Joris Collet: cast.
Er zijn 11 films gevonden.

De surprise

1984 | Komedie

België 1984. Komedie van Peter Simons. Met o.a. Jo De Meyere, Greta Van Langendock, Chris Lomme, An Nelissen en An Haegemans.

Gemoderniseerde versie van een verhaal van de Nederlandse literator Belcampo (oorspronkelijke getiteld: De ideale dahlia) over een man van middelbare leeftijd die zelfmoord wil plegen maar die niet de geschikte methode vindt, en ten einde raad beroep doet op een geheimzinnige organisatie die dergelijke klusjes discreet en pijnloos opknapt. De persoonlijke humor, en de speelse grensoverschrijdingen van het redelijke naar het onredelijke komen goed tot hun recht.

Hoe Bernard het trompetspelen verleerde

1980 | Komedie

België 1980. Komedie van Ludo Bex. Met o.a. Luk Van Melle, Rudi Van Vlaenderen, Frans Vercammen, Lydia Billiet en Alice Toen.

Drie vrienden-landlopers vinden het geld dat hen niet gelukkig maakt en een gevaar betekent voor hun eerlijke vriendschap. Scenario van Paul Koeck.

In de rats

1978 | Komedie

België 1978. Komedie van Dré Poppe. Met o.a. Denise Deweerdt, Nolle Versyp, Juliette Van de Sompel, Joris Collet en Romain Deconinck.

Een tweetal personen maakt de kamer van de schoonmoeder van de echtgenoot schoon, die zit te doezelen op een terras waar ze het afval opstapelen. Dan komt de vuilnisophaaldienst langs. Het afval is weg maar... schoonmoeder ook! Paniek breekt uit. Een lichtelijk 'absurde' sfeer met soms hele goede en soms te voor de hand liggende grappen. Maar de acteurs vermaken zich duidelijk en de tv-kijker ook.

Wierook en Tranen

1977 | Oorlogsfilm, Romantiek, Drama

België​/​​Nederland 1977. Oorlogsfilm van Ruud Keers. Met o.a. Daan Brouwers, Katlijn Verbeke, Arnold Willems, Marga Neirynck en Joris Collet.

Verfilming van vrij autobiografisch verhaal van Ward Ruyslinck over de meidagen van 1940. Mensen vluchten voor het oprukkende Duitse leger. Onder hen de negenjarige Waldo (Brouwers) met zijn ouders, die omkomen. Waldo doolt alleen verder en ontmoet de veertienjarige Vera (Verbeke) die ook alleen is achtergebleven. Het meisje wordt door vier Duitsers verkracht en sterft. Beschamend.

In perfecte staat

1977 | Drama

België 1977. Drama van Peter Simons. Met o.a. Alex Wilequet, Yvonne Mertens, Jos Dom, Liliane De Waegeneer en Bob Van der Veken.

Wilequet is een brave huisvader die een tweedehandse autootje koopt maar tijdens een eerste uitstapje met het hele gezin krijgt hij een zwaar ongeval waarbij zijn dochter zwaar gewond geraakt. Op zijn eentje begint hij een onderzoek naar de geschiedenis van zijn auto en de verantwoordelijkheid voor het ongeval. Interessant origineel scenario van Paul Koeck.

Waar de vogeltjes hoesten

1974 | Avonturenfilm

België 1974. Avonturenfilm van Frans Buyens. Met o.a. Eva Kant, Klaus Jurgen Kramer, Rudie van Vlaenderen, Max Schnurr en Doris van Caneghem.

Een bloemenverkoopstertje en een vogelverschrikker trekken naar de stad, in de hoop daar een onbezorgd bestaan te kunnen opbouwen. Ze worden echter verjaagd door luchtvervuiling en geluidhinder en besluiten een paradijselijk eiland te kopen. Om aan het geld te komen beginnen ze een handel in bloemen en verse lucht...

Verloren Maandag

1973 | Drama

België​/​​Nederland 1973. Drama van Luc Monheim. Met o.a. Joris Collet, Monique van de Ven, Marysia De Pourbaix, Jan Decleir en Roger Van Hool.

Antwerpen is goed voor veel sfeer-van-de-zelfkant in een verhaal over een gevluchte Pool op zoek naar Van de Ven. Dit is één van haar mindere filmrollen. De film is ook bekend onder de Engelse titel WAY OUT.

Les lèvres rouges

1971 | Horror, Mysterie

België​/​​Frankrijk​/​​Duitsland 1971. Horror van Harry Kümel. Met o.a. Delphine Seyrig, John Karlen, Danielle Ouimet, Pierre Drouot en Paul Esser.

Wanneer jonggehuwden Stefan en Valerie in het uitgestorven Grand Hotel des Thermes de aristocrate Elizabeth Báthory en metgezellin Ilona ontmoeten, vangt een erotische wals met de dood aan. Subliem decadente en melancholieke Europese horrorfilm, met Eduard van der Enden-droomfotografie en François de Roubaix-mijmermuziek. Fantastiekmeester Kümel beschouwde de casting als een drama - op Seyrig na, nimmer prachtiger, sensueler dan hier. '...so many nights, tumbling and tumbling away, into the abyss of time...' Het Báthory-personage is gebaseerd op de Hongaarse gravin (1560-1614) die baadde in meisjesbloed.

De stille genieter

1961 | Komedie

België 1961. Komedie van Edith Kiel. Met o.a. Jef Cassiers, Cois Cassiers, Gaston Berghmans, Kalinka en Paula Geerts.

De zwanegang van Kiel als regisseuse: haar laatste film met de geestig bedoelde belevenissen van een simpele kantoorbediende (Berghmans) die vooraleer te trouwen een flat huurt. Hetzelfde huis wordt in de avonduren druk bezocht door zijn chef en diens vriendinnen. Zijn twee neven, Cois en Jef Cassiers (het komische duo De Woodpeckers), helpen hem tijdig uit de problemen. Na het falen van deze filmflop zegde Kiel het filmen terecht voorgoed vaarwel.

De roof van Hop-Marianneke

1954 | Komedie, Romantiek

België 1954. Komedie van Joris Diels. Met o.a. Paul Cammermans, Alma Blanca, Jeanne de Coen, Marcel Cauwenberg en Frans van den Brande.

Gebaseerd op de waar gebeurde fait-divers van de ontvoering door Antwerpse studenten van de pop Hop-Marianneke, behorend tot de Antwerpse folklore, waar bewaard in een Mechels museum. Een origineel idee, dat uitging van getuigenissen tijdens de rechtzaak, flash-backs, de reconstructie van de roof, de rivaliteit tussen de studenten, maar door gebrek aan geld, talent en ervaring een mislukking. Debuut van Cammermans als filmacteur in de hoofdrol.

Sinjorenbloed

1953 | Komedie

België 1953. Komedie van Edith Kiel. Met o.a. Charles Janssens, Piet Bergers, Paul S'Jongers, Louise Lausanne en Marcel Hendrickx.

Blunderkomedie met kleine komiek Janssens die zijn naar het buitenland gevluchte broer Bergers wil helpen, maar zelf het slachtoffer wordt van smokkelaarsbende in drugs (in 1953 al!) aan de Antwerpse haven. Filmdebuut in klein rolletje van een sexy Lex, de latere 'grande dame' en directrice van de Koninklijke Nederlandse Schouwburg van Antwerpen. Alleen nog te pruimen als tijdsdocument.