Maureen Stapleton: cast.
Er zijn 45 films gevonden.

Addicted to Love

1997 | Romantische komedie

Verenigde Staten 1997. Romantische komedie van Griffin Dunne. Met o.a. Meg Ryan, Matthew Broderick, Kelly Preston, Maureen Stapleton en Tchéky Karyo.

In deze romantische komedie van debuterend regisseur Griffin Dunne (hoofdrolspeler in onder andere Scorsese's After Hours) wil de vonk tussen hoofdrolspelers Matthew Broderick en Meg Ryan maar niet overslaan. Het verhaal speelt in Soho, New York, waar voornoemd tweetal - dat elkaar net heeft leren kennen - een slooppand betrekt vlak tegenover het liefdesnestje van hun wederzijdse ex-partners. Daar kunnen ze zich 24 uur per dag kwellen met het romantische reilen en zeilen aan de overkant. En vanuit hun observatiepost kunnen ze wraakzuchtige plannen beramen.

The Last Good Time

1995 | Komedie, Romantiek, Mysterie

Verenigde Staten 1995. Komedie van Bob Balaban. Met o.a. Armin Mueller-Stahl, Olivia d'Abo, Maureen Stapleton, Lionel Stander en Adrian Pasdar.

Een rustig, maar effectief verfilmd drama waarin Mueller- Stahl een gepensioneerde musicus portretteert, wiens bezadigde leven in een klein appartement in Brooklyn wordt verstoord als hij zich ontfermt over een sexy jonge vrouw die op de vlucht is voor haar misdadige compagnons. Hoewel verlokkelijk, weerhoudt regisseur Balaban zich er wijselijk van de potenti[KA3]le suspensestory de overhand te laten krijgen boven het delicaat vertelde verhaal. Het scenario is van regisseur Balaban en John McLaughlin en is gebaseerd op een roman van Richard Bausch. Het camerawerk is van Claudia Raschke.

Family Secrets

1995 | Drama

Verenigde Staten 1995. Drama van Jack Hofsiss. Met o.a. Maureen Stapleton, Stefanie Powers, Melissa Gilbert, Gary Dontzig en Marion Ramsey.

Oma Maggie Calloway Luckauer (Stapleton) is weduwe geworden. Ze wil verhuizen en dat veroorzaakt problemen bij haar dochter Jessie (Powers) en kleindochter Sara (Gilbert). Grootmoeder en kleinkind staan dichter bij elkaar dan de moeders en dochters onderling. Redelijk relatiedrama binnen de familie met generatieverschillen, waarbij iedere vrouw een eigen standpunt heeft, dat haar houding bepaalt.

Trading Mom

1994 | Komedie, Fantasy, Familiefilm

Verenigde Staten 1994. Komedie van Tia Brelis. Met o.a. Sissy Spacek, Anna Chlumsky, Aaron Michael Metchik, Maureen Stapleton en Asher Metchik.

Drie kinderen die zich verwaarloosd voelen door hun hardwerkende, gescheiden moeder, vinden een magische formule waarmee ze een ouder naar keuze kunnen uitzoeken. Natuurlijk gaat het met de nep-ouder van beide kinderen heel erg verkeerd. Hoewel het positief bedoelde verhaal tegen het slot wel erg saai wordt, is het leuk en de moeite waard om de normaal gesproken serieuze Spacek in vier verschillende komische rollen als moeder te zien (ze is geen Peter Sellers maar doet het heel aardig). Brelis maakte haar speelfilmdebuut in deze bewerking van het kinderboek van haar eigen moeder Nancy uit 1968, The Mommy Market.

Tennessee Williams: Orpheus Of The American Stage

1994 | Documentaire, Biografie

Verenigde Staten 1994. Documentaire van Merrill Brockway. Met o.a. Elia Kazan, Donald Windham, Gore Vidal, Robert Brustein en Kim Hunter.

Op zijn vijftigste werd de Amerikaanse dramaturg Tennessee Williams (1911-1983) reeds beschouwd als de meest gelauwerde schrijver van het land. Williams is een product van de nieuwe generatie schrijvers die zich na WOII manifesteerden. Zijn stukken worden over de hele wereld opgevoerd en vele van de films die erop gebaseerd werden behoren tot de tijdloze klassiekers, denken we maar aan THE GLASS MENAGERIE (1950), A STREETCAR NAMED DESIRE (1951), THE ROSE TATTOO (1955), BABY DOLL (1956), CAT ON A HOT TIN ROOF (1958), SUDDENLY LAST SUMMER (1959), THE FUGITIVE KIND (1959), SUMMER AND SMOKE (1961), SWEET BIRD OF YOUTH (1962) THE NIGHT OF THE IGUANA (1964), THIS PROPERTY IS CONDEMNED (1966) en BOOM (1968). Lange fragmenten uit de meeste van deze films worden als illustratie ingelast, evenals speciaal gefilmde fragmenten uit de stukken TWO CHARACTER PLAY met Sam Waterston en Joanna Miles en SMALL CRAFT WARNINGS met Reed Birney. Fragmenten uit interviews met Williams en gesprekken met mensen die hem van nabij gekend hebben (vooral collega-schrijvers) maken dit een gezellig te volgen, maar erg oppervlakkige, biografische documentaire. Brooks Haxton schreef het scenario en de commentaar, die ingelezen werd door Frank Langella. Kim Hunter leest stukken uit de dagboeken van Elia Kazan. Fotografie van Jerry Pantzer.

Mommy market

1993 |

Verenigde Staten 1993. Tia Brelis. Met o.a. Asher Metchik, Anna Chlumsky, Sissy Spacek en Maureen Stapleton.

Op zijn vijftigste werd de Amerikaanse dramaturg Tennessee Williams (1911-1983) reeds beschouwd als de meest gelauwerde schrijver van het land. Williams is een product van de nieuwe generatie schrijvers die zich na WOII manifesteerden. Zijn stukken worden over de hele wereld opgevoerd en vele van de films die erop gebaseerd werden behoren tot de tijdloze klassiekers, denken we maar aan THE GLASS MENAGERIE (1950), A STREETCAR NAMED DESIRE (1951), THE ROSE TATTOO (1955), BABY DOLL (1956), CAT ON A HOT TIN ROOF (1958), SUDDENLY LAST SUMMER (1959), THE FUGITIVE KIND (1959), SUMMER AND SMOKE (1961), SWEET BIRD OF YOUTH (1962) THE NIGHT OF THE IGUANA (1964), THIS PROPERTY IS CONDEMNED (1966) en BOOM (1968). Lange fragmenten uit de meeste van deze films worden als illustratie ingelast, evenals speciaal gefilmde fragmenten uit de stukken TWO CHARACTER PLAY met Sam Waterston en Joanna Miles en SMALL CRAFT WARNINGS met Reed Birney. Fragmenten uit interviews met Williams en gesprekken met mensen die hem van nabij gekend hebben (vooral collega-schrijvers) maken dit een gezellig te volgen, maar erg oppervlakkige, biografische documentaire. Brooks Haxton schreef het scenario en de commentaar, die ingelezen werd door Frank Langella. Kim Hunter leest stukken uit de dagboeken van Elia Kazan. Fotografie van Jerry Pantzer.

Passed Away

1992 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1992. Komedie van Charlie Peters. Met o.a. Bob Hoskins, Jack Warden, William Petersen, Helen Lloyd Breed en Maureen Stapleton.

Vakbondsleider Warden krijgt een hartaanval; hij herstelt, maar door de schuld van zijn domme jongste zoon sterft hij toch nog onverwachts. Aan Hoskins, de oudste zoon, om alles te regelen voor de begrafenis: 'We'll give Dad a wake, he'll never forget!'. De daaropvolgende familiereünie wordt inderdaad tumultueus met weduwe Stapleton die op weg naar het kerkhof over een western filosofeert, potentiële minnares van Warden, Travis, echtgenote van Hoskins, Brown en zus Reed die een relatie heeft met danser Curry maar die vooral overloopt van bewondering voor haar gewezen grote liefde, Riegert. Anders gezegd oude rancunes, nieuwe liefdes, misverstanden en onderhoudende zwarte komedie, geschreven door debuterend regisseur.

Miss Rose White

1992 | Drama, Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1992. Drama van Joseph Sargent. Met o.a. Kyra Sedgwick, Maximilian Schell, Amanda Plummer, D.B. Sweeney en Penny Fuller.

New York, vlak voor 1950. Sedgwick staat op het punt eindelijk carrière te maken. Dan komt haar zus, van wie werd gedacht dat ze in de Holocaust omgekomen was. Het is 17 jaar geleden dat ze elkaar voor het laatst gezien hebben. Toen is Sedgwick met haar vader Schell Polen ontvlucht en naar Amerika geëmigreerd. Het weerzien is allesbehalve hartelijk tussen zowel de zusters, die van elkaar vervreemd zijn geraakt.

Last Wish

1992 | Drama

Verenigde Staten 1992. Drama van Jeff Bleckner. Met o.a. Patty Duke, Maureen Stapleton, Dwight Schultz, Marium Carvell en Maria Ricossa.

De eens zo levenslustige moeder Stapleton lijdt op haar levensavond aan een terminale kanker, die haar tergend langzaam kapot maakt. Haar lijdensweg gaat gepaard met ondraaglijke pijnen en chemotherapie put haar alleen maar uit, terwijl ze steeds verder bergafwaarts gaat. Ze wil dood, maar geen dokter in Amerika durft haar te helpen. Dochter Duke neemt contact op met een dokter in Nederland en dat leidt er uiteindelijk toe dat moeder Stapleton afscheid neemt nadat ze een o.d. aan slaapmiddelen heeft genomen. Het jaar waarin de film uitkwam, was best gewaagd voor de V.S., waar het onderwerp nog steeds een heet hangijzer is. Jerome Kass bewerkte de roman van Betty Rollin (journaliste en dochter van de vrouw) tot scenario.

B.L. Stryker: Auntie Sue

1989 | Mysterie, Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1989. Mysterie van Tony Wharmby. Met o.a. Burt Reynolds, Ossie Davis, Maureen Stapleton, Rita Moreno en Jack Gilford.

Bij een bezoek aan een bejaardeninstelling hoort Stryker- Reynolds dat zijn oude tante Stapleton en haar twee bejaarde vrienden een oude villa willen kopen met gesmokkelde edelstenen. Zij beseffen niet dat professionele misdadigers hen op de hielen zitten. Zo komen veteranen Fairbanks jr (80) en Gilford (82) -die kort daarop zou sterven - ook nog eens aan hun trekken. Het scenario van Tim Burns naar de personages van Joe Gores is niet bepaald adembenemend maar hij heeft het verhaal wel goed in handen. Camerawerk van Nick McLean. Ook bekend als MYSTERY WHEEL 11, STRYKER.

Liberace: Behind the Music

1988 | Biografie, Drama

Canada​/​​Verenigde Staten 1988. Biografie van David Greene en David Green. Met o.a. Victor Garber, Saul Rubinek, Michael Dolan, Maureen Stapleton en Shawn Levy.

De geschiedenis van zanger-pianist Liberace, gezien door de ogen van zijn manager Seymour Heller. Vanaf zijn debuut als pianist in een bordeel volgen we zijn weg naar de top. Tijdens een optreden in een restaurant wordt hij benaderd door Heller die belooft zijn carrière in goede banen te leiden. Er volgt een mislukte liefde en hij daagt een krant voor de rechtbank die hem van homoseksualiteit beschuldigt. Haast gelijktijdig gedraaid met de andere bio-film LIBERACE. Deze versie gaat echter dieper in op de homoseksualiteit van de entertainer en zijn uiteindelijke dood in 1987 als gevolg van AIDS. Garber is goed, maar vertoont weinig fysieke gelijkenis met Liberace. Rubinek als Heller steelt de show. Gavin Lambert verwerkte opvallend weinig shownummers in zijn scenario. Camerawerk van René Verzier. Ook bekend als BEHIND THE MUSIC.

Doin' Time on Planet Earth

1988 | Komedie, Sciencefiction

Verenigde Staten 1988. Komedie van Charles Matthau. Met o.a. Nicholas Strouse, Matt Adler, Candice Azzara, Adam West en Hugh O'Brian.

Een ongedurig stuk jongmens uit een provinciestadje voelt zich vervreemd van zijn burgerlijke familie, vooral als twee uitzonderlijke types (West en Azzara) hem vertellen dat hij in werkelijkheid een buitenaards wezen is. Deze wat merkwaardige komedie staat bol van goede ideeën, maar brengt er maar heel weinig tot leven. Let op gastrolletjes van Maureen Stapleton en Roddy McDowall. Regisseur Charles Matthau is de zoon van Walter.

Cocoon: The Return

1988 | Fantasy, Sciencefiction, Komedie

Verenigde Staten 1988. Fantasy van Daniel Petrie. Met o.a. Don Ameche, Jack Gilford, Gwen Verdon, Maureen Stapleton en Steve Guttenberg.

Vervolg op de leuke sf-film The Cocoon (1985), die Don Ameche een Oscar voor beste bijrol opleverde. Ameche keert terug in The Return, helaas is het script een saaie herhalingsoefening. De bejaarden die aan het eind van deel een met buitenaardse wezens mee mochten om in een paradijselijke omgeving lang en gelukkig onsterfelijk te zijn komen weer even terug op aarde. Ze hebben onze planeet wel gemist. Maar hier blijven betekent voortaan ouderdomsgebreken accepteren.

Sweet Lorraine

1987 | Drama

Verenigde Staten 1987. Drama van Steve Gomer. Met o.a. Maureen Stapleton, Trini Alvarado, Lee Richardson, John Bedford Lloyd en Giancarlo Esposito.

The Lorraine is een gezellig hotelletje dat z'n beste tijd allang achter de rug heeft. Stapleton is de eigenaresse, Alvarado speelt haar kleindochter die een zomer in de keuken komt helpen. Prachtige sfeertekening en een paar rake typeringen in deze warme, vriendelijke en zeer persoonlijke film. Uit het leven gegrepen.

Nuts

1987 | Drama

Verenigde Staten 1987. Drama van Martin Ritt. Met o.a. Barbra Streisand, Richard Dreyfuss, Maureen Stapleton, Eli Wallach en Robert Webber.

Call-girl Streisand wordt beschuldigd van moord op een klant. Om te verhinderen dat hun dochter de gevangenis indraait willen haar ouders haar krankzinnig laten verklaren en door haar agressieve houding zou die uitspraak gerust aanvaard kunnen worden. Met de hulp van haar advocaat, Dreyfuss, kan ze het toch tot een proces laten komen. Theatraal gefilmd drama dat, dankzij de schitterende acteerprestaties van een geweldige cast, toch blijft boeien. Alles draait rond Streisand, zowel op als achter de set. Naast acteren produceerde ze de film en componeerde ze de muziek. Tom Topor bewerkte zijn toneelstuk samen met Darryl Ponicsan en Alvin Sargent. Andrzej Bartkowiak doet mirakels met zijn camera in de beperkte ruimte van de rechtszaal. Dolby Stereo.

Made in Heaven

1987 | Romantiek, Fantasy, Drama, Komedie

Verenigde Staten 1987. Romantiek van Alan Rudolph. Met o.a. Timothy Hutton, Kelly McGillis, Maureen Stapleton, Don Murray en Ann Wedgeworth.

In 1948 komt een jongeman (Hutton) bij een reddingspoging om het leven. In de hemel wordt hij verliefd op een nog `ongeboren` jonge vrouw (McGillis). Een tijdje later komt ze inderdaad op aarde ter wereld. Na lang smeken, krijgt `overledene` een tweede kans van de `directeur van de hemel`. Hij wordt opnieuw geboren, zonder dat hij zich iets herinnert van het leven na de dood. Ook krijgt hij dertig jaar de tijd om de vrouw van zijn dromen terug te vinden en weer verliefd te worden. Niet een verfijnd lyrisch liefdessprookje, maar stilistisch knap verfilmd door regisseur Rudolph, met aardig wat bekende gezichten in kleine bijrolletjes, zoals een onherkenbare Debra Winger (als Huttons beschermengel), Ellen Barkin, Tom Petty, Neil Young en Tom Robbins. De voorstelling van de hemel is lijkt nogal kitscherig en naïef, maar werkt bijzonder ontwapenend. Het magere scenario is van Bruce Evans en Raynold Gideon. Het camerawerk is van Jan Kiesser en de muziek van Mark Isham.

The Money Pit

1986 | Komedie

Verenigde Staten 1986. Komedie van Richard Benjamin. Met o.a. Tom Hanks, Shelley Long, Joe Mantegna, Alexander Godunov en Maureen Stapleton.

Hanks oefent nog voor het grote werk in deze productie van Steven Spielberg die is afgeleid van de komedie Mr. Blandings Builds His Dream House uit 1948. Er is door de jaren niks veranderd. Je probeert een rustiek huisje te repareren, maar het rammelt aan alle kanten: de badkuip zakt door de vloer, de trap begeeft het, de muren blijken niet je dat. Logisch dat het huis instort, net als de relatie met je vrouw. De aardig begonnen film eindigt in een weinig aantrekkelijke chaos. Het scenario is van David Giler.

Heartburn

1986 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1986. Komedie van Mike Nichols. Met o.a. Meryl Streep, Jack Nicholson, Jeff Daniels, Maureen Stapleton en Stockard Channing.

Een schrijfster, zwanger van haar tweede kind, ontdekt dat haar man een verhouding met een andere vrouw heeft. De pittige, intelligente tragikomedie profiteert van de acteerprestaties van Streep en Nicholson, hoewel nooit echt duidelijk wordt waarom deze twee ooit op elkaar gevallen zijn. Het script is van Nora Ephron, gebaseerd op haar autobiografische roman.

The Cosmic Eye

1985 | Animatie

Verenigde Staten 1985. Animatie van Faith Hubley. Met o.a. Maureen Stapleton, Sam Hubley en Dizzy Gillespie.

Prachtige, fantasierijke en levensechte animatiefilm over de behoeften, rechten en strijd van de mensheid, met name van kinderen, over de hele wereld. Een collage waarin ook stukjes uit eerdere korte animatiefilms van John en Faith Hubley zijn opgenomen, met muziek van groten als Dizzy Gillespie, Benny Carter en Elisabeth Swados. Stemmen van Maureen Stapelton, Dizzy Gillespie, Sam Hubley en Linda Atkinson.

Private Sessions

1985 | Romantiek

Verenigde Staten 1985. Romantiek van Michael Pressman. Met o.a. Mike Farrell, Maureen Stapleton, Kelly McGillis, Hope Lange en Tom Bosley.

Ongeïnspireerde pilot voor een mogelijke tv-serie over een psychotherapeut die de eerste regel van zijn beroepscode overtreedt door betrokken te raken bij het persoonlijke leven van zijn patienten. Enorm goede bezetting maar mist bezieling.

Cocoon

1985 | Komedie, Sciencefiction

Verenigde Staten 1985. Komedie van Ron Howard. Met o.a. Don Ameche, Wilford Brimley, Hume Cronyn, Brian Dennehy en Jack Gilford.

Drie oude mannen uit een rusthuis maken al een tijdlang gebruik van het heerlijke zwembad in een naburige leegstaande villa. Als de villa verhuurd wordt krijgen de wat zorgelijker bewoners van het tehuis hun bedenkingen, maar de mannen gaan door met hun clandestiene zwempartijtjes en worden er fit, vrolijk en levenslustig van, tot vreugde van hun echtgenotes. Maar dan komen de oudjes achter het grote geheim van hun nieuwe buren. Aardige sf met aanstekelijk spel van de goed bezette cast. Oscars voor Ameche en de special effects-makers.

Sentimental Journey

1984 | Drama

Verenigde Staten 1984. Drama van James Goldstone. Met o.a. Jaclyn Smith, David Dukes, Maureen Stapleton en Jessica Rene Carroll.

Een man wiens vrouw misschien geen kinderen kan krijgen, adopteert een wees die hij in Central Park ontmoet. Een eigentijdse, saaie versie van de smartlap uit 1946. (Eerdere remake was getiteld THE GIFT OF LOVE).

Johnny Dangerously

1984 | Misdaad, Komedie, Actiefilm

Verenigde Staten 1984. Misdaad van Amy Heckerling. Met o.a. Michael Keaton, Joe Piscopo, Marilu Henner, Maureen Stapleton en Peter Boyle.

Johnny Kelly, een aardige man met een hart van goud, wordt door de torenhoge ziekenhuisrekeningen van zijn neurotische moeder gedwongen om gangster te worden in het New York van de jaren 30. Naarmate Johnny ouder wordt verandert hij zijn naam in Johnny Dangerously, een naam die meer bij zijn identiteit past. Tot overmaat van ramp voegt Johnny's aartsvijand van vroeger, Danny Vermin, zich ook bij zijn gang. Hij probeert Johnny van zijn troon te stoten en krijgt een ideale troef in handen wanneer hij er achter komt dat Johnny's broer een beroemde misdaadbestrijder is.(VM/VPRO Gids)

Montgomery Clift

1983 | Documentaire, Biografie

Italië 1983. Documentaire van Claudio Masenza. Met o.a. Brooks Clift, Kevin McCarthy, Augusta Dabney, Robert Lewis en Jane Fonda.

Deze mooie Italiaanse documentaire over het treurige leven van Montgomery Clift beschrijft hoe hij opklimt tot een ster en langzaam wegzakt in wat Robert Lewis 'de langste zelfmoord van het Amerikaanse toneel' noemt. Oude filmfragmenten en welsprekende beschrijvingen door vrienden brengen zijn kwikzilverachtige persoonlijkheid tot leven. Brooks Clift, zijn broer, zegt: 'misschien is het wel goed dat hij te vroeg gestorven is omdat het leven te pijnlijk was.' Goed voorbeeld van een documentaire.

The Electric Grandmother

1982 | Fantasy, Sciencefiction, Familiefilm

Verenigde Staten 1982. Fantasy van Noel Black. Met o.a. Maureen Stapleton, Edward Herrmann, Paul Benedict, Tara Kennedy en Robert MacNaughton.

Een gezin met drie jonge kinderen haalt, na de plotselinge dood van de moeder, een robot-grootmoeder in huis, niet om de plaats van de moeder in te nemen maar om het verdriet en onbegrip van de kinderen te verlichten. Deze bewerking van het korte verhaal [KL]I Sing the Body Electric[KLE] van Ray Bradbury (eerder naar het scenario van hemzelf verfilmd als een aflevering uit de tv-serie The Twilight Zone is een der beste verfilmingen van zijn werk tot op heden, met name dank zij Blacks subtiele regie en Stapletons prachtige vertolking als de grootmoeder.

Little Gloria...Happy At Last

1982 | Drama, Biografie

Verenigde Staten 1982. Drama van Waris Hussein. Met o.a. Bette Davis, Angela Lansbury, Christopher Plummer, Maureen Stapleton en Martin Balsam.

Een schitterende bewerking (door William Haney) van Barbara Goldsmiths bestseller over de beruchte rechtszaak om het voogdijschap over de 10-jarige Gloria Vanderbilt in 1934. Veel sterren in de hoofdrol. Lansbury, wiens debuut dit is in een tv-drama, is als Gertrude Vanderbilt-Whitney, Gloria's krachtige tante, bijzonder goed. Oorspronkelijk op de buis gebracht in twee delen.

The Fan

1981 | Thriller

Verenigde Staten 1981. Thriller van Edward Bianchi. Met o.a. Lauren Bacall, Maureen Stapleton, James Garner, Michael Biehn en Hector Elizondo.

Actrice Bacall wordt achtervolgd door een gestoorde bewonderaar in deze bloederige, onsmakelijke bewerking door Priscilla Chapman en John Hartwell van het boek van Bob Randall. Bacall's sterallure verheelt dat dit gewoon een goedkope exploitatiefilm is, al gaat nu de mare dat de film in 1980 gedraaid was in het woongebouw waar ook John Lennon een appartement had, maar dat door diens dood de première vertraagd werd. Wij denken nog altijd dat de film een tijdje op de plank bleef liggen, omdat hij gewoon niet goed genoeg was.

Reds

1981 | Historische film, Drama, Biografie, Romantiek

Verenigde Staten 1981. Historische film van Warren Beatty. Met o.a. Warren Beatty, Diane Keaton, Maureen Stapleton, Edward Herrmann en Jerzy Kosinski.

Warren Beatty is regisseur, co-scenarist, hoofdrolspeler en producent van dit geruchtmakende portret van de Amerikaanse journalist John Reed, die naam maakte met zijn verslaggeving over de Russische Oktoberrevolutie. Nogal link om in het Amerika van Reagan een (dure) film uit te brengen over een rooie rakker annex revolutionaire coryfee. Beatty kon er niet mee zitten, gebiologeerd als hij was door zijn hoofdpersoon. In Reds draait het vooral om de love story tussen Reed en de vrijgevochten activiste Louise Bryant (Keaton) waarbij de politieke geschiedenis dienst doet als fraai doortekend decor. Oscar voor beste regie, beste fotografie en beste vrouwelijke bijrol (Stapleton).

On the Right Track

1981 | Komedie

Verenigde Staten 1981. Komedie van Lee Philips. Met o.a. Gary Coleman, Maureen Stapleton, Michael Lembeck, Norman Fell en Lisa Eilbacher.

Coleman is een hartverwarmend tien-jarig jongetje dat in zijn bestaan voorziet met schoenen poetsen. Hij woont in een kast op een goederenstation waar graan wordt overgeladen. Hij voorspelt de winnaars van een paardenrace (net zoals de held in THREE MEN ON A HORSE). Stapleton in de rol van een arm vrouwtje dat dingen uit vuilnisbakken haalt om aan de kost te komen. Nauwelijks materiaal voor een speelfilm.

The Runner Stumbles

1979 | Drama

Verenigde Staten 1979. Drama van Stanley Kramer. Met o.a. Dick Van Dyke, Kathleen Quinlan, Maureen Stapleton, Ray Bolger en Tammy Grimes.

Nuchtere bewerking van het Broadway-stuk van Milan Stitt over het waargebeurde verhaal van een priester die beschuldigd wordt van moord op een jonge non voor wie hij een ongebruikelijke interesse had getoond. Afstandelijk en niet overtuigend met Van Dyke onverdraaglijk stijf als de geestelijke.

The Gathering, Part II

1979 | Drama

Verenigde Staten 1979. Drama van Charles S. Dubin. Met o.a. Maureen Stapleton, Efrem Zimbalist jr, Jameson Parker, Bruce Davison en Lawrence Pressman.

Dit vervolg heeft meer weg van een soap-opera; de kerstreünie van de weduwe met haar volwassen kinderen wordt bedorven doordat er een nieuwe man in haar leven komt. Een foto van Ed Asner die de hele film door te zien is, herinnert een ieder eraan hoe sterk deel één was.

The Gathering, Part 2

1979 |

1979. Charles S. Dubin. Met o.a. Gail Strickland, Efrem Zimbalist jr, Lawrence Pressman, Jameson Parker en Maureen Stapleton.

Dit vervolg heeft meer weg van een soap-opera; de kerstreünie van de weduwe met haar volwassen kinderen wordt bedorven doordat er een nieuwe man in haar leven komt. Een foto van Ed Asner die de hele film door te zien is, herinnert een ieder eraan hoe sterk deel één was.

Lost and Found

1979 | Komedie

Verenigde Staten 1979. Komedie van Melvin Frank. Met o.a. George Segal, Glenda Jackson, Maureen Stapleton, Hollis McLaren en John Cunningham.

Een professor aan een universiteit die weduwnaar is en een Engelse gescheiden dame ontmoeten elkaar in een Frans skioord en verliezen algauw hun verliefdheid als ze trouwen. Een poging om het succes van A TOUCH OF CLASS te benaderen, is hier gewoon oubollige onzin die voor een hippe komedie moet doorgaan.

Letters from Frank

1979 | Drama

Verenigde Staten 1979. Drama van Edward Parone. Met o.a. Art Carney, Maureen Stapleton, Mike Farrell, Lew Ayres en Margaret Hamilton.

Eren aandoenlijk drama over gedwongen pensionering, met Carney op zijn best als medewerker aan een krant die door een computer wordt vervangen.

Interiors

1978 | Drama

Verenigde Staten 1978. Drama van Woody Allen. Met o.a. Kristin Griffith, Mary Beth Hurt, Diane Keaton, Geraldine Page en E.G. Marshall.

Drie welgestelde en creatieve New Yorkse zussen krijgen het zwaar te verduren nadat hun fijnbesnaarde moeder door vader wordt verlaten voor een volkse vrouw. Mary Beth Hurt ontroert in de rol van de dochter die het meest wordt geraakt door het pathetische verval van haar moeder (Geraldine Page). Regisseur en scenarist Woody Allen (1935, New York) bracht de cerebrale materie met een zuigende urgentie, conform de Ingmar Bergman-filmtaal die hij eerder ridiculiseerde in bijvoorbeeld Love and Death (1975). De kritieken waren terecht lovend, variërend van 'majestueus' tot 'verbluffend'. Een taai en somber werk met verluchting in de marges.

The Gathering

1977 | Drama

Verenigde Staten 1977. Drama van Randal Kleiser. Met o.a. Edward Asner, Maureen Stapleton, Lawrence Pressman, Stephanie Zimbalist en Bruce Davison.

Sentimenteel kerstdrama rondom een man die probeert zijn verscheurde gezin te herenigen voor een laatste viering van het kerstfeest, vóór hij sterft. Asner levert degelijk acteerwerk, zoals altijd, maar Stapleton is gewoonweg lumineus als de vrouw die hem heeft verloren tijdens zijn jacht naar succes.

Cat on a Hot Tin Roof

1976 | Drama

Verenigde Staten​/​​Verenigd Koninkrijk 1976. Drama van Robert Moore. Met o.a. Laurence Olivier, Natalie Wood, Robert Wagner, Maureen Stapleton en Mary Peach.

Tijdens een verjaardagsfeest proberen de hoofdpersonen anderen op hun fouten en gebreken te wijzen terwijl ze zelf buiten schot willen blijven. Het toneelstuk van Tennessee Williams en de sterbezetting tonen hoe afhankelijk mensen van elkaar zijn. Statische beelden, zodat de nadruk op de dialogen komt te liggen. De gehele bezetting is uitstekend, maar Olivier steelt de show als de aan kanker lijdende Big Daddy.

Queen of the Stardust Ballroom

1975 | Romantiek

Verenigde Staten 1975. Romantiek van Sam O'Steen. Met o.a. Maureen Stapleton, Charles Durning, Michael Brandon, Michael Strong en Charlotte Rae.

Een prachtig verfilmd verhaal van een liefde tussen een weduwe en een getrouwde postbode, die elkaar in een plaatselijke danshal ontmoeten. Een filmische hymne van Jerome Kass; voortreffelijk spel van de hoofdrolspelers.

Tell Me Where It Hurts

1974 | Drama

Verenigde Staten 1974. Drama van Paul Bogart. Met o.a. Maureen Stapleton, Paul Sorvino, Doris Dowling, Fay Kanin en Rose Gregorio.

Het ongelukkige huismoedertje Stapleton begint met haar beste vriendinnen een praatgroep om het leven meer inhoud te geven. Kanins scherpzinnige script won een Emmy, maar de film verloopt nogal moeizaam.

Plaza Suite

1971 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1971. Komedie van Arthur Hiller. Met o.a. Maureen Stapleton, Barbara Harris, Lee Grant, Louise Sorel en Jenny Sullivan.

Drieluik met afzonderlijke schetsen over mensen die in een bepaalde kamer van het beroemde Newyorkse Plaza Hotel hebben gelogeerd. Matthau staat centraal in alle drie de portretten. In de eerste is hij een uitgebluste man op middelbare leeftijd die geen illusies meer koestert, in de tweede een onaangename, opdringerige producent uit Hollywood en in de laatste en waarschijnlijk de beste, is hij de benevelde vader van een onwillige a.s. bruid. Naar de zeer komische toneelstukken van Neil Simons, effectief bewerkt voor het witte doek. (In tegenstelling tot wat de Nederlandse titel meldt, gaat het om kamer 719, en niet om kamer 917).

Airport

1970 | Drama

Verenigde Staten 1970. Drama van George Seaton en Henry Hathaway. Met o.a. Burt Lancaster, Dean Martin, Helen Hayes, Jacqueline Bisset en Jean Seberg.

Luchthavendirecteur Mel Bakersfeld (Lancaster) heeft zijn dag niet. Zijn vrouw wil van hem scheiden, er loeit een sneeuwstorm over de landingsbanen en zijn rokkenjagende zwager (Martin) is piloot op een vliegtuig waarin ook een psychopaat en diens bom vervoerd worden. 'De beste film van 1944' spotte een Amerikaanse journaliste over Airport bij uitkomst in 1970. Het concept van Airport - een grootse soap met een ensemblecast - was inderdaad nogal ouderwets, maar door het enorme succes werd de film toch het grote voorbeeld voor een hele serie rampenfilms.

Bye Bye Birdie

1963 | Musical

Verenigde Staten 1963. Musical van George Sidney. Met o.a. Janet Leigh, Dick Van Dyke, Ann-Margret, Maureen Stapleton en Paul Lynde.

Onderhoudende filmversie van de Broadwaymusical over een rock 'n' rollster die in dienst moet. Lynde is goed in de rol van Ann- Margrets vader. Liedjes o.a.: 'Put on a Happy Face', 'We Love You, Conrad' en 'Kids'.

Vu du pont

1961 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1961. Drama van Sidney Lumet. Met o.a. Raf Vallone, Maureen Stapleton, Carol Lawrence, Jean Sorel en Vincent Gardenia.

Nogal banale filmversie naar het toneelstuk van Arthur Miller over geheime liefdes, jaloezie en kwesties van eer in een Italiaanse familie, die in Brooklyn woont. Het acteerwerk is uitstekend maar het scenario is zwak.

The Fugitive Kind

1960 | Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1960. Romantiek van Sidney Lumet. Met o.a. Marlon Brando, Anna Magnani, Joanne Woodward, Maureen Stapleton en Victor Jory.

Als eerste acteur in de filmgeschiedenis toucheerde Marlon Brando één miljoen dollar gage voor zijn rol in Sidney Lumets drama The Fugitive Kind (1960). De film is gebaseerd op het toneelstuk Orpheus Descending van Tennessee Williams en vertelt van een zwervende bruut (Brando), die in een stadje in het zuiden van de VS de vrouwen het hoofd op hol brengt. Onder zijn 'slachtoffers' Anna Magnani (als een getrouwde vrouw van middelbare leeftijd) en Joanne Woodward (als de vurige Carol). Brando speelde overigens al eerder in een Williams-verfilming. In 1951 schokte hij bioscoopbezoekers met zijn rauwe en compromisloze vertolking van Stanley Kowalski in A Streetcar Named Desire.

Lonelyhearts

1958 | Drama

Verenigde Staten 1958. Drama van Vincent J. Donahue. Met o.a. Montgomery Clift, Robert Ryan, Myrna Loy, Dolores Hart en Maureen Stapleton.

Een weinig succesvolle poging om een belangrijke film te vervaardigen over een aantal emotioneel ongelukkige mensen die aan elkaar vastzitten door de mop dat Clift de opdracht krijgt een rubriek in zijn krant te verzorgen waarin de problemen van eenzamen worden behandeld. Het scenario is van Dore Schary naar een toneelstuk van Nathaniel West en Howard Teichman. Het camerawerk is van John Alton.