Peter van Vogelpoel: productie.
Er zijn 11 films gevonden.

Laila’s Birthday

2008 | Drama

Palestijnse gebieden​/​​Tunesië​/​​Nederland 2008. Drama van Rashid Masharawi. Met o.a. Mohammed Bakri, Areen Omari, Nour Zoubi en Saleh Bakri.

Abu Laila is taxichauffeur in de Palestijnse bezette gebieden, maar gaat regelmatig naar het ministerie om te zien hoe het gaat met zijn aanvraag om zijn werkelijke beroep weer uit te kunnen oefenen, eigenlijk is hij rechter. Het kernthema van regisseur Masharawi, geboren in een vluchtelingenkamp in de Gaza-strook, is het alledaagse leven onder de Israëlische bezetter. Hij houdt een lichte toets, mede dankzij zijn hoofdrolspeler Bakri als de stoïcijnse Abu, die vastbesloten is zich niet van zijn pad te laten afleiden, maar onvermijdelijk betrokken raakt. Jammer genoeg krijgt de film gaandeweg iets voorspelbaars,

Wilde mossels

2000 | Drama, Komedie

Nederland 2000. Drama van Erik de Bruyn. Met o.a. Fedja van Huêt, Frank Lammers, Freek Brom, Will van Kralingen en Josse De Pauw.

De uit Zeeland afkomstige Erik de Bruyn leverde met de door hem geschreven Wilde mossels zijn eerste speelfilm af, een overrompelend portret van drie jongens die in de Zeeuwse polders rondhangen en niet goed weten hoe het nu verder moet met het leven. Van Huêt heeft een mooie, langharige rol als Leen, die ongedurig op zijn motor heen en weer rijdt, maar niet aan vertrekken toekomt. Met liefdevolle streken schetst De Bruyn, onderscheiden door de Nederlandse filmcritici, het mooie, open landschap dat de jonge mannen alle ruimte voor dagdromen biedt.

Unter den Palmen

1999 |

Nederland 1999. Miriam Kruishoop. Met o.a. Vera Stiphout, Barbara Parkes, Erik de Bruyn, Ian Kerkhof (aka Aryan Kaganof) en Willem Nijholt.

De uit Zeeland afkomstige Erik de Bruyn leverde met de door hem geschreven Wilde mossels zijn eerste speelfilm af, een overrompelend portret van drie jongens die in de Zeeuwse polders rondhangen en niet goed weten hoe het nu verder moet met het leven. Van Huêt heeft een mooie, langharige rol als Leen, die ongedurig op zijn motor heen en weer rijdt, maar niet aan vertrekken toekomt. Met liefdevolle streken schetst De Bruyn, onderscheiden door de Nederlandse filmcritici, het mooie, open landschap dat de jonge mannen alle ruimte voor dagdromen biedt.

Shabondama Elegy

1999 | Drama, Thriller

Japan​/​​Nederland 1999. Drama van Ian Kerkhof (aka Aryan Kaganof). Met o.a. Miyazaki Terunori, Hiroshi, Tanaka Yohij, Yamazaki Thomoyuki en Kiyomi Ito.

Experimentele speelfilm speelt in Tokio en gaat over de extreem gepassioneerde liefde tussen de crimineel Jack (Thom Hoffman) en het 20-jarig pornosterretje Keiko. Net ontslagen uit de gevangenis is Jack zijn leven niet zeker omdat zowel de politie als een Yakusa-baas hem willen vermoorden. Hij duikt onder bij Keiko, een pornosterretje (gespeeld door een in Japan beroemde pornoster) dat hij in een bar heeft ontmoet. Shabondama Elegy is geheel opgenomen met digitale camera's en overschrijdt de grenzen van de conventionele genres. De film is een mengvorm van fictie-, documentaire-, crimi-, cult- en pornofilms. Tijdens de opnames in Tokio leefden Thom Hoffman en actrice Mai Hoshino samen in een appartement. 24 Uur per dag registreerden twee digitale camera's hun leven. De beelden werden gebruikt voor de film.

Rembrandt

1999 | Biografie, Historische film, Drama

Nederland​/​​Frankrijk​/​​Duitsland 1999. Biografie van Charles Matton. Met o.a. Klaus Maria Brandauer, Romane Bohringer, Jean Rochefort, Johanna ter Steege en Caroline van Houten.

Rembrandt Harmensz van Rijn (Brandauer) leefde van 1609 tot 1669. Hij stierf in grote armoede nadat hij in 1656 insolvent verklaard was. Hij heeft vrijwel tot zijn dood kunnen doorwerken en heeft meer dan zevenhonderd schilderijen, w.o. een honderdtal zelfportretten, driehonderd etsen en 1.600 tekeningen nagelaten. Hij kwam als 21-jarige van Leiden naar Amsterdam en werd algauw een geliefd kunstenaar die veel opdrachten kreeg, waardoor hij rijk werd. Hij trouwde in 1634 met Saskia van Uylenborch (Johanna ter Steege) en ze kregen drie kinderen, waarvan alleen Titus overleefde (Titus werd achtereenvolgens gespeeld door Hanna ter Steege, Jules Matton en L[KA1]eonard Matton). In 1642 overlijdt Saskia en Rembrandt kan niet hertrouwen - doet hij dit wel dan verliest hij het fortuin dat Saskia hem heeft nagelaten. Hij leeft samen met dienstmaagd Geertje Dircx (Van Houten), hetgeen hem in het Calvinistische Holland niet in dank wordt afgenomen. In 1645 hertrouwt hij toch met Hendrickje Stoffels (Romane Bohringer). Het stel krijgt een dochter maar dan beginnen de problemen met de machtige burgerij, die Rembrandts opdrachtgevers zijn. Ze willen meer inspraak in de door hun betaalde schilderijen en Rembrandt wenst het tegendeel en gaat -zeker voor die tijd - steeds vrijer werken. Tenslotte verraadt Jan Six ([KA1]Ecoffey) hem, zodat Rembrandt nog maar nauwelijks opdrachten krijgt (De familie Six bezit sedert die tijd menig zeventiende-eeuws kunstwerk en vormen een onaangename clan, die vierhonderd jaar later geen haar beter is en nog altijd evenveel moeite heeft om woord te houden). Het scenario van Sylvie Meyer (die in werkelijkheid Matton heet) en regisseur Matton is heel schools en nekt voor een groot deel de film. Anderzijds zijn de beelden van het camerawerk van Pierre Dupouey zeer geslaagd, temeer omdat regisseur Matton van huis uit schilder en beeldhouwer is. Brandauer is grandioos, en Johanna ter Steege laat in haar korte rol zien dat ze een goede actrice is, maar de film heeft meer aan zijn uiterlijk dan aan zijn innerlijk gedaan, waardoor het een kille bedoeling is gebleven. In 1936 draaide Alexander Korda met Charles Laughton ook een biopic en hij kampte met vergelijkbare problemen: Rembrandt was te complex voor een film van minder dan anderhalf uur en de talentvolle Laughton slaagde er niet in een bezielende Rembrandt op het doek te zetten; ook toen werden kosten nog moeite gespaard om Rembrandts spel met licht en donker in een film te vangen. Matton heeft te veel een familie-onderonsje gebouwd, zelfs de enigszins overheersende muziek is van zijn zoon Nicolas. De buitenopnames werden grotendeels in Duitsland gedraaid! De definitieve film moet nog gemaakt worden.

Der Einstein des Sex - Leben und Werk des Dr. M. Hirschfeld

1999 | Biografie

Nederland​/​​Duitsland 1999. Biografie van Rosa von Praunheim. Met o.a. Kai Schuhmann, Friedl von Wangenheim, Tima die Göttliche, Paul Buchwitz en Meret Becker.

Rembrandt Harmensz van Rijn (Brandauer) leefde van 1609 tot 1669. Hij stierf in grote armoede nadat hij in 1656 insolvent verklaard was. Hij heeft vrijwel tot zijn dood kunnen doorwerken en heeft meer dan zevenhonderd schilderijen, w.o. een honderdtal zelfportretten, driehonderd etsen en 1.600 tekeningen nagelaten. Hij kwam als 21-jarige van Leiden naar Amsterdam en werd algauw een geliefd kunstenaar die veel opdrachten kreeg, waardoor hij rijk werd. Hij trouwde in 1634 met Saskia van Uylenborch (Johanna ter Steege) en ze kregen drie kinderen, waarvan alleen Titus overleefde (Titus werd achtereenvolgens gespeeld door Hanna ter Steege, Jules Matton en L[KA1]eonard Matton). In 1642 overlijdt Saskia en Rembrandt kan niet hertrouwen - doet hij dit wel dan verliest hij het fortuin dat Saskia hem heeft nagelaten. Hij leeft samen met dienstmaagd Geertje Dircx (Van Houten), hetgeen hem in het Calvinistische Holland niet in dank wordt afgenomen. In 1645 hertrouwt hij toch met Hendrickje Stoffels (Romane Bohringer). Het stel krijgt een dochter maar dan beginnen de problemen met de machtige burgerij, die Rembrandts opdrachtgevers zijn. Ze willen meer inspraak in de door hun betaalde schilderijen en Rembrandt wenst het tegendeel en gaat -zeker voor die tijd - steeds vrijer werken. Tenslotte verraadt Jan Six ([KA1]Ecoffey) hem, zodat Rembrandt nog maar nauwelijks opdrachten krijgt (De familie Six bezit sedert die tijd menig zeventiende-eeuws kunstwerk en vormen een onaangename clan, die vierhonderd jaar later geen haar beter is en nog altijd evenveel moeite heeft om woord te houden). Het scenario van Sylvie Meyer (die in werkelijkheid Matton heet) en regisseur Matton is heel schools en nekt voor een groot deel de film. Anderzijds zijn de beelden van het camerawerk van Pierre Dupouey zeer geslaagd, temeer omdat regisseur Matton van huis uit schilder en beeldhouwer is. Brandauer is grandioos, en Johanna ter Steege laat in haar korte rol zien dat ze een goede actrice is, maar de film heeft meer aan zijn uiterlijk dan aan zijn innerlijk gedaan, waardoor het een kille bedoeling is gebleven. In 1936 draaide Alexander Korda met Charles Laughton ook een biopic en hij kampte met vergelijkbare problemen: Rembrandt was te complex voor een film van minder dan anderhalf uur en de talentvolle Laughton slaagde er niet in een bezielende Rembrandt op het doek te zetten; ook toen werden kosten nog moeite gespaard om Rembrandts spel met licht en donker in een film te vangen. Matton heeft te veel een familie-onderonsje gebouwd, zelfs de enigszins overheersende muziek is van zijn zoon Nicolas. De buitenopnames werden grotendeels in Duitsland gedraaid! De definitieve film moet nog gemaakt worden.

Cross Fate

1999 |

Nederland 1999. Néstor Sanz. Met o.a. Karim Traïdia, Mimi Kok, Kitty Courbois, Hayo Bruins en Erik de Bruyn.

Rembrandt Harmensz van Rijn (Brandauer) leefde van 1609 tot 1669. Hij stierf in grote armoede nadat hij in 1656 insolvent verklaard was. Hij heeft vrijwel tot zijn dood kunnen doorwerken en heeft meer dan zevenhonderd schilderijen, w.o. een honderdtal zelfportretten, driehonderd etsen en 1.600 tekeningen nagelaten. Hij kwam als 21-jarige van Leiden naar Amsterdam en werd algauw een geliefd kunstenaar die veel opdrachten kreeg, waardoor hij rijk werd. Hij trouwde in 1634 met Saskia van Uylenborch (Johanna ter Steege) en ze kregen drie kinderen, waarvan alleen Titus overleefde (Titus werd achtereenvolgens gespeeld door Hanna ter Steege, Jules Matton en L[KA1]eonard Matton). In 1642 overlijdt Saskia en Rembrandt kan niet hertrouwen - doet hij dit wel dan verliest hij het fortuin dat Saskia hem heeft nagelaten. Hij leeft samen met dienstmaagd Geertje Dircx (Van Houten), hetgeen hem in het Calvinistische Holland niet in dank wordt afgenomen. In 1645 hertrouwt hij toch met Hendrickje Stoffels (Romane Bohringer). Het stel krijgt een dochter maar dan beginnen de problemen met de machtige burgerij, die Rembrandts opdrachtgevers zijn. Ze willen meer inspraak in de door hun betaalde schilderijen en Rembrandt wenst het tegendeel en gaat -zeker voor die tijd - steeds vrijer werken. Tenslotte verraadt Jan Six ([KA1]Ecoffey) hem, zodat Rembrandt nog maar nauwelijks opdrachten krijgt (De familie Six bezit sedert die tijd menig zeventiende-eeuws kunstwerk en vormen een onaangename clan, die vierhonderd jaar later geen haar beter is en nog altijd evenveel moeite heeft om woord te houden). Het scenario van Sylvie Meyer (die in werkelijkheid Matton heet) en regisseur Matton is heel schools en nekt voor een groot deel de film. Anderzijds zijn de beelden van het camerawerk van Pierre Dupouey zeer geslaagd, temeer omdat regisseur Matton van huis uit schilder en beeldhouwer is. Brandauer is grandioos, en Johanna ter Steege laat in haar korte rol zien dat ze een goede actrice is, maar de film heeft meer aan zijn uiterlijk dan aan zijn innerlijk gedaan, waardoor het een kille bedoeling is gebleven. In 1936 draaide Alexander Korda met Charles Laughton ook een biopic en hij kampte met vergelijkbare problemen: Rembrandt was te complex voor een film van minder dan anderhalf uur en de talentvolle Laughton slaagde er niet in een bezielende Rembrandt op het doek te zetten; ook toen werden kosten nog moeite gespaard om Rembrandts spel met licht en donker in een film te vangen. Matton heeft te veel een familie-onderonsje gebouwd, zelfs de enigszins overheersende muziek is van zijn zoon Nicolas. De buitenopnames werden grotendeels in Duitsland gedraaid! De definitieve film moet nog gemaakt worden.

Vive Elle

1998 | Drama

Nederland 1998. Drama van Miriam Kruishoop. Met o.a. Agathe De la Boulaye, Olivier Galfione, Eve Creac'h, Vera Stiphout en Sara Oudin.

Rembrandt Harmensz van Rijn (Brandauer) leefde van 1609 tot 1669. Hij stierf in grote armoede nadat hij in 1656 insolvent verklaard was. Hij heeft vrijwel tot zijn dood kunnen doorwerken en heeft meer dan zevenhonderd schilderijen, w.o. een honderdtal zelfportretten, driehonderd etsen en 1.600 tekeningen nagelaten. Hij kwam als 21-jarige van Leiden naar Amsterdam en werd algauw een geliefd kunstenaar die veel opdrachten kreeg, waardoor hij rijk werd. Hij trouwde in 1634 met Saskia van Uylenborch (Johanna ter Steege) en ze kregen drie kinderen, waarvan alleen Titus overleefde (Titus werd achtereenvolgens gespeeld door Hanna ter Steege, Jules Matton en L[KA1]eonard Matton). In 1642 overlijdt Saskia en Rembrandt kan niet hertrouwen - doet hij dit wel dan verliest hij het fortuin dat Saskia hem heeft nagelaten. Hij leeft samen met dienstmaagd Geertje Dircx (Van Houten), hetgeen hem in het Calvinistische Holland niet in dank wordt afgenomen. In 1645 hertrouwt hij toch met Hendrickje Stoffels (Romane Bohringer). Het stel krijgt een dochter maar dan beginnen de problemen met de machtige burgerij, die Rembrandts opdrachtgevers zijn. Ze willen meer inspraak in de door hun betaalde schilderijen en Rembrandt wenst het tegendeel en gaat -zeker voor die tijd - steeds vrijer werken. Tenslotte verraadt Jan Six ([KA1]Ecoffey) hem, zodat Rembrandt nog maar nauwelijks opdrachten krijgt (De familie Six bezit sedert die tijd menig zeventiende-eeuws kunstwerk en vormen een onaangename clan, die vierhonderd jaar later geen haar beter is en nog altijd evenveel moeite heeft om woord te houden). Het scenario van Sylvie Meyer (die in werkelijkheid Matton heet) en regisseur Matton is heel schools en nekt voor een groot deel de film. Anderzijds zijn de beelden van het camerawerk van Pierre Dupouey zeer geslaagd, temeer omdat regisseur Matton van huis uit schilder en beeldhouwer is. Brandauer is grandioos, en Johanna ter Steege laat in haar korte rol zien dat ze een goede actrice is, maar de film heeft meer aan zijn uiterlijk dan aan zijn innerlijk gedaan, waardoor het een kille bedoeling is gebleven. In 1936 draaide Alexander Korda met Charles Laughton ook een biopic en hij kampte met vergelijkbare problemen: Rembrandt was te complex voor een film van minder dan anderhalf uur en de talentvolle Laughton slaagde er niet in een bezielende Rembrandt op het doek te zetten; ook toen werden kosten nog moeite gespaard om Rembrandts spel met licht en donker in een film te vangen. Matton heeft te veel een familie-onderonsje gebouwd, zelfs de enigszins overheersende muziek is van zijn zoon Nicolas. De buitenopnames werden grotendeels in Duitsland gedraaid! De definitieve film moet nog gemaakt worden.

Savrseni krug

1996 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk​/​​Bosnië en Herzegovina 1996. Drama van Ademir Kenovic. Met o.a. Almir Podgorica, Almedin Leleta en Mustafa Nadarevic.

Regisseur Kenovic schreef met nog twee schrijvers het verhaal van Svrseni krug (perfecte cirkel) in 1992 in Sarajevo tijdens de burgeroorlog. Het realisme straalt van de film af. Het realisme van angst, hoop en wanhoop tijdens bombardementen en onder vuur van sluipschutters, terwijl VN-troepen schrijnend onverschillig ogen. De dichter Hamza (mooie rol van Nadarevic) probeert omgeven door de oorlogswaanzin een veilig heenkomen te zoeken voor twee weeskinderen. Onderweg neemt het drietal een gewonde hond op, waarmee een absurd gezinnetje gecompleteerd wordt. (IdH/VPRO Gids)

Haifa

1996 |

Nederland​/​​Duitsland​/​​Israël​/​​Frankrijk 1996. Rashid Masharawi. Met o.a. Mohammad Bakri, Ahmad Abu Sal'oum, Hiam Abbass, Nawal Zaquot en Fadi El-Ghoul.

Regisseur Kenovic schreef met nog twee schrijvers het verhaal van Svrseni krug (perfecte cirkel) in 1992 in Sarajevo tijdens de burgeroorlog. Het realisme straalt van de film af. Het realisme van angst, hoop en wanhoop tijdens bombardementen en onder vuur van sluipschutters, terwijl VN-troepen schrijnend onverschillig ogen. De dichter Hamza (mooie rol van Nadarevic) probeert omgeven door de oorlogswaanzin een veilig heenkomen te zoeken voor twee weeskinderen. Onderweg neemt het drietal een gewonde hond op, waarmee een absurd gezinnetje gecompleteerd wordt. (IdH/VPRO Gids)

Brief Gardens

1994 |

1994. Nora Hoppe. Met o.a. Misha Gendelmann Zaika, Viktor Sergeievitch Gogolev, Olga Dmitrievna Straumit en Anna Grigorievna Lisianskaya.

Regisseur Kenovic schreef met nog twee schrijvers het verhaal van Svrseni krug (perfecte cirkel) in 1992 in Sarajevo tijdens de burgeroorlog. Het realisme straalt van de film af. Het realisme van angst, hoop en wanhoop tijdens bombardementen en onder vuur van sluipschutters, terwijl VN-troepen schrijnend onverschillig ogen. De dichter Hamza (mooie rol van Nadarevic) probeert omgeven door de oorlogswaanzin een veilig heenkomen te zoeken voor twee weeskinderen. Onderweg neemt het drietal een gewonde hond op, waarmee een absurd gezinnetje gecompleteerd wordt. (IdH/VPRO Gids)