Thomas Mauch (1937): regie en camera.
Er zijn 18 films en 1 serie gevonden.

Warchild

2006 | Drama, Oorlogsfilm

Duitsland​/​​Slovenië 2006. Drama van Christian Wagner. Met o.a. Labina Mitevska, Joelle Ludwig, Senad Basic, Katrin Saß en Heinrich Schmieder.

De dertigjarige, Bosnische Senada (Mitevska) leidt ogenschijnlijk een onbezorgd bestaan, maar wordt achtervolgd door gruwelijke herinneringen aan de Balkanoorlog, waarin haar dochtertje Aida vermist is geraakt. Wonder boven wonder komt ze Aida op het spoor: het kind is als adoptiekind in een Duits gezin terechtgekomen. Maar daarmee is een happy end nog niet in zicht. Regisseur Wagner wilde naar eigen zeggen een groots, emotioneel verhaal vertellen 'dat ertoe doet'. Dat hem dat is gelukt, is mede te danken aan het indringende spel van Mitevska en het onsentimentele script van de Bosnische Edin H.-Hadzimahovic.

Heimat 3

2004 | Televisieserie, Drama

Duitsland​/​​Verenigd Koninkrijk 2004. Televisieserie van Met o.a. Henry Arnold, Salome Kammer, Peter Schneider, Uwe Steimle en Tom Quaas.

Deze derde reeks van de Heimat-sage bestaat uit zes afzonderlijke films en behandelt - bijna even subliem als de vorige delen - de Duitse geschiedenis tussen 1989 en 2000, ditmaal toegespitst op het leven van Hermann Simon en Clarissa Lichtblau. De eerste twee reeksen van Heimat, de monumentale tv-serie waarin de Duitse en Europese geschiedenis aanschouwelijk werd gemaakt aan de hand van de lotgevallen rond een familie in de Duitse Hunsrück, waren zo mooi en sterk gespeeld dat het derde deel eerst in de Nederlandse arthouses werd uitgebracht voordat de afleveringen op tv werden uitgezonden. In Heimat 3 wordt de draad weer opgepakt bij de val van de Muur. De hoofdrolspelers keren terug vanuit de stad naar hun geboortegrond, maar daar wachten vooral desillusies. De idyllische provincie bestaat niet meer, is de prachtig in beeld gebrachte, sombere boodschap.

Die Denunziantin

1993 | Historische film, Oorlogsfilm, Drama

Duitsland 1993. Historische film van Thomas Mitscherlich. Met o.a. Katharina Thalbach, Dieter Schaad, Elisabeth Schwarz, Dolly Dollar en Richy Müller.

Thalbach is een doodgewone boekhoudster die geen enkel spoor in de geschiedenis zou hebben nagelaten, als ze in 1937 Schaad niet ontmoet zou hebben. Deze Duitse aristocraat, jurist en oud- burgemeester van Leipzig, verzette zich tegen de plannen van Hitler en waarschuwde de regeringen van Oost-Europa. Na de mislukte aanslag op de Führer op 20 juli 1944 bluft Thalbach tegen haar collega's dat ze Schaad vroeger kende, maar niemand gelooft haar. Wanneer deze zich echter per toeval in het stadje ophoudt, herkent ze hem en geeft hem aan. Gebaseerd op het ware verhaal van het verraad van Helene Schwärzel dat het leven kostte aan Carl Goerdeler. Scenarioschrijver Detlef Michel probeert de achtergrond van het meisje te schetsen en een motief te vinden voor haar verraad. Boeiend gemaakt, maar vooral geschikt voor hen die belang stellen in dit soort oorlogsverhalen. Fotografie van Thomas Mauch.

Auf Wiedersehen Amerika

1993 | Komedie

Polen​/​​Duitsland 1993. Komedie van Jan Schütte. Met o.a. Otto Tausig, Jakov Bodo, Zofia Merle, Christa Berndl en George Tabori.

Bitterzoete, met veel liefde gedraaide en goed gespeelde film over twee joodse mannen waarvan er een met een niet-joodse vrouw is getrouwd. Na dertig jaar in New York gewoond te hebben, willen ze terug naar Polen. Ofschoon er van alles mis gaat - ze stranden in Berlijn en vieren de Kerst bij het Leger des Heils - loopt het uiteindelijk toch nog goed af: het stel vindt een huis in Polen en blijft daar wonen. De man die alleen is, vindt een vrouw die met hem teruggaat naar New York. Het wordt duidelijk dat het hedendaagse Polen achterblijft bij de herinneringen aan vroeger. Vol ironie en humor. Scenario van Thomas Strittmatter en regisseur Schütte. Camerawerk van Thomas Mauch.

Mocca für den Tiger

1991 | Romantiek

Duitsland 1991. Romantiek van Thomas Nennstiel. Met o.a. Crescentia Dünßer, Max Tidof, Brigitte Janner, Irina Hoppe en Heike Hanold.

De dertig-jarige Paul (Tidof) is afgestudeerd als arts. Hij is een einzelg[KA3]anger en besluit zijn carri[KA2]ere af te breken om een wijnhandel te beginnen. Hij leert de 28-jarige aankomende zangeres Laura (Dünßer) kennen. Laura heeft een woongemeenschap verlaten om zich op haar studie te concentreren en woont in een pension tegenover Paul. Deze twee totaal verschillende karakters worden uiteraard verliefd op elkaar, maar ontdekken dat samenleven niet meevalt en dat het veelvuldig concessies doen betekent. Niet meteen een meesterwerk maar als men de onwaarschijnlijkheden niet meerekent een best aangename komedie uit de serie Das kleine Fernsehspiel in het kader Gefühlsecht. Regisseur Nennstiel schreef met Wolfgang B. Heine het scenario. Het camerawerk is van Thomas Mauch.

Wallers letzter Gang

1989 | Drama

Duitsland 1989. Drama van Christian Wagner. Met o.a. Rolf Illig, Sibylle Canonica, Franz Boehm, Volker Prechtel en Herbert Knaup.

Voor de laatste keer inspecteert de oude Waller de spoorbaan die buiten bedrijf gesteld wordt - zoals hij dat al tientallen jaren deed. Herinneringen uit het verleden komen bij hem op en versmelten met het heden. Indrukwekkend debuut van regisseur Wagner, naar het boek Die Strecke van Gerhard Köpf. Camerawerk van Thomas Mauch.

Adrian und die Römer

1988 | Komedie, Drama, Romantiek

Duitsland 1988. Komedie van Klaus Bueb en Thomas Mauch. Met o.a. Klaus Bueb, Gertraud Jesserer, Katharina Abt, Ulrich Wildgruber en Hark Bohm.

Adriaan wordt gekweld door de midlife-crisis. Zijn aanstaande 41ste verjaardag brengt hem er toe zijn leven opnieuw vorm te geven. Een bezoek aan de psychiater levert niet het verwachte succes op, maar de liefde voor zijn herontdekte jeugdvriendin en haar 20-jarige dochter schijnt hem goed te doen. Deze komedie is als debuut niet slecht, maar de parallellen met de films van Woody Allen liggen hier en daar te veel voor de hand.

Die Galaxenbauer

1985 | Drama, Documentaire, Experimenteel

Duitsland 1985. Drama van Kurt Konrad Hieber. Met o.a. Hugo Käufl, Karin Baal, Michael Kroeger, Paul Högenauer en Magnus Moser.

Na de dood van zijn vrouw kon de kunstenaar Hugo K[KA3]aufl zich niet meer thuisvoelen in deze wereld. Hij begon zich een eigen universum te bedenken en bracht dit met zijn schilderijen in beeld. Via 8-mm home-movies reconstrueert hij zijn leven, terwijl hij door zijn schilderijen en monologen zijn opvattingen van zijn persoonlijke, nieuwe, perfecte wereld openbaart. Zelf leeft hij in grote armoede, gesteund door zijn zuster en familieleden. Door een mengeling van werkelijkheid en gespeelde fragmenten tracht de regisseur een portret te schetsen van de schizofrene kunstenaar, die zelf de beelden van (grotendeels onverstaanbare) commentaar voorziet. Je vraagt je af of de man zelf in zijn theorieën gelooft of dat hij de kijker in de maling neemt. Je ziet in elk geval de grens tussen realiteit en fictie niet duidelijk liggen. Mogelijk was dit de bedoeling van scenaristen Hieber en Karin Süss, maar dan zijn ze toch niet helemaal in hun opzet geslaagd. De monotone stem van Käufl zal bovendien menige kijker voortijdig doen afhaken. Fotografie is van Thomas Mauch.

Der Angriff der Gegenwart auf die übrige Zeit

1985 | Experimenteel

Duitsland 1985. Experimenteel van Alexander Kluge. Met o.a. Jutta Hoffmann, Rosel Zech, Armin Mueller-Stahl, Michael Rehberg en Peter Roggisch.

Alexander Kluge thematiseert in deze film het begrip 'tijd' in de vorm van collage-scènes. Op zijn eigen scherpzinnige wijze die al bekend was van de film MACHT DER GEFŸHLE, demonstreert hij de tijdloosheid en het verlies van de tijd die kenmerkend zijn voor het heden. Het camerawerk is van vier verschillende lieden: Thomas Mauch, Werner Lüring, Herrmann Fahr en Jusith Kaufmann.

Fitzcarraldo

1982 | Drama, Avonturenfilm

Duitsland​/​​Peru 1982. Drama van Werner Herzog. Met o.a. Klaus Kinski, Claudia Cardinale, José Lewgoy, Paul Hittscher en Miguel Ángel Fuentes.

Klaus Kinski intrigeert als de weirde, aan Caruso verslingerde kolonist die er niet voor terugdeinst om een flink formaat salonboot middels kabels en rolhouten over een berg te laten slepen. Herzog filmde de levensgevaarlijke onderneming zonder trucages, wat hem veel kritiek opleverde. 'Het enige dat telt is wat je op het witte doek ziet,' liet hij destijds in interviews weten. 'Of wij bij het draaien geleden hebben - en wij hebben waarschijnlijk meer geleden dan ieder ander die ooit een film heeft gemaakt - doet er niets toe.' Een van de tegenslagen lag in het feit dat de beoogde hoofdrolspeler Jason Robards voortijdig afhaakte. Robards plaats werd dus ingenomen door Kinski, Herzogs 'liebster Feind' Kinski.

Desperado City

1981 | Film noir

Duitsland 1981. Film noir van Vadim Glowna. Met o.a. Siemen Rühaak, Beate Finckh, Karin Baal, Vera Tschechowa en Vadim Glowna.

Een oud gegeven: de Reeperbahn bij nacht, maar met een fraaie rol van Tschechowa is dit regiedebuut van voormalig tv-acteur Glowna een hartstochtelijke 'film noir' volgens nieuw recept; een taxichauffeur berooft vergeefs de bank van zijn vader en een nachtclubzangeresje weigert prostituée te worden. Het camerawerk is van Thomas Mauch, die hiervoor de gouden camera kreeg op het filmfestival van Cannes in 1981.

Neapolitanische Geschwister

1978 | Drama, Muziek

Italië​/​​Duitsland 1978. Drama van Werner Schroeter. Met o.a. Romeo Giro, Antonio Orlando, Margareth Clémenti, Tiziana Ambretti en Cristina Donadio.

Een van de sterkste opera-melodrama's van Schroeter met meeslepende ensceneringen die steeds aan oude films en bekende toneel-opvoeringen doen denken. Liefde en haat, leven en dood in Napels in een aangrijpende en romantische film. Scenario van regisseur Schroeter en Wolf Wondratschek. Camerawerk van Thomas Mauch.

Stroszek

1977 | Drama

Duitsland 1977. Drama van Werner Herzog. Met o.a. Bruno S., Eva Mattes, Clemens Scheitz, Wilhelm von Homburg en Burkhard Driest.

Een alcoholist, onlangs vrijgelaten uit de gevangenis, verlaat samen met een oudere vriend en een prostituee Berlijn, op zoek naar een beter leven in Wisconsin. Conventionele cinema verbeeldt in weloverwogen beeld en geluid de chaos en structuurloosheid van het leven. Non-conformist Herzog tart die contradictio in terminis met deze verliezersballade waarin iedere scène niet per se die is die te verwachten viel. Van grauwbetonnen Berlijn naar vrieskoud Wisconsin voert de vlucht uit de hopeloosheid van alcoholistische ex-bajesklant Bruno, diens oudere buurman Scheitz en prostituee Eva. Niets, niet eens de verbondenheid door misère, blijkt echter zoals gedacht. Over Stroszek, dat hypnotiseert door zijn alledaagse waanzin, vreemde Amerika-beelden en kapotte figuren, zou je een film kunnen maken.

Shirins Hochzeit

1976 | Drama

Duitsland 1976. Drama van Helma Sanders. Met o.a. Ayten Erten, Jürgen Prochnow, Peter Francke, Aras Ören en Ortrud Beginnen.

Een Turks meisje reist naar Duitsland, de man achterna met wie zij volgens de familie-afspraken zou trouwen, maar komt in de wereld van de prostitutie terecht en wordt vermoord. Jammer van het typisch Duits-melige van het overigens ontroerend verfilmde melodrama. Camerawerk van Thomas Mauch.

How Much Wood Would A Woodchuck Chuck?

1976 | Documentaire

Duitsland 1976. Documentaire van Werner Herzog. Met o.a. Ralph Wade, Steve Liptay en Abe Diffenbach.

Een reportageverslag over de wereldkampioenschappen van veilingmeesters te Fort Collins, Colorado en New Holland, Pennsylvania. Herzog volgt hun inspanningen, voert gesprekken met hen en registreert op de hem zo eigen manier de omgeving waarin dit alles zich afspeelt. Herzog wil een stemmingsbeeld brengen over de veeveiling in Amerika, geïllustreerd door het unieke taalgebruik, een taal die geen enkele buitenstaander begrijpt. Herzog noemde het een 'experiment met een nieuwe taal'. Tracht de titel van de film maar eens enkele keren snel achter elkaar uit te spreken en vraag aan iemand die hem niet kent wat je gezegd hebt. Dat is de taal van de veilingsmeesters. Een film die je meer moet ondergaan dan zien, want anders gaat hij na tien minuten vervelen. Herzog schreef het scenario en de montage is van Beate Mainka-Jellinghaus. Thomas Mauch stond achter de camera.

Erikas Leidenschaften

1976 | Drama

Duitsland 1976. Drama van Ula Stöckl en Ula Stèckl. Met o.a. Karin Baal en Vera Tschechowa.

Erika (Baal) en Franziska (Tschechowa) leren elkaar kennen als ze allebei secretaresse zijn. Erika is net gescheiden en Franziska heeft een ongelukkige liefde achter de rug. Ze besluiten samen te gaan wonen, maar na zes jaar is hun relatie voorbij. Erika voelde zich door Franziska uitgebuit en Franziska wist niet wat ze wilde. Erika was jaloers op de zekere levensvreugde van Franziska, en de onzekere Franziska keek op tegen de stabiele Erika. Vier jaar later ontmoeten ze elkaar weer en proberen aan de hand van gesprekken te analyseren wat er gebeurd is, wat er mis ging en ze trachten elkaars gevoelens te begrijpen. Uitstekende spelprestaties van Baal en Tschechowa in een zwaar op de hand zijnde film met veel dialoog. Het strekt maakster Stöckl tot eer dat de film niet veel langer is dan een uur. Het camerawerk is van Thomas Mauch.

Aguirre, der Zorn Gottes

1972 | Avonturenfilm, Historische film, Actiefilm, Biografie, Drama

Duitsland​/​​Mexico 1972. Avonturenfilm van Werner Herzog. Met o.a. Klaus Kinski, Cecilia Rivera, Helena Rojo, Del Negro en Ruy Guerra.

Wellicht de beste film van de eigenzinnige cineast Werner Herzog. Onder zware omstandigheden geschoten in de Peruaanse jungle, vertelt Aguirre het verhaal van een op macht beluste Spaanse conquistador in zestiende-eeuws Zuid-Amerika, die op zoek gaat naar El Dorado, de legendarische stad van goud. Alles en iedereen moet wijken voor een passie die langzaam overgaat in obsessie en later zelfs krankzinnigheid. Criticasters meenden dat de motivatie van de titelheld Aguirre (gespeeld door Klaus Kinski) te schimmig bleef, maar wat dondert het met zulke mooie, overweldigende beelden: van de jungle van Peru, en van de megalomane Kinski.

Die fliegende Ärzte von Ostafrica

1969 | Documentaire, Drama

Duitsland 1969. Documentaire van Werner Herzog.

Een documentaire film over de 'Flying Doctors Service', een medische organisatiedienst gesticht door de Britse arts Dr. Michael Wood. Vanuit Nairobi bestrijkt hij met zeven vliegtuigen uitgestrekte gebieden in Kenya, Tanzania en Uganda. De artsen en de chirurgie is in de film maar van bijkomstig belang. Voor alles gaat het hem om het tonen van de patiënten en hun levenswijze, hun weerstand en hun bijgeloof. De dokters hebben het niet gemakkelijk met deze mensen. Ze moeten hun spreekuur in openlucht houden want niemand durft de tot hospitaal omgevormde wagen binnengaan. Bovendien moeten ze de kleding van de zieke wegnemen om te verhinderen dat ze dadelijk na de operatie weglopen. Herzog, die tevens het scenario schreef, maakte met de zorgvuldig uitgekozen beelden een originele documentaire die ons een beschaving toont die wij ons niet meer kunnen voorstellen. Wilfried Klaus spreekt de commentaar in en Beate Mainka- Jellinghaus tekende voor de montage. De camera werd bediend door Thomas Mauch.

Abschied von gestern

1966 | Drama

Duitsland 1966. Drama van Alexander Kluge. Met o.a. Alexander Kluge, Günter Mack, Hans Korte, Josef Kreindl en Eva Maria Meineke.

Duitse New Wave van producent/schrijver/regisseur Alexander Kluge (1932) met zijn vijf jaar jongere zus Alexandra in de hoofdrol als Anita G. Zij speelt de fysiek en moreel ontwortelde vrouw, levend uit een koffer, een leven gevat in een collage van stadsbeelden - van panorama's uit de draaiende Fernsehturm tot rechtbankbeelden, verstilde schouderopnames en registraties van prentenboeken: alles staat in het teken van sfeer en tijdstekening met lineaire verhaalopbouw als eerste offer. Broer en zus wonnen de Duitse filmprijs voor respectievelijk beste regie en beste hoofdrol.