Vicente Aranda: regie, cast en scenario.
Er zijn 21 films gevonden.

Juana la Loca

2001 | Drama, Historische film, Biografie

Spanje​/​​Italië​/​​Portugal 2001. Drama van Vicente Aranda. Met o.a. Pilar López de Ayala, Daniele Liotti, Rosana Pastor, Susi Sánchez en Giuliano Gemma.

Loom Spaans-Italiaans-Portugees historisch drama over de tragische levenswandel van de Spaanse koningin Johanna van Castilië (1479-1555), bijgenaamd Johanna de Waanzinnige. In de bewerking van filmnestor Aranda (1926) wordt ze geschetst als een fijngevoelige vrouw die langzaam wegteert, vanaf haar huwelijk op 16-jarige leeftijd met onverbeterlijke vreemdganger Filips de Schone, via het verlies van haar broer, zus en moeder, tot de karaktermoord door haar mannelijke entourage. Een prachtig ogende film over macht, politiek, liefde en relatieve gekte. Juana la Loca hengelde tevergeefs naar een Oscar maar moest genoegen nemen met Goya's voor beste make-up, kostuums en vrouwelijke hoofdrol.

Libertarias

1996 | Oorlogsfilm

Spanje 1996. Oorlogsfilm van Vicente Aranda. Met o.a. Ana Belén, Victoria Abril, Ariadna Gil, Loles León en José Sancho.

Loom Spaans-Italiaans-Portugees historisch drama over de tragische levenswandel van de Spaanse koningin Johanna van Castilië (1479-1555), bijgenaamd Johanna de Waanzinnige. In de bewerking van filmnestor Aranda (1926) wordt ze geschetst als een fijngevoelige vrouw die langzaam wegteert, vanaf haar huwelijk op 16-jarige leeftijd met onverbeterlijke vreemdganger Filips de Schone, via het verlies van haar broer, zus en moeder, tot de karaktermoord door haar mannelijke entourage. Een prachtig ogende film over macht, politiek, liefde en relatieve gekte. Juana la Loca hengelde tevergeefs naar een Oscar maar moest genoegen nemen met Goya's voor beste make-up, kostuums en vrouwelijke hoofdrol.

Lumière et compagnie

1995 | Documentaire

Duitsland​/​​Spanje​/​​Noorwegen​/​​Frankrijk 1995. Documentaire van Sarah Moon. Met o.a. Gabriël Axel, Theodoros Angelopoulos, Vicente Aranda, Merzak Allouache en John Boorman.

Op initiatief van Philippe Poulet werden veertig internationale regisseurs uitgenodigd door het Filmmuseum van Lyon om een stukje film te draaien met de originele cinématographe van de gebroeders Lumière, onder het talentrijke oog van kunstenares Sarah Moon. De regels die ze moeten volgen: het filmpje mag maximum tweeënvijftig seconden duren, mag geen synchroon geluid hebben en moet uit ten hoogste drie scènes bestaan. Ondertussen worden hen vragen gesteld als 'Waarom filmt u?', 'Houdt de filmkunst op te bestaan?' en 'Waarom wilt u filmen met de camera van Lumière?'. Als tegenpool worden actualiteitsbeelden van het jaar getoond, zonder geluid en in zwart-wit. Een film waaraan het grote publiek weinig heeft, maar die in wezen veertig verschillende theorieën geeft over de zevende kunst, even uiteenlopend als de talenten die erbij betrokken werden. Een curiosum dat voor cinefielen en filmstudenten een hele wereld opent. Roger Ikhief en Timothy Miller moesten alles monteren en de historische ontmoetingen werden vastgelegd met een gewone 35mm-camera door Philippe Poulet en Didier Ferry. De film ging in wereldpremière op 27 december 1995, de dag dat de cinematografie honderd jaar werd.

Intruso

1993 |

Spanje 1993. Vicente Aranda. Met o.a. Vicente Aranda en Alvaro del Amo.

Op initiatief van Philippe Poulet werden veertig internationale regisseurs uitgenodigd door het Filmmuseum van Lyon om een stukje film te draaien met de originele cinématographe van de gebroeders Lumière, onder het talentrijke oog van kunstenares Sarah Moon. De regels die ze moeten volgen: het filmpje mag maximum tweeënvijftig seconden duren, mag geen synchroon geluid hebben en moet uit ten hoogste drie scènes bestaan. Ondertussen worden hen vragen gesteld als 'Waarom filmt u?', 'Houdt de filmkunst op te bestaan?' en 'Waarom wilt u filmen met de camera van Lumière?'. Als tegenpool worden actualiteitsbeelden van het jaar getoond, zonder geluid en in zwart-wit. Een film waaraan het grote publiek weinig heeft, maar die in wezen veertig verschillende theorieën geeft over de zevende kunst, even uiteenlopend als de talenten die erbij betrokken werden. Een curiosum dat voor cinefielen en filmstudenten een hele wereld opent. Roger Ikhief en Timothy Miller moesten alles monteren en de historische ontmoetingen werden vastgelegd met een gewone 35mm-camera door Philippe Poulet en Didier Ferry. De film ging in wereldpremière op 27 december 1995, de dag dat de cinematografie honderd jaar werd.

Amantes

1991 | Drama

Spanje 1991. Drama van Vicente Aranda. Met o.a. Victoria Abril, Jorge Sanz, Enrique Cerro, Mabel Escano en Maribel Verdú.

Het hartstochtelijke verhaal van een fatale liefde: de jonge Sanz, net met groot verlof uit het leger, wil trouwen met Verdu, de maagdelijke dochter van zijn commandant. Hij wil ook met haar tussen de lakens duiken, maar daar wil zij pas van weten nadat ze samen het altaar hebben verlaten. Om te kunnen trouwen heeft hij een baan nodig. Hij gaat werken aan de lopende band in een steenfabriek, maar dat vindt hij niks. Hij neemt een kamer bij hospita Abril - net weduwe - en maakt Verdu wijs, dat hij bakker wordt. Algauw geeft Abril wat Verdu aan Sanz heeft ontzegd en gaan de huurder en de verhuurster heel dikwijls voor het zingen de kerk uit... Verdu krijgt het door en laat Sanz met haar de liefde bedrijven, maar dan is het al te laat, want hij is al verslingerd aan Abril. Beiden vrouwen worden gedreven door een ziekelijke jaloezie en het eindigt tragisch in een bloederige crime passionel. Sfeervol, latijns sexy, vlot gefilmd met doeltreffende fotografie en vernieuwende camera-instellingen van José Luis Alcaine. Avaro Del Amo, Carlos Perez Merinero en regisseur Arande schreven het scenario met frisse ideeën naar een ware geschiedenis uit 1955. Abril kreeg de Zilveren Beer in Berlijn voor haar spelprestatie.

Si te dicen que caí

1989 | Drama

Spanje 1989. Drama van Vicente Aranda. Met o.a. Javier Gurruchaga, Guillermo Montesinos, Jorge Sanz, Antonio Banderas en Victoria Abril.

In 1970 identificeert een non het lijk van een oude jeugdvriend en haar gedachten gaan terug naar het Barcelona van 1940. Een gekunsteld vies en kunstmatig smerig drama dat bovendien zeer pretentieus en soms zelfs onbegrijpelijk is. De hoofdrollen worden vertolkt door drie van de belangrijkste acteurs van de Spaanse cinema uit de jaren 1980-1990. De film is gebaseerd op de gelijknamige roman van Juan Marsé.

El lute II: Mañana sere libre

1988 |

Spanje 1988. Vicente Aranda. Met o.a. Jorge Sanz, Angel Pardo en Imanol Arias.

In 1970 identificeert een non het lijk van een oude jeugdvriend en haar gedachten gaan terug naar het Barcelona van 1940. Een gekunsteld vies en kunstmatig smerig drama dat bovendien zeer pretentieus en soms zelfs onbegrijpelijk is. De hoofdrollen worden vertolkt door drie van de belangrijkste acteurs van de Spaanse cinema uit de jaren 1980-1990. De film is gebaseerd op de gelijknamige roman van Juan Marsé.

El Lute II

1988 | Biografie

Spanje 1988. Biografie van Vicente Aranda. Met o.a. Imanol Arias, Pastora Vega, Angel Pardo, Jorge Sanz en Victoria Abril.

Het vervolg op EL LUTE, waarin de schelm El Lute, een soort Spaanse Robin Hood/Tijl Uilenspiegel terugkeert in de maatschappij. De film neigt naar het komische. Minder geslaagd dan het eerste deel. Ook bekend als MAÑANA SERÉ LIBRE.

El lute I: Camina o revienta

1987 |

Spanje 1987. Vicente Aranda. Met o.a. Antonio Valero, Victoria Abril en Imanol Arias.

Het vervolg op EL LUTE, waarin de schelm El Lute, een soort Spaanse Robin Hood/Tijl Uilenspiegel terugkeert in de maatschappij. De film neigt naar het komische. Minder geslaagd dan het eerste deel. Ook bekend als MAÑANA SERÉ LIBRE.

El Lute, camina o revienta

1987 | Misdaad, Biografie

Spanje 1987. Misdaad van Vicente Aranda. Met o.a. Imanol Arias, Victoria Abril, Antonio Valero, Carlos Tristancho en Angel Pardo.

Het verhaal van de beroemde Spaanse schelm, Eleuterio Sánchez die weer op het 'rechte pad' weet te komen. Hij was vooral een figuur die het slachtoffer was van de willekeur van de Guardia Civil tijdens het Franco-bewind, maar die met 'boeren- slimheid' deze dikwijls te vlug af was. De film had zoveel succes dat een tweede deel werd gemaakt. Afgezien van een paar scènes die uit de toon vallen, een uitstekend gemaakte en nog beter vertolkte film. Deze spannende film is gebaseerd op de autobiografie van 'El Lute' zelf. Goed camerawerk van José Luis Alcaine. Het scenario is van Joaquin Jorda, Vicente Aranda en Eleuterio Sánchez. Werd vevolgd met het veel mindere EL LUTE II.

Tiempo de silencio

1986 | Drama

Spanje 1986. Drama van Vicente Aranda. Met o.a. Imanol Arias, Victoria Abril, Francisco Rabal, Charo López en Francisco Algora.

In 1949 wordt een jonge Spaanse wetenschapper ervan beschuldigd abortus te hebben gepleegd bij een bedelares... Een houterige en grove verfilming van een van de klassiekers van de hedendaagse Spaanse literatuur. Scenario van regisseur Aranda, Luis Martin Santos en Antonio Rabinad. Camerawerk van Juan Amorós.

Fanny 'Pelopaja'

1984 | Misdaad

Frankrijk​/​​Spanje 1984. Misdaad van Vicente Aranda. Met o.a. Fanny Cottençon, Bruno Cremer, Francisco Algora, Paca Gabaldón en Berta Cabre.

Andr[KA1]e Gattino, bijgenaamd de Galici[KA3]er (Cremer), is een ex-politieman die geschorst is wegens zijn onorthodoxe methodes, en in het bijzonder vanwege de harde manier waarop de jonge Fanny (Cottençon), een geweddadig typetje, had aangepakt. Ze werden echter elkaars minnaars, maar nadat hij haar vriend had neergeknald zijn beiden nu naar elkaar op zoek om elkaar te doden... Het is een mislukte en vervelende produktie van een cineast die zeer interessante films op zijn naam heeft staan. Scenario van regisseur Aranda nar het boek Protesis van Andreu Martin.

Asesinato en el Comité Central

1981 | Thriller

Spanje 1981. Thriller van Vicente Aranda. Met o.a. Patxi Andion, Victoria Abril, Conrado San Martín, Héctor Alterio en Jack Taylor.

Op een plenaire vergadering van het Centrale Comité wordt de Secretaris-generaal van de communistische partij PCE vermoord. Detective Carvalho wordt met het onderzoek belast. Deze politieke film is een mislukt produkt van een regisseur die zeer interessante films op zijn naam heeft staan.

La Muchacha de las bragas de oro

1980 | Drama

Venezuela​/​​Spanje 1980. Drama van Vicente Aranda. Met o.a. Victoria Abril, Lautaro Murúa, Hilda Vera, Perla Vonassek en Raquel Evans.

Een schrijver in ruste krijgt bezoek van zijn erotische en onweerstaanbare nicht. Een erotisch-ideologisch drama, waarmee Vicente Aranda voor de verandering weinig succes had.

Cambio de sexo

1976 | Drama

Spanje 1976. Drama van Vicente Aranda. Met o.a. Victoria Abril, Lou Castel, Bibiana Fernández, Fernando Sancho en Rafaela Aparicio.

Een jonge man betreurt het dat hij niet als vrouw op de wereld is gekomen... Een van de beste films van Vicente Aranda, die met een wonderlijk evenwicht tussen kritische hardheid en fijngevoeligheid een geval van transseksualiteit aanroert. Een overdreven en weinig overtuigend stuk aan het eind van de film doet hieraan enigszins afbreuk.

Clara es el precio

1974 | Komedie

Spanje 1974. Komedie van Vicente Aranda. Met o.a. Amparo Muñoz, Juan Luis Galiardo, Máximo Valverde, Mario Pardo en Víctor Petit.

Een fotomodel voelt zich gefrustreerd door de seksuele passiviteit van haar man. Deze zeer curieuze en moeilijk te plaatsen film heeft een duidelijk feministische inslag: een vrouw wordt geconfronteerd met een absurde situatie die zij niet aankan. In deze unieke Spaanse film spelen Juan Luis Galiardo en Máximo Valverde demystificerende rollen.

La Novia ensangrientada

1972 | Horror, Drama

Spanje 1972. Horror van Vicente Aranda. Met o.a. Alexandra Bastedo, Maribel Martin, Simon Andreu, Rosa Maria Rodriguez en Dean Selmier.

Een neurotische bruid wordt geobsedeerd door de legende van een vrouwelijke vampier in het voorgeslacht van haar echtgenoot. Een in de omgeving gevonden jonge vrouw die aan geheugenverlies lijdt, wordt door haar als reïncarnatie gezien. Ze beginnen een lesbische relatie en doden in trance de mannen uit de streek. De zoveelste variant op Carmilla van Le Fanu krijgt aanvankelijk een pseudo-Freudiaanse uitdieping, die weer wordt losgelaten voor de traditionele horror-effecten. Deze tegenstrijdige ambities heffen elkaar op, zodat het resultaat traag, oppervlakkig en weinig suggestief is.

The Blood-Spattered Bride

1969 | Horror

Spanje 1969. Horror van Vicente Aranda. Met o.a. Maribel Martin, Simon Andreu, Alexandra Bastedo, Dean Selmier en Montserrat Julio.

Een pasgetrouwd stel wordt in een afgelegen huis geterroriseerd door een vreemde gast, de reïncarnatie van een moordenares die al tweehonderd jaar dood is. Gebaseerd op LeFanu's griezelroman Carmila. Ook bekend als TILL DEATH DO US PART.

Las Crueles

1969 | Horror, Mysterie

Spanje 1969. Horror van Vicente Aranda. Met o.a. Carlos Estrada, Capucine, Teresa Gimpera en Judy Matheson.

Een rijke, getrouwde industrieel ontvangt pakjes met delen van het lichaam van zijn ex-minnares. Vervelende thriller, een soort kruising tussen Hitchcock en Resnais met een feministische inslag. Een van de slechtste onder de kwalitatief wisselende maar veelal aantrekkelijke films van Vicente Aranda.

Fata Morgana

1966 | Sciencefiction

Spanje 1966. Sciencefiction van Vicente Aranda. Met o.a. Teresa Gimpera, Marianne Bennett, Antonio Ferrandis en Alberto Dalbes.

Een beeldschoon model vlucht voor een krankzinnige moordenares in een toekomst na de atoombom. De eerste bioscoopfilm die door Aranda alleen werd geregisseerd en tevens de meest succesvolle uit zijn hele filmcarrière. De zeldzame bekoring die van deze film uitgaat is de aanzet geweest tot enkele minder geslaagde Spaanse imitaties. Een van de meest bezienswaardige en aantrekkelijke produkties uit de Spaanse filmgeschiedenis.

Brillante porvenir

1964 | Drama

Spanje 1964. Drama van Vicente Aranda en Román Gubern. Met o.a. Germán Cobos, Serena Vergano, Josefina Guell en Arturo López.

Een jonge man van eenvoudige afkomst, stijgt op de sociaal-economische ladder. De eerste, weinig overtuigende film van Vicente Aranda, geproduceerd in samenwerking met de criticus Román Gubern.