Moshé Mizrahi (1931): regie en scenario.
Er zijn 12 films gevonden.

Warburg, un homme d'influence

1991 | Biografie

Duitsland​/​​België​/​​Frankrijk​/​​Verenigd Koninkrijk 1991. Biografie van Moshé Mizrahi. Met o.a. Sam Waterston, Julian Glover, Dominique Sanda, Alexandra Stewart en Paul Herzberg.

Zeer nauwkeurige bewerking, naar de geest en naar de letter, van het succesvolle boek van Jacques Attali (Fayard en vervolgens Livre de poche, Parijs) over het leven van Siegmund G. Warburg (1902-1982) en zijn familie. Het is het verhaal van [KA1]e[KA1]en van de machtigste bankdynastie[KA3]en die Duitsland ooit gekend heeft, die vanwege haar joodse afkomst een bewogen tijd heeft meegemaakt van het verdrag van Versailles via het nazisme tot aan de akkoorden van Camp David. Gewetensvolle bewerking waarin het priv[KA1]eleven van Siegmund bewust is weggelaten. Toch zit het wel goed met de historische juistheid van dit fresco. Helaas beschikte de regisseur weliswaar over voldoende middelen, maar niet over genoeg talent om een onderneming van deze omvang tot een goed einde te brengen. Een moza[KA3]iek van sc[KA2]enes in verschillende stijlen komt voorbij, zonder eigen mening van de regisseur en zonder overtuigende personages. Pluspunten zijn daarentegen de literaire waarde en de nauwkeurigheid van het acteerwerk. Het scenario is van Jacques Attali (voormalige rechterhand van wijlen president Fran[KA1]cois Mitterand en gewipte directeur van de Europese Ontwikkelingsbank, auteur van talloze boeken, w.o. de gewraakte drie-delige Verbatim die gedeeltelijk geplagiëerd zou zijn) en Stephen Geller.

Mangeclous

1988 | Komedie, Drama

Frankrijk 1988. Komedie van Moshé Mizrahi. Met o.a. Bertrand Blier, Jacques Villeret, Pierre Richard, Jacques Dufilho en Bernard Pivot.

Om het extravagante werk van Albert Cohen te verfilmen was een genie als Fellini nodig geweest. Mizrahi is dat bepaald niet en het resultaat is een banale film. De acteurs stellen allemaal teleur, ze voelen zich blijkbaar slecht op hun gemak in de rollen van Rabelais-achtige figuren, met uitzondering van Blier, die de rol van Saltiel met vuur vertolkt, en Villeret als een aandoenlijke Salomon. Pivot in de rol van verteller is onverteerbaar.

Every Time We Say Goodbye

1986 | Romantisch drama, Oorlogsfilm

Verenigde Staten​/​​Israël 1986. Romantisch drama van Moshé Mizrahi. Met o.a. Tom Hanks, Cristina Marsillach, Benedict Taylor, Anat Atzmon en Gila Almagor.

Tijdens WO II wordt de gewonde Amerikaanse piloot David Bradley (Hanks), die bij de RAF is ingedeeld, verpleegd in Jeruzalem dat in het Engelse mandaatgebied Palestina ligt. Hij wordt verliefd op een verpleegstertje (Marsillach) en zij op hem. Hanks is de zoon van een (protestante) predikant en zij behoort tot een sefardische (joodse) familie; beide families zijn tegen hun verhouding. Vroege film van Tom Hanks met een van zijn eerste dramatische rollen, voordien maakte hij voornamelijk lichte komedies als Splash. Hanks doet het heel aardig, maar er is weinig chemie met zijn tegenspeelster.

War and Love

1985 | Oorlogsfilm, Drama

Verenigde Staten 1985. Oorlogsfilm van Moshé Mizrahi. Met o.a. Sebastian Keneas, Kyra Sedgwick, David Spielberg, Cheryl Gianini en Eda Reiss-Merin.

Deze film is gebaseerd op de autobiografie van Jack Eisner, de producent van de film. De hoofdpersoon woont in het ghetto van Warschau, beleeft zijn eerste liefde waarvan hij gescheiden wordt, neent deel aan de opstand, wordt naar Auschwitz gevoerd, waaruit hij ontsnapt. Een bewogen leven dat een betere film verdiende dan deze mislukking waarin de voorraad clichés flink aangesproken wordt.

Une Jeunesse

1982 | Komedie

Frankrijk 1982. Komedie van Moshé Mizrahi. Met o.a. Ariane Lartéguy, Patrick Norbert, Jacques Dutronc, Charles Aznavour en Michael Lonsdale.

Een film naar de gelijknamige roman van Patrick Modiano. Het boek is zo nauwgezet gevolgd dat elke spontaniteit verdwijnt. Er gebeurt al weinig in de roman en de regisseur slaagt er niet in de sfeer over te brengen. Slechts saaie zwerftochten en eindeloze dialogen blijven over. De enige kostelijke momenten zijn te danken aan de prestaties van Dutronc, Aznavour en Lonsdale. Wat doen die beproefde acteurs trouwens in deze slechte film?

La Vie continue

1981 | Drama

Frankrijk 1981. Drama van Moshé Mizrahi. Met o.a. Annie Girardot, Jean-Pierre Cassel, Michel Aumont, Paulette Dubost en Pierre Dux.

Een vrouw wordt op haar vijftigste weduwe en moet het verwerven van nieuwe zelfstandigheid en een baan combineren met de zorg voor kinderen. Ze wordt verliefd op een man die getrouwd blijkt te zijn. Er is op geen onderdeel van deze film iets aan te merken, behalve dat alles al zo veel vaker is vertoond. De voorspelbaarheid van Mizrahi's eigen scenario maakt de acteerprestaties vleugellam, behalve van Dux als oude joodse kleermaker.

Chère inconnue

1980 | Drama

Frankrijk 1980. Drama van Moshé Mizrahi. Met o.a. Jean Rochefort, Simone Signoret, Delphine Seyrig, Dominique Labourier en Geneviève Fontanel.

De al wat oudere, gehandicapte Gilles Martin (Rochefort) wordt verzorgd door zijn inwonende zuster Louise (Signoret). Dan begint hij een correspondentie met een onbekende vrouw, op wie hij langzaam maar zeker verliefd wordt. Wat hij niet weet is dat deze penvriendin zijn zuster is, die wél weet dat Gilles haar brieven beantwoordt, en verbaasd is over de tedere kant die ze in haar broer ontdekt. Regisseur Mizrahi en Signoret werkten eerder samen in het fraaie La vie devant soi. Ook Chère inconnue is geslaagd te noemen, door het uitstekende spel van de hoofdrolspelers.

La vie devant soi

1977 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1977. Drama van Moshé Mizrahi. Met o.a. Simone Signoret, Michal Bat-Adam, Samy Ben Youp, Costa-Gavras en Claude Dauphin.

Ook bekend als Madame Rosa, deze Oscarwinnaar (voor de beste niet-Engelstalige film) uit 1977 van de Israëlische ­cineast ­Moshe Mizrahi. De film vertelt het ­verhaal van Madame Rosa, een Joodse voormalige prostituee met een concentratiekampsyndroom, die de zorg voor een aantal kinderen op zich heeft genomen. Haar favoriet is het ­Algerijnse joch Momo (Ben-Youp), een moslim. De film is bij tijd en wijle nogal sentimenteel en voorspelbaar, maar Mizrahi heeft met hoofdrolspeelster ­Simone Signoret een ijzersterke troef in handen. De regisseur zou vier jaar na La vie devant soi nog eens met Signoret ­samenwerken, voor het plattelands­drama Chère inconnu.

Rachel's Man

1975 |

Verenigd Koninkrijk​/​​Israël 1975. Moshé Mizrahi. Met o.a. Rita Tushingham, Mickey Rooney, Leonard Whiting en Michal Bat-Adam.

Fraaie plaatjes van Israëlisch landschap helpen toch niet dit bijbels verhaal interessant te maken.

Abou el banat

1974 | Komedie, Drama

Israël 1974. Komedie van Moshé Mizrahi. Met o.a. Shai K. Ophir, Zahriha Harifai, Michal Bat-Adam, Joseph Shiloah en Gideon Singer.

Een man heeft al acht dochters en wil dolgraag een zoon. Hij gaat naar een kwakzalver die hem vertelt wat hij moet doen om een zoon te verwekken. Hij voert al die handelingen uit, maar als bij de geboorte blijkt dat het weer een dochter is besluit hij te scheiden van zijn vrouw. Onderhoudende en plezierige film.

Les Stances à Sophie

1970 | Drama, Komedie

Frankrijk 1970. Drama van Moshé Mizrahi. Met o.a. Bernadette Lafont, Michel Duchaussoy, Bulle Ogier, Serge Marquand en Virginie Thévenet.

Een vrijgevochten jonge vrouw trouwt met een ambtenaar en probeert zich in een traditioneel rolpatroon te schikken. Onder invloed van een huisvriendin - die dodelijk verongelukt - kiest ze toch weer voor een eigen leven. Deze vroeg-feministische film - naar de roman van Christiane Rochefort - toont uitstekend spel van Lafont en Ogier, maar het beeld van het middenklasse-milieu is oppervlakkig-karikaturaal en de mannen krijgen geen bestaansrecht. De 'free jazz'-muziek is op zich prachtig, maar eist te veel aandacht voor zichzelf op.

La Client de la morte-saison

1969 | Drama, Oorlogsfilm

Israël​/​​Frankrijk 1969. Drama van Moshé Mizrahi. Met o.a. Claude Rich, Hans-Christian Blech en Hénia Suchar.

Ex-nazi heeft zich met nieuwe identiteit in Isra[KA3]el gevestigd, is getrouwd en een gewaardeerd herbergier. In cli[KA3]ent herkent hij een van vroegere slachtoffers die bedreiging vormt voor gerespecteerde status. Qua scenario sobere en sterke uitwerking van interessant gegeven en opmerkelijk acteren, maar debutant Mizrahi mist juiste greep op de stof (net als in latere films). Fraaie en boeiende opnamen van Eilat en omgeving.