Chete Lera

Acteur

Chete Lera is acteur.
Er zijn 9 films gevonden.

Secuestrados en Georgia

2002 |

Spanje 2002. Gustavo Blza. Met o.a. Rosa Estevez, Chete Lera, Rosa Estevez en Manuel Morón.

Ilegal

2002 | Thriller

Spanje 2002. Thriller van Ignacio Vilar. Met o.a. Chisco Amado, Chete Lera en Lucía Jiménez.

Pepe Carvalho : Tai como éramos

1999 | Misdaad

Frankrijk/Spanje/Italië 1999. Misdaad van Rafael Moleón. Met o.a. Juanjo Puigcorbé, Valeria Marini, Jean Benguigui, Walter Vidarte en Lluis Marco.

Het balletplunje van de 19-jarige ballerina Bea (Mostaza) werd met bloed besmeurd. De dader heeft er in het groot een `20` op geschreven. Is het een grap of betekent dit een doodsbedreiging voor Bea op haar twintigste verjaardag? Haar moeder Marta en haar vader, de provinciegouverneur van Barcelona, zijn de wanhoop nabij. Ze roepen de hulp in van priv[KA1]e- detective Pepe Carvalho (Puigcorbé), die licht in de duisternis moet brengen. Weer een haast onmogelijke opdracht voor onze norse maar charmante privé-detective, ditmaal in zijn eigen stad, wat ook eens een verandering is. Het is allemaal niet wereldschokkend origineel. Integendeel, alle clichés van de Amerikaanse 'film noir' uit de jaren 1940 worden nog eens overgedaan, maar dan met een gezonde knipoog. Puigcorbé zal op ieders netvlies - die de reeks van zes films volgde - gebrand blijven. Pedro Molina Temboury bewerkte de roman van Manuel Vázquez Montalbán. Fotografie is van Jésus Jimenez.

Me llamo Sara

1999 |

Spanje 1999. Gabriel Carrascal en Dolores Payas en Dolors Payas. Met o.a. Chete Lera, Ángel de Andrés López en Victoria Peña.

Het balletplunje van de 19-jarige ballerina Bea (Mostaza) werd met bloed besmeurd. De dader heeft er in het groot een `20` op geschreven. Is het een grap of betekent dit een doodsbedreiging voor Bea op haar twintigste verjaardag? Haar moeder Marta en haar vader, de provinciegouverneur van Barcelona, zijn de wanhoop nabij. Ze roepen de hulp in van priv[KA1]e- detective Pepe Carvalho (Puigcorbé), die licht in de duisternis moet brengen. Weer een haast onmogelijke opdracht voor onze norse maar charmante privé-detective, ditmaal in zijn eigen stad, wat ook eens een verandering is. Het is allemaal niet wereldschokkend origineel. Integendeel, alle clichés van de Amerikaanse 'film noir' uit de jaren 1940 worden nog eens overgedaan, maar dan met een gezonde knipoog. Puigcorbé zal op ieders netvlies - die de reeks van zes films volgde - gebrand blijven. Pedro Molina Temboury bewerkte de roman van Manuel Vázquez Montalbán. Fotografie is van Jésus Jimenez.

Flores de otro mundo

1999 | Komedie, Drama

Spanje 1999. Komedie van Icíar Bollaín. Met o.a. Lissete Mejia, Luis Tosar, Marilin Torres, José Sancho en Chete Lera.

De tweede film van Bolla[KA1]in na haar succesvolle [KL30] HOLA, ESTAS SOLA ? gaat over het nijpende tekort aan vrouwen op het ontvolkende Spaanse platteland. In het N.W. van de bergachtige provincie Guadalajara in Santa Eulalia proberen de vrijgezellen op een originele manier aan de vrouw te komen. Ze organiseren een bus met dames uit Madrid voor een fiesta. Van de bijna vijftig vrouwen komt het tot maar twee verbintenissen. Patricia (Mej[KA1]ia) is afkomstig uit de Dominicaanse Republiek, woont illegaal in de hoofdstad met haar twee kinderen die ze een goede toekomst wil geven. Ze probeert de saaie, zure landbouwer Dami[KA1]an (Tosar) in te palmen, maar stuit op verzet van zijn racistische moeder (Valle); ze wint respect met hard werk en haar serieuze instelling. Alfonso (Lera), die de dames had laten opdraven, valt voor Marirrosi (Irureta) uit Bilbao, die maar niet kan kiezen tussen het land of de grote stad. Aannemer Carmelo (Sancho) was voor zijn vakantie naar het straatarme Cuba gegaan en had daar de veel jongere, sexy Milady (Torres) leren kennen. Gelaafd aan de seks was hij teruggekeerd en hij was haar vergeten. Zij was hem heimelijk gevolgd naar Spanje in de hoop hem te kunnen veroveren in ruil voor een beter leven. Ze springt op de bus, die zij als haar laatste kans beschouwt. Drie portretten van drie van elkaar verschillende mannen en vrouwen en een helder inzicht in het verschil in mentaliteit, waarbij de Spaanse provincie er niet als verlokkelijk of progressief vanaf komt. De film is met veel liefde gemaakt en wordt vol overgave gespeeld, maar het scenario van regisseuse Bollaín en Julio Llamazares is zo verschrikkelijk conventioneel dat de kijker moeite heeft om zijn aandacht niet te laten verslappen. Santa Eulalia heet in werkelijkheid Cantalojas en de bevolking die meespeelde kreeg als beloning als eerste de film te zien. Het camerawerk is van Teo Delgado.

Barrio

1998 | Drama

Spanje 1998. Drama van Fernando León de Aranoa. Met o.a. Críspulo Cabezas, Timy Benito, Eloi Yebra, Marieta Orozco en Alicia Sánchez.

De titel betekent wijk of voorstad. Het drama is gesitueerd in een boomloze, grauwe, sociale buitenwijk van Madrid, waar je niet zou willen wonen. De vijftien-jarige vrienden Rai (Cabezas), Manu (Ybra) en Javi (Timy) moeten het ermee doen, terwijl ze weten dat ze niet kunnen ontsnappen naar een betere wereld. Toch dromen zij ook van zonnige stranden en leuke meisjes. De filmposter symboliseert hun dilemma op een voortreffelijke wijze: een jet-ski, die met een ketting is vastgemaakt aan een lantaarnpaal, honderden kilometers van de zee verwijderd. Ondanks de gebroken gezinnen, waar de jongens vandaan komen, proberen ze het: Manu als pizzabezorger, maar hij heeft geen scooter en Rai wint voornoemde jet-ski, die gejat wordt voordat hij de kans krijgt hem te verkopen... Javi heeft een zus, Susi (Orozco), die begint te ontluiken en tot zijn ontsteltenis geile blikken vangt van zijn kameraden. Intussen wil zijn moeder eindelijk z`n hardhandige vader (Villen) de toegang tot het huis ontzeggen. Manu en zijn vader (Algora) liegen over de ongeoorloofde afwezigheid van Manu's verslaafde broer. Na FAMILIA handhaaft De Aranoa de kwalitieit met dit sociale drama, dat tenminste niet verdrinkt in een poel van kommervol verdriet en nihilisme. Het bevat warmte, menselijkheid en hartelijkheid; het schenkt de kijker voldoening na afloop. Het boeiende scenario van regisseur De Aranoa is intelligent, eerlijk, zonder dat hij vervalt in vals sentiment of effectbejag. De jonge hoofdrollen die nog maar weinig ervaring hebben, komen heel geloofwaardig en echt over. Het camerawerk is van Alfredo Mayo. In eigen land meervoudig bekroond.

Dame Algo

1997 | Fantasy

Spanje 1997. Fantasy van Hector Carre. Met o.a. Nancho Novo, Chete Lera, Rosa Morales, Nathalie Sesena en Evaristo Calvo.

De jonge Benigno (Novo) komt na een gevangenisstraf weer vrij. Het is een intelligente jongeman die heel wat heeft gelezen en een aardig stukje kan schrijven. De enige plaats waar hij echter terecht kan is een opvangcentrum voor daklozen. Hij is gefrustreerd en woedend en bedenkt, samen met enkele lotgenoten, een opvallende stunt. Op het moment dat een tv-ploeg aanwezig is voor een reportage schiet Benigno een non neer. Hij dreigt met de slachting verder te gaan als men hem geen eigen talkshow geeft op tv. Marisol (Sesena), een ambitieuze presentatrice, maakt van de gelegenheid gebruik voor haar eigen promotie. Ze verslaat de gebeurtenissen vanuit het opvangcentrum. De corrupte politieman Ballesteros (Lera) laat het centrum omsingelen. De belegering neemt dramatische proporties aan. Een intrigerende satire op de samenleving, gelardeerd met beestachtige humor. Minstens een ongewone manier om een ernstig probleem aan de man te brengen. Regisseur/scenarist Carre werd duidelijk beïnvloed door zijn landgenoot Pedro Almodovar. Ook zijn humor balanceert meermaals op het randje van het sadistische. De acteurs spelen enthousiast het spel mee. Voor de fotografie werd beroep gedaan op Juan Carlos Gomez. Dolby Stereo.

Abre los ojos

1997 | Thriller, Fantasy, Romantiek, Drama

Spanje/Frankrijk/Italië 1997. Thriller van Alejandro Amenábar. Met o.a. Eduardo Noriega, Penélope Cruz, Chete Lera, Fele Martínez en Najwa Nimri.

Yup César (Noriega) ontdekt op een ochtend dat hij de enige levende ziel in Madrid is. Dergelijke nachtmerries zijn de enige wolkjes aan zijn vlekkeloze bestaan. Totdat een auto-ongeluk zijn gezicht verminkt. Gelukkig is zijn onheil van korte duur. Zijn gezicht wordt chirurgisch gereconstrueerd en ideale liefde Penélope Cruz ligt aan zijn voeten. Het prille geluk wankelt wanneer de grenzen tussen nachtmerrie en werkelijkheid wegvallen. Zo schakelt Amenábar over van een zinnenprikkelend grotestadsdrama naar een ver-David Lynch-te droomwereld. Amenábars grootste verdienste is dat hij zich geen moment verslikt in bombastische hocus-pocus maar het intrigerende verhaal sober opdient. In 2001 kwam er een Amerikaanse remake, Vanilla Sky met Tom Cruise.

Familia

1996 | Komedie

Spanje 1996. Komedie van Fernando León de Aranoa. Met o.a. Juan L. Galliardo, Amparo Muñoz, Ágata Lys, Elena Anaya en Chete Lera.

Santiago (Galiardo) heeft alles wat een man zich kan wensen; een mooie vrouw, lieve kinderen, een sympathieke broer met dito schoonzus en een liefhebbende moeder. Maar wanneer hij op zijn verjaardag het cadeautje van zijn jongste zoon openmaakt breekt er iets. Hij vertelt het verbouwereerde kind dat hij het niet mooi vindt, dat hij een andere zoon wil die er beter uitziet en dat het joch is ontslagen. Een absurd begin van een verrassend knappe film van novice De Aranoa (Barrio, 1998) waarin het gezin als hoeksteen van de samenleving grondig op de schop gaat. Ieder personage wordt vakkundig uitgebeend en het originele script van de regisseur is vlijmscherp van begin tot einde. De plot is essentieel maar het volstaat hier te zeggen dat films als Eddy Terstalls Rent a Friend (2000) en François Ozons Sitcom (1998) minder origineel zijn dan menigeen denkt. De Aranoa werd in Italië (VM/VPRO Gids)

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Chete Lera op televisie komt.

Reageer