Johannes Silberschneider

Acteur

Johannes Silberschneider is acteur.
Er zijn 26 films gevonden.

Mahler auf der Couch

2010 |

2010. Percy Adlon. Met o.a. Johannes Silberschneider, Barbara Romaner en Eva Mattes.

Gustav Mahler ontdekt dat zijn vrouw Alma hem bedriegt. De beroemde componist is ziek van jaloezie en kan geen noot meer schrijven. Vertwijfeld roept hij de hulp in van Sigmund Freud en langzamerhand komt hij erachter dat hij zijn vrouw te weinig aandacht heeft geschonken.

Franziskas Gespür für Männer

2006 | Misdaad

Duitsland 2006. Misdaad van Nina Grosse. Met o.a. Katja Flint, Christoph Waltz, Sunnyi Melles, Alexander Held en August Schmölzer.

Franziska Luginsland werkt in een schoonheidssalon. Op een dag vraagt een klant, Isolde Kuhn, of ze die avond haar make-up wil doen. Franziska doet dat en is dan ook erg geschrokken wanneer ze een paar dagen later ontdekt dat de vrouw is vermoord. De politie denkt echter aan zelfmoord, dus Franziska besluit zelf op zoek te gaan naar de moordenaar

Tatort - Tod unter der Orgel

2004 | Mysterie

Oostenrijk 2004. Mysterie van Walter Bannert. Met o.a. Harald Krassnitzer, August Schmölzer, Helmut Berger, Michael Schönborn en Michou Friesz.

Moritz Eisner (Krassnitzer) is tegenwoordig ingedeeld bij een speciale afdeling van het ministerie van binnenlandse zaken. Zijn nieuwe baas is Wolfgang Schremser (Schm[KA3]olzer), die zo zijn eigen idee[KA3]en heeft over de misdaadbestrijding. Hun eerste missie is de verantwoordelijkheid voor de persoonlijke veiligheid van bisschop Fritz Hawranek (Berger), die zich heeft ingezet voor de mensenrechten in Brazili[KA3]e. Hij gaat in Kloster Arndorf in K[KA3]arnten een orgelconcours openen. Op Hawranek zijn in het verleden pogingen tot aanslagen gedaan. De bisschop komt te laat en de jonge organist Nikolaus Kutil (Witting) verricht de opening. Tijdens de ceremonie valt er een loden orgelpijp uit het harmonium en Kutil bezwijkt later aan zijn verwondingen. Volgens Schremser gaat het duidelijk om een aanslag, die bedoeld was voor de kerkelijke hoogwaardigheidsbekleder, maar Eisner denkt eerder aan sabotage. Dan valt er een tweede slachtoffer: een toegewijde muziekstudent maakt een kopje chocolade uit de cacaodoos van Hawranek; hij overlijdt aan ernstige vergiftigingsverschijnselen. Het ziet ernaar uit dat Schremser gelijk krijgt, maar de nuchtere Eisner beschikt over het ware speurdersinstinct. Het scenario van Alrun Fichtenbauer biedt weinig nieuws onder de zon, want het is niet de eerste keer dat Eisner buiten Wenen in een kleine plaats moet speuren. Zijn overplaatsing naar het ministerie is wel nieuw, evenals zijn 'partner' Schremser, een ware tegenstelling tot zijn kettingrokende Kommissarin uit vorige afleveringen. Het camerawerk is van Duli Diemannsberger. Aflevering 560.

Die Verbrechen des Professor Capellari - Ein Toter kehrt zurück

2004 | Misdaad, Mysterie

Duitsland 2004. Misdaad van Dirk Regel. Met o.a. Friedrich von Thun, Dietrich Siegl, Liane Forestieri, Sissy Höfferer en Gilbert von Sohlern.

Door stom toeval is Capellari (Von Thun) getuige van een ongeluk, waarbij een ruiter in het ziekenhuis belandt. De ongelukkige heet Jan K[KA3]oster (Zimmermann) en is achttien jaar oud. Capellari bezoekt hem in het ziekenhuis en maakt kennis met een mysterieuze bezoeker. Routinematig wordt het ongeval geregistreerd bij de politie en zo hoort Capellari van Carola Geissler (H[KA3]offerer), dat Jan mogelijkerwijze de zoon is van Robert K[KA3]oster (Tonkel), die jaren geleden de antiekzaak van Bertram von Scherbach (Silberschneider) heeft overvallen en daarbij een jonge politieman - Carola`s broer - gedood heeft. Hij is ontkomen met een kostbaar middeleeuws relikwie - een olifant - dat waarschijnlijk uit Egypte afkomstig is. Carola heeft Peter Tielsch (Herbrechter) altijd verweten, dat hij haar broer onnodig aan grote gevaren heeft blootgesteld, en brak daarom haar intieme relatie met hem. Nu worden oude wonden opengereten en zijn er de nodige rekeningen te vereffenen als de geheimzinnige ziekenhuisbezoeker inderdaad Robert K[KA3]oster is. Men had tot nu toe aangenomen, dat hij in het buitenland was omgekomen bij een verkeersongeval, want men had het uitgebrande wrak van zijn auto gevonden. Carola voelt zich onzeker over deze affaire. Zo helpt Capellari op zijn bekende wijze vanuit de coulissen, maar de zaak wordt heel saillant als Robert K[KA3]osters verkoolde lijk wordt gevonden in een uitgebrande boshut. Was het nu het werk van Tielsch, Von Scherbach of een Egyptenaar (N[KA3]agele), die belangstelling had voor het kunstvoorwerp? Capellari weet als vanouds met gecombineer en gededuceer de oplossing te vinden. Voor de vaste liefhebbers van de reeks een aangename aflevering, al is het scenario van Thomas Oliver Walendy niet meer dan een fraai gestoffeerde wie-is-de-dader rond een antiek voorwerp. Het camerawerk van Michael Boxrucker ziet er piekfijn uit en geeft je zin om eens de fraaie Starnberger See (zuidelijk van München) te gaan bezoeken.

Der Bestseller - Wiener Blut

2004 | Misdaad, Komedie

Duitsland/Oostenrijk 2004. Misdaad van Dirk Regel. Met o.a. Ottfried Fischer, Rita Russek, Gudrun Landgrebe, Friedrich von Thun en Johannes Silberschneider.

De succesvolle schrijver van misdaadverhalen, Leo Leitner (Fischer), krijgt geen letter meer op papier. Zijn boeken gaan als zoete broodjes over de toonbank. Zijn steenrijke uitgeefster Frau von B[KA3]ohme (Russek) maakt zich grote zorgen. Als een geschenk uit de hemel komt de Leo-Perutz-Preis uit Wenen hem toe, en ze commandeert Leo, die niet graag verkast, af naar de Oostenrijkse hoofdstad. De ceremonie zal geleid worden door Hofrat Lassnig-Schiele (Von Thun) in aanwezigheid van zijn knappe gade met de dromerige helderblauwe ogen (Landgrebe). Onder de gasten bevinden zich de toneelspeler aan het Burgtheater Anton Beer-Hartmann (Reinthaller), diens afgunstige collega Staberny (Hering) en Leo`s Oostenrijkse zuster-in-het-vak Pipsi (Cukrowski), die meent dat de prijs naar haar had moeten gaan. Literair criticus Kovacs (Hackl), die de lofrede bij de prijsuitreiking zal houden, veracht commerci[KA3]ele misdaadromans en zal Leo`s werk afkraken in plaats van prijzen. De eerste ervaringen in Wenen beginnen voor Leo meteen al goed: zijn koetsier (Meyer) op de Opernring is een grote bewonderaar van Leo en tevens schrijver van pulpverhalen over moord en doodslag; hij zou graag wat kneepjes van het vak leren van Leo. Een blok aan het been. Als Leo met loden schoenen is aangetreden voor de ceremonie, wordt deze onderbroken door de jobstijding dat Staberny levenloos op het toilet is aangetroffen. De politie gaat iets te snel uit van zelfmoord. De fans van Leo weten dan meteen hoe laat het is en dat Leo voor de rest van de tijd voldoende stof bijeen vergaart voor een volgende roman die Frau von B[KA3]ohme weer een fortuin zal opleveren. Fischer in de hoofdrol is niet stuk te krijgen - hij geniet een grote populariteit in de Duitstalige landen. Hij is een goede acteur die zijn rollen met charme speelt en niemand zou vermoeden dat achter deze gezellige dialect sprekende dikkerd een afgestudeerde jurist steekt, die in zijn studententijd de smaak van het cabaret te pakken kreeg. Voor het scenario putte J[KA3]org Gr[KA3]unler enige inspiratie bij Graham Greene en Carol Reed naar aanleiding van de film THE THIRD MAN (1949), die in de riolen van het bezette Wenen speelde met Orson Welles in de hoofdrol. Het camerawerk is van Peter Zeitlinger.

Blatt und Blüte - Die Erbschaft

2004 | Komedie

Duitsland/Oostenrijk 2004. Komedie van Michael Kreindl. Met o.a. Götz George, Rafael Schuchter, Alexander Strobele, Marie-Christine Friedrich en Ernie Mangold.

Het overlijden van de negentigjarige tante Agathe zorgt voor veel ruzies onder de vijf erven en dat begint al op haar begrafenis.

Tigermännchen sucht Tigerweibchen

2003 | Romantische komedie

Duitsland 2003. Romantische komedie van Michael Kreihsl. Met o.a. Aglaia Szyskowitz, Richy Müller, Stephan Dellgrün, Johannes Silberschneider en Felix Eitner.

De gescheiden illustrator van pulpromans R[KA3]udiger Mauskopf (M[KA3]uller) leert via een huwelijksadvertentie Marlene Singer (Szyszkowitz) kennen. Marlene is redactrice op een uitgeverij en dat past zo mooi samen. Zowel R[KA3]udiger als Marlene verzwijgen dat ze als alleenstaande ouder voor een kind zorgen. R[KA3]udiger heeft een zoon, Max (Dellgr[KA3]un) en Marlene een dochter, Stella (Wensky). Dan leren de kinderen elkaar kennen zonder dat Rüdiger en Marlene dit weten. Als Stella en Max begrijpen dat hun ouders met elkaar omgaan, besluiten zij dat het niks kan worden tussen hun vader en moeder en willen ze een eind aan de relatie maken. Dan ontdekken ze dat Marlene zwanger is! Goed ingevulde en leuk gespeelde relatiekomedie. Het humoristische, maar niet al te diepgravende scenario is van Eva Spreitzhofer-Wiesner. Het camerawerk is van Oliver Bokelberg.

Tatort - Nichts ist so fein gesponnen

2003 | Mysterie

Oostenrijk 2003. Mysterie van Thomas Roth. Met o.a. Wolfgang Böck, Simon Schwartz, Monika Weinzettl, Erwin Steinhauer en Beatrice Frey.

Trautmann (B[KA3]ock), Tr[KA3]ankler (Weinzettl) en `Burschi` Dolezal (Schwartz) moeten het onderzoek uitvoeren, dat geleid wordt door Oberst Brandner (Wolfgang Berger). Zij moeten de moord op rokkenjager en huistiran Doppler ophelderen. De voor de hand liggende gedachte is om de weduwe Doppler (Friesz) aan de tand te voelen, want zij had immers veel te lijden van potentaat Doppler. Frau Doppler blijkt echter een waterdacht alibi te hebben en bevindt zich voor behandeling van een shock in een psychiatrische inrichting. Het onderzoek zit muurvast totdat het onderzoeksteam ter ore komt dat kamerlid Gr[KA3]unsteidl (Steinhauer) betrokken is bij een zwart geld affaire, waarin bordeelhouder King (Konarek) en onderwerldkoning Wessely de hoofdrol spelen. Blijkt verder dat de vermoorde Doppler via Gr[KA3]unsteidl kennelijk ook bij het zaakje betrokken was en dat Frau Doppler en Frau Gr[KA3]unsteidl (Frey) goed met elkaar overweg kunnen. Weten zij soms meer? Hoe waterdicht is Frau Dopplers alibi eigenlijk? Het scenario van Ernst Hinterberger loopt niet over van de spontane invallen, maar deze Oostenrijkse aflevering is redelijk onderhoudend en het spel is naar behoren. Het camerawerk is van Walter Kindler. Aflevering 539.

Zwei Affären und noch mehr Kinder

2002 | Drama

Duitsland/Oostenrijk 2002. Drama van Wolfram Paulus. Met o.a. Udo Wachveitl, Sissy Höfferer, Hans Sigl, Marion Mitterhammer en Louise Martini.

De 42-jarige Hubert Haller (Wachtveitl) is inmiddels zeventien jaar met de 38-jarige Rosemarie (H[KA3]offerer) getrouwd. De jongste zoon, een peuter, is nog niet echt zindelijk, de twee oudere jongens zitten al op de middelbare school. Martin (Polak), de oudste, wil zijn eerste liefde ontmaagden en zijn oma (Martini) schiet hem daarbij te hulp, omdat ze zich verwaarloosd voelt door Hubert en Rosemarie. Omdat het huwelijk van Hubert en Rosemarie een sleur is geworden, zoekt Rosemarie troost bij een soort goeroe, die niets meer en niets minder is dan een zwendelaar. Ondertussen neemt de band tussen Monica Brunner (Mitterhammer) en Hubert veel te serieuze vormen aan. Verder wil Hubert inschrijven op een productie, die het bedrijf volgens zijn compagnon Hans (Silberschneider) niet aankan. Kortom allemaal onbelangrijke gebeurtenissen die het leven van een familie tot een grote chaos dreigen te maken. Het scenario van Klaus Pieber is tamelijk onbenullig. Een tv-film met de inhoud van een sitcom met bijpassend spel. Het camerawerk is van Helmut Wimmer. Stereo; 16:9.

Tatort - Nichts mehr im Griff

2001 | Mysterie

Oostenrijk/Duitsland 2001. Mysterie van Walter Bannert. Met o.a. Harald Krassnitzer, Alois Frank, Loretta Pflaum, Gundula Rapsch en Georg Kern.

TATORT-films staan erom bekend dat ze actuele maatschappelijke thema`s behandelen. Deze aflevering met het Weense team van Chefinspektor Moritz Eisner (Krassnitzer) gaat over de door de nazi`s gestolen kunst. Op een chique (veel bla, bla) vernissage van een door de Oostenrijkse bankiersvereniging georganiseerde tentoonstelling van het werk van Egon Schiele hangt een aquarel, die behoort aan de joodse mevrouw Ester von Steinhof (Sorbo) uit New York. Haar advocaat Dr. Manfred Reichelt (Strobele) zorgt voor een verschrikkelijke rel (gefundenes Fressen voor de pers) zonder dat de charmante Ester daartoe opdracht had gegeven. Hier zit veel meer achter, want de schilderijen worden de volgende nacht gestolen en een nachtwaker heeft het leven gelaten. Eisner moet een kluwe van intrige, list en bedrog ontwarren en dat valt niet mee. Kunstvervalsing, speelzucht, nep expertises en de Italiaanse maffia (fraaie accenten in het Duits) in de Weense onderwereld zijn de zaken, waaraan het Oostenrijkse team bijna de handen (en meer) brandt. Het kleurrijke scenario met running gags en irritante types is van de ervaren TATORT-auteur Peter Zingler. Het camerawerk is van Hanus Polak. Mevrouw Von Steinhof krijgt haar bezit terug en mag het huis van haar vermoorde grootouders bezoeken, de huidige bewoners zijn vriendelijk, bij het kruiperige (dat ligt in de Oostenrijkse volksaard) af, tegen haar.

Tatort - Ein mörderisches Märchen

2001 | Mysterie

Duitsland 2001. Mysterie van Manuel Siebenmann. Met o.a. Miroslav Nemec, Udo Wachtveitl, Michael Fitz, Hilmar Thate en Jasmina Djaballah.

Frau Werdin (Schwiers) doet aangifte bij de politie over een man, die aan de rand van het bos een houten kist in de grond gestopt heeft. Ze geeft een behoorlijk nauwkeurig signalement. Batic (Nemec) en Leitmayr (Wachtveitl) gaan op onderzoek uit en de langwerpige kist wordt gevonden; het lijk van een man ligt erin en Werner Klett (Nenning) die bij de post werkt, wordt ge[KA3]identificeerd. Het signalement voert onze commissarissen naar schrijnwerker Ludwig Gruber (Thate), een vriendelijke man die bij de kinderen in de buurt bekend staat als de sprookjesverteller. Gruber bekent vlot, maar hij blijkt iemand met vele gezichten te zijn en Batic weet niet of hij Gruber geloven moet. Het lijkt alsof Gruber de politie raadseltjes opgeeft. Korte tijd later wordt er een tweede lijk gevonden en is Anna (Marquart) het dochtertje van Maria (Djaballah), Batics conciërge, verdwenen. De zaak heeft nu toch een bizarre wending genomen, terwijl Gruber volledig gestoord schijnt te zijn. De twee speurders menen echter dat er iets belangrijkers en erger achter deze doden moet zitten - hun instincten bedriegen hen niet. Het scenario van Daniel Martin Eckhart bevat ongebruikelijke ingrediënten, waardoor dit verhaal de nodige verrassende wendingen neemt. Het camerawerk is van Peter Döttling, die tegen de aantrekkelijke achtergrond van München in het voorjaar filmde.

Copy Shop

2001 |

Oostenrijk 2001. Virgil Widrich. Met o.a. Elisabeth Ebner-Haid en Johannes Silberschneider.

Frau Werdin (Schwiers) doet aangifte bij de politie over een man, die aan de rand van het bos een houten kist in de grond gestopt heeft. Ze geeft een behoorlijk nauwkeurig signalement. Batic (Nemec) en Leitmayr (Wachtveitl) gaan op onderzoek uit en de langwerpige kist wordt gevonden; het lijk van een man ligt erin en Werner Klett (Nenning) die bij de post werkt, wordt ge[KA3]identificeerd. Het signalement voert onze commissarissen naar schrijnwerker Ludwig Gruber (Thate), een vriendelijke man die bij de kinderen in de buurt bekend staat als de sprookjesverteller. Gruber bekent vlot, maar hij blijkt iemand met vele gezichten te zijn en Batic weet niet of hij Gruber geloven moet. Het lijkt alsof Gruber de politie raadseltjes opgeeft. Korte tijd later wordt er een tweede lijk gevonden en is Anna (Marquart) het dochtertje van Maria (Djaballah), Batics conciërge, verdwenen. De zaak heeft nu toch een bizarre wending genomen, terwijl Gruber volledig gestoord schijnt te zijn. De twee speurders menen echter dat er iets belangrijkers en erger achter deze doden moet zitten - hun instincten bedriegen hen niet. Het scenario van Daniel Martin Eckhart bevat ongebruikelijke ingrediënten, waardoor dit verhaal de nodige verrassende wendingen neemt. Het camerawerk is van Peter Döttling, die tegen de aantrekkelijke achtergrond van München in het voorjaar filmde.

Jud Süss - Ein Film als Verbrechen

2000 | Drama, Oorlogsfilm

Duitsland 2000. Drama van Horst Königstein. Met o.a. Axel Milberg, Esther Hausmann, Florian Martens, Siegfried Kernen en Christoph Bantzer.

In 1940 lieten de nazi`s de anti-semitische propagandafilm JUD S[KA3]U[KL29] van Veit Harlan in premi[KA2]ere gaan. De rolprent werd verplichte kost voor leden der SS, concentratiekampbewakers, de politie en speciale troepen die voor `zuiveringsacties` werden ingezet. Het werd regisseur Veits doorbraakfilm. De oorspronkelijke historische roman waarop de film gebaseerd is, dateert uit 1925 en werd geschreven door Lion Feuchtwanger die in 1933 na de machtsovername van Duitsland door de nazi`s zijn geboorteland moest ontvluchten. In 1941 vond hij na veel omwegen een onderkomen in de V.S. Zijn boek werd in de geest en naar de letter geschonden. In het scenario werd het volledig verdraaid om joden in een zo kwaad mogelijk daglicht te zetten. Na de capitulatie van Duitsland 1945 verboden de geallieerden deze afschuwelijke, volledig waardeloze film. Niettemin werden in de jaren 1950 illegale kopie[KA3]en vertoond in Arabische landen om te ageren tegen de staat Isra[KA3]el. Omdat woorden en beelden uit deze film op een ongebreidelde manier tot haat aangezet hadden, moest Harlan Veit zich in 1949 als oorlogsmisdadiger voor het tribunaal van Neurenberg verantwoorden. Veit (Milberg), een ambitieuze filmer zonder moraal, schoof alle verantwoording af op rijkspropagandaminister Josef Goebbels (Silberschneider). Deze gedramatiseerde documentaire gaat over de bewuste rechtszaak en grijpt d.m.v. flashbacks en oude journaalopnames terug op het verleden en tracht een balans op te maken hoe de vrije geest van Feuchtwanger geëxecuteerd kon worden door de beul Veit namens het fascistisch naziregime. Het liep indertijd voor Harlan Veit met een sisser af en hij kon doorgaan met het maken van ongenietbare en veelal zeer slechte films. Het scenario voor deze tv-film met een ongemakkelijk onderwerp is van regisseur Königstein en Joachim Lang. Als bespiegeling is deze film interessant, maar verwacht geen antwoorden en zeker geen definitief oordeel over de verachtelijke Veit. Het camerawerk is van Udo Franz.

Rendezvous mit dem Teufel

1999 | Misdaad

Duitsland 1999. Misdaad van Thomas Berger. Met o.a. Heinz Hoenig, Jasmin Tabatabai, Felix Eitner, Johannes Silberschneider en Rüdiger Vogler.

Binnen een jaar maakt een seriemoordenaar op beestachtige wijze een einde aan het leven van vijf vrouwen. De SOKO stelt een bijzonder dadersprofiel op, dat Hauptkommissar Vogel (Hoenig), die zich met dergelijke gevallen bezighoudt, moet gebruiken om de dader te identificeren. Hij komt geen stap verder. Dan meldt zich de jonge, eerzuchtige Kommissarin Valerie Henninger (Tabatabai) bij Vogel. Samen speuren ze vruchteloos verder. Ondertussen ontwikkelt er zich tussen hen een goede, intieme relatie die met de grootste argwaan wordt gadegeslagen door hun collega`s. Een zesde slachtoffer overleeft en die kan Alex M[KA3]uller (Eitner) identificeren. Dit betekent de doorbraak in het onderzoek van Vogel en Henninger. M[KA3]uller blijkt echter over een waterdicht alibi te beschikken en men moet hem laten lopen. Ondertussen heeft M[KA3]uller zijn volgende slachtoffer uitverkoren: Valerie Henninger. Het scenario van Barbara Jago en regisseur Berger, die bij de lastige, maar uiterst bekwame maker van miniseries Dieter Wedel het vak leerde, is op zijn zachtst gezegd onopwindend: je weet van tevoren hoe de vork in de steel zit, al hebben ze geprobeerd de kijker te laten twijfelen. Blijft het uitstekende spel van Hoenig (een fetisj-acteur van voornoemde Wedel) en de getalenteerde Tabatabai; ze zijn beiden niet slecht, evenals Eitner als de psychopaat, die een spelletje met hen speelt. De muziek van Dieter Schleip werd bekroond met de Duitse tv-prijs. Het camerawerk is van Torsten Breuer.

Midsommar Stories

1999 | Drama

Duitsland 1999. Drama van Michael Chauvistré, Andie Niessner, Livia Vogt, Heike Wasem en Elena Álvarez. Met o.a. Jürgen Tonkel, Jochen Striebeck, Matthias Büdinger, Johannes Silberschneider en Annika Kuhl.

Deze vijfluik gemaakt door laatstejaars studenten aan de HFF in München is een kaleidoscoop van het leven, waarin iedereen op een of andere manier wel een belangrijk moment in het aardse meubelparadijs van de succesvolle Zweedse onderneming IKEA kent. Het gaat over dromen, angsten, noodsituaties en hoop. Zoals dikwijls het geval is met een episodenfilm zijn de onderlinge verhalen verschillend van kwaliteit. Sommige stukken zijn zwakker, andere zijn sterker. Achtereenvolgens PAX van Chauvistré, SABOTAGE van Niessner, DIE GOBLINS KOMMEN van Vogt, AM RANDE van Wasem en HIMMELBETT van Álvarez. Origineel en fris, maar het is niet de eerste keer dat IKEA de basis vormt voor een film. Het camerawerk staat op naam van Stefan Spreer, die geassisteerd werd door een legertje van cameralieden in spe van de filmacademie.

Liebe deine Nächste!

1999 | Komedie

Duitsland 1999. Komedie van Detlev Buck. Met o.a. Moritz Bleibtreu, Lea Mornar, Heike Makatsch, Marc Hosemann en Heribert Sasse.

Josefine (Mornar) en Isolde (Makatsch) zijn heilsoldaten in de Duitse provincie. In het Leger des Heils, een organisatie naar een model van ruim honderd jaar geleden, loopt alles op rolletjes. Het duo wordt naar Berlijn gestuurd om zich te ontfermen over een tehuis voor daklozen. Wat ze daar aantreffen, overtreft zelfs hun stoutste verwachtingen. Het is er een liederlijke boel van hossende en dansende zuipschuiten, werkschuwe dugsverlaafden en andere losbandige lanterfanters, die op een handige manier worden uitgebuit door een uitgekookte duivel, zakenadviseur Tristan (Bleibtreu). Terwijl het tweetal met de slogan 'soep, zeep en zielenheil' orde op zaken tracht te stellen en de ledigheid van de bewoners in vlijtige arbeid probeert om te zetten, sluit Tristan een weddenschap af, dat hij de engelachtige Josefine in bed kan krijgen voordat zij de bewoners halleluja leert zeggen. Josefine die vindt dat het doel de middelen heiligt, is bereid haar maagdelijkheid voor tienduizend mark op te offeren als Tristan zijn oneerbare voorstel doet. Het scenario van regisseur Buck, Jens-Frederick Otto en Eckhard Theophil behelst een simpel verhaaltje, dat echter in een razend tempo wordt gebracht. Alles gaat zo snel, dat de kijker heel wat details ontgaat, zodat je de film eigenlijk voor een tweede keer zou moeten bekijken. Helaas is hij daar te onbenullig voor. Debutante Mornar, een fotomodel uit Kroatië, laat zien dat zij acteertalent heeft. Makatsch die bewezen heeft een goede actrice te zijn, krijgt te weinig te doen om haar mogelijkheden te tonen en Bleibtreu, die net zoals regisseur Buck het etiket van Wunderkind draagt, had het script van te voren moeten lezen en zich moeten afvragen of deze lichtvoetige film wel geschikt voor hem was. Eigenlijk is het niet verwonderlijk dat de film in de Duitse bioscopen niet veel deed, maar grijp toch de kans om hem te bekijken als hij op de tv uitgezonden wordt zodat je zelf kunt oordelen. Erger je niet aan de stampende, oorverdovende muziek op de soundtrack. Het camerawerk is van Joachim Berc. Werktitel: SOLDATEN GOTTES.

Die Jahrhundertrevue

1999 | Komedie

Oostenrijk 1999. Komedie van Harald Sicheritz. Met o.a. Nikolaus Paryla, Inga Busch en Johannes Silberschneider.

Josefine (Mornar) en Isolde (Makatsch) zijn heilsoldaten in de Duitse provincie. In het Leger des Heils, een organisatie naar een model van ruim honderd jaar geleden, loopt alles op rolletjes. Het duo wordt naar Berlijn gestuurd om zich te ontfermen over een tehuis voor daklozen. Wat ze daar aantreffen, overtreft zelfs hun stoutste verwachtingen. Het is er een liederlijke boel van hossende en dansende zuipschuiten, werkschuwe dugsverlaafden en andere losbandige lanterfanters, die op een handige manier worden uitgebuit door een uitgekookte duivel, zakenadviseur Tristan (Bleibtreu). Terwijl het tweetal met de slogan 'soep, zeep en zielenheil' orde op zaken tracht te stellen en de ledigheid van de bewoners in vlijtige arbeid probeert om te zetten, sluit Tristan een weddenschap af, dat hij de engelachtige Josefine in bed kan krijgen voordat zij de bewoners halleluja leert zeggen. Josefine die vindt dat het doel de middelen heiligt, is bereid haar maagdelijkheid voor tienduizend mark op te offeren als Tristan zijn oneerbare voorstel doet. Het scenario van regisseur Buck, Jens-Frederick Otto en Eckhard Theophil behelst een simpel verhaaltje, dat echter in een razend tempo wordt gebracht. Alles gaat zo snel, dat de kijker heel wat details ontgaat, zodat je de film eigenlijk voor een tweede keer zou moeten bekijken. Helaas is hij daar te onbenullig voor. Debutante Mornar, een fotomodel uit Kroatië, laat zien dat zij acteertalent heeft. Makatsch die bewezen heeft een goede actrice te zijn, krijgt te weinig te doen om haar mogelijkheden te tonen en Bleibtreu, die net zoals regisseur Buck het etiket van Wunderkind draagt, had het script van te voren moeten lezen en zich moeten afvragen of deze lichtvoetige film wel geschikt voor hem was. Eigenlijk is het niet verwonderlijk dat de film in de Duitse bioscopen niet veel deed, maar grijp toch de kans om hem te bekijken als hij op de tv uitgezonden wordt zodat je zelf kunt oordelen. Erger je niet aan de stampende, oorverdovende muziek op de soundtrack. Het camerawerk is van Joachim Berc. Werktitel: SOLDATEN GOTTES.

Requiem für eine romantische Frau

1998 | Drama, Romantiek, Historische film

Duitsland 1998. Drama van Dagmar Knöpfel. Met o.a. Sylvester Groth, Janina Sachau, Jeanette Hain, Felix von Manteuffel en Anian Zollner.

Dit romantische verhaal, dat zich afspeelt in Frankfurt aan het begin van de negentiende eeuw, volgt de liefdesrelatie tussen een schrijver en een meisje uit een bankiersfamilie. Hun passie is hevig, maar maatschappelijk gedoemd wanneer zij door haar ouders wordt verstoten. Eerste lange speelfilm van Knöpfel, die daarvoor afleveringen van Gute Zeiten, slechte Zeiten regisseerde. De film en hoofdrolspeelster Sachau kregen in eigen land onderscheidingen, waaronder tijdens het Max Ophüls festival. (RdL/VPRO Gids)

La niña de tus ojos

1998 | Drama

Spanje 1998. Drama van Fernando Trueba. Met o.a. Penélope Cruz, Antonio Resines, Jorge Sanz, Karel Dobry en Loles León.

In 1938 wordt een groepje filmmakers uit Franco's Spanje naar nazi-Duitsland gehaald om een vrolijke musical op te nemen - of eigenlijk twee: een Spaanse en een Duitse versie tegelijk. De operatie wordt geleid door propagandaminister Goebbels, die zijn oog laat vallen op de mooie hoofdrolspeelster Macarena (Cruz). De filmploeg gaat aanvankelijk met naïef enthousiasme aan de slag, maar beseft al snel dat het klimaat in Duitsland minstens zo verstikkend is als de dictatuur thuis. Vermakelijk, tamelijk lichtvoetig drama is gebaseerd op ware gebeurtenissen, die plaatsvonden tijdens het filmen van de films Carmen, la de triana en Andalusische Nächte.

Absolute Giganten

1998 | Komedie, Romantiek, Drama

Duitsland 1998. Komedie van Sebastian Schipper. Met o.a. Frank Giering, Florian Lukas, Julia Hummer, Jochen Nickel en Albert Kitzl.

Floyd (Giering), Ricco (Lukas) en Walter (Monot jr.) wonen in een sociaal mindere buurt van Hamburg. Ze hebben geen vast werk. Ze doen allerlei gelegenheidsbaantjes om aan geld te komen. Drie thema`s zijn belangrijk in hun leven: auto`s - ze hebben een opgedofte Ford Granada, minstens 25 jaar oud en rijp voor de sloop - voetbal, en hoe kan het ook anders: de vrouwtjes. Hamburg is hun biotoop, maar Floyd wil meer zien en heeft aangemonsterd op een vrachtschip, dat de volgende morgen het ruime sop kiest voor Singapore via Kaapstad. Ze gaan met zijn drie[KA3]en nog eenmaal de bloemetjes buiten zetten. Ze gaan langs disco`s, clubs (een Elvis contest) en maken met hun auto het natte asfalt onveilig. Het hoogtepunt wordt gevormd door een partijtje tafelvoetbal. Het scenario van regisseur Schipper, die zijn intrede deed in de film met een rolletje in THE ENGLISH PATIENT, is origineel en schetst een aardig portret van jonge mensen in het midden van de jaren 1990 met thema`s als volwassen worden, het nazi-verleden, homoseksualiteit en verantwoording nemen. Het spel is zeer goed en heel geloofwaardig. Geproduceerd door Tom Tykwer (LOLA RENNT, WINTERSCHL[KA3]AFER) en Stefan Arndt (DAS LEBEN IST EINE BAUSTELLE) voor omroep NDR. Eigenlijk een tv-film, maar kreeg bioscoopstatus op filmfestivals en ging daarna de zalen in. Het camerawerk is van Frank Griebe. Meervoudig bekroond.

Die Straßen von Berlin - Terror

1997 | Misdaad

Duitsland 1997. Misdaad van Werner Masten. Met o.a. Nadeshda Brennicke, Ingo Naujoks, Peter Lohmeyer, Martin Semmelrogge en Hermann Treusch.

De joodse historicus Simon Goldberg komt bij een aanslag om het leven. De dader, Robert Kessler, wordt gevonden in rechts-extremistische kringen en opgepakt door een speciale eenheid. Het hoofd van die eenheid, dr. Maas, is getuige van een bomexplosie waarbij een klein kind omkomt. Er wordt gedreigd met meer aanslagen als Kessler niet onmiddellijk wordt vrijgelaten

Charms Zwischenfälle

1996 | Experimenteel, Komedie

Duitsland/Oostenrijk 1996. Experimenteel van Michael Kreihsl. Met o.a. Johannes Silberschneider, Ela Piplits, Ulrich Tukur, Wolfgang Hübsch en Elzbieta Czyzewska.

Een eigenzinnige interpretatie van de gedichten en verhalen van de vergeten Russische avantgarde dichter Daniil Charms, die tot een dadaïstische kunstenaarsgroep behoorde en in 1942 in een gevangenis is overleden. Pas in de jaren zeventig werden zijn teksten herontdekt. Uit verschillende fragmenten van zijn werk heeft de Oostenrijkse regisseur Michael Kreihsl een portret vol absurde en macabere humor gecomponeerd. Charms Zwischenfälle bestaat uit een serie surrealistische gebeurtenissen rond de arme schrijver Daniil Juvacev (de echte naam van Charms). De schrijver Juvacev heeft bijna geen geld meer. Voor zijn woningdeur op de gang slaapt sinds enige tijd een dakloze. Juvacev gooit heet water over zijn gezicht en gooit hem de deur uit. De huismeester stopt boter in zijn mond en gaat haar verkopen. De vrouw van de professor lokt Juvacev in haar woning en laat hem haar kousen zien. De professor geeft op school een lezing over een vis, eigenlijk over de mens Patrulev, preciezer: over diens dochter. Twee van de Heilige Drie Koningen doorzoeken Juvacevs kamer en nemen geschriften mee. De professor wordt voor een proef door de vrouwelijke arts vergiftigd - Juvacev door ambtenaren in elkaar geslagen - de echtgenote van de professor krijgt een pakje met de urn van haar man bezorgd. De dakloze trekt in Juvacevs kamer. Uit Op het Filmfestival Berlijn 1996 werd de film bekroond met de 'Caligari Filmprijs'.

Kaspar Hauser

1993 | Biografie, Historische film, Drama

Zweden/Oostenrijk/Duitsland 1993. Biografie van Peter Sehr. Met o.a. André Eisermann, Katharina Thalbach, Uwe Ochsenknecht, Udo Samel en Jeremy Clyde.

Deze film vertelt het verhaal van een heel boos sprookje, dat helaas echt gebeurd is hoewel de naakte waarheid nimmer boven water is gekomen. Op 29 september 1812 wordt in het Duitse vorstendom Baden-Baden een troonopvolger geboren. Door gekonkel van gravin Hochberg (Thalbach) wordt de baby verdonkeremaand en groeit hij als Kaspar Hauser buiten het hof op. Later wordt hij uit angst vanwege zijn mogelijke claim op het vorstendom twaalf jaar opgesloten in een donker hol. Oud is de prins nooit geworden, want op nog jonge leeftijd sterft hij onder zeer verdachte omstandigheden: het is dan 1835. Regisseur Sehr heeft een film willen maken over een boeiend gegeven, waarvan de gerechtelijke documenten nog altijd niet openbaar zijn gemaakt door de staat Baden-Würthemberg - daar wringt hem de schoen: het mysterie blijft onopgehelderd en de kijker blijft met een onbevredigd gevoel achter. Hoofdrol Eisermann levert echter goed werk af, het camerawerk van Gernott Roll is heel fraai en Dietmut Remy heeft prachtige kostuums verzorgd. Geproduceerd voor de tv met geld van Europese omroepen; ook uitgebracht in de bioscoop. Wordt meestal in twee delen uitgezonden.

Werner-Beinhart

1990 | Komedie, Animatie

Duitsland 1990. Komedie van Gerhard Hahn. Met o.a. Rötger Feldmann, Ludger Pistor, Meret Becker, I. Stangl en Johannes Silberschneider.

Het speelfilm-gedeelte van deze produktie gaat over de moeilijkheden bij het vervaardigen van een Werner-tekenfilm. Dan komt meteen ook de titelheld in actie, de maffe, bierdrinkende cult-figuur van de strip. We zien weer alle bekende grollen van Werner, maar alleen zijn onverbeterlijke fans zullen er nog om kunnen lachen.

Werner - Beinhart!

1990 | Animatie, Familiefilm

Duitsland 1990. Animatie van Niki List. Met o.a. Rötger Feldmann, Ludger Pistor, Meret Becker, I. Stangl en Johannes Silberschneider.

De combinatie van speelfilm en animatie gebaseerd op het Duitse stripfiguurtje uit de titel kostte zes miljoen DM, maar is geen hoogtepunt in het genre geworden. Stripheld Werner, wiens geestelijke vader zonder succes is, krijgt de kans om in een film carrière te maken. De producenten blijken verschrikkelijke uitbuiters te zijn. De vraag is wie zich daar nu echt over kan opwinden. Technisch keurig afgewerkt met de stemmen van Andi Feldmann als Meister Röhrich, Klaus Büchner als Werner en Kulle Westphal als Eckat. Bernd Eichinger was producent. Camerawerk Egon Werdin.

Herrenjahre

1983 |

Oostenrijk 1983. Axel Corti. Met o.a. Johannes Silberschneider, Josefin Platt en Peter Simonischek.

De combinatie van speelfilm en animatie gebaseerd op het Duitse stripfiguurtje uit de titel kostte zes miljoen DM, maar is geen hoogtepunt in het genre geworden. Stripheld Werner, wiens geestelijke vader zonder succes is, krijgt de kans om in een film carrière te maken. De producenten blijken verschrikkelijke uitbuiters te zijn. De vraag is wie zich daar nu echt over kan opwinden. Technisch keurig afgewerkt met de stemmen van Andi Feldmann als Meister Röhrich, Klaus Büchner als Werner en Kulle Westphal als Eckat. Bernd Eichinger was producent. Camerawerk Egon Werdin.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Johannes Silberschneider op televisie komt.

Reageer