André Oumansky (1933): cast.
Er zijn 23 films gevonden.

Le temps d'un éclair

1998 | Romantiek

Frankrijk 1998. Romantiek van Marco Pauly. Met o.a. Adrienne Pauly, Boris Terral, Alexia Portal, Laurent Suire en Eva Darlan.

Au bénéfice du doute

1998 | Thriller

Frankrijk 1998. Thriller van Williams Crépin. Met o.a. Robin Renucci, Cécile Pallas, Lola Zidi-Renier, Michèle Bernier en Laetitia Lacroix.

Rewind

1997 | Thriller

Italië​/​​Frankrijk 1997. Thriller van Sergio Gobbi. Met o.a. Raul Bova, Marushka Detmers, Niels Arestrup, Luca Zingaretti en Cécile Pallas.

Les héritiers

1997 | Drama, Misdaad, Historische film

Frankrijk 1997. Drama van Josée Dayan. Met o.a. Richard Anconina, Christopher Thompson, Anna Falchi, Florence Darel en Stéphane Guerin-Tillie.

La dernière fête

1996 | Historische film

Duitsland​/​​Frankrijk 1996. Historische film van Pierre Granier-Deferre en Denys Granier-Deferre. Met o.a. Charlotte Rampling, Stéphane Freiss, Manfred Andrae, Thomas Kretschmann en Célia Granier-Deferre.

Tödliches Geld

1995 | Drama

Duitsland 1995. Drama van Detlef Rönfeldt. Met o.a. Marthe Keller, Michel Piccoli, Christian Kohlund, Peter Simonischek en Friedrich von Thun.

Sinds bijna een eeuw is Belmont Fr[KA2]eres een begrip in de bankwereld van Gen[KA2]eve. Als een van de laatste familiebanken heeft Paul Belmont (Piccoli) de touwtjes strak in handen. Het probleem is echter zijn opvolging: Albert, zijn enige zoon die in aanmerking komt, sterft na de val van een paard. Met zijn andere zoon, Michael (Kohlund), heeft hij geen contact en zijn dochters Anita (Borsody) en Lucy (H[KA3]anggi) zijn totaal ongeschikt, evenals hun echtgenoten. Paul vraagt Beatrice (Keller), de ex- vrouw van Michael, om te bemiddelen in een gesprek tussen hem en zijn zoon, maar dat wordt een fiasco. De baas van Beatrice, de concurerende bankier Bill Bredin (Simonischek), ziet met genoegen toe hoe de vesting van de Belmonts in elkaar stort. Als dan bovendien Pauls boekhouder zelfmoord pleegt is het duidelijk dat er iets niet pluis is bij Belmont Frères. Generatieconflict over het wel en wee in een familiebank. Veel gepraat en weinig actie en de acteurs spelen op automatische piloot. Het geheel is ongeveer even boeiend als een beursbericht. Bovendien was het duidelijk dat dit de aanvang had moeten zijn van een reeks, want na drie uur kijken is er eigenlijk nog niets opgelost. Het scenario van Christian Görlitz is gebaseerd op de roman Die Belmonts van Hans Herlin. Achter de camera stond Axel De Roche. Oorspronkelijk vertoond in twee delen. Ondertitel: DAS GESETZ DER BELMONTS.

Othello

1995 | Drama

Verenigd Koninkrijk​/​​Verenigde Staten 1995. Drama van Oliver Parker. Met o.a. Laurence Fishburne, Irène Jacob, Kenneth Branagh, Nathaniel Parker en Michael Maloney.

Venetië rond 1600. De zwarte Moor Othello gaat er vandoor met de mooie Desdemona tot grote ergernis van haar nobele vader Brabantio en van Iago. In een garnizoen van een eiland in de Middellandse zee vindt Iago een bondgenoot: Roderigo, de afgewezen minnaar van Desdemona.

Cœur à prendre

1994 | Romantiek, Komedie

Canada​/​​Frankrijk 1994. Romantiek van Christian Faure. Met o.a. Christine Boisson, Pierre Curzi, Jennifer Lauret, Christophe Aquilon en Robert Liensol.

De veertien-jarige scholiere Lauret verzorgt Aquilon, een jonge zwarte die in elkaar is geslagen door een groepje tuig dat hij geld schuldig was. Ze worden verliefd, maar hun liefde moet geheim blijven. Lauret's ouders, welgestelde burgers, zullen immers nooit accepteren dat zij omgaat met een Afrikaan, die bovendien samen met zijn vader clandestien in het land verblijft. Tot overmaat van ramp blijkt dan nog dat het meisje een zware operatie moet ondergaan. Schaamteloze variatie op het LOVE STORY- thema, met een scheutje rassenconflict en illegalen-problematiek erbij, wat het lekker actueel maakt. Het is allemaal zo doorzichtig dat het niet leuk meer is. Geschreven door Sylvie Dervin en Guy Fournier en in beeld gebracht door Paul Bonis.

Charlemagne

1994 | Historische film, Biografie

Duitsland​/​​Italië​/​​Frankrijk 1994. Historische film van Clive Donner en Franco Maria Salamon. Met o.a. Christian Brendel, Lino Capolicchio, Gilles Gaston-Dreyfus, Xavier Philippe Deluc en Paolo Bonacelli.

Bij de dood van Pepijn de Korte in 768 wordt zijn rijk verdeeld onder de broers Karel (Brendel) en Karolman (Tavernier). Karolman, de jongste zoon van Pepijn, krijgt het beste deel maar smeedt toch een komplot tegen zijn broer Karel. Hij zoekt een echtgenote van stand en breekt daarom met zijn jeugdliefde Richert. Onder invloed van zijn moeder, Berthe met de Grote Voet (Duperey), trouwt Karel met Ermengarde (Cavallari), de dochter van Diederik (Girone), koning van de Lombarden. In de slag bij Roncevaux verliest Karel zijn vriend Roeland (Deluc) - de legende van het Roelandslied zou van die gebeurtenis dateren - maar hij slaagt er wel in de Saksen, aangevoerd door Widukind (Griem), te onderwerpen en tot het christendom te bekeren. Aan het eind wil Karel, nu het Frankische imperium is uitgebreid, een kanaal laten graven van het noorden tot de Zwarte Zee, om zo zijn hele rijk te kunnen bevaren. Paus Leo (Capolicchio) kroont hem tot keizer en hij zal voortaan als Karel de Grote door het leven gaan. De Britse regisseur Donner, die in 1973-74 al een soortgelijk epos, gesitueerd in ongeveer dezelfde tijd opnam (ALFRED THE GREAT, met David Hemmings), was niet in staat er iets indrukwekkends van te maken. Dat komt o.a. door het slechte scenario van Marcel Jullian, Jack Russell en Vittorio Bonicelli, een oerslechte post- synchronisatie (Franse, Italiaanse en Duitse acteurs) en een gebrek aan geld. Gefilmd in Hongarije. Hoewel het persbericht gewag maakt van 3.500 figuranten, zijn er bij veldslagen hooguit twee dozijn paarden en een vijftigtal manschappen te zien. Wij wisten ook niet dat Karel en de zijnen in de 8e eeuw zwembroeken droegen bij het baden. De oplettende kijker vindt nog meer storende details. Hoofdrolspeler Brendel, afkomstig van het Franse toneel, met slechts twee films op zijn naam, is opvallend houterig. Wordt soms in drie delen uitgezonden, die resp. getiteld zijn: LE PRINCE, LE ROI en L'EMPEREUR.

Burnt by the Sun

1994 | Drama

Rusland​/​​Frankrijk 1994. Drama van Nikita Mikhalkov. Met o.a. Nikita Mikhalkov, Oleg Menshikov, Nadezhda Mikhalkova, Ingeborga Dapkunaite en André Oumansky.

Burnt by the Sun speelt rond 1936 op het idyllische Russische platteland in het opgewekte huishouden van de lokaal geliefde kolonel Kotov (Mikhalkov). Er is geen wolkje aan de lucht totdat een zekere Mitya (Menshikov) ten tonele verschijnt die zijn charme botviert op Kotovs vrouw en dochtertje. Regisseur en co-scenarist Mikhalkov verstaat de zeldzame kunst om boeiende personages te schetsen zonder uit te weiden in biografische details. De film werd bekroond met een Oscar voor beste buitenlandse film. In 2010 verscheen een vervolg, dat zich afspeelde tijdens WOII.

Voices in the Garden

1991 | Drama, Romantiek

Frankrijk​/​​Verenigd Koninkrijk 1991. Drama van Pierre Boutron. Met o.a. Anouk Aimée, Joss Ackland, Samuel West, Kashia Figura en Gayle Hunnicutt.

Mark (West) is naar de Franse Rivi[KA2]era gelift en behoedt de rijpere Cuckoo (Aim[KA1]ee) voor een fatale sprong vanaf de rotsen in de diepte. Ze haalt hem uit dankbaarheid in haar huis. Er ontstaat een onvermijdelijke relatie tussen hen. Dan komt de nuchtere realiteit om de hoek kijken in de vorm van Lena (Figura), de vriendin van Mark. Het heeft echter een positief gevolg: Cuckoo en haar dorre echtgenoot Archie (Ackland), een kamergeleerde, beseffen dat ze nog om elkaar geven. Uitstekend spel van Aim[KA1]ee en Ackland. Scenario van Lee Langley (die ook de dialogen schreef) naar een fijngevoelige novelle van Dirk Bogarde. Camerawerk van Dominique Brabant.

Navarro : Salade russe

1990 | Misdaad

Frankrijk 1990. Misdaad van Josée Dayan. Met o.a. Roger Hanin, Sam Karmann, Jacques Martial, Christian Rauth en Daniel Rialet.

Navarro (Hanin) krijgt in deze film opdracht om een prostituée te beschermen die met de dood bedreigd wordt. Deze dame heeft het onzalige idee om 's avonds haar regenjas uit te lenen aan een vriendin van haar, waarna er een stortvloed van dramatische verwikkelingen volgt. Het is nog steeds het klassieke politieverhaal uit de Zwarte Beertjes-reeks van Bruna. Een onderhoudende tv-film dank zij het degelijke talent van de cineaste en de hoofdrolspeler.

Meurtre en douce

1990 | Misdaad

Zwitserland​/​​Frankrijk​/​​Canada 1990. Misdaad van Patrick Dromgoole. Met o.a. Jacques Weber, Jacques Spiesser, Sandrine Dumas, Gilles Gaston-Dreyfus en André Oumansky.

Weber is de briljante projectleider van een internationaal architectenbureau, geleid door zijn vriend Spiesser. Beiden zijn van middelbare leeftijd en geslaagd in het leven. Toch heeft Weber, ondanks de vele beloftes van Spiesser, nooit de projecten mogen uitvoeren die hem nauw aan het hart lagen. Bovendien is zijn mooie echtgenote, Catillon, een vreemde voor hem. Hij aarzelt dan ook niet lang als een modelbouwster (Dumas) op een avond zijn hulp inroept. Die avond verandert zijn leven drastisch. Alledaagse thriller die op kunstmatige wijze een vergezochte, ongeloofwaardige plot logisch wil laten overkomen. Acteursprestaties zijn bevredigend, maar aan het scenario dat Sylvain Saada inspireerde op Murder On Side van Day Keene schort het nodige. Sombere fotografie van Jacques Guérin.

Aldo tous risques

1990 | Misdaad, Komedie

Frankrijk 1990. Misdaad van Michel Wyn. Met o.a. Aldo Maccione, Charly Bertoni, Yolande Folliot, Michel Prud'homme en Gilles Gaston Dreyfus.

Een jet-setkoppel organiseert een luxueus diner in hun appartement, waarbij alle gasten verkleed moeten zijn als een bekend persoon. Plotseling verschijnen drie personen met een Landru-masker die met de juwelen van de gastvrouw aan de haal gaan. Maccione, expert van de verzekeringsmaatschappij, wordt met het onderzoek belast. Debiel als altijd, weet hij daarbij geen moment natuurlijk of geloofwaardig over te komen. Alleen wie zich niet stoort aan Maccione's overacting zal de film uitzitten zonder kwaad te worden. Het scenario van Christian François en Corinne Elizondo stelt al evenmin iets voor. Martial Thury stond achter de camera. Ook bekend als MASCARADE.

Les grandes familles

1989 |

Frankrijk 1989. Edouard Molinaro. Met o.a. Pierre Arditi, Michel Piccoli, Roger Hanin, Evelyne Bouix en Catherine Arditi.

Een tot in de puntjes uitgewerkte bewerking (door Maurice Druon zelf, Pierre Moustiers en de regisseur) van het succesvolle epos van de romancier Maurice Druon, die op realistische en meedogenloze wijze de heersende klasse in Frankrijk ten tijde van het interbellum (de periode tussen WO I en WO II) beschrijft. Denys de la Patelli[KA2]ere maakte in 1958 van deze roman al eens een (slechte) bewerking voor film. Deze plichtmatige versie lijdt aan wisselvallig spel en een gebrek aan persoonlijke stijl. Daarentegen zijn wel de sfeer en de mentaliteit van destijds goed weergegeven.

Le train de Vienne

1989 | Misdaad, Mysterie

Zwitserland​/​​Frankrijk​/​​Duitsland 1989. Misdaad van Caroline Huppert. Met o.a. Roland Blanche, Thérèse Liotard, Christophe Odent, Jean-Yves Berthelot en Marie Matheron.

Een man, die het onderwijs heeft verlaten, moet zijn wintersportvakantie onderbreken en terugkeren naar Parijs, waarvoor hij opstapt in de trein die uit Wenen afkomstig is. Daarin ontmoet hij een nare ex-leerling, de zoon van een Franse diplomaat uit Venetië, die destijds de aanleiding vormde de school te verlaten, en die hem opzadelt met een grote hoeveelheid geld, waardoor hij in opspraak dreigt te komen en een internationaal schandaal dreigt. Gebaseerd op het boek Le train de Venise van Georges Simenon, maar omwille van de coproductie komt de trein uit Wenen. Het scenario en de dialogen werden geschreven door Jean-Pierre Sinapi, Daniel Tonachella en regisseur Huppert.

Le crépuscule des loups - Le Cheval de Troie

1987 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1987. Oorlogsfilm van Jean Chapot. Met o.a. Jean Sorel, Thibaut Claudel, Patrick Préjean, André Oumansky en Didier Sauvegrain.

Deel I: Parijs 1942 tijdens WO II. Erik heeft talent voor muziek. Hij slaagt na enkele pogingen erin de aandacht te trekken van Werner Schellendorf, een Duitse SS-officier. Hij neemt de jongen op in zijn huis, waar Erik alle mogelijkheden krijgt om zijn muzikale talenten te ontplooien. Bovendien krijgt hij een opvoeding in de idealen van het Derde Rijk. Erik grijpt iedere gelegenheid aan om in zijn nieuwe thuis, waar ook Franse verzetsstrijders worden vastgehouden, rond te neuzen.

51 d'arrêt à Jeumont

1986 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1986. Misdaad van Gilles Katz. Met o.a. Jean Richard, Annick Tanguy, Bertrand Valdeneige, André Oumansky en Irène Budelberger.

Jeumont is een grensstation, gelegen tussen Charleroi in België en Maubeuge in Frankrijk, waardoor de trein de 51 minuten oponthoud heeft. Tijdens het wachten ontdekt de neef van Maigret, die in deze trein reist, een dode die niet onder natuurlijke omstandigheden om het leven is gekomen. Hij roept uiteraard zijn beroemde oom te hulp. Een goede Simenon, met van begin tot eind de psychologische spanning ondanks tekortkomingen in televisiebewerkingen, omdat er soms niet de meest geïnspireerde en meest vaardige regisseur aangezet wordt. Richard speelt gelukkig perfect de rol van de commissaris, terwijl zijn vrouw Tanguy), als Madame Maigret zijn tegenspeelster is.

Raphaël ou le débauché

1970 | Romantiek

Frankrijk 1970. Romantiek van Michel Deville. Met o.a. Maurice Ronet, Françoise Fabian, Jean Vilar, Brigitte Fossey en Isabelle de Funès.

Een boemelaar die ervan overtuigd is gauw dood te gaan, heeft een leven vol uitspattingen en avonturen tot hij echt verliefd wordt op een deugdzame weduwe, die zijn gevoel beantwoordt en om hem tegemoet te komen, zich vernedert in liederlijkheden. Om haar te redden pleegt hij zelfmoord. Dit oorspronkelijk scenario weet de toon van de literaire Franse traditie overtuigend te treffen en wordt zonder ironie in opmerkelijke beelden en stijlvolle aankleding verteld. Ideale rolbezetting. Scenario van Nina Companeez. Camerawerk van Claude Lecomte.

Un homme à abattre

1967 | Drama, Misdaad, Thriller

Frankrijk​/​​Spanje 1967. Drama van Philippe Condroyer. Met o.a. Jean-Louis Trintignant, André Oumansky, Valérie Lagrange, Luis Prendez en Luis Prados.

Barcelona, jaren zestig. Raphaël en Georges hebben ene Schmidt getraceerd, geobserveerd en gefilmd; een ex-nazi op de dodenlijst van hun chef Julius. Maar ís deze Schmidt wel de man die Julius' marteltrauma en dode broer op z'n geweten heeft? Vilein laat Condroyer (1927-2017) in zijn dialoogarme thriller over een vergeldingscommando in de spookschaduw van het verleden de kijker in het ongewisse. De eenzaten, vervreemdende sfeer en cinematografie herinneren aan het beste werk van Melville en Costa-Gavras. Trintignant is subliem enigmatisch als Raphaël, Valérie Lagrange speelt de vrouw op wie hij zijn bespiedend oog laat vallen.

Les félins

1964 | Thriller, Drama

Frankrijk 1964. Thriller van René Clément. Met o.a. Alain Delon, Jane Fonda, Lola Albright, André Oumansky en Arthur Howard.

Delon is een onverbeterlijke playboy die op de vlucht slaat na een affaire met de vrouw van een beruchte gangsterbaas. Hij duikt onder in een kerk aan de Franse kust, waar hij in de ban raakt van een rijke Amerikaanse weduwe (Albright) en haar schijnbaar naïeve nichtje (Fonda, memorabel in een vroege rol). Er ontstaat een gevaarlijke driehoeksverhouding. Logica is niet het sterkste punt van deze sexy thriller, maar de zonnige locaties, aantrekkelijke acteurs, hitchcockiaanse spanning en coole sixties-sfeer maken erg veel goed. Internationaal bekend als Joy House.

Les Dimanches de Ville-d'Avray

1961 | Drama

Frankrijk 1961. Drama van Serge Bourguignon. Met o.a. Hardy Krüger, Nicole Courcel, Patricia Gozzi, Daniel Ivernel en André Oumansky.

Oorlogspiloot met geheugen verlies en klein weesmeisje vinden elkaar in eigen fantasiewereld. Argwanende omgeving bemoeit zich ermee, met tragische gevolgen. Gevoelige film steunt voor poëtische effecten wat al te zeer op gekunsteld mooie beelden. Won de Oscar voor de Beste Buitenlandse Film.

Normandie-Niëmen

1959 | Oorlogsfilm

Frankrijk​/​​USSR 1959. Oorlogsfilm van Jean Dréville. Met o.a. Pierre Trabaud, Giani Esposito, Georges Rivière, André Oumansky en Marc Cassot.

Een reconstructie van de belevenissen van een Frans lucht- eskader dat vanuit een basis in de Sovjetunie als onderdeel van de geallieerden meevecht tijdens WO II. Deze nagespeelde documentaire maakt gebruik van journaalopnamen en de steun van de Russische luchtmacht, hetgeen door de co-produktie mogelijk was. De opmerkelijke beelden in de lucht winnen het van de tekening van privé-problemen en aanpassingsmoeilijkheden van de vliegers.