Eusebio Poncela

Acteur

Eusebio Poncela is acteur.
Er zijn 26 films gevonden.

Intacto

2001 | Thriller

Spanje 2001. Thriller van Juan Carlos Fresnadillo. Met o.a. Leonardo Sbaraglia, Eusebio Poncela, Monica Lopez, Max von Sydow en Antonio Dechent.

Geluk is niet te koop maar je kunt het wel stelen, is het uitgangspunt van Intacto, een slimme en sfeervolle Spaanse thriller over voorspoed, goklust en bijgeloof. In zijn zelfverzekerde debuut weet Juan Carlos Fresnadillo indrukwekkende prestaties te ontlokken aan zijn acteurs, onder wie veteraan Max von Sydow.

Cabecita rubia

2000 |

Argentinië 2000. Luis Sampieri. Met o.a. Jesica Cardoso, Elio Lacier, Graciela Pal, Micky Ruffa en Eusebio Poncela.

Geluk is niet te koop maar je kunt het wel stelen, is het uitgangspunt van Intacto, een slimme en sfeervolle Spaanse thriller over voorspoed, goklust en bijgeloof. In zijn zelfverzekerde debuut weet Juan Carlos Fresnadillo indrukwekkende prestaties te ontlokken aan zijn acteurs, onder wie veteraan Max von Sydow.

La sonambula

1998 | Sciencefiction, Thriller

Argentinië 1998. Sciencefiction van Fernando Spiner. Met o.a. Eusebio Poncela, Sofia Viruboff, Lorenzo Quinteros, Pastora Vega en Norman Briski.

In het Buenos Aires van 2010 experimenteert de overheid in het geheim met een revolutionair psychisch wapen. Er gaat iets fout en honderduizenden mensen verliezen hun geheugen. Om de slachtoffers terug in de maatschappij te integreren voorzien de autoriteiten hen met een naam, een familie, een thuis en een beroep. Maar niet iedereen is akkoord met deze gang van zaken. Gauna, een rebel waarvan niemand het gezicht ooit zag, spoort de mensen aan om de overheid niet te volgen en de stad te ontvluchten. De regering sluit alle wegen uit de stad af. Eva Rey, een jonge vrouw die Gauna wou volgen, wordt gearresteerd en overgeleverd aan Dr. Gazzar, directeur van het psychobiologisch instituut. Via een visualisatie van Eva's dromen krijgt Gazzar het gelaat van Gauna te zien. Ariel Kluge, eveneens aangetast door geheugenverlies, wordt als spion aangesteld. Hij moet Eva helpen Gauna te bereiken en hem dan doden. Sterk sf-verhaal dat duidelijk geïnspireerd werd door films en romans als 1984, THX 1138 en Metropolis, met een vleugje Brazil. Spiner kon al deze elementen vermengen tot een uiterst persoonlijke film, die bovendien uitstekend vertolkt wordt. Hij schreef het scenario samen met Ricardo Piglia. Best een genietbaar curiosum uit een niet bepaald traditioneel filmland. Fraaie fotografie van José Luis Garcia.

Martin (Hache)

1997 |

Spanje/Argentinië 1997. Adolfo Aristarian. Met o.a. Cecilia Roth, Eusebio Poncela, Juan Diego Botto en Federico Luppi.

In het Buenos Aires van 2010 experimenteert de overheid in het geheim met een revolutionair psychisch wapen. Er gaat iets fout en honderduizenden mensen verliezen hun geheugen. Om de slachtoffers terug in de maatschappij te integreren voorzien de autoriteiten hen met een naam, een familie, een thuis en een beroep. Maar niet iedereen is akkoord met deze gang van zaken. Gauna, een rebel waarvan niemand het gezicht ooit zag, spoort de mensen aan om de overheid niet te volgen en de stad te ontvluchten. De regering sluit alle wegen uit de stad af. Eva Rey, een jonge vrouw die Gauna wou volgen, wordt gearresteerd en overgeleverd aan Dr. Gazzar, directeur van het psychobiologisch instituut. Via een visualisatie van Eva's dromen krijgt Gazzar het gelaat van Gauna te zien. Ariel Kluge, eveneens aangetast door geheugenverlies, wordt als spion aangesteld. Hij moet Eva helpen Gauna te bereiken en hem dan doden. Sterk sf-verhaal dat duidelijk geïnspireerd werd door films en romans als 1984, THX 1138 en Metropolis, met een vleugje Brazil. Spiner kon al deze elementen vermengen tot een uiterst persoonlijke film, die bovendien uitstekend vertolkt wordt. Hij schreef het scenario samen met Ricardo Piglia. Best een genietbaar curiosum uit een niet bepaald traditioneel filmland. Fraaie fotografie van José Luis Garcia.

El beso del sueño

1992 | Thriller

Spanje 1992. Thriller van Rafael Moreno Aiba. Met o.a. Eusebio Poncela, Juan Diego en Maribel Verdú.

In het Buenos Aires van 2010 experimenteert de overheid in het geheim met een revolutionair psychisch wapen. Er gaat iets fout en honderduizenden mensen verliezen hun geheugen. Om de slachtoffers terug in de maatschappij te integreren voorzien de autoriteiten hen met een naam, een familie, een thuis en een beroep. Maar niet iedereen is akkoord met deze gang van zaken. Gauna, een rebel waarvan niemand het gezicht ooit zag, spoort de mensen aan om de overheid niet te volgen en de stad te ontvluchten. De regering sluit alle wegen uit de stad af. Eva Rey, een jonge vrouw die Gauna wou volgen, wordt gearresteerd en overgeleverd aan Dr. Gazzar, directeur van het psychobiologisch instituut. Via een visualisatie van Eva's dromen krijgt Gazzar het gelaat van Gauna te zien. Ariel Kluge, eveneens aangetast door geheugenverlies, wordt als spion aangesteld. Hij moet Eva helpen Gauna te bereiken en hem dan doden. Sterk sf-verhaal dat duidelijk geïnspireerd werd door films en romans als 1984, THX 1138 en Metropolis, met een vleugje Brazil. Spiner kon al deze elementen vermengen tot een uiterst persoonlijke film, die bovendien uitstekend vertolkt wordt. Hij schreef het scenario samen met Ricardo Piglia. Best een genietbaar curiosum uit een niet bepaald traditioneel filmland. Fraaie fotografie van José Luis Garcia.

El juego de los mensajes invisibles

1991 |

Spanje 1991. Juan Pinzas. Met o.a. María Barranco, Eusebio Poncela en Antonio Ferrandis.

In het Buenos Aires van 2010 experimenteert de overheid in het geheim met een revolutionair psychisch wapen. Er gaat iets fout en honderduizenden mensen verliezen hun geheugen. Om de slachtoffers terug in de maatschappij te integreren voorzien de autoriteiten hen met een naam, een familie, een thuis en een beroep. Maar niet iedereen is akkoord met deze gang van zaken. Gauna, een rebel waarvan niemand het gezicht ooit zag, spoort de mensen aan om de overheid niet te volgen en de stad te ontvluchten. De regering sluit alle wegen uit de stad af. Eva Rey, een jonge vrouw die Gauna wou volgen, wordt gearresteerd en overgeleverd aan Dr. Gazzar, directeur van het psychobiologisch instituut. Via een visualisatie van Eva's dromen krijgt Gazzar het gelaat van Gauna te zien. Ariel Kluge, eveneens aangetast door geheugenverlies, wordt als spion aangesteld. Hij moet Eva helpen Gauna te bereiken en hem dan doden. Sterk sf-verhaal dat duidelijk geïnspireerd werd door films en romans als 1984, THX 1138 en Metropolis, met een vleugje Brazil. Spiner kon al deze elementen vermengen tot een uiterst persoonlijke film, die bovendien uitstekend vertolkt wordt. Hij schreef het scenario samen met Ricardo Piglia. Best een genietbaar curiosum uit een niet bepaald traditioneel filmland. Fraaie fotografie van José Luis Garcia.

Winter In Lisbon

1990 |

1990. Jose Antonio Zorilla. Met o.a. Hélène de Saint-Père, Eusebio Poncela, Christian Vadim en Dizzy Gillespie.

In het Buenos Aires van 2010 experimenteert de overheid in het geheim met een revolutionair psychisch wapen. Er gaat iets fout en honderduizenden mensen verliezen hun geheugen. Om de slachtoffers terug in de maatschappij te integreren voorzien de autoriteiten hen met een naam, een familie, een thuis en een beroep. Maar niet iedereen is akkoord met deze gang van zaken. Gauna, een rebel waarvan niemand het gezicht ooit zag, spoort de mensen aan om de overheid niet te volgen en de stad te ontvluchten. De regering sluit alle wegen uit de stad af. Eva Rey, een jonge vrouw die Gauna wou volgen, wordt gearresteerd en overgeleverd aan Dr. Gazzar, directeur van het psychobiologisch instituut. Via een visualisatie van Eva's dromen krijgt Gazzar het gelaat van Gauna te zien. Ariel Kluge, eveneens aangetast door geheugenverlies, wordt als spion aangesteld. Hij moet Eva helpen Gauna te bereiken en hem dan doden. Sterk sf-verhaal dat duidelijk geïnspireerd werd door films en romans als 1984, THX 1138 en Metropolis, met een vleugje Brazil. Spiner kon al deze elementen vermengen tot een uiterst persoonlijke film, die bovendien uitstekend vertolkt wordt. Hij schreef het scenario samen met Ricardo Piglia. Best een genietbaar curiosum uit een niet bepaald traditioneel filmland. Fraaie fotografie van José Luis Garcia.

El invierno en Lisboa

1990 |

Frankrijk/Portugal/Spanje 1990. José A. Zorrilla. Met o.a. Hélène de Saint-Père, Eusebio Poncela en Christian Vadim.

In het Buenos Aires van 2010 experimenteert de overheid in het geheim met een revolutionair psychisch wapen. Er gaat iets fout en honderduizenden mensen verliezen hun geheugen. Om de slachtoffers terug in de maatschappij te integreren voorzien de autoriteiten hen met een naam, een familie, een thuis en een beroep. Maar niet iedereen is akkoord met deze gang van zaken. Gauna, een rebel waarvan niemand het gezicht ooit zag, spoort de mensen aan om de overheid niet te volgen en de stad te ontvluchten. De regering sluit alle wegen uit de stad af. Eva Rey, een jonge vrouw die Gauna wou volgen, wordt gearresteerd en overgeleverd aan Dr. Gazzar, directeur van het psychobiologisch instituut. Via een visualisatie van Eva's dromen krijgt Gazzar het gelaat van Gauna te zien. Ariel Kluge, eveneens aangetast door geheugenverlies, wordt als spion aangesteld. Hij moet Eva helpen Gauna te bereiken en hem dan doden. Sterk sf-verhaal dat duidelijk geïnspireerd werd door films en romans als 1984, THX 1138 en Metropolis, met een vleugje Brazil. Spiner kon al deze elementen vermengen tot een uiterst persoonlijke film, die bovendien uitstekend vertolkt wordt. Hij schreef het scenario samen met Ricardo Piglia. Best een genietbaar curiosum uit een niet bepaald traditioneel filmland. Fraaie fotografie van José Luis Garcia.

Continental

1989 | Thriller

Spanje 1989. Thriller van Javier Villaverde. Met o.a. Eusebio Poncela, Jorge sanz, Cristina Marcos, Féodor Atkine en Marisa Paredes.

Rond 1950 in een oude stad in Galicië: een leider van de georganiseerde misdaad viert dat de rivaliserende bendes zijn uitgeschakeld. Vijftien jaar later wordt hij vermoord. Mislukte en belachelijke poging om op abstracte en tegelijkertijd ironische wijze eer te bewijzen aan de klassieke Amerikaanse film noir.

Les girls

1988 | Mysterie, Avonturenfilm

Frankrijk/Spanje 1988. Mysterie van Adolfo Aristarain. Met o.a. Catherine Leprince, Alicia Sanchez, Eusebio Poncela, Ovidi Montlor en Susana Sentis.

Een nieuw avontuur van detective Carvalho, een schepping van Vasquez Montalban. Hij gaat naar het gebied rond Sète om er compromitterende foto's te zoeken. Men zou het uitgekauwde onderwerp nog voor lief nemen als de verfilming niet zo banaal was geweest.

Diario de invierno

1988 | Drama

Spanje 1988. Drama van Francisco Regueiro. Met o.a. Fernando Rey, Eusebio Poncela, Francisco Algora en Terele Pávez.

Een jongetje van acht jaar ontvlucht het huis van zijn vader. Dertig jaar later brengt het toeval hen weer bij elkaar, waardoor de hartstocht opnieuw oplaait en er een moord plaatsvindt. Een pretentieuze en weinig overtuigende parabel over de verhouding tussen God en de mensen.

La ley del deseo

1987 | Drama, Komedie, Romantiek

Spanje 1987. Drama van Pedro Almodóvar. Met o.a. Eusebio Poncela, Antonio Banderas, Carmen Maura, Miguel Molina en Manuela Velasco.

Vroege film uit het oeuvre van de Spaanse Pedro Almodóvar, die later met ingetogener werk als Hable con ella meer internationaal succes zou hebben. Zijn eerste films vielen op door hun uitbundig kleurgebruik, curieuze personages en veel seksuele onzekerheid en ambiguïteit. Zo ook dit melodrama over de homoseksuele filmmaker Pablo (Eusebio Poncela) die een hevige liefde onbeantwoord ziet, en zijn transseksuele zus Tina (Carmen Maura) die acteerambities koestert. Het loopt allemaal nogal uit de hand, zoals 'la ley del deseo' (de wet van de begeerte) voorschrijft. De mooie rol van Almodovars 'muze' Carmen Maura leverde haar grote populariteit op in homokringen. Geestig, maf en ontroerend.

El Dorado

1987 | Historische film

Spanje 1987. Historische film van Carlos Saura. Met o.a. Omero Antonutti, Lambert Wilson, Eusebio Poncela, Gabriela Roel en Jose Sancho.

Het verhaal van de Spaanse veroveraar Lope de Aguirre. Deze film heeft niets te maken met Herzog's AGUIRRE, DER ZORN GOTTES, zowel kwalitatief als wat wat rolbezetting betreft, hoewel de film voor Spaanse begrippen een groot budget had. Een commerciële flop, afgekraakt door de critici, van een van de zogenaamde topregisseurs van Spanje. Heel slecht. Scenario van de regisseur en het camerawerk is van Teo Escamilla.

Werther

1986 | Drama

Spanje 1986. Drama van Pilar Miró en Pilar Miro. Met o.a. Eusebio Poncela, Mercedes Sampietro, Feodor Arkine, Emilio Gutiérrez Caba en Vicky Peña.

Een vrije bewerking van het originele werk van Goethe, spelend in hedendaags Spanje. Een in meer dan één opzicht belachelijke film met een zeer literaire verteltrant die van begin tot eind aanwezig is.

Matador

1986 | Komedie, Misdaad, Experimenteel

Spanje 1986. Komedie van Pedro Almodóvar. Met o.a. Assumpta Serna, Nacho Martínez, Antonio Banderas, Eusebio Poncela en Julieta Serrano.

Rondom een instituut waar stierenvechters worden opgeleid, worden misdaden gepleegd. Een onuitstaanbare mengelmoes van filmische onmacht en overladen pretenties: de meest waardeloze en smadelijke film uit de hedendaagse Spaanse cinema.

El Arreglo

1983 | Misdaad

Spanje 1983. Misdaad van José Antonio Zorrilla. Met o.a. Eusebio Poncela, Pedro Díez del Corral, Isabel Mestres en Felicidad Blanc.

Na enkele jaren op non-actief te hebben gestaan keert een politie-inspecteur in dienst terug. Hij ontdekt een aantal onregelmatigheden. Met deze prijzenswaardige poging een Spaanse detectivefilm te maken, heeft debutant José Antonio Zorrilla een goed resultaat bereikt.

Entre paréntesis

1982 | Drama

Spanje 1982. Drama van Simón Fábregas. Met o.a. Eusebio Poncela, Victoria Abril, Carlos Velat, Carmen Elías en Lynn Enderson.

Het verhaal van twee bevriende echtparen. Een van de grootste mislukkingen in de Spaanse cinema.

Entre parentesis

1982 |

Spanje 1982. Simo Fabregas. Met o.a. Carlos Velat, Victoria Abril en Eusebio Poncela.

Het verhaal van twee bevriende echtparen. Een van de grootste mislukkingen in de Spaanse cinema.

Arrebato

1980 | Drama, Experimenteel, Fantasy

Spanje 1980. Drama van Iván Zulueta. Met o.a. Eusebio Poncela, Will More, Cecilia Roth, Marta Fernández-Muro en Luis Ciges.

Een cineast in een crisissituatie zoekt, met de hulp van een schilderachtige zelfkantfiguur, een manier waarop hij het uiterste stadium van extase kan bereiken. Dat stadium noem hij 'arrebato'. Dit is een huiveringwekkend meesterwerk, waarin de relatie tussen mens en film zó wordt uitgediept als men zich alleen in de fantasie kan voorstellen. Eén van de beste films uit de Spaanse filmgeschiedenis, onmogelijk om met welke woorden dan ook te beschrijven.

Ogro

1979 | Drama, Thriller

Spanje/Italië/Frankrijk 1979. Drama van Gillo Pontecorvo. Met o.a. Gian Maria Volonté, Ángela Molina, Saverio Marconi, Eusebio Poncela en Jose Sacristan.

Een groep van Baskische separatisten heeft het plan om Franco's rechterhand - admiraal Carrero Blanco - te ontvoeren, maar komt niet door de veiligheidsmaatregelen heen en blaast dan maar zijn auto op. Deze voor Pontecorvo teleurstellende politieke thriller gebruikt de reconstructie van de moordaanslag voor een ideologische uiteenzetting over de mate waarin terrorisme in verzet gerechtvaardigd is, maar hij blijft daarbij oppervlakkig. Een overwegend statische film met matte acteursprestaties, tot aan een spectaculair en letterlijk explosief einde. Ook bekend als OPERACIÓN OGRO.

La Muerte del escorpión

1974 | Drama

Spanje 1974. Drama van Gonzalo Herralde. Met o.a. Teresa Gimpara, Eusebio Poncela, Antonio Casas en Miguel Narros.

Een chanteur wijdt zich geheel en al aan een actrice die er drie minnaars op na houdt. Knoeiwerk zoals maar zelden voorkomt en waarvan de pretenties bij lange na niet overeenkomen met de kwaliteit.

Separación matrimonial

1973 | Drama

Spanje 1973. Drama van Angelino Fons. Met o.a. Jacqueline Andere, Ana Belén, Simón Andreu, Mari Carrillo en María Asquerino.

Gezien de ontrouw van haar man besluit een jonge vrouw te scheiden. Een verschrikkelijke film - tussen het stompzinnige en het pretentieuze in.

El Asesino está entre los trece

1973 | Misdaad

Spanje 1973. Misdaad van Javier Aguirre. Met o.a. Patty Shepard, Simón Andreu, Jack Taylor, Dyanik Zurakowska en Ramiro Oliveros.

Een knappe weduwe brengt op haar landgoed de dertien mensen bijeen die worden verdacht van de moord op haar man. Al snel vinden er misdaden plaats. In de stijl van Agatha Christie gemaakt, maar toch een bijzonder trage en vervelende film, slechts opmerkelijk door de grillige rolverdeling.

Pastel de sangre

1971 | Horror

Spanje 1971. Horror van José María Vallés, Emilio Martínez Lázaro, Francecs Bellmunt en Jaime Chávarri. Met o.a. Julián Ugarte, Eusebio Poncela, Carlos Otero, Luis Ciges en Charo López.

Vier verschillende sketches, over middeleeuwse hekserij, de mythe van Frankenstein, Keltische vampierverhalen en psychologische bezetenheid. Een irritante en mislukte film, die een alternatief 'van niveau' wilde bieden voor de vele horrorfilms die toen in Spanje gemaakt werden.

La Semana del asesino

1971 | Horror

Spanje 1971. Horror van Eloy de la Iglesia. Met o.a. Vicente Parra, Emma Cohen, Eusebio Poncela, Lola Herrera en Charly Bravo.

Een arbeider wordt verplicht om - aanvankelijk tegen zijn wil - een week lang aan de lopende band moorden te plegen. Een bijzonder smerige film, die op veel plaatsen gecensureerd werd. De uitstekende opzet ging door een grove regie en rolvertolking helemaal de mist in.

Fuenteovejuna

1970 | Drama

Spanje 1970. Drama van Juan Guerrero Zamora. Met o.a. Nuria Torray, Manuel Dicenta, Eusebio Poncela, Fernando Cebrián en Eduardo Fajardo.

Herverfilming van de versie uit 1947, minder zwak maar eveneens hoogdravend.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Eusebio Poncela op televisie komt.

Reageer