Victoria Mercanton: montage.
Er zijn 8 films gevonden.

Barbarella

1968 | Sciencefiction, Fantasy

Frankrijk​/​​Italië 1968. Sciencefiction van Roger Vadim. Met o.a. Jane Fonda, John Phillip Law, David Hemmings, Marcel Marceau en Milo O'Shea.

In de 41ste eeuw dreigt de jonge geleerde Duran Duran (inderdaad, de bekende Britse popgroep haalde hier haar naam vandaan) de wereld te vernietigen. De sexy Barbarella (Fonda) moet dit verhinderen en krijgt hulp van een blinde engel. Volkomen zotte verfilming van Jean-Claude Forests futuristische strip, die mede dankzij Fonda's sensuele en hoogst komische vertolking terecht een cultstatus kreeg. In maart 2004 ging in Wenen een op de film gebaseerde musical in première met Nina Proll in de hoofdrol.

Woman Times Seven

1967 | Komedie, Drama, Experimenteel

Verenigde Staten​/​​Frankrijk​/​​Italië 1967. Komedie van Vittorio De Sica. Met o.a. Shirley MacLaine, Peter Sellers, Rossano Brazzi, Vittorio Gassman en Lex Barker.

Een zevenluik met MacLaine in de hoofdrollen. 1: een jonge weduwe laat zich troosten door een vriend, met wie zij een verhouding begint; 2: een nette huisvrouw wordt bedrogen door haar echtgenoot en zij betrapt hem. 3: een ijskoude tolk blijkt toch een warm hart te hebben. 4: de vrouw van een succesvol auteur gaat zich gedragen als een van de hoofdpersonages uit zijn romans om zijn aandacht te trekken. 5: een society-lady ziet haar rivale in hetzelfde toilet bij een galavoorstelling. 6: een 'Julia' ziet in dat zelfmoord zinloos is en slaat op de vlucht voor haar 'Romeo'. 7: een overspelige huisvrouw blijkt de door haar jaloerse man ingehuurde privédetective aan de haak geslagen te hebben. Sommige episodes zijn erg grappig, andere scherp en satirisch, maar met zo'n rolbezetting en met deze regisseur had alles nog veel beter gekund. Scenario van Cesare Zavattini.

Le vice et la vertu

1963 | Drama, Erotiek, Oorlogsfilm

Frankrijk​/​​Italië 1963. Drama van Roger Vadim. Met o.a. Annie Girardot, Catherine Deneuve, Robert Hossein, O.E. Hasse en Philippe Lemaire.

Résistance-strijdster Justine (Deneuve) roept haar collaborerende zus Juliette (Girardot) te hulp wanneer Justines aanstaande in het nazi-cachot belandt. Een reddingsplan loopt echter faliekant mis en daarop zitten de zussen Deugd en Ondeugd stevig in de penarie. Vadim verlegde Justine (1787) van De Sade naar WO II-gedeeld Frankrijk en distilleert er een fraai ogend, sappig melodrama met erotische ondertonen uit. Hossein speelt met overgave de fielterige SS-officier Schörndorf. Uit dezelfde thematische potpourri knutselden de Italianen in de jaren zeventig het beruchte subgenre van de nazi-(soft)porno.

Le repos du guerrier

1962 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1962. Drama van Roger Vadim. Met o.a. Brigitte Bardot, Robert Hossein, Jean-Marc Bory, James Robertson Justice en Michel Serrault.

De jonge Parisienne Geneviève (Brigitte Bardot) gaat naar Dijon in verband met een erfenis en stuit daar op Renaud (Robert Hossein), die zelfmoord aan het plegen is. Ze redt zijn ­leven en krijgt een relatie met hem. Maar Renaud is een cynische alcoholist, die haar maar burgerlijk vindt en haar behandelt als oud vuil. Toch kan ze hem maar moeilijk verlaten. Deze internationaal minder bekende film was in Frankrijk de meest succesvolle uit het oeuvre van Bardot. Haar ex Roger Vadim regisseerde deze bewerking van de feministische roman van Christiane Rochefort.

Les bijoutiers du clair de la lune

1958 | Romantiek

Frankrijk​/​​Italië​/​​Spanje 1958. Romantiek van Roger Vadim. Met o.a. Brigitte Bardot, Pepe Nieto, Alida Valli, Maruschi Fresno en Stephen Boyd.

Een weesmeisje (Bardot) komt na een verblijf op een kloosterschool bij een oom en tante wonen. De oom heeft een dorpsmeisje tot zelfmoord gedreven, en wordt door de broer van het meisje tot een duel uitgedaagd. De oom verliest hierbij het leven. Bardot wordt verliefd op de broer - die echter de minnaar van haar tante blijkt te zijn - en helpt hem te vluchten. De jaloerse tante stuurt de politie achter hen aan. Vadim kan niet goed overweg met dit romantische verhaal. Sterk spel van Valli, Boyd en Bardot zijn minder overtuigend.

Et Dieu... créa la femme

1956 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1956. Drama van Roger Vadim. Met o.a. Brigitte Bardot, Curd Jürgens, Jean-Louis Trintignant, Jane Marken en Jean Tissier.

Het Zuid-Franse Saint Tropez was nooit meer hetzelfde nadat de zwoele, 22-jarige Brigitte Bardot in haar doorbraakrol voor een internationale sensatie had gezorgd. Onder regie van haar eerste echtgenoot en motor achter haar wulpse imago, speelt 'BB' een rusteloos meisje dat in het kustplaatsje trouwt met de broer van de man op wie ze verliefd is. Met haar losse lange haren en blote voeten (dansscène in een bar!) was Bardot een compleet andere verschijning dan tijdgenoten als Marilyn Monroe of Audrey Hepburn. 'Een duivelse vrouw', bestempelde het Vaticaan haar eens.

Maitre apres Dieu

1950 | Drama

Frankrijk 1950. Drama van Louis Daquin. Met o.a. Abel Jacquin, Loleh Bellon, Jean Mercure, Abel Jacquin Grenier en Pierre Brasseur.

Het Zuid-Franse Saint Tropez was nooit meer hetzelfde nadat de zwoele, 22-jarige Brigitte Bardot in haar doorbraakrol voor een internationale sensatie had gezorgd. Onder regie van haar eerste echtgenoot en motor achter haar wulpse imago, speelt 'BB' een rusteloos meisje dat in het kustplaatsje trouwt met de broer van de man op wie ze verliefd is. Met haar losse lange haren en blote voeten (dansscène in een bar!) was Bardot een compleet andere verschijning dan tijdgenoten als Marilyn Monroe of Audrey Hepburn. 'Een duivelse vrouw', bestempelde het Vaticaan haar eens.

Fric-frac

1939 | Komedie

Frankrijk 1939. Komedie van Maurice Lehmann en Claude Autant-Lara. Met o.a. Fernandel, Michel Simon, Marcel Vallée, Arletty en Hélène Robert.

Provençaal Fernandel speelt met verve Parijzenaar Marcel, juweliersemployé van beroep en Joris Goedbloed van nature. Wanneer hij het luidruchtige achterbuurtduo Jo en Loulou ontmoet, is hij van laatstgenoemde direct met liefdesblindheid geslagen. Slinkse Loulou, wier wederhelft volpension heeft van Vrouwe Justitia, ziet direct mogelijkheden. Knaladaptatie van het Édouard Bourdet-boulevardstuk uit 1936 zwiert van smeuïge dialogen, met brille afgevuurd door legendarische acteurs. Het argot van Arletty en Simon is vetter dan afgewerkte olie. Fric-frac ('Inbraak') was de derde en laatste coregie van Lehmann en Autant-Lara.