Alberto Bevilacqua: regie en scenario.
Er zijn 8 films gevonden.

Tango Blu

1988 | Drama

Italië 1988. Drama van Alberto Bevilacqua. Met o.a. Franco Franchi, Maurizio Merli, Andrea Roncato, Gigi Sammarchi en Valentina Cortese.

Tango Blu was jaren geleden in Milaan een nachtclub voor buitenbeentjes, maar de nieuwe eigenaar heeft er een modieuze ontmoetingsplaats voor de high society van gemaakt. Op oudejaarsavond is er een groep met vrijwel vergeten menselijke gevoelens bijeen. De centrale figuur is Flower, die zorgt dat de mensen elkaar ontmoeten, vriendschap sluiten en elkaar helpen. Een film met een prachtige boodschap, die echter nogal ouderwets wordt overgebracht.

La Donna delle Meraviglie

1985 | Drama

Italië 1985. Drama van Alberto Bevilacqua. Met o.a. Lina Sastri, Claudia Cardinale, Ben Gazzara, Orazio Orlando en Flavio Bucci.

Een saaie en vervelende semi-autobiografische film van de romanschrijver en filmmaker Alberto Bevilacqua, die zijn midlife-crisis doormaakt en geobsedeerd is met het vinden van de perfecte vrouw van zijn dromen, die hem anoniem opbelt. De kwaliteit van de film is goed, maar is niet erg opzienbarend. De vrouw van Alberto's dromen is bepaald niet perfect. Alleen Claudia Cardinale schittert, hoewel ze helaas niet de titelrol speelt. De film is ook bekend als WOMAN OF WONDERS.

Bosco d'amore

1981 | Drama, Historische film, Romantiek

Italië 1981. Drama van Alberto Bevilacqua. Met o.a. Monica Guerritore, Rodolfo Bigotti, Christea Avram, William Berger en Mario Feliciani.

In de middeleeuwen - als de paus in Avignon gevangen is genomen - dreigt er een burgeroorlog en krijgen een verliefde edelman en een volksmeisje de kans er samen vandoor te gaan. Ze trekken te voet door een woud vol liefdesparen, mystici die nieuwe religies preken en politietroepen, maar slagen er na ontberingen in te huwen. Een didactische en filosofische film - naar het verhaal van Boccaccio's Decamerone. Het geheel geeft een interessant beeld van een tijdperk in morele en sociale overgang, maar steunt ondanks zijn visuele esthetiek al te zeer op wijdlopige dialoog waardoor de ideeën onvoldoende overtuigingskracht krijgen.

Le Rose di Danzica

1979 | Drama

Italië 1979. Drama van Alberto Bevilacqua. Met o.a. Franco Nero, Helmut Berger, Macha Méril, Olga Karlatos en Roberto Posse.

Duitse legerofficieren - vrienden sinds hun opleiding - zijn in 1919 tegenstanders geworden in hun opvattingen over Duitslands toekomst. De aristocraat doodt zijn linkse opponent, maar wreekt zich vervolgens op zijn familie, een broeinest van opkomend fascisme, die zijn ideeën fataal misvormd had. De film weet de omkeer bij de anti-held niet overtuigend te maken en steunt vooral op wijdlopige dialoog en verwarrende flash-backs. De hoofdrollen geven reliëf aan een troebele haat-liefde verhouding, maar het politiek tijdsbeeld komt nergens tot leven en wordt nooit aannemelijk Duits.

Attenti al buffone

1975 | Drama

Italië 1975. Drama van Alberto Bevilacqua. Met o.a. Nino Manfredi, Mariangela Melato, Eli Wallach en Enzo Cannavale.

Het leven van een aan de kunst toegewijde musicus wordt verstoord als een machthebber zijn vrouw en kinderen inpalmt. Als hij bij het Vaticaan zijn huwelijk geannuleerd tracht te krijgen, wordt hij nog meer vernederd, maar hij weet zich met cultuur en menselijkheid op de tiran te wreken. Deze symbolische film wisselt klucht- met horroreffecten af en satire met filosofie, maar steunt daarbij vooral op wijdlopige dialogen. Een knappe rol van Wallach als de potentaat, maar Manfredi zet zijn 'underdog' erg voorspelbaar aan. Bevilacqua heeft een zinnige boodschap, maar verpakt hem in een uiterst afmattende film.

Questa specie d'amore

1972 | Drama

Italië 1972. Drama van Alberto Bevilacqua. Met o.a. Ugo Tognazzi, Jean Seberg, Ewa Aulin, Fernando Rey en Angelo Infanti.

De zoon van een idealist die slachtoffer werd van het fascistische regime ziet zelf af van ieder engagement en trouwt met een rijke aristocrate, maar komt niet van zijn verleden los en gaat naar zijn vader in Parma in een vergeefse poging om de banden te verbreken. De regisseur verfilmde zijn eigen roman en komt zeker in de gekunstelde dialoog en het commentaar niet van het papier los, terwijl heden en verleden niet echt geïntegreerd worden. Het populisme blijft een oppervlakkig soort folklore en mist de overtuigingskracht van het bourgeois-milieu. Prachtig spel van Tognazzi als zoon én vader in verschillende leeftijdsstadia.

La Califfa

1970 | Drama, Erotiek

Italië​/​​Frankrijk 1970. Drama van Alberto Bevilacqua. Met o.a. Ugo Tognazzi, Romy Schneider, Marina Berti, Roberto Bisacco en Massimo Serato.

Arbeider is bij protestdemonstraties om het leven gekomen en zijn weduwe stelt grootindustrieel verantwoordelijk. Deze wil alleen maar de orde herstellen, maar een vanuit confrontatie gegroeide liefde voor de vrouw zet hem aan tot sociale verbeteringen en rechtvaardigheid waarmee hij vijanden maakt die hem noodlottig zullen worden. Als regisseur debuterende romanschrijver zet alle scènes van sociaal en dramatisch belangwekkende stof te nadrukkelijk aan en Morricone-muziek doet er nog een schepje bovenop. Overtuigingskracht komt van gepassioneerde inzet van Schneider en Tognazzi.

Planet of the Vampires

1965 | Horror

Italië​/​​Spanje 1965. Horror van Mario Bava. Met o.a. Barry Sullivan, Norma Bengell, Evi Marandi en Ángel Aranda.

Deze fijne pulpfilm van Italiaanse horrormeester Mario Bavo (Black Sunday, Blood and Black Lace) schijnt van grote invloed te zijn geweest op sf-klassieker Alien (1979). In een Star Trek-achtig ruimteschip benadert een groep astronauten, gehuld in stoere leren pakjes, een mysterieuze planeet. Plots gaat de bemanning elkaar bruut te lijf - wat voor vreemde krachten zijn hier aan het werk? Bavo weet vaardig een paranoïde sfeer op te bouwen, waardoor de film - campy decors en houterig acteerwerk ten spijt - nog behoorlijk spannend wordt.