Patrick O'Neal: cast.
Er zijn 42 films gevonden.

Under Siege

1992 | Actiefilm, Avonturenfilm, Thriller

Verenigde Staten​/​​Frankrijk 1992. Actiefilm van Andrew Davis. Met o.a. Steven Seagal, Tommy Lee Jones, Gary Busey, Erika Eleniak en Colm Meaney.

Casey Ryback (Seagal) werkt als kok aan boord van een enorm marineschip. Zijn taarten zijn beroemd, maar als terroristen het schip kapen en Casey de enige is die nog vrij rondloopt, blijkt hij behalve kok ook nog eens de gevaarlijkste vechtmachine van de hele marine te zijn, en iemand die in een wip dodelijke wapens maakt uit de inhoud van een keukenkastje. Seagal is geen erg sympathieke acteur, de plot lijkt wel heel erg op Die Hard, toch is Under Siege een heel behoorlijke actiefilm.

For the Boys

1991 | Komedie, Musical, Drama

Verenigde Staten 1991. Komedie van Mark Rydell. Met o.a. Bette Midler, James Caan, George Segal, Patrick O'Neal en Christopher Rydell.

Midler in haar element als all-round entertainster, die achter de linies de soldaten vermaakt. Ze begint haar carri[KA2]ere in WO II en vervolgt die door voor de boys op te treden tijdens in de Koreaanse oorlog en in Vietnam. Gefilmd in flashback, een nostalgisch verslag van de dagen waarin de troepen in oorlog verstrooid werden door dans- en zangvoorstellingen. Komediant Caan is haar partner op de b[KA3]uhne. Emotionele situaties en botsingen dreigen een einde te maken aan hun (professionele) relatie. Redelijk onderhoudende film, vooral fans van Bette. Arliss Howard is eventjes te zien als de geüniformeerde echtgenoot van Midler.

Q & A

1990 | Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1990. Misdaad van Sidney Lumet. Met o.a. Nick Nolte, Timothy Hutton, Armand Assante, Patrick O'Neal en Lee Richardson.

Q & A, oftewel Vragen en Antwoorden, is thriller en sociaal drama ineen. Een corrupte politieagent (Nolte) wordt ervan verdacht een Puertoricaanse man in koelen bloede te hebben vermoord. De jonge, naïeve assistent-officier van justitie (Hutton) onderzoekt de ware toedracht. De film levert ondertussen commentaar op de relaties tussen de verschillende etnische groeperingen van New York: geen enkel personage lijkt te ontsnappen aan een zeker racisme. De gestileerde fotografie van Andrzej Bartkowiak doet het afstandelijke scenario alle eer aan. Goed spel, maar te opdringerige score van Ruben Blades.

Alice

1990 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1990. Drama van Woody Allen. Met o.a. Mia Farrow, Alec Baldwin, Blythe Danner, Judy Davis en William Hurt.

Na vijftien jaar huwelijk met yuppie Hurt lijkt Alice (Farrow) geslaagd te zijn in het leven. Ze baadt in weelde, en elke dag is mooi ingedeeld. Dan veranderen vrijwel gelijktijdig twee dingen in haar leven. Op de school van een van haar kinderen ontmoet ze de gescheiden saxofonist Mantegna, die haar aan het succes van haar leven doet twijfelen, en de oude Chinees (Luke in zijn laatste filmrol) die ze op aanraden van vrienden in verband met rugklachten opzoekt. Hij geeft haar een poeder dat onverwachte gevolgen heeft. Een dramatische komedie, die rustig en zonder hoogte- of dieptepunten voortkabbelt. Het is als een momentopname uit het leven van een vrouw, schitterend geënsceneerd, zoals alleen Allen het kan. Knappe vertolking van de hele, bekende cast. Zoals altijd schreef Allen zelf het scenario, maar de muziek die hij op de soundtrack plaatste is soms te opdringerig. Carlo Di Palma stond in voor de fotografie.

Maigret

1988 | Misdaad

Verenigd Koninkrijk 1988. Misdaad van Paul Lynch. Met o.a. Richard Harris, Patrick O'Neal, Victoria Tennant, Barbara Shelley en Ian Ogilvy.

Harris speelt de Angelsasksische uitvoering van Jean Gabin als de morsige Parijse politiecommissaris Jules Maigret. Hij is op zoek naar de moordenaar van een goede vriend, een Franse priv[KA1]e-detective, en speelt kat-en-muis met de sluwe Amerikaanse industrialist O`Neal. De ontspannen Harris en zijn medespelers lijken niet helemaal op hun gemak bij het uitbeelden van Franse rollen met onmiskenaar Engels (of, zoals bij Harris, Iers) accent. Pilot voor een geplande Maigret-serie.

Like Son Like Father

1987 | Komedie

Verenigde Staten 1987. Komedie van Rod Daniel. Met o.a. Patrick O'Neal, Camille Cooper, Kirk Cameron, Sean Astin en Catherine Hicks.

Harris speelt de Angelsasksische uitvoering van Jean Gabin als de morsige Parijse politiecommissaris Jules Maigret. Hij is op zoek naar de moordenaar van een goede vriend, een Franse priv[KA1]e-detective, en speelt kat-en-muis met de sluwe Amerikaanse industrialist O`Neal. De ontspannen Harris en zijn medespelers lijken niet helemaal op hun gemak bij het uitbeelden van Franse rollen met onmiskenaar Engels (of, zoals bij Harris, Iers) accent. Pilot voor een geplande Maigret-serie.

Like Father, Like Son

1987 | Drama, Fantasy, Komedie

Verenigde Staten 1987. Drama van Rod Daniel. Met o.a. Dudley Moore, Kirk Cameron, Margaret Colin, Catherine Hicks en Patrick O'Neal.

Een hartchirurg sprenkelt per ongeluk een oude Indiaanse drank in zijn cocktail en plotseling hebben hij en zijn tienerzoon hun identiteit verwisseld. Dit gênante produkt is de eerste van een viertal films uit 1987/1988 waarin er met het bijna-volwassen-tiener thema wordt getoverd. De latere variaties zijn wat beter uitgewerkt.

Spraggue

1984 | Mysterie

Verenigde Staten 1984. Mysterie van Larry Elikann. Met o.a. Michael Nouri, Glynis Johns, James Cromwell, Mark Herrier en Patrick O'Neal.

Een professor uit Boston, die voor detective speelt en zijn vitale tante proberen een val te zetten voor een moordlustige dokter in deze pilot voor een gewone TV-serie.

The Studio Murders

1982 | Thriller

Verenigde Staten 1982. Thriller van William Wiard. Met o.a. Suzanne Pleshette, Barry Newman, Robert Vaughn, Ben Marley en Lenora May.

Pleshette speelt de schrijfster van een populaire soap opera. De sterren worden een voor een vermoord, en ook zij wordt bedreigd. Welke snoodaard wil de hitserie, de sterren en de makers vernietigen? Een levendige thriller, aardig geacteerd. Scenario van David Levinson.

Fantasies

1982 | Mysterie, Thriller

Verenigde Staten 1982. Mysterie van William Wiard. Met o.a. Suzanne Pleshette, Barry Newman, Robert Vaughn, Patrick O'Neal en Madlyn Rhue.

Iemand helpt systematisch de sterren uit de succesvolle melodramatische serie [KL]Middleton USA[KLE] geschikt voor de late avond (gespeeld door echte feuilletonsterren) naar de andere wereld, en Pleshette, de maakster van de show, vreest dat zij de volgende zal zijn. Ongewoon, maar zwakke wie-is-de-dader. Scenario van David Levinson.

Make Me an Offer

1980 | Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1980. Romantiek van Jerry Paris. Met o.a. Susan Blakely, Patrick O'Neal, John Rubinstein, Edie Adams en Stella Stevens.

Situatiekomedieromantiek die zich in Zuid-Californië afspeelt tegen het decor van makelaars in onroerend goed.

To Kill a Cop

1978 | Drama

Verenigde Staten 1978. Drama van Gary Nelson. Met o.a. Joe Don Baker, Louis Gossett jr, Patrick O'Neal, Desi Arnaz Jr en Christine Belford.

Een politiefilm over een eigengereide rechercheur, een reeks moorden op agenten en een zwarte revolutionaire leider die op een bloedbad bij de politie broedt. Gebaseerd op de bestseller van Robert Daley. Het werd de pilot voor de tv-serie EISCHIED.

Like Mom, Like Me

1978 | Drama

Verenigde Staten 1978. Drama van Michael Pressman. Met o.a. Linda Lavin, Kristy McNichol, Patrick O'Neal, Max Gail en Lawrence Pressman.

Moeder en dochter komen voor een nieuwe situatie in hun leven te staan als vader er vandoor gaat. De nieuwe relaties van ma met mannen worden gezien door de bril van de tienerdochter. Goed geacteerd, een weloverwogen drama.

The Last Hurrah

1977 | Drama

Verenigde Staten 1977. Drama van Vincent Sherman. Met o.a. Carroll O'Connor, John Anderson, Dana Andrews, Jack Carter en Mariette Hartley.

O'Connor speelt niet alleen burgemeester Frank Skeffington, maar schreef ook de bewerking van de bestseller van Edwin O'Connor. Lang niet zo goed als de versie van John Ford uit 1958.

The Deadliest Season

1977 | Drama

Verenigde Staten 1977. Drama van Robert Markowitz. Met o.a. Michael Moriarty, Kevin Conway, Meryl Streep, Sullv Boyar en Jill Eikenberry.

Hard aankomend drama over een professionele hockeyspeler wiens agressiviteit als verdediger hem bemind maakt bij de fans en zijn bazen totdat hij een andere speler dodelijk verwond en voor doodslag wordt aangeklaagd. Goed doordacht, provocerend, maar ook gewelddadig scenario van Ernest Kinoy, ontsierd door de vreemde gemaniëreerde manier van acteren van Moriarty.

Sharon: Portrait of a Mistress

1977 | Drama

Verenigde Staten 1977. Drama van Robert Greenwald. Met o.a. Trish Van Devere, Patrick O'Neal, Janet Margolin, Gloria DeHaven en Mel Ferrer.

Het drama van een vrouw die een reeks affaires heeft met getrouwde mannen. Een damesdrama dat oprecht werd vertolkt.

Twin Detectives

1976 | Mysterie

Verenigde Staten 1976. Mysterie van Robert Day. Met o.a. Jim Hager, Jon Hager, Lillian Gish, Patrick O'Neal en Michael Constantine.

Een mysterie-verhaal over een identieke speurderstweeling, een oude dame, een bende oplichters en een vermoorde waarzegster. Wat heeft die lieve oude Gish bewogen om haar tv-debuut te maken in zo'n onbenullige film?

The Moneychangers

1976 | Drama

Verenigde Staten 1976. Drama van Boris Sagal. Met o.a. Kirk Douglas, Christopher Plummer, Anne Baxter, Ralph Bellamy en Timothy Bottoms.

Mini-serie in vier delen. Een perfecte verfilming van Arthur Hailey`s boek over de concurrentiestrijd tussen de beide vice- directeuren (Plummer en Douglas) van een bank nadat directeur Bellamy zijn naderend sterven heeft meegedeeld. Beiden doen hun best door de aandeelhouders gekozen te worden. Plummer (die een Emmy Award voor zijn rol kreeg) schuwt geen middel om dat doel te bereiken, maar moet het uiteindelijk tegenover de eerlijke en rechtschapen Douglas afleggen. Schitterende rollen van diverse acteurs. Bij ons werd de serie vertoond als DE BANKIERS.

The Killer Who Wouldn't Die

1976 | Thriller

Verenigde Staten 1976. Thriller van William Hale. Met o.a. Mike Connors, Samantha Eggar, Patrick O'Neal, Clu Gulager en James Shigeta.

Een voormalige rechercheur, die nu vrachtbootkapitein is, gaat op zoek naar de moordenaar van zijn vriend die geheim agent was en raakt verstrikt in een spionage-web. Een mislukte pilot met Connors terug in 'Mannix'-vorm.

The Stepford Wives

1975 | Horror, Sciencefiction

Verenigde Staten 1975. Horror van Bryan Forbes. Met o.a. Katharine Ross, Paula Prentiss, Nanette Newman, Patrick O'Neal en Tina Louise.

Doeltreffende film, die je bloed in de aderen doet stollen, waarin de huisvrouwen Ross en Prentiss er achter proberen te komen waarom de vrouwen van Stepford, Connecticut voortdurend in gezegende omstandigheden verkeren. Scenario van William Goldman naar de bestseller van Ira Levin.

Crossfire

1975 |

Verenigde Staten 1975. William Hale. Met o.a. James Farentino, John Saxon, Patrick O'Neal, Pamela Franklin en Ramon Bieri.

De agent en provocateur Farentino infiltreert in de onderwereld. Hij is op zoek naar de bron, waar zwart geld wit gemaakt wordt, en gebruikt wordt om allerlei ambtenaren in de stad om te kopen. Nogal conventioneel en overtrokken.

The Way We Were

1973 | Romantisch drama

Verenigde Staten 1973. Romantisch drama van Sydney Pollack. Met o.a. Barbra Streisand, Robert Redford, Bradford Dillman, Murray Hamilton en Viveca Lindfors.

Kroniek over de gemankeerde relatie tussen de linkse activiste Katie (Streisand) en de getalenteerde, maar niet bijster geëngageerde schrijver Hubbell (Redford) vanaf hun studietijd in de jaren dertig tot aan McCarthy’s heksenjacht in het Hollywood van de jaren vijftig en nog wat later. Vlot romantisch drama, vooral het bekijken waard vanwege de chemie tussen de sterren Redford en Streisand. De titelsong en de score van Marvin Hamlisch waren goed voor een Oscar. Scenarist Arthur Laurents baseerde het script gedeeltelijk op zijn eigen ervaringen met het House Un-American Activities Committee.

Silent Night, Bloody Night

1973 | Horror, Thriller

Verenigde Staten 1973. Horror van Theodore Gershuny. Met o.a. Patrick O'Neal, James Patterson, Mary Woronov, Astrid Heeren en John Carradine.

Een onevenwichtige, goedkope produktie over een voortvluchtige moordenaar uit een inrichting die een stadje in New England en de bewoners van een oud, te koop staand herenhuis terroriseert.

Bloody Night Silent Night

1973 |

1973. Theodore Gershuny. Met o.a. Astrid Heeren, Patrick O'Neal, John Carradine en Mary Woronov.

Een onevenwichtige, goedkope produktie over een voortvluchtige moordenaar uit een inrichting die een stadje in New England en de bewoners van een oud, te koop staand herenhuis terroriseert.

Corky

1972 | Drama

Verenigde Staten 1972. Drama van Leonard Horn. Met o.a. Robert Blake, Charlotte Rampling, Patrick O'Neal, Christopher Connelly en Ben Johnson.

Blake's obsessie voor stock-car racen sluit al het andere in zijn leven uit, inclusief vrouw en vrienden. Goede racescènes en een redelijk boeiende karakterstudie. Gedraaid in Panavision. Ook bekend als LOOKING GOOD.

Cool Million

1972 | Misdaad

Verenigde Staten 1972. Misdaad van Gene Leavitt. Met o.a. James Farentino, John Vernon, Barbara Bouchet, Jackie Coogan en Christine Belford.

Internationale troubleshooter moet de echte erfgename van vijftigmiljoen dollar opsporen als de vader onder mysterieuze omstandigheden sterft. Kermisachtig vermaak dat niet erg goed is. Hertiteld: MASK OF MARCELLA.

Columbo: Blueprint For Murder

1972 | Mysterie, Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1972. Mysterie van Peter Falk. Met o.a. Peter Falk, Patrick O'Neal, Forrest Tucker, Janis Paige en Pamela Austin.

Multi-miljonair Beau Williamson (Tucker) wordt geconfronteerd met de opdracht van zijn vrouw Jennifer (Austin) voor de bouw van een kantorencomplex. Hij is het daar niet mee eens om daar zijn geld in te steken, en als hij het afblazen wil, maakt hij kennis met de uiterst brutale architect Elliot Markham (O`Neal). Elliot vraagt Tucker wat er zou gebeuren als hij om het leven zou komen. Elliot komt erachter, dat Jennifer weinig erft, maar dat ze een volmacht heeft over al zijn rekeningen bij `afwezigheid`. Dus Beau verdwijnt. Lt. Columbo (Falk) staat voor een raadsel. Door Falk zelf geregisseerde film, met veel achtergrondlawaai en opnames uit de bouw.

The Kremlin Letter

1970 | Thriller

Verenigde Staten 1970. Thriller van John Huston. Met o.a. Richard Boone, Orson Welles, Patrick O'Neal, Barbara Parkins en Dean Jagger.

Een Russische spion wordt gedood wanneer hij een brief wil bemachtigen waaruit blijkt dat de Amerikanen en de Sovjets een overeenkomst hebben gesloten om gezamenlijk het Chinese atoomarsenaal te vernietigen. Een ploeg Amerikaanse agenten, o.l.v. O'Neal, wordt naar Moskou gezonden om deze compromitterende brief terug te vinden. Vervelende en niet te ontwarren thriller met een heleboel bekende gezichten, die de film ook niet kunnen redden. Het scenario van Huston en Gladys Hill, gebaseerd op een roman van Noel Behn, lijkt wel geschreven in geheimschrift, enkel te ontcijferen door ingewijden. Fotografie van Ted Scaife. Gefilmd in Panavision.

El Condor

1970 | Western

Verenigde Staten​/​​Spanje 1970. Western van John Guillermin. Met o.a. Jim Brown, Lee Van Cleef, Patrick O'Neal, Iron Eyes Cody en Imogen Hassall.

Dwangarbeider Brown verneemt van een van zijn lotgenoten dat in de versterkte burcht van El Condor een fortuin aan goud ligt. Na zijn ontsnapping plant hij met Van Cleef een overval op deze fabelachtige burcht in de Mexicaanse woestijn. Van Cleef belooft hem honderd Apachen in ruil voor de helft van het goud. Een western met opvallend weinig actie, gemaakt in de zuiverste spaghetti-stijl, al hebben de Italianen er niets mee te maken. Larry Cohen en Steven Carabatsos schreven het scenario, dat niet erg overtuigend werd vertolkt, al blijft Hill een knappe meid. Guillermin is tot beter werk in staat. De locatie-fotografie van Henri Persin is echter adembenemend. Debuut van producent André de Toth.

Stiletto

1969 | Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1969. Misdaad van Bernard L. Kowalski. Met o.a. Alex Cord, Britt Ekland, Patrick O'Neal, Joseph Wiseman en Barbara McNair.

Cord die tot de verarmde Italiaanse adel behoort wordt in Californië ternauwernood van een lynchpartij gered door de mafia. Hoewel hij het leven van een playboy leidt, moet hij af en toe iemand uit de weg ruimen opdracht van de onderwereld als tegenprestatie. Hij doet dit op een markante manier met een knipmes. Na de derde killing meent hij dat hij zijn schuld heeft verffend en wil ermee ophouden. Inmiddels is de politie hem al op het spoor en de mafia is het er niet mee eens. Een weinig sterke film, clichématig gemaakt. Naar het gelijknamige boek van veelschrijver Harold Robbins.

Castle Keep

1969 | Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1969. Oorlogsfilm van Sydney Pollack. Met o.a. Burt Lancaster, Peter Falk, Patrick O'Neal, Jean-Pierre Aumont en Scott Wilson.

Op het ogenblik dat de Duitsers hun Ardennenoffensief voorbereiden, neemt een peloton van acht vermoeide Amerikaanse soldaten zijn intrek in het kasteel van graaf Aumont. Bevelvoerend commandant Lancaster voelt zich aangetrokken tot de mooie, jonge vrouw van de graaf. Deze laatste sluit de ogen in de hoop zo toch nog aan een erfgenaam te komen. Voor de soldaten is dit intermezzo in de bloedige strijd welkom, maar de vijand is in de buurt. Onsamenhangend beeld van soldaten die even de oorlogsstress kunnen vergeten. Qua sfeer baadt de film meer in de fantasie dan in de oorlog. Een interessante poging, maar scenarioschrijvers Daniel Taradash en David Rayfiel konden de broeierige dreiging uit de roman van William Eastlake niet geslaagd op het filmscherm overbrengen. Camerawerk van Henri Decae en muziek van Michel Legrand. Gefilmd in Panavision.

Where Were You When the Lights Went Out?

1968 | Komedie

Verenigde Staten 1968. Komedie van Hy Averback. Met o.a. Doris Day, Robert Morse, Patrick O'Neal, Terry-Thomas en Steve Allen.

De grote elektriciteitsstoring in New York en omstreken in november 1965 vormt de achtergrond van dit lichtgewicht stervehikel voor Doris Day, waarin ze met een knipoog de ster van het Broadwaystuk 'The Constant Virgin' speelt. Zoals vaker in haar films belandt Day per ongeluk in bed met een man die niet haar echtgenoot is. De acteurs doen hun best in deze bewerking van een toneelstuk van Claude Magnier, maar het verhaal is simpelweg niet sterk. Day was naar verluidt louter om contractuele redenen gemotiveerd om de film te maken.

The Secret Life of an American Wife

1968 | Komedie

Verenigde Staten 1968. Komedie van George Axelrod. Met o.a. Walter Matthau, Anne Jackson, Patrick O'Neal, Edy Williams en Richard Bull.

Een praterige, niet altijd leuke Axelrod-komedie over een verwaarloosde vrouw die voor callgirl wil doorgaan bij één van de cliënten van haar man, de witte- doekminnaar Matthau. Armzalig vervolg op LORD LOVE A DUCK.

Companions In Nightmare

1968 | Misdaad, Drama

Verenigde Staten 1968. Misdaad van Norman Lloyd. Met o.a. Melvyn Douglas, Gig Young, Anne Baxter, Patrick O'Neal en Dana Wynter.

Erkend psychiater (Douglas) inviteert een willekeurige groep beroepsmensen om aan zijn groepstherapie-experiment mee te doen, maar wat hij niet weet is dat er een gevaarlijke, psychotische figuur tussen zit. De rollen kunnen niet helemaal de gekunstelde toestand verhullen.

Assignment to Kill

1968 | Misdaad

Verenigde Staten 1968. Misdaad van Sheldon Reynolds. Met o.a. Patrick O'Neal, Joan Hackett, John Gielgud, Herbert Lom en Eric Portman.

Een Amerikaanse verzekeringsmaatschappij schakelt priv[KA1]e- detective O`Neal in om het wrak van een vliegtuig te onderzoeken dat onder duistere omstandigheden neerstortte in Zwitserland. Hij komt op het spoor van een internationale misdadige onderneming. Een op maat gesneden actiefilm, vlot gemaakt, maar eerder geschikt voor de tv dan voor de bioscoop (de regisseur werkte vooral voor tv). Enkele goede bijrollen krikken het niveau van de film enigszins op, maar de montage blijft verschrikkelijk. Sheldon schreef een stereotiep scenario zonder verrassingen, dat door Harold Lipstein en Enzo Barboni verzorgd in beeld werd gebracht. Gedraaid in Panavision.

Matchless

1967 | Actiefilm, Komedie, Thriller

Italië 1967. Actiefilm van Alberto Lattuada. Met o.a. Patrick O'Neal, Ira von Fürstenberg, Donald Pleasence, Henry Silva en Howard St. John.

Een avonturier wordt gezocht door China, Amerika, Rusland en Duitsland, maar weet alle geheime diensten te ontkomen door vernuft en vermommingskunsten en leidt een uitdagend luxe leventje. Uiteindelijk weet hij een chemische wereldoorlog te voorkomen die geen van de hem opjagende naties zelfs maar vermoed had. Deze avonturenkomedie in James Bond-stijl (maar zonder spectaculaire effecten) moest prinses Ira - ooit de gemalin van de sjah van Perzië - als filmster lanceren, maar in de weinig eisende rol als spionne blijkt ze geen actrice en nauwelijks fotogeniek. De ironie van O'Neal werkt ook beter in schurkenrollen dan als charmante anti-held.

Chamber of Horrors

1966 | Horror

Verenigde Staten 1966. Horror van Hy Averback. Met o.a. Patrick O'Neal, Cesare Danova, Wilfrid Hyde-White, Patrice Wymore en Suzy Parker.

Een wassenbeeldenmuseum doet dienst als achtergrond voor een onevenwichtig mysterie over een waanzinnige, uitgebroken moordenaar. Bedoeld voor tv; het heeft veel weg van een goedkoop gemaakte film. Bovendien wordt er van een grap gebruik gemaakt, een zogenaamde griezelhoorn, die voorafgaand aan elke moord geluid maakt en een rood flitsend licht om vrees in te boezemen.

Alvarez Kelly

1966 | Western

Verenigde Staten 1966. Western van Edward Dmytryk. Met o.a. William Holden, Richard Widmark, Janice Rule, Patrick O'Neal en Victoria Shaw.

Veehandelaar Alvarez Kelly probeert munt te slaan uit de Amerikaanse Burgeroorlog. Tijdens een poging om zaken te doen met de Yankees wordt hij echter ontvoerd.

A Fine Madness

1966 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1966. Komedie van Irvin Kershner. Met o.a. Sean Connery, Joanne Woodward, Jean Seberg, Patrick O'Neal en Colleen Dewhurst.

Dichter Connery, zonder erkenning en succes, krijgt zijn meesterwerk niet van de grond en meent dat heel New York tegen hem samenzweert. Hij raakt overspannen en laat zich gewillig opnemen in een psychiatrische inrichting, maar wat begon als een vriendelijke uitnodiging voor zijn zieleheil, blijkt vanwege de plannen van de geneesheer-directeur schadelijk voor zijn gezondheid. Heel grappig. Woodward is zijn uitbundige echtgenote, die als serveerster slooft om het zout in de pap te verdienen. Scenario van Elliot Baker naar zijn boek.

King Rat

1965 | Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1965. Oorlogsfilm van Bryan Forbes. Met o.a. George Segal, Tom Courtenay, James Fox, Patrick O'Neal en Denholm Elliott.

Schrijver James Clavell zat tijdens WO II in een Japans krijgsgevangenenkamp. Zijn ervaringen kon hij indrukwekkend kwijt als scriptschrijver van bijvoorbeeld The Great Escape (1963). Van King Rat is hij auteur en wat er goed aan is, is onder meer dat het in deze film nu eens niet gaat om ontsnappen. Juist het leven in het kamp, waar gedeald en gehusseld wordt om te overleven, is hier de essentie. Korporaal King (Segal) heeft een talent in cynisch geregel en gerommel, en ontwikkelt dus een koninklijke macht, terwijl hij buiten het kamp nietszeggend zou zijn. King Rat is uitstekend vanwege indringende observaties, eersteklas camerawerk en meeslepend doch humorvol spel van vooral Segal en Fox.

From the Terrace

1960 | Drama

Verenigde Staten 1960. Drama van Mark Robson. Met o.a. Paul Newman, Joanne Woodward, Myrna Loy, Ina Balin en Leon Ames.

John O'Hara's ironische kroniek over het streven van een jongeman naar financieel en sociaal succes is een kunstmatige film. Woodward is chic en Newman houterig; Loy subliem als dronken moeder. Ernest Lehman bewerkte de roman van John O'Hara tot scenario. Camerawerk van Leo Tover.

The Mad Magician

1954 | Horror, Misdaad

Verenigde Staten 1954. Horror van John Brahm. Met o.a. Vincent Price, Mary Murphy, Eva Gabor, Patrick O'Neal en John Emery.

De bedenker van goocheltrucs Price vindt dat zijn kans om door te breken wordt tegengehouden door zijn collega's. Hij weet er dan ook niets beter op te vinden dan hen één voor één af te slachten op de meest afschuwelijke manieren. Vlug in elkaar gezet na het succes van HOUSE OF WAX mist deze film een goede opbouw van spanning en gruwel. Het gratuite geweld werd aangepast aan het 3-D systeem, maar of je hem nu plat of in reliëf ziet, veel sensatie is er niet te beleven. Specialist ter zake Crane Wilbur baseerde het scenario op een verhaal van hemzelf. Price speelt zijn rolletje niet erg gemotiveerd. Voor de fotografie tekende Bert Glennon. Opgenomen in 3-D Reliëf.