Christophe Bourseiller

Acteur, Scenarist

Christophe Bourseiller is acteur en scenarist.
Er zijn 17 films gevonden.

Indiscrétions

2013 | Drama, Thriller

Frankrijk 2013. Drama van Josée Dayan. Met o.a. Muriel Robin, Christophe Bourseiller, Jérôme Kircher en Jean-Pierre Marielle.

Clémence is een ex-concertpianiste die pianolerares is geworden en lijdt aan depressies die haar waarneming soms vertekenen. Wanneer ze 's nachts gegil hoort, en de volgende dag blijkt dat haar favoriete leerlinge Mona (Sonia Dufeu) spoorloos is verdwenen, begint de werkelijkheid ernstig te schuiven. Ondanks regieveterane Dayan, hoofdrolspeelster Robin en bijrollen van Jean-Pierre Marielle en Julie Depardieu wil deze telethriller maar niet smeuïg worden. Scenario is van Elsa Marpeau (jaargang 1975), die enkele Série Noire-romans op haar naam en genreprijzen in haar kast heeft.

Le feu sous la glace

1997 | Romantiek

Frankrijk 1997. Romantiek van Françoise Decaux-Thomelet. Met o.a. Philippine Leroy-Beaulieu, François Levantal, Rufus, Valérie Bonneton en Pierre-Olivier Mornas.

Pierre Autrac (Levantal), een vermaard journalist, wordt ervan verdacht een interview te hebben vervalst. In afwachting dat hij van alle blaam gezuiverd zal worden aanvaardt hij een baantje als cultureel redacteur van een regionale provinciekrant. Hij is de alleenstaande vader van een dochtertje en daar hij dikwijls weg moet doet hij beroep op Eve (Bonneton), een jonge, levenslustige babysit. In het appartementsgebouw waar hij zijn intrek neemt maakt hij kennis met Constantine Duparc (Leroy- Beaulieu), zijn onaangename, verwende, antipathieke buurvrouw en haar norse vader Albert (Rufus). Op een winteravond treft hij Constantine aan aan de rand van een plattelandsweg. Ze heeft autopech en gaat tegen haar zin met hem mee. Wat verder begeeft ook zijn wagen het en in de storm vluchten ze in een leegstaande villa, waar ze elkaar beter leren kennen. Gevolg: hij komt te laat op een afspraak voor een interview met een bekende thrillerauteur. Een sentimentele komedie over het krijgen van een tweede kans, zowel in het privéleven als professioneel en de moeilijke geboorte van een liefdesrelatie. Het verhaaltje verliest dikwijls ritme en soms lijkt het alsof de acteurs niet meer weten waar het met hun personage heen moet. Niet bepaald vervelend, maar evenmin erg interessant. Decaux-Thomelet schreef het scenario samen met Nathalie Steinberg en François Bonaventura. Fotografie is van Hans Meier.

Un amour impossible

1996 | Komedie

Frankrijk 1996. Komedie van Patrick Volson. Met o.a. Robin Renucci, Coraly Zahonero, Claude Piéplu, Michel Vuillermoz en Daniel Berlioux.

In een Parijse bistro ontmoet Renucci de mooie Zahonero en het is liefde op het eerste zicht. De romance wordt echter onderbroken door de onverwachte dood van Zahonero's vader, de burgemeester van het vissersdorpje Port-Meyrolles. Haar vaders laatste wil gehoorzamend stelt het meisje zich kandidaat bij de volgende gemeenteraadsverkiezing. Groot is haar verbazing wanneer haar tegenkandidaat zich bekend maakt. Een politieke komedie die niet steeds haar slag thuis haalt, ondanks het uitstekende spel van Renucci en Zahonero. Voor doorwinterde politici is een naïef wicht geen tegenpartij. Corinne Atlas en Christophe Bourseiller baseerden hun scenario op een verhaal van Georges Benayoun. Voor de fotografie tekende Gérard Vigneron. Formaat 16/9.

Un crime de guerre

1994 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1994. Oorlogsfilm van Michel Wyn. Met o.a. Guy Tréjean, Sylvain Joubert, Gérard Lartigau, Mathias Jung en Alain Floret.

Voor de militaire rechtbank van Bordeaux begint op 12 januari 1953 het proces 'Oradour-sur-Glane'. Rechter Tréjean herinnert bij de aanvang aan de gruwelijke taferelen die zich in dat dorpje afspeelden op 10 juni 1944. De 'S.S. Panzerdivision Das Reich' slachtte toen 642 mensen af, waaronder bijna vijfhonderd vrouwen en kinderen. De rechter betreurt het dat niet de hoofdschuldigen in de beklaagdenbank zitten. Hij moet zich tevreden stellen met de berechting van ondergeschikten, acht Duitsers en twaalf Elzassers. Een aangrijpende reconstructie van een oorlogsmisdaad, die om vergelding vraagt. Daarbij is het een wrange gedachte dat de hoofdschuldigen, zoals in de meeste gevallen, de dans ontspringen. Een sterk scenario geschreven door Sylvain Joubert, die zelf de rol van advocaat van een van de beschuldigden speelt. Sober in beeld gebracht door André Neaud.

À l'heure où les grands fauves vont boire

1993 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1993. Komedie van Pierre Jolivet. Met o.a. Marc Jolivet, Éric Métayer, Isabelle Gélinas, Arlette Thomas en François Berléand.

Jolivets stijl komt film na film duidelijker uit, maar hij is toch bij geen enkel genre onder te brengen. Deze keer koos hij hij voor de komedie en schetste hij een gevoelig en grappig portret van een dromerige scenario-lezer die verliefd is op een vrouw met blauwe ogen. Om deze schone te verleiden zal een vriend de kamer uit zijn dromen verwezenlijken. Jolivet heeft gevoel voor camera en voor film. Hij schept zijn sfeer door de kleinste details zorgvuldig af te werken. Uit zijn script spreekt gevoel voor humor en poëzie. Met deze film bezorgde Jolivet twee jonge acteurs een mooie rol: zijn broer Marc en de zoon van komiek Alex Métayer.

Poulet fermier

1993 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1993. Komedie van Philippe Triboit. Met o.a. Annie Cordy, Francis Perrin, Michel Baladi, Christophe Bourseiller en Laurent Gendron.

In een dorpje in het departement Sarthe wordt de corrupte notaris dood aangetroffen op een akker. Er is geen twijfel mogelijk: moord. De gendarmerie stoot op een muur van stilzwijgen van de plaatselijke bevolking, waardoor het onderzoek vastloopt. Er wordt een beroep gedaan op de gerechtelijke politie in Parijs, die een onhandige inspecteur (Perrin) stuurt. Hij is ervan overtuigd de dader snel te vinden, dankzij zijn laptop, waarin hij alle gegevens op een rijtje plaatst. Domme, geforceerde komedie, die echter van de ondergang gered wordt door de schitterende prestaties van Perrin en van Cordy als boerin. Dit duo is gewoonweg uitzinnig en brengt de kijker aan het lachen ondanks het flauwe scenario van Christian Dob naar zijn toneelkluchten Du rififoin dans les labours en Les babas cadres. Het camerawerk is van Alain Levent, die het landschap zuidwestelijk van de Lichtstad op zijn voordeligst laat uitkomen.

Mensonge

1993 | Drama

Frankrijk 1993. Drama van François Margolin. Met o.a. Nathalie Baye, Didier Sandre, Hélène Lapiower, Marc Citti en Adrien Beau.

Emma komt er tijdens haar zwangerschap achter dat ze seropositief is. Zij is haar echtgenoot, een verslaggever, altijd trouw geweest en moet zichzelf het een en ander gaan afvragen. Na een diepe inzinking besluit ze de waarheid over haar leven en haar relatie uit te zoeken. Margolin, die in zijn eerste lange speelfilm de ellende rond AIDS van de allernegatiefste kant laat zien, heeft het niet goed aangepakt. Met het happy-end dat in de laatste minuut uit de lucht komt vallen, wil hij kennelijk zijn geweten sussen. De rol van gedeprimeerde, jaloerse en hysterische vrouw is niet geschikt om La Baye weer tot leven te wekken.

Boulevard des Hirondelles

1992 | Drama, Biografie

Frankrijk 1992. Drama van Josée Yanne. Met o.a. Élizabeth Bourgine, Christophe Bourseiller, Didier Sandre, Pierre-Loup Rajot en Elisabeht Bourgine.

Yanne baseerde zich op [KL]Ils partiront dans l`ivresse[KLE], het autobiografische boek van Lucie Aubrac. Het speelt in Lyon in 1943 - de tijd van Klaus Barbie en Jean Moulin. Het gaat over een vrouw (Bourgine) die haar man (en grote liefde) Rajot probeert te helpen ontsnappen uit de gevangenis waar hij wegkwijnt in afwachting van zijn executie door de nazi's. De regie is echter minder verheven dan de heldhaftige, verbluffende en ogenschijnlijk tot mislukken gedoemde daad. Van de ondragelijke spanning en van de angst van de verzetslieden komt helemaal niets over. Bourguine doet met haar bezielde spel wat zij kan om er toch nog iets van te maken. Scenario van regisseuse Yanne.

Simple mortel

1991 | Fantasy, Thriller, Drama

Frankrijk 1991. Fantasy van Pierre Jolivet. Met o.a. Philippe Volter, Christophe Bourseiller, Nathalie Roussel, Roland Giraud en Maaike Jansen.

Taalwetenschapper Volter`s beheersing van het oud-Keltisch is uniek; vrijwel niemand buiten hem beheerst het. Aanvankelijk denkt hij aan een grap als hij over zijn autoradio boodschappen in die taal hoort, die rampen aankondigen en hem uitverkoren hebben voor geheimzinnige taken; als er daadwerkelijk nare dingen gebeuren (een natuurramp in Japan, een golf aardbevingen), neemt hij het serieus en gaat met zijn collega Bourseiller en zijn vriendin Roussel op zoek naar de hogere macht, die hier achter moet zitten. Zeer spannende, fantasierijke film met uitstekende speciale effecten en stunts van Roland Neureuther, Daniel Verite en Henry Villain. Scenario van regisseur Jolivet en uitstekend camerawerk Bertrand Chatry.

Les cadavres exquis: Puzzle

1989 | Thriller, Misdaad

Frankrijk 1989. Thriller van Maurice Dugowson. Met o.a. Stéphane Freiss, Viviane Mives, Ann-Gisel Glass, Jeremy Clyde en Christophe Bourseiller.

De eerste van een serie van twaalf tv-films [KL]Les Cadavres Exquis[KLE] van de bekende Engelse schrijfster, Patricia Highsmith, bewerkt door Pascal Bonitzer. De jonge, zeer talentvolle reclameman Harry (Freiss), in de liefde onverzadigbaar, houdt er tegelijk twee relaties op na, die hem het leven natuurlijk onmogelijk maken. Hij beseft wel dat hij moet breken maar hij is niet in staat een beslissing te nemen. Het 'toeval' neemt deze taak op zich. Het lijkt een tv-vervolg BLOW UP. De talentvolle film- en tv-regisseur Dugowson weet de sfeer en de ongedurige personages goed weer te geven, tot aan het verrassende slot toe, en op bekwame wijze de suspense gaande te houden, ook al verliest het werk iets van zijn kracht, omdat het niet meer gesitueerd is in Engeland zoals in het oorspronkelijke verhaal. Uitstekende vertolking en tamelijk innemende muziek. Met een inleiding van Anthony Perkins.

P.R.O.F.S.

1985 | Komedie

Frankrijk 1985. Komedie van Patrick Schulmann. Met o.a. Patrick Bruel, Fabrice Luchini, Laurent Gamelon, Christophe Bourseiller en Yolande Gilot.

Sinds ET LA TENDRESSE, BORDEL is het niveau van Patrick Schulmann gestaag slechter geworden, getuige ook dit werkje dat voorgeeft een portret van de leraren en leerlingen te zijn. Natuurlijk neemt de verstandige leraar snel de benen, terwijl zijn maffe collega achterblijft. Twee uur hansworsterijen, trivialiteiten en mislukte standjes. Een moeizame film.

La galette du Roi

1985 | Komedie

Frankrijk 1985. Komedie van Jean-Michel Ribes. Met o.a. Jean Rochefort, Roger Hanin, Jacques Villeret, Claude Piéplu en Eddy Mitchell.

Een ratjetoe waarin de spot gedreven wordt met de oliesjeiks, de adel, de hoge financi[KA3]ele kringen, de maffia, commerci[KA3]ele televisie en zelfs Hamlet. Topor is voor het scenario (?) verantwoordelijk maar heeft weinig succes geoogst met deze heterogene verzameling. Niet iedereen heeft het talent van Monty Python, en de Franse filmindustrie heeft weinig geluk met het burleske genre: deze 'galette' is moeilijk te verteren. Camerawerk van François Catonne.

Tout le monde peut se tromper

1981 | Komedie, Drama

Frankrijk 1981. Komedie van Jean Couturier. Met o.a. Fanny Cottençon, Francis Perrin, Bernard Le Coq, Christophe Bourseiller en Daniel Desmars.

In deze zwarte komedie volgt de ene begrafenis op de andere, want iedereen is het mikpunt van vergissingen. Enkele innemende scènes verdrinken in groots effectbejag. Afgezaagde grappen en een uitzonderlijk klungelige enscenering. De acteurs doen erg hun best, maar Cottençon in de hoofdrol is onvoorstelbaar beroerd. Onbeduidend. Scenario van Marianne Lewis-Schreiber.

Clara et les chics types

1981 | Komedie, Musical

Frankrijk 1981. Komedie van Jacques Monnet. Met o.a. Daniel Auteuil, Thierry Lhermitte, Josiane Balesko, Isabelle Adjani en Christian Clavier.

Zes dertigers, die hun draai in het leven nog niet hebben gevonden, spelen in een popgroep. Onderweg naar een concert hebben ze allerlei amoureuze en relationele ontmoetingen met ex-geliefden en nieuwe vlammen. Het verrassende en met milde ironie geschreven scenario geeft de uitstekende cast - onder wie enkele leden van café-theatergroep 'Splendid', die later de wereld zouden bestormen - de ruimte. Debuterend regisseur Monnet voegt daar weinig aan toe, toch is de film een interessant herkenbaar generatieportret.

Girls

1980 | Drama, Erotiek

Duitsland/Frankrijk/Canada 1980. Drama van Just Jaeckin. Met o.a. Zoë Chatreau, Anne Parillaud, Isabelle Méjias, Charlotte Walior en Christophe Bourseiller.

Vier meisjes -nog in tienerleeftijd- zijn ondanks hun sociale verschillen dikke vriendinnen. Het schoolmeisje onder hen blijkt zwanger en de andere drie proberen het geld voor een abortus bij elkaar te krijgen, wat een aanranding van een van hen in een nachtclub tot gevolg heeft. De poging van EMMANUELLE-regisseur Jaeckin om van het erotische etiket af te komen, heeft geresulteerd in een eigentijds kasteelroman-scenario dat verfilmd is alsof het een serie aan elkaar geplakte reclamefilmpjes voor jeans, frisdranken, grammofoonplaten enz. betreft. De frisheid van het jeugdige viertal krijgt in de nogal wezenloze aanpak nauwelijks enige kans. Film bleek overigens hit in co-producerend Canada, maar alleen daar.

Deux ou trois choses que je sais d'elle

1966 | Drama, Experimenteel

Frankrijk 1966. Drama van Jean-Luc Godard. Met o.a. Raoul Lévy, Yves Beneyton, Juliet Berto, Christophe Bourseiller en Roger Montsoret.

Een sociologisch onderzoek over huisvrouwen, die zich in de namiddaguren prostitueren ter aanvulling van hun huishoudgeld, was voor Godard het startpunt voor de stelling, dat de maatschappij iedereen tot andere vormen van hoereren dwingt. Het zoeken naar een nieuwe filmvorm doet het feitelijke onderwerp naar de achtergrond verdwijnen, en heeft zowel een vaak boeiend als irriterend resultaat (Vlady speelt de actrice, die voor huisvrouw speelt). Debuten van Duperey, Beneyton en Berto.

Une Femme mariée

1964 | Drama, Experimenteel

Frankrijk 1964. Drama van Jean-Luc Godard. Met o.a. Philippe Leroy, Bernard Noël, Roger Leenhardt, Rita Maiden en Christophe Bourseiller.

Redactrice van damesblad kan niet kiezen tussen echtgenoot, een vliegenier, en minnaar, een acteur, en weet niet van wie ze zwanger is. Godard noemde dit 'fragmenten van een film', een even vaak boeiende als irriterende vormgeving rond vrouw die zich door media en reclame niet anders kan zien dan seksobject. Reeks van uitvoerige liefdesscènes in gestileerde detailopnamen werkt bewust anti-erotisch.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Christophe Bourseiller op televisie komt.

Reageer