Jürgen Hentsch

Acteur

Jürgen Hentsch is acteur.
Er zijn 43 films gevonden.

Sternzeichen

2005 | Komedie, Familiefilm

Duitsland 2005. Komedie van Peter Patzak en Peter Pazak. Met o.a. Heikko Deutschmann, Barnaby Metschurat, Karin Griegerich, Jürgen Hentsch en Vadim Glowna.

Vlak voor zijn grote doorbraak als topadvocaat krijgt Alexander Becker (Deutschmann) het verzoek om voor een periode van vier weken, zijn geestelijk gehandicapte broer Fabian (Metschurat) in huis te nemen omdat de kliniek, waar hij verblijft, verbouwd wordt. Alexander die altijd voor de buitenwacht verborgen had gehouden dat hij een broer heeft die in een inrichting verpleegd wordt, denkt met de nodige discipline deze vier weken wel door te komen. Niets is minder waar. Het voorspelbare, enigszins sentimentele scenario van Stefan Kolditz is het zoveelste gehandicaptendrama over familieleden die liefderijk capituleren voor het probleem. Goed spel van de rolverdeling. Het camerawerk is van Andreas Köfer.

Die Diebin & der General

2005 | Komedie, Drama

Duitsland 2005. Komedie van Miguel Alexandre. Met o.a. Katja Riemann, Jürgen Hentsch, Heio von Stetten en Ralph Misske.

Alleenstaande moeder Jessie dient - na proletarisch winkelen, ontslag en woedekoeling op de auto van de chef - de aansluitende taakstraf uit in een bejaardentehuis. Daar kruist ze het pad van ouwe knar Walter alias 'der General'. En ziedaar: de twee lastposten die chronisch met hun omgeving overhoop liggen, groeien na de eerste onvermijdelijke frontale botsing naar elkaar toe. Riemann, altijd voor een krachtsportrol te porren, is top. Zij en Hentsch transformeren het op het oog schematische tv-scenario tot een sympathieke vertelling over twee aaibare egeltjes in zwaar weer.

Folgeschäden

2004 | Drama

Duitsland 2004. Drama van Samir Nasr. Met o.a. Silke Bodenbender, Mehdi Nebbou, Mahmoud Alame, Jürgen Hentsch en Jule Gartzke.

Na de aanslagen van elf september 2001 begint een Duitse vrouw (Bodenbender) te twijfelen aan haar Algerijns-Duitse man (Nebbou). Plotsklaps passen zijn opmerkingen en werkzaamheden in het profiel van de zogenaamde Slapende Terrorist. Hijgerige opsporingsfiguren verergeren haar argwaan en zo groeit het paar pijlsnel uit elkaar. Folgeschäden (gevolgschade) werd gemaakt door de Egyptisch-Duitse filmer Nasr naar aanleiding van de achterdocht die hij ervoer na de aanslagen in 2001. Nasr speelt in zijn pamfletfilm met thrillerelementen - Is de man een terrorist? - maar de film munt uit als relatiedrama.

Das Bernstein-Amulett

2004 | Drama

Duitsland 2004. Drama van Gabi Kubach. Met o.a. Muriel Baumeister, Nadeshda Brennicke, Michael von Au, Walter Giller en Merab Ninidze.

In 1944 trouwt gravin Barbara von Ganski met haar grote liefde, de fysicus Alexander Reichenbach. Hij schenkt haar een amulet in barnsteen als huwelijkscadeau. Maar op het einde van de oorlog wordt Alexander door de Russen krijgsgevangen genomen. Als op een dag Alexander onverwachts weer terugkeert, verneemt hij dat Barbara een kind op de wereld gezet heeft. Hij aanvaardt het jongetje Konstantin zonder verdere vragen. Wordt meestal in twee delen uitgezonden.

Barbara Wood - Lockruf der Vergangenheit

2004 | Mysterie, Romantiek, Historische film

Duitsland 2004. Mysterie van Marco Serafini. Met o.a. Eva Habermann, René Steinke, Eva Pflug, Jürgen Hentsch en Ellen Schwiers.

Leyla Bolton (Habermann) ontdekt na het overlijden van haar moeder dat ze toch nog familie heeft. Ze is de kleindochter van de zeer welgestelde Lady Adele Pemberton (Pflug), maar die beweert dat haar dochter al twintig jaar dood is. Leyla wordt met de nek aangekeken door Adele`s nicht Rachel Crawford (Pascal) en haar man Henry (Redmann), die hun erfenis in gevaar zien komen. Leyla leert Colin Sweetwater (Steinke) kennen en valt voor hem, terwijl ze al verloofd is met de sceptische Charles Turner (Fischer). Van de familiedokter Slater (Hentsch) hoort zij over een vloek die op de mannelijke nazaten van de Pembertons zou rusten, waardoor zij vroegtijdig sterven. Via de arts kan Leyla haar verwantschap aantonen, maar nu moet zij nog kiezen tussen Charles en Colin, die eveneens een vreselijk geheim met zich meedraagt. Het pad naar de erkenning van Leyla is moeizaam, maar het wordt in grote voldoening afgelegd. Het voorspelbare scenario van Marlis Ewald naar de gelijknamige roman van Barbara Wood bevat de juiste mix van geheimzinnigheid en romantiek en biedt een welkome afwisseling op de reeks Rosamunde Pilcher films, waaraan geen einde lijkt te komen. Het camerawerk van Bernd Neubauer is net zoals de rolverdeling onberispelijk voor zijn genre en er werd geheel en al gefilmd in Engeland. Liefhebbers kunnen er lekker voor gaan zitten. Speelt begin jaren 1920.

Zeit der Rache

2003 | Thriller

Duitsland 2003. Thriller van Friedemann Fromm. Met o.a. Julia Jäger, Jürgen Hentsch, Christoph Grunert, Hans-Uwe Bauer en Holger Mahlich.

Katja Ehrwald (J[KA3]ager) is medisch journaliste. Haar vader, ooit een notoire dissident uit de DDR, is gestorven aan een overdosis radioactieve stralen, die hem indertijd mondjesmaat door de Stasi werden toegediend. Hoewel Oost- en West-Duitsland allang herenigd zijn, wil Katja de schuldigen opsporen. Ze weet niet dat de oude kameraden uit de DDR haar in de gaten krijgen als zij gevangenisbewaker Matusch (Schwill) voor de rechter wil slepen. Voor de voormalige leden van de Stasi is Matusch slechts een pion die gemakkelijk geofferd kan worden om Katja te misleiden. Ze laten Katja schaduwen door dubieuze smeris Feltes (Mahlich). Ondertussen komt ze via Keplin (Bauer), een lotgenoot van haar vader, op het spoor van de verantwoordelijke, Stasi- officier Lutz Gredler (Hentsch), die als eerzame burger Blom aan de Oostzeekust is ondergedoken. Katja ontmoet er haar jeugdvriend Heiko Brand (Grunert), die als verslaggever bij de lokale radio werkt. Katja denkt dat hij onder één hoedje speelt met Blom, maar in feite overziet Heiko de gevaren beter dan Katja. Ze waagt zich in het hol van de leeuw als zij hulp in de huishouding wordt bij Blom. Zal Feltes haar identiteit ontmaskeren of komt Heiko op tijd om haar te redden. Aardige Duits-Duitse thriller met een aantrekkelijke Jäger in de hoofdrol. Het conventionele scenario van Theo Regnier en Norbert Eberlein kan niet altijd overtuigen, maar houdt de aandacht beslist vast als je eenmaal besloten hebt de film te volgen. Het camerawerk is Johannes Kirchlechner.

Im Schatten der Macht

2003 | Drama

Duitsland 2003. Drama van Oliver Storz. Met o.a. Michael Mendl, Matthias Brandt, Wolfgang Grindemann, Dieter Pfaff en Michael Quast.

Herbert Frahm, een overtuigde anti-nazi ontvluchtte in de jaren 1930 zijn land en ging naar Noorwegen, waar hij onder de schuilnaam Willy Brandt leefde. Veel geluk had hij niet, want Noorwegen werd bezet door de nazi`s tijdens WO II (1940-45). Hij werd als Willy Brandt in 1957 burgemeester van West-Berlijn en in 1964 voorzitter van de Duitse socialistische partij, SPD. Hij bouwde in die periode internationaal een sterke reputatie op. In 1969 werd hij bondskanselier en begon aan de opening naar het oosten, wat later bekend werd als Ost-Politik. De machthebbers in het boeren- en arbeidersparadijs de DDR, hadden natuurlijk weinig belang bij iemand die uit wroeging een krans legde in Auschwitz, en die ging baden in de Zwarte Zee om met Leonid Breshnjev, de eerste partijsecretaris van de Russische communistische partij, om de Duitse hereniging te bespreken. Het lukte hen om een Stasi-spion als persoonlijk adviseur te laten doordringen tot Brandt. Daarmee hadden ze de bondskanselier in de hand en konden zij hem maken en breken. Deze film, die meestal in twee delen wordt uitgezonden, gaat in op deze waargebeurde zaak, die begint op het moment dat de spion, die G[KA3]unther Guillaume (Brandt) heette, verdacht werd door Dr. G[KA3]unter Nollau (Quast), een hoge ambtenaar. Hij stelde de minister van binnenlandse zaken Hans-Dieter Genscher (Pfaff) op de hoogte, die Brandt (Mendl) informeerde. Men besloot alles geheim te houden totdat men harde bewijzen tegen Guillaume verzameld had, maar Guillaume kreeg door dat men op hem loerde. Na terugkeer van zijn vakantie, bekende hij zich tot spion van de Stasi en legerofficier uit de DDR - iets wat voor die tijd nimmer was voorgekomen. Het leidde tenslotte tot Brandts aftreden en opvolging door Helmut Schmidt (Boysen) in 1974. Hoewel Helmut Schmidt bewees een goede kanselier te zijn, die tenslotte gewipt werd door een andere Helmut - Kohl- van de oppositie, verloor Duitsland met Brandts aftreden een groot staatsman, die echter nog lange tijd aanbleef als partijvoorzitter van de SPD. De film die grotendeels gevuld wordt met politieke discussies, werpt een licht op Brandts zwakheid en hoe het mogelijk was dat Guillaume op zo'n hoog niveau kon doordringen: vrouwen. De rolverdeling is heel goed, men heeft een poging gedaan om de historische figuren zoveel mogelijk te laten lijken, maar het scenario van regisseur Storz is zeer rijk aan dialoog en je moet natuurlijk in Duitse politiek of hedendaagse geschiedenis geïnteresseerd zijn. Het camerawerk is van Hans Grimmelmann. Wordt meestal in twee delen uitgezonden.

Der zweite Frühling

2003 | Komedie, Romantiek

Duitsland 2003. Komedie van Gabi Kubach. Met o.a. Nadja Tiller, Ursula Karusseit, Michael Degen, Jürgen Hentsch en Susanne Schäfer.

Oude taarten met sexappeal Hanne Jahnke (Tiller) en Barbara Jarick (Karusseit) gaan samen naar Bad Elster (niet ver van Hof in de ex-DDR) om te kuren. Toen ze zeventien jaar waren en nog onbedorven, beleefden ze hier ieder hun eerste avontuurtje. Hoewel ze beiden allang AOW trekken, besluiten ze het verleden opnieuw te gaan beleven. Wie niet wil nadenken, kan zich met deze kuurklucht best vermaken.

Das Herz ist rot

2003 | Drama

Duitsland 2003. Drama van Christine Kabisch. Met o.a. Ralph Herforth, Edda Leesch, Jürgen Hentsch, Karina Krawczyk en Andrea Bürgin.

Dik melodrama: hartchirurg Martin K[KA3]onig (Herforth) krijgt vlak voor zijn grote doorbraak als gerenommeerde specialist een ernstige hartinfarct. Hij heeft een donorhart nodig om te overleven. Als alles gelukt is, komt hij erachter dat hij het hart heeft van een verkeersslachtoffer. Hij zoekt Iris Stein (Leesch) op, de moeder van de jonge overleden vrouw. Ze heeft zich sedert de dood van haar dochter teruggetrokken. Tussen haar en Martin ontwikkelt zich aanvankelijk een zeer moeizame, maar later een hechte relatie, waarbij Martin in de eerste instantie Iris uit haar zelf gekozen isolement tracht te helpen. Voor de ware liefhebbers. Het scenario is van medehoofdrol Leesch. Het camerawerk van Jürgen Herrmann ziet er goed uit.

Ein tödliches Wochenende

2001 | Thriller

Duitsland 2001. Thriller van Thorsten C. Fischer en Torsten C. Fischer. Met o.a. Andrea Sawatzki, Dominique Horwitz, Thomas Kretschmann, Jürgen Hentsch en Helmut Berger.

Vijf mensen die in de maatschappij geslaagd zijn, hebben desondanks hun angsten. Tijdens het weekend gaan ze in therapie bij Harry (Hentsch). Op weg naar diens hut in de bergen rijdt een van hen de zoon van boer Menzel (Nickel) aan. De jongen overlijdt later in het ziekenhuis. Ondertussen heeft Harry zijn pati[KA3]enten een dilemma voorgelegd: ze zitten op open zee in een rubberen reddingsvlot, maar er is slechts plaats voor vier - wie moet eruit? Ondertussen vermoedt boer Menzel dat een van de personen die zich in de hut bevindt, verantwoordelijk is voor het dodelijke ongeluk. Hij overgiet het houten huis met benzine en hij eist met een geweer in de hand dat de dader naar voren komt. Zou een van de aanwezigen - een apotheekster, een lerares, een zakenman, een dokter en een advocaat - de moed hebben om naar voren te komen of proberen ze zich allemaal eruit te praten? Gaan ze elkaar dekken of zou Harry`s therapie afdoende geweest zijn? Toch vraag je je af, waarom de politie niet meteen werd ingeschakeld. Het scenario is van Klaus Peter Wolf en moet het uiteraard van de dialoog hebben. De rolverdeling bestaat uit vaardige toneelspelers (en -speelsters).

Die Manns - Ein Jahrhundertroman

2001 | Drama, Biografie

Duitsland/Oostenrijk/Zwitserland 2001. Drama van Heinrich Breloer. Met o.a. Armin Mueller-Stahl, Jürgen Hentsch, Monica Bleibtreu, Veronica Ferres en Sebastian Koch.

Dit rond Thomas Mann gecentreerde levensverhaal van drie generaties Mann, is gecomponeerd als een op feiten berustende 'roman' die de gehele vorige eeuw bestrijkt. Het meer dan 10 miljoen euro kostende project kwam rijkelijk laat, want de basis voor dit docu-drama vormden uitgebreide interviews met veelal hoogbejaarde 'Zeitzeugen' uit de onmiddellijke omgeving van de Manns. Van Thomas' zes kinderen is alleen Elisabeth Mann-Borgese nog in leven. De lange tv-film wordt meestal in drie delen uitgezonden. Deel 1: De jaren 1923 tot 1933. Deel 2: 1933 tot 1941. Deel 3: 1941 tot 1955.

Die Affäre Semmeling

2001 | Drama

Duitsland 2001. Drama van Dieter Wedel. Met o.a. Mario Adorf, Fritz Lichtenhahn, Antje Hagen, Stefan Kurt en Heike Makatsch.

In zes delen van anderhalf uur schildert Wedel de strijd om de macht in politiek Hamburg, die gepaard gaat aan corruptie, intriges, verraad, overspel, gesjoemel, manoeuvres vanuit de coulissen enz. Centraal staan Trude (Hagen) en Bruno Semmeling (Lichtenhahn), die nadat ze een erfenis hebben ontvangen hun huis laten verbouwen - voor de laatste keer in hun veertig-jarige huwelijk. Hun zoon Sigi (Kurt) zet op dat moment zijn eerste schreden in de politiek en is getuige van een poging tot omkoping door reder Friedrich Asmus (Lauterbach) van zittende burgemeester Dr. Klaus Hennig (Atzorn). Bruno Semmeling krijgt als hij het geld allang heeft uitgegeven een navordering van de belasting van bijna 270.000 mark, die hij niet kan betalen. Sigi wordt omdat hij getuige van corruptie is, afgeschoven naar Jamaica, zodat hij zijn mond niet voorbij kan praten. Ondertussen bereidt weinig genuanceerde partijvoorzitter Axel Ropert (Hoenig) een paleisrevolutie voor om Hennig uit zijn ambt te stoten en hij loert op de kandidatuur van zijn partij voor het bondskanseliersschap. Het lukt Ropert inderdaad om burgemeester te worden en Sigi maakt hierdoor carri[KA2]ere, terwijl zijn vrouw Silke (Makatsch), die lid van de groene partij was geworden, in de gemeenteraad komt en een relatie met Ropert krijgt. Sigi staat borg voor zijn vader en kan van reder Asmus tegen gunstige condities het geld lenen. De man die achter de schermen bepaalt wie wint of verliest, is senator Walter Wegener, bijgenaamd Beton Walter (Adorf). En zo gaat dit machtsspel met wisselende kansen een lange tijd voort, waarbij het fortuin zich voortdurend keert. Deze mini weerspiegelt op een realistische manier wat er zich afspeelt in het politieke schouwtoneel, waar het woord ethiek niet in de vocabulaire voorkomt. In dat wereldje, dat zich met het dagelijkse leven van de burger bemoeit, geldt maar [KA1]e[KA1]en ding: winnen, ten koste van alles en daarbij gaat men desnoods over lijken. Ook krijgt de belastingdienst een veeg uit de pan van Wedel: men is harteloos, past de reglementen willekeurig toe en of daarbij gezinnen of mensen vernietigd worden zal hen siberisch laten. Hun systeem is complex en ondoorzichtig, terwijl de kenners, zoals belastingadviseur en accountant Fred Kiefer (Berkel) ervan profiteren ten koste van hun cli[KA3]enten en er aan het einde van de rit met de poet vandoor gaan. Deze lange tv-film is bezet met een uitstekende rolverdeling, waarmee Wedel dikwijls samenwerkt; behalve voornoemde acteurs en actrices noemen we nog: Maranaow als Katja Aschberg, Sigi`s ex-geliefde, M[KA3]uller als Charly Wiesner, de verraderlijke intrigant, Sawatzki als Susanne Ropert, de vrouw van Axel en Maes als Vicky Flemming, de vaste minnares van Axel. De bekende talk-showpresenator Johannes B. Kerner, zangeres Nena, ex-minister van financi[KA3]en Theo Waigl, ex-presidente van Schleswig-Holstein Heide Simonis en ex- bondskanselier Helmut Schmidt zijn te zien in kleine rolletjes, waarbij zij zichzelf spelen. Het productiebudget bedroeg 13,5 miljoen mark (6 miljoen euro), de duurste productie, die de ZDF tot nog toe had gefinancierd - slechts één miljoen euro per aflevering, werkelijk een schijntje. De Duitse kijker liet het na deel drie afweten en dat is eigenlijk heel jammer. Wie geïnteresseerd is in politiek gekonkel - en dat is universeel en zeker niet beperkt tot Duitsland - kan zijn hart ophalen en zal deze miniserie hoger waarderen. Het scenario is van regisseur Wedel. Het camerawerk is van Grzegorz Kedzierski en Jules van den Steenhoven.

Der Verleger

2001 | Biografie

Duitsland 2001. Biografie van Bernd Böhlich. Met o.a. Heiner Lauterbach, Susanna Simon, Sylvester Groth, Anica Dobra en Jürgen Hentsch.

Wie na afloop van WO II in Duitsland een vergunning kon krijgen om een blad of een krant uit te geven, had in feite een `licentie` om geld te drukken, want de leeshonger van de massa was niet te stillen. Toen Axel Springer, de zoon van een tamelijk onfortuinlijke Hamburgse uitgever, aan de Britse autoriteiten een licentie vroeg om een radiogids uit te geven, kreeg hij die, omdat hij zijn toevlucht niet nam tot doorzichtige smoezen, waaruit zou moeten blijken, dat hij `altijd` tegen de nazi`s geweest was en dat hij het `slachtoffer` van hun terreur was, maar heel eerlijk vertelde dat het hem gelukt was om onder het fascisme zijn snor te drukken. Toen men hem vroeg of hij soms toch geen mensen vervolgd had onder druk van het regime, luidde het antwoord: vrouwen, om ze te veroveren! Daarop kreeg Axel Springer toestemming om te beginnen met de radiogids [KL]H[KA3]or Zu[KLE] dat nog steeds tot de koplopers van de Duitse rtv-gidsen gerekend mag worden. Wat later vroeg hij de licentie om een krant uit te geven - die kreeg hij en zo verscheen het [KL]Hamburger Abendblatt[KLE]. Hij kreeg in 1950 de kans om [KL]Die Welt[KLE], een prestigieus weekblad dat hij voor de Engelsen drukte, over te nemen toen de Britten vonden dat het niet meer opportuun was voor hen als bezettingsmacht, om het uit te geven en daarmee opinie te vormen. De grootste coup van Springer was de uitgave van [KL]Bild[KLE], gemodelleerd door de Engelsen naar de [KL]Daily Mirror[KLE]. Tot op heden is het de grootste krant van Duitsland met een oplage die de Engelse [KL]Mirror[KLE] sterk overtreft. Axel toonde zich meer een tycoon dan een journalist en slaagde erin om in relatief korte tijd een groot media-imperium op te bouwen. Springer bemoeide zich altijd met de signatuur van zijn uitgaven, iets wat veel kwaad bloed zette bij zijn hoofdredacteuren, omdat hij hen zo verplichtte om zijn politieke opvattingen te ventileren. Axel had een vooruitziende blik: hij zag de geldsanering aankomen, maakte zich sterk voor de Duitse hereniging en bevorderde de verzoening met Isra[KA3]el en maakte zich sterk voor vergoedingen aan joden, inclusief forse schenkingen van hemzelf. Als mens was Axel een onverbeterlijke rokkenjager, een egotripper en een harteloze tiran, vooral voor zijn zoon Axel junior, die zelfmoord pleegde. Springers bemoeienis en kritiek op de Beweging van 68 bezorgde hem de reputatie reactionair te zijn omdat hij de `oude` waarden verdedigde. Het is natuurlijk onmogelijk om in een lange tv-film van drie uur het turbulente en interessante leven van Axel Caesar Springer (Lauterbach) accuraat weer te geven. Terwijl men in Lauterbach de ideale figuur gevonden heeft, concentreert het scenario van Paul Hengge, naar de biografie [KL]Der Fall Axel Springer[KLE] van Michael J[KA3]urgs en de bewerking tot draaiboek voor de film van regisseur B[KA3]ohlich zich op een periode van 35 jaar, zijn derde vrouw Luise (Simon), zijn vierde echtgenote Monika (Dobra), zijn jonge levensgezellin in de laatse jaren Angela (Martinek) en in mindere mate op Gisela (Blacher), zijn tweede gade en moeder van zijn zoon Axel junior (Schwering- Sohney). Als belangrijkste personen uit Springers directe omgeving worden opgevoerd Christian Kracht (Groth), die procuratie had om zaken af te wikkelen, Hans Zehrer (Hentsch) die jarenlang hoofdredacteur van [KL]Die Welt[KLE] was en Franz Radtke (Rudolph), een goede vriend van Springer. Stuk voor stuk competente spelers die de hoofdrol Lauterbach voortreffelijk ondersteunen. Lauterbach zet Springer neer als een bezeten personage, die heel monomaan kan zijn en tenslotte niet met zijn zoon overweg kon. Er werd gedraaid in Duitsland, op het eiland Sylt (waar Springer een huis had), in Moskou (omdat hij bij Nikita Chroetsjov de Duitse hereniging bepleitte) en op Patmos, waar Springer ging mediteren en dat tevens door moest gaan voor Isra[KA3]el (omdat Springer een gigantische schenking deed aan het Nationale Museum in Jerusalem en het filmen in Israël te riskant gevonden werd). Een boeiend stukje geschiedenis over opinievorming in Europa door middel van kranten en tijdschriften en slechts een tipje opgelicht van de sluier, die de persoonlijkheid van een machtig en mystiek mens bedekte. Springers karakter had veel onsympathieke kanten en hij verwisselde als mens met een weinig positieve balans het tijdelijke met het eeuwige. Wie heel erg geïnteresseerd in de geschiedenis van de Europese printmedia vindt deze lange tv- film niet genoeg. Wordt meestal uitgezonden in twee delen. Het camerawerk is van Eberhard Geick.

Und morgen geht die Sonne wieder auf

2000 | Drama

Duitsland 2000. Drama van Johannes Fabrick. Met o.a. Antje Schmidt, Hans Werner Meyer, Konstantin Graudus, Jacqueline Macaulay en Jürgen Hentsch.

Ulrike (Schmidt) en Florian Sandvoss (Meyer) zijn geslaagde midden dertigers: zij werkt op een architectenbureau en hij heeft een baan aan de universiteit. Ze hebben het goed. Het is de hoogste tijd om aan een baby te denken, want hoe langer ze wachten, hoe groter het risico. Als Ulrike zwanger blijkt, is het echtpaar de koning te rijk. Een kinderkamer wordt ingericht en beide a.s. ouders kunnen nauwelijks het geduld bewaren tot de uitgerekende datum. Als de wee[KA3]en beginnen, volgt een routineonderzoek. Het blijkt dat de baby dood is en Ulrike moet een dood kind ter wereld brengen. Daarna gaat alles heel snel: Florian stemt toe in een autopsie en een crematie nog voordat Ulrike eigenlijk weer bij haar positieven is. Ulrike kan daarna haar depressie niet aan en ook Florian heeft zich in zijn eigen reactie op de tragische gebeurtenissen fors verkeken en begraaft zich in zijn werk. Een verwijdering tussen het tot voor kort zo gelukkige paar ontstaat en Ulrike laat zich zelfs in met haar karateleraar (Jovanovic), maar dat loopt uit op een fiasco. Als ze hoort dat het kind al een week dood was voordat het ter wereld kwam, vindt ze meer vrede met zichzelf en probeert ze met de moed der wanhoop haar huwelijk te redden. Een meegenieter voor kijkers die van diep menselijk leed houden, met een plausibel scenario van Karin Howard en adequate spelprestaties van de hoofdrollen. Vast niet ieders kopje thee.

T.E.A.M. Berlin - Der Verrat

2000 | Misdaad

Duitsland 2000. Misdaad van Ulrich Zrenner. Met o.a. Georges Claisse, Nina Kronjäger, Ralph Herforth, Hendrik Duryn en Gesine Cukrowski.

Tamelijk spannende aflevering met het team uit de titel dat kroongetuige, juriste Carolin Hagen (Cukrowski), moet beschermen tegen de zware misdadiger Heintze (Berger). Hagen, die zwanger is en de naaste medewerkster van Heinzte, kan maar moeilijk geloven dat haar baas een gevaarlijke man is. Daarom ze werkt niet mee met haar beschermers die zojuist haar leven gered hebben. Nathalie Pohl (Kronj[KA3]ager) weet haar op andere gedachten te brengen als ze beschoten worden in een verlaten fabriek in Berlijn. Het blijkt dat niet alleen de gangsters op Heintze jagen maar ook hun eigen collega`s van de politie. Daarbij wordt Marco Sprenger (Duryn) gewond. Ze weten zich te onttrekken aan het strijdtoneel en vinden in een dierenartsenpraktijk een tijdelijk onderkomen. Georg Paulsen trekt erop uit om een bespreking te houden met Innensenator Brandes (Hentsch) die hij uit het verleden kent en kan vertrouwen. Bovendien heeft Brandes zelf ook vruchteloos de zware misdaad bestreden. Hun gesprek in een leeg stadion wordt zonder dat ze het weten bespied en als er dan op hen geschoten wordt komt Brandes om het leven. Georg trekt inmiddels de juiste conclusie dat er binnen de politie een hooggeplaatste verrader moet zitten. In het eindgevecht ontmaskert hij niet alleen de insider, maar schakelt ook het geboefte uit. Het scenario van Leo P. Ard en Birgit Grosz bevat de nodige clichés, maar er is voldoende actie. Het spel is helemaal niet slecht onder de vaardige regie van Zrenner. Helaas lijkt deze misdaadfilm op zovelen anderen, waardoor hij je niet echt bijblijft - daarvoor onderscheidt hij zich toch te weinig. Het camerawerk is van Pascal Hoffmann.

Der Gerechte Richter

2000 |

Duitsland 2000. Torsten C. Fischer. Met o.a. Frank Giering, Julia Jäger, Jürgen Hentsch, André Hennicke en Anian Zollner.

Jan, een briljante, jonge DDR-rechter (Giering) weigert in de jaren 1950 wetenschappelijk onderzoeker Viktor Gasko (Hennicke) wegens hoogverraad te veroordelen, omdat er onvoldoende bewijzen zijn. Jan staat onder druk van zijn directe meerderen, maar hij ontdekt eerder willekeurige verdachtmakingen dan harde feiten en doet het niet. Dat Jan Viktor nog uit zijn studietijd kende, staat buiten de zaak. Het in Jan teleurgestelde gezag sleept hem nu zelf voor de kadi en Jan belandt in een werkkamp wegens hoogverraad, omdat zijn zuster is gevlucht uit het arbeidersparadijs der DDR en nu in het vrije Westen, in het kapitalistische Canada woont. In het kamp ontmoet Jan de volledig gedeprimeerde Viktor, van wie hij, ondanks de benarde omstandigheden, de moraal opvijzelt onder het motto dat alles wat er vroeger gebeurd is, toch zin heeft. Het scenario van Peter Steinbach is wellicht fictie over heldenmoed, maar er zijn onder communistische dictatuur van de DDR talloze vergelijkbare voorvallen van machtsmisbruik en willekeur geweest zonder enig respect voor het individu. Het camerawerk is van Theo Bierkens. Een sobere film met dito en spel en regie.

Schwarzes Blut

1999 | Misdaad, Thriller

Duitsland 1999. Misdaad van Diethard Klante. Met o.a. Sebastian Koch, Jennifer Nitsch, Jürgen Hentsch, Udo Schenk en Christof Wackernagel.

Patrick Sch[KA3]onfeldt is wetenschappelijk medewerker bij het farmaceutische bedrijf van professor H[KA3]ohl (Hentsch), dat door besmet bloed in opspraak is geraakt. Patrick reist naar Amsterdam om de zaak tot op de bodem uit te zoeken, omdat het bloed uit Nederland werd betrokken. Op een woonboot treft hij alleen nog maar het lijk aan van zijn informant en hij heeft de politie in zijn nek, die hem uiteraard voor de moordenaar houdt. Op spectaculaire wijze weet Patrick te ontkomen aan een arrestatie en hij vervolgt het spoor dat hem naar een Afrikaans land leidt. Het begint Patrick te dagen dat H[KA3]ohls firma dieper in het schandaal zit dan hij aanvankelijk dacht en hij komt tot de conclusie dat men hem de schuld in de schoenen wil schuiven. In het vliegtuig ontmoet hij Barbara (Nitsch), H[KA3]ohls nicht, met wie hij een een amoureuze relatie onderhield, maar Barbara beschouwt hem als een grote schurk. Eenmaal in Afrika ontsnapt hij ternauwernood aan een aanslag. Patrick ontdekt dat consulaire medewerker Leo Rabanus (Schenk) een gemene boef is en smerige zaken doet met H[KA3]ohl. Met de Duitse en de plaatselijke politie achter zich aan, krijgt hij onverwacht hulp van taxichauffeur Max (Bakibinga) en later ook van Barbara, die op de Duitse vertegenwoordiging ter plaatse werkt. Samen met Barbara ontrafelt Patrick de duistere praktijken van zijn werkgever, kan hij zijn eer herstellen en tenslotte Barbara in de armen sluiten. Het scenario van Dieter Schenk en regisseur Klante is nu niet direct een origineel meesterwerk, maar het geeft Koch en Nitsch in de hoofdrollen ruim baan en zij doen het beslist niet slecht. Al met al een onderhoudende avontuurlijke film, die min of meer modieus inhaakt op het schandalige gesjoemel met besmet bloed, wat in de jaren 1980 heel veel slachtoffers maakte, eerst in de V.S. en daarna in Europa. Het camerawerk is van Lothar E. Stickelbrucks en Diethard Prengel.

Nicht ohne meine Eltern

1999 | Drama

Duitsland 1999. Drama van Christian von Castelberg. Met o.a. Jophi Ries, Claudia Michelsen, André Kaminski, Jürgen Hentsch en Tamara Rohloff.

Film met een interessant onderwerp naar de Amerikaanse bestseller van Richard Frede die onder de titel van de film in het Duits is verschenen. Het gaat erover dat kinderen bij een echtscheiding niet langer het kind van de rekening mogen zijn. Inderdaad voorziet de wet in Duitsland dat de belangen van kinderen door een advocaat in rechte vertegenwoordigd kunnen worden. In de film gaat het om Jonathan Winterhoff (Kaminski), wiens ouders Christoph (Ries) en Andrea (Michelsen) gaan scheiden. Jonathans advocaat is Bartholom[KA3]aus Penning - nomen est omen! - (Hentsch) en staat bekend als een mensonvriendelijke ijskoude man, die zijn tegenstanders meedogenloos kielhaalt. De eerste overwinning van Jonathan is voor zijn beide ouders ontnuchterend en bitter: ze moeten de kosten van de verdediging van Penning en het proces betalen, want Jonathan is nog minderjarig. Algauw zien zij de oorspronkelijke inzet over het hoofd: inplaats van een thuis voor Jonathan, strijden zij opnieuw om het bezit van het huis (en wie erin mag blijven wonen) totdat Penning de partijen om de tafel krijgt om een oplossing te bereiken. Waarschijnlijk is het scenario van Henriette Piper mooier dan de werkelijkheid, maar menige kijker, die in een scheiding belandt kan ermee te maken krijgen. Behoorlijke spelprestaties en redelijke regie. Het camerawerk is van Reinhard Schatzmann.

Mein Kind muß leben

1999 | Drama

Duitsland 1999. Drama van Diethard Klante. Met o.a. Heinz Hoenig, Margarita Broich, Jürgen Hentsch, Stefan Kurt en Johanna Klante.

Evi Wagner (Herschbach) krijgt een verschrikkelijk naar verkeersongeluk en belandt in een diep coma. De behandelende artsen stellen de diagnose dat vegeteren het enige uitzicht voor het jonge pati[KA3]entje is. Haar vader Franz (Hoenig) is onthutst. In zijn vertwijfeling denkt hij aan actieve euthanasie, maar dan hoort hij over het bestaan van een coma-kliniek in Zwitserland, die positieve resultaten heeft bereikt. In Duitsland merkt Franz dat de medische orde zich fel verzet tegen dergelijke moderne, 'onbewezen' instellingen. Met het geld dat hij van vrienden, familieleden en bekenden bijeen verzamelt, richt hij een speciaal ziekenhuis op en nu is er hoop voor Evi om terug te keren naar het 'land der levenden'. Deze behoorlijk gespeelde film is gebaseerd op de ware geschiedenis van het ontstaan van het behandelingscentrum Burgau voor patiënten met een schedelbasisfractuur en hersenletsel. Het camerawerk is van Hannes Hollmann.

Eine Hand voll Gras

1999 | Drama, Misdaad

Duitsland 1999. Drama van Roland Suso Richter. Met o.a. Arman Inci, Oliver Korittke, Ercan Durmas, Lisa Martinek en Yasmin Asadi.

Tienjarige Koerd Kendal (Inci) wordt naar zijn oom in Hamburg gestuurd om snel geld te verdienen voor de trouwerij van zijn zus. Als de oom in het gevang belandt, ontfermt taxichauffeur Udo (Korittke) zich over de jongeling. Niet veel later wordt Kendal alsnog opgeslokt in het criminele imperium van zijn familie en is het aan Udo om hem te bevrijden. Een hand vol gras (marihuana) is een ongemakkelijk paternalistisch werkje waarin de blanke man blijkt uitverkoren voor de strijd van de schijnbaar kansloze ander, een fenomeen dat ook voorkomt in de Zuid-Afrikaanse en Amerikaanse cinema als het gaat over raciale segregatie.

Die Mörderin

1999 | Drama, Thriller

Duitsland 1999. Drama van Christian von Castelberg. Met o.a. Suzanne von Borsody, Ann-Kathrin Kramer, Jan Josef Liefers, Jürgen Hentsch en Marie Anne Fliegel.

Marga Nielsen (Von Borsody) werd de hoogste straf wegens moord opgelegd omdat zij op een nacht haar man in bed met hamerslagen had gedood. Na haar arrestatie hulde Marga zich in een stilzwijgen en tijdens de behandeling van haar strafzaak voor de rechter kwam er nauwelijks een woord over haar lippen. Het echtpaar had een dochtertje, Franziska, dat door de rechtbank werd ondergebracht bij pleegouders. Inmiddels heeft Marga elf jaar gezeten en gezwegen. Franziska`s liefhebbende pleegouders zijn omgekomen bij een verkeersongeval. Men denkt dat Franziska het beste door haar eigen moeder kan worden opgevangen en dat het beiden goed zou kunnen doen. Psychologe Ulrike Mertens (Kramer) krijgt opdracht om een rapport op te stellen, op grond waarvan men kan beslissen of Marga vervroegd in vrijheid gesteld kan worden om voor Franziska te zorgen. Als Ulrike aan haar moeilijke taak begint, stuit zij op een norse vrouw, die niet wil communiceren. Ulrike geeft echter niet op en geleidelijk smelt het ijs en leert de kijker (met Ulrike) Marga`s diepere, hartstochtelijke motieven begrijpen. Hoewel het scenario van Stefan Kolditz niet origineel is (het is al honderden keren in allerlei variaties vertoond), wordt de film gedragen door de twee uitstekende hoofdrollen, Von Borsody en Kramer. Regisseur Von Castelberg heeft erg zijn best gedaan de film niet al te statisch te laten worden. Het camerawerk is van Reinhard Schatzmann.

Die Blendung - Verrat aus Liebe

1999 | Misdaad, Thriller

Duitsland 1999. Misdaad van Ralph Bohn. Met o.a. Jochen Horst, Liane Forestieri, Kristina Van Eyck, Jürgen Hentsch en Andreas Hofer.

Het scenario is van Christian Demke. Het camerawerk is van Walter Kindler.

AEON - Countdown im All

1999 | Sciencefiction

Duitsland 1999. Sciencefiction van Holger Neuhäuser. Met o.a. Maren Schumacher, Bernhard Bettermann, Anna Valle en Jürgen Hentsch.

Het scenario is van Christian Demke. Het camerawerk is van Walter Kindler.

T.E.A.M. Berlin - Unternehmen Feuertaufe

1998 | Actiefilm

Duitsland 1998. Actiefilm van Gregor Schnitzler. Met o.a. Georges Claisse, Nina Kronjäger, Ralph Herforth, Jens-Peter Nünemann en Jürgen Hentsch.

Na een mislukte aanslag op een Berlijns parlementslid laat Georg Paulsen zich als enige overlevende van het SEK (Sonder Einsatz Komando) overhalen een bijzondere eenheid, het T.E.A.M. Berlin uit de titel op te zetten. Paulsen, die volledige vrijheid van handelen heeft, mag zijn mensen uitkiezen: drie mannen en een vrouw. Nathalie Pohl (Kronj[KA3]ager) heeft connecties in hogere politieke kringen, Mirko Schmeisser (N[KA3]unemann), een grappenmaker met goede contacten in het rosse milieu en Frank Lanarth (Herforth), een ambitieuze driftkikker, die zijn vinger op de trekker houdt. Hun eerste missie en vuurdoop is de verdachte van de aanslag, waarbij Paulsen zijn kameraden verloor, te grijpen, na diens uitbraak uit de gevangenis. Deze pilootfilm met een scenario van Leo P. Ard en Birgit Grosz werd gedraaid naar een idee van Alexander Rümelin en M.N. Ulikuh, die goed moeten hebben kunnen praten om een dergelijke serie, die volslagen cliché is, te kunnen verkopen aan een van Europa's grotere publieke omroepen. Niets meer, maar ook niet veel minder dan Amerikaanse voorbeelden en de serie duurt zolang de kijkcijfers het toelaten en de omroep erin gelooft. Het camerawerk van Rodger Hinrichs oogt goed, maar stelt weinig voor. Formaat 16:9.

Mein Kind muss leben

1998 | Drama

Duitsland 1998. Drama van Diethard Klante. Met o.a. Johanna Klante, Jürgen Hentsch, Margarita Broich en Heinz Hoenig.

Wagner is op weg naar de opening van zijn nieuwe filiaal, als hij moet stoppen voor een ongeval, waarbij hij de beschadigde scooter van zijn dochter herkent. Hij vangt nog net een glimp op van zijn zwaargewonde dochter Evi die met ernstig hersenletsel naar het ziekenhuis wordt gebracht. Evi ligt in een diepe coma en na enige weken geven de artsen de hoop op. Evi's vader vecht echter met onuitputtelijke energie voor enig herstel van zijn dochter. Hij hoort dat er in Zwitserland een kliniek is die gespecialiseerd is in therapieën voor mensen met hersenletsel. Met de mededeling dat er een lange wachttijd is, neemt Wagner geen genoegen....

Die Unbestechliche: Reine Routine

1998 | Drama

Duitsland 1998. Drama van Alan Birkinshaw. Met o.a. Jürgen Hentsch, Florian Martens en Maja Maranow.

Wagner is op weg naar de opening van zijn nieuwe filiaal, als hij moet stoppen voor een ongeval, waarbij hij de beschadigde scooter van zijn dochter herkent. Hij vangt nog net een glimp op van zijn zwaargewonde dochter Evi die met ernstig hersenletsel naar het ziekenhuis wordt gebracht. Evi ligt in een diepe coma en na enige weken geven de artsen de hoop op. Evi's vader vecht echter met onuitputtelijke energie voor enig herstel van zijn dochter. Hij hoort dat er in Zwitserland een kliniek is die gespecialiseerd is in therapieën voor mensen met hersenletsel. Met de mededeling dat er een lange wachttijd is, neemt Wagner geen genoegen....

Abgehauen

1998 | Drama, Biografie

Duitsland 1998. Drama van Frank Beyer. Met o.a. Peter Lohmeyer, Karoline Eichhorn, Peter Donath, Ann-Kathrin Kramer en Uwe Kockisch.

Manfred Krug is een bekend gezicht van het kleine scherm als TATORT-Kommissar Paul Stoever uit Hamburg, die werkt voor de regionale zender NDR. Wellicht is minder bekend dat deze vaardige acteur afkomstig is uit de voormalige DDR. In feite was hij geen bange kerel: nadat op 17 oktober 1976 de populaire Oostduitse protestzanger Rolf Bierman op onwaardige wijze afgeschoven was naar het Westen, belegde hij in zijn villa (toch een beetje bevoorrecht!) op 20 oktober een bijeenkomst van prominente kunstenaars, schrijvers en andere intellectuelen. Aanwezig waren o.a. de schrijvers Jurek Becker (Kockisch), Stefan Heym (Hentsch), Heiner M[KA3]uller (Kranzkowsi), Ulrich Plenzdorf (Dehler), Frank Beyer (Hermann Beyer) en schrijfster Christa Wolf (Lubosch). Ze stuurden een protestbrief naar de regering, die daarop een schijndialoog aanging met de ondertekenaars om ze weer in het gareel te krijgen. In werkelijkheid betekende het dat Manfred Krug op de zwarte lijst kwam te staan, waardoor hij geen werk meer kreeg. Door het nimmer officieel uitgesproken Berufsverbot, had hij tenslotte geen keuze meer; hij moest naar het Westen. De ontmoetingen bij hem thuis met o.a. Jochen Hoffmann (Junghans), de DDR-minister van cultuur, Werner Lamberz (Lause), lid van het Politburo en de secretaris van het centrale comit[KA1]e van de SED (de Oostduitse `socialistische` - lees: communistische - partij) en Heinz Adameck (Dei[KL29]), voorzitter van de omroepraad, legde hij heimelijk vast op de bandrecorder, hetgeen een moedige daad was. Ook hield Krug een dagboek bij van de gebeurtenissen, dat later onder de titel [KL]Abgehauen[KLE] is verschenen. Tussen de protesterende intelligentia bevonden zich natuurlijk meerdere lieden, die al dan niet onder druk informeerden aan de Stasi, de gehate geheime politie, die het gekunstelde regime trouw hielp in het zadel te blijven zitten. Het bijzondere van deze gedramatiseerde tv-film is dat hij gemaakt is door capabele mensen, die zelf deze politiek-culturele veldslag hebben meegemaakt en nu de geschiedenis de Duitse tv- kijker (gevulgariseerd) voorschotelen. De film steunt uiteraard op heel veel dialoog en hoewel er een poging gedaan is een spanningsboog op te bouwen, is hij toch v.n.l. bedoeld voor Duitse kijkers die kennis willen nemen over wat er zich onder hun ogen afspeelde. Buitenstaanders moeten alleen gaan kijken als ze in het onderwerp geïnteresseerd zijn en die merken dat het goed gedaan is. De toen nog jonge Krug wordt gespeeld door Lohmeyer, die redelijk goed gecast is. Scenario van regisseur Beyer en Ulrich Plenzorf en camerawerk van Eberhard Geick. Rolf Bierman werd in mei 1998 gerehabiliteerd met een prijsverlening door Magdeburg, de stad die hem ooit verstootte.

Schlank bis in den Tod

1997 | Thriller, Drama

Duitsland 1997. Thriller van Peter Wekwerth. Met o.a. Jürgen Hentsch, Thomas Heinze en Nina Kronjäger.

Manfred Krug is een bekend gezicht van het kleine scherm als TATORT-Kommissar Paul Stoever uit Hamburg, die werkt voor de regionale zender NDR. Wellicht is minder bekend dat deze vaardige acteur afkomstig is uit de voormalige DDR. In feite was hij geen bange kerel: nadat op 17 oktober 1976 de populaire Oostduitse protestzanger Rolf Bierman op onwaardige wijze afgeschoven was naar het Westen, belegde hij in zijn villa (toch een beetje bevoorrecht!) op 20 oktober een bijeenkomst van prominente kunstenaars, schrijvers en andere intellectuelen. Aanwezig waren o.a. de schrijvers Jurek Becker (Kockisch), Stefan Heym (Hentsch), Heiner M[KA3]uller (Kranzkowsi), Ulrich Plenzdorf (Dehler), Frank Beyer (Hermann Beyer) en schrijfster Christa Wolf (Lubosch). Ze stuurden een protestbrief naar de regering, die daarop een schijndialoog aanging met de ondertekenaars om ze weer in het gareel te krijgen. In werkelijkheid betekende het dat Manfred Krug op de zwarte lijst kwam te staan, waardoor hij geen werk meer kreeg. Door het nimmer officieel uitgesproken Berufsverbot, had hij tenslotte geen keuze meer; hij moest naar het Westen. De ontmoetingen bij hem thuis met o.a. Jochen Hoffmann (Junghans), de DDR-minister van cultuur, Werner Lamberz (Lause), lid van het Politburo en de secretaris van het centrale comit[KA1]e van de SED (de Oostduitse `socialistische` - lees: communistische - partij) en Heinz Adameck (Dei[KL29]), voorzitter van de omroepraad, legde hij heimelijk vast op de bandrecorder, hetgeen een moedige daad was. Ook hield Krug een dagboek bij van de gebeurtenissen, dat later onder de titel [KL]Abgehauen[KLE] is verschenen. Tussen de protesterende intelligentia bevonden zich natuurlijk meerdere lieden, die al dan niet onder druk informeerden aan de Stasi, de gehate geheime politie, die het gekunstelde regime trouw hielp in het zadel te blijven zitten. Het bijzondere van deze gedramatiseerde tv-film is dat hij gemaakt is door capabele mensen, die zelf deze politiek-culturele veldslag hebben meegemaakt en nu de geschiedenis de Duitse tv- kijker (gevulgariseerd) voorschotelen. De film steunt uiteraard op heel veel dialoog en hoewel er een poging gedaan is een spanningsboog op te bouwen, is hij toch v.n.l. bedoeld voor Duitse kijkers die kennis willen nemen over wat er zich onder hun ogen afspeelde. Buitenstaanders moeten alleen gaan kijken als ze in het onderwerp geïnteresseerd zijn en die merken dat het goed gedaan is. De toen nog jonge Krug wordt gespeeld door Lohmeyer, die redelijk goed gecast is. Scenario van regisseur Beyer en Ulrich Plenzorf en camerawerk van Eberhard Geick. Rolf Bierman werd in mei 1998 gerehabiliteerd met een prijsverlening door Magdeburg, de stad die hem ooit verstootte.

Hundert Jahre Brecht

1997 | Documentaire, Experimenteel

Duitsland 1997. Documentaire van Ottokar Runze. Met o.a. Udo Samel, Jürgen Hentsch, Christian Redl, Meret Becker en Hanne Hiob.

Aan de hand van autobiografische teksten, gedichten, liederen en fragmenten uit het toneelstuk Furcht und Elend des Dritten Reich wordt een eigenzinnige hulde gebracht aan het Duitse literaire fenomeen Bertolt Brecht, ter gelegenheid van de honderdste verjaardag van zijn geboorte. Wat aanvankelijk een mozaïek lijkt te zijn van zijn geschriften, vloeit zodanig in elkaar dat het tot een geheel samensmelt. Vooral het thema verbanning en emigratie komt aan bod, verpersoonlijkt door twee reizende en converserende vluchtelingen, gespeeld door Samel en Hentsch, die op spontane en speelse wijze stukken brengen uit Flüchtlingsgesprächen. Hierbij komen Brechts filosofieën over bureaucratie, vrijheid, leven en macht en zijn haat jegens het nazisme overvloedig aan bod. Liedjes worden gezongen door Redl, in de rol van Baal en Becker als Jenny. Hiob leest voor uit zijn dagboeken. De acteurs spelen prima, tot in de kleinste rolletjes. Een boeiende hommage aan een van de grootste auteurs van de twintigste eeuw, geschreven door Runze en Hiob. Achter de camera werd plaatsgenomen door Michael Epp.

Der Hauptmann von Köpenick

1997 |

Duitsland/Zwitserland/Oostenrijk 1997. Frank Beyer. Met o.a. Harald Juhnke, Udo Samel, Elisabeth Trissenaar, Hermann Beyer en Katharina Thalbach.

Derde bewerking, deze keer als tv-film, van het beroemde toneelstuk van Carl Zuckmayer uit 1931 dat de draak steekt met het Pruisische militairisme en de Duitse bureaucratie. Men heeft geprobeerd om de onvergetelijke rol van de populaire Heinz Rühmann als pechvogel Wilhelm Voigt, de vijftig-jarige schoenlapper, die zich er doorheen bluft als de Kapitein von Köpenick door Juhnke te laten evenaren. Werkloze Voigt, die meer tijd achter de tralies had doorgebracht dan ervoor wegens onbenullige vergrijpen die buitengewoon streng gestraft werden, wil een paspoort, waarmee hij reizen kan en gaan werken. Het lukt hem niet en na de dood van de zestien-jarige Lieschen, raakt hij diep getroffen, maar neemt een koen besluit. Hij koopt het uniform van een kapitein van het Pruisische leger en moeiteloos verzamelt hij een compagnie, waarmee hij het stadhuis van Köpenick bezet en de gemeentekas in beslag neemt. Hij wil de kas pas teruggeven, als hij een paspoort krijgt, maar de autoriteiten laten niet met zich spotten. Mooi verzorgde film en Juhnke wordt gesteund door een cast van formaat. Scenario van Wolfgang Kohlhaase. Productie van de Duitse openbare omroepen, waaraan ook publieke omroepen uit Zwitserland en Oostenrijk meededen.

Tatort - Perfect Mind: Im Labyrinth

1996 | Mysterie

Duitsland 1996. Mysterie van Friedemann Fromm. Met o.a. Udo Wachtveitl, Miroslav Nemec, Michael Fitz, Ulrich Tukur en Natalia Wörner.

De onnatuurlijke dood van Phillip Ems, een leider van de sekte Perfect Mind, brengt smerissen Ivo Batic (Nemec) en Franz Leitmayr (Wachtveitl) op het idee zijn zus, de verdrietige Milena (W[KA3]orner), over te halen met hen samen te werken om erachter te komen wat de ware toedracht geweest moet zijn. Milena moet om in de organisatie hogerop te klimmen, schier onmogelijke psychologische beproevingen doorstaan, die grenzen aan een hersenspoeling. In dat proces dreigt ze door opperste sekteleider Hanno Haak (Tukur) ontmaskerd te worden en komt haar eigen leven in gevaar. Langdradige, maar anderzijds toch weer niet zo`n slechte aflevering uit de reeks TATORT-films, die het sekte- gebeuren zeer zwart afschildert en laat zien dat er dikwijls criminele, facisto[KA3]ide organisaties achter zitten, waartegenover de polite vaak machteloos is. W[KA3]orner is een aantrekkelijke actrice, die geloofwaardig speelt. De productiewaarden zijn dik in orde (een chique buiten, waar de sekte zijn hoofdkwartier heeft en zo), maar het scenario van Christoph Fromm is maar zo-zo. Gedraaid op Super 16 mm in de omgeving van München. Breedbeeld 16:9.

Der Schattenmann

1996 | Thriller, Drama

Duitsland/Oostenrijk 1996. Thriller van Dieter Wedel. Met o.a. Mario Adorf, Stefan Kurt, Heinz Hoenig, Heiner Lauterbach en Jennifer Nitsch.

Otto T[KA3]otter, een politieman wordt neergeschoten. Charly Held (Kurt), de collega van de vermoorde smeris, verdenkt in eerste instantie de ondernemer Jan Herzog (Adorf) uit Frankfurt, die zich uit het plaatselijke rosse milieu heeft `opgewerkt` tot onroerendgoed-gigant. Hij beweegt zich in de hoogste kringen en voelt zich beschermd. Hauptkommissar Held gaat undercover en doet zich voor als een voormalig lid van de stasi tot ongenoegen van zijn vrouw Anneliese (Stemberger) een drukke huissloof en lerares. Held wint het vertrouwen van Herzog en wordt zelfs ingewijd in diens criminele activiteiten. Held komt erachter dat er bij zijn collega`s bij de politie een verrader zit. Het vertrouwen dat Herzog in hem stelt, is zo groot dat hij Held zelfs als zijn troonopvolger wil zien. Tgen het einde worden uiteraard de puntjes aardig op de i`s gezet (maar lang niet alle) in deze lange saga over Duitsland dat in de wurggreep zit van de maffia. Dit vijfdelige epos, gedraaid door bekend en gereputeerd auteur-regisseur Wedel onder het motto 'niet zeuren, maar aanpakken', kostte zestien miljoen DM, geen peuleschil, maar je merkt de financiële inspanningen aan de zorg voor de details en de vaak indrukwekkende locaties. Lijkt wel op het lichaam van Adorf geschreven. Maranow is pathetisch als het zangeresje en minnares van Adorf, Lauterbach als Gehlen is de onbetrouwbare rechterhand van Adorf en zijn vriendin Nitsch als Barbara een mooie, chique blonde mannenverslindster die slechts uit is op geld en macht. Sympathiek is Hoenig als chauffeur en bodyguard van Held, de ex-politieman King. Muziek van Michael Landau en camerawerk van Edward Klosinski. Werd een tv-serie, waarvoor in 1997 dertien nieuwe delen gemaakt werden.

Der Sandmann

1996 | Thriller

Duitsland 1996. Thriller van Nico Hofmann. Met o.a. Götz George, Karoline Eichhorn, Barbara Rudnik, Martin Armknecht en Michael Brandner.

Deze speelfilm begon als een tv-film, maar kreeg op het filmfestival van Berlijn bioscoopfilmstatus. Het gaat over een moordenaar die in de gevangenis bestsellerauteur wordt, Harry Kupfer (George). Na zijn vrijlating worden er een aantal prostitu[KA1]ees vermoord, terwijl Kupfers volgende misdaadroman ook over de moord op een hoertje gaat. Een verslaggeefster van de tv, Ina Littman (Eichhorn) interesseert zich voor de misdaden en meent dat er wellicht een connectie is met het zo pas verschenen boek. Ze zoekt Kupfer op. Hij lijkt haar de ideale kandidaat voor een praatprogramma. Door autopech moet ze de nacht in zijn huis doorbrengen. Ze ziet in zijn huis allerlei macabere relikwieën en ze wordt wantrouwig ondanks de vlotte uitleg die Kupfer geeft. Langzaam maar zeker verzamelt ze heel veel details over Kupfer die ze uiteindelijk confronteert in de uitzending voor de draaiende camera's. Uitstekend gespeelde film naar een sterk scenario van Matthias Seelig. Trefzeker camerawerk van Tom Fährmann.

The sandman

1995 |

Duitsland 1995. Nico Hofmann. Met o.a. Michael Brandner, Jürgen Hentsch, Barbara Rudnik, Karoline Eichhorn en Götz George.

*De* jonge tv-journaliste Ina is verantwoordelijk voor de achtergrondinformatie van een talkshow. Als Ina het verleden van een seriemoordenaar gaat uitpluizen en bij hem op bezoek gaat, verdenkt ze hem ervan nog steeds een actieve moordenaar te zijn. Ze bedenkt een plan om hem voor de lopende camera hiermee te confronteren...

Der Totmacher

1995 | Misdaad, Drama, Thriller

Duitsland 1995. Misdaad van Romuald Karmakar. Met o.a. Götz George, Jürgen Hentsch, Pierre Franckh, Hans-Michael Rehberg en Matthias Fuchs.

Slager Fritz Haarmann uit Hannover vermoordde in de eerste jaren na WO I zeker 24 jongens, en at ze gedeeltelijk op. Hij werd een van de eerste 'serial killers' die grondig psychiatrisch werd onderzocht. Authentieke verslagen van de gesprekken tussen gerechtspsycholoog Ernst Schultze en Haarmann vormden de basis voor Der Totmacher. Haarmann vertrouwde zijn ondervrager onder andere toe dat hij verlangde naar de doodstraf, omdat hij bang was voor levenslange opsluiting in een kliniek waar hem fysieke en mentale mishandeling zou wachten. De rol van Haarmann wordt gespeeld door Götz George, een glansrol, goed voor een Gouden Leeuw in Venetië.

Nur der Sieg zählt

1994 | Drama, Sportfilm

Duitsland 1994. Drama van Uwe Janson. Met o.a. Christiane Paul, Lena Stolze, Claudine Wilde, Peter Sattmann en Heinz Gerhard Lueck.

Sprintster en Duitslands hoop op olympisch goud Claudia Schumacher (Paul) ziet haar kansen vervlogen als er een bloedpropje in de hersenen wordt gediagnostiseerd. Ze belandt in een heftige tweestrijd of ze zich al dan niet moet laten opereren en een gooi naar het kampioenschap moet doen, aangewakkerd door rivaliteit als ze ziet hoe Katja Heinemann (Wilde) staat te trappelen om haar plaats in te nemen en aangespoord door haar coach Thomas Hendrichs (Ferch, de fetisj-acteur van regisseur Janson) met wie ze een amoureuze relatie onderhoudt. De combinatie 'van presteren ten koste van alles om te winnen' met het zwakke scenario van Helmut de Berger maken van deze saaie film over 'beslissing en dilemma' een epigoon met het motto 'hardlopers zijn doodlopers'. Ook bekend als NUR DER LIEBE SIEGT.

Eine Frau will nach oben

1994 | Drama

Duitsland 1994. Drama van Bodo Fürneisen. Met o.a. Thekla Carola Wied, Peter Sattmann, Franz Buchrieser, Heribert Sasse en Hans Peter Hallwachs.

Bekende Berlijnse galeriehoudster Nina G[KA3]ossel (Wied) die al jaren gescheiden is, woont al enige tijd samen met Lukas Schnittke (Buchrieser), een schrijver, die een bestseller op zijn naam heeft staan. Een tweede boek wil niet lukken en hij verdoet zijn tijd in de politiek-culturele scene.

Die Wahrheit und nichts als die Wahrheit - Der Mann mit der Maske

1994 | Drama

Duitsland 1994. Drama van Peter Schulze-Rohr. Met o.a. Jürgen Hentsch, Tatja Seibt, Sebastian Koch, Nicolette Krebitz en Klausjürgen Steinmann.

Pilot-aflevering van Duitse rechtbank-krimi. Officier van justitie Hentsch en politiecommissaris Steinmann verdenken een kapelaan (Wimberger) van een reeks verkrachtingen. De brave man wordt gearresteerd, maar kort daarop slaat een zekere Zorro weer toe. De zeventien-jarige Steller wordt verkracht en de nieuwe verdachte is niemand minder dan Koch, de zoon van de officier van justitie! Wanneer deze het tot rechter schopt, wordt de zaak `vergeten`. Maar niet door iedereen en dat komt het verhaal van Fred Breinersdorfer ten goede. De vriendin van Koch (Krebitz) interesseert zich nogal voor het laatste slachtoffer dat ernstig te lijden heeft onder de aanranding. Sterke, soms angstaanjagende misdaadfilm met een vrij onbekende ploeg, bekwame bijrolspelers. Camerawerk van Johannes Hollmann.

Der Mann mit der Maske

1994 |

Duitsland 1994. Peter Schulze-Rohr. Met o.a. Sebastian Koch, Tatja Seibt en Jürgen Hentsch.

Een universiteitsstad is in de ban van een serie verkrachtingen en het is aan hoofdofficier van justitie Arthur Schildt en inspecteur Gawilek om deze situatie te beëindigen. Na een paar maanden onderzoek wijst alles erop dat de dader een zekere kapelaan moet zijn, maar ze moeten hem weer laten gaan omdat tijdens zijn gevangenschap de werkelijke dader, die vanwege zijn werkwijze Zorro wordt genoemd, de zeventienjarige Mascha verkracht. De verdenking valt nu op Bernd Schildt, een hoogbegaafde rechtenstudent en de zoon van de hoofdofficier van justitie...

Stunde der Füchse

1993 |

Duitsland 1993. Detlef Rönfeldt. Met o.a. Hanns Zischler, Jürgen Hentsch en Siemen Rühaak.

Een universiteitsstad is in de ban van een serie verkrachtingen en het is aan hoofdofficier van justitie Arthur Schildt en inspecteur Gawilek om deze situatie te beëindigen. Na een paar maanden onderzoek wijst alles erop dat de dader een zekere kapelaan moet zijn, maar ze moeten hem weer laten gaan omdat tijdens zijn gevangenschap de werkelijke dader, die vanwege zijn werkwijze Zorro wordt genoemd, de zeventienjarige Mascha verkracht. De verdenking valt nu op Bernd Schildt, een hoogbegaafde rechtenstudent en de zoon van de hoofdofficier van justitie...

Ende der Unschuld

1991 | Oorlogsfilm

Duitsland 1991. Oorlogsfilm van Frank Beyer. Met o.a. Jürgen Hentsch, Udo Samel, Rolf Hoppe, Hanne Hiob en Walter Kreye.

Op 6 augustus 1945 horen tien Duitse wetenschappers via de radio dat de eerste atoombom is gevallen op Hiroshima. Hoewel ze zelf al sinds 1938 aan de ontwikkeling van een kernreactor werken, reageren ze met ontsteltenis wat omslaat in nieuwsgierigheid: hoe konden de Amerikanen slagen in iets wat henzelf tot dan toe niet gelukt was? Na het einde van de oorlog worden zij in Farm Hall door de Britse geheime diensten ondervraagd. Dan blijkt dat twee wetenschappers, Otto Hahn (gespeeld door Hoppe) en Lise Meitner (gespeeld door Hiob) in 1938 het geheim van de kernsplitsing al onder de knie hadden. Maar gelukkig deden zich allerlei problemen voor, zodat het nooit tot productie is gekomen. In reportagestijl gedraaid en met de Bundesfilmpreis bekroond, is dit een bijzonder interessante kijk op de levens, de filosofie, de moeilijkheden, de houding en uiteindelijk de internering van tien Duitse fysici die aan een Duitse kernbom werkten, voor en tijdens WO II. Scenario van Wolfgang Menge.

Karla

1966 | Drama

DDDE 1966. Drama van Herrmann Zschoche. Met o.a. Jutta Hoffmann, Jürgen Hentsch, Inge Keller en Rolf Hoppe.

Een `misstap` van regisseur Zschoche, die het jaar daarvoor nog een tendentieuze, geschiedvervalsende jeugdfilm over de Oktober-revolutie gemaakt had. Deze film gaat over de ontluikende mondigheid van de DDR-burger gesymboliseerd door een kersverse onderwijzeres (Hoffmann), die een oudere man in het rustige Noorden van de DDR ontmoet die eigenlijk graag wil berichten over zijn verschrikkelijke ervaringen in de Stalinistische periode, maar het boek niet durft te schrijven. Deze film was teveel voor het regime en zelfs de geluidsmontage mocht niet meer worden voltooid ondanks nog snel opgelegde zelfcensuur. De regisseur maakte het jaar daarop een onbenullige liefdesfilm. De 'première' in 1990 biedt slechts een achterhaald onderwerp in een ouderwetse verpakking. Het scenario komt van de regisseur en Ulrich Plenzdorf, de camera deed Güner Ost.

Der Mann mit der Maske

-1 | Thriller

Duitsland. Thriller van Peter Schulze-Rohr. Met o.a. Sebastian Koch, Tatja Seibt en Jürgen Hentsch.

Een `misstap` van regisseur Zschoche, die het jaar daarvoor nog een tendentieuze, geschiedvervalsende jeugdfilm over de Oktober-revolutie gemaakt had. Deze film gaat over de ontluikende mondigheid van de DDR-burger gesymboliseerd door een kersverse onderwijzeres (Hoffmann), die een oudere man in het rustige Noorden van de DDR ontmoet die eigenlijk graag wil berichten over zijn verschrikkelijke ervaringen in de Stalinistische periode, maar het boek niet durft te schrijven. Deze film was teveel voor het regime en zelfs de geluidsmontage mocht niet meer worden voltooid ondanks nog snel opgelegde zelfcensuur. De regisseur maakte het jaar daarop een onbenullige liefdesfilm. De 'première' in 1990 biedt slechts een achterhaald onderwerp in een ouderwetse verpakking. Het scenario komt van de regisseur en Ulrich Plenzdorf, de camera deed Güner Ost.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Jürgen Hentsch op televisie komt.

Reageer