Carmelo Gómez (1962): cast.
Er zijn 14 films gevonden.

La noche de los girasoles

2006 | Drama

Spanje​/​​Frankrijk​/​​Portugal 2006. Drama van Jorge Sánchez-Cabezudo. Met o.a. Carmelo Gómez, Judith Diakhate, Celso Bugallo, Manuel Morón en Mariano Alameda.

In een Spaans bergdorpje wordt een jonge vrouw verkracht en vermoord. Al snel is duidelijk wie de dader is. De gruweldaad zet een keten van steeds grimmiger gebeurtenissen in gang. Regisseur en scenarioschrijver Jorge Sánchez-Cabezudo gaf zijn speelfilmdebuut de vorm van een zesluik, waarin het verhaal steeds vanuit een wisselend perspectief wordt verteld. Het is knap hoe de regisseur de spanning langzaam opbouwt, terwijl de dader van meet af aan bekend is, maar de film wordt gaandeweg wel erg zwartgallig.

El método

2005 | Drama

Argentinië​/​​Spanje​/​​Italië 2005. Drama van Marcelo Piñeyro. Met o.a. Eduardo Noriega, Najwa Nimri, Eduard Fernández, Pablo Echarri en Carmelo Gómez.

Het sollicitatiedrama El método kreeg talloze internationale filmfestivalprijzen, waaronder twee Goya's (bijrol Carmelo Gómez en scenario). Bejubeld scenarist Mateo Gil - geestesvader van meesterwerk Abre los ojos en de remake Vanilla Sky - bewerkte het toneelstuk van Jordi Galcerán, een stuk over de ultieme sollicitatieprocedure. De personeelschef noemt het de Grönholm-methode, een loze naam voor een helse afvalrace waarbij zeven sollicitanten psychologisch worden afgebeuld totdat er zes afdruipen. El método werkt dankzij een mix van knap ensemblewerk, een pakkend script en subtiele maatschappijkritiek, met de sollicitanten als verblinde wachters van een zoveelste ivoren (kantoor)toren.

Nos miran

2002 | Drama, Thriller, Horror

Spanje​/​​Italië 2002. Drama van Norberto López Amado. Met o.a. Carmelo Gómez, Icíar Bollaín, Massimo Ghini, Margarita Lozano en Roberto Álvarez.

'Ze zijn onder ons'. Deze geheimzinnige zin krijgt politiecommissaris Juan tijdens zijn onderzoek in de zaak van de verdwenen industrieel Barreiros vaak te horen. Spoedig begint hij er zelf in te geloven. Maar wie zijn 'ze' en wat willen ze van hem en zijn gezin? Door zijn eigen verleden ingehaald, dreigt Juan zijn verstand te verliezen.

La gran vida

2000 | Romantiek, Komedie, Drama

Spanje​/​​Verenigde Staten 2000. Romantiek van Antonio Cuadri. Met o.a. Salma Hayek, Tito Valverde, Alicia Agut, Miguel Ayones en Eusebio López.

'Ze zijn onder ons'. Deze geheimzinnige zin krijgt politiecommissaris Juan tijdens zijn onderzoek in de zaak van de verdwenen industrieel Barreiros vaak te horen. Spoedig begint hij er zelf in te geloven. Maar wie zijn 'ze' en wat willen ze van hem en zijn gezin? Door zijn eigen verleden ingehaald, dreigt Juan zijn verstand te verliezen.

Extraños

1998 |

Spanje 1998. Imanol Uribe. Met o.a. Ingrid Rubio, Maria Casal en Carmelo Gómez.

'Ze zijn onder ons'. Deze geheimzinnige zin krijgt politiecommissaris Juan tijdens zijn onderzoek in de zaak van de verdwenen industrieel Barreiros vaak te horen. Spoedig begint hij er zelf in te geloven. Maar wie zijn 'ze' en wat willen ze van hem en zijn gezin? Door zijn eigen verleden ingehaald, dreigt Juan zijn verstand te verliezen.

Entre las piernas

1998 | Thriller

Frankrijk​/​​Spanje 1998. Thriller van Manuel Gómez Pereira. Met o.a. Victoria Abril, Javier Bardem, Juan Diego, Sergi López en María Adánez.

Een Spaanse film die 'Tussen de benen' heet, dan weet je het wel: pretentieuze erotiek. Op de succesgolven van Pedro Almodovars absurdistische sexy films maakte Manuel Gómez Pereira een genregenoot met erotisch filmicoon Victoria Abril (Atame!, Kika). Het verhaal wordt opgesmukt door supersmeuïg camerawerk en Hitchcockiaanse trekjes, maar heeft uiteindelijk te weinig bodem en ontpopt zich als reactionaire softporno. 0.20-1.45 (ZDF) Invisible child VS 1999. Tv-film van Joan Micklin Silver. (IdH/VPRO Gids)

Territorio Comanche

1997 | Actiefilm, Oorlogsfilm, Drama

Argentinië​/​​Spanje​/​​Duitsland​/​​Frankrijk 1997. Actiefilm van Gerardo Herrero. Met o.a. Imanol Arias, Cecilia Dopazo, Mirta Zecevic, Gastón Pauls en Natasa Lusetic.

De Spaanse journaliste Laura gaat in Sarajevo op zoek naar spectaculaire oorlogsbeelden voor een reality-show op tv. Als het allemaal tegenvalt, begint de naïeve Laura te twijfelen aan haar kunnen, maar ze geeft niet zomaar op en probeert haar angsten te overwinnen. Daarbij oogst ze gaandeweg steeds meer bewondering, ook van de ervaren verslaggever Mikel. (JvB/VPRO Gids)

Secretos del corazón

1997 | Komedie, Familiefilm, Drama

Portugal​/​​Frankrijk​/​​Spanje 1997. Komedie van Montxco Armendáriz en Montxo Armendáriz. Met o.a. Andoni Erburo, Silvia Munt, Vicky Peña, Alvaro Nagore en Iñigo Garcés.

Dromerige, poëtische film over de 9-jarige Javi die ontdekt dat er allerlei soorten geheimen zijn: geheimen die je bewaart ('in je hart,´ zegt moeder), geheimen die je uitschreeuwt (zoals de doden dat kennelijk doen in het 'verlaten huis´ aan de rand van het dorp); er zijn geheimen in de taal (een wip maken, wat is dat nou precies) en er is Een Familiegeheim dat steeds weer nieuwe vragen oproept. Wat is er gebeurd in de kamer waar Javi en broer Juan niet mogen komen. Waarom komt opa de deur nooit meer uit. Waarom moet moeder huilen als ze een brief krijgt van tante Rosa. En oomlief, wat heeft die man eigenlijk met moeder. Secretos del Corazón (Hartsgeheimen) is kijken naar de wereld (meer bepaald het Spanje van de jaren ´60) door de ogen van een kind. Armendáriz, documentairefilmer van huis uit, legt de constante verwondering van de jongen in prachtige close-ups vast. Jammer dat de kinderwereld gaandeweg z´n magie verliest, dat de geheimen worden ontrafeld, maar mooi dat het joch z´n kinderangsten overwint. Secretos del Corazón werd genomineerd voor een Oscar, en bekroond met een prijs voor de Beste Europese film op het filmfestival van Berlijn.

Tu nombre envenena mis sueños

1996 |

Spanje 1996. Pilar Miro. Met o.a. Ángel de Andrés López, Toni Cantó, Emma Suárez en Carmelo Gómez.

Dromerige, poëtische film over de 9-jarige Javi die ontdekt dat er allerlei soorten geheimen zijn: geheimen die je bewaart ('in je hart,´ zegt moeder), geheimen die je uitschreeuwt (zoals de doden dat kennelijk doen in het 'verlaten huis´ aan de rand van het dorp); er zijn geheimen in de taal (een wip maken, wat is dat nou precies) en er is Een Familiegeheim dat steeds weer nieuwe vragen oproept. Wat is er gebeurd in de kamer waar Javi en broer Juan niet mogen komen. Waarom komt opa de deur nooit meer uit. Waarom moet moeder huilen als ze een brief krijgt van tante Rosa. En oomlief, wat heeft die man eigenlijk met moeder. Secretos del Corazón (Hartsgeheimen) is kijken naar de wereld (meer bepaald het Spanje van de jaren ´60) door de ogen van een kind. Armendáriz, documentairefilmer van huis uit, legt de constante verwondering van de jongen in prachtige close-ups vast. Jammer dat de kinderwereld gaandeweg z´n magie verliest, dat de geheimen worden ontrafeld, maar mooi dat het joch z´n kinderangsten overwint. Secretos del Corazón werd genomineerd voor een Oscar, en bekroond met een prijs voor de Beste Europese film op het filmfestival van Berlijn.

Tierra

1996 | Drama, Romantiek, Mysterie

Spanje 1996. Drama van Julio Medem. Met o.a. Carmelo Gómez, Emma Suárez, Silke, Karra Elejalde en Nancho Novo.

Spaanse regisseur Julio Medem heeft naam gemaakt met magisch-realistische kunststukken als Los amantes del círculo polar (1998) en Lucía y el sexo (2001). Tierra is van hetzelfde bonte laken een briljant pak. Net als in Luis Buñuels Cet obscur objet du désir worstelt de hoofdpersoon - onaardse insectenverdelger Angel (Gómez) - met de existentiële keuze tussen verstand en gevoel, aangejaagd door zijn passie voor een bedaarde en voor een onstuimige vrouw (respectievelijk Suárez en Silke). Medem plaatste zijn vertelling tegen het decor van de roodgekleurde vlakten van Zaragoza in het noorden van Spanje, een onwezenlijk speelveld dat naadloos aansluit bij de thematiek van de film.

El perro del hortelano

1995 |

Spanje 1995. Pilar Miro. Met o.a. Ana Duato, Emma Suárez en Carmelo Gómez.

Spaanse regisseur Julio Medem heeft naam gemaakt met magisch-realistische kunststukken als Los amantes del círculo polar (1998) en Lucía y el sexo (2001). Tierra is van hetzelfde bonte laken een briljant pak. Net als in Luis Buñuels Cet obscur objet du désir worstelt de hoofdpersoon - onaardse insectenverdelger Angel (Gómez) - met de existentiële keuze tussen verstand en gevoel, aangejaagd door zijn passie voor een bedaarde en voor een onstuimige vrouw (respectievelijk Suárez en Silke). Medem plaatste zijn vertelling tegen het decor van de roodgekleurde vlakten van Zaragoza in het noorden van Spanje, een onwezenlijk speelveld dat naadloos aansluit bij de thematiek van de film.

La Regenta

1994 | Drama, Biografie, Historische film

Spanje 1994. Drama van Fernando Méndez-Leite, Fernando Mendez-Leite en Fernando Mendez-Leite. Met o.a. Héctor Alterio, Carmelo Gómez, Juan Luis Galiardo, Cristina Martos en Aitana Sánchez-Gijón.

Driedelige tv-film gebaseerd op gelijknamige Spaanse maatschappij-kritische roman van Clarin, alias Leopoldo Alas (1852-1901), bekend als een soort Spaanse [KL]Madame Bovary[KLE]. Boek en tv-serie schilderen het droevig verhaal van de jonge Do[KA6]na Ana Ozores (S[KA1]anchez Gij[KA1]on) die geen kans ziet om te ontsnappen uit kleinburgerlijk wereldje van Spaans provinciestadje aan het einde van de 19de eeuw. Zij trouwt met Don Victor Quintanar (Alterio), oud-voorzitter van tribunaal. Zij kan niet overweg met mentaliteit van de hoogste kringen en vlucht in het geloof. Bij jonge kanunnik Fermin de Pas (G[KA1]omez) vindt zij troost. Intussen wordt zij het hof gemaakt door Don Alvaro (Galiardo), maar verteerd door schuldgevoelens wijst zij hem af. Haar man krijgt lucht van haar `ontrouw`, het dienstmeisje Petra (Martos) wordt ingeschakeld om haar te bespieden, maar ook Don Alvaro bedient zich van Petra om nieuwe, geheime afspraakjes met Ana te regelen. Voor verfilming verzamelde regisseur Méndez-Leite het kruim van Spaanse acteurs voor zijn camera met als resultaat een prachtig kostuumdrama, een der duurste maar ook een der meest succesrijke literatuurverfilmingen van de Spaanse televisie.

La ardilla roja

1993 | Fantasy, Drama

Spanje 1993. Fantasy van Julio Medem. Met o.a. Nancho Novo, Carmelo Gómez, María Barranco, Karra Elejalde en Helena Iruteta.

Nu zijn muze hem verlaten heeft wil de depressieve rockster Novo een einde maken aan zijn leven. Deze gedachte wordt echter verstoord door een ongeval, waarvan de mooie Suarez het slachtoffer is. Ze blijkt haar geheugen verloren te hebben en Novo maakt van deze gelegenheid gebruik om zich uit te geven als haar vriend. Hij projecteert zijn ex-vriendin op haar en samen trekken ze naar een camping voor een lekkere vakantie. Daar blijkt echter, dat het meisje een vreemd verleden met zich meesleept. Een vrije interpretatie van het thema van SVENGALI, maar aangevuld met enkele verfrissende en verrassende wendingen. Een stijlvolle, romantische thriller die evolueert tot een spel van leugens en obsessies. Medem schreef zelf het scenario. Grote aantrekkingskracht van het verhaal is het dubbelzinnige van de opzet. Mooie fotografie van Gonzalo Berridi.

Vacas

1991 | Drama

Spanje 1991. Drama van Julio Medem. Met o.a. Ana Torrent, Manuel Blasco, Clara Badiola, Candido Uranga en Klara Badiola.

Vacas betekent koeien. De gebeurtenissen in de film, die een tijdsvak van 1875 tot en met 1936 omspannen worden gezien van het standpunt van de koeien. De achtergrond is het Baskenland in Noord-West Spanje waar twee families elkaars aartsvijanden zijn maar soms ook elkaars heimelijke liefhebbers. Het verhaal geschreven door regisseur Medem bestaat uit een viertal hoofdstukken. De film begint met een gevecht in een loopgraaf, waarin twee mannen zich bevinden; een van hen legt het loodje, de ander bedekt zich met zijn bloed en ontsnapt aan een daarop volgende slachtpartij als hij zich voor dood houdt. Jaren later is hij een oude man, die koeien schildert en zijn kleinzoon heeft een hartstochtelijke verhouding met de kleindochter van de man die in de loopgraaf omkwam. Vervolgens gaat de vertelling verder met de belevenissen van het onechte kind dat uit deze verhouding is ontstaan en het laatste deel speelt tijdens de Spaanse Burgeroorlog. De film springt eruit door zijn originele aanpak, zijn vlotte tempo en het effectieve camerawerk van Carles Gusi.