Paul Bernard

Acteur, Geluidsman

Paul Bernard is acteur en geluidsman.
Er zijn 22 films gevonden.

Western

1997 | Komedie, Drama, Experimenteel

Frankrijk 1997. Komedie van Manuel Poirier. Met o.a. Sacha Bourdo, Elisabeth Vitali, Marie Matheron, Basile Siekoua en Sergi López.

Prettige roadmovie over de Spanjaard Paco Cazale (Sergei López) en de Rus Nino (Sacha Bourdo) die drie weken liftend doorbrengen in Bretagne. Zonder duidelijk verhaallijn kabbelt het verhaal rustig voort met als enig houvast het vinden van een vrouw voor Nino. De gevatte en soms onwerkelijke dialogen maken de film fabelachtig en regisseur Poirier grossiert in intelligente vondsten zoals de wonderlijke ontmoeting tussen de twee protagonisten. (VM/VPRO Gids)

La Rue des bouches peintes

1955 | Drama

Frankrijk 1955. Drama van Robert Vernay. Met o.a. Françoise Christophe, Jean Danet, Paul Bernard, Louis Seigner en Denise Grey.

Een journalist treft in een Marokkaans bordeel een prostituée die door haar wraakzuchtige en machtige echtgenoot gedwongen werd tot het rosse leven. Als ze dat niet zou doen, dan zou haar minnaar geruïneerd worden. Bij een confrontatie met de journalist sterft de sadistische echtgenoot aan een beroerte, zodat niets een happy end in de weg staat. Een treinromannetje van Maurice Dekobra werd in gepaste kitsch-stijl verfilmd, met vermakelijk resultaat. Fraai camerawerk.

La nuit du 13

1950 | Mysterie, Misdaad

Frankrijk 1950. Mysterie van Roger Blanc. Met o.a. Maurice Teynac, Hélène Perdrière, Pierre Jourdan, Paul Bernard en Krisha Duchene.

De steenrijke exporteur Herbert Aboody (Bernard) wordt in Sjanghai gechanteerd door de Groene Draak, die hem dreigt te vermoorden, tenzij hij vijftigduizend dollar op tafel legt. Herbert vraagt inspecteur Wens (Teynac) hem te helpen. Gevolg: Aboody is dood en Wens is verdwenen. Nauwkeurige bewerking van de roman La nuit du 12 au 13 dankzij de aanwezigheid van de auteur Stanislas Andre Steeman als co-scenarioschrijver en in de rol van Matriche. Hij vat zijn werk als volgt samen: `Plaats twee mannen in een omsloten ruimte, zorg ervoor dat ze in de ochtenschemering ontdekt worden, de ene dood en de andere zwaar gewond, vergeet vervolgens voor een verklaring te zorgen en werp de verdenking op zeven of acht onschuldige personages: dat is het geheim (van dit boek)`.

Caroline chérie

1950 | Historische film, Romantiek, Actiefilm

Frankrijk 1950. Historische film van Richard Pottier. Met o.a. Martine Carol, Jacques Dacqmine, Marie Déa, Pierre Cressoy en Raymond Souplex.

Op de dag dat de Franse revolutie uitbreekt wordt de jonge Caroline ontmaagd door een libertijnse officier. Zwanger trouwt ze met een Girondijn die in de al spoedig veranderde politieke situatie vogelvrij wordt. Zowel door gebruik van eigen charmes als door hulp van haar eerste minnaar weet ze zich te redden. Carol als temperamentvolle heldin in woelige tijden acteert vooral met haar decolleté, maar deze rol maakte haar een ster. Het succes van de film leidde tot twee vervolgen en een nieuwe versie in 1968. Scenario van Jean Anouilh naar de roman van Cecil Saint-Laurent. Camerawerk van Maurice Barry.

L'echafaud peut attendre

1949 | Misdaad, Film noir

Frankrijk 1949. Misdaad van Albert Valentin. Met o.a. Jany Holt, Junie Astor, Palmyre Levasseur, Colette Georgès en Jean Desailly.

Drie criminelen zinken steeds lager, eerst in diefstal en vervolgens in de harde misdaad. In tegenstelling tot wat de titel suggereert, kan het schavot niet wachten voor Serge, hij sterft onder de guillotine. Michel wordt gedood en Hélène pleegt zelfmoord. Deze zeldzaam pessimistische film is de laatste die gemaakt werd door Valentin. Daarna nam hij zijn oude beroep van scenarioschrijver weer op. Zijn twee films die net na de oorlog uitkwamen hadden absoluut geen succes, ondanks hun visuele kwaliteit, sfeer en de goede acteurs.

Sombre dimanche

1948 | Drama, Film noir

Frankrijk 1948. Drama van Jacqueline Audry. Met o.a. Michèle Alfa, Marcelle Derrien, Colette Mars, Palmyre Levasseur en Paul Bernard.

Deze sombere intrigegeschiedenis rond een beroemd lied is weliswaar verplaatst naar Frankrijk maar berust gedeeltelijk op ware feiten die zich in Hongarije kort voor WO II hebben afgespeeld. Het lied `Sombre dimanche` had een zelfmoordepidemie tot gevolg. Jacqueline Audry - een cineaste om opnieuw te ontdekken (1908-1977) - beschikte over voldoende talent om van een dergelijk melodramatisch scenario iets te maken, terwijl zij tegelijkertijd een goede psychologische studie van de vrouw aflevert.

Pattes blanches

1948 | Drama

Frankrijk 1948. Drama van Jean Grémillon. Met o.a. Suzy Delair, Paul Bernard, Fernand Ledoux, Arlette Thomas en Michel Bouquet.

De zoon van een immorele kasteelheer wordt in de streek niet geaccepteerd vanwege de reputatie van zijn vader. Zijn bastaardbroer wil zich wreken voor de achterstelling en dwingt zijn frivole geliefde om hem het hoofd op hol te brengen. De hopeloze hartstocht leidt tot een tragedie. Dit interessante en beklemmend gefilmde psychologisch drama wordt ietwat ontsierd door het nadrukkelijke spel van beide hoofdrolspelers, maar alle andere acteurs - onder wie de onherkenbaar jonge en magere Bouquet - zijn opmerkelijk. Deze film was bij de première geen succes en dwong de regisseur tot commercie en vervolgens tot documentaire opdrachtfilms.

Le Paradis des pilotes perdus

1948 | Drama

Frankrijk 1948. Drama van Georges Lampin. Met o.a. Henri Vidal, Michel Auclair, Daniel Gélin, Paul Bernard en Andrée Debar.

Een militair vliegtuig met diverse passagiers moet door panne een noodlanding maken in de woestijn en heeft geen radiocontact meer. Dorst leidt tot uitbarstingen, conflicten en sterfgevallen totdat het vliegtuig eindelijk gerepareerd kan worden. Deze kleinschalige rampenfilm concentreert zich vooral op de verschillende reacties van de personages op de ontberingen, maar blijft daarbij steken in vlakke clichés, waardoor de op papier interessante rolbezetting steeds op dezelfde wijze acteert.

Fort de la Solitude

1948 | Misdaad, Film noir

Frankrijk 1948. Misdaad van Robert Vernay. Met o.a. Claudine Dupuis, France Moorea, Made Siame, Paul Bernard en Alexandre Rignault.

Bernard Zimmer bewerkte op knappe wijze de zeer gedateerde roman van René Guillot. Een verhaal dat speelt in de Sahara ten tijde van het Vreemdelingenlegioen, vermengd met een trieste geschiedenis rond moord, diefstal en wraak in Parijs. Een produktie die typerend is voor een bepaalde periode. Deze film mag dan wel verouderd zijn maar vormt wel een hele goede illustratie van dit populaire filmgenre, te danken aan de bekwame hand van de maker. Ook bekend als RAS EL GUA en POSTE SUD.

Les maudits

1947 | Thriller, Avonturenfilm, Oorlogsfilm

Frankrijk 1947. Thriller van René Clément. Met o.a. Paul Bernard, Marcel Dalio, Henri Vidal, Florence Marly en Michel Auclair.

Vlak voor het einde van WO II (19 april 1945) gaat een groep fascisten en collaborateurs van diverse nationaliteiten aan boord van een onderzee[KA3]er om naar Zuid-Amerika te vluchten. Ter hoogte van de Franse kust noodzaakt de verwonding van een van hen de ontvoering van de Franse arts Guilbert (Vidal), die als enige de gewelddadige onderlinge conflicten zal overleven. De film geeft op knappe wijze het gevoel van opgeslotenheid weer, maar de ontwikkeling van de personages en hun animositeit blijft fragmentarisch en zonder dramatische logica. Het overleven van de 'goede Fransman' ondermijnt het laatste restant aannemelijkheid. Bekroond met een intertijd op het festival van Cannes bestaande prijs voor avonturen- en politiefilms. Het scenario is van Jacques Rémy en regisseur Clémant, die een verhaal van Victor Alexandrov en Jacques Companéez bewerkten. de dialogen zijn van Henri Jeanson. Het camerawerk is van Henri Alekan. Mono.

La revanche de Roger la Honte

1947 | Drama

Frankrijk 1947. Drama van André Cayatte. Met o.a. Paul Bernard, Lucien Coëdel en María Casares.

Vlak voor het einde van WO II (19 april 1945) gaat een groep fascisten en collaborateurs van diverse nationaliteiten aan boord van een onderzee[KA3]er om naar Zuid-Amerika te vluchten. Ter hoogte van de Franse kust noodzaakt de verwonding van een van hen de ontvoering van de Franse arts Guilbert (Vidal), die als enige de gewelddadige onderlinge conflicten zal overleven. De film geeft op knappe wijze het gevoel van opgeslotenheid weer, maar de ontwikkeling van de personages en hun animositeit blijft fragmentarisch en zonder dramatische logica. Het overleven van de 'goede Fransman' ondermijnt het laatste restant aannemelijkheid. Bekroond met een intertijd op het festival van Cannes bestaande prijs voor avonturen- en politiefilms. Het scenario is van Jacques Rémy en regisseur Clémant, die een verhaal van Victor Alexandrov en Jacques Companéez bewerkten. de dialogen zijn van Henri Jeanson. Het camerawerk is van Henri Alekan. Mono.

Panique

1946 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1946. Drama van Julien Duvivier. Met o.a. Michel Simon, Viviane Romance, Paul Bernard, Charles Dorat en Lucas Gridoux.

Een excentrieke oude man wordt van moord verdacht. Hij is verliefd op de minnares van de echte dader die ongemerkt belastende bewijzen bij hem deponeert. De buurtbewoners komen het slachtoffer wreken. Een traditioneel driehoeksdrama wordt door Duvivier geplaatst binnen massa-hysterie in deze sfeervolle maar erg zwartgallige film. Scenario van regisseur Duvivier en Charles Spaak naar de roman van Georges Simenon. De camera werd bediend door Nicolas Hayer.

La Revanche de Roger la Hunte

1946 | Avonturenfilm, Komedie

Frankrijk 1946. Avonturenfilm van André Cayatte. Met o.a. María Casares, Paulette Dubost, Simone Valère, Lucien Coëdel en Paul Bernard.

Verfilming van de zeer populaire roman van Jules Mary. De film ademt de sfeer van de 'gouwe ouwe' series van weleer. Bovendien gaat het hier om een van de eerste films van André Cayatte, toen hij zich nog niet bezighield met het aan de kaak stellen van het onrecht in de Franse samenleving. De spelprestaties dragen veel bij aan het vermaak dat deze film biedt.

Un Ami viendra ce soir

1945 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1945. Oorlogsfilm van Raymond Bernard. Met o.a. Madeleine Sologne, Yvette Andreyor, Cécilia Paroldi, Lily Mounet en Michel Simon.

Een vreemd sanatorium in de Alpen tijdens de Duitse bezetting: het dient als hoofdkwartier van het Verzet terwijl spionnen, door de nazi's betaald, zich onder de demente patiënten bevinden. De sfeer is zo gespannen dat men niet goed de een van de ander kan onderscheiden tijdens de gewelddadige gebeurtenissen. Deze film lijdt onder zijn lengte maar bevat een aantal verstikkende scènes in een claustrofobische sfeer met bovendien uitzonderlijke intense acteerstaaltjes.

Roger la Honte

1945 | Avonturenfilm, Drama

Frankrijk 1945. Avonturenfilm van André Cayatte. Met o.a. Renée Devillers, Paulette Dubost, José Conrad, Madeline Suffel en Lucien Coëdel.

Eerste gedeelte van de verfilming van de populaire roman van Jules Mary die een mislukking in zijn tijd was. Zie LA REVANCHE DE ROGER LA HONTE.

La Fille aux yeux gris

1945 | Drama

Frankrijk 1945. Drama van Jean Faurez. Met o.a. Fernand Ledoux, Paul Bernard, Claude Génia, Jean Paqui en Line Noro.

Een jonge arts wil een oude collega in een bergdorp uit het medisch ambt laten ontzetten vanwege diens onorthodoxe praktijken, maar ziet daar vanaf als deze de vader blijkt te zijn van het meisje op wie hij verliefd is. Een jaloerse apotheker compliceert de problemen nog meer. Fraaie locatieopnamen en goed spel van Ledoux als de oude dokter en Bernard als de apotheker compenseren de melodramatische intrige en het fletse acteren van het liefdespaar.

Les dames du Bois de Boulogne

1944 | Drama, Romantiek, Experimenteel

Frankrijk 1944. Drama van Robert Bresson. Met o.a. Paul Bernard, Elina Labourdette, Lucienne Bogaert, Jean Marchat en María Casares.

Een vrouw wreekt zich op haar minnaar vanwege zijn onverschilligheid door hem te manoeuvreren in een romance met een meisje dat wordt geprostitueerd door haar berooide moeder. Onmiddellijk na de bruiloft vertelt ze hem de waarheid. De romanstof uit Jacques le fataliste van Diderot kreeg van Bresson een trage, ascetische filmvorm, maar omdat hij met uitstekende beroepsacteurs werkte, was de uitwerking van de film emotioneler dan veel van zijn latere werk. Jean Cocteau schreef de dialoog.

Le Bossu

1944 | Komedie, Drama

Frankrijk 1944. Komedie van Jean Delannoy. Met o.a. Yvonne Gaudeau, Héléne Vercors, Annette Poivre, Pierre Blanchar en Paul Bernard.

Redelijke verfilming van de beroemde roman van Paul Féval door Bernard Zimmer, eveneens de dialogenschrijver. Het resultaat is verzorgd en, zonder tot grote hoogten te komen, het is een zeer geslaagde amusante film en goed geregisseerd. Delannoy verdient beter dan de reputatie die hij heeft gekregen.

Lumière d'été

1942 | Drama

Frankrijk 1942. Drama van Jean Grémillon. Met o.a. Madeleine Robinson, Madeleine Renaud, Paul Bernard, Pierre Brasseur en Georges Marchal.

Een decadente aristocraat heeft zijm zinnen gezet op een jonge vrouw die in een herberg op de terugkeer van zijn verloofde wacht en slaagt bijna in zijn intriges. Dit gegeven als uit driestuiversroman kreeg een sombere po[KA3]ezie door het scenario van Jacques Pr[KA1]evert en een onopgesmukte overtuigingskracht door de regie van Gr[KA1]emillon (een van de vergeten grote talenten). De ideaal gekozen acteurs zijn opmerkelijk, Renaud in de eerste plaats.

Mon Père avait raison

1936 | Komedie

Frankrijk 1936. Komedie van Sacha Guitry. Met o.a. Sacha Guitry, Jacqueline Delubac, Betty Daussmond, Paul Bernard en Pauline Carton.

Guitry is Bellanger, die plotseling door zijn vrouw Daussmond in de steek wordt gelaten. Hij moet zijn zoon Maurice (Bernard) alleen opvoeden. Twintig jaar later belt Daussmond na aankomst uit Zuid-Amerika op en wil haar plaats binnen het gezin weer innemen. Te laat, vindt Bellanger (Guitry). Zijn zoon staat op punt te trouwen met de schone Delubac, maar wil zijn vader niet in de steek laten het houdt de huwelijksboot een beetje af. Delubac besluit de gebeurtenissen een zetje te geven. Komedie van Guitry met autobiografische inslag en een eerbetoon aan zijn vader, een gevierd toneelspeler uit de fin-de-siècle met wie hij het grootste deel van zijn leven gebrouilleerd was. Het scenario en de puntige dialogen zijn van Guitry zelf, die zijn eigen toneelstuk bewerkte voor de film. De fotografie is van Georges Benoit.

Pension Mimosas

1934 | Drama

Frankrijk 1934. Drama van Jacques Feyder. Met o.a. Françoise Rosay, Paul Bernard, Jean Max, Paul Azaïs en Raymond Cordy.

Een pensionhoudster neemt het kind van een gearresteerde misdadiger in huis, dat als het volwassen geworden is, ook het slechte pad op gaat. De pleegmoeder blijft hem geld geven en wint in het casino van Nice het bedrag voor hem terug dat hij van zijn werkgever had gestolen, maar hij heeft dan al in paniek zelfmoord gepleegd. De film over opofferende en verkeerde moederliefde wordt door de regie en het spel - van Rosay in de eerste plaats - van smartlappigheid gered en blijft een boeiend drama.

La Belle de nuit

1934 | Drama

Frankrijk 1934. Drama van Louis Valnay. Met o.a. Véra Korène, Paul Bernard, Aimé Clariond en Jean Debucourt.

Een man wiens beste vriend zijn geliefde heeft afgetroggeld, wil zich op hem wreken. Een prostituée doet zich voor als een deugdzaam meisje en moet de rivaal verleiden. Het lukt, maar ze komt in gewetensnood en keert terug naar haar vroegere leven. Deze bespottelijke en theatraal geacteerde smartlap werkt nu zeer komisch, evenals de dubbelrol van de vooroorlogse femme fatale Korène. Een curieuze film, vanwege de voor díe tijd 'gewaagde' schildering van het rosse leven in Toulon.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Paul Bernard op televisie komt.

Reageer