Nadir Moknèche: regie en scenario.
Er zijn 5 films gevonden.

Lola Pater

2017 | Drama

Frankrijk​/​​België 2017. Drama van Nadir Moknèche. Met o.a. Fanny Ardant, Tewfik Jallab, Nadia Kaci, Véronique Dumont en Bruno Sanches.

Na de dood van zijn moeder gaat Parijse pianostemmer Zinedine (Jallab) op zoek naar de vader die hij nooit heeft gekend, Farid. Op het gegeven adres treft hij een buikdanseres aan die schrikt van het bezoek. Farid is nu Lola. Een moeizame kennismaking tussen de jongeman en de vader op wie hij totaal niet had gerekend, volgt. Gevoelig drama over een emotioneel complex onderwerp heeft niet alleen een prima rol van de jonge Jallab, maar is bovenal mooi vanwege Fanny Ardant als de transseksuele ouder.

Goodbye Morocco

2012 | Drama

Frankrijk​/​​België 2012. Drama van Nadir Moknèche. Met o.a. Lubna Azabal, Grégory Gadebois, Faouzi Bensaïdi, Ralph Amoussou en Abbes Zahmani.

Vierde kunststuk van Algerijns-Franse arthouse-regisseur Moknèche (Paloma Delight), met deze keer niet Algerije maar Marokko als horizondoek. Spil van de film is een vrijgevochten Marokkaanse projectontwikkelaar in Tanger die haar zoon - woonachtig bij vader - wil kidnappen richting Europa, samen met haar Servische partner. De vondst op haar bouwplaats van een vierde-eeuws christelijk fresco zet de deur naar Europa open, althans financieel. Maker Moknèche jongleerde knap met invalshoeken die moderniteit, traditie en volksaard belichten, maar hij vergreep zich nergens aan goedkoop multiculti effectbejag.

Délice Paloma

2007 | Drama

Frankrijk​/​​Algerije 2007. Drama van Nadir Moknèche. Met o.a. Biyouna, Nadia Kaci, Aylin Prandi en Daniel Lundh.

Regisseur Moknèche wordt wel de Algerijnse Pedro Almodóvar genoemd, met zijn melodramatische stijl, vrouwelijke personages en (zeker in eigen land) omstreden thema's als prostitutie, overspel en homoseksualiteit. Zijn derde film draait om madame Aldjéria, een invloedrijke vrouw die met behulp van haar verleidelijke medewerksters allerhande sociale problemen oplost, zonder veel acht te slaan op de wet. Haar nieuwe aanwinst Paloma is een groot succes onder de mannen, maar zorgt ook voor problemen. Mooi spel, intrigerende setting en personages.

Viva Laldjérie

2002 | Drama

Frankrijk​/​​Algerije​/​​België 2002. Drama van Nadir Moknèche. Met o.a. Lubna Azabal, Biyouna, Nadia Kaci, Jalil Naciri en Abbes Zahmani.

In Viva Laldjérie toont regisseur Nadir Moknèche een verborgen kant van Algerije. Zijn film gaat niet expliciet over de terreur die het land jarenlang in de greep hield, maar laat wel zien wie het meest te vrezen hebben van het islamitisch fundamentalisme: gewone Algerijnse vrouwen, die hun vrijheid koesteren. Terloops wordt in Viva Laldjérie heel wat overhoop gehaald: de film gaat over emancipatie, ontrouw, religie. Het is bijna te veel van het goede, maar Moknèche houdt zijn ambities in toom. Viva Laldjérie is in de eerste plaats een levendig portret van de vrijgevochten Goucem, haar moeder, die danseres is en haar vriendin, de prostituee Fifi.

Le harem de Mme Osmane

2000 | Drama

Marokko​/​​Spanje​/​​Frankrijk 2000. Drama van Nadir Moknèche. Met o.a. Carmen Maura, Linda Slimani en Myriam Amarouchene.

Drama over de gespannen situatie in Algiers in 1993, gezien door de ogen van voormalig verzetsstrijder Madame Osmane en de huurders in haar appartementengebouw. Het is de debuutfilm van Moknèche (1967), geschoten in Marokko. Hij schetst de titel-antiheldin als zelfgekroond hoofd van wat hij een moderne harem noemt. Een collectief van vrouwelijke personages dat tegen wil en dank samenklontert vanwege de bedreigende buitenwereld van politieke en patriarchale handjeklap. Knap geconstrueerd werk, gedragen door de passend tragikomische noot van hoofdrolspeelster Carmen Maura.