filoda opent daarmee een pension, in het begin tegen de zin van haar familie. Na heel wat geharrewar en misverstanden denkt mevrouw Filoda ten onrechte dat haar buurman (Henckels) haar geldschieter is. Een tijdlang lijkt het, alsof het geld verkeerd bezorgd is. Pas wanneer de miljonair persoonlijk verschijnt, wordt alles duidelijk. Een vrolijk blijspel met goede dansmuziek, een schare uitstekende blijspel- acteurs en een onderhoudend draaiboek. Geen grootse filmkunst maar een leuke komedie, die boven het gemiddelde uitsteekt. Ook bekend als PENSION FILODA.

Capriolen

1937 | Komedie

Duitsland 1937. Komedie van Gustaf Gründgens. Met o.a. Marianne Hoppe, Gustaf Gründgens, Maria Bard, Fita Benkhoff en Volker von Collande.

Een rechter ziet niet in waarom sterverslaggever Gründgens, die eigenwijze vrouwen niet kan uitstaan, wil scheiden van Marianne Hoppe, een beroemde vliegenierster met een gloeiende hekel aan persmuskieten. Naar het toneelstuk van Jochen Huth werd deze verfilming een alleraardigste komedie, door Willi Forst tot scenario bewerkt. Het camerawerk is van Franz Planer en Kurt Neubert.

Schabernack

1936 | Komedie

Duitsland 1936. Komedie van E.W. Emo. Met o.a. Hans Moser, Paul Hörbiger, Trude Marlen, Hans Richter en Paul Henckels.

Een slecht lopend hotel wordt plotseling overstroomd met gasten die afkomstig zijn uit een in de buurt gelegen vermageringsinstituut, dat in vlammen is opgegaan. Hörbiger en Moser treden op als onweerstaanbaar komisch duo. Ook vertoond onder de titel WER IST WER?

Mädchenjahre einer Königin

1936 | Historische film

Duitsland 1936. Historische film van Erich Engel. Met o.a. Jenny Jugo, Otto Tressler, Renée Stobrawa, Paul Henckels en Herbert Hübner.

Een van die aardige Jenny Jugo-komedies van Erich Engel uit de jaren 1930-1940. De jonge koningin Victoria van Engeland ontmoet de Duitse prins Albert en vindt in hem haar toekomstige gemaal. Scenarioschrijver Ernst Marischka filmde dit verhaal zelf zo'n twintig jaar later opnieuw in kleur.

Eine Frau ohne Bedeutung

1936 | Drama

Duitsland 1936. Drama van Hans Steinhoff. Met o.a. Gustaf Gründgens, Käthe Dorsch, Hans Leibelt, Friedrich Kayssler en Marianne Hoppe.

Het satirische toneelstuk van Oscar Wilde: A Woman of no Importance, over een na jaren uit India teruggekeerde lord die duelleren wil met een hem onbekende jongeman om een meisje, totdat de moeder hen uit de droom helpt: zij zijn vader en onwettige zoon. Prima rollen van Gründgens als de lord en Marianne Hoppe als het meisje om wie vader en zoon vechten.

Drei tolle Tage

1936 | Komedie

Duitsland 1936. Komedie van Hans Deppe. Met o.a. Jupp Hussels, Trude Hesterberg, Tina Eilers, Erik Ode en Paul Heidemann.

De film speelt ten tijde van het Keulse carnaval. Jupp Hansemann, de nieuwe Prins Carnaval (Hussels), is financieel afhankelijk van zijn rijke tante in het buitenland. Hij heeft haar verteld dat hij getrouwd is, opdat zij hem met geld steunt. Wanneer `tante Jutta uit Calcutta` (Hesterberg) bij wijze van verrassing plotseling in Keulen arriveert, moet voor Jupp snel een echtgenote gevonden worden. Zijn vriend (Ode) wordt in vrouwenkleren gestoken, en deze kwijt zich prima van zijn taak als Jupp's vrouw. Natuurlijk komt de tante tot slot achter de waarheid, maar uiteindelijk verzoenen zij zich met elkaar. Een blijspel uit de Rijnstreek, voor hen die van de bijbehorende humor houden. Voor anderen meer het bekende werk. Onbetwist kostelijk is echter Eric Ode als Spaanse danseres - wat een contrast met de latere tv-commissaris van ZDF!

Der Dschungel ruft

1936 | Avonturenfilm

Duitsland 1936. Avonturenfilm van Harry Piel. Met o.a. Harry Piel, Paul Henckels, Ursula Grabley, Alexander Golling en Gerda Maurus.

Dit escapistische rimboe-avontuur gaat over een Duitse planter, die in de Maleisische Archipel in goede harmonie samenleeft met de wilde dieren op een eilandje dat hij geërfd heeft.

Ave Maria

1936 | Muziek

Duitsland 1936. Muziek van Johannes Riemann. Met o.a. Bengiamino Gigli, Paul Henckels en Käthe von Nagy.

Sentimentele film waarin de zanger Tino Dossi, gespeeld door Gigli, de dood van zijn verloofde niet kan verwerken. Een naamgenote van zijn verloofde probeert via Tino op slinkse wijze óók beroemd te worden. Wanneer ze echter hoort van Dossi's leed, krijgt ze spijt. De muzikale fragmenten maken veel goed in dit nogal mager uitgevallen verhaal.

Hermine und die 7 Aufrechten

1935 | Drama

Duitsland 1935. Drama van Frank Wisbar. Met o.a. Heinrich George, Karin Hardt, Albert Lieven en Paul Henckels.

Hoewel de timmerman Frymann zijn dochter Hermine met de rijke Ruckstuhl getrouwd wil zien, mag tenslotte Karl, de zoon van de kleermaker Hediger, haar de zijne noemen. Een goede verfilming van de novelle van Gottfried Keller, met perfecte rollen van Heinrich George, Paul Henckels en Albert Lieven.

Ein Idealer Gatte

1935 | Komedie

Duitsland 1935. Komedie van Herbert Selpin. Met o.a. Karl Ludwig Diehl, Brigitte Helm, Georg Alexander, Annie Markart en Paul Henckels.

Een stijlvolle verfilming van Oscar Wildes toneelstuk An Ideal Husband, met een scenario van Thea von Harbou en met buitenopnames in Londen. Lady Cheveley krijgt onaangename berichten over haar aanstaande echtgenoot Lord Chiltern.

Das Einmaleins der Liebe

1935 | Komedie

Duitsland 1935. Komedie van Carl Hoffmann. Met o.a. Luise Ullrich, Paul Hörbiger, Lee Parry, Theo Lingen en Paul Henckels.

Alvorens te trouwen wil Sopie weten of haar toekomstige man wel over de nodige kwaliteiten beschikt. Ze observeert hem tijdens diens afscheid van het vrijgezellenleven en is dik tevreden! Alleraardigste komedie met een prima, door Ullrich en Hörbiger aangevoerd, ensemble en met pittige muziek van Theo Mackeben.

Liebe dumme Mama

1934 | Komedie

Duitsland 1934. Komedie van Carl Boese. Met o.a. Luise Ullrich, Hermann Thimig, Leopoldine Konstantin, Gustav Waldau en Theo Lingen.

Lieve, domme mama (Konstantin) ziet er nog goed uit en is nog steeds zeer grillig. Ze denkt meer aan flirten en dansen dan aan de leiding van haar hotel. Het is dan ook geen wonder dat het met het bedrijf steeds slechter gaat. Dan komt haar dochter Hedy (Ullrich) van kostschool terug. Ze neemt de leiding van het hotel op energieke en onverstoorbare wijze van haar moeder over. Ze pakt haar moeder's aanbidder af en trouwt tenslotte met hem. Toch slaat mama ook een echtgenoot aan de haak. Van dit gegeven had een goede film gemaakt kunnen worden. Door het langdradige draaiboek en de hoofdrolspelers die niet overtuigend acteren, is het een slechte film geworden.

Ferien vom Ich

1934 | Komedie

Duitsland 1934. Komedie van Hans Deppe. Met o.a. Herman Speelmans, Carola Höhn, Hans Adalbert Schlettow, Paul Henckels en G.H. Schnell.

Een Amerikaanse industrieel moet geestelijk op krachten komen en wordt verliefd op de waardin van zijn hotel.

Die Fliegende Ahnfrau

1934 | Komedie

Duitsland 1934. Komedie van Fred Sauer. Met o.a. Paul Henckels, Gina Falckenberg, Betty Bird, Rudolf Platte en Adele Sandrock.

De koppige directeur van een sigarettenfabriek (Henckels) wil de problemen van een dalende omzet niet oplossen door reclame te maken, maar door een fusie met zijn concurrent Westermeier. Daartoe moet zijn oudste dochter Bird, die op de fabriek werkt als procuratiehoudster, trouwen met Gross, de zoon van Westermeier. De hele familie zet hem de voet dwars met de hulp van jurist Kampers. Het enige lichtpunt in de film is Sandrock, de zuster van de directeur. Telkens als zij op het scherm komt wordt het onderhoudend. Haar scène in het vliegtuig is een juweeltje. Een oubollige komedie die zijn beste tijd wel gehad heeft, en die men gerust vergeten mag.

Die Finanzen des Grossherzogs

1934 | Komedie

Duitsland 1934. Komedie van Gustaf Gründgens. Met o.a. Viktor de Kowa, Hilde Weissner, Heinz Rühmann, Paul Henckels en Maria Loja.

In een dwergstaatje breekt bijna revolutie uit omdat men denkt dat de heersende vorst Ramon II er met de staatskas vandoor is. Ramon komt echter terug met een bruid, een Russische grootvorstin, waarna iedereen gelukkig is. Murnau's houterige versie uit 1924 was in Amerika aanleiding voor komische parodieën van o.a. Stan Laurel en Ben Turpin. De versie van Gründgens, een toneelacteur en -regisseur, treft de juiste toon.

Der verlorene Sohn

1934 | Drama

Duitsland 1934. Drama van Luis Trenker. Met o.a. Luis Trenker, Maria Andergast, Bertl Schultes, Paul Henckels en Jimmy Fox.

Een bergbeklimmer (Trenker) leert een Amerikaans meisje (Marsh) uit New York kennen en reist haar na, waar hem niets dan armoe wacht. Terug in zijn eigen dorp wacht de trouwe Barbl (Andergast) op hem. Een interessant gegeven: de wereld van de bergen contra die van de wolkenkrabbers. Trenker schreef voor deze Trenker-film samen met Arnold Ulitz en Reinhart Steinbicker het scenario. Achter de camera stonden Albert Behnitz en Reimar Kuntze.

Der Herr Senator

1934 | Komedie

Duitsland 1934. Komedie van Fred Sauer. Met o.a. Paul Henkels, Gina Falckenberg, Betty Bird, Rudolf Platte en Adele Sandrock.

Karl Andersen (Henckels) is een uitgekookte sigaretten-baron uit Hamburg, die zich senator mag noemen. Hij wil zijn dochter Helene (Falckenberg) laten huwen met Wallner jr (Gross), de zoon van collega-fabrikant Wallner sr (Westermeier) om op die manier een concurrent minder te hebben en zijn bedrijf uit te breiden. Andersen heeft echter buiten de waard gerekend met zijn zuster Joanna (Sandrock), die aandelen in de familie-onderneming bezit en er andere idee[KA3]en op na houdt. Ze stuurt haar juridisch adviseur Dr. Fritz G[KA3]oricke (Kampers) om een stokje te steken voor de plannen van haar broer. Oubollige komedie der misverstanden, die bij het uitkomen als film al niet eens leuk was. Georg Hurdalek bewerkte de boulevardklucht van Franz von Schönthan voor het witte doek. Het camerawerk van deze weinig boeiende film is van Karl Puth.

Charleys Tante

1934 | Komedie

Duitsland 1934. Komedie van Robert A. Stemmle. Met o.a. Paul Kemp, Jessie Vihrog, Carola Höhn, Fritz Rasp en Albert Lieven.

Een vroege verfilming van de bekende klucht van Brandon Thomas. Paul Kemp in de titelrol is zeker zo goed als Rühmann 22 jaar later, zo niet beter. Scenarioschrijver- regisseur Stemmle heeft er een snelle, levendige film van gemaakt. Alle Duitse filmkomieken uit die tijd doen mee. Dat was lachen rond 1935!

Abschiedswalzer

1934 | Biografie, Muziek

Duitsland 1934. Biografie van Géza von Bolváry. Met o.a. Wolfgang Liebeneiner, Hanna Waag, Richard Romanowsky, Sybille Schmitz en Hans Schlenck.

De opkomst van de Poolse componist Chopin (Liebeneier). Hij verlaat zijn geliefde (Waag) en trekt met zijn leraar (Romanowsky) naar Parijs, waar hij schrijfster George Sand (Schmitz) ontmoet. Als in 1830 in Warschau de opstand tegen de Russen uitbreekt wil Chopin aan de strijd deelnemen. Maar men weet hem ervan te overtuigen dat hij door zijn muziek meer kan betekenen voor zijn vaderland. De [KL]Etude van de Revolutie (Revolutions-Etude) wordt zijn doorbraak. Bolvary heeft deze muziekfilm voorzichtig en met een licht melancholieke ondertoon geregisseerd. Componist Melichar heeft met de bewerking van een Chopin-motief een wereldsucces geboekt: In mir klinkt ein Lied. De film is tot in de kleinste rollen uitstekend bezet.

Reifende Jugend

1933 | Drama, Familiefilm

Duitsland 1933. Drama van Carl Froelich. Met o.a. Heinrich George, Hertha Thiele, Albert Lieven, Peter Voß en Marieluise Claudius.

Op een jongensschool in Noord-Duitsland zitten voor het eerst drie meisjes voor hun eindexamen. Knut (Lieven) is verliefd op Elfriede (Thiele), die meer ziet in haar leraar, Dr. Kerner (Vo[KL29]), die ingaat op haar avances. Als Knut dat merkt probeert hij Dr. Kerner te chanteren, om zo zijn examen te halen. De directeur van de school (George), vol begrip, weet Knut weer in het gareel te krijgen. De oude meester Carl Froelich heeft zich bijzonder goed ingeleefd en brengt ons begrip bij voor de problemen van de opgroeiende jeugd. Een succesvolle film die zelfs vandaag-de-dag nog kan boeien. Veel jong talent, met name Thiele en Lieven.

Glückliche Reise

1933 | Muziek

Duitsland 1933. Muziek van Alfred Abel. Met o.a. Magda Schneider, Max Hansen, Carla Carlsen, Ekkehard Arendt en Paul Henckels.

Twee jonge Duitse boeren, Stefan (Hansen) en Robert (Arendt) hebben in Zuid-Amerika veel last van heimwee. De briefwisseling met hun penvriendinnen, twee meisjes uit Hamburg, Monika (Schneider) en Lona (Carlsen), is hun enige afwisseling. Ze besluiten naar Duitsland te gaan om de meisjes te leren kennen. Omdat alleen Monika, onder de naam van haar vriendin, aan de mannen geschreven heeft en Lona daarom niets van de briefwisseling afweet, ontstaan er doldwaze verwikkelingen. Aan het eind zijn er natuurlijk twee paren. De ensc[KA2]enering laat te wensen over. De operette waarop de film gebaseerd is, was (en is dat tot op heden), een groot succes.

Das Testament des Dr. Mabuse

1933 | Horror, Thriller, Misdaad

Duitsland 1933. Horror van Fritz Lang. Met o.a. Rudolf Klein-Rogge, Otto Wernicke, Oscar Beregi sr, Theodor Loos en Gustav Diessl.

De derde Mabuse-film is een maatschappij-kritisch meesterwerk. Een sprekende film over een krankzinnige despoot die door Lang nazi-propaganda in de mond werd gelegd. Bij de première werd de film verboden. Scenario van Lang en Thea von Harbou. In 2000 gerestaureerd door het Nederlands Filmmuseum in samenwerking met Kirch Media en ZDF/ARTE.

Unheimliche Geschichten

1932 | Horror

Duitsland 1932. Horror van Richard Oswald. Met o.a. Paul Wegener, Harald Paulsen, Roma Bahn, Paul Henckels en Eugen Klöpfer.

Griezelverhalen van E.A. Poe en R.L. Stevenson werden aan elkaar geknoopt tot een uiterst knappe satire op het horror- genre, een virtuoos spel van omkeringen. Oswalds eigen nieuwe geluidsversie van zijn zwijgende film uit 1919 bezorgde Wegener zijn eerste sprekende filmrol.

Geheimnis des blauen Zimmers

1932 | Misdaad

Duitsland 1932. Misdaad van Erich Engels. Met o.a. Theodor Loos, Else Elster, Hans Adalbert Schlettow, Wolfgang Staudte en Peter Wolf.

Irene von Hellmann (Elster) woont met haar vader (Loos) op een oud kasteel. Op haar 21e verjaardag nodigt zij drie vrienden uit. Die moeten, om hun moed te tonen, ieder een nacht doorbrengen in de Blauwe Kamer, waar ooit een moord gepleegd is. De eerste nacht is de eerste vriend (Wolf) verdwenen. De volgende nacht wordt de tweede vriend (Staudte) in de Blauwe Kamer neergeschoten. De laatste vriend (Schlettow) slaagt er de derde nacht in, met behulp van de politie, de moordenaar te grijpen. Het was de eerste vriend, die zich van zijn rivalen in de liefde wilde ontdoen. Deze misdaadfilm is sterk aangetast door de tand des tijds en wekt alleen nog maar de lachlust op.

Eine Stadt steht Kopf

1932 | Komedie, Muziek

Duitsland 1932. Komedie van Gustaf Gründgens. Met o.a. Gustaf Gründgens, S.Z. Sakall, Jenny Jugo, Hermann Thimig en Paul Henckels.

Een verfilming van Nikolai Gogols schitterende satirische roman De revisor over een vertegenwoordiger die voor een staatsinspecteur wordt aangezien, waarna de jongeman te maken krijgt met alle denkbare kleinburgerlijke eigenschappen. Een geslaagd en uniek debuut van theaterregisseur en -acteur Gustaf Gründgens.

Der Tolle Bomberg

1932 | Drama

Duitsland 1932. Drama van Georg Asagaroff. Met o.a. Hans Adalbert Schlettow, Liselotte Schaak, Adele Sandrock, Paul Henckels en Paul Heidemann.

De dolle streken van een gepensioneerde baron in de zoveelste militaire kostuum-verheerlijking.

Der Hexer

1932 | Thriller

Oostenrijk/Duitsland 1932. Thriller van Karl Lamac. Met o.a. Maria Solveg, Wera Engels, Paul Richter, Fritz Rasp en Paul Henckels.

Een rechter die een meisje tot zelfmoord heeft gedreven, wordt door haar broer vermoord. Een spannende verfilming van een boek van Edgar Wallace.

Täter gesucht

1931 | Misdaad

Duitsland 1931. Misdaad van Carl Heinz Wolff. Met o.a. Karl Ludwig Diehl, Gerda Maurus, Paul Henckels, Julius E. Hermann en Fritz Odemar.

Journalist Dr. Gregor (Diehl) is een fervent tegenstander van de doodstraf. Hij gaat om met de dochter (Maurus) van konsul Lychner (Henckels), zeer tegen de zin van haar papa. De beide mannen vinden in de villa van Lychner een onherkenbaar verminkt lijk. Dr. Gregor blijft bij de dode, terwijl Lychner de politie gaat halen. Maar de consul krijgt een ongeluk en belandt in het ziekenhuis. Gregor, die bij het lijk wordt gevonden waarvan men aanneemt dat het 't lichaam is van Lychner, wordt aangeklaagd wegens moord. Pas op het allerlaatste moment duikt Lychner weer op en Gregor wordt vrijgesproken. Een militante film tegen de doodstraf en 'bewijs op grond van verdenkingen', al is het verhaal wel wat érg onwaarschijnlijk.

Man braucht kein Geld

1931 | Komedie

Duitsland 1931. Komedie van Carl Boese. Met o.a. Heinz Rühmann, Hans Moser, Ida Wüst, Hedy Kiesler en Kurt Gerron.

Een Duitse emigrant die in Amerika het geluk zocht maar niet vond, wordt, omdat men hem voor een miljonair houdt, te hulp geroepen wanneer een bank failliet gaat. Rühmann speelt de rol van de bankemployé die ervoor zorgt dat alles op zijn pootjes terechtkomt, in deze kostelijke komedie met een prima rol van Moser als de miljonair. Scenario van Karl Noti en Hans Wilhelm naar een toneelstuk van Ferdinand Altenkirch. Camerawerk van Willy Goldberger. Ook bekend als DER ONKEL AUS AMERIKA.

Der Stolz der 3. Kompanie

1931 | Drama

Duitsland 1931. Drama van Fred Sauer. Met o.a. Heinz Rühmann, Adolf Wohlbrück, Eugen Burg, Viktor de Kowa en Fritz Kampers.

Een door zijn sergeant-majoor gechicaneerde musketier wordt tenslotte de 'trots van de compagnie' Een soldatenklucht die het vooral moet hebben van Rühmanns Schwejk-achtige creatie.

Skandal um Eva

1930 | Komedie

Duitsland 1930. Komedie van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Oskar Sima, Henny Porten, Adele Sandrock, Paul Henckels en Fritz Odemar.

Een ongelooflijk lamentabel melodrama over een lerares over wie geruchten gaan dat zij zwanger zou zijn, hetgeen haar hoogstaande verloofde ter ore komt. 'Ongelooflijk', omdat Pabst deze film tussen belangrijke klassieke films als WESTFRONT 1918 en DIE DREIGROSCHEN-OPER draaide.

Die Letzte Kompanie

1930 | Historische film

Duitsland 1930. Historische film van Curtis Bernhardt. Met o.a. Conrad Veidt, Karin Evans, Else Heller, Paul Henckels en Erwin Kalser.

Twaalf soldaten verdedigen in de Napoleontische oorlog een molen, met als enige uitzicht: de heldendood. Een loflied op militair heldendom, maar Kurt (Curtis) Bernhardt, Conrad Veidt en scenarioschrijver Hermann Kosterlitz (Henry Koster) emigreerden toen er na Hitlers machtsovername juist om dit soort 'heldenmoed' werd gevraagd.

Der Unsterbliche Lump

1930 | Muziek

Duitsland 1930. Muziek van Gustav Ucicky. Met o.a. Gustav Fröhlich, Liane Haid, Attila Hörbiger, Hans Adalbert Schlettow en Paul Hörbiger.

Een operette van Felix Doermann en Edmund Eysler over een dorpsonderwijzer die een opera componeert terwijl zijn beminde een rijke boer trouwt.

Cyankali

1930 | Drama

Duitsland 1930. Drama van Hans Tintner. Met o.a. Grete Mosheim, Nico Turoff, Claus Clausen, Paul Henckels en Paul Kemp.

Een film over het abortusvraagstuk: Grete Mosheim verwacht een kind van de voortvluchtige vakbondsleider Turoff die winkels plunderde om hongerige families te helpen. Artsen willen haar niet helpen. Ondanks slechte sfeertekening en valse uitgangspunten interessant vanwege de aanpak van dit onderwerp dat gebaseerd was op het toneelstuk van de communistische arts Friedrich Wolf. Prachtrol van Mosheim.

op televisie
2 uitzendingen

Die Feuerzangenbowle (1944) is deze week tweemaal op televisie. Log in om een abonnement aan te maken

Datum
Zender
Tijd
maandag 25 december
ARD
00:30 - 02:05
zondag 24 december
ARD
20:15 - 21:50

Reageer