Abel Gance (1889-1981): regie, cast, scenario, montage en schrijver.
Er zijn 17 films gevonden.

Bonaparte et la révolution

1971 | Drama

Frankrijk 1971. Drama van Abel Gance. Met o.a. Gina Manes, Pierre Batcheff, Abel Gance, Alexandre Koubitzky en Antonin Artaud.

Cyrano et d'Artagnan

1962 | Avonturenfilm, Historische film

Italië​/​​Frankrijk​/​​Spanje 1962. Avonturenfilm van Abel Gance. Met o.a. José Ferrer, Jean-Pierre Cassel, Daliah Lavi, Sylva Koscina en Michel Simon.

Hoewel hun loyaliteiten tegenover elkaar staan - bij koning Lodewijk XIII en bij koningin Anne - sluiten Cyrano de Bergerac en d'Artagnan toch vriendschap en gaan samen op het liefdespad met beroemde courtisanes. Ambitieuze poging om literaire helden bijeen te brengen in een scenario-in-versen struikelt over het gebrek aan financiële middelen zodat de film nooit echt spectaculair wordt. De rolbezetting - typisch coproductie ratjetoe - helpt ook onvoldoende. Treurig stemmende laatste film van pionier Gance, die ook het scenario schreef.

Cyrano e D'Artagnan

1962 |

Frankrijk​/​​Spanje​/​​Italië 1962. Abel Gance. Met o.a. Julian Mateos, Daliah Lavi, Sylva Koscina, Jean-Pierre Cassel en Mel Ferrer.

Hoewel hun loyaliteiten tegenover elkaar staan - bij koning Lodewijk XIII en bij koningin Anne - sluiten Cyrano de Bergerac en d'Artagnan toch vriendschap en gaan samen op het liefdespad met beroemde courtisanes. Ambitieuze poging om literaire helden bijeen te brengen in een scenario-in-versen struikelt over het gebrek aan financiële middelen zodat de film nooit echt spectaculair wordt. De rolbezetting - typisch coproductie ratjetoe - helpt ook onvoldoende. Treurig stemmende laatste film van pionier Gance, die ook het scenario schreef.

Austerlitz

1960 | Oorlogsfilm, Historische film, Drama, Biografie

Frankrijk 1960. Oorlogsfilm van Abel Gance. Met o.a. Pierre Mondy, Martine Carol, Rossano Brazzi, Claudia Cardinale en Leslie Caron.

Engeland verbreekt verdrag met Frankrijk en laat lord Nelson Franse vloot blokkeren. Napoleon keert zich tegen Oostenrijk en Rusland en trotseert hun verenigde legers bij Austerlitz. Ruim dertig jaar na klassieker NAPOLEON maakte Gance onevenwichtige film over andere wapenfeiten van de Franse keizer. De eerste helft wordt besteed aan oppervlakkige anekdotes in luxueuze decors die reeks van internationale sterren kans moeten geven, waarna veldslag verdere film in beslag neemt met imponerende en meeslepende momenten. Mondy is verrassende maar geen bevredigende keus voor Napoleon-rol.

La tour de Nesle

1955 | Avonturenfilm, Historische film

Frankrijk​/​​Italië 1955. Avonturenfilm van Abel Gance. Met o.a. Pierre Brasseur, Michel Bouquet, Sylvana Pampanini, Paul Guers en Henry Toja.

Pampanini, die tijdens de afwezigheid van Lodewijk X Frankrijk regeert, draagt geen kuisheidsgordel en verslindt heel wat adellijke minnaars, waarvan de ze de lijken in de Seine laat smijten, want wie de liefde met de koningin van Frankrijk bedreven heeft, mag het niet meer navertellen. Kapitien Brasseur stelt een onderzoek in. Bordkartonnen historische spektakelfilm. Het scenario werd geschreven door Fuzellier en de regisseur. Reeds eerder gefilmd in 1937.

La torre del piacere

1955 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1955. Drama van Abel Gance. Met o.a. Silvana Pampanini, Pierre Brasseur en Paul Guers.

Een perfide koningin, onverzadigbaar waar het 't verleiden van mannen betreft, versiert de ene na de andere heer, maakt dankbaar gebruik van hun diensten en laat hen dan vallen. Al haar minnaars veroordeelt zij ter dood, ook de twee jongemannen die haar zoons blijken te zijn. Pampanini is prachtig onder de kundige regie van Gance.

La Reine Margot

1954 | Drama, Historische film

Frankrijk​/​​Italië 1954. Drama van Jean Dréville en Jean Dréville. Met o.a. Jeanne Moreau, Armando Francioli, André Versini, Henri Génès en Vittorio Sanipoli.

Een dochter van Catharina de Medici wordt uitgehuwelijkt aan de protestantse koning van Navarra, een afleidingsmanoeuvre om ogenschijnlijk katholieken en protestanten nader tot elkaar te brengen, maar tijdens de Bartholomeusnacht worden de laatsten uitgemoord. Koningin Margot slaagt er in haar echtgenoot te redden, maar haar minnaar eindigt op het schavot. Een vroege ster-rol van Moreau in een historisch spektakel dat een curieuze afwisseling biedt van drama met kluchtige momenten. Rosay domineert als Catharina in de film die het vooral van luxueuze decors moet hebben. Scenario naar de roman van Alexandre Dumas werd geschreven door Abel Gance.

Le Capitaine Fracasse

1942 | Historische film, Romantiek, Avonturenfilm

Frankrijk 1942. Historische film van Abel Gance. Met o.a. Fernand Gravey, Assia Noris, Jean Weber, Maurice Escande en Roland Toutain.

Een berooide jonge baron sluit zich uit liefde voor een actrice aan bij een gezelschap rondtrekkende komedianten en komt in conflict met een rivaal die zijn geliefde laat ontvoeren maar uiteindelijk haar halfbroer blijkt te zijn. Deze vaak verfilmde romantische avonturenroman - van Theophile Gautier - kreeg een decoratieve maar weinig dynamische verfilming van pionier Gance, die zijn aandacht vooral richt op het theatermilieu. Het experiment met de dialogen-op-rijm zou hij in latere films herhalen, maar het blijkt hier weinig effectief.

Paradis perdu

1939 | Drama

Frankrijk 1939. Drama van Abel Gance. Met o.a. Fernand Gravey, Micheline Presle, Elvire Popesco, Robert Le Vigan en Gérard Landry.

Een kunstschilder wordt vòòr WO I verliefd op een meisje, dat in het kraambed sterft als hij aan het front is. In het fronthospitaal ziet hij de prinses terug die het portret van zijn geliefde heeft gekocht, als verpleegster. De ongeremd romantische benadering van regisseur Gance en de frisheid van de jonge Presle redden het melodrama van vals sentiment.

J'Accuse

1938 | Drama

Frankrijk 1938. Drama van Abel Gance. Met o.a. Victor Francen, Line Noro, Renée Devillers, Jean Max en André Nox.

Na 1918 heeft een man gezworen zijn leven te wijden aan het voorkomen van een nieuwe oorlog. Bij de mobilisatie in 1938 gaat hij terug naar het slagveld en roept de geesten van zijn gesneuvelde kameraden op om over de verschrikkingen van de oorlog te getuigen. De film moet in zijn ontstaansperiode geplaatst worden om op waarde te kunnen worden geschat, maar het pathetisch protest mist zijn uitwerking niet.

Un grand amour de Beethoven

1936 | Muziek, Romantiek, Biografie

Frankrijk 1936. Muziek van Abel Gance. Met o.a. Harry Baur, Jany Holt, Annie Ducaux, Jean Debucourt en Jean-Louis Barrault.

Ongelukkige liefde van Beethoven voor leerlinge die hem tot Mondscheinsonate inspireerde. Deze zeer wijdlopige film weet te pakken door de ongeremd romantische aanpak van regisseur Gance.

Lucrece Borgia

1935 | Historische film, Drama

Frankrijk 1935. Historische film van Abel Gance. Met o.a. Edwige Feuillère, Josette Day, Yvonne Drines en Mona Dol.

Een historisch drama van de regisseur van NAPOLEON. Het bekende verhaal speelt zich af in het Rome in de 15e eeuw. Cesar Borgia, zoon van paus Alexander VI, wil de eenheid van het land bewerkstelligen. De visuele flair en het gevoel voor epische dramatiek van Gance zijn goed herkenbaar in dit verder verouderde pareltje.

La fin du monde

1930 | Sciencefiction

Frankrijk 1930. Sciencefiction van Abel Gance. Met o.a. Colette Darfeuil, Sylvie Grenade, Wanda Vangen, Jeanne Brindeau en Abel Gance.

Jean Novalic (Abel Gance) heeft zichzelf uitgeroepen tot een soort profeet die de aarde van de verdoemenis wil redden. Zijn broer Martial (Francen) is astronoom, een nuchtere man die zich aan de feiten houdt. Martial ziet dat een komeet op de aarde afkoerst en berekent dat hij binnen tien dagen tegen onze planeet zal opbotsen en verwacht dat de aarde uiteen zal spatten. Regisseur Gance schetst een beeld van het gedrag van de mensen als zij weten dat zij nog maar tien dagen te leven hebben. Het is een cynisch beeld, dat wellicht het best ge[KA3]illustreerd wordt door de effectenbeurzen, die tot op het laatste moment openblijven en mensen die op het allerlaatste ogenblik een fortuin bijeen hopen te vergaren. In de finale scheert de komeet langs de aarde en raakt hem slechts lichtjes. De decors zijn naar huidige maatstaven superna[KA3]ief, terwijl het verhaal vaart mist. Indertijd werd er een versie met geluid maar zonder dialogen gemonteerd van Gance en Andr[KA1]e Lang door Eug[KA2]ene Deslaw en was er een ingedubde Spaanse-, Duitse- en Engelse versie. Het scenario is van Camille Flammarion en het camerawerk was in handen van Jules Kr[KA3]uger, Nicolas Roudakoff, Forster en Roger Hubert. In de V.S. circuleerde vanaf 1934 een versie, waarvan het oorspronkelijke verhaal was teruggesneden tot 55 minuten, voorafgegaan door 48 minuten proloog omdat men er `politiek` anders dacht. De meeste versies die men tegenwoordig nog tegenkomt (in Frankrijk) zijn tien miuten korter dan de oorspronkelijke film.

Napoléon

1927 | Historische film, Avonturenfilm, Romantiek, Actiefilm

Frankrijk 1927. Historische film van Abel Gance. Met o.a. Albert Dieudonné, Gina Manès, Philippe Hériat, Abel Gance en Antonin Artaud.

Een film over de jeugd en de militaire loopbaan van Napoleon Bonaparte tot en met zijn triomfantelijke invasie van Itali[KA3]e. Door de gelijktijdige opkomst van de geluidsfilm is deze film internationaal te weinig opgemerkt. Dit grotendeels verloren gewaande historische epos waarvoor Gance het `triple [KA1]ecran` ontwikkelde, werd door de Britse historicus Kevin Brownlow in de loop der jaren zo volledig mogelijk gereconstrueerd en in de presentatie van Francis Coppola tot h[KA2]et spraakmakende evenement van 1980 gelanceerd. (De oorspronkelijke muziek van Arthur Honneger ging verloren en er zijn twee nieuwe partituren gecomponeerd, door Carl Davis en Carmine Coppola.) De werking van de finale met gelijktijdig drie beelden zal op het tv-scherm verloren gaan, maar er blijft meer dan genoeg imponerends over.

La roue

1923 | Romantiek

Frankrijk 1923. Romantiek van Abel Gance. Met o.a. Séverin-Mars, Ivy Close, Gabriël De Gravoue, Pierre Magnier en Max Maxudian.

De spoorwegingenieur Isif is verliefd op zijn adoptiefdochter Norma en heeft daar schuldgevoelens over. Hij huwelijkt haar uit en doet enkele zelfmoordpogingen. Zijn zoon, Elie, krijgt het aan de stok met Norma's man en beiden sterven. Op z'n oude dag gaat Isif dan toch nog samenwonen met Norma. Van dit flinterdunne verhaaltje weet Abel Gance een intiem poëtisch epos te maken dat vele uren duurt, maar waarvan geen minuut overbodig lijkt. De versnelde montage, die destijds diepe indruk maakte, is nog steeds interessant. Zo wordt bijvoorbeeld een ongeluk zo snel gesneden, dat per instelling maar één beeldje getoond wordt, wat resulteert in een overweldigende climax. De film is een monument van eigenzinnigheid.

J'accuse!

1919 | Zwijgende film

Frankrijk 1919. Zwijgende film van Abel Gance. Met o.a. Romuald Joubé, Séverin-Mars en Maryse Dauvray.

Anti-oorlogsfilm van Abel Gance leende de titel van het beroemde krantenartikel van Zola. Een vrouw (Dauvray) kan niet kiezen tussen haar man (Séverin-Mars) en een dichter. Maar dat wordt allemaal minder relevant als beide mannen naar de oorlog worden gestuurd. Gruwelijke beelden van stervende soldaten worden afgewisseld met beelden van het ongeruste thuisfront. Gemaakt in de nadagen van WO I, veel van de figurerende soldaten overleefden de weken na de opnames niet. In 1938 maakte Gance een - nog betere - remake.

La dixième symphonie

1918 | Drama

Frankrijk 1918. Drama van Abel Gance. Met o.a. Emmy Lynn, Séverin Mars, Jean Toulout, Elizabeth Nizan en André Lefaur.

Een meisjesromanachtig, sentimenteel thema waar menigeen tranen van in de ogen zal krijgen: zo worden ze zelden nog gemaakt. Bij Gance-Victor Hugo is de pathos nooit ver verwijderd van de grootsheid, en voert helaas ook nu de boventoon. De boosdoeners zijn natuurlijk het scenario en de regie, waarin alles in het werk wordt gesteld om een onmogelijke geschiedenis te vertellen, die zelfs onbedoeld grappig wordt. Het jaar daarop moest Abel Gance het weer goed maken met een meesterwerk: J'ACCUSE. In 1995 is er een gerestaureerde versie gemaakt. Het verhaal in het kort: een jonge, rijke vrouw die haar fortuin dreigt kwijt te raken moet hiervoor een moord plegen. Om haar gezicht niet te verliezen trouwt ze met een componist. Als de waarheid haar dan toch achterhaalt, voelt haar echtgenoot zich verraden, en uit zich door zijn meesterwerk te gaan componeren: De tiende Symphonie.