Heinz G. Lück

Acteur

Heinz G. Lück is acteur.
Er zijn 4 films gevonden.

Die Kirschenkönigin

2004 | Drama

Duitsland 2004. Drama van Rainer Kaufmann. Met o.a. Johanna Wokalek, Heike Warmuth, Johannes Zirner, Adele Neuhauser en Richy Müller.

De jongste dochter van de joodse bankier Samuel Goldfisch (August Zirner) uit Berlijn, Ruth (Wokalek), is iemand die verzot is op de natuur. Ze wil later als ze groot is, boerin worden. Ze ploegt het Engelse gazon om van haar vader in de tuin van de villa... In 1914 ontmoet zij op het Pesachbal de verarmde edelman Albert von Roll (Hosemann), de bezitter van een verlopen landgoed in Bleichrode in de Harz. Met hulp van de procuratiehouder van haar vader Kurt St[KA3]ocker (Vogel) krijgt ze toestemming om met de goj Von Roll te trouwen. Ze trekken naar Bleichrode en dankzij Ruth`s tomeloze energie verandert de ru[KA3]ine in een leefbaar hof met bloeiende kersenboomgaarden. Tijdens de eerste wereldoorlog (1914-18) dient Albert in het keizerlijke leger en de ondernemende Ruth zorgt voor het werk in Bleichrode. Ze is niet alleen handig als landbouwster, maar blijkt ook een uitstekend financier. Als de oorlog is afgelopen en Albert is teruggekeerd, wordt ze zwanger. Haar vader is door de oorlog en het verdrag van Versailles, dat onrealistische en onredelijke herstelbetalingen opeiste, geru[KA3]ineerd en pleegt zelfmoord. Ondanks de moeilijke economische toestand verliest Ruth de moed niet en met veel lef gaat ze in de houthandel met de bomen die in hun bossen geveld worden. Op de dag dat Elisabeth (Warmuth) geboren wordt, sterft Von Roll voor haar ogen door een vallende boom. Nu staat Ruth er alleen voor, maar met hulp van haar rentmeester en diens vrouw, slaat zij zich er doorheen en begint een jamfabriek, die uitgroeit tot de grootste marmaladefabriek van Duitsland. Siegfried (Johannes Zirner), de volwassen zoon van de rentmeester is heimelijk verliefd op haar. Ruth krijgt regelmatig bezoek van jonge kunstenaars uit Berlijn, die in het weekend voor het nodige vertier zorgen op haar herenboerderij, waarvan de hele gemeenschap mag meegenieten. Ondertussen komen de nazi`s op en de burgemeester van het plaatsje sympathiseert openlijk met hen. Als deze in een fraudezaak verwikkeld raakt, redt Ruth hem de huid door hem voor de SA in Halle te laten werken. Haar goede kennis, de slager Otto Pfreimel (Tarrach), wordt door haar toedoen burgemeester. Als de nazi`s aan de macht zijn, houdt het bezoek uit Berlijn op en verliest Ruth haar middelste zuster K[KA3]athe (Bou[KA1]e) uit het oog. Gelukkig herinnert zich niemand precies in het dorp dat Ruth een jodin is, totdat St[KA3]ocker opdaagt als hoge nazi. Hij heeft het voorzien op Ruth`s bezit en om haar onder druk te zetten zorgt hij ervoor dat Siegfried, die inmiddels haar minnaar is, in een strafbataljon van de SS geplaatst wordt. Ruth wordt zich plotseling bewust van het gevaar dat de nazi`s voor haar betekenen. Ondertussen is Elisabeth volwassen en heeft kennis gekregen aan de gesoigneerde joodse handelsreiziger Walter Roth (Lichti). Het stel gaat trouwen of Ruth het goed vindt of niet - de geschiedenis herhaalt zich. Pfreimel zorgt voor de ari[KA3]erverklaring en Walter gaat voor de nazi`s werken door de laatste centen van `emigrerende` joden bij hun grensovergang te innen. St[KA3]ockel bestelt Ruth op een nacht in de kerk van Bleichrode en zegt haar niet zonder eigen belang dat ze vluchten moet. Ruth`s oudste zus Gretchen die in de Berlijnse villa was blijven wonen, is weggehaald en vermoord in een concentratiekamp. Elisabeth duikt onder in een klooster en Ruth verstopt zich op haar eigen boerderij. De oorlog wordt verloren en de Amerikanen onder bevel van generaal Patton komen aan dankzij hun snelle opmars; maar niet voor lang: de Russen nemen het gezag over. Siegfried raakt in Amerikaanse gevangenschap als SS-er. Ruth spant zich bijzonder in om een Amerikaanse officier te verleiden en krijgt Siegfried vrij, maar dit is van korte duur omdat de Russen hem dwangarbeid laten verrichten in de ongezonde uraniummijnen. Plotseling staat K[KA3]athe voor de deur - als opstandige dochter was zij links geori[KA3]enteerd en lid geworden van de communistische partij. Tijdig is ze in Moskou beland en werd er opgeleid om in de Russische bezettingszone te werken aan de oprichting van de DDR. Zij zorgt ervoor dat Siegfried weer vrij komt, maar hij sterft kort na zijn bevrijding. Het scenario van Justus Pfaue naar diens familiesage is zeer onderhoudend en heeft beslist niveau dat ver uitstijgt boven de handige werken van Danielle Steel, maar niet de hoogte bereikt van Edgar Reitz` HEIMAT, een meesterlijke trilogie in dertig delen (1984, 1993 en 2004). Helaas bestaan er nogal wat verhalen die sterk lijken op deze miniserie. Niettemin is het prachtig uitgevoerd en wordt het met verve gespeeld, vooral door nieuw talent en hoofdrol Wokalek. Bepaalde invalshoeken over het overleven zullen wellicht de wenkbrauwen doen fronsen, maar ze zijn nooit ver van wat er in werkelijkheid is gebeurd. Wordt meestal in drie delen uitgezonden en wordt warm aanbevolen. Het camerawerk is van Klaus Eichhammer.

Liebe Schwester

2003 | Drama

Duitsland 2003. Drama van Matti Geschonneck. Met o.a. Maja Maranow, Anja Kling, Heinrich Schmieder, Jan Gregor Kemp en Heinz G. Lück.

Judith (Kling) is 31 jaar en heeft borstkanker. Haar dagen zijn geteld, al weet ze niet precies hoeveel. Om haar man Martin (Schmieder) te beschermen tegen een brutale schok, stoot ze hem van zich af (de kijker vraagt zich achteraf af, wat was er nu wreder?). Ze zoekt contact met haar oudere zus Lea (Maranow), die juriste is bij een groot advocatenkantoor. Eigenlijk waren ze van elkaar is vervreemd, omdat ze altijd rivalen waren om de gunsten van hun ouders. Lea, die tegen de veertig loopt, voelt Judiths aanwezigheid als een blok aan haar been nu ze eindelijk een groot dossier mag behandelen: de zaak van slachtoffers van schadelijke stoffen tegen een groot chemieconcern, een job, die eigenlijk voor haar collega-minnaar Klaus (Stanwick) bestemd was, (heeft ze het hem afgesnoept? - in ieder geval lijkt het niet zo koosjer). Doch algauw beseft ze dat het met Judith bittere ernst is, het werk betrekkelijk (Klaus krijgt de zaak) en het leven maar kort. Het scenario van Hannah Hollinger is niet zonder vals sentiment, rammelt en graaft niet diep. Gelukkig laten Maranow en Kling zien dat ze kunnen acteren en voorkomen dat deze film uitloopt op een goedkoop tranendal. Het camerawerk is van Wedigo von Schultzendorff.

Blondine sucht Millionär fürs Leben

2000 | Komedie

Duitsland 2000. Komedie van Markus Imboden. Met o.a. Armin Rohde, Walter Kreye, Justus von Dohnányi, Christian Berkel en Sabine Wolf.

Twee kapstertjes uit Duitsland, Marie (Ha[KL29]mann) en Paula (Wolf), lezen in de roddelbladen in hun salon hoe opwindend het leven van de high-society aan de Costa Del Sol in Spanje is. Ze vertrekken naar Marbella en storten zich in het avontuur. Paula valt in de armen van een automonteur en is, voor ze het weet, getrouwd. Marie die van plan is het te maken, komt via discobezitter G[KA3]unther (Rohde) in het glitterwereldje van de bovenste laag en nu gaat het erom de rijkaard uit de titel aan de haak te slaan. Ze belandt in een vage misdaad en de film verzandt in een oninteressant plot, maar wel met echte landschappen en vakantiedecor. Deze behoorlijk onbenullige film die al in 1999 volledig klaar lag en bijna een jaar op zijn thuisbuispremi[KA2]ere moest wachten, bevat net zo veel onzin als de sensatieblaadjes waarop hij gebaseerd is. Het scenario met onwaarschijnlijke moment (een grote kerel in het piepkleine kofferbakje van een Amerikaanse 'pony-car' uit de jaren 1970-80) is niet helemaal je dat, al is het van Doris J. Heinze die beslist kan bogen op een grote hoeveelheid ervaring, ook als hoofd drama van de regionale omroep NDR. De hoofdrollen zijn niet bepaald aantrekkelijk, inclusief Rohde als twijfelachtige figuur en Knaup als stinker. Het camerawerk is van Michael Wiesweg.

Der Affe Gottes

1992 | Drama

Duitsland 1992. Drama van Karl Freuchtmann. Met o.a. Nicolas Brieger, Franziska Walser, Ernst Jacobi, Arno Wüstenhöfer en Heinrich Schmidt-Juhrjahn.

Ergens in de duistere middeleeuwen. Een loslopende aap was er getuige van hoe een jonge maagd (Walser) zich naakt waste. De aap wordt gearresteerd door de kerkgemeenschap. De aanklacht luidt ontucht en godslastering. Er wordt hem zelfs een verdediger toegewezen (Brieger). Vraag is werd het meisje door de aap verkracht of niet. Haar eigen uitlatingen zijn nogal verward. Aanvankelijk zit de aap naakt in de gerechtszaal, maar later moet hij, op last van de religieuze overheid, gekleed worden. Uiterst originele gerechtssatire waarin de rechters letterlijk voor aap gezet worden. Schitterende dialogen zinspelen op heel wat actuele gebeurtenissen, w.o. de oorlog in ex-Joegoslavië. Spitsvondig scenario van Jürgen Breest en Jutta Bocke, zwierig in beeld gebracht door Günther Wedekind.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Heinz G. Lück op televisie komt.

Reageer