Mélinda Jochum

Producer

Mélinda Jochum is producer.
Er zijn 2 films gevonden.

L'homme qui court

1997 | Documentaire, Biografie

Verenigd Koninkrijk/Canada/Frankrijk 1997. Documentaire van Mark Daniels.

Een portret van de controversele zwarte cineast Melvin Van Peebles (1932), die in de jaren 1950 via Amsterdam terecht kwam in Frankrijk waar hij geconfronteerd werd met de Europese film. In de avant-gardistische kringen manifesteerde hij zich als schrijver, componist, zanger (onder de naam Brer Soul), stand up comedian en cineast. Naast archiefbeelden uit die periode krijgen we een fragment te zien uit zijn korte film LES CINQ CENT BALLES en zijn eerste langspeler LA PERMISSION, die door zijn onderwerp nooit in Amerika gedraaid had kunnen worden. De film wordt uitgenodigd voor het Festival van San Francisco en zo komt Van Peebles terug in Amerika, waar hij een contract aangeboden krijgt van Columbia. Hij draait WATERMELON MAN (1970), maar met zijn volgende film, het onafhankelijk geproduceerde SWEET SWEETBACK`S BAAAD ASSSSS SONG (1971) zou hij de Amerikaanse filmwereld op zijn kop zetten, zodanig zelfs dat zijn volgende films, THE GATHERING GENTS en DON'T PLAY US CHEAP geen verdeler vonden. Van Peebles' rol in de film lijkt uitgespeeld en eerst via zijn zoon Mario zou hij terug acteerwerk krijgen. Een knap beeld van een 'angry black man' die weinigen kennen, maar die meer invloed uitoefende op Hollywood dan wie ook. Het scenario is van Daniels en de teksten van Yves Jeanneau. Catherine Mabilat monteerde het geheel en Daniels stond in voor de nieuwe filmopnamen.

Classified X

1997 | Documentaire

Verenigd Koninkrijk/Canada/Frankrijk 1997. Documentaire van Mark Daniels.

Een provocerend beeld van de zwarten in de Amerikaanse film, geschetst door de controversele zwarte cineast Melvin Van Peebles. Oorspronkelijk waren zwarten in Hollywood bang, dom, onderdanig en tienderangs burgers. Tijdens WO II had de Amerikaanse overheid ook de negers nodig om te vechten en dus mochten ze wat eerbiedwaardiger voorgesteld worden. De `nieuwe negers` van Hollywood mochten zich deftig kleden en ze gedroegen zich als volwassenen, maar het racisme en het paternalistische was nooit ver weg. Er ontstond een marginale filmindustrie voor het zwarte publiek. Waardeloze amusementfilms die geen blanke zag. In de jaren 1960 kwamen de gemengde huwelijken, maar nog steeds was het bekeken uit een blank standpunt. Terwijl de rassenstrijd in de straten explodeerde negeerde Hollywood de negers nog steeds. Zo besloot Van Peebles in 1971 om, volledig onafhankelijk SWEET SWEETBACK`S BAAAD ASSSSS SONG te draaien. Hij bracht hem uit met een zelf opgelegd X-certificaat daar de keuringscommissie integraal uit blanken bestond. En de (zwarte) film was nadien nooit meer dezelfde, ook al blijft Hollywood controle vanuit een zwarte hoek mijden als de pest. Van Peebles' toon is kwaad, agressief en beschuldigend. Nergens neemt hij een blad voor de mond. Zijn beweringen worden gestaafd met tientallen filmfragmenten. Een onthutsende film, geschreven en verteld door Van Peebles. Daniels en Laurent Didier tekenden voor de nieuwe filmbeelden.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Mélinda Jochum op televisie komt.

Reageer