André Hunebelle: regie, scenario en productie.
Er zijn 36 films gevonden.

Ça fait tilt

1977 | Komedie

Frankrijk 1977. Komedie van André Hunebelle en Jacques Garcia. Met o.a. Bernard Menez, Eleonora Giorgi, Jacques Morel, Claude Nicot en Michel Constantin.

Een auteur van succesrijke boulevardkluchten vindt geen slot voor zijn nieuw stuk, en wordt door zijn vertwijfelde producent naar een afgelegen hotelletje gestuurd om daar inspiratie op te doen. Deze film, vermoedelijk bedoeld als parodie op de flauwe boulevardkluchten waar het Parijse publiek maar niet genoeg van schijnt te krijgen, evolueert vrij snel zélf tot een platte boulevardklucht en wordt daardoor een mislukte, vervelende film. Veteraan Hunebelle werd, vanwege zijn uiterst zwakke gezondheidstoestand, tijdens de opnames bijgestaan door Jacques Garcia. Laatste film van de regisseur, die in 1985 overleed.

Les Charlots en folie... dans: A nous quatre, Cardinal

1974 | Komedie

Frankrijk 1974. Komedie van André Hunebelle. Met o.a. Gérard Filipelli, Jean Sarrus, Jean-Guy Fechner, Josephine Chaplin en Daniel Ceccaldi.

Rommelige verfilming van de bekende roman waar de auteurs (eigenlijk meer de Charlots dan de regisseur) een parodie hebben gemaakt op het bekende verhaal van Dumas. Dit alles is niet erg hoogdravend maar zeer amusant voor een kinderlijk publiek omdat Hunebelle zijn vak verstaat, vooral waar het avonturenfilms betreft, terwijl de Charlots goed zijn in verbale grappen.

Joseph Balsamo

1972 | Romantiek, Komedie

Frankrijk 1972. Romantiek van André Hunebelle. Met o.a. Jean Marais, Udo Kier, Guy Tréjan en Henri Guisol.

Bewerking van de populaire roman [KL]M[KA1]emoires d`un m[KA1]edecin: Joseph Balsamo[KLE] van Alexandre Dumas (1848). Het verhaal zit vol verwikkelingen en speelt zich af in de achttiende eeuw, in de wereld van de occulte genootschappen, die Balsamo de opdracht geven de gevestigde orde omver te werpen met behulp van een schat van onschatbare waarde. Een echt TV-feuilleton in al zijn glorie! Niemand kan in dit genre zo uitblinken als de produktieve regisseur Hunebelle. Geen aanrader voor intellectuelen of filmfreaks, maar de acteurs vermaken zich best en dat geldt ook voor de TV-kijker die op zoek is naar puur amusement.

Sous le signe de Monte-Cristo

1968 | Avonturenfilm, Drama

Frankrijk 1968. Avonturenfilm van André Hunebelle. Met o.a. Paul Barge, Anny Duperey, Pierre Brasseur, Raymond Pellegrin en Michel Auclair.

Het scenario volgt het verhaal van Alexandre Dumas` roman vrij getrouw, maar verplaatst het verraad van Edmond Dant[KA2]es naar winstbejag binnen een verzetsgroep tijdens WO II en laat de held na 1947 een schat vinden in Zuid-Amerika. Deze eigentijdse bewerking is niet origineel genoeg om een overbekend verhaal verrassend te maken en plaatst de helden en schurken ongenuanceerd zwartwit tegenover elkaar (al zijn de laatsten kleurrijker en boeiender dan de eersten)

Pas des roses pour O.S.S. 117

1968 | Actiefilm

Frankrijk​/​​Italië 1968. Actiefilm van André Hunebelle. Met o.a. John Gavin, Margaret Lee, Curd Jürgens, Robert Hossein en Luciana Paluzzi.

O.S.S. 117 neemt de identiteit van een beruchte killer aan om in een misdaadorganisatie binnen te dringen die een aanslag op een gedelegeerde van de Verenigde Naties voorbereidt. Dit zoveelste deel uit de reeks naar de Jean Bruce-romans heeft een sjiekere rolbezetting dan gewoonlijk, maar het scenario en vooral de regie blijven ver beneden het toch al niet hoge gemiddelde niveau. Scenario van Jean-Pierre Desagnat, Michel Levine, Pierre Foucaud en Renzo Cerrato naar de roman van Jean Bruce [KL]Pas de roses [KA1]a Ispahan pour OSS 117[KLE]. Fotografie van Tonino Delli Colli. Jean-Pierre Desagnat staat op de credits vermeld als co-tech (technical cooperation).

O.s.s. 117 Double Agent

1967 |

1967. André Hunebelle. Met o.a. Margaret Lee, John Gavin en Curd Jürgens.

O.S.S. 117 neemt de identiteit van een beruchte killer aan om in een misdaadorganisatie binnen te dringen die een aanslag op een gedelegeerde van de Verenigde Naties voorbereidt. Dit zoveelste deel uit de reeks naar de Jean Bruce-romans heeft een sjiekere rolbezetting dan gewoonlijk, maar het scenario en vooral de regie blijven ver beneden het toch al niet hoge gemiddelde niveau. Scenario van Jean-Pierre Desagnat, Michel Levine, Pierre Foucaud en Renzo Cerrato naar de roman van Jean Bruce [KL]Pas de roses [KA1]a Ispahan pour OSS 117[KLE]. Fotografie van Tonino Delli Colli. Jean-Pierre Desagnat staat op de credits vermeld als co-tech (technical cooperation).

Fantômas contre Scotland Yard

1967 | Avonturenfilm, Komedie, Fantasy

Italië​/​​Frankrijk 1967. Avonturenfilm van André Hunebelle. Met o.a. Jean Marais, Louis de Funès, Mylène Demongeot, Françoise Christophe en Henri Serre.

Een geniale schurk chanteert een Schotse lord die de steun inroept van commissaris Juve en journalist Fandor met zijn vriendin. Op het landgoed resulteren Fantômas' vermommingskunsten in onvoorstelbare situaties en een reeks moorden. Deel drie heeft niets nieuws te bieden in de serie die al te weinig fantasierijk van start ging. Scenario van Jean Hallain. Camerawerk van Marcel Grignon. Opgenomen in Franscope. Ook bekend als FANTOMAS AGAINST SCOTLAND YARD.

Fantomas contre Scotland Yard

1967 | Komedie, Thriller

Frankrijk 1967. Komedie van André Hunebelle. Met o.a. Mylène Demongeot, Louis de Funès en Jean Marais.

Een geniale schurk chanteert een Schotse lord die de steun inroept van commissaris Juve en journalist Fandor met zijn vriendin. Op het landgoed resulteren Fantômas' vermommingskunsten in onvoorstelbare situaties en een reeks moorden. Deel drie heeft niets nieuws te bieden in de serie die al te weinig fantasierijk van start ging. Scenario van Jean Hallain. Camerawerk van Marcel Grignon. Opgenomen in Franscope. Ook bekend als FANTOMAS AGAINST SCOTLAND YARD.

O.s.s. 117 - Mission For A Killer

1966 |

1966. André Hunebelle. Met o.a. Raymond Pellegrin, Frederick Stafford en Mylène Demongeot.

Een geniale schurk chanteert een Schotse lord die de steun inroept van commissaris Juve en journalist Fandor met zijn vriendin. Op het landgoed resulteren Fantômas' vermommingskunsten in onvoorstelbare situaties en een reeks moorden. Deel drie heeft niets nieuws te bieden in de serie die al te weinig fantasierijk van start ging. Scenario van Jean Hallain. Camerawerk van Marcel Grignon. Opgenomen in Franscope. Ook bekend als FANTOMAS AGAINST SCOTLAND YARD.

Furia à Bahia pour OSS 117

1965 | Avonturenfilm, Actiefilm, Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1965. Avonturenfilm van André Hunebelle. Met o.a. Frederick Stafford, Mylène Demongeot, Raymond Pellegrin, Perrette Pradier en Jacques Riberolles.

Een Franse geheim-agent moet een terroristenorganisatie in Brazilië ontmaskeren. Zijn contactpersoon in Rio blijkt verongelukt te zijn, en ook hem wachten valstrikken en aanslagen aan de lopende band. De romanheld van Jean Bruce kreeg een nieuwe vertolker in de Australische zwemkampioen. Geen verbetering, maar de film zelf heeft meer actie en afwisseling dan eerdere delen uit serie. Scenario van regisseur Hunebelle, Pierre Foucaud en Jean Halain. Camerawerk van Marcel Grignon.

Fantômas se déchaîne

1965 | Komedie, Thriller

Frankrijk 1965. Komedie van André Hunebelle. Met o.a. Mylène Demongeot, Louis de Funès en Jean Marais.

Een Franse geheim-agent moet een terroristenorganisatie in Brazilië ontmaskeren. Zijn contactpersoon in Rio blijkt verongelukt te zijn, en ook hem wachten valstrikken en aanslagen aan de lopende band. De romanheld van Jean Bruce kreeg een nieuwe vertolker in de Australische zwemkampioen. Geen verbetering, maar de film zelf heeft meer actie en afwisseling dan eerdere delen uit serie. Scenario van regisseur Hunebelle, Pierre Foucaud en Jean Halain. Camerawerk van Marcel Grignon.

Fantômas se dechaîne

1965 | Fantasy, Komedie

Frankrijk 1965. Fantasy van André Hunebelle. Met o.a. Jean Marais, Louis de Funès, Mylène Demongeot, Jacques Dynam en Olivier de Funès.

Als politiecommissaris Juve onderscheiden wordt met het Légion d'Honneur, komt aartsvijand Fantômas weer in actie en ontvoert de atoomgeleerde, wiens uitvinding hem de wereldheerschappij kan bezorgen. De uitvinding is echter incompleet zonder bijdrage van een tweede geleerde, wiens plaats wordt vervangen op het congres in Rome door de journalist Fandor. Het tweede deel uit deze serie heeft dezelfde onderhoudende kwaliteiten en zwakheden van de eerste film, waarbij een aantal opvallend doorzichtige trucages extra-minpunten zijn. Scenario van Jean Halain en Pierre Foucaud. Camerawerk van Raymond Le Moigne. Ook bekend als FANTÔMAS CONTRE INTERPOL.

Fantômas

1964 | Fantasy, Komedie

Frankrijk 1964. Fantasy van André Hunebelle. Met o.a. Jean Marais, Louis de Funès, Mylène Demongeot, Marie-Hélène Arnaud en Jacques Dynam.

De ongrijpbare meester-misdadiger is de vermommingskunstenaar die zowel het uiterlijk van de sensatiejournalist als die van de politiecommissaris, die al jaren op hem loert, weet aan te nemen en vanuit de daardoor ontstane verwarring steeds vrijuit kan gaan. De figuur inspireerde Louis Feuillade tot een reeks van verontrustende en poëtische zwijgende films. In deze versie is daar niets van over en is de aandacht alleen voor de atletische vermogens van Marais en grimassen van De Funès. Scenario van Jean Halain en Pierre Foucaud. Camerawerk van Marcel Grignon.

Banco à Bangkok pour O.S.S. 117

1964 | Avonturenfilm

Italië​/​​Frankrijk 1964. Avonturenfilm van André Hunebelle. Met o.a. Kerwin Matthews, Robert Hossein, Dominique Willms, Anna-Maria Pier Angeli en Henri Virlojeux.

De held uit de Jean Bruce-romans wordt naar Thailand gezonden om een sekte te ontmaskeren die een pestbacil wil verspreiden. Exotische locaties krijgen ten koste van het tempo alle aandacht. Een curieuze rol van Hossein als Aziaat en als kwade genius. Scenario van regisseur Hunebelle, Pierre Foucaud en Michel Lebrun. Camerawerk van Raymond Lemoigne.

Banco A Bangkok Pour O.s.s. 117

1964 | Thriller

Frankrijk 1964. Thriller van André Hunebelle. Met o.a. Kerwin Mathews, Pier Angeli en Robert Hossein.

De held uit de Jean Bruce-romans wordt naar Thailand gezonden om een sekte te ontmaskeren die een pestbacil wil verspreiden. Exotische locaties krijgen ten koste van het tempo alle aandacht. Een curieuze rol van Hossein als Aziaat en als kwade genius. Scenario van regisseur Hunebelle, Pierre Foucaud en Michel Lebrun. Camerawerk van Raymond Lemoigne.

Méfiez-vous, mesdames

1963 | Komedie

Frankrijk 1963. Komedie van André Hunebelle. Met o.a. Michèle Morgan, Danielle Darrieux, Paul Meurisse, Sandra Milo en Gaby Sylvia.

Door zijn liefde voor een doortrapte vrouw is een advocaat in de gevangenis beland en hij probeert daarna wraak te nemen via huwelijksadvertenties, maar ook van die alleenstaande dames dreigt hij de dupe te worden. Het scenario en de regie laten heel wat kansen liggen, maar de cynische komedie wordt gered door de sterke rolbezetting waarbij met name Morgan opvalt door haar - te zelden gebruikte - humoristische talenten.

Les Quatre Charlots mousquetaires

1963 | Avonturenfilm, Historische film, Romantiek

Frankrijk 1963. Avonturenfilm van André Hunebelle. Met o.a. Les Charlots, Karin Petersen, Josephine Chaplin, Catherine Jourdan en Bernard Haller.

Zoveelste versie van Alexandre Dumas` beroemde avonturenroman met als verschil dat niet de Musketiers maar hun vier knechten koningin Anna redden van de intriges van kardinaal Richelieu (een idee dat al eerder in een Italiaanse komedie werd gebruikt). Deze regisseur die twintig jaar eerder een versie naar de letter filmde, tekent nu voor een amechtige parodie die nooit grappig of zelfs onderhoudend wil worden. Leuk doen maar niet leuk zijn maakt het kwartet onuitstaanbaar.

OSS 117 se déchaîne

1962 | Actiefilm

Frankrijk​/​​Italië 1962. Actiefilm van André Hunebelle. Met o.a. Kerwin Mathews, Irina Demich, Nadine Sanders, Henri-Jacques Huet en Roger Dutoit.

Gangsters hebben zich meester gemaakt van een militaire uitvinding waarmee de beweging van duikboten is te registreren. De verovering of sabotage van het apparaat mislukt, tot OSS 117 in actie komt. Het succes van de James Bond-serie inspireerde de Fransen tot een eigen reeks naar de romans van Jean Bruce, met een Hollywood B-acteur in de hoofdrol voor de export. De avonturen zijn met een geroutineerde vaart in beeld gebracht, maar de knipoog of fantasie om een aantal nadrukkelijke harde scènes te relativeren ontbreekt.

Les Mystères de Paris

1962 | Historische film, Romantiek

Frankrijk​/​​Italië 1962. Historische film van André Hunebelle. Met o.a. Jean Marais, Jill Haworth, Dany Robin, Raymond Pellegrin en Pierre Mondy.

Een rechtschapen markies heeft per ongeluk de dood van een arbeider veroorzaakt en wil de zorg voor diens dochter op zich nemen. Het meisje blijkt ontvoerd. Ondertussen is zijn geliefde hem ontrouw met een corrupte baron die hem wil uitschakelen. Een feuilleton-roman van Eugène Sue in stijl verfilmd met een sterk aangezet contrast tussen de sloppen en de salons van de aristocratie. Scenario van Jean Halain, Pierre Foucaud en Diego Fabri. Camerawerk van Marcel Grignon.

Le miracle des loups

1961 | Historische film, Drama, Avonturenfilm, Romantiek

Frankrijk​/​​Italië 1961. Historische film van André Hunebelle. Met o.a. Jean Marais, Rosanna Schiaffino, Jean-Louis Barrault, Roger Hanin en Louis Arbessier.

Frankrijk, circa 1465. Hertog Karel ('de Stoute') van Bourgondië ontvoert Jeanne, dochter van Lodewijk XI. Daarvoor laat hij ridder Robert de Neuville opdraaien, aan wie Jeanne heur hart heeft verpand. De Neuville, echter, ontsnapt uit des konings kerkers, van zinnens om zijn teerbeminde te bevrijden en De Stoute mores te leren. Zondagmiddagscenario, naar Henry Dupuy-Mazuel, legt de historie royaal royalistisch uit. Dat doet aan deze Dyaliscope-in-Eastmancolor-pretprent, met een soeverein worstelende en zwaardkletterende Marais, amusementstechnisch niets af. Spannend-poëtisch is de scène in de sneeuw waarin een roedel 'wolven' Schiaffino beschermt.

Le capitan

1960 | Avonturenfilm, Historische film, Actiefilm

Frankrijk​/​​Italië 1960. Avonturenfilm van André Hunebelle. Met o.a. Christian Fourcade, Jean Marais, Lise Delamare, Bourvil en Elsa Martinelli.

Frankrijk, 1616. Regente Maria de Medicis geeft, als voogdes van kindkoning Louis XIII, het premierschap aan de vuige intrigant Concini. Aristocraat François de Capestan komt met andere edellieden tegen Concini's kuiperijen in het geweer. Kapstokplot naar de roman van de Corsicaanse anarchist Michel Zévaco geeft Marais alle ruimte als frisgewassen held. Bourvil, met pagekapsel en circuspaard, verzorgt de komische noot en het gezang. De Franse stem van Martinelli is die van de onbezongen nasynchronisatieactrice Claire Guibert. Een klasse onder de Hunebelle-Marais-allesklopper Le bossu uit hetzelfde jaar, maar fijn cape-en-degendivertissement niettemin.

Le bossu

1959 | Avonturenfilm, Romantiek

Frankrijk​/​​Italië 1959. Avonturenfilm van André Hunebelle. Met o.a. Jean Marais, Bourvil, Sabina Sesselman, François Chaumette en Hubert Noël.

Frankrijk, begin achttiende eeuw. De hertog van Nevers wordt aangevallen door schurken, in dienst van een rivaal. Zijn vriend Henri de Lagardère (Marais) probeert hem te verdedigen, maar de overmacht is te groot. De hertog overleeft het niet, De Lagardère ontsnapt, en vlucht met de jonge dochter van de hertog naar Spanje. Met zijn vriend Passepoil (Bourvil) neemt hij later wraak op de boosdoeners. Fijne swashbuckler met opwindend zwaardgekletter (gechoreografeerd door olympisch schermer André Gardère), achtervolgingen te paard, kuise romantiek en charmante, wat ouderwetse humor.

Taxi, roulotte et corrida

1958 | Komedie

Frankrijk 1958. Komedie van André Hunebelle. Met o.a. Paulette Dubost, Annette Poivre, Guy Bertil, Sophie Sel en Véra Valmont.

Een taxichauffeur gaat met zijn gezin en zijn schoonfamilie in een caravan met vakantie naar Spanje. Bij de grens stopt een achtervolgde dievegge een gestolen diamant in zijn zak waarna in Spanje de jacht wordt ingezet om het juweel terug te krijgen. Deze vroege komedie met De Funès heeft meer vaart dan veel latere, bekendere films en dankt veel aan de gelijkwaardige rol van Bussières als zijn zwager.

Les Collégiennes

1957 | Drama

Frankrijk 1957. Drama van André Hunebelle. Met o.a. Gaby Morlay, Paul Guers, Henri Guisol, Marie-Hélène Arnaud en Estella Blain.

Een welgesteld meisje wordt wees en moet naar een kostschool. Om haar welstand en aantrekkelijkheid wordt ze het slachtoffer van de jaloezie van haar medeleerlingen; bovendien moet ze de hitsige stiefvader van haar vriendin op een afstand houden. Dit clich[KA1]ematige internaatsdrama moest een reeks jonge actrices lanceren (wat alleen lukte met de kleinste rol, die van de nog onherkenbare debutante Catherine Deneuve). Gaby Morlay als de strenge maar rechtvaardige rectrix is de enige die kwaliteit toont.

Casino de Paris

1957 | Musical, Komedie

Italië​/​​Frankrijk​/​​Duitsland 1957. Musical van André Hunebelle. Met o.a. Caterina Valente, Gilbert Bécaud, Grégoire Aslain, Rudolf Vogel en Grethe Weiser.

Een oudere theaterproducent nodigt een revuester uit om bij hem te logeren met amoureuze bijbedoelingen, die worden doorkruist, omdat ze haar familie meebrengt. Een muzikaal begaafde secretaris heeft meer succes. Een voor de late jaren van 1950-1960 typerende poging om een musical naar Hollywood- voorbeeld te maken, die mislukt door de achterhaalde opbouw van een simpel komedie-verhaaltje dat af en toe onderbroken wordt door meer of minder geslaagde (maar fantasieloos in beeld gebrachte) revuescènes. Hoewel verzorgder dan haar Duitse vehikels, verdiende de veelzijdigheid van Valente een betere film.

Treize à table

1956 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1956. Komedie van André Hunebelle. Met o.a. Micheline Presle, Fernand Gravey, Germaine Montero, Misha Auer en Annie Girardot.

De onverwachte gaste op een kerstdiner brengt het aantal aanwezigen op dertien, zodat de bijgelovige gastvrouw ijlings nog iemand probeert te inviteren om het aantal even te maken. Ze vindt die in een vroegere Zuidamerikaanse minnares van haar man die echter moordplannen blijkt te koesteren. Deze geoliede klucht is met vaart (maar zonder fantasie) gemaakt en werkt aanstekelijk door de sterke rolbezetting. Het filmdebuut van Girardot.

Mannequins de Paris

1956 | Komedie, Drama

Frankrijk 1956. Komedie van André Hunebelle. Met o.a. Madeleine Robinson, Yvan Desny, Ghislaine Arsac, Max Revol en Jacqueline Pierreux.

Een met een couturier getrouwde directrice van een modehuis verwaarloost haar huwelijk voor het zaken doen. Dat resulteert in een slippertje tijdens een tournee met de collectie, maar mannequins spannen samen om de baas en bazin te herenigen. Het simpele verhaaltje mist de beoogde humor en in plaats van een mogelijk interessant kijkje in de couturekeuken blijft het bij een (tamelijk voorzichtig) gluren in de kleedkamers. Als mannequins een reeks actrices die later bekender zouden worden.

Cadet Rousselle

1954 | Avonturenfilm, Komedie, Romantiek

Frankrijk 1954. Avonturenfilm van André Hunebelle. Met o.a. François Périer, Dany Robin, Bourvil, Madeleine Lebeau en Christine Carère.

Om burgemeestersdochter waardig te zijn trekt Cadet de wereld in om fortuin te maken. Hij raakt zijns ondanks betrokken in de strijd tussen royalisten en revolutionairen, maar vrouwen redden hem steeds uit het nauw, tot hij kolonel van de keizer wordt. Niet al te geraffineerd plagiaat van FANFAN-LA-TULIPE blijft in regie en scenario ver bij voorbeeld achter, maar de acteurs zijn met spirituele verve in de weer.

Les Trois mousquetaires

1953 | Avonturenfilm, Historische film, Romantiek

Italië​/​​Frankrijk 1953. Avonturenfilm van André Hunebelle. Met o.a. Georges Marchal, Gino Cervi, Jacques François, Jean Martinelli en Yvonne Sanson.

Deze eerste naoorlogse Europese verfilming van Dumas' beroemde roman mist de vaart van de beste versies, maar blijft een romantisch spektakel, met verve en soms met humor geacteerd.

Fate largo ai moschettieri

1953 | Avonturenfilm

Italië​/​​Frankrijk 1953. Avonturenfilm van André Hunebelle. Met o.a. Jacques François, Gino Cervi en Georges Marchal.

Deze eerste naoorlogse Europese verfilming van Dumas' beroemde roman mist de vaart van de beste versies, maar blijft een romantisch spektakel, met verve en soms met humor geacteerd.

Monsieur Taxi

1952 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1952. Komedie van André Hunebelle. Met o.a. Michel Simon, Nathalie Nattier, Roland Alexandre, Claire Olivier en Jane Marken.

Een taxichauffeur vindt in zijn auto een tas met geld dat hij zelf best kan gebruiken, maar probeert toch de eigenares op te sporen. Als blijkt dat het de buit van een diefstal is, komt hij door zijn eerlijkheid in moeilijkheden. De glansrol van Simon tilt de al te zeer op de dialoog steunende komedie op een hoger niveau en de pittoreske tekening van de volksbuurt is waarschijnlijk een folkloristische fictie, maar leidt tot pittige karakterrollen.

Massacre en dentelles

1951 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1951. Komedie van André Hunebelle. Met o.a. Raymond Rouleau, Anne Vernon, Thilda Thamar, Maurice Teynac en John Kitzmiller.

Een Franse journalist in Venetië heeft meer aandacht voor de toeristische genoegens dan voor zijn reportagewerk en krijgt door de hoofdredacteur een fotograaf toegewezen die hem tot de orde moet roepen. Daardoor belandt hij in een verwarrende moordaffaire waarin hijzelf maar net het vege lijf redt. Deze persiflerende gangsterfilm steunt vooral op de spitsvondige dialogen - van Michel Audiard - waarbij de vormgeving fantasieloos achterblijft. Venetië en de actrices zijn fotogeniek in deze ondanks de vele moorden weinig pittige film.

Méfiez-vous des blondes

1950 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1950. Komedie van André Hunebelle. Met o.a. Raymond Rouleau, Martine Carol, Claude Farrell, Yves Vincent en Bernard Lajarrige.

Een luchthartige journalist moet de diefstal van geheime dossiers en een moord verslaan en ontplooit detective-kwaliteiten waarmee hij de politie te snel af blijkt. Deze parodi[KA3]erende spionage-thriller heeft met de jaren en na veel andere (en betere) films in het genre nogal wat aan effect verloren, maar blijft redelijk onderhoudend. Carol is als het spreekwoordelijke domme blondje beter op dreef dan in haar latere romantische en dramatische succesrollen. Vervolgfilm: MASSACRE EN DENTELLES.

Mission à Tanger

1949 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1949. Komedie van André Hunebelle. Met o.a. Raymond Rouleau, Gaby Sylvia, Mila Parély, Piere Destailles en Bernard Lajarrige.

Een vlotte verslaggever verzaakt zijn journalistieke opdracht om een misdaad te verslaan door zelf op onderzoek te gaan. Ondanks zijn zwak voor de drank, een mooie vrouw en de averechtse hulp van zijn onhandige fotograaf, weet hij de zaak op te lossen. Deze ironische misdaadkomedie met spitsvondige dialogen - van Michel Audiard - had destijds een verrassend nieuwe toon, die nu weinig opmerkelijk zal overkomen door veelvuldige en betere navolging. Het succes leidde tot de vervolgen MÉFIEZ-VOUS DES BLONDES en MASSACRE EN DENTELLES. Ook bekend als JE TIRE MA RÉVÉRENCE.

Millionnaires d'un jour

1949 | Komedie

Frankrijk 1949. Komedie van André Hunebelle. Met o.a. Gaby Morlay, Ginette Leclerc, Jeanne Fusier-Gir, Madeleine Barbulée en Pierre Brasseur.

Deze film gaat in de eerste plaats over het winnen van een lot in de staatsloterij. Het feit dat er een vergissing is begaan bij het bekendmaken van de uitslag brengt een complicatie met zich mee. De filmer en zijn assistent Alex Joffe hebben een reeks sketches opgenomen die, hoe kan het ook anders, wisselend van kwaliteit zijn. Maar het goede humeur is van de partij en de film steunt voornamelijk op de acteurs, waaronder enkele grote namen.

Métier de fous

1948 | Komedie

Frankrijk 1948. Komedie van André Hunebelle. Met o.a. Gaby Sylvia, Lisette Lanvin, Madeleine Barbulée, Henri Guisol en Jean Tissier.

Het lukt hem maar niet een komedie af te ronden en deze (erg) Parijse schrijver wordt door de theaterdirecteur meegenomen naar de Côte d'Azur. Daar spelen de acteurs zonder zijn medeweten verschillende variaties op het thema liefdesverdriet, die uitmonden in allerlei misverstanden. Vervolgens krijgt de dramaturg weer inspiratie. Hunebelle heeft ten onrechte een slechte reputatie verworven. Deze vakkundige technicus weet een plot levendig te sturen en weet acteurs ten volle te benutten in wat niet meer is dan een, zij het schitterend neergezette, losse schets.