Jochen Wolf: regie en productie.
Er zijn 3 films gevonden.

Der Regisseur im Schweinestall

1995 | Documentaire

Frankrijk​/​​Duitsland 1995. Documentaire van Jochen Wolf.

Speelt de nieuwe Italiaanse film vandaag de dag nog een rol in het sociale en politieke leven na het neorealisme? Zijn die weinige filmers die het land nog kent, in staat om de varkensstal zoals Pasolini zijn land in 1969 betitelde, nog op te ruimen? Regisseur/scenarioschrijver Wolf stelt zich heel wat vragen over de stand van de zevende kunst in het land van (ex-premier en mediabaron) Silvio Berlusconi, waarin corruptie hoogtij viert. Wat wordt er vandaag nog gedraaid dat de moeite is? Beleven we nog een wedergeboorte van het neorealisme? Heeft deze filmvorm vandaag nog een bestaansrecht en indien het zo is, is het dan nog merkbaar? Wolf stelt deze en vele andere vragen aan Ricky Tognazzi, Marco Risi, Lilli Gruber, Gabriele Salvatores, Nani Moretti, Gillo Pontecorvo, Mario Sesci, Gianni Amelio, Silvio Berlusconi en Gianfranco Fini. Het resultaat is een onthutsende documentaire die geen enkele filmhistoricus mag missen. Het commentaar wordt gesproken door Gerhard Garbers en Joachim Richert. De montage is van Angelika Strelczyk. Het camerawerk is van Augusto Arcangeli.

Ein studierter Bauer

1988 | Documentaire, Biografie

Duitsland​/​​Italië 1988. Documentaire van Jochen Wolf.

Een lang interview met Giuseppe De Santis (1917-97), toen de laatste survivor der Italiaanse sociaal ge[KA3]engageerde filmers, die aan de wieg van het neorealisme heeft gestaan. Achter zijn montagetafel neemt De Santis de kijker mee op reis door de geschiedenis van deze naturalistisch realistische stroming. Hij vertelt over zijn samenwerking met Luchino Visconti (1906-76) en hoe het neorealisme ontstond uit een combinatie van de Franse film van het front populaire, de Russische film van de revolutie en de Amerikaanse film van de jaren 1930. Het fascisme had de Italiaanse film als kunstuiting vrijwel tot nul gereduceerd. Enkele jonge cineasten gingen tegen de stroom de commerci[KA3]ele film in, en maakten sociaal bewogen werken, die ijverden voor de vrijheid van de volksdemocratie. Regisseur/scenarist Wolf illustreerde zijn degelijke documentaire met filmfragmenten, journaalopnames, foto`s en krantenartikelen uit die periode. Het camerawerk (het nieuwe materiaal) is van Dreves. De Santis werd internationaal beroemd door zijn (nog altijd zeer genietbare en indrukwekkende) film RISO AMARO (1949). Wolf's documentaire is een must voor filmstudenten.

Marty Feldman: What Do I Spy With My Little Eye?

1974 | Documentaire, Biografie

Verenigd Koninkrijk​/​​Duitsland 1974. Documentaire van Jochen Wolf. Met o.a. Marty Feldman, Chris Allen, Roland McLeod, Don Archell en Lauretta Feldman.

Tijdens een zes weken durende toernee die Marty Feldman (1933-1983) in 1974 langs de belangrijkste Britse muziektheaters voerde kregen de makers de kans om regelmatig met hem te praten, in zijn kleedkamer, in zijn hotel, onderweg op straat. Marty praat ongedwongen over zijn jeugd, zijn opleiding, zijn loopbaan en zijn films. Hij spreekt zijn bewondering uit voor Buster Keaton, de meest geniale komiek die de wereld ooit kende. Hollywood heeft hem echter gebroken en Marty is niet van plan om dat met hem te laten gebeuren. Het relaas van Marty wordt onderbroken door beelden van repetities en van optredens. Zijn vrouw Lauretta en moeder Cecilia mogen hun gedacht zeggen van Marty als echtgenoot en zoon. Erg onthullend is het allemaal niet en veel nieuws kom je niet over hem te weten. Vooral voor zijn fans is het interessant omdat deze hun idool eens langs een andere kant leren kennen. Wolf schreef zelf het scenario en herwerkte zijn documentaire in 1997, echter zonder over de plotselinge, relatief vroege dood van Marty te gewagen. Yvonne Hilke monteerde en achter de camera stond Hans Walter.