Robert Warwick: cast.
Er zijn 43 films gevonden.

Hiawatha

1958 | Western

Verenigde Staten 1958. Western van Mitchell Leisen. Met o.a. John Ericson, Pernell Roberts, J. Carrol Naish, Nyra Monsour en Robert Warwick.

Bescheiden maar sympathieke verfilming van het bekende Indianenepos. Goede rolbezetting.

Walk the Proud Land

1956 | Western

Verenigde Staten 1956. Western van Jesse Hibbs. Met o.a. Audie Murphy, Anne Bancroft, Pat Crowley, Charles Drake en Tommy Rall.

Gil Doud en Jack Sher bewerkten de roman [KL]Apache Agent[KLE] van Woodworth Clum, die daarin de belevenissen van zijn vader, John Clum, weergeeft. Murphy is John Clum, zojuist aangesteld als Indianenagent in het Apache-reservaat en vastbesloten de belangen van de Indianen te verdedigen. Hij moet het vertrouwen winnen van zowel de Apachen als de blanken, waar er ook genoeg van zijn. Die zijn niet allemaal in vrede ge[KA3]interesseerd. Gecompliceerd wordt het als Geronimo (Silverheels) op strooptocht gaat. Murphy treedt de rebel in een duel tegemoet: de laatste poging vrede te bewerkstelligen. Een uitstekende western met superieur spel van Murphy die geholpen wordt door Drake. Harold Lipstein maakte de fraaie beelden voor producent Aaron Rosenberg. Het was de zoveelste fraaie film die het trio Murphy/Rosenberg/Hibbs tot stand bracht.

Lady Godiva

1955 | Drama, Historische film

Verenigde Staten 1955. Drama van Arthur Lubin. Met o.a. Maureen O'Hara, George Nader, Victor McLaglen, Torin Thatcher en Robert Warwick.

Een bordpapieren kostuumfilm over een beroemde vrouw die naakt op haar paard door een Engelse stad reed in de middeleeuwen. Maar wat is dit een vervelende rit, want O`Hara is netjes naakt (hoewel, opvallend blond).

Chief Crazy Horse

1955 | Biografie, Western

Verenigde Staten 1955. Biografie van George Sherman. Met o.a. Victor Mature, Suzan Ball, John Lund, Ray Danton en Keith Larsen.

Dit is een historisch onjuiste biografische western over het leven van de befaamde Indianenhoofdman. Mature speelt het opperhoofd en Ball is zijn vrouw die een miskraam krijgt. Het opperhoofd is overtuigd van zijn goddelijke roeping: onder zijn leiding moeten de blanken verdreven worden. Dat leidt uiteindelijk tot de slag bij Little Big Horn, hier uiterst tam weergegeven. Het opperhoofd komt om door een moordenaarshand: de halfbloed Danton steekt hem in de rug. Gerald Drayson Adams en Franklin Coen schreven het scenario. Voor Ball, die haar filmdebuut in 1952 maakte, was dit haar laatste film. Ze overleed aan kanker vier maanden na de première van deze film. Getrouwd met Richard Long later door de tv-serie THE BIG VALLEY, een bekend acteur.

Silver Lode

1954 | Western

Verenigde Staten 1954. Western van Allan Dwan en Allen Dwan. Met o.a. John Payne, Lizabeth Scott, Dan Duryea, Dolores Moran en Emile Meyer.

Een bescheiden maar goed geslaagde western met een politieke achtergrond. In 1954 joeg McCarthy in Amerika op communisten. Voor de western-fan valt ook zonder kennis van die Amerikaanse toestand wel wat te genieten. Payne wordt ervan beschuldigd de broer van Duryea gedood te hebben, die zich voor marshal uitgeeft en een paar revolverschutters bij zich heeft. Maar Payne handelde uit zelfverdediging. De bevolking gelooft het allemaal niet en Payne moet tegen Duryea en de zijnen opboksen. Karen De Wolfe schreef deze spannende western, met voldoende actie om de aandacht vast te houden. John Alton deed het camerawerk en kleine rollen waren er ook nog voor Morris Ankrum, Stan Jolley, Myron Healey en ex-westernster Lane Chandler.

Against All Flags

1952 | Avonturenfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1952. Avonturenfilm van George Sherman. Met o.a. Errol Flynn, Maureen O'Hara, Anthony Quinn, Mildred Natwick en Robert Warwick.

Flynn speelt een Britse officier in de zestiende eeuw die 'undercover' gaat op het schip van piraat Roc Brasiliano (Quinn). Gevaarlijk genoeg, vooral gezien de vrouwelijke factor: een jaloerse damespiraat (O'Hara). Het knallend rode Technicolor-haar van O'Hara past prachtig bij haar veelal groene piratenpakjes, Flynn heeft bijna het charisma en de fysieke vorm van twintig jaar eerder, en Quinn is lekker losjes kwaadaardig. Meer heeft een piratenfilm niet nodig, en dat is maar goed ook, want de plot is niet bijzonder en het vechten niet overtuigend.

Sugarfoot

1951 | Western

Verenigde Staten 1951. Western van Edwin L. Marin. Met o.a. Randolph Scott, Adele Jergens, Raymond Massey, S.Z. Sakall en Robert Warwick.

In deze prettige western trekt Scott na de Burgeroorlog naar het westen om een nieuw bestaan op te bouwen. Hij wordt gedwarsboomd door Massey die de stad en de omgeving in zijn macht wil krijgen. Scott krijgt steun van saloon-eigenares Jergens die in de toekomst haar leven met hem wil delen. Russell Hughes bewerkte de roman van Clarence Budington Kelland. Wilfred Cline en Max Steiner verzorgden resp. het camerawerk en de muziek voor producent Saul Elkins. De film was het vage voorbeeld voor de western-tv-serie SUGARFOOT die drie jaar liep van 1957-1960, met Will Hutchins als Tom Brewster in de hoofdrol. Omwille van de tv- serie werd in Amerika de titel van deze film voor tv-vertoning veranderd in SWIRL OF GLORY.

In a Lonely Place

1950 | Thriller, Drama

Verenigde Staten 1950. Thriller van Nicholas Ray. Met o.a. Humphrey Bogart, Gloria Grahame, Frank Lovejoy, Robert Warwick en Martha Stewart.

Nicholas Ray (1911-1979) was in zekere zin een typische studioregisseur, die met hetzelfde gemak een western, melodrama of bijbelepos afleverde, afhankelijk van wat er werd besteld. Toch onderscheiden zijn films zich door een relatief gewaagd soort realisme en eerlijkheid, wat bijvoorbeeld zijn Rebel Without a Cause in 1955 zo'n controversieel succes maakte. In a Lonely Place is misschien wel zijn beste film, en Humphrey Bogart speelt zeker een van zijn beste rollen als half psychotische, uitgerangeerde Hollywoodscenarist die wordt verdacht van moord. Ook de kijker wordt zenuwslopend lang in het ongewisse gelaten.

Impact

1949 | Film noir, Misdaad, Drama, Thriller

Verenigde Staten 1949. Film noir van Arthur Lubin. Met o.a. Brian Donlevy, Ella Raines, Helen Walker, Tony Barrett en Charles Coburn.

Irene (Helen Walker) hoopt dat haar minnaar haar echtgenoot Walter (Brian Donlevy) vermoordt, maar het loopt anders. De minnaar komt te overlijden en Walter begint een verborgen nieuw leven. Impact is geen film noir-klassieker, maar het misdaaddrama had dat best kunnen zijn. Het scenario, door twee vrouwen en een man, is wendbaar, vaak levendig en vrouwen hebben belangrijke rollen; en het spel van de indertijd bekende acteurs is prima. Waar het misschien aan ligt is dat regisseur Lubin wat avontuurlijkheid mist, waardoor ook zijn cameraman Ernest Laszlo (Judgment at Nuremberg) zich inhoudt.

Million Dollar Weekend

1948 | Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1948. Misdaad van Gene Raymond. Met o.a. Gene Raymond, Francis Lederer, Stephanie Paull, Robert Warwick en James Craven.

Een middelmatig mysterie met een rolbezetting van oudgedienden. Een effectenmakelaar besteelt zijn firma en reist af naar Hawaii waar complicaties zich weldra aandienen. Acteur Raymond voerde tevens de regie. De Deense actrice Paull wijzigde later haar naam in Osa Massen.

Gun Smugglers

1948 | Western

Verenigde Staten 1948. Western van Frank McDonald. Met o.a. Tim Holt, Richard Martin, Martha Hyer, Gary Gray en Paul Hurst.

Een spannende western waarin Tim Holt de wapendieven moet zien te grijpen die wapens aan het buitenland verkopen. Het was een druk jaartje voor Holt want tussen de bedrijven door speelde hij met Humphrey Bogart ook nog in THE TREASURE OF THE SIERRA MADRE.

Adventures of Don Juan

1948 | Avonturenfilm, Romantiek

Verenigde Staten 1948. Avonturenfilm van Vincent Sherman. Met o.a. Jerry Austen, Robert Warwick, Romney Brent, Ann Rutherford en Alan Hale.

Nog altijd flamboyant, maar onder invloed van allerlei ziektes en excessief drankgebruik niet meer zo jongensachtig als in The Adventures of Robin Hood, glimlacht en vecht Errol Flynn zich een weg door deze mooie kostuumfilm. Als Don Juan zegt hij tegen een van zijn vele vrouwelijke slachtoffers: 'Het kan zijn dat een schilder duizend schilderijen maakt voordat hij een kunstwerk aflevert. Zou je een geliefde dezelfde oefening ontzeggen?' Voor dit soort logica vallen alle dames in Europa, terwijl zijn knecht Leporello (nogal kleurloos gespeeld door Alan Hale) het met lede ogen aanziet. Maar als de verleider de dominante maar kwetsbare koningin van Spanje (Lindfors) ontmoet, zweert hij zijn promiscue gewoontes af. Van nu af aan is Don Juans doel de koningin - immers vrouw der vrouwen - te veroveren en tegelijk de gemene staatscoup van de zwaar gewenkbrauwde Graaf De Lorca te verijdelen.

The Falcon's Adventure

1946 | Mysterie, Thriller

Verenigde Staten 1946. Mysterie van William Berke. Met o.a. Tom Conway, Madge Meredith, Edward S. Brophy, Robert Warwick en Myrna Dell.

De Falcon (Conway) staat er om bekend dat hij een dame in nood altijd helpt, zo ook Meredith die ontvoerd dreigde te worden. Hij biedt haar tevens zijn diensten de formule te achterhalen die haar vader heeft ontwikkeld om diamanten synthetisch te kunnen vervaardigen. Maar dan wordt de Falcon gearresteerd op verdenking van moord op haar vader. De laatste Falcon-film van RKO met Conway in de titelrol vertoont verdacht veel gelijkenis met A DATE WITH THE FALCON (1942). Het scenario is van Aubrey Wisberg en Robert E. Kent. Frank Redman stond achter de camera. Twee jaar later werden de rechten opgekocht door een kleine, onafhankelijke producer, die nog drie vluggertjes zou maken met John Calvert. De eerste is THE DEVIL'S CARGO. Zie ook: The Falcon-serie.

Criminal Court

1946 | Mysterie, Thriller

Verenigde Staten 1946. Mysterie van Robert Wise. Met o.a. Tom Conway, Martha O'Driscoll, Robert Armstrong, Addison Richards en June Clayworth.

Teleurstellend lopende band-werkje waarin O'Driscoll wordt beschuldigd van de moord op chanteur Armstrong en wordt verdedigd door advocaat Conway, die de echte moordenaar is. Dit verwarde verhaal is een van de vroegste films van Wise.

Sudan

1945 | Avonturenfilm, Romantiek, Actiefilm

Verenigde Staten 1945. Avonturenfilm van John Rawlins. Met o.a. Maria Montez, Jon Hall, Turhan Bey, Andy Devine en George Zucco.

Koningin Montez ontsnapt aan de kwaadaardige premier Zucco met behulp van Hall en Bey in een kleurige, maar lege avonturenfilm.

Kisses

1944 | Documentaire, Animatie, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1944. Documentaire van William Dieterle. Met o.a. Robert Warwick, James Craig, Florence Bates, Harry Davenport en Ronald Colman.

Koningin Montez ontsnapt aan de kwaadaardige premier Zucco met behulp van Hall en Bey in een kleurige, maar lege avonturenfilm.

The Palm Beach Story

1942 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1942. Komedie van Preston Sturges. Met o.a. Claudette Colbert, Joel McCrea, Mary Astor, Rudy Vallee en William Demarest.

Na vijf jaar huwelijk met ingenieur McCrea wil Colbert er eens uit. Ze trekt naar Florida, in de hoop er een miljonair te vinden die het vliegtuigproject van haar man kan financieren. In de trein raakt ze verzeild in de krankzinnige Ale & Quail Club, die haar als hun mascotte willen gebruiken. Ze ontmoet eveneens de schatrijke Vallee, die voor haar charmes valt. McCrea, die haar is gevolgd, wacht ondertussen op haar in Florida. Colbert is echter vastbesloten hem een lesje te leren. Dat vormt het hoogtepunt van de gekke humor van Sturges, die met dolle situaties en snelle dialogen wel raad weet. Een film vol verrassingen, met zowel slapstick als verfijnde humor. Een zalig scenario, door Sturges zelf geschreven. Alle acteurs zijn steengoed. Fotografie is van Victor Milner, terwijl Victor Young voor de muziek instond.

I Married a Witch

1942 | Komedie, Fantasy, Horror, Romantiek

Verenigde Staten 1942. Komedie van René Clair. Met o.a. Fredric March, Veronica Lake, Robert Benchley, Susan Hayward en Cecil Kellaway.

Tweede Hollywoodfilm van René Clair bood Veronica Lake kans te debuteren als heks die door toedoen van een puritein op de brandstapel belandt. Na haar wedergeboorte in eigentijds New York maakt ze diens afstammeling (March) het leven zuur. Fredric March zei na het draaien van I Married a Witch dat hij het afschuwelijk vond om met Lake samen te moeten werken. Daar is in de film niets van te merken. Clair, die vaardig tussen komedie en fantasy balanceert, had de touwtjes kennelijk strak in handen.

Sullivan's Travels

1941 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1941. Komedie van Preston Sturges. Met o.a. Joel McCrea, Veronica Lake, Robert Warwick, William Demarest en Franklin Pangborn.

Na een rits succesvolle komedies wil filmregisseur John Sullivan (McRea) nu eens een geëngageerd drama over armoede maken. Als zijn sceptische producenten opmerken dat hij daar als rijke stinkerd geen verstand van heeft, besluit hij een poos undercover te gaan als zwerver. Dat leidt aanvankelijk tot komische slapstickscènes (met een fijne bijrol voor Lake), maar gestaag wordt het verhaal steeds serieuzer. Als gevolg is Sullivan’s Travels wat onevenwichtig, maar toch ook erg leuk en intrigerend. Voor cineast Sturges, zelf komediespecialist, moet de film een soort mission statement zijn geweest. Sturges-fans Joel en Ethan Coen maakten met O Brother, Where Art Thou? (2000) een fraaie hommage.

New Moon

1940 | Musical, Romantiek

Verenigde Staten 1940. Musical van Robert Z. Leonard en Robert Leonard. Met o.a. Jeanette MacDonald, Nelson Eddy, Mary Boland, George Zucco en H. B. Warner.

In het Louisiana van weleer raken Nelson en Jeanette verliefd en zingen nummers als 'One Kiss', 'Softly as in a Morning Sunshine', 'Lover Come Back to Me' en 'Stout-Hearted Men', composities van Oscar Hammerstein-Sigmund Romberg die ook te horen waren in de versie van 1930 met Lawrence Tibbett en Grace Moore, welke versie voor de tv de titel PARISIAN BELLE meekreeg.

Devil's Island

1940 | Horror, Drama

Verenigde Staten 1940. Horror van William Clemens. Met o.a. Boris Karloff, Nedda Harrigan, James Stephenson, Adia Kuznetzoff en Will Stanton.

Goede Karloff-film over onschuldige dokter die verbannen wordt naar Duivelseiland, slecht behandeld wordt door bewaker Stephenson, en gered wordt in een einde, dat een onverwachte wending neemt. Scenario van Don Ryan en Kenneth Gamet naar een verhaal van Anthony Coldeway en Raymond Schrock The return of Doctor X. Camerawerk van George Barnes.

The Private Lives of Elizabeth and Essex

1939 | Historische film, Biografie, Romantisch drama

Verenigde Staten 1939. Historische film van Michael Curtiz. Met o.a. Olivia de Havilland, Alan Hale, Robert Warwick, Henry Daniell en Nanette Fabray.

Groots opgezet epos over de stormachtige, tragische liefde tussen koningin Elizabeth I (Davis) en Robert Devereux, de tweede graaf van Essex (Flynn). Hier en daar wat traag en soapy, maar vooral visueel een spektakel. Davis, die de koningin in 1955 opnieuw zou spelen als oude vrouw in The Virgin Queen, was het oneens met de keuze voor de populaire Flynn als tegenspeler en opperde zelf Laurence Olivier. De ijverige actrice, die zelf veel research voor haar rol verrichtte, vreesde Flynns lakse werkwijze - achteraf gezien wel terecht; zij is overtuigender dan hij.

Konga, The Wild Stallion

1939 | Western

Verenigde Staten 1939. Western van Sam Nelson. Met o.a. Fred Stone, Rochelle Hudson, Richard Fiske, Eddy Waller en Robert Warwick.

Een goede sentimentele western, waarin Stone een oude cowboy is in een wereld die verandert. Het oude westen verdwijnt. Zijn buurman Warwick doet mee aan die veranderingen. Tussen de beide mannen bestaat een intense haat, terwijl hun kinderen, Hudson en Fiske, van elkaar houden. Het dramatische hoogtepunt komt wanneer de paarden en met name Konga door Warwick en zijn prikkeldraad het leven onmogelijk wordt gemaakt en hij zelfs Konga neerschiet, waarop Stone Warwick doodt. Harold Shumate schreef het goede scenario en het camerawerk van Benjamin Kline (1894-1974) is eveneens een pluspunt.

In Old Monterey

1939 | Western

Verenigde Staten 1939. Western van Joseph Kane. Met o.a. Gene Autry, Smiley Burnette, June Storey, George 'Gabby' Hayes en Stuart Hamblen.

Het naderen van de oorlog in Europa kenmerkt deze vreemde western. Autry moet voor een stuk land zorgen waarop de Amerikanen met bommenwerpers kunnen oefenen. In die tijd werden vele westerns gemaakt met een duidelijke verwijzing naar de oorlog.

Law of the Plains

1938 | Western

Verenigde Staten 1938. Western van Sam Nelson. Met o.a. Charles Starrett, Iris Meredith, Bob Nolan, Robert Warwick en Dick Curtis.

Warwick is bankier in deze western, maar tevens de leider van een bende bandieten. Starrett laat echter geen spaan van hem heel. Nolan is de leider van The Sons of the Pioneers en speelt daarnaast ook meestal de hoofdrol. Benjamin Kline verzorgde het goede camerawerk dat bij Starrett meestal in zijn vertrouwde handen lag tot midden jaren veertig, in afwisseling met oldtimer George Meehan, de zeer goed werkende Lucien Ballard en routinier Allen Siegler.

Trigger Trio

1937 | Western

Verenigde Staten 1937. Western van William Witney. Met o.a. Ray Corrigan, Max Terhurne, Ralph Byrd, Sandra Corday en Hal Taliaferro.

Witney debuteert hier als regisseur. Bob Livingstone had een ongeluk gehad en moest zich daarom door Byrd voor [KA1]e[KA1]en keer laten vervangen (Byrd was in die tijd heel populair als Dick Tra in diverse serials). Het trio moet hier een bende telijf die mond- en klauwzeer onder de kuddes verspreid heeft. Zie: Three Mesquiteers-serie.

The Vigilantes Are Coming

1936 | Western

Verenigde Staten 1936. Western van Mack V. Wright en Ray Taylor. Met o.a. Robert Livingston, Kay Hughes, Guinn 'Big Boy' Williams, Raymond Hatton en Fred Kohler Sr.

Een serial in twaalf hoofdstukken. Kohler wil in Californië, rond 1840, een eigen keizerrijk stichten. Hij huurt daarvoor een bende kozakken in onder leiding van Warwick. Hij heeft goud nodig om die macht te consolideren en daarvoor jaagt hij Livingstons vader van zijn ranch weg. Bij terugkeer verklaart Livingston Kohler de oorlog en als gemaskerde maakt hij het leven van Kohler tot een hel. Uiteindelijk weet hij met behulp van Corrigan en een legermacht een einde te maken aan de misdadige praktijken van zijn tegenstander. Deze serial werd een groot succes en Livingston werd daardoor een ster. Nog in hetzelfde jaar werden hij en Corrigan met Max Terhurne samengevoegd tot THE THREE MESQUITEERS. Nat Levine produceerde voor Republic. Werd gevolgd door de film THE BOLD CABALLERO, ook met Livingston.

The Bold Caballero

1936 | Western

Verenigde Staten 1936. Western van Wells Root. Met o.a. Bob Livingstone, Heather Angel, Sig Rumann, Ian Wolfe en Robert Warwick.

Dit is een western in kleur en dat was in die tijd een zeldzaamheid. In Californi[KA3]e wordt de gouverneur vermoord en Livingstone wordt verdacht, terwijl Rumann de ware schurk is. Met zorg gemaakt en met een hoger budget dan normaal voor westerns in die tijd. Root schreef zelf het scenario, dat gebaseerd is op [KL]The Return of Zorro[KLE]. Nate Levine was de producent, Alvin Wycoff en Jack Marta de cameramannen en de latere regisseur Les (ter) Orlebeck deed de montage. Harry Grey zorgde voor de muziek. Livingstone heette eigenlijk Robert E. Randall.

Bulldog Edition

1936 | Drama

Verenigde Staten 1936. Drama van Charles Lamont. Met o.a. Ray Walker, Evalyn Knapp, Regis Toomey, Robert Warwick en Frank Puglia.

Actueel en scherp melodrama, gesitueerd in een krantenmilieu in de jaren 30, gebaseerd op het verhaal Back in Circulation. Uitgebracht door Republic.

Timber War

1935 | Western

Verenigde Staten 1935. Western van Sam Newfield. Met o.a. Kermit Maynard, Lucille Lund, Lawrence Gray, Robert Warwick en Lloyd Ingraham.

Een met routine gemaakte houthakkerswestern met Maynard als de held en Gray als de schurk. Joseph O'Donnell schreef het scenario naar een verhaal van James Oliver Curwood.

The Murder Man

1935 | Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1935. Misdaad van Tim Whelan. Met o.a. Spencer Tracy, Virginia Bruce, Lionel Atwell, Harvey Stephens en Robert Barrat.

Reporter Tracy neemt wraak op de twee aanstichters van de zelfmoord van zijn vrouw en het verminken van zijn vader. Hij vermoordt er een en laat de ander er voor opdraaien, maar bedenkt zich op het laatst als de 'moordenaar' naar de elektrische stoel wordt gebracht. Een misdaaddrama dat door het acteren van Tracy en Bruce boven het gemiddelde uitkomt. Stewart - in zijn eerste film - speelt een collega-journalist. Het scenario is van John C. Higgins en de regisseur, het camerawerk werd verzorgd door Lester White.

The Fighting Marines

1935 | Actiefilm

Verenigde Staten 1935. Actiefilm van B. Reeves Eason en Joseph Kane. Met o.a. Grant Withers, Adrian Morris, Ann Rutherford, Robert Warwick en George J. Lewis.

Serial in twaalf hoofdstukken. Dit was het regie-debuut van Kane die vanaf 1926 montageman bij Paramount was. Hij debuteerde nu bij Mascot als regisseur. Dit was de eerste van drie serials en zo`n 115 films die hij naast vele afleveringen van western tv- series zou maken. Withers en Morris (een broer van acteur Chester Morris) zijn mariniers die op jacht gaan naar een misdadiger die alleen bekend is als de Tiger Shark. Hij pleegt sabotage aan de marinebasis. Het scenario is mager, maar de actie is uitstekend. Montage lag in handen van de latere regisseur Joseph H. Lewis, het goede camerawerk was van William Nobles, en Howard Lydecker zorgde voor de speciale effecten. Het was de laatste serial van Mascot. Eigenaar Nat Levine zou samen met Herbert Yates een nieuwe maatschappij oprichten: REPUBLIC - en daar zou de traditie van goede serials worden voortgezet.

Hop-A-Long Cassidy

1935 | Western

Verenigde Staten 1935. Western van Howard Bretherton. Met o.a. William Boyd, James Ellison, George 'Gabby' Hayes, Paula Stone en Robert Warwick.

De eerste uit de HOPALONG CASSIDY-westernserie. In 1948 zouden er 66 gemaakt zijn. De verhalen waren gebaseerd op de personages van Clarence E. Mulford. Boyd zou een idool worden als Hopalong. Ellison had aanvankelijk de vaste rol van Johnny Nelson. In deze eerste aflevering krijgt Boyd het aan de stok met veedieven als hij terugkeert naar de Bar 20-Ranch. Veel actie. Zolang producent Harry Sherman bij de reeks betrokken was, was de kwaliteit gegarandeerd.

Code of the Mounted

1935 | Western

Verenigde Staten 1935. Western van Sam Newfield. Met o.a. Kermit Maynard, Robert Warwick, Lilian Miles, Jim Thorpe en Syd Sailor.

In deze recht-voor-zijn-raap-western houdt Newfield het tempo hoog, en dat betekent minder dialogen voor Maynard, die een perfecte stuntman was en het liefst actiescènes deed. Het scenario van George Sayre naar het verhaal WHEELS OF FATE van James Oliver Curwood gaf daartoe dan ook gelegenheid. Cameraman Edgar Lyons maakte dankbaar gebruik van de mooie omgeving waarin de serie werd opgenomen.

A Shot in the Dark

1935 | Drama, Mysterie

Verenigde Staten 1935. Drama van Charles Lamont. Met o.a. Charles Starrett, Robert Warwick, Edward Von Sloan, Marion Shilling en Doris Lloyd.

Op een school worden drie moorden gepleegd. Starrett is de vader van één van de scholieren. In zijn vrije tijd speelt hij voor detective. Uiteraard weet hij het mysterie te ontrafelen, in deze redelijke film.

Cleopatra

1934 | Avonturenfilm

Verenigde Staten 1934. Avonturenfilm van Cecil B. DeMille. Met o.a. Claudette Colbert, Warren William, Henry Wilcoxon, Irving Pichel en Gertrude Michael.

Deze weelderige DeMille-versie van Cleopatra doet niet verouderd aan en is nog steeds een van zijn intelligentste films, dankzij de mooie rollen van alle spelers. Top amusement, met camerawerk van Victor Milner die een Oscar won. Waldermar Young en Vincent Lawrence schreven het scenario.

The Whispering Shadow

1933 | Mysterie

Verenigde Staten 1933. Mysterie van Albert Herman en Colbert Clark. Met o.a. Bela Lugosi, Henry B. Walthall, Karl Dane, Viva Tattersall en Robert Warwick.

Serial in twaalf hoofdstukken. Lugosi is de sinistere professor Strang die uit was figuren maakt die kunnen spreken en bewegen. Maar als ze getransporteerd worden gebeuren er alleen maar moorden. De Shadow is de grote schurk, maar wie is het? Daar draait deze mystery-serial, die verder routineus was, om.

Fighting with Kit Carson

1933 | Western

Verenigde Staten 1933. Western van Armand Schaefer en Colbert Clark. Met o.a. Johnny Mack Brown, Noah Beery sr, Betsy King Ross, Noah Beery jr en Tully Marshall.

Serial in twaalf hoofdstukken. Dit is een magere western-serial. Dat kwam door de budget-beperkingen van producent Nat Levine - de enige schuldige. Brown is Kit Carson die de bende van Beery te lijf gaat die weer verantwoordelijk is voor de overval op een goudtransport. Ross verkleedt zich als jongen om voor Brown als spion te kunnen dienen en Beery Jr. is de Indiaanse vriend van Brown. Cecil DeMille's cameraman Alvin Wyckoff was van de partij, met Ernest Miller en William Nobles naast hem. Co-regisseur Clark was ook mede-scenarioschrijver en zou later producent worden, een typisch voorbeeld van zo'n western-duizendpoot. Het was de eerste serial van Brown, die er diverse zou maken.

The Rich Are Always With Us

1932 | Drama

Verenigde Staten 1932. Drama van Alfred E. Green. Met o.a. Ruth Chatterton, Adrienne Dore, George Brent, Bette Davis en John Miljan.

Rijke vrouw (Chatterton) blijft van haar onverantwoordelijke man (Miljan) houden, zelfs na een bittere echtscheiding en een nieuwe romance met Brent. Typische damesfilm.

So Big

1932 | Drama

Verenigde Staten 1932. Drama van William A. Wellman. Met o.a. Barbara Stanwyck, George Brent, Dickie Moore, Bette Davis en Guy Kibbee.

Edna Ferbers klassieke verhaal over moederliefde laat virtuoos spel zien van Stanwyck als Selina Peake. Dank zij Perc Westmore's make-up ziet zij er echt als een zestigjarige uit. Davis behaalt een vroege triomf als de bruisende Dallas O'Mara. Eerder verfilmd in 1924, en later nog in 1953.

Silver Dollar

1932 | Biografie, Drama

Verenigde Staten 1932. Biografie van Alfred E. Green. Met o.a. Edward G. Robinson, Bebe Daniels, Aline MacMahon, Harry Holman en Lee Kohlmar.

Het ware verhaal over H.A.W. Tabor, een man die rijk geworden was door de zilverwinning en -handel in de vorm van een sleutelroman. Hij droeg zijn steentje bij aan de opbouw van het mijnwerkerskamp Denver tot een drukke metropool. Zo'n typisch Amerikaanse patriottische heldensage, waarbij je tranen in de ogen zou moeten krijgen, maar wat niet uit de verf gekomen is door weinig spirituele regie. Scenario van Carl Erickson en Harvey Thew. Camerawerk van James van Trees.

Doctor X

1932 | Horror, Sciencefiction

Verenigde Staten 1932. Horror van Michael Curtiz. Met o.a. Lionel Atwill, Fay Wray, Lee Tracy, Preston Foster en Arthur Edmund Carewe.

Een fraai geproduceerde (o.a. een adequaat geluidsspoor) en goed geregisseerde horror-thriller in klassieke stijl over een waanzinnige, kannibalistische wurger die zijn wandaden bij volle maan begaat en die door de politie tot in een laboratorium wordt gevolgd. De komische momenten, de relatief trage voortgang en de naïeve finale vormen de zwakke punten. Gefilmd in het eerste Technicolor-proces, waarin groen/bruin wat domineert. De afdeling Filmkunde van UCLA beschikt over de gerestaureerde versie in kleur die op de tv wordt vertoond. Ook circuleerden er talloze zwart-wit kopieën, die veelvuldig zijn gedraaid, waardoor er verwarring is ontstaan over het feit of de film in kleur of zwart-wit is. Het is dus van oorsprong kleur. Naar het toneelstuk van Howard W. Comstock en Allan C. Miller, bewerkt door Robert Tasker en Earl Baldwin. Achter de camera stonden Ray Rennahan en Richard Tower. Wie de film ruim zestig jaar later ziet, begrijpt dat het indertijd een sensatie geweest moet zijn.

A Holy Terror

1931 | Western

Verenigde Staten 1931. Western van Irving Cummings. Met o.a. George O'Brien, Sally Eilers, Rita LaFoy, Humphrey Bogart en James Kirkwood.

Het boek Trailin van Max Brand was de basis voor het scenario waarin O'Brien op zoek gaat naar zijn ware identiteit nadat zijn vader vermoord werd en hij uit diens stukken het vermoeden krijgt iemand anders te zijn. Kirkwood blijkt uiteindelijk zijn echte vader te zijn en Eilers wordt zijn bruid nadat Bogart - in zijn zesde filmrol de voorman op de ranch van Kirkwood - zich hierbij heeft moeten neerleggen en er niet in geslaagd is O'Brien om zeep te helpen. Een van de weinige keren dat Bogart in een westernrol te zien is.